Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

PALLESEN Anders af Skjørring Mølle

Indsendt af: Hanna Olesen

Dato: 07/03-05 07:54

Stikord fra Nim/Underup sognes kirkebog 1786:

sr Anders Pallesen af Skørring Mølle og jomf Ellen Cathrine Lucasdatter af Nim (trolovet og copuleret)

Jeg har været så heldig at få mange gode oplysninger ad denne vej angående min mands tiptipoldemor Ellen Cathrine, men med hensyn til Anders Pallesen er jeg ikke kommet længere tilbage. Og hans tilhørsforhold til Skjørring Mølle kender jeg heller ikke.
Ved hans død er noteret om ham: 13. Juli 1831 døde Andreas Pallesen, Landmåler og Aftægtsmand i Nørøxe, i Røgild 78 År gammel. Anmeldt for Herredsfoged Lange i Sundbye.

Han døde hos sin datter i Røgild, Anneke Andersdatter Pallesen. Pallesen er vel at opfatte som et slægtsnavn, eller hvordan? Men så mangler patronymet vel hos Anders( Andreas) Pallesen. Så hvad hed hans far? Det kan man så ikke se i de oplysninger, jeg har.

Hvorfor blev dødsfaldet anmeldt for herredsfoged Lange? Det er også et spørgsmål, jeg kunne tænke mig at få svar på.

Jeg håber, nogen kan hjælpe mig også i dette tilfælde.

mvh Hanna

Indlæg ændret (07-03-05 10:51)
Valg:

Re: PALLESEN Anders af Skjørring Mølle

Indsendt af: Carl Rosenberg-Desroses

Dato: 22/02-06 07:43

Dette må være "din" Anders Pallesen

hjoerring, Øster Han, Aggersborg, Aggersund By, , , 7, FT-1801:
Anders Pallesen, 46 , Gift, mand, husmand med jord og færgemand,
Ellen Katrine ??, 37 , Gift, hans kone, ,
Johanne Marie Katrine Andersdatter, 14 , Ugift, deres børn, ,
Ane Marie Andersdatter, 10 , Ugift, deres børn, ,
Andrea Andersdatter, 7 , Ugift, deres børn, ,
Rasmus Sofus Andersen, 5 , Ugift, deres børn, ,
Morten Andersen, 3 , Ugift, deres børn, ,

Andrea Andersdatter er en fejlskriving for Anneken (har verificeret det)

Der er et skifte efter ham:
Hvertbo hrd. Hjørring amt 15/16.07.1831

Har du noteret dig, at Anders Pallesen havde en bror kaldet Rasmus Mortensen:
Randers, Sønderhald, Skørring, Skørring Sogn, , Sch. Mølle, , FT-1787:
Anders Pallesen, 32 , Gift, Hosbond, Mølle Fæstere og Landmaaler Asistent,
Ellen Rasmusdatter, 23 , Gift, Hans Kone, ,
Rasmus Mortensen, 28 , Ugift, Hosbondens Broder, ,
Anders Tærkildsen, 42 , Gift, Tieneste Folk, Mølle Swend,
Karen Andersdatter, 21 , Ugift, Tieneste Folk, ,
Niels Rasmussen, 67 , Gift, Mand, Hyrde - folk,
Karen Sørensdatter, 62 , Gift, Kone, ,
Jens Nielsen, 19 , Ugift, Deres Søn, Wanwittig og wanfør,

Jeg vil være meget interesseret i at blive delagtiggjrt i din viden om efterkommere efter Anders Pallesen!

mvh Carl Rosenberg

Indlæg ændret (22. feb 06 09:05)
Valg:

Indsendt af: Niels J. Dinnesen

Dato: 11/11-06 18:02

Hej til begge.

Anders Mortensen Pallesen og hustru Ellen Rasmusdatter (i virkeligheden Eddel Kirstine Rasmusdatter) døber i 1898 i Søby, Randers amt, deres søn Morten Andersen Pallesen. Morten er min tipoldefar og Anders altså min tip-tip. Send mig lige jeres email adresser, så kan jeg henvise til flere oplysninger.

Mvh Niels J. Dinnesen

niels.j@dinnesen.com
Valg:

Indsendt af: Lissa Pedersen

Dato: 26/08-09 21:08

Hej Hanne og Niels - og andre,

Jeg henviser lige til Genforum, hvor en australier Ray Rob søger oplysninger om en John Brown, som måske kunne være Johan Andreas Brunn Pallesen, søn af Andreas Andersen Pallesen og sønnesøn af Anders Pallesen: [genforum.genealogy.com]. Siger det jer noget?

Mvh Lissa

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 26/08/09 21:09 af Lissa Pedersen.
Valg:

Dato: 27/08-09 13:47

Der er nogle navnesammenfald, men ingen årstal eller steder i australierens oplysninger, som stemmer med Anders og Morten Pallesen i denne tråd. Navnet Bruun/Brown falder desuden helt udenfor. Kort sagt: Der er ingen sammenhæng her.

Niels J.
Valg:

Indsendt af: Lissa Pedersen

Dato: 27/08-09 22:58

Hej Niels,

Tak for svar. Her er lidt af, hvad jeg har sendt til Ray:

kbhv, København (Staden), Graabrødrestræde, Gråbrødrestræde 90, , Kælderen, 13, FT-1840
Name: Age: Marital status: Occupation in household: Occupation: Birth place:
*Andreas Andersen Pallesen 36 Gift Spækhøker
*Caroline Caroline Prytz 29 Gift Hans kone
**Johan Andreas B?? Pallesen 2 Ugift deres Børn
Udøbt Pige 1 Ugift deres Børn
Carl August Hezzel 6 Ugift Pleiebarn
Ane Juliane Maria Larsen 19 Ugift Tjenestepige

kbhv, København (Staden), Christianshavn Kvarter, Store Kongensgade 69, , kjælderen, 69, FT-1845
Name: Age: Marital status: Occupation in household: Occupation: Birth place:
*A. A. Pallesen 41 Gift Høker Broust sogn, Hjørring amt
*C. C. Hedevig Prüss 34 Gift Hans kone Sigen Hergaard, Holsten
**Johan A. B. Pallesen 7 - Deres børn København
Ella C. A. Pallesen 6 - Deres børn København
Costantia Pallesen 3 - Deres børn København
Nicoline Pallesen 1 - Deres børn København

Mvh Lissa
Valg:

Dato: 28/08-09 15:48

Jo, minsandten, der er en forbindelse. Oplysningen om, at Anreas Andersen Pallesen er døbt i Brovst, Hjørring amt, fik en klokke til at ringe. Min ane, Anders Pallesen opererede nemlig i dette område i Han Herred omkring det tidspunkt, hvor Andreas er født, cirka 1804. Brovst kirkebog 1728-1814, opslag 339 bekræfter, at Andreas er født i starten af 1804. Desværre er navnene på hans forældre sparsomme. Så vidt jeg kan læse - i den lidt falmede kirkebog - står der blot 'Pallesen og Hustru af Nørøkse'. Men Andreas er konfirmeret samme sted i 1819, se Brovst 1813-1832, opslag 87, og her oplyses hans far at være 'Landmaaler Pallesen' - og så er jeg sikker på, at personen er identisk med min ane, Anders Pallesen, se nedenstående uddrag fra min krønike:

"Fem børnefødsler og en hel del år senere går turen omkring år 1800 for Anders og Ellen fra Skørring mølle via Søby i Randers amt mange kilometer nordpå og helt op nordenfjords til nye omgivelser i byen Aggersund i Øster Han Herred, hvor Anders nu opererer som husmand og færgemand.

Hjoerring, Øster Han, Aggersborg, Aggersund By, , 7, FT-1801, B4713
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Pallesen 46 Gift mand husmand med jord og færgemand
Ellen Katrine ?? 37 Gift hans kone
Johanne Marie Katrine Andersdatter 14 Ugift deres børn
Ane Marie Andersdatter 10 Ugift deres børn
Anneke Andersdatter 7 Ugift deres børn
Rasmus Sofus Andersen 5 Ugift deres børn
Morten Andersen 3 Ugift deres børn

De fleste af oplysningerne i denne registrering stemmer overens med de andre data ovenfor; blot er det underligt, at Ellen Katrine står opført uden efternavn. Jeg har kigget i originaldokumentet for folketællingen på arkivalieronline.dk ? og det er korrekt, at efternavnet mangler. Jeg ved ikke, hvorfor Anders og Ellen vælger at forlade hjemstavnen i Randers amt ? men her har vi under alle omstændigheder forklaringen på, at deres søn Morten havner nord for Limfjorden og og derved kommer betydeligt nærmere til Østerby i Øland sogn, hvor han 31 år senere bliver gift med Johanne Elisabeth. Samtidig står det fast, at vi hermed har navnene på det tredje af min morfars fire oldeforældrepar ? Anders Mortensen Pallesen født cirka 1755 og Ellen Katrine Rasmusdatter født omkring 1764. I parentes skal fortælles, at Anders Pallesen vides i 1810?erne og begyndelsen af 1820?erne at have arbejdet som landmåler i Brovst-området, og at han bosiddende på aftægt hos datteren Anneke i Røgild dør som 78-årig den 13. juli 1831". [33]

Flere detaljer findes her: [www.dinnesen.com]

Om nu Andreas Andersen Pallesens søn Johan er den samme som vores australske vens John Brown, tør jeg ikke garantere - men noget kunne jo ud fra dine oplysninger tyde på det... I så fald har vi hermed fundet både Johans forældre og hans farfar og farmor. Jeg går ud fra, du - Lissa - sender disse oplysninger videre til Australia...?

Niels J.
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.