Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

MarkedspladsenDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Markedspladsen er det brogede sted for alle de indlæg, der ikke rigtigt passer ind i de øvrige grupper. Gode oplevelser, sjove historier, som du gerne vil dele med andre forskere. Du kan sætte bøger eller andre materialer til salg eller give dem væk. Husk dog at det stadig drejer sig om slægtsforskning!
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Aner til Professor, Dr. theol. Peder Krog-Meyer (1780 ? 1819)

Indsendt af: bogman

Dato: 21/09-10 18:05

Dette er egentlig ikke en efterlysning, men snarere en fremlysning. Derfor placeringen i dette forum.

Jeg har lidt perifert kigget på slægten Krog-Meyer i Danmark. Mest af nysgerrighed bundende i, at Krog-Meyer er en sidegren til min egen familie om end vi skal l a n g t tilbage for at finde sammenhængen.
Så vidt jeg kan se stammer alle i Danmark med slægtsnavnet Krog-Meyer fra professor, Dr. theol. Peder Krog-Meyer (1780 ? 1819), som nærmest på sit dødsleje (!) blev udnævnt til Biskop over Als og Ærø.

Der findes en del anetavler, hvor Peder Krog-Meyer optræder, men jeg har ikke fundet en eneste, hvor hans aner er opført. Det undrer mig en del, for så vidt jeg kan se, er det ikke specielt svært at finde dem. Et enkelt sted (og jeg har glemt hvor) er det anført, at Peder Krog-Meyer blev født i Verdalen (som ligger i Nord-Trøndelag fylke) 7. jan. 1780.
Her kan han da også findes indført ved sin dåb: [www.arkivverket.no]
med capitain Meyer som far. Niels Meyer (1735 ? 1801) endte i øvrigt sin militære karriere som oberstløjtnant. Peders moder var Inger Maria Krog (1. jul. 1743 ? 1801).
Peder blev døbt af sin morbror Jacob Hersleb Krog, sognepræst i Verdalen 1779 ? 1799.
Morfaderen var provst Peder Offesen Krog (1706 ? 1779) og mormoderen Sophie Hersleb (1715 ? 1756).

Peder Offesens Krogs og Sophie Herslebs aner kan man nemt finde andet steds, så dem vil jeg ikke begynde at remse op.

Har jeg misforstået noget eller er der andre grunde til, at alle de anetavler jeg har set med Krog-Meyer slutter med ?biskop? Peder Krog-Meyer og ikke går videre til forældrene i Verdalen og de øvrige forfædre ?

hilsen
Karsten Damén

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 21/09/10 18:10 af Karsten Damén.
Valg:

Re: Aner til Professor, Dr. theol. Peder Krog-Meyer (1780 ? 1819)

Indsendt af: Inger Buchard (6800)

Dato: 21/09-10 19:21

Hvad står der om ham i
O F Arends: Gejstligheden i Slesvig og Holsten

Inger
Valg:

Dato: 21/09-10 19:39

Ja, det ville da være fint, hvis en eller anden kunne finde ham der. Men han var jo kun biskop på Als og Ærø i få dage før han døde. Jeg har ikke ofret voldsomt mange resourcer på at slå ham op, da han ikke optræder på min anetavle. Og i øvrigt er jeg ret sikker i min sag. Som reference har jeg bl.a. J. C. L. Lengnick: "Familien Krog der nedstammer fra Provst i Værdalen, Peder Offesen Krog". Her refererer Lengnick til: "Hr. Inspecteur Gørtz, der ene maa takkes for at den Krog-Meyerske Linie blev saa fuldstændig, som anført."

Men jeg undrer mig stadig over, at personer, som nedstammer fra ham, ikke har fundet og/eller anført hans aner i Norge ?

Karsten

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 21/09/10 19:45 af Karsten Damén.
Valg:

Dato: 26/09-10 12:05

Da der ikke er indløbet "indsigelser" mod min fortolkning af Peder Krog-Meyers aner, vil jeg betragte sagen som afgjort.

Jeg har endvidere i et opslagsværk kaldet "Store Norske Leksikon" (se link SNL)
fundet en udlægning, som bekræfter min antagelse.

Karsten
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.