Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Gå til side: 1 2 Næste

Aktuel side: 1 af 2

Peder Christensen, Odderbeck, levede o. 1740, Tyregod

Indsendt af: Vera K. Madsen

Dato: 07/01-10 18:56

Hej.
Hvem var Peder Christensen (i Odderbeck) gift med? Og hvornår er han kommet til Odderbeck??
Min ane, Anne Pedersdatter af Odderbeck,(hun var datter Peder Christensen, Odderbeck) født 1743 og blev i 1761 gift med Peder Thomsen af Lindet, Vester sogn.
Hendes søskende (måske halvsøskende) var Anders Pedersen og Christen Pedersen af Odderbeck. Der har måske også været en bror/halvbror, Peder?

Hvem ved noget om dem????
Mvh
Vera K. Madsen
Valg:

Re: Peder Christensen, Odderbeck, levede o. 1740, Tyregod

Indsendt af: Villy M. Sorensen

Dato: 07/01-10 19:46

Hej Vera,

dette er fra Jens Th. Uldall "Hartlev-Slægten", Forlaget Jelling, 2000, s. 7:

Peder Christensen var gift med:
Ane Nielsdatter *1708c Odderbæk, Thyregod ?1777 Odderbæk, Thyregod
Peder Christensen *1699c Tykskov, Ejstrup ?1779 Odderbæk, Thyregod

Nogle Børn:
Anne Pedersdatter *1743 Odderbæk, Thyregod, se ovenfor, gift 1761 med Peder Thomsen af Lindet, Vester
Christen Pedersen *1734 Odderbæk, Thyregod ?1812 Odderbæk, Thyregod gift med
Cecilia Lauritsdatter *1735 Thyregod By, Thyregod ?1804 Odderbæk, Thyregod

Uldall har sine oplysninger om Thyregod fra Ejnar Bjerre(?), der har skrevet en stor gårdhistorie om Thyregod og Vester, som står i lokalarkivet i Give. Uldall begynder bogen med Christen Pedersen, så der er ikke mere at hente om dine aner der.

Venlig Hilsen
Villy M. Sorensen
München
Valg:

Dato: 07/01-10 19:58

Hej Vera,

en vielse:
Anno 1730. Tyregoed Sogn. No. 30. Dom. 3 p. Epuphan. trolovet Peder Christensen af Tykskougaard med Anne Nielsdatter af Seirup. Copulerede Fest. Visit. Mariæ.

Dvs Uldall tager fejl, når han skriver Ane Nielsdatter som født i Odderbæk. Hun kommer fra Sejrup, Thyregod.

Venlig Hilsen
Villy
Valg:

Dato: 08/01-10 09:33

Tusind tak, Villy, for disse oplysninger!
Det var forbigået min opmærksomhed at Peder Christensen var fra Tykskov i Ejstrup sogn. Og det er jo ikke noget helt let sted at finde aner;-)
Men nu må jeg have kigget lidt nærmere på dem.
Det ser ud til, at Anders Pedersen (af Odderbæk) også var en søn. Han blev født 1731 (i Kokborg, tror jeg), og gift i 1757 med Maren Pedersdatter af Tyregod by.

Christen Pedersen af Odderbæk blev gift i 1758 med Cecilia Lauridsdatter Holstebro, en datter af degnen Laurids Jensen Holstebro.

mvh Vera
Valg:

Dato: 08/01-10 11:17

Hej Vera,

nej, Ejstrup er ikke helt let, som man siger på korrekt jysk.
Alligevel, her er Peder Christensens far i 1723:

Fra skøde på Hastrup 1723 fra Leene Cathrina Kaas' arvinger til Etatsraad Oluf Krabbe (Viborg Landstings skøder):
"Tychschougaard Olle Ifversen og Christen Pedersen 4 5 - 2"

Venlig Hilsen
Villy
Valg:

Dato: 08/01-10 11:42

Hej Villy.

Hjertelig tak for faderen i til Peder Christensen! Ham havde jeg nok ikke selv sådan lige fundet frem til :-D

Venlig hilsen
Vera
Valg:

Indsendt af: Christian Tirsgaard

Dato: 09/01-10 10:52

Her er et uddrag af Ejner Bjerres gårdhistorie fra Odderbæk:

Niels Pedersen havde en voksen søn hjemme, men det blev ikke ham, der overtog fæstet. Efterfølgeren hed Peder Christensen med tilnavnet Aagaard. Han var kommet fra Tykskovgård, da han i 1730 blev gift med Anders Andersens enke Anne Nielsdatter i Sejrup. Hun var datter af Niels Boysen i Ullerup. De boede først i Sejrup og flyttede derfra til Kokborg, hvor de havde en halvgård i fæste, og i 1738 kom de til Odderbæk. Peder Christensen var født i 1699, og Anne var født i 1708, hun havde en søn Niels af første ægteskab, han var en kort tid fæster i

Venlig hilsen
Christian
Valg:

Dato: 09/01-10 14:10

Hej Christian.
Tusind tak for udredningen af slægten i Odderbæk!
Nu kan jeg bedre forstå, hvorfor deres første søn, f. i 1731 fik navnet Anders. Det har jeg godt nok spekuleret på i lang tid ;-)
Det ser ud til iflg. KB, at Niels Pedersen i Odderbæk blev begravet i 1738.
Og i 1756 blev Niels Andersen af Odderbæk gift med Ellen Thomasdatter af Toftløs. Han var måske Anne Nielsdatters søn.

Ved man iøvrigt mere om Niels Boysen i Ullerup?
Og endnu et spørgsmål: Kan Ejner Bjerres gårdhistorie lånes eller skal man en tur til lokalarkivet i Give?

Venlig hilsen
Vera
Valg:

Indsendt af: Egon Hansen

Dato: 09/01-10 20:04

Hej Vera.
Morsomt at træffe familie på siderne her.Een af min kones aner er Anders Pedersen i Odderbæk og hans kone Maren Pedersdatter. Det er godt nok mange år siden jeg har arbejdet med den del af slægten,men jeg har været på loftet og finde nogle af de gamle papirer frem.
Jeg var dengang i forbindelse med en mand i Thyregod, Henning Grøndahl, Fuglebakken 26, Thyregod. 7323 Give som gav mig en masse oplysninger om gamle slægter i Thyregod. Han havde selv aner fælles med Maren Pedersdatter, men vidste også en del om Anders og Peders forældre. og sågav han mig oplytsninger om to bøger om Thyregod:
Johannes Krusborgs: Thyregod sogn fra 1980.og Carl Jørgensen: Thyregod sogns bebyggelse. den er noget ældre, men begge bøger kan skaffes gennem bibliotekerne.
Jeg ved ikke om Henning Grøndahls adresse stadig passer, det var i 1993 jeg var i forbindelse med ham.
I Viborg landstingd skøde og pantebog 1722(Film M 29337 fol 525 ff) kan du finde en liste over alt bøndergods under Hastrup.herundeer også Olle Ifversen og Christen Pedersen.den sidste lyder som vores Peder Christensens far, men i 1711 (film M 29335 fol 353) hed fæsterne Jens Michelsen og Olle Ifvewrsen, og i8 matriklen 1688 var fæsterne brødrene Michel og Mads Jensen. Det lyder som om Christen Pedersen er kommet til mellem 1711 og -23, så Christen Pedersen må have været et andet sted,eller i hvertfald ikke have haft part i Fæstegården i 1699 hvor Pedewr er født!
Også skøde og pantebogen fra Viborg Landsting fra 1651 (den er udgivet!) nævner Mads og Michael Jensen påp Thycheschouffgaardt( side 196).
Henning foretæller mig også at Thyregod lokalarkiv har nogle "hjemmelavede bøger som lister Tykskougaards fæstere fra 1742 til 1788.
Altså. om brødrene på Odderbæk og deres forslægt har jeg ikke mere end du har fået fra de foregående indlæg, heller ikke om Niels Boysen i Give. Men hans datter, Anne, som skulle være født ca 1708 i Ullerup,Give sogn bliver gift 11 okt 1727 i Give med Anders Andersen.Han døde 11 dec 1729, 26 år gl,Jeg har ikke fulgt Odderbæk tilbage, så jeg ved ikke om Anders Andersen er født der.
Jeg har en del om Marens forslægt,men det er jo ikke dine aner,(og det hører jo heller ikke det denne tråd). men hvis du er intereseret kan du kontagte mig direkte <egonhansen2112@gmail.com>
Mvh Egon.
Valg:

Dato: 09/01-10 22:09

Hej igen.
Jo det er den rigtige Niels Andersen du omtaler, han fæstede matr. nr. 2 i Thyregodlund, han døde i 1777.

Om Niels Boysen ved vi kun at hans far formentlig hed/kaldtes Christen Boysen, han døde i 1707 og blev begravet 5. juli (KB Give 1700-1800 ops. 39) her er lidt om ham:
Chresten, nogle steder kaldet Chresten Skrædder, var den 10 nov. 1683 stævnet i Nørvang-Tørrilds Herredsting, for skyldig landegilde.
Uddrag af protokollen: Han Rester ½ Ørte Rug er 2½ Rdl., 1 Pund Smør er 5 Mark, 2 Gielduier (gildet vædder) er 4 Mark, Rester for 3 Kvartaler af Skatter er 2½ Mark, kornskat er 5 Mark og 5 Skilling. Penge 2 Rdl. og 2 Mark.
Den 22 dec faldt dommen det resterende skulle betales inden 14 dage.
I Kop og Kvægskatten 1687 er han nævnt som husmand, under Søndersthoved, med 4 får.
Kilde Lokalarkivet.

Ejner Bjerres gårdhistorier er hundredevis af A4 ark, omkring 20 ringmapper, som står på arkivet, der gerne tilsender uddrag. Spørg på arkiv@gem.dk
Hilsen Christian
Valg:

Dato: 10/01-10 14:04

Tusind tak til både Egon og Christian! Sikke mange dejlige oplysninger, at komme hjem til ;-)
Nu skal jeg lige have kigget nærmere på det altsammen.
Du har ret, Egon, det er morsomt, når man træffer beslægtede på siderne her, og jeg vender nok tilbage til dig inden længe, og har da sikkert både det ene og det andet at spørge om .....
I 1716 blev Christen Pedersen af Lille Tykskov iøvrigt gift med (Esther Larsdatter - iflg. Ejnar Bjerre, men jeg synes nu det er temmelig svært i KB, at se, om det er det, hun hedder. Opsl. 88). - og så er det er jo heller slet ikke sikkert, at det er "vores" Christen.

Tak, Christian, også for oplysningerne om Niels Boysen og hans formodede far.
Det er virkelig rigtig mange, interessante oplysninger, I her har givet mig!!

Venlig hilsen
Vera
Valg:

Indsendt af: Erik Brejl

Dato: 10/01-10 16:14

Du kan se et ret klart billede af udsnit af opslag 88 her.
Det står ganske rigtigt Esther Larsdatter
Tyregod kirkebog opslag 88

Erik Brejl
[www.brejl.dk]
Valg:

Dato: 10/01-10 18:51

Hej, Erik.
Det billede, du har vedhæftet, er meget klart og tydeligt - og efterfølgende er der da heller ingen tvivl i mit sind om, at det var Esther Larsdatter, hun hed!
Tak for det.
Venlig hilsen
Vera
Valg:

Dato: 10/01-10 19:12

Hej alle.
Det ser ud til at noget af gårdhistorierne som jeg fik fra Henning, også stammer fra de omtalte bøger. I såfald må Thyregod lokalarkiv være blevet overført til Give.(ak ja- de kommunesammenlægninger!).
Henning skriver at Tychscougaard er matr nr 1, men jeg er ikke klar over om han mener gård nr 1 i de hartkornskildeer dewr er brugt, eller om numrene er omsat til de nugældende matrikkelsnumre, som ikke nødvendigvis falder sammen! Som jeg skrev går registret fra 1742, hvor navnene er Iver Ollesen, og Olle Iversen.(Det vil sige at den gamle Christen Pedersen som nævnes i 1723 er faldet fra. Mon Christen Pedersens datter skulle være blevet5 gift med Olle Iversens søn?). I 1757 er den gamle Olle Iversen ikke mere,nu7 hedder medfæsteren Jens Larsen. Han udskiftes i 1764 med en Christen Christensen, og nu er gårdens hartkorn første gang delt op i 2 lige store parter, som hver hæfter for sin part af skatter og landgilde.Det samme gør sig gældende ved Hastrups hoveriprotokol fra 1771, Hvorfor skri er jeg alt dette, for selv om Iveer Ollesens kone er søster(vi ved det ikke endnu) til Peder Christensen er det jo ikke mere vores familie.
Jeg skrev noget sludder i sidste brev om Anders Andewrsen måske skulle være fra Odderbæk, det skulle selvfølgelig være fra den gård som Anders overtog i 1727 da han blev gift med Niels Boysens datter fra Ullerup.Jeg sidder og kikker på min kopi af landstingsprotokollen fra 1723. Jeg tror at det ewr sandsynligt at dewt er Anders fødegård han overtager og som efter hans tidlige død går til Peder Christensen, for med lidt god vilje står der ved den første gård i Øster Seirup: Peder Hansen og Anders Madsen 3 tdr. 2 sk. 3 fjk. 2 alb. ;men det må kunne ses af den omtalte bog på Give lokalarkiv.
Der må være nogen af jer som er nærmere ved give end jeg (4200)
Med venlig hilsen
Egon
Valg:

Dato: 13/01-10 16:19

Hej.
Nu har jeg læst, kigget og studeret, og det er helt utroligt, så meget jeg allerede nu synes, jeg ved :-)

Anne Nielsdatter og Peder Christensdatter i Odderbæk fik mindst 7 børn. Men Egon, hvem var Maren Pedersdatter af Tyregod by, som i 1757 blev gift med sønnen Anders?

Jeg har på nettet set Skøde på Hastrup Herregård, 1706.
Af bøndergods det år:
Odderbæk, Niels Pedersen, 4112
Tykskovgård, Søren Madsen, Jens Michelsen, 4502

Og som sidegevinst:
Bjørnskov, Nr. Snede, Niels Christensen og Anders Nielsen, 4122.
Sidstnævnte tror jeg er min ane. I 1735 overtog min tip-4, Niels Andersen, f. i Bjørnskov fæstet efter sin bror, Peder Andersen sst. Da var det en 3/4 gård som hørte under Bjerre gods.

Jeg er jo ikke helt færdig med tingene, men det var et godt nøk!!
Mvh Vera
Valg:

Dato: 13/01-10 19:27

Hej Vera
Jeg vil begynde med at citere Henning Grøndahl:Andersa Pedersen blev gift med Maren Pedersdatter(f 1736, d 1813) datter af Peder Iversen(d ca 1712 i Seirup. d 1780 i Thyregod) Peder har formentlig drevet gården i Seirup sammen med sin mor, der var enke, indtil hun giftede sig 2. med Laurits Andersen Kimos.Peder bliver gift 1. 1732 med Anne Pedersdatter af Thyregod by,datter af Peder Pedersen Ganderup og Ingeborg Eskesdatter.Maren var kun 1o år da moderen døde og Peder Iversen giftede sig med Kirsten Knudsdatter af Aagaard.Ved 2 giftermål er han bosat i Thyregod by.
Pedeer Iversens forældre er Iver Pedersen(Enkelund)(f ca 1682, d 1729 i Seirup) og Maren Jensdatter fra NrKollemorten. De bliver gift 1708 i Ø.Nykirke og fæster gård i Seirup.
Iver Pederesens forældre er Peder Frandsen(f ca 1646,d1733 i Seirup) og Johanne Andersdatter.Peder Frandsen kaldes også Peder Enkelund.Hans far igen, Frants Ifversen nævnes i matr 1662 som fæster i Enkelund.citat slut.
Jeg har godt set at Niels Pedersen var fæster på Odderbæk.men da fæsteprotokollen for Hastrup ikke er bevaret kan vi ikke se hvordan han kom derfra og om han direkte blev fulgt af vores Peder Christensen.Det kunne ellers være interesandt at se hans forhold fra han bliver gift med enken i Seirup, og derfra kommer til Kokborg og i 1741 videre til Odderbæk, eller for den sags skyld også hans vej fra yngste søn på Tykskougaard til enken i Seirup.Mon det skulle være godsejeren på Hastrup som har løst et dobbeltproblem med en ung, uforsørget enke, og med udsigt til en ubesat gård her, og en overtallig søn på Tykskovgaard. Det bliver selvfølgelig fantasi. men man hører jo så meget!
Hvis der er nogen af jer som kommer til give håber jeg i kan finde ud af det med den gård i Seirup, for den har Henning ikke fortalæt mig noget om.
Mvh. Egon
Valg:

Dato: 16/01-10 12:25

Hej!
Peder Christensen er min 4x tipoldefar. Her er lidt fra gårdhistorien.

Matr. nr. 1 Sejrup.
I 1727 blev Anders Andersen i Sejrup gift med Anne Nielsdatter fra Ullerup i Give kirke, hun var datter af Niels Boysen. Det er ikke klart, hvem Anders er, han kunne være bror til Peder Andersen, han var født i 1702 eller 1703, Anne var født i 1708. Det kan ses, at det var Søndergård, han fik i fæste. Han døde allerede i 1729 og blev begravet d. 11. dec. De havde fået en søn Niels, der blev døbt d. 23. okt. 1729, han blev fæster i Thyregodlund.
Anne Nielsdatter beholdt fæstet, for d. 2. juli 1730 blev hun gift med Peder Christensen Aagaard fra Tykskovgård. Han var født i 1699. Der var en Peder Christensen mere i Sejrup, men han var bødker og havde ingen fæstegård.
D. 12. nov. 1732 blev Jens Torpensen fra Hedegård i Ejstrup trolovet med Birrete Nielsdatter fra Sejrup. De blev gift d. 21. juni 1733, og de overtog fæstet af Søndergård. Birrete kunne være en søster til Anne Nielsdatter. Peder Christensen blev gårdfæster i Kokborg, og i 1738 fik han Odderbæk i fæste.

Matr. nr. 8 ?Toftløs? Kokborg.
I 1756 blev Ellen Thomasdatter, kaldet Ellen Tofteløs, gift med Niels Andersen fra Odderbæk. Hun var muligvis en datter af Maren Christensdatter i et tidligere ægteskab. Niels Andersen var Peder Christensen Odderbæks stedsøn, hans mor Anne Nielsdatter fra Ullerup havde først været gift med Anders Andersen i Sejrup. Niels Andersen overtog fæstet af Toftløs og bidrog til fattigkassen. I 1760 flyttede han til Thyregodlund og blev fæster af den halve Østergård (senere Rosenlund). Der var han fæster i få år, men han døde først i 1777 i Thyregodlund. Hans enke flyttede til en datter i Tinnet, og der døde hun i 1779.

Matr. nr. 10 Kokborg.
I 1705 var Christen Pedersen blevet fæster, året efter var han flyt¬tet over på et af bolene, han var født i 1662 og døde i 1728. Hans kone nævnes ingen steder. Fæsteren fra 1706 hed Villum Jensen, og dermed er vi inde i en familie, der er godt kendt og som blev på gar¬den i næsten 150 ar, Villum var født i Aalbæk i 1679, han var søn af Jens Reggelsen, der kom til sognet lige efter krigen 1657-59. Hans kone Maren Pedersdatter var født i 1679 og døde i Aalbæk i 1753 ligesom Villum Jensen. Han var nemlig fæster i Kokborg til 1733, så rejste han tilbage til sit fødehjem og overtog fæstet ef¬ter sin svoger Jørgen Christensen. I Kokborg blev sønnen Jens Vil¬lumsen fæster, han var født i 1705. Det ser dog ud til, at gården har haft to fæstere i 6-7 ar. Peder Christensen Aagaard, der var gift med Anne Nielsdatter fra Ullerup, kom fra Sejrup i 1733 og var nogle år i Kokborg, indtil han flyttede til Odderbæk og blev fæster der. Jens Villumsen var gift med Anne Pedersdatter fra Krej¬bjerg, hun var født i 1704 og døde i Kokborg i 1773.

Venlig hilsen
Christian
Valg:

Dato: 17/01-10 14:25

Hej.
Det er virkelig nogle interessante oplysninger, Christian!
Nu har jeg kigget lidt på Peder Christensens og Anne Nielsdatters børn, og håber at jeg måske også kan få nogle ting opklaret:

Niels Andersen, Annes søn, blev gift med Ellen Thomasdatter af Toftløs.
Hvem var datteren i Tinnet,og hvem var hun gift med?
Fælles børn:
1. Anders Pedersen, f. 1731 g.m. Maren Pedersdatter af Thyregodby.
Boede i Odderbæk.

2. Christen Pedersen, f.1734 g.m. Cecilia Lauridsdatter. Boede i Odderbæk.

3. Christian Pedersen, f. 1738 g. m. 1) Anne Kirstine Pedersdatter.
Boede i Enchelund. G.m. 2) Mette Jensdatter og boede vist i Kokborg.
Hvem var de to koner?

4. Anne Pedersdatter, f. 1743 g.m. Peder Thomsen. Boede i Lindet.

De næste børn kunne vel være:

5. Peder Pedersen, f. 1745 g.m. Ellen Eriksdatter. Boede i Hedegaard, Ejstrup.

6. Jacob Pedersen, f. 1748 g.m. Else Poulsdatter. Boede først i Byllund, Give.
Før 1787 flyttet til St. Thorlund, Ejstrup sogn.
Er der nogen der ved noget om deres koner?

7. Mads Pedersen, f. 1751.
Om ham ved jeg intet!

Peder Madsen Sejrup havde iøvrigt en datter, Anne, som døde i 1762, 18 år gammel. Hun var da i Hedegaard i Ejstrup.

Venlig hilsen
Vera
Valg:

Dato: 17/01-10 19:18

Hej Christian-
Tak for udredningenm om Thyregodgårdene.Hvis vi kan gå ud fra at numrene på de gamle gårde(i matr 1688 og diverse gårdfortegnelser i hoveri og lignende registre ) er de samme som nutidens matrikkelsnumre(uden bogstaver) og altså Søndergaard i Ø Seirup opgså var den førstnævntye i de gamle registre. er brugerne iflg Viborg Landstings skøde- panteprotokoller 1723( Film nr M 29337,fol 525 ff) Peder Hansen og Anders Madsen. Carl Jørgensen skriver i Thyregod sogns bebyggelse side 16 om hartkornsskatter 1705 i Ø.Seirup:Peder Jensen, Peder Wistesen, Rasmus Sørensen, Christen Pedersen, Peder Hansen, Christen ?, og Troels Nielsen.
Mon ikke den nævnte Anders Madsen skulle være Anders Andersens far, og Anders så efter sit giftemål med Ulleruppigen skulle have fået sin fædrende gård( eller en del dewraf) i fæste?
Forresten Delefæste:Her på siderne lyder det som om at to eller flere fæstere på een gård skulle være fællesskav om jord og bygninger,om avl og dyr.
Det har det måske været nogle steder, hvor to svogre eller brødre delte deres fæstegård(selvfølgelig med godsejerens tillsdelse).men jeg kende flere tilfælde hvor "fællesskabet" absolut ikke var et arbejdsfællesskab.At betegnelsen een gård, flere fæstere kun betød fælles skat for alle gårdens fæstere, een, kaldet "gaardmanden" hæftede for hele gårdens skat overfor herremanden, og selv måtte sørge for at hans "inderster" kom til at betale deres del, og at vi kan læse i bevarede tingbøger hvordan de indbyrdes skæntes om denne eller hin ager hørte til den ene eller anden bruger af "fællesgården".
Se f.eks. de udgivne bøger fra Skads herreds tingbog.Jeg har i min anerække eksempler på en gård fæstet fra Riberhus (krongods) med 5 fæstere af een af de største gårde i Novrup som førte flere sager om jord og huse.
De fleste sådanne Fællesgårde blev midt i 1700 talles udmatrikulerede, så de enkelte fæstere fik deres egne hartkornsberegneiger,lige delt eller i forhold til hvor dtor andel de havde haft af det fælles hartkorn,uden at der derfor skete en udskiftning af jordene i forhold til hvad de havde drevet før delingen.
Mvh. Egon
Valg:

Dato: 17/01-10 19:36

Hej Christian.
Jeg glemte at spørge om din linie fra Peder Christensen.
or mit vedkommende går den gennem Anders Pedersen,Odderbæk- hans yngste søn Peder Andersen som kom til Borop i Brande sogn,dennes søn Søren Pedersen bosatte sig i Kokborg på en gård, som gik videre til en søn, og som vistnok stadig er ejet ad efterkommere (den nævnes ihvertfald i et register over skægtsgårde som blev udarbejdet først i 1940!)Søren Pedersens datter, Margrethe Sørensdatter blev gift 2. med Martin Nielsen fra Vendsyssel som nedsatte sig som smed i Kokborg.
Dete par er min svigerfars fars forældre.
Mvh Egon
Valg:

Dato: 18/01-10 15:52

Til Egon.
Min linie går også via Anders men så til sønnen Christen der overtog Odderbæk derpå gennem fire kvinder Mariane - Christine - Mariane - Ane Margrethe (min mor)
Til Vera.
Jeg har ikke tjek på børnene. Men ifølge Ejner Bjerre (ham tror jeg på) var Christians første hustru Ane Kirstine Pedersdatter fra Give, nr. to Mette Jensdatter fra Brande, hun var enke og boede i Kokborg.
Jacobs hustru Else Poulsdatter skulle være fra Ravnholt på Fyn. Jacob flyttede fra St. Thorlund til Phomphole i Thyregod sogn, han døde som almisselem hos sønnen Poul Jacobsen i Lindet 1829.
Valg:

Dato: 18/01-10 19:36

Hej Vera og Christian.
Jeg kigger i mine gamle breve fra Henning Grøndahl.
Om Jacob skriver han: gift 1. med Else Poulsdatter fra Ravnholt på Fyn.gift 2. Ingeborg Thomasdatter fra Lindet.En del efterslægt haves.
Om Christian skriver han: Bonde, gaardbeboer, Enkelund,gift med Anne Kirstine Pedersdatter. børn Kirsten, 1771, Anne 1775, og Peder 1779.
Anne er gift med Christen Pedersen (f 1768, d.1837).3 børn ved folketællingen 1801, Christen, Andreas og Peder-
Jeg slog efter i Krak: Henning Grøndahl bor stadig på Fuglebakken i Thyregod.
Mvh Egon
Valg:

Dato: 20/01-10 09:49

Hej Egon,

har du årstal på

"...Peder Andersen som kom til Borop i Brande sogn..."

hvornår han kom til Borup og hvem han var gift med?

Venlig Hilsen
Villy
Valg:

Dato: 20/01-10 20:05

Hej Christien
Peder var født 1778 og blev gift 1806 med Peder Pedersen Arnborgs datter Maren Vielsen er ikke fundet,men der blev lyst i Brande kirke 14 sep 1806.
Peder Andersen fil skøde på matr nr 2 af Borup 23 feb 1810 - 109 tdr land men kun godt 2 tdr hartkorn.Maren døde 1820, og Pedewr var gift yderligere to gange.En søn af 2. ægteskab, som også hed Søren! overtog gården efter faderen.
Peder Arnborg er en kendt mand i Brande,men jeg har forgæves gjort opmærksom på at der er en del unøjagtigheder i Brande gårdhistorier!
Søren Pedersen som kom til kokborg var af Peders første ægteskab,født 1815.Han købte 1843 matr nr 13a af Kokborg.
Mvh Egon
Valg:

Dato: 21/01-10 09:25

Hej Egon,

du må godt kalde mig Christien, hvis du vil, så må du så se, om jeg også reagerer.
Her er Peder Andersen og Maren Pedersdatters vielse:

Nr. 8227 1806.11.09 VIET: Peder Andersen, Hastrup Mølle Thyregod & Maren Pedersdatter, Borup, BOSAT: Brande Borup
:
Degnens Kirkebog, Brande
d 9 Nov: blev Egteviet ung Karl Peder Anders: af Hastrup Mølle og Pige Maren Pedersdatter af Borup.
NOTITS: Første barn sept 1807 i Borup.
(Se på nørvang-herred.dk Brande kommenteret kirkebog)

Perioden 1793 - 1815 har to kirkebøger i Brande, degnens fortløbende fra dag til dag og præstens omorganiserede inddelt per år i fødte, døde og viede. Med undtagelse af 1801-08 (præsten Ludvig Michael Lund) er den primære kilde, som også præsterne benyttede sig af, degnens kirkebog for næsten alle indførsler. I tiden 1801-08 er der to primære kilder for den akkurate L. M. Lund førte virkelig sin egen kirkebog og som sagt findes også degnens. Her er et eksempel, hvor præsten har tillysningen, som degnen ikke har, og degnen har vielsen, som præsten har glemt.

De fejl, jeg har fundet i Brande Gårdhistorie står på

Ændringer til Brande Gårdhistore

Folkene i Brande - ikke mere med samme store mandskab som før - har brugt et par ting derfra, uden at gøre opmærksom på det, men ladet det meste ligge. De opdateringer, som jeg har set i de nyere udgaver, var mest nyere sager fra de sidste 10 år. Men lad mig henvise til de ny og ekstrem nyttige "Register for matrikelejere og disses ægtefæller" som i 2005-6 blev tilføjet bag i hvert hefte. De er sorteret efter efternavn, hvilket passer godt for 1800 - 2000. (Det kan være en smule akavet for perioden før 1814, som jeg arbejder med.) Jeg søgte Peder Andersen under Andersen, men som en sjælden undtagelse står han under Odderbech i heftet om Borup.

Jeg har selv ledt efter denne Maren Pedersdatter. Du sætter Peder Pedersen Arnborg højt, kan jeg se, og er nu kommet op imod Brande Gårdhistore, som ikke kender denne datter. Har du et eller flere beton-fakta i den retning?

For nylig lagde jeg resultaterne fra min kommenterede version af folketællingen i Brande 1787 på DIS Metode. Både den og folketællingen i 1801 mangler mindst 10% af Brandes befolkning på den tid. På nørvang-herred.dk er de bevisligt manglende i 1787 vist i rød skrift, 60 mennesker med nogen på vej. Dvs. beviskraften af disse folketællinger er begrænset. Der er mange mennesker, der ikke er talt i dem.

Venlig Hilsen
Villy

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 21/01/10 10:33 af Villy M. Sorensen.
Valg:

Dato: 22/01-10 21:10

Hej Villy
Tak for brevet. Av hvor har jeg fået skæget i postkassen Først forveksler jeg dig med Christen Tirsgaard og så er jeg kommet i klemme med een som kender Brandes gårdhistorier som jeg har kritiseret.
Jeg har ledt i kirkebøgerne som gal da lokalhistorisk forenings Hans Andersen i 1998 hoverende skrev at Peder Arnborgs datter Maren ikke kunne være min ane da hun døde da hun var 9 åre!" Jeg kunne ikke finde den begravelse, selv om de skrev datoen. Jeg har været igang nu medkirkebogen på AO og må nødtvungent give jer en undskyldning.Dog tror jeg ikke det går bedre med Pedwer Østergaards datter af samme navn og fødselsår,(1779) for hvor er hun hende ii Folketællingen 1787?
Gårdhistorierne skriver også et sted at Peder Andersen køber gård nr 1 af Peder Svendsens enke og gifter sig med hendes datter! For det første har jeg et skøde hvor Peder Andersen og Peder Svendsen underskrivere med føret hånd i 1806, for det andet kan jeg heller ikke finde den datter,hverken i 1787 eller i 1801. og for det tredie hedder Marens forlover Peder Pedersen.
Hvordan finder jeg den korrigerede folketællingsliste du skriver om ?
Mvh Egon
Valg:

Dato: 23/01-10 10:32

Hej Egon,

for den kommenterede og kompletterede (korrigeret ville ikke være det rigtige ord) folketælling i Brande 1787 se:

nørvang-herred.dk

(Link med ø antager dette forum ikke, desværre. Jeg formoder, at DIS ikke kan gøre meget ved det, for det ligger nok dybt begravet i Phorum software programmet.)
Læg mærke til, at der kun kompletteres med personer, der bevisligt eller med overvældende sikkerhed opholdt sig i Brande før og kort efter 1787, og ikke unge mennesker, der flytter meget rundt. Der er sikkert flere end de 60 glemte, jeg har fundet, men selv om jeg ved navn på nogen kandidater er beviskraften ikke stor nok. Desuden vil der være ikke talte folk, som vi ikke ved navn på.

Der er fire gifte Peder Pedersen'er i Brande i 1787. I 1801 er der fem, hvoraf to er nye overfor 1787.
Peder Pedersen Arnborg underskrev sig altid Peder Arnborg, så vidt set, ikke Peder Pedersen.
Peder Pedersen Østergård af Brande By, ikke Borup, er ikke med i de fire Peder Pedersen'er ovenfor, for han har forladt Brande sogn før 1785 (ifølge Brande Gårdhistorie). Hans datter Maren døde 1 år 7 uger gammel i 1780 se nr. 6121 i min liste.

Det ville jo være rart, hvis man havde krav på at alle børn listes i folketællinger og at de bliver hjemme, så man kan se, hvor de er. Som det er, er der tre muligheder:
1. Børn er hjemme og er talt.
2. Børn er ude at tjene, måske i et andet sogn.
3. Børn (og voksne i den husstand) er simpelthen ikke talt.

Det skøde du nævner fra 1806 interesserer.
Hvad er hartkornet?
Står der hvilken gård med navn?
Hvem er skødet fra og hvem til (personangivelser)?
Hvornår er det tinglyst og hvornår dateret?
Har du det eventuelt i digital form?

Venlig Hilsen
Villy

PS. Jeg ved ikke om du kan forliges med Peder Svendsen som ane, men han har i alt fald en datter, som har samme navn som din ane i Borup Maren Pederdatters søster.
Valg:

Dato: 23/01-10 10:51

Hej!
Det er interessant at følge Peder Christensen Odderbæk og Anne Nielsdatters børn.
De ældste er der nogen her på linien, der ved en del eller endog meget om. Det er rigtig fint, men her følger lidt om de tre næste: Anne, f. 1743, Peder, f. 1745 og Jacob, f. 1748.

Datteren Anne Pedersdatter, f. 1743 blev i 1761 gift med Peder Thomsen, fæster af en halvgård, matr. nr. 4 i Lindet.
Deres søn, Thomas, f. 1765 overtog fæstet og blev i 1792 g.m. Maren Jensdatter (Datter af Jens Jensen Skjærhoved og Ingeborg Madsdatter, der også var fæstere i Lindet.)
En datter af Thomas Pedersen og Maren Jensdatter, Ingeborg, f. 1793 blev gift med enkemanden Knud Jensen i Pomphole, som først havde været gift med en af Jacob Pedersens døtre.
Peder Thomsen døde i Lindet i 1793, mens hans enke, Anne Pedersdatter først døde sst i 1830, 86 år gammel.

På den anden halvgård i Lindet, hed fæsteren Laurids Nielsen. Han var født i 1733 og blev i 1761 gift med Ingeborg Thomasdatter. Hun var fra nabogården og søster til ovennævnte Peder Thomsen.
I deres ægteskab var der 3 børn: Maren, f. 1763, Niels, f. 1766 og Thomas, f. 1770.
Det blev sønnen Niels Lauridsen, der overtog fæstet. Han nåede at være gift 3 gange:
1) med Anne Marie Nielsdatter,fra Kovtrup i Hammer sogn.
2) med Anne Jensdatter, fra Nortvig i Nr. Snede
3) med Inger Nielsdatter, f. 1774. (Datter af Niels Martinisen og Bodil Villadsdatter i Skovsbøl).

Niels Lauridsen døde imidlertid allerede i 1809 (vist nok af tyfus og måske smittet af broderen Thomas, der var død et års tid tidligere). Kort tid efter blev enken Inger Nielsdatter gift med Poul Jacobsen Bølling af Pomphole (Søn af Jacob Pedersen (Odderbæk) og Else Poulsdatter).
Han overtog gården i Lindet og i 1815 flyttede også hans forældre hertil. De var da hhv 68 og 70 år.
Else Poulsdatter døde i 1826, Jacob Pedersen i 1831. Det ser ikke ud til at sidstnævnte blev gift igen, men de to søskende, Anne og Jacob Pedersen har været tæt på hinanden i deres sidste år.

Deres bror, Peder Pedersen, f. 1745 i Odderbæk blev gift med Ellen Eriksdatter og blev gårdmand i Hedegaard i Ejstrup sogn.
De havde i hvert fald tre børn, en søn og to døtre.
Datteren Anne Marie Pedersdatter, f. o. 1786 blev gift med Peder Nielsen, grdm. i Søhalegaard, Nr. Snede sogn. (Søn af Niels Madsen og Anne Marie Pedersdatter sst.)
De blev i Søhale, hvor Peder Nielsen døde i 1841. Anne Marie i 1852.

Den anden datter, Anne Kirstine Pedersdatter, f. o. 1790 i Hedegaard, blev gift med Jens Nielsen fra Søhale. Han var en bror til søsterens mand.
Jens Nielsen og Anne Kirstine Pedersdatter kom først til Collemorten i Ø. Nykirke, senere til Thyregod.
Anne Kirstine døde i 1868 hos en datter i Nortvig i Nr. Snede. Hun var da 79 år og enke efter Jens Nielsen i Dørken, Thyregod sogn.

Det var lidt til oplysning for evt. interesserede.
Jeg er Christian Tirsgaard stor tak skyldig for linket til arkiv.gem. Her har jeg virkelig fået nogle af brikkerne sat på plads. Tak, Christian.

Venlig hilsen
Vera
Valg:

Dato: 23/01-10 19:35

Hej Villy.
Jeg ved snart ikke hvad jeg skal tro. Først læser jeg i Brande gårdhistorier at Peder Andersen Odderbæk fra Hastrup mølle køber ejendom i Borup af Peder Svendsens enke og gifter sig med dennes datter(jeg har ikke taget kopi). Så finder jeg på en film af et skøde hvor Peder Svendsen sælger til Peder Andersen 14 nov 1806.Begge underskriver med føret hånd.Det er en meget dårlig kopi som vores bibliotek havde dengang midt i 90erne, og jeg har desværre ikke skrevet filmnummer på den. Det var en lille ejendom på 1 skp, 2 fjk. 1 alb.
fra de gamle film på Rigsarkivet har jeg et notat om at Peder Svendsen i Uhre begraver sin kone dom 1 p. påske 1787 og bliver gift " et eller andet sted" med enken Kirsten Pallesdatter. Peder Svendsen nævnes i folkewtællingen 1787 af Uhre,40 år gl, 2.ægteskab med en datter( jeg har læst som)Karen. (skal det mon være Maren?)
Jeg må se i AO om jeg kan finde hende døbt, så kunne det jo være hende selv der ikke i skødet er nævnt noget om et ægteskab og en aftægt til Peder og hans kone.
I hvert fald må jeg slette Peder Arnborg fra min aneliste.
Nej jeg har ikke digital kopi af skødet, og som skrevet er kopien ikke fremragende, jeg ved ikke om jeg kan lave noget bedre af kopien og sende pr post,
i hvert fald kan jeg ikke skanne noget brugbart ind og sende som fil.
Jeg ved selvfølgelig ikke om Peder Svendsen i Uhre og Peder Svendsen i Borup er den samme.
Skødet af 1810 er dateret 6 februar. som sælger Christen Sørensen Hjuler. Matr nr og areal har jeg fra Matrikkelsarkivet.
Med venlig hilsen Egon
Valg:

Dato: 11/02-10 14:35

Hej Egon, Vera,

Vera:
du skriver stor tak skyldig til linket, men mener du ikke Christian Tirsgaard over hans email adresse, for linket indeholder så vidt det kan ses ikke udskrifter af arkivalier?

Egon:
Der er tale om fire forskellige skøder i Borup, et ejerlav som delvist er opdelt i meget små boeler, husmandssteder og endnu mindre end det. Der er mest ikke tale om gårde i den forstand og der bliver handlet ganske vildt med dem. De nedenfor nævnte gårdparter kan være fra 1 skæppe Hartkorn op til 3 og 5.
I det følgende er skødet A fra dig, Egon, og resten B, C, D fra Brande Gårdhistorie, Borup, hefte 2, siderne 9-14 i den nyeste udgave (den fra aug. 2007 med register for matrikelejere bagi).

A. 14 nov. 1806. Peder Svendsen skøder 1 skp. 2 fjk. 1 alb. til Peder Andersen.
(På 1 skp. land i Brande kan man hverken leve eller dø, det svarer til omkring 7 tønder land eller 4 hektar.).

B. 1. dec. 1807. Gårdpart fra Peder Svendsens enke Kirsten Pallesdatter til Peder Andersen.

C. 6. feb. 1810. Vestergård, 1 td. 5 skp. 2 fjk. 2½ alb. Skøde fra Christen Sørensen Hjuler til Peder Andersen Odderbech. (Tinglyst 23.2.1810). Dette er den egentlige gård, som der kan leves af.

D. 6 mar. 1812. Gårdpart fra Peder Christensen til Peder Andersen.

Peder Svendsens børn
Du har læst hans datter i folketællingen Brande, Uhre 1787 ganske rigtigt, som er Karen (både DDA og min uafhængige udskrift har Karen). Maren er hendes søster, som ikke findes i folketællingen i Brande 1787, hun er velsagtens ude at tjene i et andet sogn.
Se Brande kirkebog 1811 (her citeret fra degnens kirkebog):
:
Degnens Kirkebog Brande 1811:
d 14 Julj Havde peder Andersen i Borup med sin 1ste Kone Maren Pedersdatter i Søn til Daaben blev Kaldet Peder, baaren af Konens Søster Karen Pedersd: Faderne Mads Fuglsang og Hustr. og Christen Odderbek, Alle af Tyregod Sogn, og Tøger Christensen af Borup.-

Hvor denne søster Karen bor eller lever er i øjeblikket ikke kendt.

Venlig Hilsen
Villy
Valg:

Gå til side: 1 2 Næste

Aktuel side: 1 af 2

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.