Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

ForeningsforholdDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du finde sammen med andre medlemmer om projekter til gavn for alle i DIS-Danmark - eller finde sammen i en lokal gruppe. Tilbyd din hjælp eller kom med forslag til nye initiativer, du vil deltage i. Link til vores hovedside er: www.dis-danmark.dk
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Hvad er det dog, I har gang i?

Indsendt af: Lars J. Helbo

Dato: 04/10-10 18:56

Jeg har i et stykke tid ikke fulgt så meget med i, hvad der sker i foreningen. Der har simpelthen været for meget andet, der skulle passes. Men nu skulle jeg jo så ind for at se den nye hjemmeside. Det ser da også udmærket ud, men jeg må indrømme, at jeg blev lettere chokeret, da det gik op for mig, hvordan adgangsreglerne er lavet.

Som baggrund må jeg fortælle, at jeg er begyndt at undervise i slægtsforskning ved AOF. Det er en af årsagerne til, at jeg ikke har fulgt så meget med i foreningen. Deltagerne på disse kurser er typisk (endnu) ikke medlemmer af foreningen. Det vil jeg da gerne ændre på, dvs. jeg vil gerne gøre lidt reklame for foreningen; men det skal jo ske på en rimelig måde. Det jeg kan gøre er, at henvise til nogle af de ting, som nybegyndere har mest brug for. Hvis de bliver glade for det, så tror jeg, mange af dem senere vil melde sig ind i foreningen.

De ting fra foreningens hjemmeside, som jeg plejer at præsentere for kursus-deltagerne er, oversigten over slægtsforskningsprogrammer (kun kort), KIP-browser og forum "Hjælp til tydning". Især de sidste to ting er noget, som nybegyndere virkelig kan have fornøjelse af, og derfor kan det være en indgang til foreningen.

Nu ser jeg så, at lige netop de to ting er forsvundet fra den del af hjemmesiden, som er tilgængelig for ikke-medlemmer. Det betyder, at jeg må pille dem ud af mit kursus-program, og det betyder reelt, at jeg må droppe præsentationen af foreningen. Jeg kan naturligvis stadig fortælle helt generelt, at der findes både lokale og landsdækkende foreninger, som man kan melde sig ind i, hvis man vil dyrke sin interesse sammen med andre; men det er også alt.

Det geniale ved "Hjælp til tydning" er, at det er noget, som især nybegyndere kan have rigtigt meget glæde af (det er meget konkret og umiddelbart brugbart), men som samtidig bringer dem i kontakt med foreningen. Men det kræver altså, at det også er tilgængeligt for ikke-medlemmer. For jeg kan ikke på et offentligt støttet kursus anbefale et værktøj, som man kun kan bruge, hvis man først melder sig ind i en privat forening. Jeg kan nævne at det findes, men ikke mere.

http://www.helbo.org/pic/signatur.gif (8450)
[www.helbo.org] - [www.sallnet.dk] - [www.salldata.dk] - [www.frijsendal.dk]
Valg:

Re: Hvad er det dog, I har gang i?

Dato: 04/10-10 21:28

Nå ja, og så lige en praktisk detalje. Forestil jer lige, hvordan det nye forum ser ud for ikke-medlemmer! Rigtigt, forum har kun fem undergrupper. Som ikke-medlem kan man jo ikke vide, at der findes 4 usynlige grupper.

Resultatet vil blive, at disse fem grupper vil bliver oversvømmet med fejlplacerede indlæg. Hvis et ikke-medlem f.eks. har et spørgsmål om, hvordan faddere noteres i Legacy, så vil det sikkert blive skrevet under metode og teknik. Tilsvarende vil spørgsmål om tydning af opslag på arkivalieronline blive skrevet under Aneefterlysning. Begge dele er nemlig det mest nærliggende valg blandt de fem synlige grupper.

Hvad har man tænkt sig, at moderator skal gøre i den slags tilfælde? Skal hun lade som ingenting - og tillade kaos? Skal hun flytte indlægget til en gruppe, som spørgeren ikke kan læse? Skal hun udsende en opkrævning på kontingent? Man kunne også forestille sig, at moderator skal behandle fejlplacerede indlæg forskelligt alt efter, om de er skrevet af medlemmer eller ikke-medlemmer - det vil være noget af en udfordring ....

Valg:

Dato: 04/10-10 21:40

Nej, vent. Der var noget jeg havde overset: Som ikke-medlem/registreret bruger kan man jo godt se/læse de fire nederste grupper, man kan bare ikke skrive i dem. Jamen så er det jo endnu nemmere.

Mine kursusdeltagere kan altså bare skrive deres anmodninger om hjælp til tydning i en af de fem øverste grupper, lade moderator flytte indlægget til den rigtige gruppe og så læse svaret der.

Redigeret 2 gang(e). Sidst ændret 04/10/10 21:40 af Lars J. Helbo.
Valg:

Indsendt af: Helge Bay

Dato: 04/10-10 21:48

Hej Lars Jørgen

Du har vist ikke læst tråden <Nulstilling af indlæg>sad smiley

Mvh.

Helge
Valg:

Dato: 04/10-10 22:14

Nej, så langt var jeg ikke kommet. Jeg har som sagt ikke rigtigt haft tid til at følge med i den senere tid. Men det er da dejligt, at der er mange andre, der kan se vanviddet winking smiley

Valg:

Indsendt af: Arne Feldborg

Dato: 05/10-10 09:04

Lars J. Helbo skrev:
-------------------------------------------------------

> Det ser da også udmærket ud, men jeg må indrømme,
> at jeg blev lettere chokeret, da det gik op for
> mig, hvordan adgangsreglerne er lavet.
>
Emnet har været heftig diskuteret i et hav af indlæg lige siden det nye Forum startede op. Jeg tror det forlængst er gået op for bestyrelsen, at der er en vis modvilje (for nu at sige det pænt...) mod den inddeling man har valgt.

Det er også forlængst meddelt, at emnet er sat på dagsordenen for det næste bestyrelsesmøde som afholdes i nær fremtid.

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Dato: 05/10-10 11:36

Jamen så lad os håbe, at fornuften vil sejre. Jeg havde bare ikke set det før nu, og blev derfor temmelig chokeret over det.

Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.