Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

Slægtsforskning - metode og teknikDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du søge hjælp eller udveksle erfaringer indenfor slægtsforskningens metoder og traditionelle hjælpemidler, herunder også lokalhistorie. Se også, om du kan finde svar på dit spørgsmål i DIS-Wiki http://www.dis-danmark.dk/wiki/index.php?title=Forside
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Findland

Indsendt af: Aase Madsen

Dato: 26/05-09 16:27

Hej er der nogen der kan give mig nogle gode tip om søgning af slægt i Finland? Helst uden at skulle betale. Aase
Valg:

Re: Findland

Indsendt af: Else Skovbo Jensen 8850

Dato: 26/05-09 20:34

Prøv at skrive slægtsforskning Finland eller genealogy Finland på Google. Det giver en masse muligheder.

med venlig hilsen
Else
Valg:

Indsendt af: Aase Madsen

Dato: 27/05-09 08:00

Hej Else.
Det har jeg prøvet, men nogle af siderne var på finsk og det kan jeg ikke læse. Jeg eftersøger sider på engelsk eller svensk, så jeg kan læse dem.
Hilsen Aase
Valg:

Indsendt af: Karen M. Larsen

Dato: 27/05-09 18:58

Hej Aase

Du kan meget nemt lære at læse finsk. Prøv at søge efter "translate" i Google. Der kan du kopiere den tekst over, som du vil oversætte og få den på dansk. Du kan også skrive på finsk, du skriver bare på dansk og oversætter, og vupti, så har du skrevet et brev på finsk. Jeg skriver og læser polsk lige for tiden uden at kunne et eneste ord.

Det er dog ikke sikkert, det er helt korrekt grammatik. Sproget kan også være lidt kludret, men bare man forstår meningen, så er det OK. Det tager selvfølgelig lidt tid.

Med venlig hilsen
Karen M. Larsen
Valg:

Indsendt af: Sonja M. R.

Dato: 27/05-09 19:11

Hej Aase.

Jeg har fundet følgende link:

[www.sukuhistoria.fi]
[finlander.eget.net]
[www.genealogia.fi]
[digi.kansalliskirjasto.fi]

Med venlig hilsen
Sonja
Valg:

Indsendt af: Nielsb

Dato: 27/05-09 19:13

Jeg synes, det er meget flot at skrive, at man nemt kan lære finsk.

Hvorfra ved du, at oversættelsen er rigtig?

"ikke sikkert, det er helt korrekt grammatik". Det er ofte noget fuldkomment uforståeligt og grinagtigt kaudervælsk, der kommer ud af sådanne maskinoversættelser, selv til og fra os nærtbeslægtede sprog som engelsk og tysk.

Venlig hilsen

Niels Bjøreng
Valg:

Indsendt af: Karen M. Larsen

Dato: 27/05-09 19:50

hej Niels

Jeg har faktisk afprøvet det ikke med finsk men med polsk. De har forstået, hvad jeg mener i Polen, og de har også svaret mig tilbage, således at jeg kan få en mening ud af det.

Det viser sig, at min polske oldefar havde 4 søskende født mellem 1889 og 1900, og man har lovet mig at sende oplysningerne om disse. Min polske oldemor havde ingen søskende født i den tidsperiode. De henviser så til andre steder, hvor jeg kan få lov at slå op i ældre kirkebøger, hvis jeg selv tager derned. Jeg har så bedt om at få en adresse, så jeg kan kontakte disse steder, hvilket jeg har fået. Disse oplysninger har jeg alle fået ved at sende mine mails oversat til polsk og oversætte de oplysninger, som jeg har fået tilbage.

Hos mig kører det udmærket.

Med venlig hilsen
Karen M. Larsen
Valg:

Indsendt af: Else Skovbo Jensen 8850

Dato: 27/05-09 19:52

Hej
Her er et link , der ikke er på finsk. Jeg har heller ikke stor tillid til oversættermaskiner. Jeg har prøvet at lade sådanne maskiner oversætte fra/til tysk/dansk og som Niels Bjøreng skriver er resultatet ofte komplet uforståeligt. !

[genealogi.aland.net]

med venlig hilsen
Else
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.