Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

MarkedspladsenDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Markedspladsen er det brogede sted for alle de indlæg, der ikke rigtigt passer ind i de øvrige grupper. Gode oplevelser, sjove historier, som du gerne vil dele med andre forskere. Du kan sætte bøger eller andre materialer til salg eller give dem væk. Husk dog at det stadig drejer sig om slægtsforskning!
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Patronymer, se også Nordvestjylland og SAMSØ (aktuelt/ny navnelov 2006) -JENSEN i DK = Jøns i SVERIGE ??

Indsendt af:

Dato: 30/09-10 06:52

Hej

Jeg har pludselig set at slægtsnavnet JENSEN svarer (kan svare til) patronymet/slægtsnavnet JØNS i Sverige før og nu ??? - Nogen der kan forklare lidt om Patronymer ? (man kan vidst se noget om det på Wikipedia, men måske I har diskuteret brugen her på sitet tidligere - som vi nye brugere kan have gavn af) !

På forhånd mange tak.
Venlig hilsen
Lisesmiling smiley

Redigeret 8 gang(e). Sidst ændret 30/09/10 07:25 af Lise Østerberg-Bahr.
Valg:

Re: Navnet JENSEN i Danmark = Jøns i SVERIGE ?? (Et patronym ?)

Indsendt af: Karen M. Larsen

Dato: 30/09-10 07:20

Hej Lise

Ja, Jensen er afledt Jøns. Det er jeg også stødt på. Men hvad er det, du vil have forklaret i den forbindelse?

Du kan evt. anskaffe dig bøger om slægtsforskning - evt. låne dem på biblioteket -f.eks. er der bogen eller hæftet "Kend din slægt og gør den levende".

Det er sjovere at finde oplysningerne selv - fremfor bare at spørge andre. Så kan man spørge, når først det bliver svært. Der er ikke noget forkert i at spørge men som skrevet, meget kan man finde ud af selv.

Med venlig hilsen
Karen M. Larsen
Valg:

Re: Navnet JENSEN i Danmark = Jøns i SVERIGE ?? (Et patronym ?)

Indsendt af:

Dato: 30/09-10 07:24

Hej Karen.

Jeg sætter blot SPOT på en PROBLEMSTILLING nye dis brugere som jeg - måske ikker er OBS på !

DVS. - en ØJENÅBNER !!

Mange af svarene her på dis forum er så kompetente/prof., at man som ny ofte kommer til kort - desværre.

MVH
Lise
Valg:

Re: Patronymer, se også Nordvestjylland og SAMSØ (aktuelt/ny navnelov 2006) -JENSEN i DK = Jøns i SVERIGE ??

Indsendt af:

Dato: 30/09-10 08:53

ØJENÅBNER !!

Det er det, forfatterne til diverse slægtsforskningsbøger, prøver at give nye slægtsforskere.

Det er for nogle mennesker nemmere (tror de), at spørge i et væk uden sammenhæng, end at låne/købe et par bøger, som de jo også kan bruge ved "strømafbrydelse", og andre ledige stundersad smiley.

Et råd til dig fra mig kunne være.
Prøv at skrive dine indlæg i notesblokken, gennemlæs dem nogle gange, og lav nødvendige rettelser, overfør dem så til spørgefeltet.

8 rettelser på 2 linier virker af rigtigt meget, og læserne kan ikke føle sig sikker på, at de har svaret på dit oprindelige spørgsmål, det kan være ændret 7 gange.winking smiley.

Med venlig hilsen Jørgen - Kbh. S
Valg:

Re: Patronymer, se også Nordvestjylland og SAMSØ (aktuelt/ny navnelov 2006) -JENSEN i DK = Jøns i SVERIGE ??

Dato: 30/09-10 09:05

Hej Lise

Og hvorledes tror du, at alle de kompetente svar er tilkommet de personligheder, som giver dem? Mange af disse personer har været slægtsforskere i årtier. Dvs. at de har erhvervet deres viden, fra før EDB-tidsalderen satte ind.

De har sat sig ned og læst bøger om, hvorledes man bærer sig ad. Eller de har tænkt selvstændigt. Nu taster man bare et spørgsmål ind på en PC'er, og så forventer man, at der står masser af folk med øjne så store som tekopper, møllehjul eller rundetårn på spring for at besvare disse spørgsmål.

De nye slægtsforskere bliver en stor rigdom fattigere, for de lærer ikke det benhårde arbejde med opslag og kreativ tankegang, hvis de opslag ikke fører til det, man forventer. Det er alt for nemt bare at slynge spørgsmålene ud. At tænke selvstændigt er nærmest en synd. Stakkels slægtsforskere.

Det er selvfølgelig lidt skarpt stillet op, men jeg ved, der er andre, der deler min opfattelse.

Jeg kunen bare ikke undlade at kommentere dit indlæg.

Med venlig hilsen
Karen M. Larsen
Valg:

Indsendt af: Grethe Elten Mortensen - DIS-medlem

Dato: 30/09-10 10:15

Hej

Jeg kan godt forstå du sommetider måske bliver lidt forvirret, som ny slægtsforsker er der mange nye ord man skal lære.

På biblioteket kan du måske låne

Slægtsforskerens ABC af Jørgen Green

den har givet mig svar på mange ting.

Se også på internettet:

[da.wikipedia.org]

og følgende bog findes måske også

Sørensen, John Kousgård
Patronymer i Danmark 1.
Runetid og middelalder

Med venlig hilsen
Grethe Elten mortensen
Valg:

Indsendt af:

Dato: 30/09-10 10:41

Hej.

Jeg forventer sandelig ikke STRAKSSVAR - og holder meget af UDELIVET også - (at plukke dejlige blommer og æbler er bestemt et sundt foretagende) og ad. svarfrist - har ikke et generelt indtryk at de fleste sidder klistret til PC´en og er "på" Dis Forum hele tiden, så jeg retter mine bogstaver og kommaer - ligesom jeg reder mit hår - og har ikke brug for LØFTEDE PEGEFINGRE I DEN RETNING - ej heller hånlige bemærkninger !

Jeg har heller ikke tænkt mig at kalde mig slægtsforsker - det kan jeg nemlig ikke tillade mig!

Hvis man vil have "salg" i butikken, skal man "købmanden og kassedamen" eller de der står i køen - ikke være sur og tvær - så skræmmes kunderne væk - og de finder andre "butikker" at "handle" i.

Ingen af os GRØNNE forventer vist den service, der ind imellem vælter ud, prøv at læse MELLEM linierne ind imellem, så vil I opdage, den store respekt for eksperterne - der udtales om - og

Selvfølgelig gælder tesen: Rør ved VERDEN og VERDEN rører DIG - også her !
Med venlig hilsen
Lise

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 30/09/10 10:47 af Lise Østerberg-Bahr.
Valg:

Dato: 30/09-10 11:12

Hej Lise

Hvis man forsker i sin slægt, er man også slægtsforsker. Sådan er det bare. Hvis du ikke forsker i din slægt, undrer det mig, at du skriver på disse sider.

Der er ikke noget forkert i at spørge, om det man ikke ved. Men en gang imellem kan man spørge så meget, at det bliver for meget for andre. Andre kan selvfølgelig bare undlade at læse og besvare det. Det giver andre folk et måske fejlagtigt indtryk, hvis folk bare spørger i det uendelige, om noget som af og til virker som logik for perlehøns. Men hvis folk har læst noget i en af de anbefalede bøger, og man så spørger, hvorfor skriver forfatteren sådan og sådan....? Så virker det helt anderledes, for så har man jo overvejet og gennemtænkt situationen og spørger til noget, der undrer. Det er det, jeg og andre forsøger at forklare dig.

Tak til Jørgen Sørensen for dine yderst fornuftige ord.

Med venlig hilsen
Karen

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 30/09/10 11:13 af Karen M. Larsen.
Valg:

Indsendt af:

Dato: 30/09-10 11:44

Hej.

Jo det er fine svar på div. indlæg der bringes, også somme tider svar på noget er er logik for mariehøns - jo vist - set i mit perspektiv.

Vi er heldigvis - ikke ens - og jeg vil gerne først kalde mig syerske - når jeg er udlært - mens man i andre brancher - aldrig bliver udlært - ministre f.eks.winking smiley

(jeg tillod mig IGEN at rette mine ord her i den (for mig -lille ramme og web-klamme)

Hilsen
GOD DAG
LISE

Redigeret 2 gang(e). Sidst ændret 30/09/10 11:52 af Lise Østerberg-Bahr.
Valg:

Indsendt af:

Dato: 30/09-10 14:24

Lise

De fleste af dine indlæg, bærer præg af, at du slet ikke seriøst bruger tid på at undersøge dem selv først.
Elle at de råd du har fået, stadig er uprøvede. Du har fået megen seriøs hjælp i disse forummer.

Dem der hjælper dig, gør det af hjælpsomhed, og ikke for, at lette din egen del af søgningen på spørgsmålene.

Jeg har flere gange på meget kort tid fundet svar på dine spørgsmål, og det på under få minutter.

Hvis man skriver breve/læserbreve, eventuelt svarer nogen på nettet og lignende, kan man jo ikke rette efterfølgende.

Og kan du ikke lide fejlskrivninger, diverse skrivefejl og sådan, er det nok ikke slægtsforskning, du skal bruge tid på.
Slægtsforskning er en stor samling af fejl og gætterier.
Nogle kan godt være rigtige, men hed Christian virkelig Kristian?
Er det måske en hørefejlen hos præsten, eller er det forældrenes manglende evne til, at læse og forstå? Eller var de bare ydmyg overfor Præst/Degn??

Når man stiller sjove spørgsmål, får man sjove svarwinking smiley
Vil man selv være frisk, må man finde sig i, at andre også er det.

Hvem er så disse mariehøns, du nævner??????????????????????

Mine indlæg lider meget af kommateringsfejl, de bliver kun rettet hvis jeg syntes det er meget forvirrende. Selvom jeg øver mig på kandu.dk.

Og Lise uanset dit vid med citater, små pussigheder og meninger, skal du ikke glemme, at et smil helst skulle gå begge veje.smiling smileysmiling smiley

Med venlig hilsen Jørgen - Kbh. S
Valg:

Indsendt af:

Dato: 30/09-10 14:59

Hej Jørgen.

Jamen du skal være velkommen, jeg smiler skam mere end de fleste - er heldigvis oftest en glad borger - (grunden måske - er langdistanceløber - så n å r jeg så sætter mig, kan der godt gå timer med det også - heldigvis !

Jeg dømmer i.ø. ingen her - alle er/har været yderst hjælpsomme overfor mig.

MVH LISEwinking smiley
Valg:

Indsendt af: Flemming Willum Petersen

Dato: 30/09-10 16:37

Hej Lise

For at vende tilbage til dit spørgsmål:

"Jeg har pludselig set at slægtsnavnet JENSEN svarer (kan svare til) patronymet/slægtsnavnet JØNS i Sverige før og nu ??? - Nogen der kan forklare lidt om Patronymer ? (man kan vidst se noget om det på Wikipedia, men måske I har diskuteret brugen her på sitet tidligere - som vi nye brugere kan have gavn af) !"

Jeg er ikke helt sikker på hvad det er du vil vide?

Først og fremmest er et slægtsnavn og et patronym ikke det samme, og
Jensen er et patronym, ikke et slægtsnavn.

"Patronym" kommer fra ordet patriark eller pater, som altså betyder fader, og et patronym er derfor et navn udledt fra faderens navn, fx Jensen, Hansen, Nielsen, Andersen m.v. opkaldt efter faderen Jens, Hans, Niels, Anders.

Et slægtsnavn er noget helt andet og knapt så udbredt i Danmark, men meget mere kendt i fx. Tyskland. Et slægtsnavn er et navn der går i arv fra far til søn gennem flere generationer som fx Blach, Krøll m.v (det kan dog diskuteres om disse i virkeligheden er forvanskede udgaver af et oprindeligt tilnavn), hvorimod patronym ændrer sig fra generation til generation fx. Jens Hansens søn kommer til at hedder Peter Jensen og hans søn Mads Petersen.

Endelig er der kategorien tilnavne: Det kan fx. være et stednavn eller en stilling (fx Møller eller Smed) opkaldt efter personen, men også et navn som eks. Fugl er et tilnavn der kan være opstået ud fra gammel spøg.

Tit var der flere Hans Jensen i samme landsby så der var brug for et tilnavn til mange folk. Folk var ikke så kreative/oplyste med navnene i 1700-tallet som idag, og i øvrigt opkaldte man tit efter bedsteforældre iflg. navneskikken, så valgmulighederne var i og for sig begrænsede og opfordrede derfor til tilnavne for at kunne kende forskel på hvilken Niels Hansen man nu lige talte om.

Nogle af disse tilnavne gik sommetider i arv til sønnerne og tog form som et slægtsnavn, altså gik i arv generation efter generation, dog er der stadig tale om et tilnavn da man oftest vurderer navnets art ud fra oprindelsen.

Var det dét du ville vide?

Og ja, der er selvfølgelig svenske udgaver af de danske navne Jöns = Jens , Göran = Jørgen, Per = Per eller Peder, Bengt = Bent, men det var vel ikke det du mente når du taler om slægtsnavne?

En god idé er, at når du har læst noget på wikipedia (det går jeg ud fra at du har før du spørger, siden du ved at der står noget dér) så kan du skrive i dit indlæg hvad du egentlig er klar over i forvejen og præcist hvad det er du vil vide. Den første del lige så vigtig som den anden!

Mvh. Flemming Willum Petersen
flemmingwillum@gmail.com
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.