Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Holger Gabrielsen, sognepræst i Hylke 1600-tallet, efterkommere

Indsendt af: Carl Rosenberg-Desroses

Dato: 20/10-05 07:20

Jeg søger efterkommere efter:

Holger Gabrielsen, sognepræst i Hylke; g. NN Nielsdatter, d.a. sognepræst i Stouby Niels Sørensen Finsen (Vedel) og NN Andersdatter

mvh Carl Rosenberg

Indlæg ændret (20. okt 05 11:18)
Valg:

Re: Holger Gabrielsen, sognepræst i Hylke 1600-tallet

Indsendt af: Anne Lodbjerg

Dato: 20/10-05 09:24

Hej Carl

Måske har du allerede dette, da du jo må været kommet bagud i slægten til Holger Gabrielsen, men i Quistgaards bog om præstehustruer står der i tillæg II: Mindre tilføjelser og rettelser til hovedværket:

748,4 (=Lundum og Hansted) 1. Maren Holgersdatter? 2. Karen Holgersdatter af Hylke

Og præsten, ægtemanden, Peder Mortensen (Reuling)

I mit eksemplar af Wiberg har den forrige ejermand lavet samme notat, men om den første, Maren, skrevet i margenen: Maren Holgersdatter (Rosenkrantz).

Mvh. Anne
Valg:

Re: Holger Gabrielsen, sognepræst i Hylke 1600-tallet, efterkommere

Dato: 20/10-05 10:17

Kære Anne Lodbjerg!

Tak for din oplysning, som jeg dog havde i forvejen.

Men, da du nu har Wiberg, så kunne du måske gøre et par opslag for mig.
Det siges, at blandt Holger Gabrielsen's børn blev en søn præst og 3 døtre gift med præster.

Mon det vil være muligt for dig at efterspore dem - uden det store besvær?

mvh. Carl Rosenberg
Valg:

Dato: 20/10-05 11:02

Hej igen

Ingen præst fundet, men i Quistgaard:

1101, 6: Margrethe Holgersdatter, dt. af No. 4(?) død ca. 1687

Sognet er Stouby og Hornum og præsten, ægtemanden, hedder Henrik Jørgensen - død dec. 1639 (der er knap 50 år ml. dødsfaldene!)

Mvh. Anne

Valg:

Dato: 20/10-05 12:15

Kære Anne Lodbjerg!

Tak for dine opslag. Det er meget venligt af dig.

Mht. til Holger Gabrielsen's søn, så kunne han måske - efter den tids sædvane - kalde sig Hylke til efternavn. Mon der findes en sådan hos Wiberg?

mvh.
Carl Rosenberg
Valg:

Dato: 20/10-05 12:59

Nej desværre - der var ikke gevinst, men jeg har sendt spørgsmålet videre til en slægtsforskerven, i hvis meget store database der måske kunne være noget at hente.

Jeg ved, at hvis han har noget liggende, så skal han nok komme med et indlæg her.

Mvh. Anne

Valg:

Indsendt af: Frede Binderup 1761

Dato: 20/10-05 15:00

Hej, Rosenberg!

Iflg. Wiberg blev Holger Gabrielsens søn, Niels Holgersen, f. o. 21.9.1659, præst i Gangsted-Søvind, død 1668 (ingen børn nævnt).
Kender du artiklen i Kirkehistoriske Samlinger 3. rk. bd. 3.: Om Stovby og Hornum Præstekald?
M.v.h.
Frede Binderup

Valg:

Dato: 20/10-05 16:23

Hej Carl

Det var da godt, at der var en, der var mere vågen end mig og kunne finde Niels Holgersen som søn af Holger Gabrielsen.

Jeg havde set ham i Wiberg, men under sognet stod der kun:
ordineret 21.9. 1659, Niels Holgersen og død 1668.

I rettelser i bind IV står der så: "Vist af Hylke"

Hos Quistgaard finder man så ægtefællen: Karen Jensdatter, gift 2. gang med eftermanden, Oluf Rasmussen Rytter.

Venlig hilsen Anne
Valg:

Indsendt af: Martin Bang Dahl

Dato: 20/10-05 17:09

Hej Carl

Dansk Slægtshistorie i Kjellerup udgav i 1960'erne en håndfuld slægtsbøger, der alle havde et afsnit om "Egebjerggård" og slægten, der efter sigende nedstammer fra Holger Rosenkrantz.
I den af disse slægtsbøger som jeg selv har, nemlig "Forslægt og efterkommere efter Mads Laursen og hustru Ulricha Sophie Jensdatter (Glasow) (Hvis mormor var en Zitscher, datter af sognepræsten Ulrich Zitscher og Margrethe Pedersdatter (Neuling)), står der følgende om Holger Gabrielsens børn:
Holger Gabrielsen efterlod sig 8 børn: Lene Holgersdatter, gift med Rasmus Pedersen Tøxen, præst i Løsning-Korning, Anne Lisbeth Holgersdatter, vistnok gift med Mads Frandsen i Ejer, Niels Holgersen, præst i Gangsted-Søvind, gift med Maren Jensdatter, Anders Holgersen, forpagter på Hanstedgård og ejer af Ørskovgård, gift med Kirsten Johansdatter, Margrethe Holgersdatter, gift første gang med Mads Jørgensen Sommer, præst i Stouby 1634-1640, og gift anden gang med hans efterfølger Henrik Jørgensen, Maren Holgersdatter, gift med Anders Lauritsen Stourup, rådmand i Fredericia, Karen Holgersdatter, gift med Peder Mortensen (Neuling), sognepræst i Lundum-Hansted, Marie Holgersdatter, gift med Jens Pedersen Bredal, præst i i Klovborg, Tyrsting og Grædstrup.
Endvidere nævnes et barnebarn Frands Andersen Stourup som sognepræst på Hirtsholmene.

I øvrigt kan man ved hjælp af Carl Langholz' "Anetavler for berømte danskere" finde f.eks. forfatteren Aage Dons blandt efterkommerne af Holger Gabrielsen.

Mvh.
Martin B. Dahl
4000 Roskilde
Valg:

Indsendt af: C. Rosenberg

Dato: 20/10-05 18:25

Kære Martin Bang Dahl!

Mange tak for dit fyldige svar! Jeg har ret godt styr på efterkommerne efter Maren Holgersdatter gift Peder Mortensen Neuling og glæder mig nu til også at komme igang med Maren Holgersdatter søskende.

Tusind tak og også tusind tak til Anne Lodbjerg.

TIl Frede Binderup. Nej, jeg kender ikke til Kirkehistoriske Samlinger 3. rk. bd. 3.: Om Stovby og Hornum Præstekald - men det varer ikke ved. Mange tak.

mvh Carl Rosenberg
Valg:

Indsendt af: Allan M. Andersen

Dato: 20/10-05 19:55

Hej Allesammen.

Jeg har en idé til Anne Lisbeth Holgersdatter, gift med Mads Frandsen i Ejer, - kunne hun være gift to gange? - anden gang med en Hans, evt. i Stensballe, forældre til Maren Hansdatter, og være mor til følgende børn, Albert og Holger Madsen i Stensballe, og til Maren Hansdatter, ligeledes Stensballe.

De var faddere ved hinanden og Maren, der var gift med "Mester" Henrik Vinstock, gartner på Stensballegård, var forældre til en Anne Lisbeth Henriksdatter.

Bare en idé.

Med venlig Hilsen Allan M. Andersen.
Valg:

Dato: 20/10-05 22:06

Til Allan M. Andersen!

Hvis jeg falder over noget som kan af- eller bekræfte din teori, skal jeg lade dig det vide.

hvad mener du forresten med: "De var faddere ved hinanden"

mvh. Carl Rosenberg
Valg:

Dato: 22/10-05 05:54

Kære Anne Lodbjerg!

Mon du vil gøre endnu et opslag i Wiberg?

Jens ?Tank, sognepræst i Herlufmagle og Tybjerg gift 19.09.1747 Anne Margrethe Barfoed

mvh Carl Rosenberg
Valg:

Dato: 22/10-05 07:22

Hej Carl

Herlufmagle og Tybjerg, nr. 10:
26. marts 1714 kaldet på succession, indsat 1. Tr. 1719, Jens Jørgensen Tanck; provst 1738 (24.9. 1751 Rønne og Knudsker)

Rønne og Knudsker, nr. 13:
24. sept. 1751 Jens Jørgensen Tanck, vist f. Christiania, Student 24.6. 1691, cand.theol. 1714, her. Provst 1738
Gift 1. gang med Charlotte Sophie Frantsdtr. Lütkens, født 12.7. 1702, datter af tysk hofpræst Dr. Frants Jul. L. og moder Rosine Elisabeth Prætorius
Gift 2. gang Anna Margrethe Ibsdatter Barfoed af Vigerslev-B. res. kapellan.
Se Frants L.T. i Skælskør; C. Schade i Taagerup-T.
(Begravet 4.8 ell. 4.9. 1758; Worms 3/994)

Jeg har ikke undersøgt evt. rettelser og tilføjelser, men gør det senere i dag.

Mvh. Anne

Valg:

Dato: 22/10-05 08:41

Hej Carl

I supplementet finder man:
"Anne Margrethe Ibsdatter Barfoed, begr. 15. jan. 1769; han, begravet 5. aug. 1758"

Hos Quistgaard fandt jeg intet.

Jeg tog lige forældrene til A.M. Ibsdtr. Barfoed med:
Vigerslev og Veflinge, sognekapellaner, 12:
Ib Knudsen Barfoed af Sneum og Tjæreborg, gift med Sophie Amalie Andersdtr. Nim. Han begravet 27. febr. 1705.

Venlig hilsen Anne
Valg:

Dato: 22/10-05 11:47

Kære Anne Lodbjerg!

Endnu engang tusind tak!

mvh
Carl Rosenberg
Valg:

Indsendt af: Allan M. Andersen

Dato: 20/03-06 22:24

Hej alle medforskere i Rosenkrantzer!

Er der nogen der ved om Mads Frandsen i Ejer, der var far til en Holger og en Albret Madsen, måske ham i Stensballe, der forresten fik en søn Holger og om en søster til Albret Madsen, datter af Anne Lisbeth Holgersdatter i et andet ægteskab med en Hans ca. 1670 har fået datteren Maren Hansdatter, senere gift m. "Mester Hendrich Vinstock" gartner på Stensballegård med hvem hun fik datteren Anne Lisbeth! med flere???

Der var en søn Jacob og en datter Anne Lisbeth. Så måske har faderen heddet Hans Jacobsen, og en bror været den Jacob Hansen i Bisholt, der blev gift i Vær sogn i 1696, men en pige netop fra Stensballe, samme år som Henrik Vinstok og Maren Hansdatter (af Stenballe) blev gift i Vær sogn.

Albret Madsen forekommer som fadder ved mindst et af Anne Hansdatters børns dåb, og omvendt optræder en Maren Hansdatter som fadder for Albrets børns dåb. Anne Lisbeth Holgersdatter levede endnu 1668 ifølge tingbogen og nævnes hun da sammen med Niels Holgersen i Elbæk og Anders Holgersen på Hanstedgård. Hendes brødre.

Holger Madsen i Ejer er myndig 1668, så hvis det i virkeligheden var en af hans søstre der var mor til Maren og Jacob Hansen, så kunne det måske bedre passe, hvis Maren Hansdatter var født heromkring, evt. i Ejer.

Jacob og Anne Lisbeth, tvillinger 1696, Cathrine (min ane f. 1698) og Ytte Rebekka Hendriksdatter, f. ca. 1696 i Stensballe, Vær sogn, Voer herred, Skanderborg amt. Datter af:

Maren Hansdatter, f. ca. 1665. Gift 1695 i Vær sogn m. Gartner Henrik Vinstok i Stensballe. Måske datter af:

... Madsdatter, f. ca. 1640. Gift m. en Hans (Jacobsen?). Datter af:

Anne Lisbeth Holgersdatter, f. ca. 1615. Gift m. 1. m. Mads Frandsen i Ejer, levede 1669, flere børn bl.a. Albret i Stensballe og Holger, vel også nogle døtre. Datter af:

Holger Gabrielsen til Egebjerggård, Hansted sogn, f. ca. 1585, søn af:

Gabriel Holgersen af Rosenkrantz-slægten, f. ca. 1560.

Jeg ville så gerne også have aner i denne slægt, da jeg har mange aner på egnen.

Med venlig Hilsen Allan M. Andersen, 4140 Borup.

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 17/03/08 16:20 af Allan M. Andersen .
Valg:

Indsendt af:

Dato: 22/03-06 17:04

Besvarelsen i Martin Dahl giver en god oversigt over Holger Gabrielsens børn.
Jeg har lidt om Lene Holgersdatter der efter ægteskabet med Tøxen (Tuxen)
u.b. blev gift med eftermanden Hans Olesen Nysted f.14 aug 1664 i Trondhjem, blev hører og rektor i Horsens og så sgpr. i Løsning 1694-1740,
han var iflg. Wiberg filolog og historiker men en særling. Wiberg har en lang beskrivelse om ham.
Lene døde 18 mar 1740 i Løsning uden børn, og Hans Olesen Nysted døde
31 dec 1740.
mvh
Per Schrøder
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.