Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Gå til side: Foregående 1 2 3 4 5 Næste

Aktuel side: 2 af 5

Re: Slægten SAND Vendsyssel og Han herred

Indsendt af: K. Thidemann

Dato: 24/05-05 15:28

Hej Bent

Tak for din henvendelse. Har du kildehenvisninger til børnene, modtager jeg gerne dem.

De fleste af anerne er allerede inde i databasen [home1.stofanet.dk]

Prøv selv at kontrollere.

Med venlig hilsen
Ketty Thidemann

Jeg har fået tilsendt oplysninger om at Jens døde 1814 - du skriver 1807, hvor har du din oplysning fra ?
Jens Kjærulf Jensen Sand, f. 1751:
Solgte Glomstrup 1805, og købte derefter Sofielund i Hjerm sogn,
død i Hjerm 11.03.1814, 63 år gl.
<[home1.stofanet.dk];

Indlæg ændret (24. maj 05 17:58)

[home1.stofanet.dk]
Valg:

Indsendt af: Grete Skatka

Dato: 24/05-05 19:02

Her er en Sand mere. Jeg ved ikke hvor hun skal placeres, men det kan være at der er nogle der ved det.
---------------------------------------
AASTRUP GODS 1740-1790 Side 104
15.maj 1747 Christen Nielsen i Aastrup Mølle, gift med Apolone Andersdatter Sand.
Hendes lavværge var broderen Sr. Jens Sand ved Fuglsig.
Fællesbørn: Niels Christensen, 2 år, Anders Christensen, ½ år, og Kirsten Christensdatter, 3 år, hvis værge efter loven var Sr. Peder Christensen på Rønnovsholm på fædrene side.
Børn fra ægteskabet med Kirsten Mortensdatter: Jens Christensen, 8 år, og Inger Marie Christensdatter, 11 år. Sidsel Nielsdatters fædrene og mødrene arv udgår af boet. For hende var morbroder Jep Laursen Møller i Røde Mølle på Stensbæks Gods født værge. Desuden nævnes Maren Jensdatter den yngre, som er i København, og også skal have fædrene arv, samt Christen Nielsen i Sønder Mølle, hvis hustrus arv er i boet.
-----------------------------
19.november 1742 Christen Nielsen Møllers hustru Kirsten Mortensdatter i Aastrup Mølle. Hendes børn: Maren Jensdatter, 16 år, hvis formynder var Christen Nielsen i Søndermølle, hendes trolovede, og Maren Jensdatter, 13 år, Sidsel Nielsdatter, 8 år, hvis formynder var Niels Laursen i Vinstrup, Inger Marie Christensdatter, 6 år, og Jens Christensen, 3 år.

Hjørring by skifteprotokol febr. 1779: (modtaget af Carl Rosenberg)
Apelone Christence Wiid, enkemand Jens [Christensen] Wiid.
Børn af 1. ægteskab [med Christen Nielsen i Åstrup mølle]
Anders Christensen Sand
Kirstina Christensdatter, g. Jens Kragdahl
Børn af 2. ægteskab [med Jens Hviid]
Hypolite Jensdatter Wiid i Tårnby præstegård
Anna Cathrine Jensdatter Wiid i København
Børnene kaldte sig sommetider Sand, sommetider Møller, sommetider Hviid
Grete

Valg:

Dato: 24/05-05 19:24

Hej Grethe

Jamen det har du jo taget på vores fælles hjemmeside - eller en anden har.

Grethe du har da masser af indlæg på siden :-))) og tak for det.

Her er den hjemmeside vi laver i fællesskab om slægten SAND -
[home1.stofanet.dk]

Børnene kaldte sig sommetider Sand, sommetider Møller, sommetider Hviid
Den bemærkning er skrevet af Carl Rosenberg.
Her direkte link til Apelone Andersdatter Sand. <[home1.stofanet.dk];

Mvh
Ketty

Grethe din:
Jens Christensen Sand (*1659 ~ Kirsten Thomasdatter)
og Apelone Andersdatter's bedstefar er brødre.

Indlæg ændret (24. maj 05 22:12)

[home1.stofanet.dk]
Valg:

Indsendt af: Peter Grishauge

Dato: 24/05-05 19:54

Her kommer så en familie Sand fra Haverslev, som jeg ikke rigtig kan placere:
Samtlige personer i husstanden
hjoerring, Øster Han, Haverslev, Haverslev Bÿe, , , 45, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Peder Sand, 60 , Gift, Mand, Huusmand lever af Almisse,
Ane Peders Daatter, 49 , Gift, Hans Koene, ,
Anne Peders Daatter, 24 , Ugift, Börnene, vanvittig og Sÿgelig, lever af Almisse,
Johanne Peders Daatter, 10 , Ugift, Börnene, ,
Karen Peders Daatter, 6 , Ugift, Börnene,

Family Search:
Husband
Peder Christensen OR Sand
Birth: About 1734 Haverslev, Hjorring, Denmark
Marriage: 17 MAR 1761
Wife
Anne Pedersen
Birth: 13 MAY 1739 Haverslev, Hjorring, Denmark
Marriage: 17 MAR 1761
Father: Peder Michelsen Family
Mother: Kirsten Larsen
Children
1. Peder Pedersen OR Sand
Birth: 03 JUL 1761 Haverslev, Aalborg, Denmark
Death: 26 AUG 1781
2. Anne Pedersen OR Sand
Birth: 15 MAR 1763 Haverslev, Aalborg, Denmark
Death: 26 OCT 1821
3. Christen Pedersen OR Sand
Birth: 28 FEB 1765 Haverslev, Aalborg, Denmark
4. Kirsten Pedersen OR Sand
Christening: 21 JUN 1767 Haverslev, Aalborg, Denmark
5. Dorthe Pedersen OR Sand
Christening: 13 MAR 1770 Haverslev, Aalborg, Denmark
6. Jens Pedersen OR Sand
Christening: 17 SEP 1772 Haverslev, Aalborg, Denmark
7. Maren Pedersen OR Sand
Birth: 01 FEB 1774 Haverslev, Aalborg, Denmark
8. Johanne Pedersen OR Sand
Christening: 14 APR 1776 Haverslev, Aalborg, Denmark
9. Laurits Pedersen OR Sand
Christening: 04 OCT 1778 Haverslev, Aalborg, Denmark
10. Karen Pedersen OR Sand
Christening: 27 JUN 1780 Haverslev, Aalborg, Denmark
11. Peder Pedersen OR Sand
Christening: 07 JUL 1782 Haverslev, Aalborg, Denmark

Desuden en Peder Sand fra Vust sogns kirkebog:
1775 Peder Christensen Sand og Inger Pallesdatter paa Sølt blev trolovede d. 19. Febr. og Copulerede d. 7. Novembr.
Denne Peder Sand stammer måske fra Tømmerby og hun er datter af Palle Andersen Prang på Sylt i Vust.

mvh
Peter Grishauge

Valg:

Indsendt af: Jens Ole Jensen

Dato: 24/05-05 20:04

Min Sand slægt fra Hune skulle stamme fra en lille gård

Stig Lenskjær som også stammer fra Sand slægten i Hune har oplyst mig følgende:
Her var der en lille gård, der kaldes "Sanden", der 1662 regnedes for en kvartlod, idet den da var blevet ødelagt af sandflugt.
I 1700 blev den sammenlagt med den af sand ødelagte gård "Heden", et halvbol, under navnet Hedegaard, der nu ligger øst for vejen Hune-Saltum, men tidligere har ligget i Hune Plantage.

Jeh har på nettet fundet følgende:
23/2 1633 Nævnes ? Olluff paa Sanden? i Hvetbo herreds tingbog
Hvem han er ved jeg endnu ikke

Morten Suendsønn i Hun, hans steffnsmend Jens Mortensøn och Niells Mortensøn paa søndag
8 dag gaff Hun sognemend, der rester med kirkens tiend, varsell for diell, som er: Jens Niellsøn
i Bui en skip biugh, Søffren Madsøn ? skip b., Thames Christensøn i Pirup Huarre 1 skip rogh,
Knud i Pirup 2 skip b., Christen Niellsøn i Pirup 1 skip b., Christen Mortensøn i Pirup 1 skip rogh,
1 skip b., Ing Jensdater 1 skip rogh, Olluff paa Sanden ? skip rogh,
Vester Jens Niellsøn i Hun Huarre 1 skp. b.

Jens Ole Jensen, Aalborg
Valg:

Indsendt af: Bent

Dato: 24/05-05 20:25

Hej Ketty
Mine oplysninger er overleveret gennem flere led i familien og indeholder ingen kilder. De stammer vistnok fra "Kirsten Buch f.1913 Fillerup" barn af "6. Kirstine Pouline Madsen (b.25 Apr 1873-mors;b.30 Aug 1945)
sp: Christen Jakobsen Buch (b.20 Jan 1876-Redsted;d.17 Apr 1943)"

Jeg har som tidligere sagt ikke arbejdet med denne gren endnu, men det ser da ud til at det er en af de mere spændende, så jeg glæder mig til turen kommer til den.

Som relativt ny indenfor slægtshistorie koncentrerer jeg mig mest om at indsamle beretninger og kopiere billeder da de forgår hurtigere end arkiver.

Er der i øvrigt nogle der har kendskab til billeder, man kunne jo godt forestille sig at velstillede mennesker har fået malet portrætter.
Med venlig hilsen
Bent
Valg:

Indsendt af: Tove Marquardsen

Dato: 24/05-05 21:28

Sand familie ? direkte afskrift af Severin Sortfeldts og Marius Jørgensens oplysninger til arkivet i Lønstrup (Nogle er allerede med i tråden, men nu kommer et hele...)-

Jens Sørensen Blæsbjerg gift med Karen Jakobsdatter
Var 1672 forpagter af gården Alstrup i Rubjerg ? ejer Maren Kruse.
1681 drives gården af Maren Kruses arvinger ? der holdes 2 karle og en pige på gården.

Jens Sørensen senere fæster i Knolde og skudehandler. Ejede 2 fjerdinger jord i Hjørring bymark havde fire døtre og en søn.

Karen Jacobsdatter var datter af præsten Jacob Christensen Vordingborg og Maren Olufsdatter (fra Stade i Ser-ritslev).
Jens Sørensen Blæsbjergs datter Abigail Jensdatter blev gift med Anders Christensen Sand, skudehandler i Knolde Skallerup Sogn.

?Hafner jeg underskrefne Anders Christensen Sand soll til Laurids Nielson Juel ock Olle Stefen-søn i Lønstrup 1 Tøll Deller som di fik til Morup Kirken di gauf mig derfor 4 ? dette bekiender Jeg med egen Haand
Underskrifuel af Knolde d 3. Juni Anno 1701
Anders Christensen Sand (A.B.S. kun underskreven med dårlig hånd)?

Abigail Jensdatter døde 1758 på Fuglsig
Anders Christensen Sand var 1704 forpagter af Rubjerg Præstegård ? senere fæster af matr. nr. 1 i Ulstrup.

Pastor Poul Friis i Rubjerg omtaler i et brev til biskoppen 1725 fire lig der var begravede i Rubjerg kirke af Anders Sands hus.

Samme år solgte Rubjerg Mårup kirketiender til monseurs Jens Sand (sønnen). Ved samme lejlighed nævnes Anders Sand, som skal betale 4 sldr til lys i kirken.

A.C.S. Børn:
1. Jens Andersen Sand død 1770 ? 72 år gl. Forpagter på Eskjær ved Mosbjerg 1741. Forpagter af Røn-novsholm 1742. Ejer af Fuglsig ved Hjørring 1742-1770. Gift 1. gang med Anne Pallesdatter Kjærulf af Lerbæk. Gift 2. gang med Helene Margrethe Juulbye d. i novbr. 1770. Jens Andersen Sand har jeg fun-den omkring 1730 på Børglum Kloster skrivestue ? ved skifter underskreven Jens Sand
Ø Palle Jensen Sand f. ca. 1737 boede i Tårs
Ø Anne Jensdatter Sand f. ca. 1738 d. 1771 gift 1759 med købamnd Chr. Ågård Hjørring
Ø Abigail Jensdatter Sand f. 1740 død 1741
Ø Apelone Maria Jensdatter Sand gift med pastor Chr. Højmark i Harritslev Rakkeby
Ø Anne Jensdatter Sand født ca. 1746 gift 8. maj 1771 med Laurits Eggeris. Forpagter Nr. Østerå, senere ejer af Eget i Skærum
Ø Jens Juulby Sand født ca. 1749, forpagter på Sdr. Elkjær gift med Christine Illum
Ø Jens Kjærulf født ca. 1751, død 1814 på Sofielund ved Hjerm. Var 1777 forpagter på Ege-bjerg i Ugilt sogn. Gift med Margrethe Dorthes Kjærulf af Sindal Præstegård
2. Apolone Andersdatter Sand f. ca. 1717 d. 1779. Gift 1. gang med Christen Nielsen i Åstrup Mølle, død 1747.
Ø Anders Christensen Sand, købmand i Hjørring. Gift med Johanne Maria Kjærulf af Sindal. Byggede den købmandsgård, der er den gamle provstegård i Hjørring ? 1 dag 1972 Hjørring Museum (Vendsyssel Historiske Museum/tm)
Apelone gift anden gang med Jens Hvid i Hjørring vejrmølle
3. Abigail Andersdatter Sand boede 1757 i Rubjerg gift med Chr. Mikkelsen i Rubjerg, vidne i en sag 1767.
4. Anne Kirstine Andersdatter Sand f. 1723 d. 1804 begravet 22. april 81 år og 3 uger gl. (Præstholm Skallerup) Gift med Iver Poulsen f. 7. januar 1721, søn af Poul Pedersen og Else Poulsdatter i Nr. Drumshave i Kollerup Sogn. Iver Poulsen boede i en årrække i Sdr. Mølle i Skallerup Sogn. Senere eje-de han gården Hunderup i samme sogn, og her døde han.
Ø Jens Iversen købte 1788 den ene halvdel af gården Stade i Serritslev til selveje, og indflyttede og opførte meget kostbart gården Ny Stade. Havde en tid også gården Farsmark i Vester Brøn-derslev
Ø Poul Iversen fik Sønder Mølle i Skallerup og blev gift anden gang i 1804 ? var gift 3 gange
Ø Muligvis har der været en Poul mere. Rubjerg kirkebog udviser i 1780 som fadder afdøde Poul Iversens hustru af Sønder Mølle i Skallerup ? (må være en fejl af præsten). Rubjerg kirkebog li-geledes som fadder Heinrik Iversen Grønhøj Skibsby. Samme ligeledes forlover 1815 Iver Iver-sen af Vennebjerg. Alle vedrører det ved kirkelige handlinger vedrørende søsteren Johanne Iversdatter, der var født i 1752 og var gift første gang med gårdmand Hans Pedersen matr. nr. 9 i Rubjerg. Anden gang med Niels Steffensen fra Rakkeby. Gården har ved udskiftningen fået nr. 9 Rubjerg (selvejere)
.

Maren Andersdatter Sand f. Rubjerg ca. 1803
Gift ca. 1727/28 med gårdmand Jørgen Jensen Glad Rubjerg (død 1741)
Ø Laurs Jørgensen Glad ? gårdmand i Rubjerg
Ø Villum Jørgensen Glad, konsumbetjent i Løgstør
Gift ca. 1741/42 med gårdejer Christen Svendsen

Valg:

Indsendt af: Grethe Elten Mortensen

Dato: 25/05-05 09:58

Hej

Kender i noget til følgende:

25. juni 1662 bliver Oluf Christensen Sand søn af Christen Nielsen og Anne Jensdatter i Hingelbjerg døbt. På Ketty Thidemanns hjemmeside har jeg set, at en af fadderne hedder NIELS JENSEN I HINGELBJERG.

Da ovennævnte far hedder Nielsen og der forekommer mange med navnet Jens i slægten var det lige en tanke.

Så hvem er Niels Jensen i Hingelbjerg?

Mange hilsner
Grethe Elten Mortensen
skovvej-drl@mail1.stofanet.dk
Valg:

Indsendt af: C. Rosenberg

Dato: 25/05-05 13:13

THOMAS SAND
Marriage: 21 NOV 1706 Vidstrup, Hjorring, Denmark
Wife
ANNE JENSDR
Marriage: 21 NOV 1706 Vidstrup, Hjorring, Denmark
KOMMENTAR: copuleret 25.s.e.trin 1706 Thomas Sand og Anne Jensdatter i Dahlsgård

Husband
THOMAS SAND
Children
1. ANNE THOMSEN
Christening: 04 MAR 1708 Vidstrup, Hjorring, Denmark
KOMMENTAR:
Faddere: Abigael Jensdatter bar. Jens Pedersen, Niels Tygesen, Jens Christensen, Stephan Thomassen

Husband
THOMAS CHRISTENSEN
Wife
ANNE JENSDR
Children
1. CHRESTEN THOMSEN
Christening: 25 OCT 1711 Vidstrup, Hjorring, Denmark
KOMMENTAR:
Faddere: Abigael Jensdatter bar. Jens Pedersen, Niels Thygesen, Stepahn Thomassen, Niels Sørensen

2. JENS THOMSEN
Birth: 27 FEB 1714
Christening: 27 FEB 1714 Vidstrup, Hjorring, Denmark
Death: 1714
KOMMENTAR: døde natten efter fødselen

Husband
THOMAS SANDTZ
Wife
ANNE JENSDR
Children
1. JENS THOMSEN
Christening: 01 DEC 1715 Vidstrup, Hjorring, Denmark
KOMMENTAR:
Faddere: Abigael Jensdatter bar. Anders Sand, Niels Sørensen, Niels Pedersen, Oluf Smed

mvh C. Rosenberg
Valg:

Dato: 25/05-05 14:44

Jens Sand til Fuglsig, nævnt 1729 ridefoged på Børglum kloster, 1732 ridefoged på Vrejlev kloster, 1737 foged på Vrejlev kloster, 1738 fuldmægtig på Vrejlev kloster.

Jens Sand fik 01.06.1764 kgl. konfirmation på en af ham oprettet disposition af 28.03.1764, som gik ud på, at han ville drage omsorg for sin 36-årige anden hustru Helene Juulbye, som i over 17 år havde været sindsyg og til tider rasede, så hun måtte indespæres.
Hvis Jens Sand døde før Helene Juulbye, skulle der hensættes 2000 Rgd. og af renterne heraf skulle der årligt tilfalde Helene Juulbye 100 rgd. Desuden skulle der stilles et lille hos på Fuglsig til hende srådighed, indtil hendes død (Jy. Reg. 38.419-420, nr. 139)

mvh C. Rosenberg
Valg:

Dato: 25/05-05 14:51

Jens Andersen Sand var 1741 forpagter på Eskær og 21.07.1741 fik han kgl. bevilling på, at han måtte sidde i uskiftet bo i enkestand med sine og sin afdødes hustru Anne Pallesdatter Kjærulfs børn (Jy. Reg. 31.311, nr. 150).
Jens Andersen Sand mor, Abigael Jensdatter, blev begravet i Hjørring 21.1.2.1758 (Hjørring kb)
Valg:

Dato: 25/05-05 15:06

Jens Juulbye Sand:

aalborg, Kær, Sulsted, Sønder Elkjær, , ingen, 73, FT-1787:
Jens Junkbye [Juulbye]Sand, 38 , Gift, Hosbonde, Forpagter paa gaarden,
Christine Jokumsen, 46 , Gift, hans kone, ,
Søren Jensen, 32 , Ugift, Tjenestefolk, Ladefoged,
Hans Jensen, 25 , Ugift, Tjenestefolk, Kudsk,
Poul Christensen, 60 , Ugift, Tjenestefolk og hyrder, ,
Peder Pedersen, 48 , Gift, Tjenestefolk og hyrder, ,
Bertel Jensen, 60 , Gift, Tjenestefolk og hyrder, ,
Kirsten Nielsdatter, 25 , Ugift, Tjenestefolk og hyrder, ,
Else Pedersdatter, 27 , Ugift, Tjenestefolk og hyrder, ,
Inger Andersdatter, 20 , Ugift, Tjenestefolk og hyrder, ,
Anne Larsdatter, 20 , Ugift, Tjenestefolk og hyrder, ,
Maren Andersdatter, 13 , Ugift, Tjenestefolk og hyrder, ,
Lars Christensen, 13 , Ugift, Tjenestefolk og hyrder, ,
Jørgen Christensen, 15 , Ugift, Tjenestefolk og hyrder, ,
Christen Christensen, 12 , Ugift, Tjenestefolk og hyrder, ,

aalborg, Kær, Sulsted, Sønder Elkjær, , Hovedgaard, Familie 1, FT-1801:
Jens Juulbye Sand, 52 , Gift, huusbonde, forpagter,
Christine Ilum, 60 , Gift, hans kone, ,
Anne Sand, 55 , Gift, hans søster, opholdes af broderen,
Christine Ilum, 18 , Ugift, konens broderdatter, opholdes af huusbonden,
Peder Pedersen, 62 , Gift, tjenestekarl, ,
Christen Jensen, 51 , Ugift, tjenestekarl, ,
Peiter Andersen, 31 , Ugift, tjenestekarl, rekrut,
Mads Christian Jørgensen, 18 , Ugift, tjenestekarl, ,
Søren Larsen, 12 , Ugift, tjenestedreng, ,
Maren Christensdatter, 27 , Ugift, tjenestepige, ,
Marie Jakobsdatter, 44 , Gift, tjenestepige, ,
Bodil Larsdatter, 32 , Ugift, tjenestepige, ,

I 1771 arvede Jens Juulbye Sand 4206 Rgd.

Jens Juulbye Sand, forpagter på Lerbæk gift (Sulsted?) 30.05.1774 med Kirstine Illum, enke efter Fr. Chr. Klitgaard
Valg:

Dato: 25/05-05 15:24

Jens Kiærulf Sand,
FT. 1787 Tårs sogn:
Forpagter på Hvidstedgård i Tårs sogn, 37 år gl.;
g.m. Margrethe Dorothea Kjærulf.
Børn: Helene Kristine 10 år, Appelone 9 år, Anne Kjærulf 5 år

Børn:

Niels Juelsbye, dbt. 01.01.1775 (Mosbjerg kb)
Helene Kirstine, dbt. 12.08.1776 (Mosbjerg kb)
Apelone Marie, dbt. 30.11.1777 (Ugilt kb)
Ide Marie, dbt. 20.05.1779, bgr. 08.03.1780 (Ugilt kb)
Valg:

Dato: 25/05-05 15:28

Jens Christian Kjærulf Sand på Skårupgård fik en søn dbt Jens Christian Kjærulf Sand 10.11.1773. Jens Christian Kjærulff Sand kaldte sig som voksen Jens Christian Kjærulf.
Valg:

Dato: 25/05-05 18:43

Hej alle

Jeg må nok sige jeg er lidt imponeret lige nu. Det er samarbejde når det er bedst på nettet.

Carl Rosenberg kommer med gode oplysninger du vel har fundet på Rigsarkiver, TAK.

Tove Marquardsen tak for Severin Sortfeldts afskrift, som jeg egentlig havde, men aldrig fået renskrevet, da hans håndskrift er lidt vanskelig.
P.s. flere af personerne har jeg i forvejen, med dine noteter bliver indført med dig som kilde.

Til Grethe, ja strøtanker har man lov til at have, men for at komme til et bevis, må vi ty til andet end kirkebøger.

Også tak til Jens Ole, det beviser vel at der kan være flere stednavne med navnet SANDEN.

Mvh
Ketty Thidemann
Valg:

Indsendt af: Flemming Nielsen

Dato: 25/05-05 19:20

Hvor er det dog vidunderligt med denne tråd! Uden denne korrespondance var jeg aldrig kommet videre med mine aner i Sand familien.
Hermed følger mit lille bidrag. Jeg ser at du -Tove Marquardsen- har noteret Iver Poulsen og Kirstine Andersdatter Sands søn Poul for kun 2 ægteskaber - men han var gift 4 gange. Først den 19.7.1772 i Skallerup med Kirsten Nielsdatter (13.2.1752 - 13.7.1783) Med hende fik han 4 børn.
Nummer 2 var Mette Christendatter (1758 - 3.5.1795) gift 21.10.1783 i Sejlstrup. De fik 6 børn.
Nummer 3 var Maren Jensdatter (1769 - 13.2.1803). De blev gift 4.10.1795 i Maarup. De fik 1 søn.
Endelig giftede han sig 23.2.1804 i Vraa med skoleholderen Mathias Jensens datter Magdalene (10.2.1782 - 14.11.1856) og de fik 8 børn.
Han blev altså fader første gang som 23årig og sidste gang som 69årig!

Med venlig hilsen

Flemming Nielsen
Valg:

Dato: 25/05-05 19:36

Niels Juulby Sand til Åmølle i Harsyssel g. 08.10.1802 Maren Støvelbeck på Sindbjerggård (Redsted kb)

Niels Juulbye Sand bgr. 28.06.1806, 24 år (Gudum kb)

Niels Juulbye Sand var søn af Jens Kjærulf Sand (?)

Niels Juulbye Sand køber 1803 Åmølle i Gudum sogn

Maren Støvelbeck g. 2. gang o.1808 Poul Christian Stockholm (Gudum kb)

Børn af Niels Juulbye Sand og Maren Støvelbeck:
1. Margrethe Dorthea, dbt. 25.01.1804 (Gudum kb)
2. Peder, dbt. 12.04.1806 (Gudum kb)

Margrethe Dorthea Sand (I766)
Død: 20 august 1894 -- "Ejstrup", Hvidbjerg sogn (http://skovbo-fam.dk)

Peder Støvelbek Sand (I767)
Død: 1821 på Sindbjerggård, 15 år gl. skifte Morsø hrd. påbegyndt 13.08.1821, afsluttet 28.01.1829

Margrethe Dorthea Sand, f. 1804,
g.1. : gdm. Christen Madsen i Ejstrup, Hvidbjerg sogn, Mors s. hrd.
g.2. : 36 år gl. 26.11.1839 med tømmermand Henrik Thomassen Wang af Enbborg i Har Syssel (Hvidbjerg kb)
g.3. 42 år gl. 27.06.1845 Christen Jensen af Rakkeby, f. 08.11.1817 i Rakkeby (Hvidbjerg kb), s.a. Jens Christensen, gdm og møller i Rakkeby og hustru Sidsel Jensdatter
Valg:

Dato: 25/05-05 19:41

Hej Flemming

Tak for dit bidrag - Inger Lise Thomsen har ligeledes sendt mig den 4. hustru, jeg mangler på Hjemmesiden <[home1.stofanet.dk];

Til gendgæld giver jeg dig Pouls far her - fra min egen side (lavet af undertegnede)
Klik under kilder.

<[home1.stofanet.dk];

Mvh
Ketty

Py ha.... da jeg ikke får lejlighed for at taste her i weekenden kommer jeg da lidt bagud :-)))))

Indlæg ændret (25. maj 05 21:42)

[home1.stofanet.dk]
Valg:

Dato: 25/05-05 19:57

Hej Carl

Når du skriver (Redsted kb) har du selv foretaget opslaget eller ??

(http://skovbo-fam.dk) mener du her kilden ??

Jeg mener ikke det er tilladt at 'snuppe' fra andres hjemmesider, før en tilladelse foreligger.

Mvh
Ketty

Indlæg ændret (26. maj 05 17:04)

[home1.stofanet.dk]
Valg:

Dato: 25/05-05 20:18

aalborg, Gislum, Gislum, Gislum Bye, , præstegaard, 17, FT-1787:
Holger Andreas Wedsted, 35 , ugift, husbonde, sognepræst,
Mette Christensdatter Sand H Linds?, 43 , enke, madmoder, præsteenke,
Kirsten Pedersdatter, 11 , -, hendes beslægtet, ,
Christen Larsen, 47 , gift, tjenestekarl, ,
Karen Christensdatter, 40 , ugift, tjenestepige, ,
Inger Andersdatter, 21 , ugift, tjenestepige, ,
Povl Andersen, 17 , -, tjenestedreng, ,
Kirsten Pedersdatter, 30 , ugift, opholdende sig i gaarden, skræderpige,

ringkoebing, Hind, Velling, Kirkebye, , , 58, FT-1801:
Jens Sørensen, 50 , Gift, Huusbonde, Sognefoged og lægsmand,
Mette Lauritzdatter, 58 , Gift, Hans kone, ,
Karen Jensdatter, 22 , Ugift, Hans datter, ,
Mette Lind fød Sand, 58 , Enke, Opholdende, Præsteenke med pension

Mette Christensdatter Sand g. 1781 med Mogens Christen Lind

Mette Christensdatter Sand, præsteenke i Korstrup, d. 15.06.1821, 78 år gl. (Velling kb)
Valg:

Dato: 25/05-05 20:26

Hej Ketty!

Av Ja - (http://skovbo-fam.dk) mener du her kilden ?

Mange af oplysningerne er fra Nygårds Personalhistoriske Samling på Rigsarkivet

mvh Carl
Valg:

Dato: 26/05-05 04:30

Nygårds Personalhistoriske Samling på Rigsarkivet:

Johanne Andersdatter Sand fra Sønder Mølle, bgr. 10.01.1740, 30 år (Skallerup kb)

Johanne Marie Sand, enke, understøttet af fattigvæsenet, d. 30.06.1814, 61 år gl. (Hjørring kb)

Kirstine Marie Sand, Christen Th. Høgestedt's kone, d. 02.01.1833, 56 år (Hjørring kb).
Kirstine Marie Sand fik 1807 et uægte barn (Hjørring kb), og ligeledes 1811 et uægte barn.
Valg:

Dato: 26/05-05 08:09

Med Carl Rosenbergs påvisning af fadderne til Thomas Sands børn i Dalsgaard i Vidstrup - f.eks.

Husband
THOMAS SANDTZ
Wife
ANNE JENSDR
Children
1. JENS THOMSEN
Christening: 01 DEC 1715 Vidstrup, Hjorring, Denmark
KOMMENTAR:
Faddere: Abigael Jensdatter bar. Anders Sand, Niels Sørensen, Niels Pedersen, Oluf Smed

må det kunne anses for sikkert, at han er bror til Anders Christensen Sand i Skallerup og dermed født i i Hingelbjerg i Kollerup i 1666. Vi mangler så blot at finde ud af, hvornår han døde og hvad der blev af hans børn.

Desuden har jeg fundet yderligere nogle Sand-folk i Ø.Hanherred, som ikke umiddelbart kan placeres:

Skifte KOKKEDAL G054
Thomas Pedersen Sand Attrup i Torslev 05-07-1759 2 104b g.m. Else Jørgensdt
Family Search:
Husband
THOMAS PEDERSSON
Marriage: 27 OCT 1715 Torslev Han, , Hjorring, Denmark
Wife
ELSE JORGENSDR
Marriage: 27 OCT 1715 Torslev Han, , Hjorring, Denmark
Children
1. BERTHEL THOMSEN
Christening: 03 MAY 1716 Torslev Han, , Hjorring, Denmark
2. CHRESTEN THOMSEN
Christening: 06 JUN 1718 Torslev Han, , Hjorring, Denmark
3. JORGEN THOMSEN
Christening: 26 MAY 1721 Torslev Han, , Hjorring, Denmark
4. ANNE THOMSEN
Christening: 05 DEC 1723 Torslev Han, , Hjorring, Denmark
5. PEDER THOMSEN
Christening: 03 JAN 1729 Torslev Han, , Hjorring, Denmark

Bratskov skp
12. juni 1772 fol. 123b skifte efter husmand Oluf Nielsen Sand i Bratberg, gift med Kirsten Christensdatter, hvis laugværge er Laurs Pedersen Skovsgaard af Bratberg. Søskende: Iver og Laurs Nielssønner af Nørreøxe, samt Dorthe Nielsdatter, gift med Oluf Jensen Brogaard i Øster Svenstrup.

Aalegaard skp
Hans Nielsen Sand Haverslev d. 12-01-1751 s. 213 g.m. Mette Olufsdt
Family Search:
Husband
HANS NIELSSON SMED
Marriage: 18 DEC 1739 Haverslev, Hjorring, Denmark
Wife
METTE OLUFSDR
Marriage: 18 DEC 1739 Haverslev, Hjorring, Denmark

mvh
Peter Grishauge

Valg:

Indsendt af: Mona Fabricius

Dato: 26/05-05 08:48

Hej k.

jeg har kikke på de navne der har skrevet til dette indlæg ,
der for tilbyder jeg at sende alle de fotos jeg har fra nygårds sedler over navnet sand , så de kan komme på din hjemmeside.

du skal lige skive til min mail så vi kan blive enig om hvordan.
mvh mona fabricius2740
Valg:

Dato: 26/05-05 09:06

Hej Mona!

Har du fotograferet alle Nygårds sedler vedr. Sand? Hvis ikke, har du så en oversigt over dem, du har fotograferet?
Det ville være en stor hjælp for mig med en sådan oversigt, idet jeg så ikke behøver at nedskrive dem alle. Og som du ved, er der virkelig mange oplysninger vedr. Sand.

C. Rosenberg
Valg:

Dato: 26/05-05 14:34

Hej Mona

Tak for dit tilbud.

Desværre kan Win-Family, mig bekendt, ikke håndtere billeder.

Endvidere koster det mig penge, hver gang jeg oploader siden. For at gøre det billigst muligt bliver jeg derfor nødsaget til at undlade billeder.

Mvh
Ketty
Valg:

Dato: 26/05-05 15:00

Peter Grishauge

Mange tak... igen :-)

Jeg havde set (Faddere: Abigael Jensdatter bar. Anders Sand, Niels Sørensen, Niels Pedersen, Oluf Smed) og er helt enig med dig i det ser ud til barnets far Thomas Sand og Anders Christensen Sand er brødre, og det må være Thomas født 1666 der er tale om.

<[home1.stofanet.dk];

Jeg vil håbe der er en der kan tage nedenstående vielse, der måske bekræfter at Jens Christenen Sand og Anders Christensen Sand er brødre.

1. THOMAS SAND - International Genealogical Index ~ (Anne Jensdatter)
Gender: Male Marriage: 21 NOV 1706 Vidstrup, Hjorring, Denmark
----------------------------
Peter og Carl - Lige nu ved jeg ikke, hordan jeg håndterer de 'løse' personer i har fundet, på vores hjemmeside.

Mvh
Ketty

Indlæg ændret (26. maj 05 17:15)

[home1.stofanet.dk]
Valg:

Dato: 26/05-05 15:34

Hej Ketty
Thomas Christensen Sands vielse i 1706 har Carl Rosenberg allerede slået op (se ca 20 pladser oppe i tråden - ja den er ved at være lang).
Jeg har fundet en vielse med kongebrev som ser interessant ud:

Lars Pedersen og Maren Heilesdaatter, Bønderfolk af Hiortdals Sogn, maa udi Egteskab sammenkomme, uanseet at hun skal være hans Moders Sødskende Barn, og de saaledes hinanden udi Andet og Tredie Leed beslægtede. Christiansborg 7 Februarii 1755. Efter hans ringe og slætte Omstændigheder, til Aalborg Hospital 1 Rdr 2 mk.

Maren Heylesdatter jo er datter af Niels Christenen Eskesen og Maren Christensdatter Sand.
Om denne Lars Pedersen har jeg fundet følgende:

Samtlige personer i husstanden
thisted, Vester Han, Hjortdal, Svenstrup bye, , , 19, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Lars Pedersen, 55 , Gift, mand, selveyer bonde og huusmand,
Karen Christensdatter, 30 , Gift, hans kone, ,
Heyle, 4 , Ugift, barn af sidste ægteskab, ,
Maren, 1 , Ugift, barn af sidste ægteskab, ,
Anne Christensdatter, 15 , Ugift, tienistepige, ,

Family Search:
Husband
Peder Larsen OR Sanies
Birth: About 1695 Hjortels, , Thisted, Denmark
Marriage: 21 SEP 1721 Hjortels, , Thisted, Denmark
Wife
Maren Povelsen
Christening: 14 MAY 1699 Hjortels, , Thisted, Denmark
Marriage: 21 SEP 1721 Hjortels, , Thisted, Denmark
Father: Povel Eriksen OR Hojdal
Mother: Karen Clemmensen
Children
1. Poul Pedersen
Birth: 14 MAY 1722 Hjortels, , Thisted, Denmark
2. Karen Pedersen
Birth: 18 JUN 1724 Hjortels, , Thisted, Denmark
3. Maren Pedersen
Birth: 29 JUL 1727 Hjortels, , Thisted, Denmark
4. Lass Pedersen
Birth: 27 APR 1732 Hjortels, , Thisted, Denmark

Det ligner jo også en slags Sand.
Endelig har jeg en fornemmelse af, at det er værd at se på fadderne til følgende:

Family Search:
Husband
Oluf Christensen
Wife
Dorothe Christensdatter
Children
1. Lauridtz
Christening: 01 NOV 1696 Hjortdal, Thisted, Denmark

Hvordan vi indretter den fælles hjemmeside med alle de løse Sand' er, diskuterer vi vist bedst via privat e-mail eller tlf.
mvh
Peter

Valg:

Dato: 26/05-05 16:24

Hej Peter

Ja... Carls vielse har jeg overset, måske fordi den endnu ikke er indtastet. :-)

Til gengæld må nedennævnte Maren vel være BARNEBARN af degnen. IK, eller er jeg stået af ? - ( helt utroligt jeg havde glemt Kurts side)

Lars Pedersen og Maren Heilesdaatter, Bønderfolk af Hiortdals Sogn, maa udi Egteskab sammenkomme, uanseet at hun skal være hans Moders Sødskende Barn, og de saaledes hinanden udi Andet og Tredie Leed beslægtede. Christiansborg 7 Februarii 1755. Efter hans ringe og slætte Omstændigheder, til Aalborg Hospital 1 Rdr 2 mk.

Maren Heylesdatter jo er datter af Niels Christenen Eskesen og Maren Christensdatter Sand.

Indlæg ændret (27. maj 05 11:55)

[home1.stofanet.dk]
Valg:

Indsendt af: Mona Fabricius

Dato: 26/05-05 17:55

hej k.
det var ikke meningen at du skulle bruge fotos på din hjemme side, men du kunne se om du måske magle nogle af de oplysninger der er på fotones ,som du så kunne skive på hejmmesiden.

en dag når jeg har nogle flere fotos fra nygård kommer det på nette.mvh Mona fabricius
Valg:

Gå til side: Foregående 1 2 3 4 5 Næste

Aktuel side: 2 af 5

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.