Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Slægten Wirenfeldt

Indsendt af: Flemming L. Schmidt

Dato: 07/02-05 22:53

Jeg søger oplysninger om min farmor og hendes forældre:
Astrid Kirstine Jenny Wirenfeldt Schmidt, f. Nielsen, Randers, Sct. Mortens sogn, 11-06-1898
Datter af: Severin Wirenfeldt Nielsen, skomagersvend
Ane Jensine Jensen

Kort før min fars død havde en mig ukendt mand (vist på et slægtstræf på godset Hessel ved Skive) lovet min far, at han kunne låne en Wirenfeldt slægtsbog, men desværre nåede min far ikke at se dene bog. Men der må altså findes en sådan. Har nogen i dette forum kendskab til den?
Kan den lånes, kopieres, affotograferes, e.l.

M.v.h.
Flemming L. Schmidt, 6782
Valg:

Re: Slægten Wirenfeldt

Indsendt af: Lars Foller Larsen

Dato: 07/02-05 23:34

Hej Flemming

Jeg fandt dette på gencircles, måske får du brug for det [:]:-)[/:]

Nicolai Severin Wirenfeldt
Birth:
Death:
Sex: M
Father:
Mother:

Occupation: K²bmand, Sµby

Spouses & Children

Christiane Erke Speitzer (Wife) b. 1743

Marriage: 1778 in Asdal
Children:
Beate JAcobine Würenfeldt

Individual:
Asdal kirkebog viede, 1777, k²bmand Nicolai Severin Wirenfeldt af S²ebye copuleret den 26juni pêa Asdal af og enken Madame Becha Christiane R²mer , hr Schierup i Elling Ac

mvh
Lars
Valg:

Dato: 09/02-05 11:40

Hej Lars!
Tak for dit svar. Jeg har allerede ved søgning på mange links fundet flere gamle"Wirenfeldter", men det er desværre ikke lykkedes mig endnu at få fundet forbindelsen til min gren af slægten, fordi en del gamle papirer er gået tabt.
M.v.h.
Flemming [:]?[/:]
Valg:

Indsendt af: Dorte Wirenfeldt

Dato: 16/06-08 15:09

Hej med dig.
Jeg er ny her og har lige læst dit indlæg...
Ved hvor der findes en slægstbog hvis ikke du har fundet den endnu,
Mvh Dorte Wirenfeldt, Silkeborg
Valg:

Indsendt af: Jeanette Skammeritz

Dato: 16/06-08 17:17

Hej

Jeg blander mig lige lidt.

Hessel som du omtaler er måske den Herregård som ligger i Hvalpsund,Lovns sogn.Og ikke Skive??
Der er efterkommere af Wirenfeldt slægten født i Lovns, se FT-1921, boende i Farsø. Navnet er stavet med V, men dem som bor her i byen er med W.
Jeg ved ikke om det er den rigtige gren - men måske.

Hilsen
Jeanette Skammeritz, Farsø
Valg:

Indsendt af: baskholm

Dato: 17/06-08 08:05

Har du evt. søgt på Frederiksberg Bibliotek der har en glimragende slægtshistorisk afdeling.

børge askholm, 2300
Valg:

Dato: 17/06-08 13:43

Hej Dorte, Jeanette og Børge!
Som det fremgår, startede jeg denne tråd for snart længe siden. Det er derfor overraskende og meget glædeligt, at der altså stadig ? er liv i tråden?, da jeg stadig er interesseret i oplysninger om slægten. Jeg har i mellemtiden søgt på nettet i masser af folketællinger og kirkebøger uden det er lykkedes mig at få skabt forbindelse fra min oldefar, Severin Wirenfeldt Nielsen til de mange ?Wirenfeldter?, jeg har fundet ved min søgning især i området omkring Skive (en gammel faster oplyste, at oldefar ?vistnok stammede fra Skiveegnen?), men også i området ved ?Hessel?, Hvalpsund, Lovns (som ikke ligger ved Skive!, undskyld!).

Navnet Wirenfeldt, som pludselig ?opstod? af for mig ukendte grunde i 1686 med Niels Sørensen Wirnfeldt, er og bliver stadig stavet på mange forskellige måder, så det kan være svært at afgøre, hvilken er den ?rigtige?.
Jeg har i mellemtiden (bl.a. via Frederiksberg Bibliotek) også fundet frem til en publiceret slægtsbog skrevet af Elliott Hjuler omkr. 1930, som omhandler ?Wirenfeldt Spliid-grenen? af slægten, men her har jeg ikke fundet nogen forbindelse til min slægt. Hvis ikke din slægtsbog er den samme, Dorte, vil jeg naturligvis være meget interesseret i at se eller få en kopi af den (Jeg betaler gerne udgifterne). Der kan nemlig udmærket være tale om den af mig nævnte slægtsbog, idet både min far og jeg er fra Silkeborg. Kontakt mig gerne via mail.

Hermed en stor tak til for hjælpen!

Flemming L. Schmidt
Valg:

Indsendt af: Dorte Wirenfeldt

Dato: 18/06-08 19:11

Hej Flemming.
Selvfølgelig, jeg kigger på det og snakker med ham der har den,hvad der kan gøres og hvad den evt. hedder mere. Har i min barndom hørt at slægten kunne føres helt tilbage til Valdemar Atterdag, men om det er helt rigtigt ved jeg ikke :0)

Min farfar og farmor var fra Lovns/ Farsø og det er derfra jeg har mit efternavn. Min farbror bor i Farsø.

Min farfar hed Charles Wirenfeldt og havde vist 10 søskende :0) Jeg skal se hvad jeg kan gøre og vender tilbage til dig snarest!

Mange hilsener
Dorte W
Valg:

Dato: 18/06-08 21:30

Hej Dorte!
Ja, i Elliott Hjulers slægtsbog føres slægten - lidt uvederhæftigt, tror jeg, tilbage til Knud den Hellige (d.1086), og så fra ham selvfølgelig videre tilbage i den danske kongerække til Gorm d.Gamle, osv...!!
Jeg har i min Wirenfeldt-søgning som nævnt fundet rigtig mange bl.a. fra Lovnsområdet, og de fleste har jeg liggende i en Wirenfeldt-slægtsfil i "Legacy".
Den er baseret på noget slægtsmateriale, som jeg har fået (via min kusine) fra Ingrid Wirenfeldt, som jeg dog aldrig har været i kontakt med. I den findes en Charles Peter Wirenfeldt, f. 10-09-1912.
Hvis det er din farfar, er du måske interesseret i en kopi af mit materiale, ligesom jeg gerne sender dig en GEDCOM-kopi af slægtsfilen. Jeg kontakter dig lige på din mailadresse.
Mvh
Flemming
Valg:

Indsendt af: Jens Rotne

Dato: 08/02-09 16:35

Måske har det følgende interesse

Postmester C Klitgaard skrev en lang artikel i Historie/Jyske samæinger (1939) med titlen "Embedsmænd i Sæby 1525-ca 1850"

Kancelliråd Niels Sørensen (Wirenfeldt) er nævnt side 72 med ægtefælle; længere tilbage i artiklen ses ret mange af deres aner.

ARTIKLEN FINDES I FULD UDSTRÆKNING PÅ NETTET

hilsen Jens R
Valg:

Dato: 08/02-09 21:57

Hej Jens!
Dit indlæg holder "liv i tråden", og det glæder mig.
Jeg er meget interesseret i din oplysning. Hvor findes artiklen på nettet? Jeg kæmper stadig for at få hold på "min gren" af Wirenfeldtslægten, så alt nyt materiale er spændendesmiling smiley

Mvh.
Flemming L. Schmidt
medl.nr. 6782
Valg:

Indsendt af: Erik Brejl

Dato: 08/02-09 22:48

Du kan se mine aner af slægten Wirenfeldt her:
[www.brejl.dk]

Hilsen

Erik Brejl
[www.brejl.dk]
Valg:

Indsendt af: Jens Rotne

Dato: 09/02-09 10:13

God formiddag

Prøv at google de tre ord
Klitgaard Embedmænd Sæby

Vælg det andet resultat ovenfra (under tidsskrift.dk)

JSR
Valg:

Dato: 09/02-09 13:10

Hej Jens og Erik!
Tak for jeres hjælp med Wirenfeldt!
Jens, jeg fandt let med dine søgeord via Google frem til "Embedsmænd i Sæby 1525-ca 1850", som jeg har downloaded og skal i gang med. Spændende! Jeg kendte ikke til ?tidsskrift.dk?.
Erik, jeg må ? med lidt røde ører ? sige, at jeg flere gange via Google uden tak har trukket på dine hjemmesideoplysninger. Det er dog ikke lykkedes mig helt at få styr på mine Wirenfeldt-aners forbindelse til dine i Sæbyområdet, men en række indicier tyder på, at min 2xtipoldefar, Niels Christensen (W/Virenfeldt) er uægte søn af herre/stor-manden/bonden (kombiner selvwinking smiley) Niels Wirenfeldt, tidligere ejer og forpagter af henholdsvis ?Skovgård?(?), ?Hessel? og ?Ågårdsholm?.
Dog er der også her usikkerheder, idet Niels (37 år) ved FT 1787 er gift med Karen Mollerup (33 år), mens ved FT 1801 er Niels 45 år og Karen Mollerup(46 år), som har en søn på 7 år, der er ?Barn i Konens sidste ægteskab? (!?). Men måske er Niels fra FT 1787 i virkeligheden = Nikolaj e.l., som måske er død(?), hvorefter Niels (en broder/slægtning) har overtaget konen(!?!). Det prøver jeg p.t. at få hold på.
Ja, det er indviklet og svært ? men spændendeconfused smileysmiling smiley.
Al videre hjælp modtages med tak.

Mvh.
Flemming L. Schmidt
medl.nr. 6782
Valg:

Indsendt af: Knud Kristoffersen 9300

Dato: 09/02-09 22:54

Hej Flemming.

Jeg har også arbejdet lidt med Wirenfeldt navne og relationer tilbage til byfoged Søren Nielsen og hustru Birgitte Ottesdatter i Sæby Købstad.
En søn til Søren Nielsen var Jacob Sewerin, der senere fik tilladelse til handel på Grønland.
En anden søn var Niels, der åbenbart tog navnet Wirenfeldt, og som blev gift med Ide Marie Hermansdatter Gesmell.

Fra overleverede notater kan der ses yderligere familierelationer i Personalhistorisk Tidsskrift 10 rk. Bind 2 (1935)
Overskrift: Fremmedelementet i de Nordjyske Købstæder i det 16. og 17 . Aarh. af C. Klitgaard.

Fra egne notater kan jeg nævne.
En søn af Niels Sørensen i Lerbæk, Elling sogn, Horns herred, Hjørring og Ida Gesmell skulle være Jacob Severin Nielsen, der blev gift med Mette Thomasdatter Thodberg.

Den Niels Severin Wirenfeldt du omtaler, har jeg foreløbig en ide om kunne være en søn af ovennævnte Jacob og Mette. Ingen dokumentation.

Om ham har jeg de 2 observationer i hhv 1787 Skjellerup sogn, Randers amt og 1801 Torum, Viborg amt.

Vielse set i Mou sogn, Fleskum herred, Aalborg a, 14 maj 1787. AO opslag 175 (1766-1813).
Niels Severin Wurnfeldt til Schousgaard og jfr Karen Wraae Mollerup. Copulerede med Kongelig Bevilling på Høstemark.

I 1809 blev en søn konfirmeret i Torum sogn AO opslag 274 (1789-1814). 15 år hos ? Svane? Hans Nielsen Wirenfeldt.

Wikipedia på internet viser at Niels Severin Wirenfldt var ejer af Hessel i Louns sogn Gislum h, Aalborg 1797-1799.

Desuden kan der findes oplysninger på "nettet" af Kurt Kermit Nielsen , der viser familie til Karen Wraae Mollerup.

Håber ovennævnte kan være lidt hjælp.
Med venlig hilsen
Knud
Valg:

Dato: 10/02-09 14:57

Hej Knud!
Mange tak for din interesse og hjælp. En del af oplysningerne havde jeg ikke kendskab til, så her er der stof til beskæftigelse i en del af de kommende mørke vinteraftener!
Det generer mig dog noget, at jeg ved forskellige søgninger på nettet får både en Nicolai og Niels som værende gift med Karen Mollerup:
Nikolaj Severin WIIRNFELDT FØDT: 1735 DÅP: 29 MAY 1735, Sæby, DanmarkDØD: 1807
Familie 1 : Karen MOLLERUP
Hans WIIRNFELDT
Men det kan jo være en sammenblanding af to personer.
Jeg søger videre!

Mvh.
Flemming L. Schmidt
medl.nr. 6782
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.