Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

ForeningsforholdDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du finde sammen med andre medlemmer om projekter til gavn for alle i DIS-Danmark - eller finde sammen i en lokal gruppe. Tilbyd din hjælp eller kom med forslag til nye initiativer, du vil deltage i. Link til vores hovedside er: www.dis-danmark.dk
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Gå til side: Foregående 1 2

Aktuel side: 2 af 2

Re: Offentliggørelse private slægtssider - Beskyttelse af personlige oplysninger

Indsendt af: Ulrich Normann Pedersen 5491

Dato: 28/04-04 15:25

Hej Michael

Hvorfor mon man har sat dette afsnit ind:

Det er dog Datatilsynets opfattelse, at eksempelvis et familietræ med ganske ufølsomme (banale) oplysninger såsom navne, fødsels og dødsår kan offentliggøres på Internettet uden samtykke

Det er vel for at fortælle, at loven giver plads til at lægge informationer ud på internettet sålænge vi holder os til ufølsomme oplysninger.

Dernæst er der tilføjet en ventil, hvor evt. registrerede kan komme med berettiget indsigelse.

En indsigelse vil være berettiget, hvis tungtvejende grunde, der vedrører den registreredes særlige situation, taler for, at indsigelsen skal imødekommes.

Så min konklusion må være:
Ja vi skal overholde dataregister- og personloven.
Ja vi må gerne lægge slægtstræet ud på nettet med ufølsomme data.
Ja den registrerede har mulighed for at gøre indsigelser, men skal bevise/ fortælle at der ligger en særlig situation til grund.

Hvornår foreligger der en særlig situation????

Ulrich

PS Ovenstående er nødvendigvis ikke min holdning, men sådan som jeg forstår dine henvisninger.

Valg:

Re: Offentliggørelse private slægtssider - Beskyttelse af personlige oplysninger

Indsendt af: Kirsten Volden 6280

Dato: 28/04-04 18:34

Et par kommentarer + spørgsmål:
På henvisningerne til Datatilsynets vejledning vedr. slægtsforskning drejer det sig, så vidt jeg har forstået, om regler for privat slægtsforskning mv.
Det fortolker jeg som "amatør"( som du nævner, Michael) - er det rigtigt forstået?
Er der nogen, som kan henvise til, hvor der står noget om de to andre begreber "professionel" og "kommerciel"?
Venlig hilsen Kirsten
Valg:

Indsendt af: Bentha Schultz Steffensen 8381

Dato: 28/04-04 20:24

Hej Michael.

For mig står dine indlæg i denne tråd som meget provokerende og igangsættende til en ny lang strid. Og værre bliver det, da Kathrine går ind og kommenterer tråden og du oplyser, at hele denne debat eller hvad du nu vil kalde den, bygger på en gammel konflikt, som ihvertfald fra din side ikke er glemt. Jeg synes ikke, at det er fair over for os andre at blive ved med at køre rundt i en gammel konflikt. Tonefaldet i dit sidste indlæg kunne en tråd som denne godt have været foruden.

Med venlig hilsen
Bentha S. Steffensen
Valg:

Indsendt af: Michael Hedeman

Dato: 28/04-04 21:26

Hej Ulrich, Kirsten, Bentha og Kathrine

Til Ulrich

Ja det er rigtigt forstået.

Hvornår foreligger der en særlig situation????

Se den er straks mere svævende, for her kommer morale bla. ind i billedet og slægtsforskeren sidder med det længste stå, da der som sagt skal være "tungt vejende grunde"

Jeg kan give et eksempel fra Nordisk Slægtsdatabase, jeg har et medlem som gerne ville have slettet hendes fars anden hustru og deres børn da de blev født inden han blev skilt fra sin første kone.
Jeg valgte at følge hendes ønske til trods for de omtalte børn er født i 40´erne og derfor fuldt tilgængelige at se i kirkebøgerne.

Et andet eks. fra Nordisk Slægtsdatabase, hvor jeg valgte ikke at følge en andmodning om at få slettet en person i databasen.
En havde set sig sur på mig fordi jeg har en kommiciel database, han ønskede ikke at være i familie med mig, og ville derfor have slettes vores fælles ane i starten af 1800 tallet dette ville jo ødeligge mit stamtræ, så det skrev jeg til han at det kunne han godt glemme alt om. Jeg har dog heller ikke hørt fra ham siden. Hverken ham selv eller forældre og bedsteforældre var iforvejen med i den database som er tilgængelig på nettet.

Men som udgangspunkt vil jeg mene at man er godt dækket ind hvis man ikke ligger noget på nettet som:

1) overholder datatilsynets retningslinier
2) overholder arkivlovens tidsbegrænsninger på 10/50/75 år, med mindre man har tilladelse af den enkelte person, eller data på personen er offentlig kendt eks. står i den blå bog, her kan så henvises til kilde.

Til Kirsten

Nej ikke helt, men jeg forstår godt at du er i tvivl.

Nu er det desværre ikke let at slette på internetet og derfor vil mange fremover også blive i tvivl netop fordi DIS tidligere næstformand fejlagtigt har oplyst andet.
Derfor mener jeg også at det er DIS pligt over for sine medlemmer via Slægt og Data at dimiterer denne opfattelse.

Der står intet om "amatør" i vejledning derfor handler ikke om din, min eller 27 andres tolkninger [:]:-)[/:]

I vedledning står der at så snart slægtforskning udbredes til en større gruppe eks. via internettet betragtes det ikke som privat mere.

Du kan derfor nok heller ikke finde en henvisning til "professionel" og "kommerciel" nogen steder.

Dette er simpelhen fordi vejledningen er gældende og ens for alle om så man er amatør, semiprofessionel, professionel, kommerciel, fritids, deltids og fuldtids eller hvad man nu sætter foran slægtsforsker.

Det var det jeg fik af vide af Christian Svanberg fra datatilsynet.

Til Bentha

Det er ok for mig at du har denne opfattelse, selv om jeg ikke vil give dig ret.
Jeg har en meget lang lunte, i dette tilfælde snart 4 år. men på et tidspunkt har jeg fået nok af Lars og hans usandheder iforhold til min kommicielle database.

Derfor har jeg først nu direkte meldt ud, med kontakt til datatilsynet, selv om jeg allerede da jeg i 2000 startede databasen op, tjekkede op med hvad jeg skulle være opmærksom på med personfølsomme oplysninger samt registerloven.
Dette også set i lyset af at Lars som tidligere næstformand indirekte har været med at godkende og sige god for at jeg annoncerer i Slægt og Data og som DIS dermed har en indtægt på.
Men du finder det måske rimeligt at man på den ene side gerne vil tjene penge på mig via annoncesalg og efterfølgende sprede usandheder som udelukkende er baseret på Lars egne tolkninger som han har hævet over datatilsynet.

Eks. Når Lars skriver

citat start:
Men datatilsynets fortolkning handler altså kun om slægtsforskning som hobby. Hvis man driver en kommerciel tjeneste, så kan man ikke bruge denne (datatilsynets) fortolkning til ret meget. Så må man istedet søge kvalificeret juridisk bistand. Man kan ikke klare sig med at henvise til datatilsynets fortolkning, og spørgsmålet er sådan set heller ikke relevant her, da DIS ikke er nogen erhvervsforening.
citat slut

Så er det direkte løgn med så store bokstaver som bliver vist på rådhuspladsens lysaviser.
Dette finder jeg yderst uheldig af en daværende næstformand med et ansvar overfor så mange medlemmer DIS nu er oppe på.

Jeg vil endda gå så langt at jeg som medlem af DIS ( ægtefælle er medlem ) har krav på en offentlig direkte undskyldning og hvis Lars ikke er denne opgave voksen, må den nuværende bestyrelse beklage på Lars vegne.

Ja Benthe jeg er vred, men ikke på dig, hvad jeg håber du godt ved.

At folk nu er sure fordi de evt skal til at lave en masse sletning på deres hjemmesider må de brokke sig over til datatilsynet og ikke mig [:];-)[/:]
Jeg har ikke lavet lovgivningen.

Jeg har ingen intentioner om at skabe en ny lang strid, derfor vil jeg slutte med at sige jeg skriver kun mere i denne tråd hvis det er direkte møntet på mig.

Til Kathrine

Hvis du som moderator mener mit svar til Bentha er grænse overskridende så sletter du det bare, men lad venligst mit svar til Ulrich og Kirsten blive.
Som bestyrelse medlem er jeg sikker på at du har fanget mit budskab

Venligst
Michael Hedeman
Nordisk Slægtsdatabase
[www.alternativ-forum.dk]
Valg:

Dato: 28/04-04 22:14

Hej på tråden..
Ole D. gav et oplæg med opfordring til debat, og jeg synes der kom gode og oplysende indlæg.
Jeg har ikke fulgt tråden løbende, men undrede mig i dag over, at den blev så lang.. så jeg måtte lige se, om jeg var blevet snydt for et nogle guldkorn.
Jeg brugte lidt tid på at kigge på henvisningerne, men jeg kunne ikke finde noget om de forskellige kategorier på datatilsynet, og jeg kunne heller ikke komme ind på alternativ-forum.

Debatten ser desværre ud til at have udviklet sig til en "verbal duel" anført af dig, Michael Hedemann.
Mine spørgsmål var stillet på baggrund af de oplysninger du i eftermiddags gav vedr. en opringning fra datatilsynet.
Ikke henvendt specielt henvendt til dig- jeg forventer ikke at folk "er på" hele tiden. Der kunne sagtens være andre, som kunne skrive en webadresse, hvor jeg kunne blive lidt klogere på de tre begreber, som du nævner.
Det håber jeg stadig på at få hjælp til, for jeg har ikke fundet noget i løbet af aftenen.

Jeg synes altså , at du taler ned til mig i dit svar, og jeg forstår desværre heller ikke rigtig, hvad du mener i det afsnit, hvor du skriver noget med Slægt og Data :"at dimitere denne opfattelse"?????

Jeg kender ikke meget til dig, Michael Hedemann, derfor bør jeg nok oplyse, at jeg har stor respekt for alle, som har skrevet indlæg på denne tråd.
Det er folk som gør et solidt og altruistisk arbejde i slægtsforskningsregi.
Venlig hilsen Kirsten
Valg:

Dato: 28/04-04 23:10

Hej Kirsten

Jeg er ked af at du har fået den opfatelse at jeg snakker nedladende til dig, det er ikke min hensigt.
Læg venligt mærke til at jeg jeg satte et smiley ind ved en sætning netop for at bløde op.

Vil du hjælpe mig til at jeg fremover ikke taler nedladende til dig ved at citerer det du finder nedladende, så jeg har mulighed for at lære af mine fejl ?

At du ikke havde forventet svar fra mig finder jeg underlig, da du direkte skrev:
"Det fortolker jeg som "amatør"( som du nævner, Michael) - er det rigtigt forstået?"
Derfor fandt jeg det indlysende at du gerne så et svar fra mig.

ang. alternativ-forum.

Der må have været et midlertidig udfald, for det virker nu.

Hvis du vil ind til alternativ behandling m.m. skal du bruge dette link.

Søger du derimod Nordisk Slægtsdatabase er det denne adr.

Vær dog opmærksom at da du ikke er medlem kan du ikke logge ind i selve databasen.

Venligst
Michael Hedeman
Valg:

Dato: 29/04-04 14:45

Hej Michael.
Du skrev sådan i et indlæg:

"Jeg er i dag blevet ringet op af datatilsynet, og fik en snak ang. vejlednigen for slægtsforsker, der er igen forskel om man er amatør, professionel eller kommiciel slægtsforsker"

Jeg kunne ikke finde noget om forskellen og spurgte "om nogen kunne henvise ..osv.."

Defter svarer du spledes: " .... Du kan derfor nok heller ikke finde en henvisning til "professionel" og "kommerciel" nogen steder.

Dette er simpelhen fordi vejledningen er gældende og ens for alle om så man er amatør, semiprofessionel, professionel, kommerciel, fritids, deltids og fuldtids eller hvad man nu sætter foran slægtsforsker.

Det var det jeg fik af vide af Christian Svanberg fra datatilsynet. .."

[:];-)[/:] - og så er jeg netop ser, at der måske er tale om en misforståelse..
Mener du mon i øverste citat, at der ingen forskel er?
Venlig hilsen Kirsten
Valg:

Dato: 29/04-04 16:13

Hej Kirsten

Jeps det er min fejl, undskyld til alle !

Der skal stå ingen forskel

Venligst
Michael Hedeman
Nordisk Slægtsdatabase
Valg:

Indsendt af: Kathrine Tobiasen

Dato: 02/05-04 19:26

Til orientering for alle, der gerne vil skabe sig klarhed over disse ret indviklede sager, har vi lagt 5 artikler om emnet ud på hjemmesiden.
De er hentet fra Slægt & Data og kan ses her:
<[www.dis-danmark.dk];

Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen

Valg:

Indsendt af: Ole Dalsgaard Jensen

Dato: 03/05-04 19:08

Efter en omfattende debat om denne tråd, som jeg startede 30. marts forsøger jeg nu at uddrage nogle konklusioner.

Til dette formål har jeg tilladt mig at starte en ny tråd - Konklusioner vedr. offentliggørelse personoplysninger - (http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=5&i=1955&t=1955)

Jeg forventer (og håber) at der vil komme nogle reaktioner, som kan bidrage til, at disse konklusioner kan justeres på en måde, som flest mulige kan erklære sig enige i.

Med venlig hilsen

Indlæg ændret (03-05-04 21:08)

328 Ole Dalsgaard Jensen
Valg:

Indsendt af: Kim Melchior

Dato: 03/05-04 19:28

Hej,

Nu har jeg lige et sporgsmaal. Det er udelukkende teoretisk, idet jeg ikke har en hjemmeside med slaegtsforskning, men alligevel.

Idet Internettet er uden graenser, hvordan kan datatilsynet laegge nogen begraensninger paa hvad jeg kan laegge paa en hjemmeside naar jeg er bosiddende udenfor Europa?

Bare en tanke.

mvh

Kim Melchior
Valg:

Indsendt af: M R

Dato: 03/05-04 19:53

Det er jo datatilsynsloven i DK, der bestemmer/begrænser det.
Du må selv kontrollere hvordan loven er i det land du bor i, sådan må det være.
Altså dit hjemlands love, eller der hvor du har statsborgerskab.

[:]:-)[/:] Det vil jeg mene, he he nu sidder jeg også og bliver i tvivl.

Mvh M R

Er udmeldt fra DIS
Valg:

Indsendt af: Ulrich Normann Pedersen 5491

Dato: 03/05-04 21:32

Er konklusionen ikke den at der er intet i vejen for at lægge oplysninger på nettet (slægtsdata) så længe man holder sig til banale (Navn, fødsel, vielse og døds datoer) informationer.

At personer som føler, at man er gået dem for nær har muligheder for at komme med insigelse.

At slægtsforskeren vurdere om disse indsigelser er rimelige.

At berørte person har mulighed for at klage til Datatilsynet, hvis man ikke kan komme overens.

Det må være ens moral som sætter grænsen og forhåbentlig tidsnok til at datatilsynet ikke kommer på tale, og tidsnok til at man stadig kan tale med de berørte.

Jeg vil gerne fortælle mit mål med at lægge slægtsdata på nettet.
Det er jo naturligvis fordi jeg gerne vil i kontakt med slægtninge og for at komme i kontakt med slægtninge er jeg jo nød til at komme med oplysninger som gør at jeg kan komme i kontakt med dem, hvordan skulle de ellers vide at jeg gerne vil i kontakt med dem.
Jeg har ikke brug for at oplyse noget om, fødsel, dåb, vielsesdatoer, men blot navne på nulevende og deres aner, så er de som regel ikke i tvivl.

Så derfor er min moral den:
Aldrig nogensinde at lægge noter på internettet (kan have uheldige oplysninger)
Nulevende beskyttes for oplysninger om fødsel, dåb, vielsesdatoer samt steder.
Og får man oplysninger fra andre, hører om de er enige i den måde man selv håndtere oplysningerne.

Til Kim.
Det kan de heller ikke, men til gengæld kan der være begrænsninger på hvad personer som bor i Danmark/EU må leveres til 3die lande.

Ulrich

Valg:

Indsendt af: Ole Dalsgaard Jensen

Dato: 04/05-04 10:31

Se mit svar i den nye tråd Konklusioner vedr. offentliggørelse personoplysninger - (http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=5&i=1955&t=1955)

Indlæg ændret (04-05-04 12:34)

328 Ole Dalsgaard Jensen
Valg:

Re:

Indsendt af: Morrik

Dato: 14/02-06 18:48

Heh. Very good. Cheap Airline Tickets and Cheap Tickets London and Cheap Tickets to Russia and Discount Airline Tickets and Low Cost Airline Tickets and Really Cheap Airline Tickets.
Valg:

Gå til side: Foregående 1 2

Aktuel side: 2 af 2

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.