Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Peitersen,Jens ,møller i Urup Mølle

Indsendt af: Mona Bergfriedt 2605

Dato: 01/06-05 21:15

Jeg har fundet mine aner i Lund,Tamdrup Sogn,Nim Herred,Skanderborg,
Peder Johnsen (Joensen) og Zidsel Pedersdatter er mine aner, hvis der er nogen her i dette forum der genkender personer,ville jeg blive glad for at få lidt hjælp, da jeg er løbet surt i Peitersen,Pedersen,Johnsen,Joensen,Johansen m.m.
jeg har fundet nedenstående aner:

Tamdrup Sogn,Nim herred,Skanderborg

111b 1773 Copul. Rasmus Andersen fra Belle og Peder Joensens enke Sidsel Pedersdatter i Herlykke

Død Tamdrup Sogn
136a 1773 Peder Joensen i Lykke 56 år født ca1717

Fødte
79b 1770 Peder Joensen i Lykke - Peder Christian Pedersen

SKIFTE
220 Peder Joensen i Herlykke i Tamdrup sogn. 19.1.1773, fol.234.
LV: Jørgen Jensen i Vinten.
FM: morbror Erik Pedersen i Kørup.
E: Sidsel Pedersdatter.
B: Christence 6, Peder Christian 3.

Første ægteskab
Christence Pedersdatter, skifte 22.1.1766 lbnr.202.
B: Kirsten 24, Mette Marie 16, Anne Marie 11.
FM: morbror Jens Peitersen møller i Urup Mølle og dennes svoger Peder Pedersen i Lundum Mølle.

SKIFTE
209 Anne Marie Pedersdatter i Skanderborg. 28.7.1783, fol.255.
søster Kirsten Pedersdatter hos stedfar Rasmus Andersen i Kørup
A: søster Mette Marie Pedersdatter g.m. Hans Guldberg i Skanderborg,halvbror Peder Christian Pedersen 13 hos stedfar Rasmus Andersen i Kørup.
FM: Peder Møller i Lundum Mølle.
Afdødes far var Peder Joensen i Herlykke [Tamdrup sogn, skifte Hansted Hospital 19.1.1773 lbnr.220].
Arv hos overformynder på Hanstedgård efter søster Christence.
Gift
108b 1766 Copul. Peder Joensen og Sidsel Pedersdatter i Lykke

Død 1775
Jens Peitersen Møller af Urup mølle - 64 år
fol 54b
Jens Peitersen Moller i Urup Molle 14 Jul 1775 pg 82
2WIFE: Helvig Guldberg
CH: Marie Cathrine Jensdtr 16
Hans Jorgen Jensdtr 10
Erik Jensen 7
Else Cathrine Jensdtr 4
Jens Jensen 3
Mette Sophie Jensdtr 2
1WIFE: Nicole Nielsdtr
CH: Peiter Jensen Moller 32
Lucie Jensdtr undensterg Hornberg Molle
Mette Jensdtr = Vords Krog ( Mads ?) i Hornborg Molle
Ane Marie Jensdtr = Jorgen Pedersen i Gressing/Vressing
Margrethe Jensdtr unmd servant i Roe Molle i Biere herred
gd: Peder Moller i Lundum Molle
wgd: praest Soren Thomas hr. Sorloppsdan i Lundumskov
[Urup gods, Aarhus amt; Bk 2 1768-1818; film 41903]

Urup gods
Skifteprotokol
1768-1818
G 358-1
DØD
2159 Jens Peitersen møller i Urup Mølle. 14.7.1775, fol.82.
E: Hedvig Guldberg.
LV: Christen Pontoppidan i Lundum
B: Maren Cathrine 16, Hans Jørgen 13, Kirsten 11
Jørgen 10, Erik 7, Else Cathrine 4,
Jens 3, Mette Sofie 2

Første ægteskab med [Maren] Nielsdatter
B: Peiter 32, Lucie, Mette g.m. Anders Krog i Hornborg Mølle, Anne Marie g.m. Jørgen Pedersen i Gjesing, Margrethe

1743 fol.6b
Peder Pedersen af Tolstrup mølle og Margrethe Peitersdatter af Lundum mølle (copuleret)

fo.9a
1770 Født
Peiter Pedersens barn af Lundum - Margrethe

DØD 1771 fol.9b
Peder Møllers hustru Margrethe Peitersdatter af Lundum mølle - 52 år
Gift
131 1698 Copul Joen Pedersen og Maren Pedersdatter i Lund

Jeg vil prøve selv, at få det udreddet,men håber selvfølgelig på at der er en her i dette forum som er nået lidt længere.

Hilsen Mona 2605
Valg:

Re: Peitersen,Jens ,møller i Urup Mølle

Indsendt af: jesper 8310

Dato: 02/06-05 18:18

Hej Mona

Zidsel Pedersdatter og Rasmus Andersen i Herlykke er mine 4xtip.

1732 Feria 2da Pasch: Peder Ericsøns barn i Kiørup : Zidsel : Suscep: Peder
Eriksens broder Kone i Astrup Testes Jørgen Simonsøn i Kiørup. Niels Nielsen
i Enner. Laurids Søfrensøn i Vrønding. Rasmus Jensens hustr: i Aarupgaard:
Niels Christophersens datter i Kiørup

hilsen
Jesper
Valg:

Indsendt af: Anne Grethe Kolstrup 3140

Dato: 02/06-05 22:03

Hej Mona

Min tip tip oldefar var Christopher Rasmussen fra Urup. Han blev gift med Magrethe Laustdatter i Bratbjerg Gaarde, Tranum sogn, Øster Han Herred.

Ved det første barns dåb i 1762 er en af fadderne Jens Pedersen fra Urup Mølle. Kan det være din Jens Peitersen?

Der er langt fra Tranum til Urup, så jeg gad vide om der findes en Urup nordenfjords.

Jeg har ikke kunnet finde Christopher Rasmussens oprindelse. Han er født ca 1719

Med venlig hilsen
Anne Grethe Kolstrup
Valg:

Dato: 02/06-05 23:22

Ja,jeg tror at det er ham, men det er forvirrende med de navne,der bliver skrevet forskelligt.
I kirkebøgerne syntes jeg at der står Pedersen, jeg må lige se på det igen.

Tak for oplysningen
Hilsen
Mona
Valg:

Indsendt af:

Dato: 03/06-05 07:28

Hej Mona og Jesper.

Velkommen til 2 nye Rosenkrantz-ætlinge!

Sidsel Pedersdatter var søster til min ane Birgitte Pedersdatter. De er børn af (som Jesper rigtigt skriver) gårdmand i Kørup, Tamdrup sogn, Peder Eriksen og Anne Sophie Christensdatter. Peder Eriksen er en efterkommer efter Holger Ottesen Rosenkrantz (1517-1575) til Boller fra dennes "illegitime" forbindelse med Kirsten Nielsdatter. I kan dermed føre jeres aner tilbage til en række norske og danske konger (herunder naturligvis Gorm den Gamle) og kejser Karl den Store samt en masse af de gamle kendte adelsslægter.

Jeg vil maile mere herom til jer i en privat mail i løbet af weekenden.

Med hensyn til skrivning af navne: Erfarne slægtsforskere ved, at navne blev skrevet på mange forskellige måder. Sådan er det bare. Peitersen er det samme som Petersen/Pedersen, og Joensen det samme som Johnsen og Johansen. Sidsel Pedersdatters første mand, Peder, blev i kirkebogen kaldt Joensen, når han i sit første ægteskab med Christence Pedersdatter fik børn døbt, mens han i sit andet ægteskab med Sidsel Pedersdatter blev kaldt Johnsen. Og enkelte steder kaldes han Johansen.

Venlig hilsen

Hans-Ole Mørk
Valg:

Indsendt af: Villy M. Sorensen

Dato: 03/06-05 13:48

Hej Mona,

det eneste sted jeg har set navnet Peiter er i Arvad Mölle, Brande sogn.
Maaske har det ingen forbindelse til dine Peitersen, men lad mig
nävne, hvad der vides om dem.

Hr. Peiter Hyppenhoff (Hövenhoff) havde sköde paa Arvad mölle fra
1721 indtil 1738. Han skal väre fra Westphalen og gift med Magdalene
Zibelle (Brande Gaardhistorie Hefte 1, Arvad side 14).

I reserverullerne fra 1737 og 1738 nävnes han i Arvad Mölle
med fx i 1737:
Olle Peitersen 22 aar hiemme
Hendrick Peitersen 26 aar tienende i Aarhuus
1738:
Olluf Peitersen

Hvis der er nogen, der ved hvor Hr. Peiter Hövenhoff drog hen fra Arvad
mölle, ville det väre meget interessant.

Venlig Hilsen
Villy M. Sorensen
München
Valg:

Indsendt af: Thorkild Nielsen, Malling

Dato: 03/06-05 21:36

Til Hans Ole Mørk

Hvorfor delagtiggør du ikke os andre i familierelationen - det kunne vær dejligt at vude.
Thorkild
Valg:

Dato: 03/06-05 22:32

Det lyder spændende, jeg venter spændt.
Selvom jeg ikke er en erfaren slægtsforsker, var jeg godt klar over at navnene blev skrevet i mange forskellige udgaver, hvordan vælger man så stavemåden? Har du en løsning på det?

Det er godt nok en broget familie jeg har, Johan Georg Cramer og
Mariane Jensdatter Thrane, var livstidsfanger i Viborg Tugthus, og det er en efterkommere af dem, som bliver gift med Zidsels Pedersdatter,s barnebarn Marem Laursdatter og Karl Cramer 11.nov.1865.
Det skulle lige med.
Mange tak for hjælpen

Hilsen

Mona
Valg:

Indsendt af:

Dato: 04/06-05 10:20

Hej Mona,

Det lyder rigtig spændende med livstidsfanger i Viborg Tugthus, så det glæder jeg mig til at høre mere om.

M.h.t. navne: Når det drejer sig "nyere tid" - det er for mig tiden fra 1814, dvs. fra det tidspunkt, hvor kirkebogen blev indrettet med skemaer - bruger jeg som hovedregel det navn, der står i kirkebogen ved dåben og anvender så de muligheder, der er i de fleste slægtsforskningsprogrammer til at angive alternative navne, "alias'er". For personer, der er født før 1814, og hvor de igennem deres liv optræder under forskellige navne, bruger jeg - igen som hovedregel - det hyppigst forekommende navn og angiver så de(t) alternative navn(e) i det dertil indrettede felt eller i noterne. Men der kan af og til være afvigelser fra disse principper. Og andre kan have en anden mening om det.

Til Thorkild: Når jeg skriver, at jeg vil orientere Mona og Jesper om sammenhængen i en privat mail, så er det fordi det kræver en længere redegørelse, men jeg vil på baggrund af dit ønske alligevel overveje at lægge den her i dette forum, men muligvis i forkortet form. Om jeg når det her i weekenden, er så et andet spørgsmål, men jeg vil prøve.

Til Villy Sørensen: Gad vide, om der ikke er en forbindelse mellem den Peiter Høvenhoff i Arvad Mølle i Brande sogn, du omtaler, og møllerfamilien Høvinghof i Egebjerg Mølle i Hansted sogn (Voer herred). I 1724 fæster Casper Høvinghof og hustru Margrethe Andersdatter Egebjerg Mølle (Hansted Hospitals fæsteprotokol, se www.brejl.dk). De kom fra Harlev Mølle. Sønnen Just Høvinghof, som begynder at optræde i Hansted kirkebog i 1740'erne, fæstede Egebjerg Mølle i 1749 efter sin mors død. Just selv døde i 1764, 56 år gammel, og hans enke, Rene Marie, døde i 1782, 74 år gammel. Sønnen Casper Høvinghof bliver i 1767 gift i Hansted med Elisabeth Cathrine Amalie Torp, og en datter, Polene Marie Høvinghof, bliver samme år (1767) gift i Hansted med Søren Jensen fra Underup, som så bliver den næste fæster af møllen. Selvom jeg har mikrokortene til Hansted sogn, har jeg ikke checket dem i dette tilfælde, men i stedet hentet oplysningerne fra Bente Feldballes hjemmeside (www.milloup.dk/bf), hvor hun har stikord til en masse af de østjyske kirkebøger.

Venlig hilsen

Hans-Ole Mørk
Valg:

Indsendt af:

Dato: 05/06-05 21:45

Hej Mona og Jesper!

Her følger den redegørelse, jeg lovede. Egentlig synes jeg, at den er for ?tør? til at lægge ud her, men da nu Thorkild ønsker det, så får han den på denne måde. Hvis I har yderligere spørgsmål, så sig til. Jeg vil senere lægge en aneoversigt for Sidsel Pedersdatter ud.

A. Holger Ottesen Rosenkrantz og Kirsten Nielsdatter
Holger Ottesen Rosenkrantz (1517-1575) til Boller var gift 2 gange. Første gang ca. 1548 med Mette Krognos, som døde 1558, og anden gang 1568 med Karine Gyldenstierne, som døde 1613.

Mellem disse 2 standsmæssige ægteskaber boede den ?ufri? (dvs. ikke-adelige) Kirsten Nielsdatter hos ham, og med hende fik Holger Rosenkrantz 3 børn, som han anerkendte som sine, dels ved at lade dem bære patronymet Holgersen eller Holgersdatter, dels ved at få kong Frederik II?s stadfæstelse i 1565 af et gavebrev til Kirsten Nielsdatter, hvori Holger Rosenkrantz skænker hende forskelligt gods i Hansted sogn, bl.a. Egebjerggård, med adelige friheder for afgifter og tiender for Kirsten Nielsdatter og hendes børn og disses livsarvinger.

Bjarne Nørgaard Pedersen har i SLÆGTEN nr. 29, januar 2004, på grundlag af bl.a. en bestemt formulering i Viborg Landstings dombog ved gengivelsen af gavebrevet fremsat den påstand, at det ikke var ovennævnte Holger Ottesen Rosenkrantz, der havde udstedt gavebrevet, men en endnu ældre Holger Rosenkrantz. Denne påstand er dog i det efterfølgende nummer af SLÆGTEN blevet tilbagevist af Ole Bech Knudsen, der på grundlag af en grundig gennemgang af kildematerialet klart kan dokumentere, hvordan sammenhængen er.
Sammenhængen mellem Holger Ottesen Rosenkrantz og Egebjerggård blev i sin tid fundet af nu afdøde genealog H.P. Aagaard, som kort redegjorde herfor i Frede Terkelsens bog ?Slægter? fra 1961. Efterfølgende blev slægtsforbindelserne til Egebjerggård udnyttet i en række kommercielle slægtsbøger, f.eks.:
Slægtsbog, Anders Jensen Bruun, f. 1835, gårdejer i Enner, Tamdrup sogn, og hustru Mette Kirstine Frandsen, deres forfædre og efterkommere. Dansk Slægtsforskning, Fredericia.
Slægtsbog, Hans Edslev Sørensen, f. 1868, købmand i Hadsten, og hustru Ane Kirstine Pedersen, deres forfædre og efterkommere. Dansk Slægtsforskning, Fredericia 1971.
Slægtsbog, anetavle for Silke Nicolajsdatter og Rasmus Jensen. Dansk Slægtshistorie, Kjellerup, 1965-66.
Slægtsbog, anetavle for Søren Johansen Møller og Maren Johanne Andreasen. Dansk Slægtshistorie, Kjellerup, 1965-66.
Slægten fra Knæstedgaard i Hedensted sogn, om brødrene Jens og Søren Knudsen. Nordisk Slægtsforskning, Skals, 1970.

Flere af slægtsbøgerne indeholder en længere redegørelse for Egebjerggård og dens ejere i 1600-tallet.

I en artikel i Århus Stifts Årbøger, 1965, udnyttede forfatteren Sigurd Elkjær den fundne sammenhæng i en artikel: ?En illegitim adelsslægt på Horsensegnen?.

I 2000 udgav Anton Blaabjerg på SLÆGTENs Forlag et temahæfte ?Nutiden og Valdemar Sejr, Slægtsforskning og Danmarks historie?, hvor en række slægtslinjer viser forbindelsen mellem Valdemar Sejr og en række kendte personer fra 1800- og 1900-tallet samt en række nutidige slægtsforskere. Heri er også flere linjer fra Valdemar Sejr via Holger Ottesen Rosenkrantz og 2 af hans ?illegitime? børn med Kirsten Nielsdatter beskrevet.

På daværende tidspunkt havde jeg endnu ikke fundet min forbindelse tilbage til Holger Ottesen Rosenkrantz fra Peder Eriksen i Kørup.

B. De første generationer på Egebjerggård.
Holger Rosenkrantz og Kirsten Nielsdatter fik børnene Gabriel Holgersen, Christoffer Holgersen og (formentlig) Diana Holgersdatter. Når jeg skriver ?formentlig?, så er det, fordi Diana Holgersdatter ikke nævnes overhovedet i de gamle retssager, der blev ført igennem 1600-tallet om Egebjerggårds ?frihedsbrev?, men Diana Holgersdatter og hendes kommende ægtemand Peder Poulsen fik i 1580 af Frederik II livsbrev (dvs. frihed for skatter og afgifter m.m. i hele deres levetid) på et møllested kaldet Tingsted Mølle samt en ødegaard i Elling i Ousted sogn i Voer herred (se Kronens Skøder, bind I, side 229), hvilket tyder på, at hun hørte til søskendeflokken. Hvorvidt Diana Holgersdatter fik børn, vides ikke med sikkerhed, men besidderne af gården i Elling efter hende kendes (det er også mine aner).

Det blev Gabriel Holgersen, der videreførte Egebjerggård, idet broderen Christoffer Holgersen fra 1594 nævnes i Nim, hvor han fra 1598 var foged i Nim Birk. Christoffer giftede sig med Marine Pedersdatter, som også havde adeligt blod i årerne, idet hun var af slægten Gjødesen på Rask. Her skal ikke berettes mere om ham; i stedet vil jeg gå videre med Gabriel Holgersen på Egebjerggård.

Jeg vil dog ikke nævne alle linjer efter Gabriel Holgersen, men nøjes at henvise til den tidligere nævnte litteratur. Her vil jeg kort at skitsere den linje, der fører op til ham, jeg mener er far til vores Peder Eriksen i Kørup i Tamdrup sogn.

Gabriel Holgersen, der blev meget gammel (født 1558/65, død 1648/50), var gift flere gange, første gang ca. 1585 med N.N., som måske var datter af Erik Pedersen (Gjødesen) i Kørup. Sidst var han gift med Kirsten Nielsdatter (som 2. gang var gift med Niels Nielsen i Rådvedgård i Hansted sogn). Gabriel Holgersen havde sønnen Erik Gabrielsen (født før 1605, død 1648), der overtog Egebjerggård. Han blev gift med Anne Sørensdatter (død efter 1666, gift 2. gang med Jens Knudsen i Hjordbjerggård i Hylke sogn).

Erik Gabrielsen havde sønnen Christoffer Eriksen (født ca. 1642, død 1685), der overtog Egebjerggård 1660-66. Han var gift ca. 1666 med Anne Nielsdatter (født ca. 1650, død 1719), som var datter hans farfars sidste kone og hendes 2. mand Niels Nielsen i Rådvedgård (hun blev 2. gang gift med Søren Rasmussen, død 1727, som overtog Rådvedgård, men parret døde hos hendes søn af 1. ægteskab, Niels, i Kørup).

Christoffer Eriksen havde 3 sønner, Erik, Søren og Niels. Erik Christoffersen overtog Egebjerggård. Broderen Søren blev på Egebjerggård, og da Erik døde 1699/1700, overtog Søren Egebjerggård. Broderen Niels giftede sig til en gård i Kørup, idet han i 1704 giftede sig med Karen Christensdatter Bhi, der var enke efter gårdmand Christen Nielsen, der døde i 1703.

C. Peder Eriksen i Kørup.
For ca. 25 år siden havde jeg fundet min ane, Peder Eriksen i Kørup. Jeg gjorde på det tidspunkt ikke mere ved sagen, dels fordi jeg ikke havde så meget tid til slægtsforskning, dels fordi jeg ikke kunne finde hans fødsel i Tamdrup kirkebog, som i øvrigt er ret besværlig at læse, hvad angår den del, der omfatter 1600-tallet. Men det var allerede dengang min fornemmelse, at der var noget særligt ved ham.

For et par år siden genoptog jeg undersøgelsen og kunne da konstatere følgende: Peder Eriksen blev gift 30/6 1715 i Tamdrup med Anna Sophia Christensdatter. Peder Eriksen døde i Kørup i 1751 (begravet 5/9), angiveligt 63 år gammel. Anna Sophia Christensdatter, som var angivet uden patronym ved vielsen i 1715, blev født i Kørup i 1691 (døbt 21/9) og døde i Kørup i 1757 (begravet 3/8). Hun var datter af gårdmand Christen Nielsen og Karen Christensdatter Bhi, der som nævnt ovenfor efter at være blevet enke i 1703 giftede sig med Niels Christoffersen i 1704.

For at finde et spor til Peder Eriksens herkomst prøvede jeg at se på fadderne til Peder Eriksens og Anna Sophia Christendatters børn. Det kan jo ofte give et fingerpeg om familiemæssige sammenhænge.

Børn, alle født i Kørup:
1) Sidsel, f. 1716 (døbt 21/6), d. 1729 (begr. 6/4).
Faddere: Niels Christophersen og Hustru, Søren Nielsen, Jørgen Lauridsens Hustru og Anders Hansens Hustru af Kørup.

2) Birthe, f. 1717 (døbt 24/10), d. 1778 (begr. 29/11).
Faddere: Katrine Andersdatter, Anna Michelsdatter, Søren Nielsen, Hans Hansen, Malte Andersen.

3) Erich, f. 1719 (døbt 11/1), d. 1802 (begr. 7/10).
Gudmor: Niels Christophersens Hustru af Kørup. Faddere: Malte Andersen, Anders Hansen, Mads Terkelsen, Søren Nielsen, Jørgen Lauridsens Hustru, alle af Kørup.

4) Christen, f. 1723 (døbt 26/9), d. 1751 (begr. 24/8).
Gudmor: Niels Christophersens Datter af Kørup. Faddere: Niels Christophersen, Malte Andersen, Frands Jensen af Kørup, Søren Christophersen af Egebjerg hans tvende døtre Christina og Anna.

5) Karen, f. 1725 (døbt 28/2), d. 1781 (begr. 7/11).
Gudmor: Maltes Hustru. Faddere: Niels Christophersen og Sergiant Gantz af Kørup, Niels Christophersens steddatters Mand af Hatting, Frandses Hustru og Anders Hansens Hustru i Kørup.

6) Anna, f. 1727 (døbt 8/6), d. 1744 (begr. 6/4).
Gudmor: Niels Christophersens yngre Datter. Faddere: Malte Andersen, Niels Christophersen, Jørgen Lauridsen, Anders Hansens Hustru og Rasmus Sørensens Hustru, alle af Kørup.

7) Jonas, f. 1728 (døbt 15/12), d. 1731 (begr. 21/1).
Gudmor: Niels Christophersens yngste Datter. Faddere: Niels Christophersen selv, Erik Lauridsen, Anders Hansen, Maltes Hustru og Jørgen Lauridsens Hustru, alle af Kørup.

8) Sidsel, f. 1732 (døbt 14/4), d. 1806 (begr. 12/10).
Gudmor: Peder Erichsens Broders Kone i Astrup. Faddere: Jørgen Simonsen i Kørup, Niels Nielsen i Enner, Laurids Sørensen i Vrønding, Rasmus Jensens Hustru i Aarupgaard, Niels Christophersens Datter i Kørup.

Det første, man hæfter sig ved, er den fremtrædende rolle, som Niels Christoffersen, hans kone og deres døtre har. Men det var jo egentlig ikke så mærkeligt, for Niels Christoffersen var jo i 1704 blevet gift med Anna Sophias mor, Karen Christensdatter Bhi, så forklaringen lå jo lige for. Men det næste, jeg bed mærke i, var at Søren Christoffersens 2 døtre fra Egebjerggård også optrådte som faddere. Det var det, der fik mig ind på tanken om, at Peder Eriksen kunne være søn af Erik Christoffersen og dermed nevø til Niels Christoffersen.

Den første betingelse måtte selvfølgelig være, at Erik Christoffersen havde en søn ved navn Peder. Det var ikke umiddelbart til at finde ud af, for kirkebogen for Hansted sogn starter først i 1736. Men så blev jeg opmærksom på de militære mandtalslister for bl.a. Voer og Nim herreder fra 1700, som findes i landsarkivet i Viborg (de findes også på nettet, idet en amerikaner, Gary Horlacher, har lavet uddrag af dem (www.progenealogists.com/denmark/1700/censusindex.html)). Her står under Hansted sogn bl.a.:

Egebierregaard
Søren Christophersen 25
Erik Christophersens Enche
3 Sønner Christopher Erichsen 9
Peder Erichsen 7
Clemmen Erichsen 4

Dermed var det konstateret, at Erik Christoffersen havde en søn ved navn Peder. Men passede alderen? Efter aldersangivelsen i mandtalslisten skulle Peder Eriksen være født ca. 1693. Da han døde i Kørup i 1751, angives han som nævnt ovenfor at være 63 år gammel, altså skulle han være født ca. 1688! Denne forskel på 5 år bekymrede mig nu slet ikke, for jeg har efterhånden stor erfaring med Tamdrup kirkebog og kan konstatere, at alle præsterne i Tamdrup har været meget sjuskede med aldersangivelserne ved død, også der hvor de ved et enkelt opslag i deres egen kirkebog kunne se, hvornår den afdøde var født. Et eksempel er Peder Eriksens datter, min ane, Birgitte (=Birthe), som var født i 1717. Hun døde i 1778 og angives da at være 68 år! Altså en forskel på 7 år. Et andet eksempel er Peder Eriksens søn, Erik Pedersen, der var født i 1719. Han døde i 1802 og angives da at være 88 år, dvs. en forskel på 5 år. Selv ved yngre personer er der forskel. En anden af Peder Eriksens sønner, Christen, der var født i 1723, døde i 1751 og angives da at være 30 år gammel, dvs. en forskel på 3 år.

Forkerte aldersangivelser ved død er åbenbart ikke noget usædvanligt. Således har en arkivar på forsiden af den ældste kirkebog for Vejle (1714-1785) fundet det nødvendigt at skrive følgende: ?NB. De ved de døde 1781 ff anførte Aldere er ? i det mindste for en stor Del ? grebne fuldstændig ud af Luften?.

Det næste spørgsmål var navneopkald. Også her passede tingene. Der var opkald efter begge sæt bedsteforældre, idet Erik Christoffersens kone hed Birgitte Pedersdatter. Vi ser således Birthe (= Birgitte), Erik, Christen og Karen som nr. 2, 3, 4 og 5 i Peder Eriksens børneflok. At Sidsel er nr. 1, kan forklares ved, at Anna Sophias yngste søster hed Sidsel, og at der kan være sket navneopkald efter hende, fordi hun formentlig er død kort før Peder Eriksens første barns fødsel. Dødsfaldet er ganske vist ikke indført i kirkebogen, men det er heller ikke nogen overraskelse, for der mangler adskillige indførsler i Tamdrup kirkebog. Jeg har f.eks. en anden ane i Tamdrup sogn, hvis fødsel i ca. 1717 heller ikke er indført, selvom han er midt i en stor søskendeflok, hvor alle de øvrige børn er indført.

Tilbage til fadderne til Peder Eriksens børn. Det sidste barn, Sidsel (Mona og Jespers ane) født i 1732, har som gudmor Peder Eriksens broders kone i Astrup. Erik Christoffersens 2 øvrige sønner hed hhv. Christoffer og Clemend, som det fremgik af den militære mandtalsliste, så hvis jeg kunne finde en af dem et sted, der hedder Astrup og omkring dette tidspunkt, ville formodningen være kraftigt bestyrket.

Oprindelig havde jeg sat mig for at gennemtrawle alle lokaliteter i landet, der hedder Astrup, men heldigvis fik jeg kun lige startet på det, da jeg blev opmærksom på en håndskreven tilføjelse på side 68 i 14. hefte af statsbibliotekets eksemplar af J. Vahl: ?Slægtebog over afkommet af Christjern Nielsen, borgmester i Varde o. 1500? under H6 Susanne Dorothea Baggesen, som ifølge Vahl blev gift med birkedommer Bjerregaard. Her havde min gode ven, den tidligere meget aktive genealog Carl Langholz (jeg kunne kende skriften), tilføjet: ?gift 1721 i Løsning, Clemen Erichsen Bjerregaard, Birkefoged i Matrup, boede på Vaabenholm, Føvling s.? Jeg vidste, at nogle af dem, der kom fra Egebjerggård, brugte tilnavnet Bjerregaard, f.eks. Sørens Christoffersens døtre, så det var uden tvivl den rigtige Clemend. I kirkebogen for Føvling sogn, der ligger nogle få kilometer nord for Tamdrup sogn, optræder Clemend Eriksen både med og uden tilnavnet Bjerregaard. I de første indførsler er han af Vaabensholm i Føvling sogn, men i den sidste indførsel, hvor han optræder, nemlig i 1731, er han af Aastrup i Føvling sogn. Og dette er uden tvivl det samme som det Astrup, der nævnes i dåbsindførslen i Tamdrup i 1732 (på Videnskabernes Selskabs kort fra 1787 hedder lokaliteten Astrup!).

Herudover var der følgende observationer, der var med til at overbevise mig:

Niels Christoffersens kone, Karen Christensdatter Bhi, døde ca. 1741 (indførslen mangler) og Niels Christoffersen giftede sig 2. gang 12/11 1745 med sin husholderske, Birgitte Pedersdatter, som formentlig var fra Yding. Med hende fik han 2 børn, Peder og Karen. Ved sønnen Peders dåb den 13/7 1747 var en del af familien faddere, f.eks. Søren Christoffersen af Egebjerg og Peder Eriksen af Kørup, og gudmor var Niels Christoffersens datter. Herudover var nævnt Hans Snedkers Hustru af Egebjerg som fadder. Men hvem var Hans Snedkers hustru?

Ja, det fremgår af skiftet efter Hans Clausen Snedker den 27/5 1762 (Serridslevgård Gods? skifteprotokol 1759-1800, fol. 39, se også www.brejl.dk). Enken efter Hans Clausen snedker hed Anne Eriksdatter, og det er uden tvivl en søster til de 3 sønner af Erik Christoffersen. Hun er opkaldt efter sin farmor, Anne Nielsdatter, og hun havde selv 2 børn med navnene Erik og Birthe (= Birgitte), opkaldt efter hendes forældre.

Kunne der findes mere?

Anne Eriksdatter må være født før 1701, idet hendes far døde 1699/1700. Kirkebogen for Hansted starter som nævnt 1736, og ? afhængig af, hvornår hun var født - var der en chance for, at hun stadig fik børn efter 1735. Og det gjorde hun. I 1738 får hun døbt et barn døbt. Navnet på barnet er ikke angivet, og der er heller ingen faddere nævnt, bortset fra den, der bar barnet. Og barnet blev ?baaren af Peder Erichsöns Hust. i Kiørup?.

Så var ringen sluttet! Og konklusionen klar: Peder Eriksen i Kørup er søn af Erik Christoffersen på Ergebjerggård og dermed en efterkommer efter Holger Ottesen Rosenkrantz.

Hvis der skulle gøres yderligere for at overbevise dem, der endnu er i tvivl, skulle det være en gennemgang af tingbogen for Voer-Nim herreder for 1. halvdel af 1700-tallet for at se, om kan findes et sted, hvor der står, at Niels Christoffersen er Peder Eriksens farbror, eller at Peder Eriksen er Niels Christoffersens brodersøn. Og den gennemgang vil jeg selvfølgelig foretage, ikke så meget for at finde sådanne oplysninger, for jeg er overbevist om sammenhængen, men mere fordi jeg arbejder meget med Voer og Nim herreder og derfor vil få mere viden om området ved en sådan gennemgang.

Venlig hilsen

Hans-Ole Mørk
Valg:

Dato: 05/06-05 23:21

Det var en ordentlig mundfuld, et flot stykke arbejde, jeg siger mange tak for dine oplysninger.
Jeg fandt lige dette link til Erik Christoffersen,s aner
[home20.inet.tele.dk],
Hilsen
Mona
<[www.bergfriedt.dk]

Valg:

Indsendt af: Villy M. Sorensen

Dato: 06/06-05 17:21

Tja,

hvordan kommer man ned fra saadan en tur i adelen og slägtsforskningen
til et par dröje detaljer i dagliglivet?

Hövinghof er jo ikke et sen-navn, ikke et vidt udbredt eller Allerweltsnamen,
som man siger paa tysk. Det er närmest utänkeligt, at de to Hövinghofer
ikke er i familie. Og de kan ikke lade fingrene fra möller.

Da disse nävnte mandtal 1700 interesserer mig stärkt
kiggede jeg paa den amerikanske hjemmeside og saa oversigtsbögerne
til Viborg Landsarkiv for at se om der findes de samme Landeværnsmantal
i Nörvang herred. Da jeg ikke kunne finde noget der, saa jeg efter under
Skanderborg og Aakär amter, men der er det heller ikke nävnt. Det er vel
for specielt. Hvis der er nogen, der ved om disse Landeværnsmantal ogsaa
findes for Nörvang herred er jeg aldeles interesseret.
Men hvad jeg saa var "A.3.2 Komm.sager: Johan mod Caspar
Hövinghoff 1727" under B5C 235 pakker et sted.

Er der nogen, der er interesseret i historien om, hvordan min
afstammelse fral Karl den Store maatte slettes? (Krognos kludder).

Venlig Hilsen
Villy
Valg:

Indsendt af: Thorkild Nielsen, Malling

Dato: 07/06-05 12:06

Mange tak for den store gennemgang - det var yderst interessant.

vh
Thorkild
Valg:

Indsendt af: Allan M. Andersen

Dato: 04/09-08 17:39

Hej.

Her er der en Anna Hansdatter, f. ca. 1727, jeg leder efter en der var født ca. 1724. Kan det være min. 3 år er det muligt at huske forkert. Men hvem blev denne Anna Hansdatter gift m. Min skal være gift med Henrik Christoffer Skjemt, murermester og skoleholder i nabosognet Hornborg.

Er der nogen der ved hvad der blev af Hans Clausen Snedkers datter Anna?

Med venlig Hilsen fra DIS-DK nr. 10223 Allan Martens Andersen
Valg:

Indsendt af: Allan M. Andersen

Dato: 04/09-08 17:48

Hej igen.

Undskyld, jeg så ikke hun døde i 1744!

Med venlig Hilsen fra DIS-DK nr. 10223 Allan Martens Andersen
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.