Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

MarkedspladsenDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Markedspladsen er det brogede sted for alle de indlæg, der ikke rigtigt passer ind i de øvrige grupper. Gode oplevelser, sjove historier, som du gerne vil dele med andre forskere. Du kan sætte bøger eller andre materialer til salg eller give dem væk. Husk dog at det stadig drejer sig om slægtsforskning!
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Orientering fra Statens arkviver opdateret 16. juni

Indsendt af: Grethe Elten Mortensen - DIS-medlem

Dato: 09/06-10 16:11

Hej

Jeg har lige modtaget nedenstående mail.
Venlig hilsen
Grethe Elten mortensen
-----------------------------

Nye webtjenester med brugerprofil
Statens Arkiver lancerer mandag d. 14. juni 2010 en række nye tilbud på www.sa.dk. Du har adgang til de nye tjenester, når du har oprettet en brugerprofil med adgangskode på Statens Arkivers hjemmeside. Det er gratis at oprette og benytte brugerprofilen.

Brugerprofilen skal du fremover bruge til

- at bestille arkivalier i arkivdatabasen Daisy
- at se kirkebøger og folketællinger i Arkivalieronline

Med en brugerprofil får du også en personlig brugerside på www.sa.dk under et nyt menupunkt ?Mine sider?.
Her kan du bl.a.
- følge dine bestillinger i Daisy, så du kan se, når arkivalierne er klar til brug på læsesalen
- forny dine bestillinger
- gemme og evt. genbestille dine tidligere bestillinger i Daisy
- gemme dine søgninger i Daisy
- gemme egne favoritsider på www.sa.dk, men ikke i Arkivalieronline.dk

Bruger af Arkivalieronline?
Hvis du allerede har en brugerprofil i Arkivalieronline, skal du ikke oprette en ny brugerprofil til www.sa.dk, da den automatisk kan bruges til begge websites.

Bestilling af arkivalier
Alle arkivalier, der opbevares i Rigsarkivet og Landsarkivet for Sjælland, skal fra den 14. juni 2010 bestilles elektronisk via Daisy. Arkivalier i Erhvervsarkivet skal også bestilles elektronisk, hvis de er registreret i Daisy.

Da brugerprofilen først er aktiv, når du har besvaret en e-mail fra Statens Arkiver, anbefaler vi, at du gør det, inden du kommer på læsesalen, hvor du ikke har så nem adgang til din e-mail.

Landsarkiverne i Viborg, Odense og Aabenraa har endnu ikke afsluttet registreringen af arkivalier i Daisy, og indtil videre er det derfor ikke obligatorisk at foretage elektronisk bestilling, men som nævnt ovenfor kan brugerprofilen også bruges til at gemme bl.a. søgninger og favoritsider.

Daisys adresse ændres den 14. juni til [www.sa.dk]. I en overgangsperiode vil brugere, der går ind på den gamle adresse, blive omdirigeret til den nye adresse.

Uregelmæssigheder
I forbindelse med omlægningen af hjemmesiderne den 14. juni kan der forekomme uregelmæssigheder. Det betyder også, at bestillingen af arkivalier Daisy kan blive forsinket.

Redigeret 2 gang(e). Sidst ændret 16/06/10 15:56 af Grethe Elten Mortensen - DIS-medlem.
Valg:

Re: Orientering fra Statens arkviver

Indsendt af: Lis B. Jensen

Dato: 09/06-10 19:14

Hej Grethe

Det lyder spændende. Tak for info thumbs up

Lis
Valg:

Indsendt af: Anne Mortensen - 2770

Dato: 09/06-10 19:48

De forskellige meddelelser fra Statens Arkiver får man ved at tilmelde sig Web klubben
[www.sa.dk]

Eller læs her fra RA hjemmeside
[www.sa.dk]

Venlig hilsen
Anne Mortensen
Valg:

Indsendt af:

Dato: 10/06-10 16:21

Hej Grethe!

Tak for info.

Du skriver bl.a.: Alle arkivalier, der opbevares i Rigsarkivet og Landsarkivet for Sjælland, skal fra den 14. juni 2010 bestilles elektronisk via Daisy

Betyder det så, at man ikke mere kan udfylde bestillingsedler under besøg på arkiverne?
Hvis den mulighed nu er ikke-eksisterende, hvad gør så alle de, der ikke har internet-forbindelse?

v.h.
Thestrup-Bjørn
Medlem af DIS-Danmark fra 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper
Valg:

Dato: 10/06-10 16:48

Hej

Hvad jeg skriver, er som der står i den mail jeg har fået.

Jeg syntes det er et godt spørgsmål du stiller, og måske skulle du stille det til Statens Arkiver.

Alle kan gå på deres lokale bibliotek og bestille via internet, men jeg håber da også at der på arkiverne bliver mulighed for at bestille via internet.

Jeg tænker da også på de, der ikke lige kan finde ud af at bestille på Daisy.

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen
Valg:

Dato: 10/06-10 16:58

Hej

Har netop i dag læst en artikel i Slægt og Data nr. 1 2010.
"Nu slipper I ikke Længere"
"En vejledning i Daisy"

Den giver en god oplysning om bl.a. at bestille.

Venlig hilsen
Anne Mortensen
Valg:

Indsendt af:

Dato: 11/06-10 09:36

Ja, Anne

MEN bladet får KUN de folk, der er medlem af DIS.

Husker ikke lige, om der står noget om de alm. bestillingssedler på arkiverne.

v.h.
Thestrup-Bjørn
Medlem af DIS-Danmark fra 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper
Valg:

Dato: 11/06-10 12:33

MEN bladet får KUN de folk, der er medlem af DIS.

Ja, det er jeg klar over, men det var også en meddelse til de medlemmer der havde bladet og "glemt" at læse artiklen, som mig selv der havde taget bladet med i vaskekælderen til at fordrive ventetiden, men blev klogere af at læse artiklen.

Dem der ikke er medlem må jo selv finde ud af det ved at læse Statens hjemmesider.

Venlig hilsen
Anne Mortensen
Valg:

Indsendt af:

Dato: 14/06-10 05:19

Gad vide om de ændre på Daisy fra den 14ende.

Hvis ikke, ser jeg frem til en lidt svær sagsgang, i hvert fald hvis alle arkivalier skal bestilles gennem Daisy.

Jeg står på LAx, opdager at skulle bruge en arkivalie.

Har jeg min PC med? Er der en af dem på arkivet ledig?
Fremme ved et tastatur, henter jeg Daisy, hvor arkivskaber, arkivserie og årstal udfyldes.
Nye sider, jeg vælger fra "spisesedlen", trykker på, vis arkivserie. Vælger igen en arkivserie. Vælger en fysisk enhed, trykker vis/bestil.

Pu ha.
Nu skal jeg så bare vælge enheden, der dækker mit behov, efter at trykke gå til bestilling, kommer jeg frem til selve bestillingen.

Der skriver jeg så
Navn - Postnummer - E-mail - vælger læsesal - hvornår jeg agter at bruge den - Min læseplads - og eventuelt de sidste 2 felter
Adgangstilladelse udstedt af Statens Arkiver (anfør journalnummer)
Adgangstilladelse udstedt af donator (anfør dato)

Det bliver nok nemmere efter nogle forsøg.sad smiley

Med venlig hilsen Jørgen - Kbh. S
Valg:

Indsendt af: Martin Henriksen

Dato: 14/06-10 08:22

OBS. OBS.

Datoen er rykket til den 17. juni
se her: [www.sa.dk]

Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

[www.h58.dk]
Gamle forordninger og beskrivelser ca. 1660 - 1880.
Valg:

Indsendt af:

Dato: 14/06-10 08:48

Øjner jeg en forskel i Danmark?

Sakset fra "Husk at oprette en brugerprofil, før du besøger læsesalen" - [www.sa.dk]

Fra den 17. juni 2010 skal du have en brugerprofil hos Statens Arkiver for at kunne bestille arkivalier fra Rigsarkivet og Landsarkivet for Sjælland. Du skal også have en brugerprofil for at kunne bestille arkivalier fra Erhvervsarkivet, hvis arkivalierne er registreret i Daisy.

Tilføjelse.
Fra en nylig indkommet mail fra SA.

Det betyder også, at du indtil den 17. juni selv kan vælge om du vil bestille arkivalier via Daisy eller på en bestillingsseddel.
Fra den 17. skal alle bestillinger af arkivalier på Rigsarkivet og Landsarkivet for Sjælland ske via Daisy.

Med venlig hilsen Jørgen - Kbh. S

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 14/06/10 09:09 af Jørgen Sørensen.
Valg:

Re: Orientering fra Statens arkviver opdateret 16. juni

Dato: 16/06-10 15:59

Hej

Jeg har lige modtaget følgende:

venlig hilsen
Grethe Elten mortensen
---------------------

Nye webtjenester med brugerprofil
Lanceringen af Statens Arkivers nye tilbud på www.sa.dk går, som det også fremgår af nyhederne på websitet, i luften torsdag d. 17. juni. Læs mere om de nye tjenester her
Nem bestilling af arkivalier og mulighed for at gemme, følge og forny bestillinger i arkivdatabasen Daisy
Husk at oprette en brugerprofil, før du besøger læsesalen

Uregelmæssigheder
I forbindelse med omlægningen af hjemmesiderne kan der den 17. juni forekomme uregelmæssigheder i driften af www.sa.dk, Daisy og Arkivalieronline hele dagen.
Søgefunktionen i arkivdatabasen bliver ikke berørt, hvorimod bestillingsfunktionen vil være lukket ned, indtil en række nye funktioner er taget i brug i løbet af dagen.

Bruger af Arkivalieronline?
Hvis du allerede har en brugerprofil i Arkivalieronline, skal du ikke oprette en ny brugerprofil til www.sa.dk, da den automatisk kan bruges til begge websites.

De første kirkebøger er tilbage på Arkivalieronline
Kirkebøger fra hele Sønderjylland og fra 16 sogne på Fyn - alle udskrevet før 1935 - er nu tilbage på Arkivalieronline, efter at de i samarbejde med DIS-Danmarks frivillige hjælpere er blevet kontrolleret for personnumre. Du kan læse mere under Nyheder på www.sa.dk.

På Arkivalieronlines forside kommer der et link til en oversigt over de bøger, der igen er til rådighed på nettet. Oversigten vil løbende blive opdateret.

Sommerferielukning af fjernlån
Rigsarkivet, Erhvervsarkivet og landsarkiverne i København, Odense, Aabenraa og Viborg lukker for ekspeditionen af arkivalier og film til fjernlån i hele juli måned.
Sidste frist for bestilling er onsdag den 30. juni. Ekspeditionen genoptages mandag den 2. august.

Nu kan du søge digitalt i "Nygårds sedler"
Nygaards sedler, der er en guldgrube af historiske oplysninger om mere end 425.000 danskere, er nu tilgængelige via internettet takket være et samarbejde mellem en række privatpersoner og Statens Arkiver.

Nygårds sedler er et håndskrevet navneregister, der henviser til kirkebøger, matrikler, grundtakster samt andre kilder i Danske Kancelli, Rentekammeret m.m.. Det særlige ved sedlerne er, at man med et personnavn som indgang kan søge på tværs af en række kilder.
Der er mere end 425.000 sedler i 205 kasser om jyder med specielle navne og/eller stillinger i dette register, der fysisk befinder sig på Rigsarkivet i København. Der er taget et billede af hver eneste seddel, hvert billede er behandlet, og oplysninger fra hver seddel er indtastet i en database. Du finder Nygaards sedler på [ddd.dda.dk]
Her kan du læse pressemeddelelsen fra gruppen bag projektet: [www.sa.dk]
Valg:

Indsendt af: Ellen Nielsen

Dato: 13/02-11 10:41

Hej kan du hjælpe med en e-mail adresse til Rigsarkivet, for jeg kan ikke længere komme ind på noget af deres selvom jeg søger på google. Så det savner jeg faktisk
god søndag Ellen Nielsen
Valg:

Dato: 13/02-11 13:36

Hej

Jeg tror alle sider på nettet angående statens arkiver, arkivalier online, daisy, danpa, dansk demografisk database m.v. er ned for tiden så jeg kan ikke hjælpe dig.

Venlig hilsen
Grethe Elten Mortensen
Valg:

Indsendt af: Ellen Nielsen

Dato: 13/02-11 13:51

Hej Grethe Elten Mortensen
Mange tak for dit svar, så behøver jeg ikke rode mere.
venlig hilsen
Ellen Nielsen (tidl. Mortensen)smiling smiley
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.