Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Niels Marinus Nielsen Rahbeck, død 1897

Indsendt af: Wendelboe

Dato: 12/05-09 15:54

I min fortælling om missionær-ægteparret Mogens og Eline Uhrenholt, er jeg stødt på en Niels Marinus Nielsen Rahbeck, som har været forlovet med Eline i Cedar Falls, Iowa.

Eneste data på ham er, at han boede i Cedar Falls, før han pga. dårligt helbred rejste til Texas, hvor han fungerede som præst ved The United Brethren Church i byen Arcola.

Han blev forlovet med Eline, men mærkede kort før brylluppet, hvor det gik hen ad af og oprettede et testamente - se [smartcms.dk], hvori han ene betænker sin forlovede.

Niels Marinus Nielsen Rahbeck dør af en lungesygdom (cancer, tuberkulose, lungebetændelse?) i Cedar Falls 28. maj 1897. Læs mere på [smartcms.dk]

Mit spørgsmål nu er nu blot: Er der mon nogen, der har kendskab til Niels Marinus Nielsen Rahbeck? Hvor stammer han fra? Hvornår er han udvandret til USA? Og findes der mon et billede af ham?

På forhånd tak,

Hans Wendelboe Bøcher
Horne, Vendsyssel
tlf. 9669 1188
hans@wendelboe.dk
[www.wendelboe.dk]

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 12/05/09 15:55 af Hans Wendelboe Bøcher.
Valg:

Re: Niels Marinus Nielsen Rahbeck, død 1897

Indsendt af: Eva M

Dato: 12/05-09 17:48

Forfædre og efterkommere efter Jens Knudsen (1815-1908), som var født i Langelund Mølle, Ringive sogn, Vejle. Han blev gift 1847 i Sdr. Omme Kirke med Marie Nielsdatter Rahbeck (1829-1908). Hun var født på Søndersthoved, Give sogn, Vejle. De havde tretten børn, som var alle født i Langelund Mølle, Ringive sogn. De anvendte efternavn Jensen.

Jag fann detta på familysearch.org. Kanske Niels Marinus någon anknytning till Marie Nielsdatter Rahbeck.

Eva M
Valg:

Dato: 12/05-09 18:03

Jeg tror desværre ikke det er den samme Niels Rahbeck.

Den person, jeg søger døde 1897 i Cedar Falls i Iowa, USA. Og var på det tidspunkt forlovet med Eline Marie Arildsen, født i Cedar Falls.
Han var således ikke gidft i Danmark.

Men tak for hintet.

Hans
Valg:

Dato: 12/05-09 19:26

Hej!

Du söker var Niels kom från. Han finns inte på Ellis Island och inte heller på Castlegarden. Jag sökte honom också i Norge för han skulle kunna vara norrman. Rahbeck är också ett tyskt efternamn. Jag menade att Marie Nielsdotter Rahbeck kanske var en äldre syster till honom. Han var född omkr. 1841. Han heter också Nielsen och hon Nielsdatter.

Eva M
Valg:

Indsendt af: Karsten Madsen [6823]

Dato: 12/05-09 20:12

Jeg kan se at Mogens og Eline fik et pas i USA 1915.

Hvis du ikke har det dokument, kan jeg sende det til dig.

Hilsen Karsten

[billeder.guldminer.dk]
Valg:

Indsendt af:

Dato: 12/05-09 20:39

Marie Nielsdatter Rahbech 1829 er min tipoldemor.

Hun havde 2 søskende, Jens Anton Nielsen Rahbech 1826 og Bodil Kirstine Nielsen Rahbech 1836, - ingen Niels.

Men med navnet Niels Marinus Nielsen, må han vel være af dansk oprindelse.

Der findes også en mindre Bornholmsk slægt af navn Rahbek, hvoraf flere er udvandret.

mvh.
Erik
Valg:

Dato: 12/05-09 20:49

TAK.
Jeg har begges pas- og visumansøgninger fra 1915 og Elines fra 1920, hvor hun efter sin mands tragiske død i Nigeria igen rejser derned.

Læs mere på [www.wendelboe.dk]

Hans
Valg:

Dato: 12/05-09 20:50

Noget tyder på, at han kan stamme fra Borris/Skjern-området. Men jeg er bestemt ikke sikker...

Hans Wendelboe Bøcher
Valg:

Indsendt af:

Dato: 12/05-09 21:28

Godaften Hans!

Er han en mulighed, det er et skud.

Navn: Rahbeck, Marinus Stilling: Student
Alder: 24 Bestemmelsessted: NY.
Kontrakt nr.: 149400 Forevisningsdato: 8/6/1895
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: ? Sidste oph. amt: - Amerika
Sidste oph.sted: Amerika Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Hekla
IDkode: D9396R1802

Fundet på
[ddd.dda.dk]

Mvh

Egon Sørensen
Valg:

Indsendt af: Arne Feldborg

Dato: 12/05-09 23:17

Wendelboe skrev:
-------------------------------------------------------
> Noget tyder på, at han kan stamme fra
> Borris/Skjern-området.
>
Kunnen du beskrive hvad dette "noget" består i.?

Stort set alle registrerede Rabek'er her i landet har deres oprindelse i det område, nemlig i gården Rahbek i Oddum sogn.

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Dato: 13/05-09 03:22

Hej!

Det står i den första länken (den med kopian av "the will) att Niels var född i Borris ca. 1841?. Jag såg också studenten som reste 1895 från Köpenhamn men uteslöt honom för att han var för ung. Det står också i nekrologen att han varit flera år i USA. Att han inte finns i Ellis Island får väl tolkas att han kommit före 1892. Han finns inte heller på Castlegarden.
Niels finns heller inte som utrest från Kristiania. Hamburglistorna har jag inte kontrollerat. Kyrkan där han var präst har tyskt ursprung.
Hette Elines far Christian Arildsen? Om ja, så utvandrade han från Stettin 1873. Han står som tysk (men det kan vara en feltolkning).

Eva M
Valg:

Dato: 13/05-09 03:37

Ringkøbing, Bølling, Sønder Borris, Graul, , 24.2, FT-1860, D3747
Rasmus Rahbek 53 Gift Grdmd., huusfader Her i Sognet
Mariane Pedersen 38 Gift Hans kone Her i Sognet
Niels Rahbek 19 Ugift Deres børn Her i Sognet
Mads Rahbek 17 Ugift Deres børn Her i Sognet
Mette Kathrine Rahbek 9 Ugift Deres børn Her i Sognet
Larsine Henrikke Rahbek 2 Ugift Deres børn Her i Sognet
Birgithe Rahbek 23 Ugift Pleiebørn Her i Sognet
Lars H. Rahbek 11 Ugift Pleiebørn Her i Sognet

Åldern stämmer, namnen delvis, men hans far hette Rasmus?
Valg:

Dato: 13/05-09 09:05

Eva M skrev:
-------------------------------------------------------

> Det står i den första länken (den med kopian av
> "the will) att Niels var född i Borris ca. 1841?.
>
Ja, og det ser jeg mere som et spørgsmål end som en oplysning. Derfor mit spørgsmål til Wendelboe.

Udover at der generelt er mange Rahbek'er på den egn ser jeg ikke noget der tyder på, at netop ham her skulle komme derfra. Der er ihvertfald ikke døbt nogen med det navn i Borris omkring den tid.

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Indsendt af: henning ahler

Dato: 13/05-09 10:53

Udover de Rahbæk´er, der stammer fra Rahbæk i Aadum sogn, har jeg set adskillige, der har fået navnet "foræret" af forskellige grunde.
Men Rasmus Rahbæk og Mariane i Borris fik da Niels Rahbæk 4. maj 1841, og ham har jeg ikke kunnet spore efter at han i 1874, dec. måned ankommer til Aadum fra Borris.
Spørgmål: Kan han siden have tilegnet sig navnene Marinus og Nielsen?
Selv tror jeg det ikke, kan ikke se hvorfor.
Jeg tror ikke han er "ægte", så læg ikke for meget vægt i Rahbæk.
Det var mit indput. Men ellers god jagt.
mvh. henn
Tilføjet: Hæng jer ikke i stavemåden.

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 13/05/09 11:08 af henning rahbæk ahler.
Valg:

Indsendt af:

Dato: 13/05-09 17:06

Rahbek'erne breder sig jo fra Oddum til nabosognene, f.eks er min tipoldemors famile på det tidspunkt at finde i Filskov.

Om den Niels Rahbek, der er søn af Rasmus, står i slægtsbogen, at han er rejst udensogns (dvs. fra Borris) men hvortil vides ikke. Han skulle havde været gift 2 gange og have mindst 2 sønner.
Valg:

Dato: 14/05-09 00:15

Rasmus Rahbek dør i september 1878. Er der nogen af jer (Erik eller Henning) der har checket, om Niels er nævnt i skiftet, og hvor han i så fald befinder sig på det tidspunkt.?

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Indsendt af: henning ahler

Dato: 14/05-09 08:59

Hej Arne.
Jeg har ikke cheket noget skifte efter Rasmus´ død i Votkjær 22. sep.
mvh. henn
Valg:

Indsendt af:

Dato: 14/05-09 16:43

I en gammel udskrift fra 'International Genealogical Index' fra 1993 er der en Niels Mourits Jeninius Rahbek, født 13. oct. døbt 17 oct. 1858 i Lynge, Sorø.

F: Hans Christian Nielsen Rahbek
M: Karen Sophie Mouritsdr

Jeg har ikke kunnet placere dem i Rahbek-slægten fra Rabæk, medmindre faderen er den Hans Christian Nielsen Rahbek, der er født i Skarrild i 1823.

Navnet er tæt på, men ikke helt: Mourits / Marinus.
Valg:

Dato: 15/05-09 23:10

TAK for de mange hints.
Jeg knokler pt. for at finde flere spor i USA. I øjebliket har jeg kirkearkiver i the United Brethren Church til at krydssøge efter data på Niels Rahbeck.

Eneste sikre data fortsat hans testamente
[www.smartcms.dk],
hvor han selv angiver sit fulde navn til Niels Marinus Nielsen Rahbeck,
og så notitsen fra the Cedar Falls Gazette, hvor dødsdagen 28. maj 1897 fremgår.

At der ingen Niels Rahbeck er at finde i de danske (norske eller tyske) udvandrerarkiver, forklarer jo intet. Her findes heller ingen Mogens Uhrenholt, som min forskning jo egentlig eftersøger. Han udvandrede nemlig ikke teknisk, men rejste blot over Atlanten på almindelig billet.

Jeg følger spændt med jeres videre hjælp og værdsætter hver enhelt detalje.

Hans Wendelboe Bøcher
[www.wendelboe.dk]
Valg:

Dato: 11/01-10 13:22

Mon der skulle være nogen, der i mellemtiden er stødt på Niels Marinus Nielsen Rahbek, der i årene op til 1897 fungerede som præst i en brødremenighed i bl.a. Texas og Iowa?

Mine spor både ender og begynder i testamentet og notitsen om dødsfaldet i den lokale avis.

Hvor er hans familie?
Og findes der mon et billede af ham?
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.