Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Hans Ulrich von Behr

Indsendt af: Per Vauvert

Dato: 22/01-10 17:24

Skulle der være nogen, der har oplysninger om Hans Ulrich von Behr - født/død - hvor/hvornår - forældre - søskende - aner m.m., vil jeg være glad for at høre om det.

Mine oplysninger:

Hans Ulrich von Behr/Bähr:
Birth ? [måske i Slesvig - Husum Bredstedt?]
Gender Male
Died Aft 1700

Father Ne von Behr
Mother Ne N

Family Dorthea Maria von Lützow, b. Bef 1678, d. Aft 1700
Married Bef 1695
Children > 1. Anna Maria von Behr/Bähr, b. 6 Jun 1700, d. 5 Mar 1751 Kristiania.

Notes
- I "Familien Vauvert" betegnet som "Tysk kommandant - von Bähr".
- Anna Maria married Louis de Vauvert 1 May 1716 Sct Marien kirche, Husum, Slesvig

Source
- "Familien Vauvert" af Schaffa Vauvert
- skifter fra FRA HAVREBALLEGAARD og STJERNHOLM AMTER
- Danmarks Adels Aarbog, DAA 1915, s.84

Venlig hilsen
Per Vauvert
Valg:

Re: Hans Ulrich von Behr

Indsendt af:

Dato: 24/01-10 14:49

Det ser lidt pudsigt ud det, du har gengivet vedr. hans forældre:

Father Ne von Behr
Mother Ne N

"Ne" betyder blot "født" på fransk = né.

Så deres fornavne er det vist ikke.

v.h.
Thestrup-Bjørn
Medlem af DIS-Danmark fra 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper
Valg:

Dato: 24/01-10 18:30

Nej - det har du helt ret i - Der skulle nok have stået N v. Behr henholdsvis NN.

Mvh Per
Valg:

Indsendt af:

Dato: 26/01-10 20:45

Hej Per

Gad vist om der findes et lokalarkiv i Husum området - eller på slottet Gottorps som har nogle militære oplysninger fra omkring 1700 der kunne bruges

Hilsen fra Elizabeth i Vermont

Et smil og en hjælpende hånd kan forstås på alle sprog
Valg:

Dato: 27/01-10 14:06

Hej Elisabeth

Ja, tak for dit indlæg, det er da en mulighed.
Det er lidt langt væk fra Nordsjælland; men er der nogen,
der kender til lokalarkiver i Husum og Gottorp? - og om man kan søge/forespørge via nettet?

Vinterhilsen
Per
Valg:

Indsendt af:

Dato: 28/01-10 22:01

Hej igen

Prøv at sende en mail - eller ring til Landsarkivet i Sønderjylland. Det kunne jo være de kunne give nogle gode ideer hvor man kan søge efter Slesvig-Holstenske/tyske militærpersoner fra det 17.århundrede

Jeg har også fundet ud af der ligger et landsarkiv i Kiel. Men vi tyske er langt fra godt nok til at gøre noget ved det.

Mange hilsener fra et koldt Vermont

Elizabeth

Valg:

Indsendt af: Inger Buchard (6800)

Dato: 29/01-10 08:15

Militærarkivet for helstaten = Rigsarkivet, ikke landsarkivet i Slesvig
Kirkebøger for Husum kan ses på de danske statslige arkiver på mikrokort (- LAK)

Landsarkivet for Slesvig-Holsten ligger i Slesvig, men besvarer ikke spørgsmål om slægtsforskning.

Dansk Personalhistorisk Tidsskrift har en række opslag på efternavnet Behr:
tysk adelig slægt: DPT årg. 1918 s. 246
Ulrik Rytterfører: DPT årg. 1884 p. 256 - men ingen Hans Ulrich

Inger
Valg:

Dato: 29/01-10 14:26

Tak til både Elisabeth og Inger for tip.

Kirkebøgerne på Rigsarkivet har jeg kendskab til og skal studere yderligere ved lejlighed - ligger ikke "lige om hjørnet".
Dansk Personalhistorisk Tidsskrift vil jeg se på igen. Jeg har tidligere været igennem en del, men kan sagtens have overset disse to.

Venlig hilsen
Per
Valg:

Indsendt af:

Dato: 10/02-10 19:50

Hej igen Per

Jeg har lige fundet denne "Google Book" på Nettet - måske har den noget du kan bruge. Mit tyske slår ikke til

Jeg brugte vist nøgleordene "Junker von Behr"

"Der Junker von Behr: Geschichte au der Zeit des dreissigjährigen Krieges - By Otto Dörry"

Hilsen fra Elizabeth i Vermont

Valg:

Dato: 11/02-10 16:56

Hej Elizabeth

Jeg har kikket på 'Junker Behr' og kan da ikke udelukke, at der kan være noget, men jeg tror det ikke.
Mange sider, gotisk skrift og så på tysk - det kommer til at tage lang tid.
Jeg skriver til dig.

Vinterhilsener
Per
Valg:

Indsendt af: Steen Thomsen

Dato: 02/04-10 23:46

Adelsslægten von Behr er stor! Der er et lille værk om den på Det kongelige Bibl:

F G Lisch: Urkunden und Forschungen zur Geschichte des Geschlechts Behr. Bd 1-4 1861-63.

Den er tysk og med krøllebogstaver, og tunge sætninger, men den er solid. Doktor Lisch skrev flere adelsslægters historie.

Bd 5 og 6 er skrevet af Ulrich graf von Behr-Negendank, Berlin 1894 og 1897. De er ikke på Kgl Bibl.

von Lützow er indvandret til Danmark, og naturaliseret som dansk adel, så det er nemmere: Danmarks Adels Aarbog 1928 har stamtavlen, der er rettelser i 5-6 senere årgange, se register i sidste årgang eller her: [www.genealogi.no]

Der er en fair chance for at du ender tilbage hos Carolus Magnus (frankerkejseren Karl den Store), så God arbejdslyst!

De bedste hilsner
Steen Thomsen

NB beskeder her i tråden eller som alm e-post
IKKE som 'Private meddelelser' i Forum.
(Der bliver for mange steder at kigge efter).

=================================
[www.danbbs.dk]
Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Tlf: +45 3880 0202
Valg:

Dato: 04/04-10 11:26

Tak til Steen Thomsen for oplysningerne. Det er dejligt, når en efterlysning giver resultat.
von Behr:
Jeg kender ikke bogen, men vil da tage turen ind til Det kongelige Bibliotek for at se efter flere spor. De krøllede bogstaver kan jo være en udfordring, men det går nok.
Derimod har jeg nu været igennem (dele af) værket af Marcelle & Fritz v.Behr:
"Urkunden und Forschungen zur Geschichte des Geschlechts Behr Gützkower Linie", Bremen 1989.
"Gützkower linien" er fra Mecklenburg-Vorpommern - og meget talrig.
Blandt alle de 'von Behr', som er med her, findes kun én 'Hans Ulrich von Behr'.
Om ham står bl.a. at han var i Holsten 1694 og 1700, så det kunne være ham. Desværre står også, at han "starb unvermählt".
Det sidste er jo ikke så godt, hvis han skal være min ane; men måske vidste man på den tid ikke i Pommern (under svensk overherredømme) ikke i detaljer, hvad Hans Ulrich (der var 8. barn af 10) foretog sig i 'hertugdømmerne', hvor han måske/sandsynligvis var på 'den Gottorpske side' som "Tysk kommandant".

von Lützow:
DAA 1928 har jeg været igennem, men desværre ikke rettelserne - dem må jeg også hellere få kikket på.
DAA 1928 , s. 83, har iøvrigt en fejl.
Dorte Marie von Lützow blev ikke gift 2. gang (1716) med Louis de Vauvert - det gjorde hendes datter, Anna Maria von Behr, i Husum, Skt. Marien Kirche.

De bedste hilsener
Per Vauvert
Valg:

Indsendt af: Steen Thomsen

Dato: 04/04-10 17:53

Kære Per Vauvert

Hovsa! Den Behr-bog gad jeg godt se!
Pokker skulle da gnave igennem Lisch (han er ordrig), når der er een 120 år yngre. Den er sært nok ikke nævnt i det nye tyske Adelslexikon, hvor bindet er fra 1972.

Hvor har du set den? Den er ikke i bibliotek.dk

Lisch er også på Statsbibliotekt i Århus, og Syddansk Universitetsbibl i Odense, men stadig kun til læsesalsbrug.

Det Kgl har også:

Levy, Arnold
The Behr tree : (1683-1949)
Sprog: Engelsk
1949
XIII, 130 s., illustreret, portr., foldetavler

- men den er i Judaistisk samling, så den har nok ikke noget med sagen at gøre.

Forresten - når nu din bjørn er tysk kommandant i Schleswig / Sønderjylland, har du så kigget i Hirsch's officerer?

JCW Hirsch: Danske og norske Officerer 1648-1814.
manuskript på KglB læs Vest + fotostatkopi på RA + mikrokort.

Og så er jeg ganske enig i at 'starb unvermählt' nok skal tages 'cum grano salis'.

Din rettelse til DAA Lützow er noteret, jeg går ud fra at din kilde er kirkebogen? Jeg håber en dag at net-udgive en samling rettelser til DAA.

PHT har jeg her,
1918 s. 246 handler om dommeren i Grenå og familien på Skaføgård.
1882 s 394-395 ligeså i en forespørgsel.
1884 s 255-56 er et svar, som indeholder oplysninger om flere officerer. Ikke din, men måske alligevel en kopi værd.

De bedste hilsner
Steen Thomsen

NB beskeder her i tråden eller som alm e-post
IKKE som 'Private meddelelser' i Forum.
(Der bliver for mange steder at kigge efter).

[www.danbbs.dk]
Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Tlf: +45 3880 0202
Valg:

Dato: 05/04-10 14:08

Kære Steen Thomsen

1)
Nej, bogen kan ikke findes på bibliotek.dk.
Jeg fik et tip af Finn Holbek (Tak!) at spørge Dirk Peters (DP) om han kender til en 'Hans Ulrich von Behr' (HUvB). Han svarede og henviste til sin hjemmeside/'Datenbank', hvor jeg også fandt kilden, Marcelle & Fritz v.Behr: "Urkunden und Forschungen zur Geschichte des Geschlechts Behr Gützkower Linie", Bremen 1989.
Bogen findes bl.a. i Stockholm har jeg set på Google; men jeg har skaffet kopi af nogle sider fra bogen, fra bibliotek i Kiel - ikke direkte, men med hjælp fra en derboende. Måske findes den i Flensburg - det er da nærmere.
Jeg kan sende et par sider til dig, så du kan se.
2)
Det bliver på Det kgl. Bibliotek - jeg bor på Sjælland, som jeg skrev tidligere.
3)
Findes ikke i Hirsch - der er flere andre 'bjørne', men ikke HUvB.
4)
Lützow - ja, Anna Maria von Behr, gift 1.5.1716 med Louis de Vauvert (LdV) er fra kirkebogen Skt. Marien, Husum.
Det 'underlige' er, at der intet står om hendes forældre og om ham kun, at han er major fra Staffeldts Regiment (kender jeg). Der er (så vidt jeg har kunnet se) ingen foregående notering om 'Lysning' i Kb. eller andre spor af dem her.
Det 'pudsige' er, at LdV må have haft orlov, for Staffeldts Regiment var på det tiddspunkt i København.
Så vidt jeg har kunnet finde, var Staffeldts regiment deployeret i Husum efter erobringen af Tönning (1714). Gad vide, hvor HUvB kommer ind i billedet her - det 'burde' være deromkring han var 'Tysk kommandant'?
5)
PHT har jeg så set i - ikke noget af interesse (mht HUvB) der.

De bedste hilsener
Per Vauvert
Valg:

Indsendt af:

Dato: 11/01-12 11:56

Find evt. spændende interessante ting i
www.Adelby.com

Nu man har så svært ved at slå arkiverne i Tyskland op.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr
Valg:

Dato: 16/01-12 18:03

Hej Lise Ø-Bahr.

Tak for tippet - det vil jeg da se på.

Venlig hilsen
;o) Per
Valg:

Indsendt af:

Dato: 29/01-12 08:54

Hej på tråden.

Måske kan man læse sig til nogle flere oplysninger om det bedre borgerskab, via bogen jeg netop har erhvervet - og skal til at læse selv -

HARMONIEN 1799- 1849 - 1949 - UDGIVET af selskabet HARMONIEN Haderslev,- Træk af danskhedens historie i Haderslev gennem 150 år - samlet i anledning af hundredårsdagen for HARMONIENS GENOPRETTELSE 13. oktober 1949.

I tysk arkiver, står der, at min ane Carsten Christop Bahr,Flensburg, eller evt. hans søn Carsten Samuel Bahr, 1770 Muller i Stendten, har været med til at starte BORGERFORENINGEN HARMONIEN op . (jeg kan genkende masser af navnene og titlerne ved at skimme bogen, m en ikke BAHR navnet - meget meget mystisk. FIndes der måske 2 foreninger - en fortsættelse af HARMONIEN I HADERSLEV - hvor OGSÅ Bahr familien boede (de må jo være i slægt med hinanden) - og ER det også. via Nissen/Jessen/Detlefsen/Lorenzen/Petersen/Matzen/Outzen - m.mange flere.(jeg får jo aldrig skrevet alle med - i fri-skrivning) - undskyld !

I øvrigt blev en Outzen udvist af Danmark på et tidspunkt - kender nogen til denne del af historien ?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr
Valg:

Indsendt af:

Dato: 16/04-12 08:19

Hej.

Jeg skrev på LINKET: LOHMANN slægt i går aftes et langt indlæg hvor DE BÄHR slægt/bliver også her DE BEHR i samme familie. måske skulle I lige se på Slægt og Data fra i går aftes under mit indlæg.

Jeg henviser endvidere til Von Saldern slægt Neumünster, idet der i vores bog om Die Familiegeschichte den Bahr´en med den gående Bjørn i Våbenskjoldet på forsiden af bogen, med et Segl fra Carl Frierich, Herzog zu Schleswig-Holstein, får overleveret en Kornmølle i Neumünster af Adam von Sallern (sådan stavedes det i Tyskland på det tidspunkt og altså i bogen) - men ér Von Saldern slægt, der netop kom til Neumünster i 1500 tallet.

Overskriften:
"En spændende historie af Uwe Brodersen om denne slægt findes på nettet - en af dem hed "Dengang" om Adelsslægten von Saldern længere sydfra. Mest berømte Caspar von Salderm fra Brundlund Slot. Han reddede Danmark fra at komme i krig med russerne. Det tog han sig også en fyrstelig betaling for, Men alternativet havde sikkert været meget mere beskostelig. Hør også historier om andre fra slægten.Slægsforskere henvises til litteraturlisten bagerst i artiklen.".

Men se også mit indlæg fra i går i Slægt og Data - der var mange De Bähr nævnt, og jeg mangler selv at nærlæse vores slægtsbog Trykt i Bremen i 1926, af HAUSCHILD, hvis store TRYKKERI/KONTORER m.v. ligger i BREDO STRASSE.

Poul Bredow Grandjean, Rigsarkivets daværende - har bistået med og fået eksemplar af bogen tillige med en masse andre personer, jeg endnu ikke har fået udredt omkring.

Bogen skulle ligge i Universitetsarkiv Kiel, men også i Leipzig og så i København, Rigsarkivet, og eller Det Kongelige Bibliotek.

Jeg er interesseret i alle oplysninger omkring Vauvert /Bahr slægten og andre lignende fam.

Med venlig hilsen
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.