Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

1801 i Viborg - hvor i 1787 ? - ikke løst!

Indsendt af: gerda nielsen

Dato: 26/11-09 20:37

Hej

Jens Pedersen Møller og Mariane Hassing måtte omkring 1783 på grund af armod flytte fra Bjerge Mølle i Tøndering sogn, Viborg amt.

Ved FT 1801 er de i Viborg Købstad med søn Christian Møller 18 år, men hvor er de ved FT 1787 ?

Jeg har prøvet med alle mulige navnekombinationer, uden held.
Er der nogen, der har et godt råd ?

Venlig hilsen
Gerda Nielsen

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 27/11/09 14:34 af gerda nielsen.
Valg:

Re: 1801 i Viborg - hvor i 1787 ?

Indsendt af: Lisbeth Lykke Jensen

Dato: 26/11-09 22:06

Hej Gerda
Family search har følgende bud på denne familie:

Jens Møller Pedersen født 1738 Feldingbjerg, Viborg - død 15 marts 1811
Mariane Hassing født omkring 1740 Feldingbjerg

Mariane Hassing og Jens Pedersen Møller viet 26 maj 1768 graabrødre, Viborg

Måske kan noget af det hjælpe dig videre?
hilsen Lisbeth
Valg:

Re: 1801 i Viborg - hvor i 1787 ?

Indsendt af: Bente Dyrstad

Dato: 26/11-09 22:29

Hejsa

denne "måske"

Mariane Hasseler Køn: K Alder: 54 Civilstand: Gift
Erhverv: faaer Ophold der i Huuset
Kilde: FT-1787 Amt: Viborg Herred: Nørlyng Sogn: Viborg Købstad Stednavn: Wiborg
Matr.nr/adresse: Store St.Hans Gade 6 Indtastningsnr: C6963 Løbenr.: 258
Kommentarer: Manden bortrejst til Søes og vides ikke om han er levende eller død

Samtlige personer i husstanden

Viborg, Nørlyng, Viborg Købstad, Wiborg, Store St.Hans Gade 6, , FT-1787, C6963
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peter Ditmar Stilling 50 Gift Hosbonde ernærer sig deels som Cames !! Bager og deels af Aulsbrug
Anne Marie Hasseler 46 Gift hans Kone
Mouritz Rasmusen Stilling 13 Ugift deres Barn
Anne Sophie Stilling 11 Ugift deres Barn
Hans Christian Stilling 9 Ugift deres Barn
Anne Marie Stilling 4 Ugift deres Barn
Mariane Hasseler 54 Gift Konens Sødster faaer Ophold der i Huuset

Samtlige personer i husstanden

Viborg, Nørlyng, Viborg Købstad, Viborg købstad, Brapanden 24, 381, FT-1801, B9111
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Pedersen Møller 63 Gift Husbonde, bor til leje Krøbling
Maren Anne Hussing 59 Gift Hans kone
Christian Møller 18 Ugift Deres søn
Jens Møller 2 Ugift Deres søn

Venlig Hilsen**Bente O Dyrstad

[www.ougtvig.dk]
[www.dis-faxe.dis-danmark.dk]

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 26/11/09 22:37 af Bente Dyrstad.
Valg:

Re: 1801 i Viborg - hvor i 1787 ? ikke løst !

Dato: 26/11-09 22:54

Hej

Lisbeths oplysninger har jeg i forvejen og den Mariane Hasseler, som Bente har

fundet i 1787er ikke den rigtige

"Min" Mariane Hassing er født 1742 og det passer jo også med, at hun er 59 år i 1801.

Det er lidt mystisk, hvor de gemmer sig i 1787 !

Venlig hilsen
Gerda Nielsen

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 27/11/09 14:33 af gerda nielsen.
Valg:

Re: 1801 i Viborg - hvor i 1787 ? - ikke løst!

Dato: 27/11-09 14:47

Hej igen

Jeg er ved at blive skeløjet af at lede - hvor var de dog i 1787 ??

Mariane var faktisk døbt Marie Anne, datter af Andreas Hassing i Viborg 1742,

så hun kan jo også stå som Andreasdatter, men det har ikke hjulpet noget i

søgningen.

Jens Pedersen Møller født 1738 var søn af Peder Møller, så han kan jo både kalde

sig Pedersen og Møller.

1780/1783 flyttede familien fra Bjerge Mølle i Tøndering sogn.

Det vides ikke, hvor sønnen Christian Møller er født - han var 18 år ved FT 1801,

hvor familien boede i Viborg Købstad

Hvem kan gennemskue problemet ?

Venlig hilsen
Gerda Nielsen

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 27/11/09 14:49 af gerda nielsen.
Valg:

Indsendt af: kirsten nielsen

Dato: 27/11-09 15:18

Børn af samme par
Ikke at det hjælper, børnene er heller ikke at finde i FT 1787

29. Mette Marie Jensen Moller -
Gender: <Female> Birth: 1769 Of, Feldingbjerg, Viborg, Denmark

30. Peder Jensen Moller -
Gender: <Male> Birth: 1770 Of, Feldingbjerg, Viborg, Denmark

31. Anna Marie Jensen -
Gender: <Female> Christening: 1771 Of, Feldingbjerg, Viborg, Denmark

32. Andreas Jensen -
Gender: <Male> Christening: 1772 Of, Feldingbjerg, Viborg, Denmark

33. Andreas Jensen -
Gender: <Male> Birth: 12 AUG 1773 Of, Feldingbjerg, Viborg, Denmark

34. Andreas Jensen -

Med venlig Hilsen
Kirsten 3230
Valg:

Indsendt af:

Dato: 27/11-09 15:30

Hej.

Der findes en bog "Kristian Vestergaard - Vandmøller i Viborg Amt - 1975" - med summarisk omtale af møllernes ejere og fæstere.

Her er omtalt "Salling Herred - Nr 119, Bjerre Mølle".

Jeg har kopi af enkelte af siderne - men ikke den/dem om Bjerre - så jeg kender ikke omtalens omfang.

Thorbjørn
Valg:

Dato: 27/11-09 15:50

Hej Kirsten
Nej desværre kan børnene heller ikke findes i 1787.
--------------
Hej Thorbjørn:
Jeg vil da prøve at se i bogen på biblioteket - tak for tippet, men det er jo langt fra sikkert, at det løser problemet.

Venlig hilsen
Gerda Nielsen
Valg:

Indsendt af: Henry Vestergaard

Dato: 27/11-09 15:55

Hej Gerda
jeg sender dig hvad jeg har om vor fælles ane
jeg ved ikke om du har brug for det

hilsen H V

Jens Pedersen blev født i Skalmstrup Mølle i Feldingbjerg Sogn,hjemmedøbt 15. maj(Kristi Himmelfartsdag)og derpaa fremstillet i Kirken 26.maj(Fer.2 Pentecostes),som søn af Peder Pedersen Møller og hustru Mette Jensdatter.-Faddere i Kirken var Volf Christensen af Stoholm ,Jens og Christian Løxdorf af Grønkiær,Mette Jens Faurholts afNør Feldingbjerg og Maren Volfsdatter af Stoholm ;Mette Andersdatter af Grønkiær bar ham .
Jens Pedersen blev gift 1768 i Viborg Graabrødre (Nørre Sogns )Kirke,trolovet 14 .april og copuleret 26.maj med pigen Marianne Hassing.-Forlovere: Skrædder, Christen Hassing (brudens bror)og Aanon Hansen Berg( gift med brudens søster)Marianne blev født 1742 i Viborg Søndre Sogn ,døbt 17.juni ,som datter af Sergent Andreas Hassing ,"som nu er spisemester for fangerne ved tugthuset,"og hustru Maren Jensdatter .Hun blev holdt over daaben af Peder Murermesters kone Johanne
Pedersdatter,og døbt af Hr. Chistian Sadolin;faddere var Ole Hansen Garber ,Søren HansenKusk ,Poul Tømmermand ,og Karen Faarbech.
Fra giftermaalet til 1775 var Jens Pedersen fæster af fødehjemmet Skalmstrup Mølle I Feldingbjerg Sogn under herregaarden Lundgaard,hvorefter han flyttede til Bjerre Mølle i Tøndering Sogn ,som han havde købt allerede i 1772.
Ifølge kirkebogen blev Jens Pedersen i Skalmstrup Mølle 18.maj 1763 publice absolveret,fik altsaa tilgivelse efter offentlig bekendelse for synd mod det 6. bud; Den kvindelige modpart var Anne Marie Andersdatter fra Loldrup som på et tidspunkt tjente på Lundgaard.Anne Marie Andersdatter blev senere gift med Peder Raae i Daugbjerg som også tog hendes "uægte " barn Marie til sig som sin steddatter. Fødehjemmet ,maa Jens Pedersen have overtaget omkring sit giftemaal 1768;moderen og faderen døde henholdsvis 1766 og 1773 .- Endnu i sensommeren 1773 ved sønnen Andreases fødsel og daab boede familien i møllen, hvis næste fæster fik fæstebrev 28.september 1775.
Børn:
1.Mette Marie Jensdatter, født 1769. 2. Peder Jensen født 1770, død i Durup Sogn 72 aar gammel,gift i 1809 i Balling med enken Else Jacobsdatter i Balling Overmølle,født 1788,død efter 1845 ;hun var blevet gift i Kobberup med Niels Villadsen ,død i Balling Over Mølle,27 aar gam
mel;og hun var datter af Jacob Jensen og hustru Juliane Marie Justdatter Brøndum i Søby Mølle .
Peder Jensen drev Balling Over Mølle fra giftermaalet i1809 til 1836,da han blev husmand i Durup.
3.Anne Marie Jensdatter 1771 død 8 mdr gl
4.Andreas 1772 død 13 uger gl
5.Andreas 1773 gift med Kirsten Christensdatter i Søby 6.PeterJensen 1776 i Bjerre Mølle, død 1860 i Nr Balling 86 aar gl.Han var 1816 blevet gift i Vridsted med Maren Holm ,hun var datter af Sergent og senere skoleholder i Vridsted by og sogn Peder Jensen Holm og Dorthea Elisabeth Brunich og
var blevet gift første gang 1797 i Fly med Ove Jensen,død 1816 ,sognedegn i Vroue -Resen1797-1800 og derpaa i Tostrup -Roum
PeterJensen der ved folketællingen 1801 tjente hos fætteren Peder Jensen Feldingbjerg i Trevad Mølle ,var fra giftermaalet 1816 til 1850 boels-eller husmand i Vridsted,men derpaa fæstehusmand i Nr Balling.
7.Christian Jensen 1783/84-uvist hvor, opholdt sig ved folketællingen1801 hos forældrene i Viborg og ved faderens død 1811 formentlig i København.
I 1772 køber Jens Pedersen Bjerre Mølle :Kjendes jeg underskrevne Laurits Christensen boende i Lyby Mølle udi Grønning Sogn i Salling, og hermed til vitterlig gjør, at jeg med min og min hustru Anne Jacobsdatters frie willie haver solgt, skjødet og afhændet, ligesom jeg hermed sælger, skiøder og afhænder fra mig og mine arvinger til agtbare unge mand Jens Pedersen fra Skalmstrup Mølleog hans arvinger een mig tilhørende Mølle beliggende udi Tøndering Sogn i Salling, Bjerre Mølle kaldet, som nu haves i fæste af Bertel Christensen,med samme Ejendoms ret og rettigheder, som den forrige ejer- - - - - - - -
Jens Pedersen låner 400 Rdl af Assessorinde Johanne Kjerstine Pandrup Friis på Lundgaard, som får 1.Pririotets Ret i Bjerre Mølle.

Anno 1779 7. Augusti
Indfandt sig Hans Kongelige Majestæts Bye og Herredsfoged og 2 Witterligshedsmænd Bøge Fejlberg og Søren Vernesen af Schiwe hos Mølleren Jens Pedersen Schamelstrup i Bjerre Mølle, ifølge ordre fra Hans Excellence Geheime Raad Gabell, saaledes lydende;--

Pro MemoriaFogden Sn. Raae ved Hegnet er ved Pro Memoria under 20. Juli indkommen hertil med begiæring over Jens Pedersen Schalmelstrup i Bjerre Mølle, at hand eij som øvrige sognemænd har villet give vagthold ,ved et afsindig Fruentimmer navnlige Dorthe Christensdatter i Tøndering Sogn og Bye tvende gange ikke efter Tour og Omgang tilfaldt ham, samt at hand udebliver en dag fra at forrette pligte-arbejde ved Tøndering Kirke, som dette sommer har været under reparation.Til at bevogte anmelte Fruentimmer i Møllerens sted , de tre gange hand udeblev, har Fogden Raae sendt en karl ,og hver gang betalt ham 1 skilling og 8 fenning , som bliver 4 sk og 8 f ,ligeledes har bemelte Raae sendt een til at forrette det pligte-arbejde benævnte dag ved Kirken ,som Mølleren udeblev frae og for samme arbejde betalt 1 sk. der tillige med det forrige 4 sk. 8f. giver 5 sk. 8 f.Og da der ikke er noget til som fritager Mølleren fra enten at give vagthold eller folk til pligt-arbejde ved Kirkens reparation er betalte leije ogsaa er meget moderat.Saa anmodes Dee at Dee engang med første naar det kan blive Deres bejlighed hos forannævnte Jens Pedersen Schalmelstrup i Bjerre Mølle ved udpantning inddrage dette beløb 5 sk. 8 f.,og betaler Sen. Raae samme imod Qwittering,som til mit Contoer behagelig maatte indfinde saa og giøre udpantning for ,hvad De for denne Deres forretning maatte tilkomme, siden hand ikke efter ønske indbetalte til mit Contoer har gjørlige villet rette for sig .
Schiwe 31 Augusti 1779 .
Gabell.

Herr Bye og Herritsfoged Sehner !

Hvilken skrivelse og ordre blev Mølleren forelagt .
Hvorefter Byefogden foreslog mindelig betaling for de i brevets benævnte 5 sk. 8f.hvortil Mølleren svarede : hand kunde ikke betale, saa forlangte ogsaa Byefogden for sin rejse og for denne forretning ,først for forretningen 20 f ,for vognleije frem og tilbage 1 sk.til de anførte mænd 2sk. 2f. ,hvilken Byefogden ønskedebetaling eller i mangel heraf maatte giøre udpantning : Mølleren svarede at hand ikke kunne betale . Og siden hand ikke kunde betale saa blev Byefogden nødt til efter ordre at giøre udpantning ,og bad Mølleren at udvise selv noget ,hvori kunde være Pandt for ovennævnte summa 14 sk. 12 f..Jens Pedersen Udviste derfor et maadelig Spanskrør med sølvring ,som blev ansat for værdien 10sk.og 12f. Et par malm lysestager for 4 sk. ialt summa 14sk. og 12 f,alt efter Jens Pedersens forlangende og begiæring , derefter blev bemelte Stok og stager som Pandt antaget ,og Jens Pedersen paalagt inden for de i loven fastsatte tid at indløse, da det ellers ved Auction paa hands regning bliver bortsolgt ,og ham pligtig at betale omkostninger.
Hvorved denne forretning saaledes blev .
O. Selmer

Søren Vernesen B. Fejlberg.

Den 12-12-1779
Jens Pedersen låner 200 Rigsdaler af Anders Jensen Bajlum , som skal forrentes med 4 %..Paa trods af loven blev der brændt meget brændevin paa landet i 1700 -tallet,delsi alle møller og dels paa mange større bøndergaarde.-9 november 1779 blev der afholdt auktion over brændevinstøj konfiskeret ved dom af 25.september hos mølleren Jens Pedersen Schamelstrup i Bjerre Mølle:det solgte bestod af en brændevinskedel med laag og hat,vægtig i lispund 15 1\2 pund,solgt for 7 rdl 2mark 4 3\4 skilling,samt endnu en kobber brændevins hat med laag og piber ,vægtig 1 lispund 4 1\2 pund, solgt for 3 rdl 3 mrk 2 1\4sk.Et af de følgende aar maa Jens have opgivet at drive Bjerre Mølle . For efter købekontrakt af 12 oktober og skøde af 26.februar 1783,læst 23. april solgte Jens Pedersen Damgaard i Bjerre Mølle med samtykke af sin hustru Anne Andersdatter til ædle sr.Peder Muller ,Bjerre Mølles godt tdr hartkorn ,men hvordan og hvornaar møllen var overgaaet fra Jens Pedersen Schamelstrup til Jens Pedersen Damgaard er forgæves eftersøgt.Da datteren Mette Marie i 1799 fødte sin uægte søn Jens ,opholdt hun sig hos forældrene i Viborg Søndre Sogn.-Ved folketællingen i 1801,boede Jens Pedersen Møller 63 aar,krøbling ,hustruen, Marianne Hassing ,59 aar ,sønnen, Christian Møller18 aar, og sønnen eller rettere dattersønnen Jens Møller,2 aar til leje hos Anders Aarestrup i Bradepande (sct Pederstræde) ikke langt fra Søndre Sogns Kirke.
Marianne Hassing døde i Viborg Søndre Sogn 1808 ,hvorefter Jens Møller tidligst 1809 flyttede til Højbjerg by og sogn,hvor datteren da var blevet degnekone.20.marts 1811 paabegyndtes skiftet efter Jens Møller ,indsidder hos degnen i Højbjerg ,hvis arvinger var følgende 5 børn Mette Marie i Højbjerg ,Peder Jensen i Overballe Mølle i Salling Andreas Jensen i Søby ,Peter Jensen i Vridsted og Christian Jensen formentlig i København.
Den afdøde efterlod sig kun ganske faa klædningsstykker ,vurderet til ialt 5 rdl,nemlig :1nattrøje ,2mk,1 bryststykke af læder 1mk, 1par gamle vadmels bukser 3 mk,1 par skind ditto 4 mk ,1 kjole af graat klæde 1rdl 2mk,2 par gamle strømper 2 mk, 2 gamle skjorter 1 rdl, 2 huer 3mk. 1 hat 1mk, Skiftet blev dog først afsluttet8.december 1813 ,hvor det blev oplyst,at stærvboets faa ubetydelige effekter til 5 rdl ikke engang kunne udrede skifteomkostningerne og "afdødes henfart",bekostet af svigersønnen.
Som degnen Halkjærs svigerfader Jens Møller døde han 15 marts 1811, 73 aar gammel
Som Jens Møllers hustru Marianne Andreasdatter Hassing døde hun 1808 i Viborg Søndre Sogn, begravet 21. januar under klokkernes ringen ,54 aar gammel.
Valg:

Dato: 27/11-09 16:13

Hej Henry

Mange tak - det meste af det har jeg her i slægtsbogen "Slægten Holst fra Balling
sogn", som biblioteket har skaffet mig.

Den yderst erfarne slægtsforsker, der har skrevet om familien fra møllen, har ikke kunnet finde dem i 1787 og så syntes jeg, det kunne være spændende at prøve, om det kunne lykkes for mig.

Venlig hilsen
Gerda
Valg:

Indsendt af: Carsten Friis Fischer

Dato: 27/11-09 17:23

Hej Gerda

I bogen over Vandmøller i Viborg Amt, står følgende:

"1779, G168-88. 7/8 bliver møller Jens Pedersen udpantet for at udeblive fra pligtarbejde "at vogte et afsindigt qvindfolk ved Tøndering kirke". I pant tages en spanskrørsstok med sølvring, og 1 lysestage".

Det hjalp dig jo så heller ikke med 1787 tællingen.

Men nu ved du da hvad der står om personen.

Hans far er så også omtalt under Skalmstrup Mølle.

mvh

Carsten Fischer
Valg:

Dato: 27/11-09 17:57

Hej Carsten

Mange tak,- så sparer jeg en tur til biblioteket, men som du skriver, så fører

det jo ikke til FT 1787.

Venlig hilsen
Gerda Nielsen
Valg:

Indsendt af: Pia og Niels

Dato: 27/11-09 18:24

Hej Gerda.

Jeg vil anbefale dig at starte med at prøve at finde sønnen Christian Møller på 18 år i 1801 i lægdsrullen for Viborg. Hvis det lykkes, kan du derfra spore ham tilbage i lægdsrullerne og så forhåbentlig finde ud af, hvor han var i 1787, hvor han må formodes at have været sammen med forældrene.

M.v.h. Pia.
Valg:

Dato: 27/11-09 19:01

Hej Pia

Tak for forslaget - det er dog ikke så nemt for mig at realisere, men det kunne

da være en mulighed for at spore familien.

Venlig hilsen
Gerda
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.