Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

Hjælp til Opslag - hjemme og i udlandetDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du søge og tilbyde hjælp til opslag på arkiver og i bøger og opslagsværker. Ligeledes kan du bede om hjælp, når du skal søge familie i udlandet.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Opslag tilbydes på LAO - IKKE FLERE I DENNE OMGANG

Indsendt af: mettef

Dato: 20/05-07 10:07

Jeg skal en tur på arkivet i Odense i næste uge. Er der nogen uden-ø's, der lige står og mangler et opslag, tilbyder jeg gerne min hjælp.

Venlig hilsen Mette Fløjborg
mette(a)flojborg.dk - www.flojborg.dk

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 22/05/07 17:11 af Mette F.
Valg:

Re: Opslag tilbydes på Landsarkivet for Fyn

Indsendt af: Bodil Lange

Dato: 20/05-07 11:55

Hej Mette

Hvis du har mulighed for at se efter Irene Vilhelmine Karoline Rasmussens, f. 8. november 1902 Øater Hæsinge Sogn, konfirmation i Hillerslev Sogn 1916/17, vil det glæde mig meget.

Med venlig hilsen
Bodil Lange
København S
Valg:

Indsendt af: Julie Heyde

Dato: 20/05-07 12:44

Hej Mette

Mange tak for tilbuddet.
Jeg vil blive glad, hvis du har mulighed for at se efter skiftet efter indsidder Mads Christensen, død den 1.marts 1797, 78 år, død i Kolshave, Guldbjerg Sogn, Skovby Herred, Odense Amt. ( Nørre Sandager Kirkebog)

Håber at det kan lade sig gøre.
Venlig hilsen Julie Heyde
Valg:

Dato: 21/05-07 09:42

Kære Bodil og Julie. Jeg tager på arkivet tirsdag den 22.05. og vender tilbage med svar til jer hurtigst muligt derefter.

Valg:

Indsendt af:

Dato: 21/05-07 11:25

Mette

Skulle der blive nogen tid tilovers, ville jeg være glad for oplysninger om.

Jensine Caroline Marie Madsen. F: 21. sep. 1873 Korsør. Konf. 2. okt. 1887 i Lumby.
Familien sender Jensine til Horne Pga. graviditet. Hun føder, ugift? Theodor Madsen 30. juni 1896. Theodors data.
Gifter sig med smeden Jens Clausen Pedersen i Horne. Theodors søskende får efternavn Pedersen. Hvornår gift?
På grund af hans lunger (røg fra Essen) køber de et mindre landbrug i Fjeldsted skov ved Ejby. Hvor han dør før april 1932. Hvornår død?
Jensine dør på Langholmvej Ejby mose. Jeg kan erindre Jensine fra ferier på fyn. Hvornår død? Efter ca. 1945.
Jensine er min oldemor, Theodor min morfar. Jeg har næsten ingen viden om nogen af dem. Mormor morfar opløst ca 1934.
Det er Horne der er mest interessant.
Jeg forbereder et besøg på LAO, med lidt mere viden er der større chancer for udbytte.
Jeg kan godt se det ser voldsomt ud. Små bidder er serdeles velkomne.

Med venlig hilsen Jørgen - Kbh. S
Valg:

Indsendt af: Bodil Greth

Dato: 21/05-07 17:17

Hej Mette
Mon du har tid tilovers til at finde skiftet efter min tip 4 oldefar Jens Andersen Brylle.Skiftet sker d. 22-1-1784 vor frue Odense.Han boede Nedergade i Odense og var kromand.Har fundet det i Odensedatabasen,men kan ikke forstå min tip 3 oldefar ikke arvede efter ham.Derfor vil jeg blive meget glad hvis jeg kan få det rigtige skifte( måske han står der).Skiftet findes i protokol nr 37 side 141 ifølge Odensedatabasen.På forhånd tak for hjælpen.
Venlig hilsen Bodil Greth - Løgstør
Valg:

Dato: 22/05-07 17:11

Hej Jørgen og Bodil. Jeg nåede desværre ikke at se jeres indlæg inden jeg drog til arkivet. Men jeg vil gerne stikke næsen i de gamle bøger for jer i næste uge. Jeg vender tilbage.

Valg:

Re: Opslag tilbydes på LAO - IKKE FLERE I DENNE OMGANG

Dato: 22/05-07 17:17

Kære Bodil Lange.

Her er resultatet af dagens opslag på Landsarkiver for Fyn.

Fødsel: Kirkebog Øster Hæsinge 1892-1917
Side 87-9, fødte piger:
Irene Vilhelmine Karoline Rasmussen
Født 8. november 1902 i Kistrup Skovhuse, Krebsehuset, Østerhæsinge sogn, Salling Herred. Dåb 28. December.
Forældre: Ugift tjenestepige Hansine Bodil Marie Madsen ? 21 aar ? født i Odense, Skt. Knuds sogn 6. Januar 1881 ? datter af enke efter Søren Møller Madsen Kuskehuset Ane Margrethe født Hansen ? til Huse hos Husfæster Peder Kristian Kristensen og udlagt Barnefader Tjenestekarl Kristian Laurids Rasmussen 24 aar, Haastrup fol. 190-3
Faddere: Tjenestepige Valborg Madsen, Haastrup
Husmand Johan Johansens Enke Karen Jensen, Ny Stenderup
Husmand Hans Kristian Jensen
Husmand Peder Hansen Pedersen
Husmand Peder Nielsen
Alle af Ny Stenderup.
Anmærkning: Moderen tjente Timånedsdagen før i Vester-Hæsinge Sogn.

Konfirmation i Øster Hæsinge Sogn
Side 208-4, konfirmerede piger:
01.10.1916
Irene Karoline Vilhelmine Rasmussen af Brahetrolleborg
(over navnet Karoline står '2' og over navnet Vilhelmine står '1')
Forældre: Ugift tjenestepige Hansine Bodil Marie Madsen, senere gift med Arbejdsmand Marius Jørgensen af Haagerup Brahetrolleborg.
Født i Østerhæsinge 08.11.1902, døbt samme sted 28.12.1902.
Bemærkning: Aldersdispensation af 7. august 1916.

Jeg kiggede lige lidt videre, men hun er IKKE gift i Øster Hæsinge frem til 1945.

Jeg håber, at du nu kan komme lidt videre. God fornøjelse!

Valg:

Dato: 22/05-07 17:25

Kære Julie Heyde

Det er lidt pinligt, men jeg kunne sørme ikke læse ret meget af det. Det var sindssygt utydeligt fotograferet på mikrokort, skriften var svær at læse og der var nogle store hvide klatter henover teksten. SUK! Jeg har sendt mit halvkvalte forsøg til dig som 'privat meddelelse'.

Valg:

Indsendt af:

Dato: 22/05-07 17:50

Hej Mette F. Det er rigtigt fint med senere opslag, takker på forhånd.

Valg:

Indsendt af: Bodil Lange

Dato: 22/05-07 17:55

Hej Mette

Tusind tak for hjælpen. Det overraskede mig at hun blev komfirmeret i Østerhæsinge, fordi hendes øvrige familie bor i Hillerslev.

Med venlig hilsen
Bodil Lange
Valg:

Dato: 22/05-07 19:14

Hej Mette
Det lyder godt med senere opslag.Det haster jo ikke mere end det javer.
På forhånd tak for hjælpen.Min tip 3 hedder Rasmus Jensen.Har du aner i den familie?

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 22/05/07 19:20 af Bodil Greth.
Valg:

Indsendt af: Julie Heyde

Dato: 22/05-07 21:57

Hej Mette

Mange tak for hjælpen, du skal ikke undskylde, jeg er meget tilfreds og fik navne som kunne hjælpe. Godt gået.

Venlig hilsen Julie
Valg:

Dato: 23/05-07 12:23

Hej Løgstør-Bodil!
Nej, jeg tror ikke vi er i familie, jeg ville bare vide det, hvis nu skidtet er svært at læse på arkivet, så er det rart at vide hvilket navn, der mest interesserer dig :-).

Valg:

Dato: 29/05-07 17:24

Hej Jørgen Sørensen. Hornes kirkebog var gavmild. Theodor er ganske rigtigt et uægte barn. Jensine er ved fødslen ansat som tjenestepige hos en smed. Han er bl.a. fadder til barnet, MEN det er faktisk hendes arbejdsgiver, smeden, som hun senere bliver gift med. De får også mindst 2 fælles børn:

Horne, 1892-1906
Fødte drenge, side 25
Født 30.06.1896
Fødested Horne, Horne sogn, Salling Herred
Barnets navn Theodor Madsen
Forældre Ugift Jensine Karoline Marie Madsen, 22 år, Horne, Tjenestepige hos Smed Jens Klausen Petersen, Horne.
Udlagt barnefader Tjenestekarl Hans Kristian Henriksen fra Store Viby ved Kjerteminde (tjent hos Forpagteren af Ejlby P? (Muligvis Padd. som kan være en forkortelse for byen Paddesø, der ligger på de kanter).
Dåb 09.08.1896
Faddere
1. Moderen
2. Bådfører P. Madsens Hustru Marie Sofie Larsen, Stige
3. Smed Jens Klausen Pedersen, Horne
4. Smedesvend Andr. Rasmussen, ibid.
5. Fisker Peder Munk, ibid.

Horne, vielser, side 283
Viet 15.07.1898
Gommen Ungkarl Smed Jens Klausen Pedersen, født i Horne Sogn 05.03.1865 boende i Horne, Søn af Husmand og Smed Jørgen Pedersen og Hustru Maren Jensen, Horne.
Bruden Pigen Jensine Karoline Marie Madsen, født i Korsør 21.09.1873 boende i Horne. Datter af Skibstømrer Peder Madsen og Hustru Marie Sofie Larsen.
Forlovere Jørgen Pedersen, Smed, Horne og N. C. H. Munk, Fisker, Horne.

Jeg fandt lige et par børn af dette ægteskab (man bliver jo grebet af begivenhederne)

Horne, fødte piger, side 116
Født 10.03.1899
Navn Maren Marie Pedersen
Forældre Smedemester Jens Klausen Pedersen og Hustru Jensine Marie Karoline født Madsen, 25 år, Horne, Viede i Horne sogn 15.07.1898.
Dåb 16.04.1899
Faddere
1. Forpagter Laurits Jensens Hustru Marie Kristine Pedersen, Svanninge
2. Fisker Niels Kristian Hansen Munks Hustru Anna Dorthea Pedersen, Horne
3. Fisker Niels Kr. Hansen Munk, ibid.
4. Husmand H. Jørgensen, Tommerup
5. Baadfører P. Madsen, Stige

Horne, fødte piger, side 122
Født 03.05.1900
Navn Maren Jørgine Pedersen
Forældre Smed Jens Klausen Pedersen og Hustru Jensine Karoline Marie født Madsen, 26 år, Horne.
Dåb 04.06.1900
Faddere
1. Husmand H. Jørgensens Hustru Ane Katrine Pedersen, Tommerup
2. (som nr. 2 ovenfor)
3. (som nr. 4 ovenfor)
4. (som nr. 3 ovenfor)
5. Fisker P. Hansen Munk, Horne.

"På grund af hans lunger (røg fra Essen) køber de et mindre landbrug i Fjeldsted skov ved Ejby. Hvor han dør før april 1932. Hvornår død?" Han er ikke død i Ejby sogn. Kirkebogen for Fjelsted sogn er udtaget til filming, så den var ikke til rådighed på Landsarkivet.

"Jensine dør på Langholmvej Ejby mose. Jeg kan erindre Jensine fra ferier på fyn. Hvornår død? Efter ca. 1945." Kirkebog Ejby sogn checket for døde kvinder til og med 1957, men jeg fandt hende ikke.

Du er velkommen til atskrive til mig via "Privat meddelelse", hvis du får lidt flere detaljer, så skal jeg gerne kigge igen næste gang.

Valg:

Dato: 29/05-07 17:31

Kære Bodil Greth.

Det var uhyggeligt svært at læse, og det var en lang smøre på flere sider. Jeg har af bedste evne forsøgt at stave mig igennem, jeg håber, at du kan få en lille smule udbytte af det. Jeg har taget nogle foto af den første og sidste side, som jeg vil sende til dig en af dagene. Du kan evt. lige sende mig din emailadresse via 'Private meddelelser', så kan jeg maile dem til dig, og så kan du måske selv læse mere.

Odense Byfogeds arkiv
Skifteprotokol 1787, side 141
Anno 1784, den 2. januar ? blev an-
meldt, at for? ? og Kroemand Jens Andersen Brülle ?. ? ?
Vare afgangen, indfandt sig Den Civile Hytte(?)-?, for ?
Paa Dødsfaldets ?.., at tage ? ?
Erfarig Registrering og ?ling, til ? ? ?

Af første Ægteskab med Anna Magdalene Nielsdatter: 1. En Søn Anders Jensen Brülle ?
2. en DatterMaren Jensdatter Brülle som har været i Ægteskab med Hans Jacob Dahl men ? er død og efterlader sig følgende Børn: a) en Søn Hans Jacob Dahl, 14 år, b) Johan Gottfried Dahl paa 7 Aar, c) Mari Elisabeth Dahl paa 16 Aar, d) Elsabeth Dahl på (?) Aar og e) Anna Magdalena Dahl paa 10 Aar.
Af andet ægteskab med Afg. Ahlhed ________ 1. en søn Peder Jensen Brülle, Bagersv., 30 Aar, 2. Jens Jensen Brülle, ? i Helsingør på 26 Aar, 3. Rasmus(?) Jensen Brülle ?, 22 Aar, 4. Hans Jensen B. 15 Aar, 5. Johan Jensen B., 9 Aar, 6. en Datter Anna Maria B. i Ægteskab med Hans Witt? ?, 7. Mette Brülle, ugift på 20 Aar, 8. Dorothea B. ligeledes ugift 16 Aar.

Og ? ? ? Anders Brülle, Hans Jacob Dahl og Hans Wittrok(?) ? u-myndige og ? Børns vegne, hvorefter passerede?.

Så følger en lang opremsning af indbo. Der er ikke nogen tegn på en økonomisk opgørelse på siderne. Måske ejede han kun ting...?

Og til sidste en sides tekst, som jeg ikke kan læse.

Valg:

Dato: 29/05-07 18:15

Hej Mette
Du skal have mange tak for hjælpen.Du skal ikke undskylde du ikke kan læse kragetæerne.Det du har kunnet læse er allerede en stor hjælp for mig.Nogle af de navne du ikke kunne læse, kan jeg, efter hvad jeg ved om ham regne ud hvem er ,så det har hjulpet meget.Min ane Rasmus arver også og det var det jeg efterspurgte.Så endnu en gang tak for hjælpen.Jeg sender privat mail til dig.
Valg:

Indsendt af:

Dato: 29/05-07 19:03

Mette F, 1000 tak er ikke nok. Så hermed ubegrænsede tak.

Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.