Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

Slægtsforskning - metode og teknikDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du søge hjælp eller udveksle erfaringer indenfor slægtsforskningens metoder og traditionelle hjælpemidler, herunder også lokalhistorie. Se også, om du kan finde svar på dit spørgsmål i DIS-Wiki http://www.dis-danmark.dk/wiki/index.php?title=Forside
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Frederikshavn Krigskirkegård - begravede allierede, tyske soldater og tyske flygtninge

Indsendt af: Anna-Lise Westh

Dato: 06/11-06 19:53

Hej alle medforskere!

På denne hjemmeside findes lister fra Frederikshavn Krigskirkegård over begravede allierede flyvere, tyske soldater og tyske flygtninge - alle døde under 2. Verdenskrig.

Listerne indeholder navn samt dødsdato/begravelsesdato - og mange fødselsår/fødselsdato.

Indledningsvis står der på hjemmesiden:

Under besættelsen anlagde den tyske besættelsesmagt en krigskirkegård på et åbent areal i den nordlige udkant af Frederikshavn Kirkegård på Gl. Skagensvej. Kirkegården blev et hvilested for 1529 af krigens ofre. 66 Allierede flyvere, 1220 tyske soldater og 243 tyske flygtninge. Krigskirkegården eksisterer og vedligeholdes endnu i dag og er bestemt et besøg værd.

Web-adressen er:

[www.sitecenter.dk]

Mvh. Anna-Lise

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 06/11/06 19:53 af Anna-Lise Westh.
Valg:

Re: Frederikshavn Krigskirkegård - begravede allierede, tyske soldater og tyske flygtninge

Indsendt af:

Dato: 06/11-06 20:16

Hej Anna-Lise

Det er en lækker side med masser af oplysninger.
Tak for linket.

VH
Anette
Valg:

Re: Frederikshavn Krigskirkegård - begravede allierede, tyske soldater og tyske flygtninge

Indsendt af: Kurt Hansen

Dato: 09/11-06 09:47

På landsarkivet i Viborg stødte jeg engang ved et tilfælde på nogle indførsler i en række kirkebøger for Frederikshavn. Bagerst i en række protokoller havde en præst indført tilgængelige data for mange hundrede tyske soldater og flygtninge, ofte både navn, fødested, hjemadresse o.s.v. Det er tænkeligt, at det er disse der (delvist?) ligger til grund for oplysningerne på nævnte hjemmeside, men kig selv på LAV næste gang :-)

Frederikshavn kirkebog 1918-1921, arkivsignatur C48B-16, side 241ff.
Frederikshavn kirkebog 1921-1923, arkivsignatur C48B-16a, side 199ff.
Frederikshavn kirkebog 1923-1927, arkivsignatur C48B-16b, side 244ff.
Frederikshavn kirkebog 1927-1930, arkivsignatur C48B-16c, side 233ff.
Frederikshavn kirkebog 1930-1932, arkivsignatur C48B-16d, side 230ff.
Frederikshavn kirkebog 1933-1945, arkivsignatur C48B-18, side 221ff.

Det er de protokoller jeg rent faktisk har set med mine egne øjne. Jeg vil ikke udelukke at en gennemgang af andre årgange kan bringe yderligere for dagen, men det vil jeg overlade til de interesserede.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 09/11/06 10:05 af Kurt Hansen.
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.