Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Gå til side: Foregående 1 2 3 4 5 Næste

Aktuel side: 4 af 5

Re: Slægten SAND - Vendsyssel og Han herred

Indsendt af: K. Thidemann

Dato: 06/06-05 19:34

Endnu et LILLE bevis på vi er på rette vej !

Vore stamfar Christen Nielsen i Kollerup får foruden datteren Kirsten*1652, børnene Anders, Jens og Maren.

<[home1.stofanet.dk];

Hjortdal kirkebog
21 Jul. 1695
Lauridtz Thomsen og Kirsten (hul i papir)
datter kaldet Anne
Faddere Peder Thomsen, Jens Saand, Anders Saand, Maren (hul i papir)
Kirkegang d. 25 Aug.

Hjortdal døde 1704
d. 8 Juny Inger Laursdatter barnefødt i Svenstrup 1693 d. 21 janv
faderen Laurs Thomsen, moderen Kirsen Christensdatter
af kopper bortdød?

---------------------------
Mvh
K. Thidemann

Indlæg ændret (06. jun 05 23:31)

[home1.stofanet.dk]
Valg:

Indsendt af: C. Rosenberg

Dato: 06/06-05 21:39

Hej Ketty!

Kunne flg. Malene Christensdatter også være en datter af Christen Nielsen - måske en Maren:

Rønnovholm skifte:
11. juni 1751 Christen Kaastrup i Løkken, død i Kragerø i Norge, gift med Malene Christiansdatter. Vidner Jens Bondgaard og Christen Smed af Løkken. Børn: Kirstine Christensdatter, 6 år, Laurs Christensen, 5 år, og Christen Christensen, 3 år. Enkens laugværge Sr. Søren Baare af Løkken, senere Jens Christensen i Løkken, og børnenes formynder, deres næst pårørende Sr. Hans Schmidt i Løkken.

Næstpårørende kunne jo være en evt. søster til Malene, som var gift med Hans Schmidt (smed) i Løkken

mvh Carl
Valg:

Dato: 06/06-05 21:57

Hej Carl

Ja, jeg ved ikke hvad der er med den Hans Smed i Løkken - det var jo også ham der i 1735 underskrev afkaldsbrev.
-----------------
Rønnovsholm gods
Afdødes morbroder var Anders Christensen Sand i Rubjerg, som underskrev afkaldsbrev sammen med Hans Jensen Smed i Løkken.
-----------------

Mvh
Ketty

Håber jeg får tid i morgen til at se på det.

Maren Christensdatter *1658 kan det ikke være, hun er for gammel til disse børn.

Indlæg ændret (07. jun 05 18:16)

[home1.stofanet.dk]
Valg:

Dato: 07/06-05 07:25

Hej Ketty!

Her er, hvad jeg p.t. har om Hans Jensen Smed fra Løkken:

13. april 1733 Laurs Laursen, gift med Birgitte Thomasdatter i Gølstrup. Vidner Peder Knudsen og Friderich Olesen af Gølstrup, senere Peder Andersen af Gølstrup. Søskende: En halvbroder Christen Laursen af Gølstrup og hans søn Jens Christensen nævnes, en halvsøster Valborg Laursdatter af Hundelev, som er gal (afsindig) og fattig, en halvsøster afg. Anne Laursdatter, hendes datter Maren Sørensdatter, gift med Jens Christensen i Gølstrup, og sønner Peder og Laurs Sørensen i Borup. Enken havde taget en kiste med ægteparrets gangklæder med sig til Hans Smeds i Løkken, hvortil hun var flyttet. 2 nye vidner hos Hans Jensen Smed var Jens Laursen og Niels Andersen, begge af Furreby. Enkens lavværge Hans Smed. Anne Michelsdatter fik betaling for at gå til Brødslev med et brev til enkens broder.

28. marts 1735 Christen Nielsen Degn i Løkken, gift med Johanne Laursdatter. Søskende: Ole Nielsen Degn, Bonderup i Haverslev sogn, Han Herred, en afdød søster Maren Nielsdatter, død 1719, var gift med Hejle Clemmensen i Hjortels sogn, Vester Svenstrup, deres datter Karen Hejlesdatter, 23 år. Enkens lavværge hendes broder Laurs Laursen i Stenum. Vidner Christen Jensen Brun af Furreby og Peder Christensen af Løkken. Afdødes morbroder var Anders Christensen Sand i Rubjerg, som underskrev afkaldsbrev sammen med Hans Jensen Smed i Løkken.

8. august 1735 Birgitte Thomasdatter, som døde til Hans Smeds i Løkken. Vidner til afkaldsbrev fra Hans Smed, Mons. Svend Thomsen og Niels Matthisen i Løkken.

6. august 1639 Peder Christensen i Løkken, gift med Jyllen Pedersdatter. Børn: Maren Pedersdatter, 9 år, Christen Pedersen, 7 år, Ellen Pedersdatter, 5 år, Karen Pedersdatter, 2 ½ år, Peder Pedersen, nyfødt, som Jens Ibsen af Løkken var formynder for. Enkens lavværge Mogens Thomsen af Løkken. Vidner Christen Ibsen og Hans Jensen af Løkken.

12. september 1746 Maren Jensdatter i Løkken, boende hos Hans Sørensen Wenneberg, som er gift med den afdødes søsterdatter Maren Christensdatter, hvor hun som enke pga. svaghed har opholdt sig. Arvinger: søstersøn Bertel Laursen i Furreby Vandmølle, søster Mette Laursdatter, gift med Christen Clemmensen i Furreby, søster Gertrud Jensdatter, gift med Christen Thøgersen i Løth, Jetsmark sogn. Vidner Hans Jensen Smed i Løkken og Christian Jensen Torp, danske skoleholder i Furreby.

10. august 1747 Else Christensdatter, Hans Jensen Smeds hustru i Løkken. Indbyrdes testamente oprettet 8. Juli 1724 i Øster Risør i Norge, underskrevet af vidnerne Rasmus Hiermand og Jon Olufsen.

11. juni 1751 Christen Kaastrup i Løkken, død i Kragerø i Norge, gift med Malene Christiansdatter. Vidner Jens Bondgaard og Christen Smed af Løkken. Børn: Kirstine Christensdatter, 6 år, Laurs Christensen, 5 år, og Christen Christensen, 3 år. Enkens laugværge Sr. Søren Baare af Løkken, senere Jens Christensen i Løkken, og børnenes formynder, deres næst pårørende Sr. Hans Schmidt i Løkken.

4. juli 1757 Hans Jensen Smed/Sterck i Løkken, gift med Anne Mikkelsdatter. Hendes lavværge Sr. Søren Baare af Løkken. Afdødes søsterdatter Malene Christiansdatter, gift med Ole Nielsen i Faarup, Saltum sogn. Enkens søn Mikkel Sørensen Thurah havde sin arv til gode efter faderen Søren Larsen Thurah, på hans vegne sognepræst Lars Tura til Jelstrup og Lyngby Menigheder.

Dertil kommer Maren Sand:
24. januar 1752 Ungkarl Christen Nielsen Bastholm i Løkken. Faderen Niels Bastholm. Gæld til Søren Skomager i Furreby, Christen Smidt i Rubjerg, Karen Laursdatter sal. Niels Sørensens i Borup, Thomas Matthisen i Trudslev, Christen Smed i Vraa, Thomas Glad i Rubjerg, Niels Marquorsen i Ulstrup, Rubjerg sogn, hr. Stampes i Vraa, Christen Nielsen i Stenum, Maren Sørensdatter i Lyngby, Peder Jensen Stenum i Løkken, Christen Svendsens kone i Rubjerg, Jørgen Olufsen i Vittrup, Frands Snering i Børglum by, Anders Clausen i Børglum by, Niels Sørensen i Aasendrup, Christen Nielsen i Aasendrup, Søren Madsen i Vrensted, Christen Krag i Vrensted, Oluf Roeds enke på Sanden i Ingstrup sogn, Laurs Smed i Horne, Niels Kringel i Ingstrup sogn, Jens Guldsmed i Pirupshvarre, Vester Engel Tømmermand i Aalborg, Christen Bunderup i Blokhuset, Kjeld Simonsen i Vestermark, Jens Nielsen ibidem, Christen Søndergaard i Holt, Maren Sand Christen Svendsens kone i Rubjerg, Peder Jensen i Alstrup, Bertel Møller i Furreby, Hans Dahl i Hjørring, Thomas Madsen i Lyngby, Jacob Winther i Hjørring, Sr. Søren Baare i Løkken, Jens Poulsen i Aasendrup på moders vegne, Christen Christensen i Ingstrup, Peder Nielsen i Underaare, Søren Hauerslev i Løkken på Sr. Niels Andersens vegne i Røglstue i Norge.[b][/b][b]

kh Carl
Valg:

Dato: 07/06-05 07:54

Hej Ketty!

Er Maren Jensdatter identisk med førnævnte Maren, gift med Christen Svendsen i Rubjerg? I en anden udskrift af skifter fra Fuglsig gods er der spørgsmåltegn ved Maren's patronym. Hun anses da også for at være en Andersdatter, d.a. Anders Christensen Sand fra Rubjerg:

Fuglsig
06.03.1777 Maren Jensdatter i Rubjerg Fol. 220
gift Christen Svendsen
Arvinger:
Enkemanden
Børn
Willum Christensen i Rubjerg
Lars Christensen i Rubjerg

mvh Carl
Valg:

Dato: 07/06-05 15:27

Mon dette skulle være vores Hans Jensen Smed?

Persondata for hver rode: 9. rode (Muralmenningen):

1729 Hans Jensen Smed 2-0
1730 Hans Jensen Smed 2-0

Kan denne Hans Jensen Smed være "vores"? Hans Jensen Smed og Else Christensdatter oprettede indbyrdes testamente 8. Juli 1724 i Øster Risør i Norge.

Og nedenstående Rasmus Hiermand er muligvis underskriver på H.J. Smed og Else Christensdatters testamente
Innvandrere i Kragerø by ca. 1700 (1720-1729), Akershus stiftamt,
Rasmus Hiermand, måler og veier
Ligningsmanntall for Kragerø by Anno 1729, Akershus stiftamt
Rasmus Hiermand 6-2
Valg:

Dato: 07/06-05 15:54

Uheldigvis faldt Bergen ud:

Bergen by:
Persondata for hver rode: 9. rode (Muralmenningen):
Valg:

Indsendt af:

Dato: 14/06-05 15:27

DEt var ikke så lidt i har været omkring Sand´familierne

åØå9. juni 1812 fol. 215b, 219 skifte efter husmand Niels Johansens hustru Maren Sørensdatter i Pirupshvarre, Hune sogn, død 9. nov. 1808. Børn: 1. Lars Jensen, død, hans datter Dorthe Larsdatter, som er hos sin stiffader Niels Knudsen i Blokhus.
2. Jens Nielsen, kommanderet i kongens tjeneste ved roflotillen i Nyborg.
3. Karen Jensdatter, enke efter Bertel Mathisen i Blokhus.
4. Maren Kirstine Jensdatter, gift med Lars Sørensen i Høyen. 5. Anne Kirstine Jensdatter, hjemme på stærvbostedet.
[www.bhartmann.dk]

Det er her via Marensørensdatter "min Sand familie "starter"

hun var gift 1 men Jens Jensen Sand død 1778 og 2 med Niels johansen

omkring det med hvordan denne familie opstår altså Sand Navnet
fremgår det af skippere og skudehandlere var det 1949 eller 1948 Vensyssels årbøger.

der er indgiftet bla. Bast og senere Fabricius familie.

mvh/Stig Lenskjær
Valg:

Indsendt af: Grete Skatka

Dato: 15/06-05 18:59

De skifte protokoller du henviser virker ikke

hilsen Grete
Valg:

Dato: 15/06-05 20:14

Hej Stig - mange tak

Birger Hartmanns hjemmeside er lukket, skifterne er nu på [rigmornoergaard.tripod.com]

Hvor og hvornår er Jens Jensen Sand født. ???

Kan du se sammenhæng mellem din Sand slægt og slægten Sand på vores fælles side ??

Mvh
Ketty

Indlæg ændret (15. jun 05 22:17)

[home1.stofanet.dk]
Valg:

Indsendt af: Tove Marquardsen

Dato: 31/07-05 09:52

Så er bogen om præsten Poul Friis og skudehandleren Anders Sand klar til at blive præsenteret, hvilket sker med følgende program:

"Spøgelsepræsten og skudehandleren"
Rubjerg gamle kirkegård 3. august 2005 kl. 19.30
(I tilfælde af dårligt vejr i Maarup kirke)

Den kulturhistoriske skildring nedskrevet i 1921
af lokalhistorikeren Severin Sortfeldt fra Rubjerg
og illustreret i 2005 af Lars Østergaard, Lønstrup
udgives samme dag af Lokalhistorisk Forening for Lønstrup og Omegn
og tages under behandling af skuespiller Hans Holtegaard Pedersen, Hjørring

Sang ved klit- og strandfoged Bent Lykkegaard Pedersen, Rubjerg
Savspil ved Søren Weibel Pedersen, Rubjerg

Fællessang med H. C. Andersen sange
idet han samme dato i 1859 var ved Rubjerg

Parkering ved Strandfogedgården, der åbner dørene kl. 18.30.
Gratis adgang til udstillingerne og mulighed for at købe kaffe, ?vrøvl? mv.

Del af projektet
"Kystens, digtere, malere og komponister ? de kendte og ukendte ? amatører og professionelle"

Et samarbejde mellem arkiver og museer langs kysten i den kommende storkommune

Lokalhistorisk Forening for Lønstrup og Omegn
[b][/b]

Valg:

Dato: 31/07-05 13:05

Det var en god jubilæumsgave - indlæg nr. 100 - i tråden "Slægten Sand"
mvh C. Rosenberg
Valg:

Dato: 18/08-05 11:00

Hej Tove Marquardsen

Hvordan får jeg fat i din omtalte bogen "Spøgelsepræsten og skudehandleren" og hvad koster bogen?

Kunne desværre ikke være til stede i Rubjerg 3. aug. men var i Lønstrup et par dage senere.

Mvh
Ketty Thidemann
Valg:

Indsendt af: Grethe Elten Mortensen - DIS-medlem

Dato: 18/08-05 11:34

Kære Tove Marqvardsen

Tak for det fine arrangement i Maarup kirke i forbindelse med udgivelse af bogen om blandt andet min forfader Anders Christensen Sand.

Anmelde af bøger hører nok ikke til på dette sted, men da jeg regner med alle SAND interesserede læser her, så alligevel.

Er man så Heldig, at have Anders Christensen Sand i sin slægt, kan jeg kun anbefale bogen. Den er fint lavet, med fine tegninger, ja selv ikke slægtsforskere kan more sig når de læser teksten..

Hilsen
Grethe Elten Mortensen
Valg:

Indsendt af: Mette Kjul Pedersen

Dato: 18/08-05 16:59

Hej Tove

Jeg er også meget interesseret i at høre mere om hvor bogen kan købes.

Jeg mener også at Anders Christensen Sand er en af mine forfædre, men jeg har lidt jeg skal have slået op for at bekræfte forbindelsen selv. Så skal jeg nok give lyd fra mig igen i dette forum.

Mange hilsner fra

Mette Kjul Pedersen
9700 Brønderslev
Valg:

Indsendt af: Tove Marquardsen

Dato: 18/08-05 20:38

Bogen kan købes i Sparekassen Vendsyssel i Lønstrup og hos Sparkøbmanden, som begge har været så venlige at hjælpe os med salget.
Kommer også til salg hos Betty Mogensen og Rossels Boghandel i Hjørring.

Det er også muligt at få bogen tilsendt ved henvendelse til os på havkystfolk@mail.dk eller tlf. 98 96 01 27.
Koster kr. 75 + forssendelse.

Venlig hilsen
Tove
Valg:

Dato: 30/04-06 20:02

19 maj 2005 skrev jeg:

Da der er mange efterkommere efter slægten Sand i Vendsyssel og Han Herred, har jeg lavet en hjemmeside for at samle de mange tråde.

[home1.stofanet.dk]

eller index her
[home1.stofanet.dk]

Siden er d.d. blevet opdateret

[home1.stofanet.dk]
Valg:

Dato: 01/05-06 12:11

Da jeg har fået et par private henvendelser, vil jeg lige præcisere, at det naturligvis er slægten SAND på min hjemmeside, i skal gå ind under -
under min egen slægt Skovsgaardslægten har jeg kun et par SANDER.

Index til slægten SAND [home1.stofanet.dk]

Stamfaderen her [home1.stofanet.dk]

[home1.stofanet.dk]

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 01/05/06 16:50 af K. Thidemann.
Valg:

Re: Slægten SAND Vendsyssel og Han herred

Indsendt af: Oddbj

Dato: 13/06-06 04:59

Blant mine aner har jeg paret Jens Pedersen i Holmsøe og Mette Christensdtr., som ser ut til å ha bodd i Holmsø i Haverslev gjennom hele ekteskapet. De må ha giftet seg ca. 1730, dog ikke i Haverslev.

Ved et par av barnas dåp er flere SAND representert. Jens Pedersen var nok fra Haverslev, men Mette Christensdtr. kom sannsynligvis ikke derfra - men muligens fra V. Thorup. Er der en Mette Christensdtr. i Sand-familien som kan passe?

For ordens skyld - her er de to aktuelle dåpsbarna, med faddere:

1/1 1736, Haverslev: Peder Jensen. Faddere: Christen Sand, Thomas Sand, Thomas Sørensen, Oluf Pedersens Kone i Haven, Christen Madsens Kone i Holmsøe.

19/4 (1740), Haverslev: Anne Jensdtr. Faddere: Niels Sørensen Enken, Giertrud Christensdatter i Holmsøgaard. Øvrige faddere: Peder Jacobsen Tofts Hustru Maren Christensdatter i W. Thorup Holm, Søren Nielsen udi Holmsøgaard, Lars SAND af Haverslev, Søren Fasmeludes (Fasmelies) Hustru Karen Pedersdatter fra Hjortdal, Den yngre Christen Borregaards H. Anne Mattsdatter i Haverslev.

Hilsen
Oddbjørn Johannessen

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 13/06/06 05:26 af Oddbj.
Valg:

Indsendt af: henrik christensen

Dato: 14/06-06 08:31

hej,

jeg mener også at have set flere forskellige slags jyske "Sand'er" i Esben Graugaard, Mogens Kragsig Jensen m.fl: Vesterlandets konge - Christen de Linde og hans slægt (Holstebro Museum 2004).
Valg:

Indsendt af: Peter Grishauge

Dato: 03/10-06 20:10

Hej
Jeg bringer endnu engang Sand-slægten fra Hjortdal på banen, eftersom mine undersøgelser i Hjortdal sogn kaster nye oplysninger af sig:

Stamfaderen til slægten har vi jo tidligere påvist var Christen Nielsen i Hingelbjerg i Kollerup (1599-1673). Han og hustruen Anne Jensdatter fik i 1665 (og ikke 1666) tvillinger døbt i Kollerup kirke, nemlig Thomas Christensen Sand og en datter, som vi tidligere har benævnt som ?Zoffie?. Ved nærmere studie af kirkebogen viser det sig, at hun hed Tove (?Toffve?). Thou [Tove] Christensdatter dør 1702 i V. Svenstrup i Hjortdal sogn og heraf fremgår det, at hun var født i Hingelbjerg. Hun blev i 1695 i Hjortdal gift med Jens Graversen fra Aldrup i Kollerup ((1646-1700) og i 1700 gift 2. gang med Laurs Rasmussen, som hun i 1701 fik datteren Sidsel Laursdatter med.

Christen Nielsen og Anne Jensdatter havde desuden datteren Kirsten Christensdatter f. 1652 i Hingelbjerg. Hun var gift med Laurs Thomsen i Svenstrup i Hjortdal (o. 1665-1735) og med ham havde hun døtrene Inger (1693-1704) og Anne (f. 1695 Svenstrup i Hjortdal og fadderne her er bl.a. Jens Sand, Anders Sand og Tou [Tove] Christensdatter). Kirsten Christensdatter døde i 1720 Svenstrup i Hjortdal.

Christen Nielsen har vi tidligere påvist, havde en søn Laurs Christensen Sand (1638-1708) af første ægteskab med Kirsten Nielsdatter. Jeg har fundet endnu en søn af dette ægteskab, nemlig Niels Christensen Sand, der nævnes som søn af Christen Nielsen i Hingelbjerg i Hanherredenes Tingbog 3/7-1660. Han må være identisk med den Niels Sand, som optræder som fadder og vidne sammen med den øvrige Sand-familie i Hjortdal i slutningen af 1600-tallet. Han dør 89 år gammel i Hjortdal i 1728 og må således være født (i Hingelbjerg) i 1639. Han blev gift o. 1671 med Mette Jensdatter, født 1648 i V. Svenstrup og død 1705 i Hjortdal.
De må være forældre til de følgende tre Sand-søstre fra V. Svenstrup i Hjortdal:
1. Kirsten Nielsdatter Sand (o. 1672-1755). Gift 1703 i Hjortdal med Christen Jørgensen Koldborg (o. 1665-1710) i Gøttrup. Børn: Margrethe (f. 1703), Mette (f. 1705) og Kirsten (1710-93) g.m. Niels Christensen Skrædder i Gøttrup. Kirsten Sand blev gift 2. gang 1710 i Gøttrup med Peder Frandsen.
2. Inger Nielsdatter Sand. Gift 1701 i Hjortdal med Erich Christensen i Flegum i Torslev. Børn: Christen (f. 1705) og Laurids (f. 1707).
3. Maren Nielsdatter Sand (o. 1675-1764). Gift 1706 i Hjortdal med Poul Laursen/Christensen Smed (o. 1653-1751) i Flegum i Torslev. Børn: Søren (f. 1706), Mette (1708-10), Mette (f. 1712), Dorthe (1710-18), Jacob (f. 1715), Kirsten (f. 1717) og Dorthe (f. 1723).
Desuden må de også være forældre til (er fadder til en del af ovenst. børn):
4. Christen Nielsen Sand i Torslev (o. 1684-1717) gift 1709 i Torslev med Anne Pedersdatter. Børn: Peder (1708-08), Peder (f. 1711), Niels (f. 1714), Jens (f. 1717) og Christen (1717-17)

Med venlig hilsen

Peter Grishauge

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 06/10/06 14:28 af Peter Grishauge.
Valg:

Dato: 04/10-06 07:14

Hej Peder Grishauge

Tusind tak fordi du delagtiggør vi andre i dine nye spændende oplysninger om Sand-slægten.

Venligst
Grethe Elten mortensen
Valg:

Indsendt af: Peter Grishauge

Dato: 06/10-06 14:26

Hej
Lige endnu et lille bidrag til Sand-slægten:

Kirsten Christensdatter Sand, f. 1652 i Hingelbjer i Kollerup og død 1720 i V. Svenstrup i Hjortdal og som var gift med Laurs Thomsen i V. Svenstrup havde foruden de førnævnte døtre Inger og Anne Laursdatter også datteren Margrethe Laursdatter (o. 1682- 1737), som i 1714 i Hjortdal blev gift med enkemanden Niels Christensen Brandsgaard med hvem hun fik sønnerne Oluf (1716-16 - her nævnes blandt fadderne Kirsten Sand og Laurs Thomsen i Svenstrup)), Jens (f. 1718) og Oluf (f.1718).
Efter Niels Brandsgaards død i 1724 blev Margrethe Laursdatter i 1725 gift med Peder Nielsen Høg (efter Margrethe Laursdatters død blev han 1737 i Lerup gift med Anne Nielsdatter).

Med venlig hilsen

Peter Grishauge
Valg:

Dato: 06/10-06 18:23

Hej Peter

Mange tak for de ny oplysninger.

Jeg vil forsøge at få dem indtastet i Win-Family, og derefter lagt ud på "Slægten Sand" [home1.stofanet.dk]
Håber det bliver lavet her i weekenden.

Mvh
Ketty Thidemann

[home1.stofanet.dk]
Valg:

Dato: 25/02-07 11:39

Jeg har opdateret min hjemmeside med slægten SAND -
[home1.stofanet.dk]

Håber jeg har fået samlet alt hvad i har "indleveret" her i denne tråd.

Igen tak til Peter Griishauge.

[home1.stofanet.dk]

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 25/02/07 12:06 af K. Thidemann.
Valg:

Dato: 25/02-07 12:05

Hej Ketty

Tak er jo et alt for lille ord, med det store arbejde du gør med "SAND", det er fantastisk du kan blive ved.
Hilsen
Grethe Elten Mortensen
Valg:

Indsendt af: Mona Larsen

Dato: 25/02-07 22:16

Hej Ketty Thidemann.

Jeg har set på det store arbejde, du har lagt i Slægten Sand, meget flot.

På side 3 henviser C. Rosenberg til flere skifter fra Aalb. Hospitals

skifteprotokol. De sidste 3 skifter er der en Christen Andersen Sand i Horsens.

Er der nogen sammenhæng med din Sand slægt og denne Christen A. Sand, det er hans kone Anne Jensdatter som er i min slægt.

Venlig hilsen
Mona Larsen, 9000
Valg:

Dato: 26/02-07 18:42

Hej Mona

Netop skifterne fra Horsens har jeg ikke med, da jeg ikke kan finde linien til slægten "Sand".

Det bliver for omfattende for mig at finde slægtsledet til slægten "SAND" - jeg har lagt op til jeg vil samle trådene hvor linierne fører til slægten "Sand".

Hvis du finder linien hører jeg gerne fra dig.

[home1.stofanet.dk]

Redigeret 2 gang(e). Sidst ændret 26/02/07 21:46 af K. Thidemann.
Valg:

Dato: 18/04-07 22:17

Jeg har i et tidligere innlegg berørt en familie Sand i Haverslev. Jeg har, etter å ha studert den litt nærmere, behov for nok en gang å bringe den inn her.

C. Klitgaard omtaler i Historisk Aarbog for Thisted Amt 1943 ("Nogle Selvejer- og Skudehandlerslægter fra Han-Herrederne") en "Selvejer, Sr. Lars Jensen Sand", f. 1708 i Haverslev, d. 1777 på Nørtorup i Hjortdal sogn. Og han skriver videre:

"Han ejede o. 1750 Grishave i Klim, et Hus i Klim Terp, 1/2 Gaard i Bonderup og Søndergaard i Klim, hvilket Gods han solgte, da han 1754 kjøbte Nørtorup i Hjortdal Sogn. 1741 boede han i Haverslev Sogn og ejede Skuden 'Sct. Peder' paa 5 Læster, som sejlede fra Slettestrand. Han og hans Svoger Ingvar Laursen i Torup Ullerup ejede ogsaa Klim Sogns Kongetiende, som deres Hustruers Moder havde fæstet af dem for sin Livstid".

Klitgaard oppgir at Lars Jensen Sand ble gift o. 1750 med Karen Andersdtr. Faarbæk, f. 1729, begr. Klim 3. marts 1807 (datter til Anders Svendsen Faarbæk og Maren Nielsdtr. Kiib). De hadde kun én sønn:

Anders Larsen Sand, f. o. 1751, d. i Brøndum i Kollerups Sogn 15. Juni 1798; gift med Ingeborg Kjeldgaard fra Aalegaard i Skræm Sogn. Barn: Maren Sand, "der døde ugift før 1807, og som til Værge havde Faderens Søskendebarn Købmand Bertel Christensen Sand i Løgstør".

---------------

Såvidt jeg kan se (bl.a. av kirkeboken for Haverslev), var Lars Jensen Sand sønn til Jens Christen(sen) Sand og Kirsten Thomasdtr. De hadde også sønnene Christen Jensen Sand og Thomas Jensen Sand, samt døtrene Margrete Jensdtr. Sand (f. 1714) og Maren Jensdtr. Sand (1715-1719).

Min interesse for disse Sand-brødrene skyldes først og fremst at de dukker opp som faddere for flere av barne til mine aner Jens Pedersen (Ladefoged) og Mette Christensdtr. i Holmsø:

- Peder Jensen, døpt i Haverslev 1/1 1736. Faddere bl.a. Christen Sand og Thomas Sand.

- Anne Jensdtr., døpt i Haverslev 18/4 1740. Fadder bl.a. "Lars Sand af Haverslev".

- Christen Jensen, døpt i Haverslev 6/4 1742. Fadder bl.a. "Thomas Jenssøn Sand i Haverslev".

- Niels Jensen, døpt i haverslev 17/12 1747 ("formedelst sin Svaghed Hiemedøbt"). Eneste fadder: "Christen Sands Hustru Citzel BertelsDaatter fra Hawerslew".

-----------------

Den tette kontakt mellom Sand-søsknene og ekteparet Jens Pedersen og Mette Christensdtr. i Holmsø sannsynliggjør en eller annen slektsforbindelse - men hvilken?

Én hypotese kan være at den eventuelle forbindelse går via Jens Pedersens far eller mor. Han var sønn til Peder Jensen i Holmsø og Anne Christensdtr. Peder Jensen vet jeg ikke annet om, enn at han muligens kan ha vært bror til en Jørgen Jensen, som lever samtidig i Holmsø. Anne Christensdtr. var antagelig søster til Giertrud Christensdtr., som var gift med Niels Sørensen i Holmsøgård, og som ved skiftet etter ektemannen 2/2 1734 hadde broren "Jens Christensen af Broust". Sannsynligvis var også den Kirsten Christensdtr., som var gift først med Vogn Jensen i Holmsøgård, deretter med Anders Nielsen samme sted, en søster.

Mvh
Oddbjørn Johannessen
Kristiansand
Valg:

Dato: 18/04-07 23:05

Jeg ser at deler av mitt forrige innlegg kan virke noe prematurt, i og med at det ligger så mye informasjon her: [home1.stofanet.dk]

Mitt hovedanliggende var altså den eventuelle slektsforbindelse mellom Peder Jensen i Holmsøe/Anne Christensdtr. og Sand-slekten.

Mvh
oddbjørn Johannessen

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 18/04/07 23:26 af Oddbjørn Johannessen.
Valg:

Gå til side: Foregående 1 2 3 4 5 Næste

Aktuel side: 4 af 5

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.