Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

MarkedspladsenDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Markedspladsen er det brogede sted for alle de indlæg, der ikke rigtigt passer ind i de øvrige grupper. Gode oplevelser, sjove historier, som du gerne vil dele med andre forskere. Du kan sætte bøger eller andre materialer til salg eller give dem væk. Husk dog at det stadig drejer sig om slægtsforskning!
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Jordmoder i Gentofte Tagesminde: Hvilket klientel fødte på fødeklinikken Tagesminde i Gentofte ?

Indsendt af:

Dato: 23/09-10 06:35

Jeg har tænkt på, om det var et bestemt klientel der benyttede fødeklinikken Tagesminde i Gentofte ?

Der må dog have været klinikker rundt omkring i landet - men man valgte vel klinikken hvis man havde relationer til nogle med kendskab til stedet eller ligefrem til lægefamilien derude, hvor datteren Fanny Fiehn der blev jordmoder og fik sin egen fødeklinik derude ?

Venligst
Lise Østerberg - Bahr

Redigeret 2 gang(e). Sidst ændret 23/09/10 06:51 af Lise Østerberg-Bahr.
Valg:

Re: Jordmoder i Gentofte Tagesminde: Hvilket klientel fødte på fødeklinikken Tagesminde i Gentofte ?

Indsendt af:

Dato: 23/09-10 08:15

Hej Lise
Mon ikke det var fordi fødeklinikken var nærmest ved hjemmet, og blev anbefalet af lægen, som også har et ansvar ved en fødsel, det passede ind med hans daglige runde. Vi har slægtninge der født på omtalte klinik og det var tæt på bopælen, vel familien havde en vis status.
mvh. Gustav
Valg:

Re: Jordmoder i Gentofte Tagesminde: Hvilket klientel fødte på fødeklinikken Tagesminde i Gentofte ?

Indsendt af:

Dato: 23/09-10 08:22

Hej Gustav.

Så vidt jeg ved var det IKKE lige i nærheden af Gentofte i min mormors tilfælde, men måske mellem BEKENDTE til stedet - faderen kan jo have en vis indflydelse, selv om han intet vil vide til sit barn bagefter - eller ved evt. senere adoption.

Venligst
Lise Østerberg - Bahr
Valg:

Indsendt af: Marianne

Dato: 24/09-10 20:40

Hej,

?En jordemoder i Gentofte skal helst have formue?
Fanny Fiehn var allerede i sine unge år dybt engageret i sociale spørgsmål, og hendes engagement og store hjælpsomhed kendte ingen grænser. Hun havde altid tid til at hjælpe og så stort på, om hendes patienter kunne betale, så hun manglede altid penge, og som hun sagde i et interview: ?En jordemoder i Gentofte skal helst have formue?

Taget herfra:
[www.gentoftehistorie.dk]??

venlig hilsen Marianne
Valg:

Indsendt af:

Dato: 25/09-10 00:07

Hej Marianne.

Jo jeg har for nylig læst om Fanny Fiehn. Senere fundet flere Fiehn´er der kan have relevans for valget af fødeklinik i min slægt (måske mere end een gang) !

Sjovt at historien omkring hende først blev trykt sidste år i lokalavisen for Gentofte. Historien skal også hjælpes på vej i disse tider.

Venligst
Lise
Valg:

Indsendt af: Marianne

Dato: 25/09-10 10:02

Hej Lise,

Mit indlæg var nu ment som en respons til dit første spørgsmål:

"Jeg har tænkt på, om det var et bestemt klientel der benyttede fødeklinikken Tagesminde i Gentofte ?"

Det mener jeg ikke man kan sige det var.

Venlig hisen
Marianne
Valg:

Indsendt af:

Dato: 25/09-10 10:27

Hej Marianne.

jeg er ikke ekspert på dette område - men det kunne jo tænkes, at når man gik historien på klingen derude, så dukkede der en rød tråd op også - senere under krigen foregik der jo ting og sager derude på det tidligere gartneri - ad.: Holger Danske gruppen - modstandsfolk.

Venligst
Lise

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 25/09/10 10:31 af Lise Østerberg-Bahr.
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.