Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Efterslægt efter min oldefar Anders Dithlef Thyssen (* 11.07.1849 på Fanø, ? 24.09.1933 i Lyngby).

Indsendt af: Jens Chr. Krebs Lange

Dato: 05/07-09 19:48

Er der nogen, der kan hjælpe mig med oplysninger om min oldefars efterslægt? Jeg har følgende oplysninger:

Anders Dithlef Thyssen, * 11.07.1849 i Nordby, Fanø, (søn af Hans Peter Thyssen og Mathilde Rosine Pontoppidan) ? 24.09.1933 i Kgs. Lyngby, bopæl (person) i Kgs. Lyngby, stilling: Skolebestyrer. i Kgs. Lyngby.
(1) Gift 02.08.1872, Marie Oline Bolette Bartholdy, * 13.10.1849 i Rudeskov, ? 28.04.1878 i Kgs. Lyngby.
(2) Gift 28.05.1879 i Kgs. Lyngby (AO 151,13), Petra Louise Telling, * 10.02.1849 i Skælskør, ? 05.08.1934 i Kgs. Lyngby.

Barn af Marie Oline Bolette Bartholdy:
i. Hans Christian Thyssen * 16.05.1873 i Kgs. Lyngby (AO 21,29). Bopæl (person) i Kgs. Lyngby, stilling: Skoleforstander / adjunkt. Gift 31.05.1900, Karen Andersen Borris, * 14.03.1869 Borris, Ringkøbing Amt (AO 38,6).
i. Anders Thyssen * 23.03.1901 i Kgs. Lyngby, døbt 26.05.01 (AO 79,24).
ii. Marie Thyssen * 30.04.1902 i Kgs. Lyngby (AO 241).
iii. Svend Arne Thyssen, * 23.09.1903 i Kgs. Lyngby (AO 11,97), bopæl (person) i Klodgaarden, Stenløse, stilling: Gdr. Gift m. Klara, f. Jacobsen * 1908.
iv. Gunner Thyssen, * 04.07.1905 i Kgs. Lyngby (AO 37,68) , bopæl (person) i
Lyngby, stilling: Læge. gift, 1 barn.

ii. Sigrid Thyssen * 18.07.1875 i Kgs. Lyngby (AO 177).

iii. Knud Thyssen, * 15.04.1878 i Kgs. Lyngby (AO 81), ? 25.10.1878.

Barn af Petra Louise Telling:
iv. Knud Immanuel Thyssen * 15.04.1880 i Kgs. Lyngby (AO 108). Bopæl (person) på Bakkely, St. Heddinge, stilling: Gdr. Han blev gift med Karen Ida Sofie Vilsöet, * 07.07.1883 i København. Karen: datter af grosserer Edouard Hugo Vilsoet og hst. Anna Jensen.
i. Annelise Vilsöet Thyssen, * 09.04.1913 i Frøslev (AO 51,2), stilling: Bankvirksomhed.
ii. Ove Vilsöet Thyssen, * 24.08.1914 i Frøslev (AO 25,6), stilling: Ingeniør.
iii. Jørgen Vilsöet Thyssen, * 12.03.1919 i Frøslev (AO 30,3), stilling: Lmd.
iv. Poul Edouard Vilsöet Thyssen, * 12.03.1919 i Frøslev (AO 31,4), stilling: Lmd.

v. Erik Pontoppidan Thyssen * 04.11.1881 i Kgs. Lyngby (AO 129). Stilling: Sognepræst / stiftsprovst. sognepræst ved Ansgarkirken, Odense, senere stiftprovst i Haderslev. Gift 18.05.1910 i Lyngby, Gjertrud Frederikson, * ca. 1885 i Salo, Finland. Gjertrud: datter af købmand Evert Mouritz Frederikson og hst. Alexandra Sohlman (hun var som enke fadder til barnebarn 1923 i Køng).
i. Jutta Elisabeth Pontoppidan Thyssen, * 03.06.1914 i Rønne.
ii. Ruth Alexandra Pontoppidan Thyssen, * 09.08.1915 i Rønne.
iii. Arvid Johannes Pontoppidan Thyssen, * 30.11.1916 i Rønne.
iv. Ingrid Louise Pontoppidan Thyssen, * 25.08.1918 i Køng Præstegaard.
v. Thyra Marie Pontoppidan Thyssen, * 27.03.1920 i Køng Præstegaard (AO 132.11).
vi. Anders Børge Pontoppidan Thyssen, * 17.07.1922 i Køng Præstegaard (AO 48,10), ? 2004.
vii. Eva Birgitte Pontoppidan Thyssen, * 08.03.1923 i Køng Præstegaard, ? 1937. 1836 tjenestepige i Giesing.
viii. Petra Ulla Pontoppidan Thyssen, * 20.05.1927 i Odense.

vi. Asger Thyssen * 05.03.1889 i Kgs. Lyngby (AO 93). Han blev gift med Erna Elisabeth Kirkheiner, * 21.03.1890. Erna: datter af søkaptajn Karl Kirkheiner og hst. Nicoline Bolette Carstensen Egeberg, boende i Odense.
i. Ole Kirkheiner Thyssen, * 26.05.1918.
ii. Palle Kirkheiner Thyssen, * 31.03.1921.

Efterslægten til hans datter Sigrid - min farmor - har jeg fuldt kendskab til. Jeg arbejder nu på at finde efterslægten efter de øvrige børn: Hans Christian Thyssen, Knud Immanuel Thyssen, Erik Pontoppidan Thyssen og Asger Thyssen.

Jeg vil meget gerne have kontakt til alle dem, der måtte have oplysninger om denne del af min slægt, hvor jeg stort set er på bar bund. Selvom der er kommet nyere kirkebøger på nettet, dækker de kun i meget begrænset omfang min oldefars børnebørn og deres efterkommere.

På forhånd tak
Jens Christian
Valg:

Re: Efterslægt efter min oldefar Anders Dithlef Thyssen (* 11.07.1849 på Fanø, ? 24.09.1933 i Lyngby).

Indsendt af: Sussie Elisabeth Kirchheiner Thyssen

Dato: 07/09-10 14:05

Hej Jens Christian
Jeg ved ikke om du evt. af og til stadig tjekker din efterhånden gamle efterlysning og om du nogen sinde har fået svar...men nu er jeg her altså...og bedre sent end aldrig, som man siger smiling smiley

Min farfar var Asger Thyssen, og jeg har helt godt styr på hans og min farmors efterkommere.
Min farbror Ole Thyssen var en aktiv mand, der vistnok var glad for at sprede sine gener lidt her og der, omend han kun officielt menes at have et biologisk barn. Inden for familiens 4 vægge er der dog lidt snak om andre børn, men dette kan du høre nærmere om, hvis du mailer til mig.
Jeg har ikke styr på mange af de forskelliges fødselsdage, samt nogle af de mange børn, men jeg skal undersøge tingene til dig, hvis du gerne vil have det.
det kræver bare at jeg får en snak med min mor, så kan jeg sikkert levere en hel del flere datoer og andre oplysninger.

Ole Kirchheiner Thyssen g.m. #1 Egetie Samms fra Slagelse (kender ikke fødselsdag m.m.)
De fik datteren Vivi Thyssen g. Jelstrup.
G.m. Erik Jelstrup
#2 Lizzie Schnackenborg
Lizzie havde en datter af tidligere ægteskab, Maria. Jeg tror nok min farbror adopterede hende, da hun altid har kaldt sig Thyssen.
Maria Schnackenborg Thyssen
g.m. Steen Andersen (skilt)
--
Børn af Vivi: Sandra Benedikte Jelstrup (gift 2-3 gange)
3 børn
Phillip Erik Jelstrup
1 barn
Frederik Jelstrup
Christian Jelstrup
David Jelstrup
Nikolai Jelstrup
Beatrice jelstrup
-----
Børn af Maria:
Tim Andersen
Therese Andersen

Palle Kirchheiner Thyssen f. 31.03.1921 Lyngby d. 28.02.2005 Stenlille, g.m. Birgit Lange,f. 05.06.1935 Odense (bosat i Stenlille), datter af Hans Christian Lange (barnebarn til Krebs Lange på Ørbæklunde) og Astrid Anna Sophie Breum (datter af Breums Magasiner, Odense)
Børn:
Sussie Elisabeth Kirchheiner Thyssen, f. 30.12.1958, Lynge-Broby Sogn, Sorø (bosat i Ørbæk, Fyn) g.m.
#1 Lars Lykke Christensen, f. 15.08.1956 Stenmagle-Stenlille Sogn, (bosat i Fjenneslev ved Sorø)
1. barn: Charlotte Elisabeth Lykke Kirchheiner Thyssen f. 06.10.1981 Sorø Sogn, Sorø (bosat i Kirkeby ved Svendborg)
#2 Klausole Gaston Berthold Oluf Nielsen, f. 08.04.1958 Tårnby Sogn, Amager, d. 01.03.2008 Stenlille
2. barn: Rebecka Elisabeth Karen Kirchheiner Thyssen, f. 27.12.1991 Stenmagle-Stenlille Sogn, Stenlille (bosat i Svendborg)
3. barn: Nickolai Christian Palle Kirchheiner Thyssen, f. 29.07.1997 Stenmagle-Stenlille Sogn, Stenlille (bosat i Ørbæk, Fyn)
#3 Niels Børge Thyssen f. Larsen, f. 14.12.1971 Højby Sogn Nykøbing Sj. (Bosat Ørbæk, Fyn)

Charlotte Thyssen g.m. Ruben Uldal Hansen, Odense (skilt)
1. barn: Asbjørn Johannes Palle Uldal Thyssen f. 19.11.2004 Ullerslev Sogn, Fyn (bosat i Kirkeby, Svendborg)
2. barn: Emma Elisabeth Anette Uldal Thyssen f. 11.12.2005 Ullerslev Sogn, Fyn
(bosat i Kirkeby, Svendborg)
(3. barn på vej med ny mand (ikke gift) Alexander Kyed Pedersen, Kirkeby, Svendborg)

Imidlertid har du ikke fået Asger Thyssens 3. barn med, en datter.
Anita Thyssen f. 1940 i Nysted (adopteret) g.m. Bent Palludan Rasmussen, Sorø.
Ingen børn.

Vedr. Knud Immanuel Thyssen
Min far havde gennem hele livet kontakt med sin fætter Poul Edouard Vilsöet Thyssen lmd på Bakkely i St. Heddinge. Jeg mener at Pouls kone hed Gerda. De fik 2 drenge, men dette kan jeg få mere at vide om gennem min mor.
Jeg håber du kan bruge dette og at du vil tage kontakt til mig.
Jeg er iøvrigt at finde på Facebook under Sussie Thyssen
Valg:

Re: Efterslægt efter min oldefar Anders Dithlef Thyssen (* 11.07.1849 på Fanø, ? 24.09.1933 i Lyngby).

Dato: 07/09-10 14:19

Ups en trykfejl!
Min datter Rebecka Elisabeth karen Kirchheiner Thyssen er født d, 27.12.1990
og ikke
1991 som anført
smiling smiley

Et menneske, der ikke kender sine forfædre, lever kun halvt!
-Hawaiiansk ordsprog-
Valg:

Dato: 08/09-10 17:53

Kære Sussie,

Det var herligt at få en reaktion på min tråd, og som du selv skriver: Bedre sent end aldrig. Jeg har sendt dig nogle oplysninger direkte på din mail-adresse, men jeg kan fortælle, at jeg kort tid efter, at jeg havde startet denne tråd, fik en kontakt til en anden gren af Thyssen-slægten. Jeg håber, at vi i fællesskab kan få styr på efterkommerne af vores fælles oldefar.

Mange hilsner
Jens Christian
Valg:

Dato: 08/09-10 19:38

Kan da fortælle at alle ved navn Thyssen stammer fra en og samme person.
Så alle uanset sted i verden har fælles aner. Jeg har fundet familie så langt væk som i Indonesien, Australien, Sydamerika, Sydafrika og mange andre steder.
KH
Sussie
Valg:

Indsendt af: Christian Konstmann Autzen

Dato: 10/09-10 08:59

Nu kan navnet Thyssen jo givet komme mange steder fra - men Svend Jacobsen og Hans-Ole Mørk ("10 generationer med rod i Marsken") har en Thyssen/Thysen/Tygesen slægt, som kommer fra en gård Thyssen (?), i Gesing i Skærbæk sogn i 1600-tallet.

Så, folk med navnet Thyssen/Thysen/Thygesen i deres aner, kan med fordel se i denne bog.

Men ellers findes navnet Thyssen givet over hele verden. En af de mest kendte er vel Thyssen-koncernen i Tyskland - nok mest kendt som en af Hitlers helt store stålproducenter under 2. verdenskrig.

Hilsen
Christian
Valg:

Dato: 10/09-10 10:30

Tak for dine bemærkninger. Sussie er nok lidt vel kategorisk med sin bemærkning om, at alle med navn Thyssen stammer fra en og samme person. Det har de så tilfælles med alle andre mennesker uanset om det er Adam (og Eva) eller en meget tidlig indvandrer fra Afrika, der er ophavet. winking smiley

Jeg har selv en kopi af "10 generationer ...". Der er mig bekendt ikke nogen gård ved navn Thyssen. Det er et patronym fra Thyge, der vistnok var født i Mjolden sogn. Det er god vestslesvigsk bondeslægt, der ikke har noget som helst med den tyske koncern at gøre.

Min oldefars far kom fra Skærbæk sogn, men kom som 2-årig til sin moster på Fanø og arvede møllen i Nordby efter hendes mand. Der i øvrigt to slægter Thyssen eller Thysen på de kanter - en fra Skærbæk sogn og en fra Vodder sogn.

Mange hilsner
Jens Christian
Valg:

Dato: 10/09-10 14:33

Den gamle Thyssen fra Thyssen og Krupp koncernen er, mig bekendt, bror til den oprindelige møller på Fanø. Faktisk var de 3 brødre der tog derned og startede en smedie. Den ene var stamfar til de nuværende von Thyssen, den anden mølleren fra Fanø, og så var der en 3. bror som jeg ikke helt har styr på, men han blev vist gårdmand netop i Skærbæk.
Jeg ved at den ene bror tog tilbage til Fanø og blev møller. Han og hans kone fik imidlertid ingen børn, men de fik et barn fra familien, som de adopterede, og som overtog møllen efter dem.

Nu erkender jeg blankt, at jeg kun har styr på familielegenderne og ikke på kirkebøgerne, og i den sidste ende er det jo kirkebøgerne, der fortæller sandheden...eller næsten altid.
Men lad os blot holde os til, at de gør de. winking smiley

Og min historie er altså delvist beviseligt sand, idet min og Jens Christians beretning stort set passer sammen.
Hvis vi skærer vistnok'erne væk fra familielegenden, og det er disse vistnok'er, der kan give rod i sandheden, så står vi altså med en møller fra Fanø, hvis navn var Thyssen og hvis familie har rødder i Skærbæk-området.

Kan vi så også finde bevis for forbinddelsen til de brødre, der drog til Ruhr og startede koncernen dernede?

Min farfar var ved at synke i jorden af skam, da de blev adlet af Hitler, og det er fra ham at historien med de 3 brødre kommer.
Nu er det ikke von Thyssen jeg som sådan er interesseret i at følge, men far fik, for mange år siden et brev fra en af von'erne, som bad ham om at hjælpe sig med at finde familieforbindelsen, og også han kendte historien om brødrene, så der må være et eller andet der. Næ, jeg er mere interesseret i at finde deres rødder. Hvor kom de 2 eller 3 brødre så fra og er efterkommere af hvem?
Jeg ved at rigtigt mange kirker og rådsbygninger blev sønderskudt i de områder under krigen, og derfor findes der stort set ingen dokumenteringer om noget som helst, men kunne man mon være heldig at finde noget nord for bombnings områderne?

Vedr familielegenderne, så skulle alle af Thyssen-slægten stamme fra en Hollandsk admiral der kom til Danmark på et tidspunkt i 15-1600 tallet. Denne admiral hed Thijssen og han blev så glad for landet at han blev gift med en købmandsdatter og blev her (eller også blev han forelsket) En af hans sønner blev ved en læsefejl indskrevet som Thyssen i en kirkebog, og som reglerne var dengang, måtte det så stå til troende. Denne Thyssen skulle altså være den første.
Da admiralen var en velhavende mand og åbenbart også ejede plantager i udlandet, ja så sørgede han naturligvis for at placere sine børn i fornuftige stillinger, og den pågældende første Thyssen, eller måske sønner af denne, skulle bl.a. være sendt til steder som Indonesien og Syamerika. Nogle af disse efterkommere er senere havnet i Sydafrika og atter andre, andre steder på jorden.

Men igen, ét er familehistorierne et andet er hvad dokumentationen beviser.
Jeg ved dog at min far, lige inden sin død, fandt ud af at den omtalte hollandske admiral rent faktisk har eksisteret og så er det vel blot at tage fat i den hollandske admiral og se om vi kan finde en forbindelse mellem ham og Thyssen-navnet. Det behøver jo ikke nødvendigtvis at være den lille romantiske historie om en skrivefejl i en kirkebog, der kan have startet Thyssen-slægten, det kan jo også sagtens være en svigersøn eller adoptivbarn eller sådan noget.
Men noget sandt er der altid i historierne, det er kun det at få skilt skidt fra kanel.
Men spændende er det smiling smiley
Valg:

Dato: 10/09-10 15:12

Det med Thyssen og gården i Gesing har jeg fra den artikel, som Svend Jacobsen har skrevet til Personalhistorisk Tidsskrift.

I bogen "10 generationer ...." er der "kun" navne, mere eller mindre; men Svend har netop skrevet artiklen, hvor han så har kunnet diskutere de enkelte grene af Troels Winther-efterkommerne. Faktisk en artikel (i 2 dele) som supplerer bogen i utrolig fin grad.

Om der har været en Thijssen som den første kan vel være svært at afklare - men en mulighed kunne være, om der findes en Thijssen i Gesing i en af jordebøgerne fra den tid (1500-tallet).

Tilføjelse:I 2. del af Svend Jacobsen's artikel skriver han bl.a.:

Thyssen-navnet var som sagt oprindeligt et tilnavn, knyttet til en bestemt gård i Gjesing, og blev ofte erhvervet ved ægteskab. Det stammer fra det nævnte brødrepars morfar Hans Thygesen, der havde gården i første halvdel af
1600-tallet.

Jeg har så lige været gennem jordebogen for 1532 til 1542 for den vestlige del af hertugdømmet Slesvig.

Navnet Thijssen forekommer ikke; men i Ullerup i Skærbæk sogn er der i 1542 en Hans Tugesen som godt 100 år senere er blevet til Tygesen, fortsat i Ullerup.

Ellers forekommer bl.a. en Tuge Petersen i Hjemsted i 1542, en Tuge Ludecksen i Misthusum ligeledes i 1542.

En Per Tygesen ses også i Abild i 1530 ligesom en Bertel Tygsen i Vester Vedsted.

Navnet Tygesen/Thyssen o.s.v. må derfor være ældre, hvis det skal nedstamme fra samme person.

Hvad navnet Thijssen angår kunne dette være det senere Taysen - men generelt skal jeg ikke gøre mig klog på disse navne.

Hilsen
Christian

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 10/09/10 16:25 af Christian Konstmann Autzen.
Valg:

Indsendt af:

Dato: 24/09-10 13:27

Hej Sussie Kirchheiner og Jens

jeg tillader lige at blande mig.

Slægtsbog med Bahr slægten stammer også fra Ditmarsken, og vi har Zepelin-slægten og Walsleben slægten på sidelinien m.fl. - og har læst om personer BAHR gift med Alfried KRUPP- (efterkommere fra slægten Bohlen und Halbach? (nu industrinavnet - Thyssen-Krupp) - samt udok. efterkommer af en person fra slægten Østerberg og Kongen af Preusen/Kaiser Wilhelm II der gik i eksil

Det skal blive spændende at forske mere i disse.

BAHR betyder i øvrigt ADMIRAL på arabisk - og en af disse Bahr´er har bl.a. været KINA-missionær - Jesuitterordenen stiftet af den katolske kirke - i Kina i sidste halvdel af 1500-tallet under Macao styret i 1770´erne og ind i 1800-tallet og FLORIAN JOSEP BAHR, født 1707 i Tyskland - død i Peking i 1771 - blev lærer for en af Kejser af Kinas børn osv. og vigtig ophavsmand for det Portugisisk sprog.

Han havde en tysk adelsdame GREVINDE MARIA THERESIA VON FUGGER (-Wellenburg) von Kirchberg und Weissenhorn in Nordendorf gift medJOhann Maximilian IV. Emanuel Graf von Preysing-Hohennaschau - som kontaktperson gennem tiden i Kina, men var ikke glad for sit job hos Kejseren af Kina,(Qianlong) skiftede - og blev en vigtig brik og en kendt sprogmand for sit arbejde med Portugisisk, efter at være blevet løst fra jobbet hos Kejseren med musikundervisning af Kejserprinserne, og senere sendtes til en missions og kørselsstation St. Joseph i Baoxixan, hvor han opretholdt sin kontakt til Maria Theresia von Fugger. Han rejste vist hjem med ud til Kina igen hvor han døde i Peking. - spændende historie -.

De ser ud til at lave verdensomspændende forretninger disse industri- og anden form for "baroner" - også Lilie slægten Fugger !

Se også Kurfyrster - Ritterstreit = Ridderstrid og pave (Papst Benedikt XIV) -Kaiser Yongzheng m.m.

Venligst

Lise Østerberg - Bahr

Redigeret 18 gang(e). Sidst ændret 25/09/10 01:06 af Lise Østerberg-Bahr.
Valg:

Dato: 10/11-10 09:52

Blot en opfølgning på Thyssen dynastiet i Tyskland:

ARD (Tysk TV-station) havde her mandag den 8. november 2010 en udsendelse om netop denne familie.

Desværre oplyste de ikke, hvem forfædrene var, men her var stifteren af koncernen, Thyssen i Duisburg, August Thyssen, som blev gift i 1872. Han fik bl.a. 2 sønner, som efterfulgte ham - Frits og Heinrich.

Som et af udbytterne af denne koncern er et meget stort museum i Madrid, hvor Frits har skænket dette til det spanske folk. Hans kone (vist nok den 3.) var spansk.

Udsendelsen gik mest på det samarbejde, som August havde med Hitler, frem til omkring 1940, hvor han brød med dem. Han og hans kone blev senere sendt i KZ-lejer, men de overlevede begge.

Her er lidt mere, om August's far:

[en.wikipedia.org]

[en.wikipedia.org]

Hilsen
Christian

Redigeret 2 gang(e). Sidst ændret 10/11/10 10:09 af Christian Konstmann Autzen.
Valg:

Dato: 29/11-10 06:57

Tak for de seneste indlæg i denne tråd. I må undskylde, at jeg ikke har svaret noget før, men der har været andet at se til.

Sussie skriver i sit indlæg fra 10/09, at ? Den gamle Thyssen fra Thyssen og Krupp koncernen er, mig bekendt, bror til den oprindelige møller på Fanø. Faktisk var de 3 brødre der tog derned og startede en smedie. Den ene var stamfar til de nuværende von Thyssen, den anden mølleren fra Fanø, og så var der en 3. bror som jeg ikke helt har styr på, men han blev vist gårdmand netop i Skærbæk.?

Jeg har set lidt på denne historie, og min første søgning gik tik KruppThyssens hjemmeside, hvor søgeordet ?history? bl.a. gav følgende oplysning:
?August Thyssen is born on May 17, 1842 in the industrial and mining town of Eschweiler near Aachen as the third child and first son of a wealthy catholic family of entrepreneurs. For 15 years his father Friedrich (1804 - 1877) manages the first steel wire rolling mill in the Rhine province before founding a bank.?

Den første Thyssen-møller på Fanø var Hans Peter Thyssen, født i 1822 i Skærbæk sogn. Han kom som 2-årig til Fanø hos sin moster- Anna Marie Jørgensdatter - der var gift med mølleren på Fanø ? Jørgen Andersen. Da de ingen børn havde overtog Hans Peter Thyssen møllen, der så igen gik i arv til hans næstældste søn ? Ditlev Blangsted Thyssen.

Hans Peter Thyssen havde godt nok to brødre (en ?helbror? og en halvbror), men han forlod mig bekendt aldrig Fanø i længere tid, så det kan ikke være disse tre brødre, der er tale om. Om den første bror ? Jørgen Andersen Thyssen ? ved jeg kun, at han blev født i Skærbæk i 1824. Deres halvbror blev født i Skærbæk i 1834, fik 7 børn, heraf 5 drenge: Valdemar, Rudolf, Albert, Carl og Emil.

Der er ingen Friedrich eller August eller andre oplysninger, der kan bekæfte legenden, så ud fra disse oplysninger må det kunne fastslås, at der ikke er nyere Skærbæk-blod i den tyske Thyssen-slægt. Om det har været tilfældet før år 1800, skal jeg ikke udtale mig.

Til Christians oplysning om tv-udsendelsen kan jeg sige, at museet i Madrid ? Museo Thyssen-Bornemisza ? absolut er værd at besøge. Det er Madrid i det hele taget. Museet blev åbnet i 1992 med en samling på ca. 800 kunstværker, der var samlet af Thyssen slægten gennem et par generationer. I 2000 blev museet udvidet med to naboejendomme, der er blevet indrettet til at huse Carmen Thyssen-Bornemisza?s samling på ca. 600 kunstværker, så der er virkelig noget at komme efter.

Og til Sussie: Jeg er ked af, at jeg på denne måde ødelægger en spændende familielegende - den kan bare ikke være rigtig. Men lidt ærgerligt er det da.

Mange hilsner
Jens Christian
Valg:

Dato: 29/11-10 07:49

Hejsa igen.
Ja, det er spændende.
Nu mente jeg IKKE den adopterede møller på Fanø, men den OPRINDELIGE møller, som jo også var en Thyssen, og dermed en generation længere bag ud..men måske kan det også være flere generationer bag ud, jeg ved det ikke. Men noget sandhed er der jo altid i de gamle legender.
Til gengæld så tror jeg ikke rigtigt på den med katolske Thyssen'er, selvom de skriver det nok så meget.
Men vi må lige tage i betragtning, at Thyssenslægten i Tyskland, skal vi sige, modererede deres ophav under Hitlertiden, især fordi, de ikke havde rødderne i orden, heriblandt adskillige jødiske aner, hvad der i den sidste ende også fik dem til at måtte flygte til både USA og Sydamerika.
Igen vil jeg nævne den kontakt min far havde til en af von Thyssen-slægten i 70'erne, som også bekræftede slægtskabet med Fanø-slægten.
Må se om ikke jeg kan finde de pågældende breve, hvis jeg kan få lov af mor til at gennemgå fars ting.
Kærligst
Sussie
Valg:

Dato: 29/11-10 10:02

Hej Jens Christian

Min bror og hans kone har besøgt museet i Madrid - og det kunne da være, at min kone og jeg under en gennemrejse, burde tage på et besøg i museet.

Til Susie

Når nu du har forsket i Thyssen-slægten, så har du vel set i bogen "10 generationer med rod i marsken" af Hans-Ole Mørk og Svend Jacobsen. Den kan hjemlånes fra biblioteket.

Den første i denne slægt kunne være Niels Nielsen født 1594 og gårdmand i Gesing i Skærbæk sogn.

Hvis du kun vil have navnene, så sender jeg dem gerne til dig.

Hilsen
Christian Autzen
Valg:

Indsendt af:

Dato: 29/11-10 10:58

Hej Christian Autzen.

Vil du gerne sende mig navnene, så vil jeg checke op på Biblioteket på Frederiksberg (1 hyldemeter om de kendte slægter fra Schleswig og Holsten (og vores egen BAHR slægt - samt omkring min(e) egen(egne) 8 kendte slægter fra Schleswig-Holsten. (Åbenrå - udgaven af lægen Anders Schmidts optegnelser) 1 hyldemeter (maskinskrevet) om 8 nordschleswigske ægtepar. Jf. Svend jacobsen,(findes også i Åbenrå).

Bl. bl.a. om Rådmand Johannes Thomsen, Johannes Christopher Hanefeldt (Ærø) Marinas efternavn Ambders - Marina og Beate, datter af Magdalena De Behr, og måske interessant kunne det være at læse om "

Geschichte der Stadt Tonder, hvor der står hun fra en "Uraltem und vornehmen Geschlecht der Stadt".

Der er forskning til LANG tid.....winking smiley

På forhånd TAK.

Med venlig hilsen
Lise H. Østerberg - Bahr

Redigeret 2 gang(e). Sidst ændret 29/11/10 11:46 af Lise Østerberg-Bahr.
Valg:

Indsendt af: Marcussen

Dato: 29/11-10 11:27

Hej på tråden,

På nettet Thyssenslægt, på side 6, under Handel og erhverv omkring 1880, Under Møller står der noget om Hans P, Tyssen.

v,h,Børge
Valg:

Indsendt af:

Dato: 29/11-10 12:20

Hej Susie.

Hvad med en Winnie Kirchheiner ?

Mvh
Lise Østerberg - Bahr
(møllerslægt fra HANDEWITT / Ved Flensburg - med aner mod Dargun/Mecklenburg - m.m.)

Redigeret 4 gang(e). Sidst ændret 29/11/10 12:47 af Lise Østerberg-Bahr.
Valg:

Dato: 29/11-10 14:56

Hej Lise.
Øhh er ikke rigtig med??
Mange hilsener
Sussie
Valg:

Dato: 29/11-10 15:02

> Til Susie
>
> Når nu du har forsket i Thyssen-slægten, så har du
> vel set i bogen "10 generationer med rod i
> marsken" af Hans-Ole Mørk og Svend Jacobsen. Den
> kan hjemlånes fra biblioteket.
>
> Den første i denne slægt kunne være Niels Nielsen
> født 1594 og gårdmand i Gesing i Skærbæk sogn.
>
> Hvis du kun vil have navnene, så sender jeg dem
> gerne til dig.
>
> Hilsen
> Christian Autzen

Hej Christian.
Nej..endnu ikke..har nemlig først igennem Jens Christian hørt om bogen og den har underligt nok ikke været til at låne, fordi den/de hele tiden har været udlånt...hvorfor mon??? winking smiley
Men er skam skrevet op til den, så det lykkedes vel på et tidspunkt.
Vil da synes det var super at få navnene
Kærligst
Sussie
Valg:

Indsendt af:

Dato: 29/11-10 15:27

Hej på tråden.

Ad 2. verdenskrig . se VILLA HÜGEL, Trier, / ESSEN...... Tysklands "Buckingham Palace" hvor der i år 2010 boev afholdt World Hydrogen Energy Conference... måske det ville interessere nogen.

Jeg er selv interesseret i forskning om både Thyssen slægten og Pontoppidan slægten; Også vedr.: Kultur og Identitetsspørgsmål/ ved. bl.a. Grubb og jf. tidl. industrirådsdirektør.

Venlig hilsen
LIse Østerberg Bahr

Redigeret 2 gang(e). Sidst ændret 29/11/10 16:26 af Lise Østerberg-Bahr.
Valg:

Dato: 29/11-10 15:45

Hej Sussie

Jeg har lige sendt en privat mail med en fil med Thyssen, som jeg nu har dem.

Hilsen
Christian
Valg:

Indsendt af:

Dato: 29/11-10 15:55

Ok, en Kirchheiner jeg kender !

MVH Lise
Valg:

Indsendt af:

Dato: 16/11-11 07:15

GODMORGEN:

OBS : på NAVNE STAVEMÅDEN AUTZEN OG OUTZEN samt slægtsnavnet POST - (og det ny Slægt og Data)... disse dage.

som de nemlig fremstår via slægtsforskere fra Åbenrå, som Outzen og Post på (INDGIFTE) personer på min slægtstavle fra Huesby Mülle in om kring 1845.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr
Valg:

Indsendt af:

Dato: 14/04-12 14:33

Hej på tråden igen, og Christian.

Nu begynder jeg selv at kunne samle lidt mere data, nu da - langt om længe - selv har fundet mere stof omkring slægterne - og apropos om Tüchsen slægten på SLÆGT OG DATA I PÅSKEN, hvor der burde have lagt linket til denne side ind - måske overså jeg det ??

Travlt får man, jo mere info der dukker op skal jeg love for.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.