Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

MarkedspladsenDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Markedspladsen er det brogede sted for alle de indlæg, der ikke rigtigt passer ind i de øvrige grupper. Gode oplevelser, sjove historier, som du gerne vil dele med andre forskere. Du kan sætte bøger eller andre materialer til salg eller give dem væk. Husk dog at det stadig drejer sig om slægtsforskning!
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Hvor mange fadere var kravet ved dåb, også ved hjemmedåb, dåb på et Børnehjem m.m. ?

Indsendt af:

Dato: 28/09-10 06:48

Kender nogen her i dette forum daværende regel (1930) for antallet af fadere ved dåb, dåb på et børnehjem, hjemmedåb m.m. ?

Måske jeg blot skal henvende mig i Kirkeministeriet.

Med venlig hilsen
Lise

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 28/09/10 06:49 af Lise Østerberg-Bahr.
Valg:

Re: Hvor mange fadere var kravet ved dåb, også ved hjemmedåb, dåb på et Børnehjem m.m. ?

Indsendt af: Grethe Elten Mortensen - DIS-medlem

Dato: 29/09-10 20:06

Hej

Her er lidt, som jeg fandt på nettet - Kristendom.dk -

Hvor mange faddere skal man have?
Man kan have mindst tre og højst fem faddere.

I gamle dage ansås det for fint med mange faddere, og især børn af konger og andre fyrster kunne have et ret anseligt antal faddere. Det var der prestige i.

Hvad er en gudmor og en gudfar?
En gudmor eller gudfar har ingen kirkelig betydelig, om end det er en stor ære at få lov til at være gudmor eller gudfar for et barn. Betegnelsen bruges i reglen om den, der bærer barnet til dåben og svarer ja til at blive døbt på barnets vegne. En gudmor eller gudfar er ofte også fadder, men behøver ikke at være det.

Hvad er en huemor?
Igen er det ikke noget, som har en kirkelig betydning, men noget som betyder meget for den, som bliver udnævnt. En huemor er hende, som holder huen, mens barnet bliver døbt. Betegnelsen er dog ved at gå i glemmebogen, måske fordi mange dåbsbørn i dag ikke har en dåbshue eller kyse på.LÆS MERE OM DÅB PÅ KRISTENDOM.DK'S TEMASIDE

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen
Valg:

Re: Hvor mange fadere var kravet ved dåb, også ved hjemmedåb, dåb på et Børnehjem m.m. ?

Indsendt af:

Dato: 30/09-10 06:15

Hej Grethe.

Mange tak for dit meget nyttige bidrag, som jeg håber flere kan drage nytte af også.
Venlig hilsen
Lise
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.