Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

ForeningsforholdDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du finde sammen med andre medlemmer om projekter til gavn for alle i DIS-Danmark - eller finde sammen i en lokal gruppe. Tilbyd din hjælp eller kom med forslag til nye initiativer, du vil deltage i. Link til vores hovedside er: www.dis-danmark.dk
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Orientering fra Hjemmesideudvalget

Indsendt af: Henning Karlby

Dato: 29/09-10 17:56

Bestyrelsen og hjemmesideudvalget har været kritiseret for at være for lukkede omkring vores nye hjemmeside. Den kritik kan vi ikke helt forstå, idet vi har skrevet om hjemmesiden i Slægt og Data, desuden har hjemmesiden været drøftet på adskillige generalforsamlinger i de senere år.

At oprette en hjemmeside med det omfang, som vores nye hjemmeside har, har været betydeligt arbejdskrævende, vi har derfor valgt at prioritere arbejdet med hjemmesiden frem for at bruge tid på lange udredninger her i forum.

Som mange af jer har opdaget, har vi kunnet konstatere en del fejl på hjemmesiden, efter vi sendte den "i luften". De fleste af disse fejl er nu rettet. Det væsentligste problem, der er tilbage, er, at vi skal have den sidste synkronisering mellem indlogning på hjemmesiden og forum til at virke, således at der kun skal logges på én gang, for at få fuld adgang til de funktioner, man har rettigheder til.

Når man skal opbygge en hjemmeside til en forening som vores, er vi i udvalget blevet stillet over for et utal af muligheder og valg. Generelt har vi i udvalget sat os det mål, at vi ønskede en dynamisk hjemmeside, som det var nemt at opdatere og hvor det var let at give mulighed for, at forskellige skribenter kunne få adgang til at skrive artikler til hjemmesiden. Heriblandt ønskede vi at alle slægtsforskerforeninger kunne lægge deres aktiviteter ind på siden, således at vi fik en "kultunaut" for slægtsforskere. At sætte en aktivitet på hjemmesiden skulle være lige så let som at sende en e-mail. Desuden ønskede vi en hjemmeside, som det skulle være lettere at navigere på end den gamle. Vi er os selvfølgelig bevist, at når vi ændrer noget, så vil mange af de brugere, der følte sig hjemme på den gamle hjemmeside, en overgang blive stillet over for den udfordring, det er, at vænne sig til en ny måde at navigere på. Men vi er overbevist om, at når man efter nogle forsøg har vænnet sig til den nye hjemmeside, vil man bliver glad for den nye hjemmeside.

Med hensyn til lukkede og/eller åbne forum grupper, så har det været et valg. Når der henvises til vores tidligere undersøgelse af hvad brugerne af forum ønskede med hensyn til åbne eller lukkede grupper i forum, syntes vi ikke vi kan stole på den undersøgelse som værende repræsentativ for medlemmerne. Den undersøgelse var åbne for alle, dvs. vi ved ikke hvor mange ikke-medlemmer der svarede på undersøgelsen. Ikke-medlemmer vil naturligvis stemme for at alle grupper skal være åbne.
En gruppe er vi ikke modtagelige for ændringer til, det er "Foreningsforhold", den mener vi i bestyrelsen netop er for foreningens medlemmer.
Vi skal have bestyrelsesmøde den 9. oktober, her vil et af punkterne være en drøftelse af om vi skal ændre på fordelingen af åbne og lukkede grupper i forum.
Vi vil også drøfte de andre områder, hvor vi er blevet kritiseret for, at disse er blevet lukket for ikke-medlemmer.

Til sidst vil jeg nævne, at en af de ting vi arbejder meget med i foreningen og hjemmesideudvalget er en mulighed for, at vi kan få flere kilder digitaliseret og gjort tilgængelig på vores hjemmeside, således at vores medlemmer ikke behøver at rejse land og rige rundt, for at se de mest almindelige kilder. Til dette arbejde har vi nedsat et kildeindtastningsudvalg, som arbejder parallelt med hjemmesideudvalget.

Henning Karlby
Formand for Hjemmesideudvalget
Valg:

Re: Orientering fra Hjemmesideudvalget

Indsendt af: Pia Irene Christensen 9600

Dato: 29/09-10 18:09

hej Henning
Hvis "ikke medlemmer" ikke kan komme ind på de relevante sider hvorfor skulle de så hjælpe med at indtaste disse kilder, og det samme gælder jo med programmer hvorfor lægge et program på siden hvis man ikke selv kan se den.

Mvh
Pia

Forsker i Øster Snede, Horsens, Eriknauer.
Ingvardsen,Israelsen,Jørgensen, Therkelsen,Givskov Christensen,
Køpke, Heunicke, Klausen, Jochumsen. Sivertsen, Bang
Valg:

Indsendt af: Tine Susanne Olsen 4690

Dato: 30/09-10 10:16

hejsa
der henvises til en undersøgels som blev lavet for mange år siden hvor mange var det lige der var med der og stemme ?? som jeg husker det var det meget få og i forhold til hvor mange medlemmer der var på dette tidspunkt så var tallet meget lav folk var da også flinke nok til bagefter at fortælle at de ikke var medlem men havde været inde og stemme alligevel!!!!så hvor meget er den undersøgelse lige er værd .men hvorfor har vi den her snakken om medlem eller ikke det drejer sig om 200kr om året det er under 1kr.om dagen tænk hvis alle brugere betalte hvad kunne det ikke fører til pluds vi ville være en stor forening som ikke ville være til at overse.hvem ved hvad det kunne føre til.

ha en god dag
venlig hilsen
Tine Susanne Olsen
medlem af Dis-Danmark er du medlem det koster kun 200 kr om året ???
er medlem af Dis-Faxe er du det koster kun 50kr.om året???
ingen private mails tak!! brug dette forum
Valg:

Indsendt af:

Dato: 30/09-10 10:45

Til Henning Karlby

Jeg forstår ikke jeres hastværk med at få lukket ned for den gamle hjemmeside, før I har fået analyseret - evt. ved en ny spørgekampagne - medlemmernes holdning til, hvad der skal være åbent og lukket.

Herudover skal bestyrelsen også være opmærksom på, at der måske blandt de mange hjælpere på DIS' hjemmeside, som er parat til at dele ud deres viden og ekspertise med hensyn til tydning af tekst, opslag i Danmark og i udlandet samt besvarelse af spørgsmål om slægtsforskning, er en del personer, som af forskellige grunde ikke er medlem af DIS, men som er med til at gøre DIS' hjemmeside til det unikke sted, som det er. Jeg er klar over, at hjemmesiden ikke er DIS's eneste aktivitet, men man kunne jo i bestyrelsen stille sig det spørgsmål, hvor mange medlemmer DIS ville have i dag eller i fremtiden, hvis hjemmesiden ikke eksisterede, som det forum, det er i dag for slægtsforskere?

Det virker også som om, at I glemmer de udenlandske medlemmer af DIS ved kun at tillade anvendelse af DAN-kortet, som betalingsmiddel til medlemsskab af DIS. Herudover er det jo et spørgsmål, hvor længe DAN-kortet fortsat vil være et betalingsmiddel.

Endvidere fremgår det ikke af hjemmesiden, at man ? hvis man bor i udlandet som jeg ? skal starte med skrive sin landekode (skrevet med store bogstaver) + postnummer for at blive lukket ind på hjemmesiden.

Herudover er det endnu ikke lykkes mig at finde forummet på den nye hjemmeside, hvor man kan få hjælp til at tyde tekster.

Da jeg kan forstå, at det er vigtigt, at man oplyser, at man er medlem for at blive taget alvorligt, så vil jeg godt i al beskedenhed gøre opmærksom på, at det har jeg været i mange år. Det kan den nye kasserer formentlig bekræfte.winking smiley

Med venlig hilsen

Jørgen Green

PS. Vær venlig IKKE at bruge funktionen DIS-funktionen »Private meddelelser«, hvis du vil skrive privat til mig. Send et direkte mail til min e-mailadresse jorgen_green@mac.com - herved er jeg sikker på, at jeg på min computer har din henvendelse og de svar, som jeg sender til dig.

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 01/10/10 14:57 af Jørgen Green.
Valg:

Indsendt af: Arne Feldborg

Dato: 01/10-10 22:19

Henning Karlby skrev:
-------------------------------------------------------
> Bestyrelsen og hjemmesideudvalget har været
> kritiseret for at være for lukkede omkring vores
> nye hjemmeside. Den kritik kan vi ikke helt
> forstå,
>
Og det er måske lige netop det der er selve problemet.!

For i må da kunne se, hvordan utilfredsheden dag for dag bliver større og større, og efterhånden er blevet til noget der ligner en hetz mod bestyrelsen og mod alle de nye tiltag - såvel de gode som de dårlige.

Ikke fordi gamle forum og det gamle kompleks af hjemmesider er godt og det nye er noget skidt. For det er jo faktisk ikke tilfældet. Men sådan oplever folk det efterhånden, mest pga. misforståelser og fordi folk er usikre på hvad der sker, og hvor det fører hen.

Og fordi forskellige medlemmer af bestyrelsen skiftes til at svare, snart på det ene og snart på det andet. Og vi andre der endnu har lidt sympati med det nye system hjælper til her og der så godt vi nu kan.

Efter min mening havde det været bedre, om man havde ladet een fra Hjemmesideudvalget, som jo må formodes at være dem der har bedst kendskab til emnet, løbende give en orientering om hvor man er lige nu, hvilke problemer man arbejder med, hvad man har tænkt sig at gøre, osv.

Det burde, stadig efter min mening, også være en selvfølge, at det var en talsmand for Hjemmesideudvalget der besvarede alle spørgsmål angående det rent teknike. Og at de øvrige bestyrelsemedlemmer så kunne tage sig af det foreningpolitiske, som jo også har fået en betydelig plads i debatten.

Efter min mening burde man også have gjort det klart for folk, at de nye sider var i en indkøringsperiode, og at man ikke ville lukke de gamle før det nye kørte helt på skinner, og folk havde haft tid til at vænne sig til det. Og at man iøvrigt vil lukke det gamle forum ned i etaper sådan at igangværende tråde kan blive afsluttede.

Istedet for at gentage mig selv yderligere vil jeg bare henvise til mine 2 tidligere indlæg om samme emne.

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.