Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

Slægtsforskning - metode og teknikDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du søge hjælp eller udveksle erfaringer indenfor slægtsforskningens metoder og traditionelle hjælpemidler, herunder også lokalhistorie. Se også, om du kan finde svar på dit spørgsmål i DIS-Wiki http://www.dis-danmark.dk/wiki/index.php?title=Forside
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Priser omkring 1870

Indsendt af: Ib Noee,7620

Dato: 12/07-05 19:53

Er der nogen, der ligger inde med materiale, f.eks fra skifter omkring 1870, der belyser købekraften. Jeg skal have anskueliggjort et beløb på 1700 Rdl. Hvad kostede f. eks en hest eller en eksportstud på det tidspunkt?
Med venlig forespørgsel, Ib Noe.
Valg:

Re: Priser omkring 1870

Indsendt af: Maya R

Dato: 12/07-05 20:29

Hej Ib
Prøv lige denne tråd, det har været oppe før [:]:-)[/:]

Held og lykke.

<[www.dis-danmark.dk];

MvH Maya R

Valg:

Indsendt af: Peder Udesen

Dato: 12/07-05 20:39

Hej Ib

Den 3. februar i år var omtrent samme spørgsmål i denne tråd, hvad angår beløbets værdi.
[dis-danmark.dk]

Dengang lød mit svar:
I heftet "Mark og skilling, kroner og øre" af Poul Thestrup
kan man læse, at et senere beregnet detailpristal med 1870 lig 100 er i 1900 lig 99.

På Danmarks Statistiks hjemmeside [www.statistikbanken.dk]
finder vi, at forbrugerprisindekset for 2004 med 1900 lig 100 er 5687.

Så de 70.000 rigsdalere, der omvekslet skulle svare til 140000 kr,
skulle i runde tal svare til godt 7,8 mill. kr i dag.
---------

Så de 1700 rigsdaler skulle svare til omkring 200.000 kr.

mvh/Peder

Valg:

Indsendt af: Troels Eriksen

Dato: 13/07-05 12:30

Jeg har tidligere fået kopi af en bryllups regning og skiftekontrakt i min familie - fra den er her lidt priser til sammenligning (prisudviklingen har været forskellig afhængigt af hvad type vare man taler om):

I 1845:

1 Hest, ca. 50 rigsdaler
1 fed ko, 75 mark (25 rigsdaler)
1 kalv, 12 mark (4 rigsdaler)
1 tønde øl, 4 mark (1 rigsdaler + lidt skilling)
1 pund puddersukker - 5 skilling
1 pund kaffe - 6 3/4 skilling
6 citroner - 4 skilling
1 pund lys - 6 skilling
1 pund rosiner - 6 skilling
1 tønde hvede - 9 mark (3 rigsdaler)
1 kande rødvin - 12 skilling
1 kande ungvin - 7 skilling
1 kande rom - 12 skilling
1 kande brændevin - 6 skilling
1 kardus tobak - 4½ skilling

Boelstedet nr 50 (Søndergade 20 i Oksbøll)

i 1847 - 1.800 bankdaler sølv
i 1879 - 18.000 mark sølv

16 skilling = 1 mark, 3 mark = 1 rigsdaler

Hele uddraget kan læses her: [vikja.dk]

Mvh
Troels S Eriksen

Slægtstræ indeholdende Spangsbjerg, Skovmand, Eriksen, Hanssen, Kofoed, Wibe, Loft, Landberg & Kyk i/omkring Ribe amt (Esbjerg/Jerne, Varde), Sønderborg Amt (Oksbøl, Nørremølle, Sottrup), Bornholms Amt, Skanderborg & Aarhus Amt, Hjørring Amt (Vensyssel & Skagen) på [www.vikja.dk]
Valg:

Indsendt af:

Dato: 14/07-05 06:37

Er omregningen ikke:

1 rigsdaler = 6 mark = 96 skilling (?)

Mvh
Torben
Valg:

Indsendt af: Allan Graugaard-Jensen

Dato: 14/07-05 15:31

Torben Sørensen har ret der skal 16 skilling til en mark, og 6 mark til en rigsdaler. Valutareformen til kroner og ører var i 1875.

I 1851, da Danmark udgav de første frimærker, skulle der 4 skilling til et brev. Mærkerne var trykt i ark med 100 stk. Et helt ark hunne købes for 4 rigsdaler. Altså et mærke gratis.

Mvh
Allan
Valg:

Indsendt af: Troels Eriksen

Dato: 15/07-05 08:35

Pudsigt - i afskriften jeg har fra bryllupsregningen angives konsekvent 3 mark courant pr rigsdaler courant. De 16 skilling pr mark er vi enige om.

Et par uddrag:

"Af eders bryllupsgave blev her tilbage 100 Rdl. courant og 62 rdl. á 2/3. Tilsammen 162 rdl eller courant 486 mark."

og

"Istedet for en Hest til min datter 50 Rdl. eller courant 150 mark."

Regningen er fra Als - muligvis har en rigsdaler eller en mark der haft en anden værdi end i det øvrige land?

----

Jeg har lige lige søgt lidt på nettet; Der er tale om Mark Courant i regningen - jeg har en fornemmelse af at der ikke menes danske mark, men hamburgske eller lybækske mark, deraf forskellen.

Mvh
Troels

Indlæg ændret (15. jul 05 11:00)

Mvh
Troels S Eriksen

Slægtstræ indeholdende Spangsbjerg, Skovmand, Eriksen, Hanssen, Kofoed, Wibe, Loft, Landberg & Kyk i/omkring Ribe amt (Esbjerg/Jerne, Varde), Sønderborg Amt (Oksbøl, Nørremølle, Sottrup), Bornholms Amt, Skanderborg & Aarhus Amt, Hjørring Amt (Vensyssel & Skagen) på [www.vikja.dk]
Valg:

Dato: 16/07-05 01:11

Forholdet mellem danske og Hamburg valutaer omkring 1864
4 rigsbankskilling (dansk) = 1 1/4 courant schilling (tysk)
Hvis begge multipliceres med 4 får vi:
16 rigsbankskilling = 1 Mark (dansk) = 5 courant schilling.
Hvis vi multiplicere diss beløb med 6 får vi:
6 mark = 1 rigsbankdaler (dansk) = 30 courant Schilling = 3 Mark (tysk).
Det ses heraf at den Hamburgske courant mark, kun var halv så meget værd som den danske.
Men til gengæld skulle der kun 10 courant schilling til en courant mark.

Mvh.

Allan

Valg:

Indsendt af: Anonym bruger

Dato: 17/07-05 19:13

Jeg har sendt denne udveksling af priser/værdi osv videre til en, som jeg tror kan svare på det og få det hele på plads.
Med forbehold for at han er på ferie...
Mvh
Pia Westphal
Valg:

Indsendt af: Anonym bruger

Dato: 17/07-05 22:01

Næh, han er ikke på ferie.

Her kommer tre svar fra ham:

"I 1868 kostede en stud gennemsnitligt 89 rigsdaler 64 skilling
en tyr 47 r. 64 skilling
en ko 63 r. 32 s.
en kvie 70 r.
et lam 5 r. 66 s.
Der går 96 skilling på en rigsdaler."

"Forfatter: Allan Graugaard-Jensen
Dato: 16. jul 05 03:11

Det ses heraf at den Hamburgske courant mark, kun var halv så meget værd som den danske.
Men til gengæld skulle der kun 10 courant schilling til en courant mark.

Nej, den var dobbelt så meget værd.

Når vi taler om dansk eller lybsk mønt, er oprindelsen vitterlig Danmark og Lübeck, men dansk mønt er møntmæssigt også den, der prægedes og brugtes i Norge.

I Hamburg, Lübeck og som regel også i Holsten brugtes lybsk mønt. Uden at komme ind på vanvittige undtagelser i korte overgangsperioder, havde lybsk mønt den dobbelte værdi af den danske. Altså 4ßL = 8ßD. Efter Møntvæsenets reorganisering i 1813 ændredes forholdet således at 1 rigsbankdaler = 96 rigsbankskilling = 30 Schilling slesvig holstensk kurant.

Man kan langt op i Jylland se, at der i dagligdagen bruge slesvig-holstensk kurant eller lybsk mønt.

I 1851, da Danmark udgav de første frimærker, skulle der 4 skilling til et brev. Mærkerne var trykt i ark med 100 stk. Et helt ark hunne købes for 4 rigsdaler. Altså et mærke gratis.

4 x 96 er 384. Hvis din oplysning ellers er korrekt, var der 4 gratis frimærker."

"På Danmarks Statistiks hjemmeside [www.statistikbanken.dk]
finder vi, at forbrugerprisindekset for 2004 med 1900 lig 100 er 5687.

Der findes 3 slags løgn. Almindelig løgn, grov løgn og statistik.
En arbejdsmand i København tjente i 1900 800 kroner om året. Til gengæld var der mange nutidens ting, han ikke kunne bruge penge på. Mælk og smør var forholdsvis dyrt, fordi koen skulle malkes med hænderne. Til gengæd er vi blevet så fattige i dag, at der ikke længere er råd til et orkester på værtshusene. Det er noget man kun har råd til i de fattige lande, ligesom at kun de færreste har råd til møbler af træ, mens de fleste må nøjes med savsmuld blandet op med plasticmasse. I pristallet er ikke medtaget prisen på et fjernsyn. I 1956 kostede et 17' sort/hvid 2.000 kroner. Det var 2-3 måneders bruttoløn. I dag kan man vel få et tilsvarende farvetv for 1000 kroner.
Når alt kommer til alt, så plejer jeg som en gylden tommerfingerregel at gange beløb fra 1900 med 200 for at nå frem til en nutidig forståelse. Så kan man så efterfølgende sige at noget dengang var dyrt eller billigt."

Forfatteren, som ikke vil skrive i vore fora, men gerne hjælper - er - endnu engang - denne,.som jeg har tilladelse til at citere:

Jørgen Sømod
Hollændervej 20
DK 1855 Frederiksberg C
Danmark
Telefon X 45 - 33212484
Mailto:numis@vip.cybercity.dk
[www.cam.org]
See also [www.gladsaxegymnasium.dk]

Mvh
Pia Westphal -
formidler..eller hvad jeg nu skal kalde mig....
Valg:

Dato: 23/07-05 10:50

Pia har naturligvis ret. Tak fordi du rettede mig.
Når der skal 6 danske mark til 3 lybske er det naturligvis den lybske, der er mest værd.
Og det bliver også fire frimærker.
Moralen må være: pas på med hovedregning så sent om natten.
Undskyld!
Mvh.
Allan

Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.