Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

ForeningsforholdDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du finde sammen med andre medlemmer om projekter til gavn for alle i DIS-Danmark - eller finde sammen i en lokal gruppe. Tilbyd din hjælp eller kom med forslag til nye initiativer, du vil deltage i. Link til vores hovedside er: www.dis-danmark.dk
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

modstandsfolk

Indsendt af: Kirsten Volden

Dato: 05/05-09 06:54

www.natmus.dk
Så er modstandsbasen online og søgbar.
God fornøjelsesmiling smiley
Valg:

Re: modstandsfolk

Indsendt af: Vagn Altmann 6360

Dato: 05/05-09 12:25

Tak for oplysningen, men det ser desværre ud til at serveren er gået ned. Det er nok takket være linket på DR P4 Formiddag.
Nåede du at prøve opslag?

Venlig hilsen

Vagn

vagn.altmann@gmail.com
Valg:

Dato: 07/05-09 09:53

Hej Vagn
Ja, jeg checkede lige min far og min farbror.
Jeg var bekendt med detaljerne i deres virke.
Valg:

Indsendt af: Susanne B. Fuglsang

Dato: 07/05-09 17:46

Hej Kirsten.

Mange tak for den information.

Jeg har fundet nye og spændende oplysninger om Slægtninge :-)

Med venlig hilsen Susanne B. Fuglsang.
Valg:

Indsendt af:

Dato: 16/05-09 11:55

Jeg har hørt en lille fugl synge om at selve databasen ikke er helt færdig og at der med tiden skulle folkene bag databasen få indført at det bliver muligt for os brugere, at vi selv kan tilføje oplysninger om vores forfædres tid som modstandsfolk...

Med venlig hilsen

Søren Kretzschmer
Valg:

Indsendt af: Lars Erik Bryld (4000)

Dato: 16/05-09 15:33

Søren Kretzschmer skrev:
-------------------------------------------------------
> Jeg har hørt en lille fugl synge om at selve
> databasen ikke er helt færdig og at der med tiden
> skulle folkene bag databasen få indført at det
> bliver muligt for os brugere, at vi selv kan
> tilføje oplysninger om vores forfædres tid som
> modstandsfolk...

Nu hører små fugles sang forhåbentlig ikke til slægtsforskere foretrukne kildeangivelser.

http://www.bryld.info/grafik/sig.gif
[www.bryld.info]
Valg:

Indsendt af: Arne Feldborg

Dato: 16/05-09 17:24

Søren Kretzschmer skrev:

> skulle folkene bag databasen få indført at det
> bliver muligt for os brugere, at vi selv kan
> tilføje oplysninger om vores forfædres tid som
> modstandsfolk...
>
Det håber jeg da ikke bliver tilfældet.

Som søn af en aktiv modstandsmand håber og tror jeg da, at man nøjes med faktuelle oplysninger om de folk der faktisk var med i modstandsbevægelsen, og ikke forfalder til eftertidens familiehistorier og overleveringer.

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Indsendt af:

Dato: 17/05-09 21:18

Hej Lars og Arne...

Min oldefar Johannes Olsson, var medhjælper til BOPAs modstandsgruppe på B & W under krigen og han er slet ikke nævnt på databasen.

Og min kære farfar Jørgen Bøgvad Kretzschmer, var også medhjælper i en modstandsgruppe, ved at uddele illegale blade, og da han blev opgrebet af tyskerne med disse blade, blev han banket halvt ihjel på Dagmarhus.

Det er den slags oplysninger som jeg mener at man burde kunne indskrive i databasen, fordi den slags oplysninger har arkiverne jo ikke...

Med venlig hilsen

Søren Kretzschmer
Valg:

Dato: 17/05-09 22:39

Søren Kretzschmer skrev:

> Og min kære farfar Jørgen Bøgvad Kretzschmer, var
> også medhjælper i en modstandsgruppe, ved at
> uddele illegale blade,
>
Al respekt for det.

Men generelt har de nulevende efterkommere ikke en jordisk chanche for at vide om det de har fået fortalt er sandt eller ej, og ofte vil det ihvertfald kun være en del af sandheden. Der vil være en ret betydelig risiko for en del lignede historier om folk der reelt først gik ind i modstandskampen om morgen den 5 maj.!

> burde kunne indskrive i databasen, fordi den slags
> oplysninger har arkiverne jo ikke...
>
Når din farfar er blevet banket halvt ihjel på Dagmarhus er der givetvis bevaret optegnelser om det. Hvis han har fået men af sit arbejde for modstandsbevægelsen har han formnetlig også søgt og fået en lille erstatning / pension efter krigens afslutning.

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Indsendt af: Ib Hansen 6270

Dato: 18/05-09 05:40

Hej,

Så vidt jeg kan overskue er databasen opbygget omkring den officielle organiserede modstandsbevægelse.

Jeg håber på et tidspunkt, at den bliver udbygget til også at omfatte de lokale modstandsgrupper der valgte at være uden for den officielle.

Mange hilsner
Ib
Valg:

Indsendt af: Msssss

Dato: 21/05-09 04:04

Hej

Apropos, er det på nogen måde muligt, at få vide hvem der var i den modsatte grøft,foruden de 46, der blev henrettet ved retsopgøret, såsom menige medlemmer af DNSAP, eller stikkeri, eller anden landsskadelig virksomhed, men slap med fængsel eller offentlig ydmygelse

Mange hilsner

Mathias Steffensen
Valg:

Indsendt af: Helle Borlund

Dato: 21/05-09 20:59

Hej

Er der nogen der ved om der findes en fortegnelse o.l. over de modstandsfolk der blev taget af Gestapo og indsat i Vester fængsel og sidenhen i Frøslev lejren?

Med venlig hilsen

Helle Borlund
4000
Valg:

Indsendt af: Grethe Elten Mortensen - DIS-medlem

Dato: 22/05-09 12:08

Hej

Ang. Frøslelejren så prøv evt. at henvende dig på denne adresse

[www.froeslevlejrensmuseum.dk]

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen
Valg:

Indsendt af: Helle Borlund

Dato: 22/05-09 20:15

Hej Grethe

Tak for linket, det vil jeg prøve.

Med venlig hilsen

Helle Borlund
Valg:

Indsendt af: Henning Skjoldager Olsen

Dato: 27/05-09 08:26

Jeg fandt min farfar i databasen. Data var baseret på en kilde, en bog om danskere i tysk fangenskab. Men jeg ved langt mere end det. Fx ligger der i hans privatarkiv på Rigsarkivet den originale rapport fra det tyske politi vedr. hans tilfangetagelse. Ligesom der ligger forskellige papirer fra hans tid i Frølevlejren. På et tidspunkt håber jeg, at det materiale kan komme med i databasen.

Angående "familiehistorier", så synes jeg ikke, man skal være så bekymret for at bruge dem. Selvfølgelig skal det klart fremgå hvorfra man har historien, og at det er en muligvis usikker historie. Tit kan en sådan "historie" belyse familiens syn på den pågældende. Og "familiesladder" er vel også en slags slægtshistorie.

Høfligst
Henning Skjoldager Olsen
7620
Valg:

Dato: 27/05-09 09:07

Søren Kretzschmer skrev:

> Min oldefar Johannes Olsson, var medhjælper til
> BOPAs modstandsgruppe på B & W under krigen og han
> er slet ikke nævnt på databasen.
>
Er du i grunden ikke lidt tidligt ude. De Sjællandske styrkelister er jo slet ikke indtastet endnu.

Har du læst hvad der står på forsiden under: "Hvornår kommer der flere navne med"

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 27/05/09 09:15 af Arne Feldborg.
Valg:

Dato: 27/05-09 09:12

henning olsen skrev:

> "familiesladder" er vel også en slags
> slægtshistorie.
>
Det har du da helt ret i. Og det er jo i øvrigt op til hver enkelt hvad man vil bruge og og ikke bruge. Men det var jo ikke slægtshistorie diskussionen gik på.

Den gik på, om statslige institutioner som Nationalmuseet og Frihedsmuseet skulle bruge sådanne kilder i en officiel fortegnelse over modstandfolk.

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Indsendt af:

Dato: 24/06-09 09:06

Hej Arne.

Først i 2011 er databasen klar med De Sjællandske styrkelister, det er lang tid at vente, men jeg må jo blot pænt vente.

De bedste hilsner

Søren Kretzschmer

Slægtssiden: [www.bredalsparken.dk]

Historiesiden: [www.bredalsparken.dk]
Valg:

Indsendt af: Camilla Luise Dahl

Dato: 30/06-09 16:22

Godt spørgsmål Matthias Steffensen, jeg vil tro at de fleste der "nøjedes" med offentlig skænden, ikke er anført i retsprotokoller, eftersom det var et lynchlignende fænomen, f.eks. de kvinder der havde været i forbindelse med tyskere. I øvrigt et grusomt efterspil. Min bedstefar var sortbørshandler ( i det små ganske vist) men det blev vist aldrig hverken "opdaget" eler forfulgt, så noget nedskrevet om det er der næppe. Hans bror var derimod i modstandsbevægelsen og kom først i Vestre, siden i Frøslevlejren,og om ham findes en masse.

Jeg har hørt at i de dage så offentligtgjorde man i aviserne billeder og navne på flere af dem , der var så uheldige at stå til offentlig ydmygelse, viste billeder af dem på ladvogne med closeups og navns nævnelse, jeg har dog ikke eftertjekket oplysningen og ved ikke om det er sandt, men der kunne man måske kigge.

Jeg kan dog ikke forestille mig at der ville være grobund for en offentliggjort liste over disse, krigen er vist stadig for tæt på, og de fleste har nok ikke lyst til at læse sådanne sager om deres mor og far, bedsteforældre eller oldeforældre :-s

Mange hilsner
Camilla
Valg:

Indsendt af: Erling Holger Alexander Ciesielski

Dato: 03/07-09 06:12

Jeg har fundet to af min fars brødre i databasen.
Tilknytning til undergrundshæren
Region II (Midtjylland), Sektion Q, Vejle Distrikt (Q) , 8. Kompagni.

Alle data passer på den ene bror.
På den anden bror stemmer navn, stillingsbetegnelse, fødselsår og dag.

Min onkel er født 26/12 1905 ifølge kirkebogen.
I databasen står han til at være født 26/5 1905.

Jeg har i dag modtaget en mail vedrørende data på min onkel. Det er nu rettet i databasen til d.26/12

Med venlig hilsen
Erling Ciesielski
Medlem af Dis-Danmark

Redigeret 2 gang(e). Sidst ændret 09/07/09 05:24 af Erling Holger Alexander Ciesielski.
Valg:

Indsendt af: Werner Nielsen Wittekind

Dato: 03/07-09 19:06

Camillas indlæg får mig til at erindre en familiehistorie.
Min far var født 1900 i Aabenraa, skulle overtage en smedie efter en onkel i Flensborg. I 1942 bliv han indkaldt til Wehrmacht/Marine. Da han var dansktalende blev han sendt til Aalborg. Når han havde orlov skulle han som mening rejse i uniform. På vej hjem plejede han at besøge sin søster i Fredericia (hun var døvstum). Det medførte, at pøblen efter krigsafslutning fangede hende for at klippe håret af hende. Kun en nabo, der kendte til forholdene, reddede hende fra skammen for at ende som Feltmadras.
Hilsen
Werner Nielsen Wittekind
Valg:

Dato: 03/07-09 19:55

Takfor dit indlæg, Wernerthumbs up
Jeg håber, at din beretning giver stof til eftertanke...
Valg:

Indsendt af: Bjarne Lund Andersen

Dato: 03/07-09 23:20

Apropos Camilla's og Werner's indlæg!

Prøv at læse aviser - både lokale og landsdækkende - fra 4.maj 45 og 14 dage frem, der blev både vist billeder og nævnt navne på større og mindre "misdædere". Har selv lige skimmet de ca 50 aviser i "familiearkivet" fra de dage, der blev ikke lagt fingre imellem.
Oplevede selv nogle tilfælde i Viborgområdet, ret barskt for et skolebarn.

Iøvrigt: "Familiehistorierne" hører hjemme i Familiehistorien, ikke i officelle databaser medmindre de er officielt bekræftede fakta.

mvh
Bjarne
Valg:

Indsendt af:

Dato: 04/03-11 11:30

Er der nogen der kendte til en (jødisk ?) mand ved navn POULITEUR/ måske stavet POLITUR, han fik en pæn stor gravsten (mindesten ??) her i København - opholdt sig i København hos mine bedsteforældre - blev vist til sidst fundet og sendt i koncentrationslejer - og kom vist ikke tilbage i live.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr
Valg:

Indsendt af:

Dato: 04/03-11 11:48

Undskyld, jeg har allerede fra Lis Holm fået oplyst:

www.jewishgen.org

Daanish POLITUR:
Benny/Benno Politur 8-8-1878
merchant, Hauptstr. 21 Theresienstadt 13-9-1944
(no longer living) (From Jul. Margolinsky - død 13-9-1944)

Bogen "Jødiske dødsfald" af Jul, Margolibnsky kan ses på bibliotekerne,
Valg:

Indsendt af:

Dato: 16/04-11 15:17

Hej Kirsten Volden m.fl.

Apropos modstandsgrupper

Ja, der er nogle familier, der aldrig har fåret videregivet oplysninger om den slags - dvs. oplysninger til deres børn og øvrige familie!

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.