Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Vi er vist nogen der har problemer - Thomas Nielsen Ferslev

Indsendt af: Erik Ljunggreen

Dato: 30/08-10 19:43

Vi har vist problemer med Anne(a) thomasdatter. I følge en bog jeg har anskaffet Af Flemming Aagaard Winther, der hedder Præstefruen i Lyngaa og hendes familie. Den er købt fra "Slægten". I følge denne bog dør Karen Thomasdatter først i 1620. Anna Thomasdatter Lyngaa blev født 11. juli 1615 og senere gift med en Hans Sigvardsen, på Sjælland. Der er noget galt med vores Anna Thomasdatter Lyngaa. Hun blev jo gift med Oluf Christensen Nørup, så hun kan ikke have haft Thomas Nielsen Ferslev til Far.
Er der nogen der kan forklare det problem?
Valg:

Re: Vi er vist nogen der har problemer - Thomas Nielsen Ferslev

Indsendt af: Heidi

Dato: 31/08-10 06:31

Kender I denne side, som handler om den samme familie:
[www.listov-saabye.dk]

Det er et lidt kringlet indlæg I har lavet.

Hvorfor kan hun ikke have Thomas Nielsen Ferslev til far, selvom hun bliver gift med Oluf Christensen Nørup?

Hvem er Karen Thomasdatter?

Var Anna både gift med Hans Sigvardsen og Oluf Christensen Nørup?

Prøv at sætte nogle årstal på de forskellige personer (dåb, vielse, død)

Heidi
Valg:

Dato: 31/08-10 08:15

Denne sag er noget uoverskuelig. Det vi hidtil har regnet med er følgende: Thomas Nielsen Ferslev født 1575 og død 1626, præst i Lyngaa-Skjød. Han var gift med Karen Thomasdatter født ca 1560 og død ca 1608. De havde bl. a en datter Anna(e) Thomasdatter født ca 1620 og død 9. august 1684. Anna bliver senere gift med Oluf Christensen Nørup født ca 1620 og død 1671 præst i Tirstrup.

Det er ment at Thomas Nielsen Ferslev senere giftede sig med en nu ukendt og sammen med hende fik Anna i 1620.

I følge Flemming Aagaard Winther dør Karen Thomasdatter dog først 1. feb. 1620. Thomas og Karen har en datter Anna der er født 11. juli 1615. Hun bliver 1636 gift med Hans Sigvardsen som er sgpr. i Nordrup og Farringløse.

Det er her strengen knækker. "vores" Anna bliver gift med Oluf Christensen Nørup og hun er først født omkring 1620. Min mening er, at den Anna, der er gift med Oluf Christensen Nørup ikke kan være datter af Thomas Nielsen Ferslev og Karen Thomasdatter, hvilket også fremstår helt klart af Flemming Aagaard Winthers bog.

Spørgsmåler er så: Hvem er så Anna Thomasdatters forældre?
Valg:

Re: Thomas Nielsen Ferslev og Karen Thomasdatter, præst i Lyngaa-Skød fra 1601

Dato: 31/08-10 20:35

Dette kun for at bringe sagen frem igen

Mvh

Erik Ljunggreen
Valg:

Indsendt af: Chris Juhl

Dato: 01/09-10 11:18

Det er meget usædvanligt at føde børn som 55-årig. Så der må være noget galt med Winthers forskning.

Mvh.
Chris
Valg:

Indsendt af:

Dato: 01/09-10 18:33

Kære Chris

Det er vist en noget bombastisk konklusion det du skriver om Winthers forskning. Har du læst hans bog?
De årstal du har brugt til at beregne Karens alder til 55 år, stammer ikke fra Flemming Winther.

Flemming Winther skriver om Karens fødsel:

Med hensyn til Karen Thomasdatter og hendes familie er Jacob Lyngaaes optegnelser meget nyttige: Hun må efter børnenes alder at dømme være født mellem ca. 1570 og 1585 i ?Wering? = Virring, Sdr. Hald hd., og hun døde på en rejse til Viborg 1. febr. 1620. (side 8)

Om Anne skriver han:

ANNE THOMASDATTER (LYNGAAE), f. 11. juli 1615, d. om morgenen i den femte time 19. juli 1652 i Vordingborg. (side 11)

Venlig hilsen
Jørn http://www.christrup.eu/images/smiley.gif
6950

[www.christrup.eu]
Valg:

Indsendt af: Chris Juhl

Dato: 01/09-10 19:21

Det var sådan jeg havde forstået det skrevne, men hvis det ikke forholder sig sådan har jeg jo blot taget fejl smiling smiley

Jeg troede også at fødselsdato stammede fra Flemming Winther.

Mvh.
Chris
Valg:

Indsendt af: Tybring Hemphill

Dato: 06/10-10 06:36

Do I understand correctly that it appears that the wife of Ole Nørup cannot be the daughter of Thomas Ferslev because his daughter Anne married someone else?

Does anyone have a good copy of the painted epitaph of Ole Nørup and his family, including his wife, which hangs in the Church at Tirstrup. I have a picture that is of OK but not good quality

Tybring
Valg:

Indsendt af: Allan Vester

Dato: 07/10-10 09:24

Her er et link til foto af epitafium over præsten Ole Christensen Nørup i Tirstrup kirke.
Valg:

Dato: 07/10-10 15:24

Tusen Takk Allan! It was very interesting to be able to read the inscription on the epitaph. It appears Ole Nørup's wife was called Anne Thomisdatter Colding which no doubt gives some clue as to where she was from. In other places she is given the name Lyngaa. I shall have to follow that up. Does anyone know the identities of the children? I am descended from a daughter named Mette who married the next priest at Tirstrup, named Bagge. I have not found any reference to more than two of Ole's children (Mette and Erik Olufsen) so cannot tell which of the girls is even my ancestor Mette. Allan, I wonder if you have any original digital photos at a higher resolution that you might be able to post or send to me? I woud like to print a larger format than is possible with the limited resolution files. Thanks again.

Tybring
Valg:

Dato: 07/10-10 18:55

Erik, I am interested in what Flemming Winther says about a marriage of Anne, daughter of Thomas Ferslev. Were there supposed to be any children from this marriage to Hans Sigvardsen. When and where did the Anne Thomasdatter who married Hans Sigvardsen die, and how do we know that she is the daughter of Ferslev and not the one who married Nørup. Or, as suggested by Heidi, could she have married Hans Sigvardsen first and then Nørup? What is the source, according to Flemming Winther, for the birth date of July 11, 1615?

I have noticed in the Tirstrup churchbook, which unfortunately only begins in 1704, that there appears to be a Karen Olsdatter who dies in 1705 (Opslag 211). I cannot make out her age (is it 46 or 16) to determine if she might be the second daughter of Oluf Nørup. If this person died at age 46, she could be a younger sister to Mette who never married (and is named for a grandmother?)
Valg:

Indsendt af: Benny Hansen

Dato: 16/02-12 17:03

Jeg har netop været inde på en Hjemmeside forfattet af en Darrin Lythgoe; og hvis man ser på de Børn der her er opført som værende Thomas Nielsen Lyngå (Felslev/Falslev); så er der stor uoverensstemmelse mellem dem og Børn jeg har fundet opgivet på en Hjemmeside = Anne Thomasdatter Lyngbyes Forfædre.
Spørgsmålet er nu: Skal man tro på det der står i F. Å. Winthers Bog, eller hvad. Jeg er lidt Frustreret over denne store forskel der er på Børnene på disse to Hjemmesider.
Det er min kones Forfædre det her drejer sig om, som jeg prøver at få hold på. Og da jeg lige har fundet ind til denne Linje, ved jeg endnu ikke ret meget; men prøver at fined så meget som muligt på Nettet.
Mvh. Benny Hansen.
Valg:

Indsendt af:

Dato: 17/02-12 10:34

Hej Benny

Hvilke to hjemmesider henviser du til?

Venlig hilsen
Jørn http://www.christrup.eu/images/smiley.gif
6950

[www.christrup.eu]
Valg:

Indsendt af: bobjsommer

Dato: 20/02-12 14:03

Flemming Aagaard Winther bygger sit værk fra 2008: "Præstehustruen i Lyngaa og hendes familie" meget på optegnelser, THOMAS NIELSEN FELSLEVs og KAREN THOMASDATTERs yngste søn JACOB THOMSEN LYNGAAE (f. 24/7 1617 i Lyngå) selv har efterladt om familien.
At gå i rette med Flemming Aagaard Winthers resultater på dette forskningsområde er derfor det samme som at ignorere Jacob Thomsen Lyngaaes optegnelser.
s. 3-6 er direkte publicering af Jacob Thomsen Lyngaaes optegnelser.

s. 4: "Vor hjerte-kære Moder KAREN THOMASDATTER født i Virring døde udi Viborg, der hun var oprejst, sit Ærinde at forrette, den 1. Feb. Anno 1720."

s. 4: "Mine Søskendes Alder"
PETRUS THOMÆ in lucem editus 7 Julij 1602, mortuus 16 Martij 1622. Sepultus a p. posito D. Nicolao Thorupio 21 Martij.
MARGARITA nata - 12 Maij 1603. Døde den 19 Decemb. 1673.
MARIA nata - 26 Junii 1604, Mortua, die 25 Juni 1678.
MEDEA nata - 19 Decemb 1605. Denata 1689, Langfredag.
NICOLAUS natus - 10 Aug. Anno 1607. Denatus 13 Decemb. 1660, ætatis 53.
OTTHO natus - 21 Decemb. 1608 ante tempus lucarnus. Denatus 21 Decemb. 1671.
INGARDA nata - 5 junij 1610, Denata v. 8 Octob. ejusdem Ann.
Altera INGARDA nata - 9 die ante festum Joh. Bapt: 1612. Denata 1639 in Schorup.
HENRICUS natus - 28 Janv. 1614.
ANNA nata - 11 Julij 1615. Denata Wordingburgis Ao. 1652. 19 Julii.
JACOBUS natus - 24 Julij 1617. Circa horum 8tavam ante meridianum."

s. 5: "Anno 1652, den 19. Juli om Morgenen hora quinta døde min hjerte-kære Søster ANNE THOMASDATTER i Vordingborg i Sjælland, er blevet begravet den 23. - Gud lad os findes i de levendes land for Jesu Døds Skyld."

- - -
Derfor kan der efter dette ikke være tvivl om, at ANNE THOMASDATTER (LYNGAAE) var kapellanens kone i Vordingborg og gift med Hr. HANS SIGVARDSEN, der 25/6 1664 blev Sognepræst i Nordrup og Farringløse, Ringsted Herred.

JACOB THOMSEN LYNGAAE havde INGEN HALVSØSKENDE!

Hvis der er forvirring omkring ANNE THOMASDATTER, datter af NIELS THOMSEN FELSLEV og hustru KAREN THOMASDATTER, er det altså gennem Flemming Aagaard Winthers fremragende arbejde, at man får denne tvivl bragt på plads og manet i jorden. - - -

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.
Valg:

Indsendt af: bobjsommer

Dato: 21/02-12 23:33

Ifølge epitafieteksten var Sognepræst i Tirstrup og Fuglede Hr. OLE CHRISTENSEN NØRUP gift med en ANNE THOMASDATTER COLDING (død 1684).
Dette alene modsiger, at hun skulle være en datter af Hr. THOMAS NIELSEN FELSLEV (ca. 1575-1623, død 48 år gl.)i Lyngå og Skjød Sogne.

Mange koldinggensere var flygtet fra denne købstad i 1627, da Wallensteins tropper forfulgte Chr. IV.s tropper langt op i Jylland - og andre kom derfra efter pesten i 1648.
For eksempel var rådmand i Nyborg SØREN THOMSEN KOLDING (ca. 1613-69)født i denne by (Se: Bjørn Sommer: "Sønderjyder i Nyborg: Koldinggruppen" i "Slægt og Stavn" 1982, nr. 2), s. 3-9.

Dog var præstekonen i Tirstrup og Fuglede ikke søster til Nyborg-rådmanden.

Med venlig hilsen
Bjørn Sommer.
Valg:

Dato: 28/02-12 19:14

If anyone is interested to see the epitafium in very good detail, along with the inscription, I have very good quality photos. The photos are thanks to Dorothy Jones who operates the website Livinghistory.dk. Unfortunately, I cannot figure out how to attach the photos to this message. If anyone can tell me how to do this or wants me to send a copy directly, please let me know. You can contact me at murrhemp followed by "@" followed by telus.net

I am still trying to establish who are the children of Ole Nørup and his wife Anne Thomasdatter Kolding. Any suggestions on this point would be very helpful to identify the children who appear in the epitafium. Perhaps someone may have access to a skifte that could give some clue?

Tybring
Valg:

Indsendt af: Benny Hansen

Dato: 02/04-12 15:15

Jeg sidder netop med F. A. Winthers Bog; som giver mig oplysninger om Familien og alle Børnene; og efter at have læst den, kan jeg ikke se, at der skulle kunne være nogle Problemer tilbage for nogen i det hele taget.
Er der nogen der mener de har problemer ifølge andre Hjemmesider på Nettet, bør de læse Bogen, hvorefter jeg tror alle Problemerne er løst.
Mvh. Benny Hansen.
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.