Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

ForeningsforholdDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du finde sammen med andre medlemmer om projekter til gavn for alle i DIS-Danmark - eller finde sammen i en lokal gruppe. Tilbyd din hjælp eller kom med forslag til nye initiativer, du vil deltage i. Link til vores hovedside er: www.dis-danmark.dk
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Gå til side: 1 2 Næste

Aktuel side: 1 af 2

Offentliggørelse private slægtssider - Beskyttelse af personlige oplysninger

Indsendt af: Ole Dalsgaard Jensen

Dato: 30/03-04 20:08

Lidt inspireret af nogle af indlæggene i tråden under emnet Database over alle DIS brugeres slægter får jeg lyst til at starte en lille debat om offentliggørelse af private slægtssider og de oplysninger, der derved gøres tilgængelige for offentligheden.

Måske har emnet været drøftet tidligere, uden at jeg har været opmærksom på det, da det er få måneder siden, jeg så småt begyndte at beskæftige mig med slægtsforskning via Internettet. December 2003 blev jeg indmeldt i DIS.

Efterhånden som brugen af Internettet er eksploderet støder man masser af gange på privates websider, når man søger efter bestemte navne på en af søgemaskinerne (jeg bruger næsten altid Google).
Ofte resulterer sådanne søgninger i, at man får en hel (eller flere) familie-gren(e) foræret på et sølvfad.

Jeg er derfor i aller højeste grad tilhænger af, at flest mulige gør møjsommeligt indsamlede slægtsoplysninger tilgængelige for omverdenen, også fordi der ofte dukker nogle meget interessante beretninger op, som af historiske årsager kan have interesse for personer uden for slægtens kreds.

Jeg har dog i flere tilfælde bemærket, at man derved ofte får adgang til oplysninger om nulevende personer, og det er mit umiddelbare indtryk, at disse personer ikke i alle tilfælde selv er klar over, at der således er offentliggjort oplysninger om deres familieforhold på Internettet.

Jeg skal ikke fremstille mig selv som juridisk ekspert, men det kan vel sagtens tænkes, at Lov om private registre m.v. [www.datatilsynet.dk] eller andre bestemmelser sætter grænser for, hvad der således kan offentliggøres.

Personligt har jeg på mit eget websted (http://find-relation.dk/include/help.asp) valgt kun at gøre oplysninger om nulevende offentligt tilgængelige, hvis de selv har accepteret dette, mens oplysninger om afdøde som udgangspunkt er offentlige.

Jeg er meget interesseret i at høre nogle holdninger til offentliggørelse af private websteder, samt håndteringen af hensynet til beskyttelse af personoplysninger.

Desuden håber jeg, at nogle vil benytte muligheden for at fortælle om deres private slægtssider på et nyoprettet emne Private slægtssider på [find-relation.dk]

Med venlig hilsen

328 Ole Dalsgaard Jensen
Valg:

Re: Offentliggørelse private slægtssider - Beskyttelse af personlige oplysninger

Indsendt af: Peder Udesen

Dato: 30/03-04 21:02

Hej Ole

Det er et ganske relevant emne, som du bringer frem.

For mit eget vedkommende følger jeg de frister for personoplysninger, som
gælder for os på arkiverne. Og ingen oplysninger for nulevende personer.
Navnene på nulevende personer kun efter deres tilladelse.

Datatilsynet har lavet et indlæg om, hvornår slægtsforskere skal være
opmærksomme på persondataloven.
[www.datatilsynet.dk]

mvh/Peder
[hjem.get2net.dk]
Valg:

Re: Offentliggørelse private slægtssider - Beskyttelse af personlige oplysninger

Indsendt af: Michael Hedeman

Dato: 30/03-04 21:17

Hej Ole

Datatilsynet lavede i 2001 en vejledning for slægtsforsker ved ret privat forskning og hvis det offentligøres på internettet.

Du kan læse det her:
[www.datatilsynet.dk]

Nu har jeg en betalings database, og der følger jeg selvfølgelig datatilsynets retningslinier, men derud over også arkivloven 50 års regel

Altså ingen nulevende personer under 50 år, dog med den undtagelse at hvis jeg har tilladelse af en bruger til at offentlig gøre data, samt hvis data allerede er offentlig tilgængelig i en eks. slægtsbog, eller den blå bog m.m.

Derud over aldrig aldrig nogenside opgive et personnr. på en nulevende.

Venligst
Michael Hedeman
Nordisk Slægtsdatabase
[www.alternativ-forum.dk]
Valg:

Indsendt af: Lars J. Helbo

Dato: 30/03-04 21:18

Og det indlæg er faktisk ret interessant, bl.a. står der:

>Det er dog Datatilsynets opfattelse, at eksempelvis et familietræ med
>ganske ufølsomme (banale) oplysninger såsom navne, fødsels og dødsår
>kan offentliggøres på Internettet uden samtykke.

Det dækker formentlig hovedparten af vores private hjemmesider. Der er altså ikke de store problemer i forhold til persondataloven - selv hvis det handler om nulevende personer.

http://www.helbo.org/pic/signatur.gif (8450)
[www.helbo.org] - [www.sallnet.dk] - [www.salldata.dk] - [www.frijsendal.dk]
Valg:

Dato: 30/03-04 21:19

Ups så ikke at en allerede havde skrevet, mens jeg var ved at skrive.

Venligst
Michael Hedeman
Nordisk Slægtsdatabase
Valg:

Dato: 30/03-04 21:21

Hvordan kan det forresten være at mit link til datatilsynet ikke virker, når Peders gør
[:]?[/:]

Venligst
Michael Hedeman
Nordisk Slægtsdatabase
Valg:

Indsendt af: Leif Olesen 9700

Dato: 30/03-04 22:19

Hej Michael.
Du skal bruge www- knappen længst til højre i værktøjslinien før du skriver linket, og igen når du har afsluttet linket.

med venlig hilsen
Leif Olesen
[home20.inet.tele.dk]

Valg:

Indsendt af: Ole Dalsgaard Jensen

Dato: 30/03-04 22:51

Tak for nogle konstruktive svar på mit indlæg, som startede denne tråd.

Jeg har efterfølgende kigget på Michaels henvisninger på [www.alternativ-forum.dk] og det nævnte link til datatilsynet (Michael husk i dette forum at sætte < > omkring links ved at klikke på www-knappen før og efter).

Bestemmelserne skal nok nærlæses nøje, for der er tilsyneladende plads til fortolkning.
Min foreløbige konklusion vil dog være, at jeg fastholder min praksis - ikke at offentliggøre oplysninger om nulevende uden tilsagn.

På Michaels websted (http://www.alternativ-forum.dk/genealogi/oss.htm) er der også en henvisning vedr. Ophavsret, som heller ikke er et helt uvæsentligt emne i forbindelse med benyttelse af oplysninger, som man finder som resultat af søgning.

På dette punkt følger jeg den praksis, at jeg opretter en kildehenvisning til det sted, oplysningen er fundet.
Er det eksempelvis [www.ddd.dda.dk], [www.familysearch.org] o.lign. steder ser jeg ikke noget problem i blot at oprette kildehenvisning.

Findes en oplysning derimod på en privat slægtsside, bør man vel anstændigvis spørge om tilladelse til at benytte oplysningen (med kildehenvisning).
Hvad er Jeres holdning på dette punkt?

Med venlig hilsen

328 Ole Dalsgaard Jensen
Valg:

Indsendt af: M R

Dato: 31/03-04 06:41

Hej Michael
Jeg bed lige mærke i det du skrev her:
CITAT:
Altså ingen nulevende personer under 50 år, dog med den undtagelse at hvis jeg har tilladelse af en bruger til at offentlig gøre data, samt hvis data allerede er offentlig tilgængelig i en eks. slægtsbog, eller den blå bog m.m.
CITAT SLUT.

Du mener vel 50 år, efter deres død , ellers er der da noget jeg har misforstået?

God dag og venlig hilsen Maya
[:]:-)[/:]

Mvh M R

Er udmeldt fra DIS
Valg:

Indsendt af: Jeannie Kristensen

Dato: 31/03-04 06:49

Hej Maya!
Eftersom du kan se oplysninger om dåb i KB´erne, som er 50 år eller derover, mener nogle sikkert at det er OK at lægge personerne på nettet, når personerne er over 50 år.

Hilsen Jeannie Kristensen

Min slægt: [home1.stofanet.dk]
Valg:

Dato: 31/03-04 06:59

Tak for svaret Jeannie
Jeg troede at det var en klar regel/lov, at det skulle være 50 år efter personens død.
Ja ja, jeg bliver klogere og klogere [:]:-)[/:]

MVH maya

Mvh M R

Er udmeldt fra DIS
Valg:

Dato: 31/03-04 08:12

Hej

Tak til Leif og Ole for link vejledning, dejligt at lære noget nyt [:]:-)[/:]

Til Maya

Jeg kan se at du allerede har fået svar.

Dog i forhold til kirkebøger skal du være opmærksom på.

Selv om at der er 50 år grænse ved dåb, så har min ægtefælle været udsat for at præsten har skrevet henvisning nr. til faderskabssag sag ( for en Grandkusine ) ved ved dåb i 1944
Og ikke nok med det så skrev præsten gud hjælpe mig, at faderen var en tysk soldat, og familen historien fra moderen som er nulevende går på at faderen var en flygtning til Sverige hun hjælp !

Dette er et problem for du får nu en viden som der er 75 år grænse på, samt rent etisk mener jeg ikke at du kan fortælle denne viden videre til pågældende person medmindre personen selv spørger og selv der er der et problem hvis moderen stadig lever.

Men mon ikke dette heldigvis er en sjælden sag.

OleD skrev:

"Findes en oplysning derimod på en privat slægtsside, bør man vel anstændigvis spørge om tilladelse til at benytte oplysningen (med kildehenvisning). Hvad er Jeres holdning på dette punkt?"

Om slægtsider er private eller kommicielle er sådant set ligemeget mener jeg, altid tilladelse af pågældende, husk også på 10 års reglen ved død.

Ang. kildehenvisning så kan det være problematisk med e-mail / adr. telefon nr, som ikke er personfølsommer oplysninger, for folk flytter m.m.

Det jeg gør, er at skrive tilladelse givet af xxxx på person under noter ved personen, og dennes evt efterslægt. Ønskes kontakt til xxxx kan denne ske via kontakt til webmaster ( den som har slægtssiden ) og denne må så tage kontakt til xxxx

Jeg har lige lavet en søgning i Nordisk Slægtsdatabase og ud af 191.561 personer er der kun 109 personer født efter 1953, og disse er primært af royal herkomst og dermed offentlig kendt data, samt min egen slægt.

Endvidere hvis man modtager en gedcom fil fra en anden slægtsforsker, er det jo ingen problem i søge efter personer født efter 1953 i sit slægtsprogram og så evt fjerne dem.

Venligst
Michael Hedeman
Nordisk Slægtsdatabase

Valg:

Indsendt af: Bjarne Damsgaard, 2860

Dato: 31/03-04 09:16

Undskyld, en smutter. Indlægget skulle have været bragt i tråden 'Database over alle DIS brugeres slægter'
mvh Bjarne
Valg:

Dato: 01/04-04 11:35

Tak Michael for uddybende oplysninger, rart at lære mere [:]:-)[/:]

Mvh M R

Er udmeldt fra DIS
Valg:

Dato: 01/04-04 12:00

Michael Hedeman skrev:

> Om slægtsider er private eller kommicielle er sådant set
> ligemeget mener jeg, altid tilladelse af pågældende, husk også
> på 10 års reglen ved død.

Hvis vi snakker moral er det måske lige meget om siden er privat eller kommerciel; men hvis vi snakker jura er det bestemt ikke. Hvis det er en privat hjemmeside lavet af en hobby-slægtsforsker, og siden kun indeholder det, som registertilsynet kalder "ufølsomme (banale) oplysninger såsom navne, fødsels og dødsår", så er der ikke noget juridisk krav om, at man skal indhente tilladelser og der er heller ikke nogen tidsgrænser (hverken 75, 50 eller 10 år).

Om man så alligevel spørger om lov eller frasorterer de nyeste oplysninger, det er en anden sag; men det er altså op til den enkelte slægtsforsker/webmaster.

Valg:

Dato: 14/04-04 08:37

Til Lars.

Jeg vil gerne at du henviser til en lov § når du kommer med denne påstand.

Du skrev:
" Hvis vi snakker moral er det måske lige meget om siden er privat eller kommerciel; men hvis vi snakker jura er det bestemt ikke."

Ellers kan jeg ikke se formålet med dit indlæg !!!

Endvidere vil jeg gerne at du forklarer ved du forstår ved dette citat fra datatilsynet:

Offentliggørelse af slægtsforskning på Internettet
Hvis slægtsforskeren vil videregive sin forskning til en kreds, der er bredere end hans nærmeste familie, eksempelvis ved offentliggørelse på Internettet, vil slægtsforskningen ikke længere være en aktivitet af rent privat karakter.

Hvis der i forbindelse med slægtsforskning offentliggøres personoplysninger på Internettet, skal slægtsforskeren derfor overholde persondatalovens regler.

Venligst
Michael Hedeman
Nordisk Slægtsdatabase
Valg:

Dato: 14/04-04 10:41

Jeg forstår ikke helt dit indlæg. Jeg går ud fra, at du har læst hele denne tråd, og længere oppe i den står det hele. Der er ikke tale om nogen paragraf. Spørgsmålet er derimod, om privat slægtsforskning (herunder offentliggørelse af samme i bog eller på Internet) falder ind under registerloven. Det er et fortolkningsspørgsmål.

Du mener tilsyneladende, at man ved en offentliggørelse på Internet overskrider grænserne for, hvad der kan betegnes som "privat slægtsforskning". Det er så din fortolkning, og den kan som alle andres fortolkning være interessant, hvis vi taler moral.

Hvis vi taler om jura, så er det derimod mere interessant, at se på domstolenes fortolkning. Så vidt jeg ved, foreligger der imidlertid ikke nogen dom i en sådan sag. Men det er så heldigt, at datatilsynet har udarbejdet en officiel fortolkning af problemet. Denne fortolkning kan du som nævnt længere oppe i tråden finde her:

[www.datatilsynet.dk]

I denne fortolkning står bl.a.:

>Det er som udgangspunkt slægtsforskeren, der selv må vurdere, om
>oplysningerne lovligt kan offentliggøres uden samtykke fra de
>registrerede personer.

>Det er dog Datatilsynets opfattelse, at eksempelvis et familietræ med
>ganske ufølsomme (banale) oplysninger såsom navne, fødsels og dødsår
>kan offentliggøres på Internettet uden samtykke.

Det er efter min mening klokkeklart: Hvis man fjerner sine noter og kilder fra filen, så kan man uden indskrænkning offentliggøre sine slægtsdate på nettet, og det gælder uanset om personerne er nulevende eller ej.

Indlæg ændret (14-04-04 12:42)

Valg:

Dato: 14/04-04 15:56

Jamen Lars !!!

Læs nu hvad jeg skriver.

Det link du henviser til er jo netop derfra jeg citerer.

Du skriver:
"Du mener tilsyneladende, at man ved en offentliggørelse på Internet overskrider grænserne for, hvad der kan betegnes som "privat slægtsforskning". Det er så din fortolkning, og den kan som alle andres fortolkning være interessant, hvis vi taler moral."

Nej det er ikke min fortolkning !!

Jeg gentager fra datatilsynet ( samme link du henviser til )

start
"Offentliggørelse af slægtsforskning på Internettet
Hvis slægtsforskeren vil videregive sin forskning til en kreds, der er bredere end hans nærmeste familie, eksempelvis ved offentliggørelse på Internettet, vil slægtsforskningen ikke længere være en aktivitet af rent privat karakter.

Hvis der i forbindelse med slægtsforskning offentliggøres personoplysninger på Internettet, skal slægtsforskeren derfor overholde persondatalovens regler."
slut

Mener du dermed at datatilsynet udtalelse er forkert ?
Det er den opfatelse jeg for af din udtalelse.

Jeg har hele tiden i denne tråd sagt at man skal være meget varsom med at offentlig gøre personfølsomme oplysninger ( datatilsynets kategori 2 og 3 )
Derfor har vi også reglerne på arkiverne med 10/50/75 år.
F.eks faderskabssager / adoption er 75 år, netop fordi disse oplysninger er personfølsomme.

Du skriver:
"Hvis vi snakker moral er det måske lige meget om siden er privat eller kommerciel; men hvis vi snakker jura er det bestemt ikke"

Denne udtalelse støder mig, for du og mange andre ved at jeg har en kommeciel slægtsdatabase.

Derfor vil jeg gerne have at du uddyber dette, mht. jura delen set ud fra offenliggørelse af ikke personfølsomme oplysninger.

Har du belæg for at sige at der er forskel af en privat contra kommiciel offenliggørelse af slægtsdata ?
( igen set ud fra ikke personfølsomme oplysninger. )

Venligst
Michael Hedeman
Nordisk Slægtsdatabase
Valg:

Dato: 14/04-04 19:25

Nu synes jeg ikke, vi skal gøre en stor diskussion ud af det her.

Det afgørende er, at vi hobby-slægtsforskere med datatilsynets fortolkning i hånden kan fortsætte med at lave de samme private hjemmesider, som vi altid har lavet. Og vi behøver ikke, at frygte nogen form for juridiske problemer i den forbindelse.

Men datatilsynets fortolkning handler altså kun om slægtsforskning som hobby. Hvis man driver en kommerciel tjeneste, så kan man ikke bruge denne fortolkning til ret meget. Så må man istedet søge kvalificeret juridisk bistand.

Valg:

Dato: 14/04-04 22:28

Nej ingen store diskussioner her, for alt skal ties ihjel for husfredens skyld[:]?[/:]

Men nej om jeg vil finde mig i at du kommer med hele og halve postulater, som når det kommer til stykket ikke er mere belæg for, end et det kan stoppes i en spand uden bund i.

Og du snakker om jeg fortolker !!!!

Og sørme om du ikke bliver ved.

Du skriver:
"Hvis man driver en kommerciel tjeneste, så kan man ikke bruge denne fortolkning til ret meget"

Hvis fortolkning datatilsynets eller din ?

Det der irriterer mig er at du kommer med nogle postulater og så vil afslutte diskutiationen fordi du ikke formår at kommer med noget konstuktivt og hvad være er som jeg ser det, ikke er istand til at sige beklager det kan jeg godt se er en uheldig sammenblanding.
( men jeg har da lov til at håbe )

Så vil jeg slutte af med at citere fra register loven som omhandler omhandler personfølsomme oplysninger i 2 og 3 grad og som faktisk derfor ikke er relevant for en slægtsforsker privat eller kommiciel så længe de ikke har personfølsomme oplysninger på deres hjemmeside.

Grunden til jeg så nævner register loven her er at der i kapitel 1 § 2 stk 2 står følgende:
"Loven omfatter endvidere ikke registrering, der alene finder sted i videnskabeligt eller statistisk øjemed eller til brug for personalhistoriske undersøgelser eller udgivelse af almindelige opslagsværker."

Så derfor kort sagt lyder dine postularer temlig hult i mine øre, og i denne holdningsmæssige udveksling i denne tråd, virker du på mig temlig lidt troværdig.

Inden du kommenterer dette indlæg Lars, vil henlede din opmærksomhed på at du selv skrev:
"Nu synes jeg ikke, vi skal gøre en stor diskussion ud af det her."

Venligst
Michael Hedeman
Nordisk Slægtsdatabase
Valg:

Dato: 15/04-04 08:27

OK, så prøver vi en gang til:

Det afgørende er, at vi hobby-slægtsforskere med datatilsynets fortolkning i hånden kan fortsætte med at lave de samme private hjemmesider, som vi altid har lavet. Og vi behøver ikke, at frygte nogen form for juridiske problemer i den forbindelse.

Men datatilsynets fortolkning handler altså kun om slægtsforskning som hobby. Hvis man driver en kommerciel tjeneste, så kan man ikke bruge denne (datatilsynets) fortolkning til ret meget. Så må man istedet søge kvalificeret juridisk bistand. Man kan ikke klare sig med at henvise til datatilsynets fortolkning, og spørgsmålet er sådan set heller ikke relevant her, da DIS ikke er nogen erhvervsforening.

Valg:

Dato: 15/04-04 08:49

Sådan læser jeg det også, Lars [:]:-)[/:]

Altså (hvis jeg har forstået det ret), jeg blev lidt forvirret:

Sålænge det drejer sig om mine egne aner, kan jeg tillade mig at "bruge" data på min HP, er det nu korrekt forstået.
Jeg udgiver jo ikke en bog eller hæfte om andres aner og har heller ingen former for reklamer på min HP, som jeg kun bruger en del af til denne hobby. Jeg tjener altså intet på andres aner. Heller ikke mine egne, for den sags skyld.

Det skal tilføjes at jeg har tilladelse af nulevende familiemedlemmer og der aldrig vil komme følsomme oplysninger på min hjemmeside.

Derimod er der tilføjelser (følsomme), i mit familiehæfte som på nuværende er på små 100 A4 sider. Hæftet bliver/er udgivet til ca. 20-30 personer i min familie. Det holder sig vel indenfor rammen?
Ja I må meget undskylde, men da jeg læste de sidste tråde, blev jeg i tvivl.

Mvh M R

Er udmeldt fra DIS
Valg:

Dato: 15/04-04 10:39

Helt enig, det ligger klart indenfor (den juridiske) ramme.

Og det er for mig det afgørende punkt i denne sag. Jeg synes datatilsynets tolkning er så dejlig, fordi alle vi amatørslægtsforskere med den i hånden kan føle os sikre på, at vi ikke løber ind i juridiske problemer. Den dækker nemlig alt det, som vi normalt foretager os.

Noget andet er så den moralske side af sagen, for det kan selvfølgelig være en god ide at spørge om lov, sådan som du også har gjort. Men det er altså ikke noget juridisk krav og dermed er det op til hver enkelt, hvor meget man vil gøre ud af det.

Valg:

Dato: 23/04-04 14:33

Hej Lars

Jeg skrev en mail til datatilsynet i sidste uge, og da jeg ikke havde fået svar, ringede jeg i dag.

Der er op til tre måneders behandlingstid på skriflig svar, så det vender jeg tilbage med senere.

Jeg fik at vide telefonisk at der er de samme vilkår i loven / vejledningen for amatør og prof. / kommicielle slægtsforskere.

Når ens slægtsarbejde ligges på nettet, er man ikke amatør længere.

Der hvor man fra datatilsynets side kan se en forskel er ved indsigelse fra en person som optræder i en kommiciel database, at vedkommende lettere vil få medhold i at blive slettet, såfrem der er tungvejende ( læs personlige ) grunde hertil.

Så Lars du har ikke ret !

Mon ikke det ville være passende med en indrømmelse fra din side, at du også kan tage fejl, og ikke altid kun har ret [:];-)[/:]

Venligst
Michael Hedeman
Nordisk Slægtsdatabase
Valg:

Indsendt af: Kathrine Tobiasen

Dato: 23/04-04 19:07

Hej Michael
Ærlig talt, er vi ikke ved at bevæge os ud i pindehuggeri? Hvis skellet mellem professionel slægtsforskning og amatør do. går der, hvor man lægger ting ud på nettet, tror jeg ikke, at ret mange kan følge dig.

At kræve en indrømmelse er lig med at give bolden op til en ny (lang) fejde, som næppe har noget formål. Jeg synes, vi skal stoppe her, inden besindige medlemmer igen engang må ryste på hovedet
[:]:-([/:]
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Valg:

Dato: 23/04-04 20:09

Hej Kathrine

Jeg vil give dig ret i meget, men ikke her.

Det er ikke pindehuggeri, og det handler ikke om at kunne følge mig.

Det handler om hvad datatilsynet siger.

Grunden til at jeg reagere så kraftigt er, og det vil du også kunne se hvis du læser første indlæg fra Lars i denne tråd, et angreb på min troværdighed og database fordi den er kommiciel.
Dette er set i lyset en gammel konflikt mellem Lars og mig, da jeg tilbage i 2000 startede Nordisk Slægtsdatabase op.

Konkret er jeg træt af Lars bombastiske postulater, som ikke er baseret på saglig viden ud over hans egen personlige holdning i dette tilfælle.

Og jeg er ked af at Lars indirekte sår tvivl om min database nu også overholder loven.

Kathrine det står dig frit for at slette hele denne tråd.

Venligst
Michael Hedeman
Nordisk Slægtsdatabase
Valg:

Indsendt af: Kathrine Tobiasen

Dato: 24/04-04 10:41

Hej Michael
Jeg ved ikke, om jeg er helt med på, at din troværdighed er på spil, men jeg kender heller ikke jeres gamle konflikt.
Det, jeg reagerer på, er risikoen for en ny endeløs diskussion. Men da du har jo korrekt nok har indhentet oplysninger hos datatilsynet, er jeg måske for hurtig på aftrækkeren. Så hvis det her kan afsluttes i et ordentligt tonefald, så OK da.

At slette hele tråden kommer ikke på tale, den har været inde på mange relevante ting undervejs.

Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Valg:

Dato: 24/04-04 14:13

Jeg må indrømme, at jeg nu er lidt forvirret. Jeg er nemlig slet ikke bevidst om, at vi skulle have nogen gammel konflikt [:]?[/:] Hvis vi engang har været uenige om et eller andet, så har jeg i hvert fald for længst glemt alt om det - i min alder kan det nok heller ikke helt udelukkes [:];-)[/:]

Men uanset hvad der måtte have været engang, så vil jeg i hvert fald her gerne slå helt fast, at det ikke på nogen måde har været min hensigt, at kritisere Michael Hedeman eller Nordisk Slægtsdatabase. Og hvis et eller andet i ovenstående tråd kunne opfattes på den måde, så beklager jeg det. Det var bestemt ikke min mening. Som sagt har jeg altså heller ikke nogen erindring om nogen gammel konflikt, så alene af den grund er der ikke noget af det jeg har skrevet her, der var tænkt som en hentydning til gammelt nag - beklager hvis det kunne opfattes sådan.

Valg:

Dato: 24/04-04 21:00

Hej Lars

det ligger også helt tilbage til da nyhedsgruppen dk.historie.genealogi eksisterede, hvis du har behov for at genopfriske hukommelsen, kan du søge på google under grupper.

Jeg tager din beklagelse til mig og siger tak, det varmede [:]:-)[/:]

Venligst
Michael Hedeman
Nordisk Slægtsdatabase
Valg:

Dato: 28/04-04 14:02

Hej alle

Jeg er i dag blevet ringet op af datatilsynet, og fik en snak ang. vejlednigen for slægtsforsker, der er igen forskel om man er amatør, professionel eller kommiciel slægtsforsker.

Derfor så snart man ligger sit slægtsforskning ud på nettet så skal man overholde de retningslinier som er beskrevet i vejledningen
[www.datatilsynet.dk]

Datatilsynet mener at deres vejledning er fyldestgørende nok, og vil derfor ikke lave skriftlige ændringer deri for at præsicerer tydligere.

Skulle der dog være nogle tvivls sprørgsmål så er man velkommen til at kontakte

Christian Svanborg
Datatilsynet
Direkte tlf. 33 19 32 33

Til Kathrine

Jeg vil opfordre dig/bestyrelsen i DIS til at lave et indlæg i slægt og data om denne vejledning fra datatilsynet og heri præsicerer at denne skal overholdes og er gældende hvad enten man er amatør, professionel eller kommiciel slægtsforsker.
evt genoptryg af en tidligere artikkel om gennemgang af vejledningen som har været bragt i Slægt og Data, der er jo kommet mange nye medlemmer til siden. og med overnævnte tilføjelse, tag evt kontakt til Christian Svanberg.
Dette fordi DIS daværende næstformand Lars nu bevisligt har fremsagt urigtige sandheder igennem flere år, dette finder jeg yderst uheldigt. Du kan bare se i denne tråd hvordan Maya er i tvivl.

Til Lars.

At bryge ordet "lærestreg" er måske for kraftig, men jeg vil bede dig om fremover nøje at overveje / gennemlæse dine indlæg inden du sender dem.
Dette gæller ikke bare over for mig, men også overfor alle andre.

Du skal dog vide, at såfrem du fremover på nogen måde, hvad angår datatilsynets udtalelser, tilkendegiver dine urigtige holdninger og dermed skaber tvivl om troværdig ang. Nordisk Slægtsdatabase og min person som helhed så vil jeg reagere langt mere kraftigt end jeg har gjort i denne debat.

Denne sag er overstået for mit vedkommende, betrakt som det er, det er menneskil at fejle. Du har i overført betydning fået 5 rap over nallerne med et spanskrør [:];-)[/:]

Venligst
Michael Hedeman
Nordisk Slægtsdatabase
Valg:

Gå til side: 1 2 Næste

Aktuel side: 1 af 2

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.