Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

ForeningsforholdDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du finde sammen med andre medlemmer om projekter til gavn for alle i DIS-Danmark - eller finde sammen i en lokal gruppe. Tilbyd din hjælp eller kom med forslag til nye initiativer, du vil deltage i. Link til vores hovedside er: www.dis-danmark.dk
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Gå til side: 1 2 Næste

Aktuel side: 1 af 2

Tråde på denne "gamle" hjemmeside

Indsendt af: Flemming Willum Petersen

Dato: 29/09-10 20:24

I anledning af at denne hjemmeside lukkes og man nu skal skrive i og bruge forummet på www.slaegtogdata.dk, bliver trådene her så lukket?

Jeg har en del tråde som jeg håber på respons på senere hen, hvis fx. slægtninge googler et navn på en forfader som jeg har nævnt i en tråd. Jeg har også en del tråde jeg abonnenerer på som omhandler dele af min slægt jeg endnu ikke har forsket grundigt i, og som jeg planlægger at skulle vende tilbage til og kommentere på, eller bidrage til, når jeg kommer til at skulle forske i den del af min slægt.

Der er også tit ting jeg søger på, fx. i "Metode og Teknik" i stedet for at stille et spørgsmål som der allerede er blevet besvaret på...

Hvis trådene her på siden bliver slettet eller gjort inaktive på en måde der gør at der ikke kan svares / reageres på dem, kan det få store konsekvenser for meget af min slægtsforskning, og det kunne jeg da forestille mig også gælder andre brugere og medlemmer af DIS.

Angående de metodemæssige tråde, så vil vi miste en masse gode fif og oplysninger der vil tage år at gøre tilgængelige igen, hvis trådene slettes.

Bliver trådene flyttet over, bliver disse trådene stående på nettet, eller slettes alt her i det gamle DISforum?

Med stor fortvivlelse og

Mvh. Flemming Willum Petersen
flemmingwillum@gmail.com
Valg:

Re: Tråde på denne "gamle" hjemmeside

Indsendt af: Morten Hovedskov Nielsen

Dato: 29/09-10 21:24

Hej Flemming

Det gamle forum indeholder en stor guldskat af data, informationer som absolut er værd at bevarer. Derfor sker det absolut ikke noget med data i det gamle forum, de bliver selvfølgelig bevaret i deres nuværende form, således at man til hver en tid kan søge i disse og de eksisterende links fra google og internt i forummet virker.

Så selvfølgelig vil der også i fremtiden kunne findes guldklumper i det gamle forum.

Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
Valg:

Indsendt af: Arne Feldborg

Dato: 29/09-10 22:40

Lige en indskudt bemærkning:

Mette har jo allerede på een af de nye sider annonceret en helt ny søgefunktion, omfattende både det gamle og det nye Forum samt de nye hjemmesider - Alle tiders.

Men det er meget vigtigt at det gamle forum også rent fysisk bliver liggende på den samme adresse som nu. Ellers vil alle de tusinder af direkte links, til relevante emner og oplysninger, som folk har liggende sammen med deres slægtsdata blive værdiløse.!

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Indsendt af: Morten Hovedskov Nielsen

Dato: 30/09-10 17:44

Hej Arne

Du har ganske ret, hvilket også er en af de vigtigste årsager til at URL'en til det "gamle" forum ikke bliver ændret. Det gamle forum kommer til at følge www.dis-danmark.dk, så med mindre folk har direkte links til IP-adressen i stedet for den normale URL så sker der ingen ændringer.

Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
Valg:

Indsendt af: Grethe Elten Mortensen - DIS-medlem

Dato: 30/09-10 20:26

Hej

Jeg er altså temmelig dum. Fatter desvære ikke det med URL og IP.

Jeg har haft en del indlæg, hvor jeg har fået fine svar, helt op til to år efter.

Jeg plejer at få en mail, når der er nye svar vil det fortsætte når vi skal bruge den nye side? Jeg vil altså stadig gerne have mail når jeg får svar i det gamle forum. Og jeg vil gerne kunne søge tidligere indlæg. Kan jeg fortsat det?
Håber i forstår mit spørgsmål.

Med venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen
Valg:

Indsendt af: Moderator - Kathrine

Dato: 30/09-10 21:43

Hej Grethe

Du kan sagtens få mail om nye svar i det nye forum.
Her skal du bare aktivt tilmelde dig ved at trykke på "abonner", som du finder i den brune bjælke over indlægget.

Med venlig hilsen Kathrine Tobiasen, Moderator
Besøg DIS-Danmarks hovedside [dis-danmark.dk] - Støt foreningen og bliv medlem for 200 kr. årligt.
Valg:

Indsendt af: Kim Melchior

Dato: 30/09-10 22:48

Kathrine,

Jeg tror hvad Grethe spurgte om var om hvis nogen svarede i det gamle forum paa en gammel traad om hun saa ville faa den foresporgsel. Som jeg forstaar det saa har dette intet atgore med det nye forum.

Jeg har selv spekuleret om det samme. Inden for den sidste uge har jeg faaet foresporgsler i forbindelse med indlaeg jeg lagde ind for 3, 4 og 5 aar tilbage.

mvh,

Kim Melchior
Valg:

Indsendt af: Niels Ole Dahl

Dato: 01/10-10 05:29

Kan man i det nye forum Abonner på tråde fra det gamle forum ( det tror jeg ikke )

Som jeg forstår det bliver det gamle forum søgbart , du kan søge på et ord eller navn og så vil det der findes komme frem , men der kan ikke svares på det så du får svaret i det nye forum , du vil ikke kunne følge tråden på samme måde som i dag.

Så det bliver jo nok lidt ligesom at starte forfra.

Alternativt kan man gå ind i sine gamle tråde , markerer teksten , sætte det ind i word og derefter igen kopierer det over i en tråd i det nye forum.

Så det bliver rigtigt spændende når denne side er lukket og vi automatisk bliver omdirrigeret til det nye DIS

Med Venlig Niels Ole Dahl
dno@ofir.dk
Medlem af DIS
Valg:

Indsendt af: Grethe Elten Mortensen - DIS-medlem

Dato: 01/10-10 07:38

Hej

Tak for jeres svar på min forespørgsel.

Det er som Kim skriver, svar fra fra det gamle forum, Jeg vil blive meget ked af det, hvis ikke de stadig fungerer, så man kan få mail ved svar og svare på disse mail.

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen
Valg:

Indsendt af: Jannie Hornstrup

Dato: 01/10-10 15:10

Som jeg læser denne tekst :

OM KORT TID SKAL ALLE NYE INDLÆG SKRIVES I DET NY FORUM

så er der meget snart ikke nogen mulighed for, at svare i en tråd der ligger i det "gode gamle" forum.
Man kan ej heller oprette nye tråde osv.

Så lige om lidt, er de personer der anvender forum, nede på en fjerdedel.

:-(

Tja. Som jeg så læser det i en anden tråd, så er bestyrelsen ikke kun til for de utilfredse, men også for flertallet, som er 25% ??? der gerne vil have et helt lukket forum.

Hmmm.

Jeg skal nok have skolepengene tilbage, siden jeg ikke kan regne ud, at 25% er mere end 57% :-)

Lukket for andre end medlemmer : 25,6 %
Delvis lukket : 17,6 %
[u]Åben for for alle også ikke-medlemmer : 56,8 % "[/u]
Valg:

Indsendt af: Ulf J. Krarup

Dato: 01/10-10 15:51

God eftermiddag Jannie!

CITAT:"så er der meget snart ikke nogen mulighed for, at svare i en tråd der ligger i det "gode gamle" forum."CITAT SLUT

Som jeg har forstået det, vil der være læseadgang til de gamle fora og dermed også mulighed for at linke til et gammelt indlæg og sætte dette ind i en tråd i det nye DIS-forum.

Så helt lost er vi vel ikke winking smiley

Med venlig hilsen / Kind regards
Ulf (DK-5250 Odense SV)
Medlem af DIS-Danmark
Valg:

Dato: 01/10-10 16:40

Hvis man ikke kan svare på de gamle tråde, så bliver man jo nødt til at oprette alle sine emner om efterlysning af efterkommere af en bestemt slægt, en gang til i det nye forum?

Eller hvad med alle de emner man aldrig har fået et endegyldigt svar på i aneefterlysning og metode og teknik?
Dem bliver man vel også nødt til at oprette en gang til?

Det er jo fuldstændig uigennemtænkt.

Hvad er overhovedet behovet for et nyt forum og en ny adresse?
Hvis det bare er for at skrabe flere penge i kassen kunne man vel bare lukke visse dele af forum på denne nuværende hjemmeside af for ikke-medlemmer?

flemmingwillum@gmail.com
Valg:

Indsendt af: Jannie Hornstrup

Dato: 01/10-10 16:53

Hej Ulf,

Ja, jeg har også forstået det sådan, AT DER ER LÆSEADGANG, men det er jo ikke det samme som, at man kan besvare et spørgsmål i en tråd her i det gamle forum.

Man kan LÆSE men ikke SKRIVE.

Og JA, man kan garanteret kopiere svaret over i det nye forum, og selv lave en fiktiv overskrift og skrive f.eks. : Svar til xx.yyysen vedr. KB fra 19 grønhvidkål.

Men hvad pokker hjælper det, hvis xx.yyysen ikke har adgang til hjælp til tydning eller lign. og jeg ikke må sætte svaret ind under aneefterlysning.

OK-

Flertallet på 25 % HAR talt : Der skal lukkes for adgang for ikke-medlemmer til en hel del af Forum. Deriblandt hjælp til tydning.

At jeg så personligt ikke fatter en meter af, at KIIP-forum er åben for alle og enhver, og hjælp til tydning ikke er det ???? - det er nok en helt anden sag !!

Medlem lidt endnu....

Jannie Hornstrup
medl.nr. 7032
Valg:

Indsendt af: Moderator - Kathrine

Dato: 01/10-10 19:00

Til Grethe og Kim:

Jeg misforstod dig i første omgang, Grethe, men nu er 10-øren faldet.
Der bliver lukket for at skrive nye indlæg i det gamle forum. Derfor vil der heller ikke behov for at abonnere på besked om nye indlæg. Altså, problemet løser sig selv.

Til Flemming:

Det var oprindeligt planen at flytte hele det gamle forum med over på den nye hjemmeside, så alle tråde bare kunne fortsætte. Men da den nye opbygning krævede nyt login, som er knyttet til medlemsnummeret, kunne det ikke lade sig gøre. I hvert fald ville det kræve et fuldstændig uoverskueligt manuelt arbejde med at koble de gamle brugerprofiler på de nye.
Det er meget beklageligt, at det var umuligt at flytte det gamle forum med. Men det vil fortsat være muligt at linke til gamle tråde eller, som Janni foreslår, at kopiere hele tråde over i det nye forum.

Og til Janni:

Der er ikke enighed i bestyrelsen om hvilke grupper i forum, der skal være kun-for-medlemmer. Det bliver et punkt på dagsordenen på bestyrelsesmødet næste lørdag. Lad os se, hvad der kommer ud af det.

Med venlig hilsen Kathrine Tobiasen, Moderator
Besøg DIS-Danmarks hovedside [dis-danmark.dk] - Støt foreningen og bliv medlem for 200 kr. årligt.
Valg:

Dato: 01/10-10 19:46

Så må jeg jo bare tjekke alle mine oprettede emner igennem for at se hvad der skal kopieres og flyttes over...

Det virker nu også ret uoverskueligt selvom jeg kun har 500 indlæg.
Stakkels dem, som har flere tusind.

Men Kathrine, jeg er glad for at du giver dig tid til at svare på nogle af alle disse mange spørgsmål der dukker op i forbindelse med lanceringen af den nye hjemmeside, og så håber jeg at flere fora bliver åbnet for ikke-medlemmer, først og fremmest fordi at der sidder folk og hjælper der ikke nødvendigvis er medlemmer, og da også for ikke at skræmme nye brugere væk og virke som en lukket klub man ikke er velkommen i.

flemmingwillum@gmail.com

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 01/10/10 19:49 af Flemming Willum Petersen.
Valg:

Dato: 01/10-10 21:32

Flemmingwillum skrev:
-------------------------------------------------------
> Så må jeg jo bare tjekke alle mine oprettede emner
> igennem for at se hvad der skal kopieres og
> flyttes over...
>
Som allerede meddelt længere oppe i tråden, så bliver alle gamle indlæg liggende på den nuværende adresse og gamle bogmærker direkte til enkelte indlæg og tråde vil fortsat virke. Det vil også fortsat være muligt, at lave direkte henvisninger til indlæg i det gamle forum

Desuden har man, som det også fremgår længere oppe i tråden, lovet at der på den nye side bliver mulighed for at søge i såvel det gamle som det nye forum. Så Lige netop det problem du nævner der er vist ikke eksisterende.

PS.
Lige en bemærkning til Hjemmeside udvalget / bestyrelsen: Jeg formoder, at man, så snart det nye system er over den nuværende indkøringsperiode og de forskellige småfejl er rettede, vil lukke for oprettelse af nye tråde her i det gamle forum. Men at man først en måned eller så to senere vil lukke for at besvare igangværende tråde her.?

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]

Redigeret 2 gang(e). Sidst ændret 01/10/10 21:43 af Arne Feldborg.
Valg:

Dato: 02/10-10 07:29

Men man kan jo stadig ikke svare på de gamle tråde, så det bliver lidt "ubrugelige" hvis man fx efterlyser efterkommere efter en bestemt slægt i en tråd.

Der er selvfølgelig mulighed for at besvare en tråd i det gamle forum via email ved at klikke på brugerens navn. Det havde jeg ikke lige tænkt på.

flemmingwillum@gmail.com
Valg:

Indsendt af: Christian Konstmann Autzen

Dato: 02/10-10 09:05

Blot en lille indskydelse (fra et ikke-medlem):

Jeg synes, at man skal være varsom med at lukke den gamle hjemmeside for hurtigt. - Alt nyt giver altid problemer, og hvorfor ikke lade den gamle hjemmeside køre f.eks. året ud, og så få rettet de fejl på den nye hjemmeside, som helt sikkert er der.

Samtidig kunne betyrelsen bruge disse måneder til at finde de ben, som den vil stå på med den nye hjemmeside.

PS: Jeg så så på en anden tråd, at der åbenbart også er noget med foreningens formålsparagraf, som ikke helt hænger sammen med foreningens virke.

En ændringen af denne paragraf er givet en langsommelig proces - men sikkert nødvendig !

Hilsen

Christian
Valg:

.

Indsendt af: Ole Pedersen

Dato: 02/10-10 09:19

VI HENVISER TIL NYT FORUM PÅ WWW.SLAEGTOGDATA.DK

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 09/10/10 07:55 af Ole Pedersen.
Valg:

Indsendt af: Poul G. Michelsen

Dato: 02/10-10 09:30

Ifølge resume fra bestyrelsesweekend 8.-9. maj forventes det, at den gamle hjemmeside skal fungere parallelt med den nye i en periode på 3-6 måneder.

Jeg har ikke set nogen ændret holdning til dette fra bestyrelse eller hjemmesidegruppe, så jeg går ud fra, at det stadig er gældende.

Det burde give tilstrækkelig tid til at afklare medlemmernes ønsker og rette den nye hjemmeside til herefter, inden den gamle lukkes.

mvh
Poul G. Michelsen
Valg:

.

Dato: 02/10-10 09:36

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 09/10/10 07:54 af Ole Pedersen.
Valg:

Dato: 02/10-10 11:06

Dalmose1@hotmail.com skrev:
-------------------------------------------------------

> Kan man lukke den gamle (se mit tidligere indlæg
> vedr indlægs ejerforhold) ?
>
Selvfølgelig kan man da det.

Du har godt nok ophavsret til det du har skrevet, men du har intet krav på efterfølgende at kunne redigere eller slette det.

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Indsendt af: Poul G. Michelsen

Dato: 02/10-10 11:30

Til Ole Pedersen,

Siden du spørger mig direkte, vil jeg svare, at jeg er fuldstændig enig med Arne Feldborgs udlægning.

mvh
Poul
Valg:

.

Dato: 02/10-10 11:34

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 09/10/10 07:52 af Ole Pedersen.
Valg:

Dato: 02/10-10 13:17

Jeg synes for det første at det er fuldstændig ude af proportion, at begynde at diskutere juridiske spidsfindigheder i forbindelse med noget så simpelt som at foreningen skal have noget nyt software til Forum. Og at blande foreningens formålsparagraf ind i billedet, som det ses i et andet indlæg, er da helt ude i Hampen.

Og for det andet, når du har afleveret dit indlæg så ligger det sådan som du har afleveret det - akkurat som hvis du har skrevet et læserbrev i avisen. Det er udelukkende en venlighed fra ejeren af Forum at du har mulighed for at rette i allerede skrevne indlæg, ikke noget du har krav på, og da slet ikke når Forum bliver lukket for nye indlæg.

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

.

Dato: 02/10-10 14:13

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 09/10/10 07:53 af Ole Pedersen.
Valg:

Dato: 02/10-10 14:27

Jeg har ikke noget ønske om at gå ind i en længere debat om de her ting. Ikke at jeg har noget i mod at diskutere principielle ting, men jeg finder som sagt de ting der rejses her helt og aldeles ude af proportion, og vel egentlig også irrelevante i den givne sammenhæng.

Det nye Forum skal nok komme til at virke, og efter en lille tilvænningsperiode vil folk blive akkurat lige så glade for det som de var for det gamle.

Og mht. til hvilke fora der skal være åbne og hvilke de skal være lukkede, så er det foreningens ledelses ubetingede ret at afgøre dette - og så tage et evt. opgør om emnet på den næstkommende generalforsamling. Men efter udmeldingen om, at det er sat på dagsordenen for på det næste bestyrelsesmøde føler jeg mig ret sikker på, at der vil komme nye retningslinjer.

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Indsendt af: Niels Ole Dahl

Dato: 02/10-10 14:47

En kort bemærkning om vedtægter.

1. Navn og hjemsted
Foreningens navn er DIS-Danmark, Databehandling i Slægtsforskning. DIS-Danmarks hjemsted er den til enhver tid værende kasserers adresse.

2. Formål
DIS-Danmarks formål er at skabe et forum for databehandling i slægts-, per­so­nal- og lokalhistorie ved

Der står højt og tydeligt i §1 at DIS-Danmark er en forening .
Der står højt og tydeligt i §2 at DIS-Danmarks formål = FORENINGENS FORMÅL
Der står højt og tydeligt i §3 at medlemsskab kan opnåes osv.

Der står ingen steder at Foreningen skal stille noget til rådighed for ikke medlemmer.

At forum så har været tilgængelig for alle , er jo noget foreningen tidligere for flere år siden har bestemt , og nu ønsker man så det modsatte , hvilket jeg også mener er uheldigt, men det har ikke noget med Foreningens Vedtægter at gøre .

Med Venlig Niels Ole Dahl
dno@ofir.dk
Medlem af DIS
Valg:

.

Dato: 02/10-10 14:59

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 09/10/10 07:52 af Ole Pedersen.
Valg:

.

Dato: 02/10-10 16:50

Redigeret 3 gang(e). Sidst ændret 09/10/10 07:51 af Ole Pedersen.
Valg:

Gå til side: 1 2 Næste

Aktuel side: 1 af 2

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.