Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

En australier søger sin bedstefar Laurits Christian Staal

Indsendt af: Birthe Skovsende

Dato: 21/07-10 18:20

Hej her i sommervarmen.

Jeg er blevet kontaktet af en australier, der søger oplysninger om sin bedstefar i Danmark. Bedstefaderen er Laurits Christian Staal. Han bliver gift med en englænder i 1910/1911. Han får en søn, der er født i 1911 i Århus og døbt i Budolfi Sogn i Ålborg i 1912. (Den har jeg fundet i KB). Mor og barn og et ventet barn flytter til England. Det ventede barn fødes i England i 1913/1914. De flytter senere til Australien. "Min" australier er interesseret i, hvad der skete med bedstefaderen, efter at hans hustru rejste, - om han blev gift igen og om han fik flere børn. Han dør omkring 1955.

Kender du noget til ham eller hans evt. senere efterkommere - eller kender du nogen, der kender nogen, der ved noget om ham - (mange er jo på ferie i denne tid) - vil jeg blive meget glad for en kontakt. Gerne en privat mail til mig, hvis du har personlige oplysninger. Han er jo "ret ny" og inden for 100-årsgrænsen.

Hilsen

Birthe Skovsende
5683
Valg:

Re: En australier søger sin bedstefar Laurits Christian Staal

Indsendt af: Pia og Niels

Dato: 21/07-10 19:08

Hej Birthe.

For det første behøver du ikke at være bekymret for 100-årsgrænsen, da du ved, at Laurits Christian Staal døde i 1955.

I fødsels- og dåbsregistreringen for sønnen Laurits William Staal (AO 1907-1913 Ålborg Budolfi, Fleskum, Ålborg, Opslag 173), er noteret, at Laurits Christian Staal var barbermester.

Jeg vil derfor foreslå, at du prøver at kontakte Danmarks Frisørmesterforening for at høre, om de kan hjælpe dig med oplysninger om Laurits Christian Staal. Se her for kontaktinfo: [www.frisormester.dk]

I fødselsregistreringen iflg. AO 1906-1912 Århus Domsogn, Hasle, Århus, Opslag 202, #191, er anført, at fødslen 1. november 1911 var foregået på Anholtsgade 13. Endvidere er noteret, at forældrene var viede i London 24. april 1911.

M.v.h. Pia.

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 21/07/10 19:17 af Pia og Niels.
Valg:

Dato: 21/07-10 19:31

Hej Pia
Tak for dit svar. Som du kan se af mit indlæg, så har jeg fundet sønnens dåbsindførelse i KirkeBogen.

De 100 år er også tænkt, fordi jeg håber at finde efterkommere og de må gerne være nulevende.
Tak for linket.

Hilsen Birthe
5683
Valg:

Indsendt af: Anne Mortensen - 2770

Dato: 21/07-10 19:39

Når du søger på navnet Staal i Århus på KRAK vil du finde mange med mellemnavnet Staal, men også nogle med kun efternavnet Staal.

En opringning eller et brev kunne give resultater.

Venlig hilsen
Anne Mortensen
Valg:

Dato: 21/07-10 19:45

Hej Birthe.

Jeg ved godt, at du har fundet dåbsindførslen; men hjælpere her i DIS-Forum kan godt lide at få kirkebogsopslagene oplyst for selv at kigge på registreringerne. Derfor noterede jeg opslagsnummer i min mail til dig. Det kan nemlig aldrig afvises, at andre måske opdager flere oplysninger i sådan en kirkebogsindførsel, end man selv har set.

Du må jo også være forberedt på, at der ikke melder sig nogle, så du selv må til at lave aneeftersøgning. Og så er det med at bruge alle spor. En af fadderne er en fyrbøder P. Staal. Måske er det Laurits Christian Staal's far. Hvis denne fyrbøder kan identificeres, kan der måske findes et skifte, som siger noget om sønnens adresse.

Har du fødselsoplysninger på Laurits Christian Staal?

M.v.h. Pia.
Valg:

Dato: 21/07-10 20:55

Hej igen
Jo jeg er skam forberedt på selv at skulle igang. Pågældende australier er i Danmark i øjeblikket, derfor prøver jeg, om det kan lykkes denne vej i første omgang.

Jeg kender ikke Laurits' fødselsdato og -sted. Hans første søn er født i Århus og døbt i Ålborg, hvor bopæl er noteret som Skipper Clemensgade 8. Familien må derfor været flyttet til Ålborg mellem fødsel og dåb. Jeg har checket FT på Laurits'navn. Intet resultat.Jeg har checket FT i 1916 på Sk.Clemensgade, under AO, fordi DDA ikke har de nye. Her er han ikke. Da hustruen rejser tilbage til England, er han jo nok flyttet igen.

Jeg har set i dette forum, at Staal-navnet tidligere har været omtalt. På ældre generationer. Derfor øjnede jeg en mulighed for at Laurits var kendt hos en eller anden.

Til Anne
Ja sådan kan det jo også gøres. Men han og jeg skal lige have aftalt, hvor langt og dybt jeg skal involvere ukendte personer.

Hilsen
Birthe

Hvis jeg skal til Viborg og se i lægdsrullerne, hvilket år vil I så foreslå er bedst at starte med?
Valg:

Dato: 21/07-10 21:31

Hej Birthe.

Du ved, at Laurits Christian Staal er i Aalborg i 1912, så jeg synes, at du skal starte med lægdsrullen for Aalborg for 1912.

Men prøv også at kontakte Danmarks Frisørmesterforening.

En kontakt til Aalborg Stadsarkiv kan også være en mulighed med hensyn til f.eks. vejvisere.
[www.aalborgkommune.dk]

M.v.h. Pia.
Valg:

Dato: 21/07-10 21:46

Hej Birthe.

FamilySearch har disse oplysninger. Bemærk, at faderen hedder P. Staal.

Jeg kan ikke kopiere oplysningerne, men prøv at skrive Laurits Christian Staal, født i Danmark i dette link:
[pilot.familysearch.org]

Herved fås:

1) Født 2. september 1889 i Aarhus og døbt 17. december 1889.
Forældre er Peter Jørgen Gøhlman Staal og Johanne Marie Juliana Dalgård.

2) Døbt 7. april 1890 i Skt. Paul, Århus. Samme forældre.

M.v.h. Pia.
Valg:

Dato: 22/07-10 10:47

Hej Birthe.

Iflg. AO 1900-1907 Århus Sankt Pauls, Hasle, Århus, Opslag 71, blev der 10. april 1904 konfirmeret en Laurits Christian Staal, Helgolandsgade 22.

Hans forældre var lokomotivfører Peter Jørgen Gøhlmann Staal og Johanne Marie Juliane Dalgaard.

Han var født 2. september 1889, hjemmedøbt 17. december 1889 og fremstillet i kirken 7. april 1890. Dvs. de datoer, der er anført i FS. Endvidere er noteret, at han ved fødslen var af Aarhus P.

Jeg ved ikke, hvad Aarhus P. betyder. P. kunne stå for Provsti; men umiddelbart har jeg ikke kunnet finde hans fødsel i hverken Aarhus Domsogn eller Aarhus Vor Frue, og Aarhus Sankt Pauls starter først i 1892.

Jeg formoder, at dette er din australiers bedstefar. Faderens erhverv som lokomotivfører passer med erhvervet som fyrbøder for fadderen P. Staal ved dåben i 1912.

M.v.h. Pia.

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 22/07/10 10:52 af Pia og Niels.
Valg:

Dato: 22/07-10 11:08

Hej igen
Tak for din hjælp og dine tips. Jeg har her i formiddag fundet de samme oplysninger som dig om Laurits' konfirmation. Jeg har også fundet FT i Jægersgade i Århus og jeg har fundet en broders dåb og konfirmation. Broderen er født i Fredericia. Ved FT i Jægersgade står Laurits som barberlærling, og faderen er på tillægslisten som lokomotivfører og med midlertidig ophold i Fredericia.

Jeg er overbevist om, at det er den rigtige vi har fat i. Jeg har fået at vide, at Laurits' fader var ansat ved jernbanerne, så det passer jo fint.

Jeg tror Århus P betyder Pauls Kirke. Den startede så vidt jeg ved i 1886, så de første bøger er måske væk.

Dejligt at have et fødselstidspunkt. Den pilot. side kendte jeg ikke. Tak for den. Jeg bruger familisearch.org og der kunne jeg ikke finde ham.

Hilsen
Birthe
Valg:

Dato: 22/07-10 11:17

Hej Birthe.

Har netop fundet de samme oplysninger som dig, da jeg ikke troede, at du have set min mail fra i aftes.

M.v.h. Pia.
Valg:

Dato: 22/07-10 11:25

Hej Birthe.

Her kan du læse om Laurits Christian Staal's lillebror Peter Johannes Staal.
[ovartaci.dk]

Ud fra dette har han formodentlig ikke efterkommere, der kan kontaktes.

M.v.h. Pia.
Valg:

Dato: 22/07-10 12:44

Hej Birthe.

Iflg. samme link til FS findes den oplysning, at Peter Johannes Staal udvandrede i 1916 til USA, hvilket også ses her:

New York Passenger Lists, 1820-1957 about Peter Johannes Staal
Name: Peter Johannes Staal
Arrival Date: 12 May 1916
Birth Year: abt 1893
Birth Location: Denmark
Birth Location Other: frederica
Ethnicity/Race­/Nationality: Scandinavian
Port of Departure: Copenhagen
Port of Arrival: New York, New York
Ship Name: Oscar II

Han er opført som barber og skal til sin onkel i Boston Massachusetts. Nærmeste slægtning i DK er hans far, som havde adresse på Tietgenplads 5 i Aarhus.

Og på denne adresse finder du Peter Jørgen Gøhlmann Staal og hustru Johanne i 1911 (Opslag 15), 1916 (Opslag 12), 1921 (Opslag 8) og 1925 (Opslag 10). Han var født i Kolding, og hun var født i Randers. Det ses også, at de havde boet i Struer og var vendt tilbage til Aarhus i 1903-1904. De boede alene, undtagen i 1911 hvor Peter Johannes Staal (barberlærling) også boede hos dem.

M.v.h. Pia.
Valg:

Dato: 22/07-10 13:09

Hej Birthe.

Dette kan være Laurits Christian Staal's far i 1880, listet med navnet Jørgen. det passer med fødselsår 1864 og et senere arbejde som lokomotivfører:

Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, , Prindsessegade nr. 73, 1370, FT-1880, C9909
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Møller 56 Gift Huusfader, Kleinsmed Fredericia
Marie Christine Frederikke Møller f. Dickmann 45 Gift Huusmoder Preetz Holsten
Johannes Adolph Christian Møller 16 Ugift deres Søn Fredericia
Hans Frederik Møller 12 Ugift deres Søn Fredericia
Hans Martin Møller 10 Ugift deres Søn Fredericia
Anna Martha Møller 8 Ugift deres Datter Fredericia
Isaack Deleman 17 Ugift Smedelærling Fredericia
Johan Hansen Christensen 17 Ugift Smedelærling Fredericia
Jens Christian Larsen 17 Ugift Smedelærling ??
Jørgen Göhlmann Staal 15 Ugift Smedelærling Kolding
Lauritz Peter Lowenhertz Somer Nutzhorn 16 Ugift Smedelærling Fredericia

--------------------------------------------------------------------------------

M.v.h. Pia.
Valg:

Dato: 22/07-10 19:19

Hej igen

Til Pia: Tusind tak for de seneste oplysninger du er kommet med. Dem vil jeg kigge nærmere på. Især "ovartaci" kan jeg måske grave dybere i med hensyn til Laurits' evt. efterkommere.
Jeg vil være lidt passiv nu - der er lige en fødselsdag, der skal have min opmærksomhed.
Indtil videre - tak for din hjælp.

Og til alle: - jeg er stadig interesseret i Laurits's færden, og hans evt. efterkommere, i tiden fra 1913 til nu.

Hilsen
Birthe
Valg:

Indsendt af: Martin B. Dahl

Dato: 23/07-10 08:01

Hej Birthe

Jeg har ikke oplysninger om Laurits Christian Staal, men jeg er også interesseret i evt. oplysninger, da jeg arbejder lidt med denne slægt Staal.
Laurits var opkaldt efter sin farfar.

Jeg har følgende oplysninger om Laurits' far og hans Staal-slægt:

Peter Jørgen Göhlmann Staal. Født d. 30/11 1864 i Kolding. Smedelærling i Fredericia 1880. Han var gift med Johanne Marie Juliane Dahlgaard, født d. 12/5 1867. I 1892 bor familien i Danmarksstræde 45 i Fredericia. 1893 nævnes han som fyrbøder og familien bor da på Jægergårdsvej 82. Senere lokomotivfører i Århus.

Peter J. G. Staals forældre:

Lauritz Christian Staal. Født d. 23/5 1831 i Taarning. Han var købmand i Kolding. Han døde d. 8/9 1905 i Katrinegade 34 i Kolding (begr. d.13/9). Han blev 1859 i Kolding gift med Hanne Marie Göhlmann, født d. 26/12 1841, død d. 8/9 1919. Hun var datter af møller og garver Peter Jørgen Göhlmann (eller Gøhlmann) og hustru Cathrine Jacobsen.

Lauritz Christian Staals forældre:

Hans Ivar Staal. Født 1796. Død 1861. Han var gift med Johanne Hansen, født ca. 1807 i Fredericia, hvis moder Johanne Hansen Arenburg boede ved familien i 1835. Johanne boede som enke og ?partikulier? i Odense i Kronprinsensgade 10 H. I. Staal var først farver i Fredericia, derefter møller i Taarning mølle i Sønder Tyrstrup ved Christiansfeld. I 1850 findes familien på Endrupholm i Vester Nykirke sogn, Skast hrd., Ribe amt.
Hans Ivar Staal er blandt navnene, der er nævnt på mindesmærket på Skamlingsbanken (se her)

Hans Ivar Staals forældre:

Niels Staal. Født 1751 i København (døbt d. 15/3 i Trinitatis). Han døde d. 28/3 1819 i Fredericia. Han var 1787 renteskriver i København. Senere blev han told- og konsumtionskasserer i Fredericia. Justitsråd. Han var 1. gang gift med Kirstine Schultz, født ca. 1753. Død d. 25/10 1788 i København. Pensionspolice oprettet d. 7/2 1782. Han blev 2. gang gift med Anna Maria Bruun, født ca. 1766 i Fredericia som datter af købmand Johannes Ivar Bruun og hustru Maren Pagh. Pensionspolice oprettet d. 11/5 1790. Anna Maria Bruun døde 1843.

Niels Staals forældre:

Hans Staal. Født 1716 i København (døbt d. 20/8). Død d. 5/2 1765 i København. Farver i København (nævnt fra 1742). Han blev d. 15/2 1745 i København (Skt. Nikolaj ?) med Malene Dorthea Nielsdatter/Henrichsen, datter af brygger Niels Henrichsen. Hun døde d. 13/11 1804. Boede i Frederiksborggade.

Hans Staal var søn af farver Peder Staal, der formentlig er identisk med følgende:

Peder Hansen Staal. Født ca. 1694 i Nykøbing Falster. Død d. 28/3 1739 i København. Han gav d. 23/6 1716 afkald på arv efter forældrene og var farver i København d. 23/9 1726.
Se i øvrigt denne tråd i DIS.

Med venlig hilsen

Martin B. Dahl
Roskilde
Valg:

Indsendt af:

Dato: 24/07-10 15:10

Se den gamle Staal-slægt, som jeg har samlet her: [www.dis-danmark.dk]

Farveren ses på linket:
1.3.3.6.2. PEDER HANSEN STAAL, født omk 1696 i Nykøbing F. købstad og s., Maribo a., begivenhed 23 jun 1716 i Vordingborg, hvor han som farver i København gav arveafkald, stilling: farver, København.

---------

Martin - at du linkede, var ikke så tydeligt, derfor gjorde jeg det lige igen.

v.h.
Thestrup-Bjørn
Medlem af DIS-Danmark fra 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 24/07/10 15:12 af Thestrup-Bjørn.
Valg:

Dato: 28/07-10 14:53

Hej igen

til Martin og Thestrup-Bjørn. Oj, Oj, sikken en foræring!

Selv om Staal håber at høre om nulevende slægtninge i Danmark, er jeg sikker på, han bliver glad for jeres oplysninger om hans aner. Jeg sender dem til ham, hvis det er OK med jer.

Jeg vender tilbage, Martin, hvis jeg får mere nyt.

Tak til jer begge.

Hilsen Birthe
5683
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.