Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Uløst efterlysning: Aner til korporal Peder Westerberg, Fredericia/København, f. ca. 1756

Indsendt af: Niels J. Dinnesen

Dato: 19/11-08 17:09

Jeg gentager hermed nedenstående efterlysning ? som fortsat er uløst.

Jeg søger anerne til parret Peder Westerberg født cirka 1756 og Kirstine Hansdatter født cirka 1759.

Parret er sidst set i Fredericia ved folketællingen 1787:
Vejle, Elbo, Fredericia Købstad, Fredericia Købstad, Kongensgade (36), , FT-1787, C4465
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
...
Peder Westerberg 31 Gift Inqvarterede Corporal
Kierstine Hansdatter 28 Gift Inqvarterede
Hans Westerberg 6 Ugift Deres Søn
Carel Westerberg 2 Ugift Deres Søn

Efterfølgende døber Musqt. Peder Westerberg og Kirstine Hansdatter i Fredericia Trinitatis kirke den 24. februar 1795 deres datter kaldet ?Henriette Dorthea Susane?. [Fredericia Trinitatis kirkebog 1685-1805, opslag 333]. Kirkebogen bytter lidt rundt på pigens navne. Senere i livet kalder denne datter (som er min ane) sig Susanne Henriette Dorthea Westerberg.

Susanne Henriette Dorthea Westerberg bliver gift i København Garnison sogn med Carl Christian Nielsen den 15. november 1818. Optegnelsen i kirkebogen fortæller desværre intet om brud eller brudgoms herkomst ? kun, at en af forloverne hedder Møller. [København Garnison 1814-1826, opslag 404]

Parret kom vidt omkring i landet, dels bosætter de sig efter brylluppet i Fredericia, dels døber de den 8. april 1824 i Aalborg Budolfi sogn datteren Johanne Frederikke Nielsen. Her står de opført som ?Underofficer Carl Christian Nielsen, Frederitz og Susanne Henriette Dorothea Westerberg i Aalborg?. [Aalborg Budolfi 1819-1831, opslag 58]

I forbindelse med hendes død i 1836 karakteriserer kirkebogen Susanne Henriette som følger: "Død den 14. Juni, begravet den 16. juni 1836. Susanne Henriette Dorthea Westerberg, Daglejer Carl Chr. Nielsens Hustru, her i Byen, 42 Aar, død af Børnekopper". [Fredericia Trinitatis 1831-1847, opslag 676]

Efternavnet Westerberg er så forholdsvis usædvanligt, at jeg har tænkt, det må være muligt at finde anerne til Susannes forældre Peder Westerberg født cirka 1756 og Kirstine Hansdatter født cirka 1759 ? men det er hidtil ikke lykkes. Efter folketællingen 1787 er parret som sunket i jorden. Ved tællingen i 1801 optræder de tilsyneladende ikke, hverken i Fredericia eller andre steder. De kan være døde ? selv om de i 1801 kun ville være hhv. 45 og 42 år gamle.

At dømme efter alderen på deres ældste barn ? Hans, 6 år ved tællingen i 1787 ? er parret sandsynligvis blevet gift ca. 1780. Vielsen ses ikke i nogen af Fredericias to sogne, Michaelis og Trinitatis. Da datteren Susanne Henriette bliver gift i København, kan det tænkes at hendes forældre, Peder Westerberg og Kirstine Hansdatter, stammer fra hovedstaden.

Under alle omstændigheder stammer parret sandsynligvis fra en anden egn i landet end Fredericia og Elbo herred. Er der nogen, der har en god ide til at lede videre og finde deres aner?

Niels J.

Redigeret 2 gang(e). Sidst ændret 19/11/08 17:19 af Niels J. Dinnesen.
Valg:

Re: Uløst efterlysning: Aner til korporal Peder Westerberg, Fredericia/København, f. ca. 1756

Indsendt af: Hans Poulsen 1804

Dato: 19/11-08 20:21

Hej Niels

Det er tit hørt, at forældre kaldes der barn Hans, men langt, langt sjældnere Carel.

At Carel og Karl er samme navn, hersker der næppe tvivl om, men hvorfor den lidt fremmedartede stavemåde?

Kan det tænkes, at *Westerberg* kom fra et andet nordisk land - helst ville jeg have tippet på Sverige, men akkurat Peders militære løbebane gør det mindre sandsynligt, at han blev født i Sverige.

Født i Danmark af svenske forældre?

KRABSEN har ikke noget, der bare ligner Vesterberg/Westerberg.

Man kunne ellers have forestillet sig, at Vesterberg/Westerberg var Peders *militær-efternavn*.

Der er sikkert en gård et eller andet sted i Danmark, der hedder/hed Vesterberg/Westerberg, men hvor?

Bare vi dog vidste, hvad Peders far hed til fornavn, så vi derved havde kendt Peders patronym.

Nej, der var desværre ingen hjælp for dig i mit indlæg, som kun var strøtanker.

Venlig hilsen
Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 19/11/08 23:33 af Hans Poulsen 1804.
Valg:

Re: Uløst efterlysning: Aner til korporal Peder Westerberg, Fredericia/København, f. ca. 1756

Indsendt af: niels dinnesen

Dato: 20/11-08 15:11

Hej Hans.

Tak for tankerne ;-)

Jeg håber stadig at nogen kan hjælpe med et spor eller et hint - så jeg får en ide til at lede videre.

Niels J.
Valg:

Indsendt af: Camilla Luise Dahl

Dato: 20/11-08 15:28

Karel var hollandsk for Karl, men der er nu ikke noget i deres familienavn der tyder på de skulle være fra Holland, men de kan jo have opkladt sønnen efter en de kendte og ikke et familiemedlem.
Valg:

Dato: 20/11-08 17:04

Underligt - hvis ikke det ret ualmindelige navn Westerberg får en klokke til at ringe et sted.

Niels J.
Valg:

Indsendt af: Jette Nielsen

Dato: 20/11-08 20:44

Hej Niels

Det vanskelige er,at der ikke,bortset fra Kbhvns området,og Fredericia,
kommer nogen frem med navnet Westerberg. Jeg har søgt i mange amter i hele landet, der er ikke nogen. Har søgt både med enk.og dobb.W.

Har du fundet børnenes konf. i Fredericia?

Og hvem er Jens Peter Westerberg i Fredericia,han kommer frem ved søgning,
var det også en søn?

Fik Susanne og Carl nogen børn døbt i København?

Ja,der kan stilles mange spørgsmål, men når der ikke dukker noget op ved søgning,er det svært. Og København er en stor by at lede i.

Det mærkelige er at,man heller ikke får nogen af børnene frem ved søgning.

Måden at skrive Carl på, har jeg set før, uden at det er udenlandsk.

Det ku' også være en ide at gå lidt tilbage i kbg.en og se,hvornår han blir nævnt første gang.Om der er andre der hedder Westerberg, eller om han er tilfytter i Fredericia. Er de evt.døde i Fredericia før 1801? Er det tjekket?

Mvh.
Jette Nielsen

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 20/11/08 20:47 af Jette Nielsen.
Valg:

Indsendt af: annelise christensen

Dato: 20/11-08 21:00

Hej Niels.

1. Carel er slet ikke så usädvanligt i Danmark. (har väret alle amter igennem)winking smiley
2. Westerberg - hm, alene i 1812 og 13 er der to ved navn Peder Westerberg, der gifter sig i Garnisions kirke i Köbenhavn. Desvärre uden alder eller angivelse om ungkarl eller enkemand.

Trinitatis Fredericia 1685-1805 opslag 408 19.3.1795 Musq. Peder Westerbergs hustru, 50 år.

Jeg savner, ligesom Jette, at vide, hvor har du selv sögt. Det logiske ville väre at kigge lidt på sönnerne. Konfirmation? Födsel, går jeg ikke ud fra du har.

Så häfter jeg mig ved, at der i samme husstand som familien findes i i 1787 findes en tjenestepige, der hedder Susanne Carelsen!!

Og den Jens Westerberg, der findes i 1834 og 1845 - er det familie?

med venlig hilsen
annelise christensen
Valg:

Indsendt af: annelise christensen

Dato: 20/11-08 22:30

Hej igen Niels.

Trinitatis (Fredericia) 1685-1805 opslag 502 konfirmeres Hans PEDER Westerberg i 1794.
Samme bog opslag 318 får parret en datter, Christine d. 1.11.1792 og på opslag 345 d. 18.6.1797 bliver de foräldre til Jens Peder Westerberg. Omtalt ovenfor.

Jeg ved godt, det ikke hjälper dig med anerne men mange puslebrikker samler måske hele puslespillet.
Jeg funderer på, om den (de) Peder Westerberg'er der blev gift i Garnesion er en sön, hvor han har "smidt" Hans.

med venlig hilsen
annelise christensen
Valg:

Indsendt af: regelsen

Dato: 20/11-08 22:54

Hej

Navnet Westerberg finder jeg hos "Richter" som Georg Westerberg, overinspektør, død 20.12.1788, 40 år (Adresseavisen).

Tilf. Ved dåb: Jørgen Erik, * 21.07.1749 i Kbh. (Nic), søn af kleinsmed Johan W., ~ 24.12.1782 i Kbh. (Holm), cand. jur., 1786 o.I. ved Søkvæst- og Assistenthuset. Se også enkekassen.

Tilnærmet navn: Westenberg findes i marinen.

Mvh
regelsen

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 20/11/08 23:19 af regelsen.
Valg:

Dato: 22/11-08 11:55

Tak til bidragyderne for gode ideer og gode råd.

Udgangspunktet er min mormors mormor, Johanne Frederikke Nielsen f. 1824, som bliver gift og får børn i Erritsø ved Fredericia. Både folketællinger og kirkebøger oplyser, at hun er døbt i Aalborg ? og derved finder jeg hendes dåb og nogle oplysninger om hendes forælde:

1824. Født den 22. Feb. Johanne Frederikke. Forældre: Underofficer Carl Christian Nielsen Frederitz og Susanne Henriette Dorothea Westerberg i Aalborg. 25. Februari hjemmedøbt, døbt d. 8. April. Faddere: Sergent Hørnes Hustru, Sergent Trasbergs Datter, Sergenterne Berg, Lorentzen og Markeri Aalborg?. [Aalborg Budolfi 1819-1831, opslag 58]

Optegnelsen snyder mig til at antage, at Johanne Fredrikkes mor, Susanne Henriette Dorothea Westerberg, stammer fra Aalborg ? og herefter bruger jeg en masse tid på at finkæmme Aalborg-kirkebøgerne for at finde spor efter Westerberg-familien. Uden resultat.

Det viser sig i stedet ? via folketællinger, Family Search og kirkebøger, at Susanne Henriette Dorothea Westerberg er:
- døbt i Fredericia Trinitatis i 1795 [Fredericia Trinitatis kirkebog 1685-1805, opslag 333].
- bliver gift med Carl Christian Nielsen i København Garnison sogn i 1818. [København Garnison 1814-1826, opslag 404]
- får børn døbt i Aalborg i 1822 og 1824 [Aalborg Budolfi 1819-1831, opslag 58]
- dør i Fredericia i 1836. [Fredericia Trinitatis 1831-1847, opslag 676]
- at hendes forældre er Peder Westerberg født cirka 1756 og Kirstine Hansdatter født cirka 1759
- at dette par ved folketællingen 1787 bor i Fredericia, Peder Westerberg benævnes da ?korporal?

Nu er jeg i tvivl om, hvor jeg skal bruge energi på at lede videre ? i Fredericia, Aalborg, København eller hvor...?

Det er vanskeligt og tidskrævende at finkæmme kirkebøger i købstæderne ? og som netop militærperson kan Peder Westerberg meget vel stamme fra alle mulige andre steder i landet end Fredericia.

Derfor henvender jeg mig til AneEfterlysning. Jeg håber på at få et par gode råd ? og samtidig tænker jeg, at det jo meget vel kunne være, at andre forsker i denne slægt. Westerberg-navnet er ret ualmindeligt, parret Peder Westerberg og Kirstine Hansdatter får en del drengebørn (Hans, Carel, Jens Peder) ? som måske har båret Westerberg-navnet videre op gennem tiden frem til i dag.

Nu prøver jeg, som I foreslår, at lede videre i Fredericia ? hvor parret jo i hvert fald er bosiddende i perioden 1787 (folketællingen) til 1797 (dåb af Jens Peder).

Min krønike (om min mormors slægt) kan findes på denne adresse: [www.dinnesen.com]

Se (vedrørende Westerberg-tråden) afsnittet: ? Lene Kirstine Christiansens mormor og morfar Susanne Henriette Dorothea Westerberg og Carl Christian Nielsen?.

Niels J.
Valg:

Indsendt af: Helle Jacobsen

Dato: 25/11-08 10:26

Hej Niels,

Ikke at det hjælper i din søgen efter aner, men som et lille kuriosum kan jeg oplyse at Susanne var fadder ved min anes dåb i 1816. Læg mærke til at også Carl Christian Nielsen - kongens svend - er fadder.

Trinitatis Fredericia 1814-1831 opsl. 14 s. 28 nr. 76
1816 21. Dec. Johan Jacob døbt 30. Dec. i Kirken
Hertzog Dys Musqueteer i de Franske Tropper og Pigen Christiane Frederike Stækkel her af Byen.
Tjenestepigen Susanne Westerberg og ditto Grethe Thomsen, Dugmager Christian Sørensen ditto Hendrik Tals, kongens svend Carl Christian Nielsen 624

Med venlig hilsen

Helle Jacobsen

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 25/11/08 10:30 af Helle Jacobsen.
Valg:

Indsendt af: kirsten nielsen

Dato: 25/11-08 11:39

Hej
Ikke at det hjælper din, men.....

JULIANE MARIE CARLSEN
Birth: 30 MAR 1827
Christening: 13 JUL 1827 Vor Frue, Aalborg, Aalborg
Father: CARL CHRISTIAN NIELSEN FRIDERICIA
Mother: SUSANNE HENRIETTE WESTERBERG
opslag 196 nr 30

Med venlig Hilsen
Kirsten 3230
Valg:

Dato: 26/11-08 16:09

Jeg søger stadig anerne til Peder Westerberg f. cirka 1756 og Kirstine Hansdatter f. cirka 1759.

Jeg har kigget dybt i Fredericia-kirbøgerne og kan nu supplere mine tidligere oplysninger i denne tråd med følgende.

Parret er ikke gift i Fredericia ? og deres første barn, Hans Peder, er ikke døbt i Fredericia. Det er derimod de følgende seks børn.

1. Hans Peder f. 1780-81, ikke Fredericia. ? konf. 1794, Fredericia Trinitatis 1685-1805, opsl 502
2. Carl Peter f. 1785 Fredericia Michaelis 1764-1815, opsl 193
3. Johanna f. 1788 Fredericia Michaelis 1764-1815, opsl 214
4. Catharina f. 1790 Fredericia Michaelis 1764-1815, opsl 239
5. Christine f. 1792 Fredericia Trinitatis 1685-1805, opsl 318
6. Susanne Henriette Dorothea f. 1795, Fredericia Trinitatis 1685-1805, opsl 333
7. Jens Peder f. 1797, Fredericia Trinitatis 1685-1805, opsl 345

Susanne Henriette er min ane.

Der optræder ingen Westerberg i Fredericia og omegn ved folketællingen 1801. Kun Hans Peder ses konfirmeret i Fredericia (1794), de øvrige børn ikke. Jens Peder Westerberg er (pga tilknytning til militærgarnisonen) bosiddende i Fredericia ved folketællingerne 1834 og 1845. Han bliver gift sent og er tilsyneladende barnløs.

Alt tyder på, at familien har forladt Fredericia i løbet af de sidste par år af 1700-tallet, før folketællingen 1801. Parret optræder tilsyneladende heller ikke andetsteds i landet ved FT 1801. Navnet Westerberg er ikke ualmindeligt i København ? men jeg finder ingen registrering, som passer på det nævnte par og deres børn. Der findes i Rosenborg Kvarter en Marie M. Westerberg, enke og 41 år ? med en søn på 21, som hedder Peter Westerberg ? men navnet på enken stemmer ikke, heller ikke alder og navn på øvrige børn.

Jeg har ikke fundet Peder Westerberg eller Kirstine Hansdatter i listerne over døde i Fredericias to sogne. Men en ?Musq Peder Westerbergs hustru, 50 år? dør i Fredericia Trinitatis sogn 1795 [Fredericia Trinitatis 1685-1805, opslag 408]. Den nævnte kvinde kan ikke være Kirstine Hansdatter, da hun to år senere i 1797 får sønnen Jens Peder...

Sagen er mystisk. Der er stadig flere spørgsmål end svar.

/Niels J
Valg:

Indsendt af: Hans Poulsen 1804

Dato: 26/11-08 16:45

Hej Niels

Peder var militærmand, korporal, og omkring århundredskiftet 1800 en moden mand på ca. 45 år.

De følgende 15 år er Europa, inklusive Danmark, præget af krige og ufred - under én hat sommetider benævnt Napoleonskrigene.

Kunne det tænkes, at den modne militærmand blev sendt udenlands med samt sin hele familie for fra et fjernt sted at tjene Danmarks intersser?

Eller tog han ophold i en af vore kolonier - eller for den sags skyld et andets lands kolonier?

Militærfolk var og er ofte en efterspurgt vare, fordi de besidder en lang række egenskaber, der er brug for i andre *brancher* og under andre himmelstrøg.

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
Medlem af DIS-Danmark
Valg:

Dato: 26/11-08 17:06

Ja, det gad jeg godt vide. Er der nogen i dette forum, som ved noget om, hvordan man leder i militærets annaler? Peder har jo i en lang periode været tilknyttet det danske militær.

/Niels J.
Valg:

Dato: 30/11-08 14:46

Jeg prøver for alle eventualiteters skyld at slå efter i kirkebøgerne, om Susanne Henriette Dorthea Westerberg skulle være konfirmeret i Fredericia; da hun er født i 1795 i så fald omkring 1809 eller 1810. Det er hun minsandten. Susanne Henriette Dorthea Westerberg bliver konfirmeret som 15-årig i Fredericia Trinitatis kirke i året 1810 [Fredericia Trinitatis 1806-1815, opslag 100] ? eller med andre ord: Familien, eller i det mindste altså datteren Susanne Henriette, er på dette tidspunkt vendt tilbage til Fredericia.

Susanne Henriette melder sig næste gang i kirkebogen tre år senere, da hun i 1813 som kun 18-årig får hjemmedøbt sit 'uægte barn' Jens Peter. [Fredericia Trinitatis 1806-1815, opslag 49] Om denne begivenhed giver anledning til skandale i Westerberg-familien, melder historien ikke noget om ? men måske er det ikke tilfældigt, at hverken Susanne Henriettes forældre eller hendes søskende nævnes blandt fadderne...? Udlagt til barnets fader er en ?hornblæser Johann Erhardt Seidel?. Han er øjensynligt over alle bjerge, da resultatet af affæren omkring årsskiftet 1812/1813 med den kun 17-årige korporalsdatter Susanne Henriette kommer for dagens lys i september 1813. Sønnen Jens Peters liv bliver imidlertid meget kort. Han dør kun ni måneder gammel i juni måned 1814. [Fredericia Trinitatis 1806-1815, opslag 95]

Ingen af disse brikker bringer fortæller mere om anerne til Susanne Henriettes forældre, Peder Westerberg og Kirstine Hansdatter, og heller ikke noget om baggrunden for hendes husbond, Carl Christian Nielsen.

Disse aner efterlyses altså fortsat.

Niels J.
Valg:

Indsendt af: Karin Andersen. 8900 Randers

Dato: 02/12-08 18:28

Hej Niels.

Jeg kan vist desværre ikke hjælpe dig, men hvis du "samler" på Westerbergs kan det være at du på et tidspunkt kan brge disse som jeg fandt på:

[www.nermo.org]

Ane Marie Svendsdatter WESTERBERG (ABT 1715 - 1799)
Jørgen Otho WESTERBERG (____ - ____)
Jørgen Wilhelm WESTERBERG (ABT 1730 - 28 Aug 1796)
Svend WESTERBERG (____ - BEF 4 Feb 1737)

De er der, men der er ikke mange oplysninger.

Senere:Lidt mere:

[www.genealogi.se]

Westerberg, Rev. Andrew P. (Luth.minister) born in Nätra, Ångermanland on July 16,1879
Father, Peter Westerberg (emigrated in 1880)
Mother, Christine Sjöden

Endnu senere:
Her er andre der på engelsk søger efter Westerberg...

[genforum.genealogy.com]

Ved søgning på Google.dk (Peder Westerberg) fås adskillige sider med Westerberg, her kan jo gemme sig oplysninger som f.eks. dette:

1834 CENSUS MEERLOSE HERRED, HOLBAEK, DENMARK 18 FEB 1834, FHL ...... Kristine Frederichsdtr 12 Hans Frederichsen 6 Peder Andersen 53 gif gmd 15 .... Nielsen 16 u her son Christopher Johansen Westerberg 56 u ominenkende, ...
myweb.cableone.net/really/merlos34.htm - 19k - Cached - Lignende sider

som du finder her:

[myweb.cableone.net]

Med venlig hilsensmiling smiley
Karin Andersen

Redigeret 4 gang(e). Sidst ændret 02/12/08 18:58 af Karin Andersen. 8900 Randers.
Valg:

Dato: 30/12-08 17:56

...stadig uløst...

Niels J.
Valg:

Dato: 11/11-09 23:13

Hej Niels.

Ved ikke om du har interesse i to damer Westerberg?

Kbh. A., Sokkelund H., Gentofte kirkebog 1651 -1814.

Opsl. 399.

Nr. 48. 1806. Døbt William. ......moder: Bine Marie Westerberg. En af fadderne er Jfr. Chtistiane Westerberg.

Opsl. 404.

Nr. 7. 1808. Døbt Emilie Wilhelmine (.... mor= Westerberg)

Med venlig hilsen

Karin Andersen
Valg:

Dato: 17/03-10 21:59

Hej Nielssmiling smiley.

En af dine?

Vejle A., Elbo H., Erritsø 1814 - 1829, opsl. 79.
No. 159. Maren Vesterberg, 6½ år gammel, født i Kolding d. 23. dec. 1816, uægte datter af Stine Vesterberg osv.

Med venlig hilsen
Karin Andersen

Redigeret 2 gang(e). Sidst ændret 17/03/10 22:08 af Karin Andersen. 8900 Randers.
Valg:

Dato: 18/03-10 17:41

Ja, den Stine Vesterberg, du nævner, kan godt være en søster til min ane, Susanne Henriette Dorothea Westerberg. Susanne Henriettes forældre Peder Westerberg og Kirstine Hansdatter får i perioden 1780 til 1797 i alt syv børn, hvoraf de seks yngste alle er døbt i Fredericia.

1. Hans Peder f. 1780-81, ikke døbt i Fredericia
2. Carl Peter f. 1785 [Fredericia Michaelis 1764-1815, opslag 193]
3. Johanna f. 1788 [Fredericia Michaelis 1764-1815, opslag 214]
4. Catharina f. 1790 [Fredericia Michaelis 1764-1815, opslag 239]
5. Christine f. 1792 [Fredericia Trinitatis 1685-1805, opslag 318]
6. Susanne Henriette Dorothea f. 1795 [Fredericia Trinitatis 1685-1805, opslag 333]
7. Jens Peder f. 1797 [Fredericia Trinitatis 1685-1805], opslag 345

Christine f. 1792 kunne meget vel være den Stine, du nævner. Hun har været 24 år på det nævnte tidspunkt.

MEN - jeg leder stadig efter anerne til forældreparret Peder Westerberg og Kirstine Hansdatter...

Niels J.

Valg:

Indsendt af: Peder Udesen

Dato: 18/03-10 18:06

Hej Niels

Jeg vil foreslå, at du finder ud af, hvilke regimenter, der holdt til i de byer,
hvor Peder Westerberg var soldat. Med udgangspunkt i den information kan du så få
fat i stambøgerne for regimentet og finde ham der. Du kan nu følge ham, for der
vil stå noget om forflyttelser osv.
Stambøgerne befinder sig på Rigsarkivet.
Statens Arkiver har lavet en vejledning derom.

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/stamboger_og_stamkort_-_en_vejledning

Du skal være opmærksom på, at arkivalierne kan ligge på et fjernarkiv, hvorfor
der må påregnes op til 3 dages ekspeditionstid for at få dem hentet. Så prøv at
kontakte Rigsarkivet først.

Vær opmærksom på, at regimenterne ofte er opdelt i eskadroner, som hver har sin
egen stambog.

Det er f.eks. tilfældet med Det Holstenske Rytterregiment, som jeg har været i clinch med.
Det var opdelt i 4 eskadroner - 2 i Haderslev og 2 i Kolding.
Og min ane blev gennem 18 år forflyttet mellem alle eskadronerne.

God jagt

Peder Udesen
Valg:

Indsendt af: Hans S. Hansen

Dato: 27/03-10 23:20

Jeg lægger lige nogle navne/datoer fra Fredericia:

Jens Peter Westerberg, afskediget underofficer, viet 8. januar 1841 og død som enkemand den 29. august 1857.

Maren Westerberg, tjener i Igum, gift Nielsen, viet 24. april 1852 i en alder af 35 1/4 år.

Marie Westerberg??, hustru af afskedigede underofficer Westerberg, død 3. januar 1847.

Susanne Henriette Dorthea Westerberg, hustru til C. C. Nielsen, død den 14. juni 1836.

M.h.t. Susannes uægte barn, flygter Johann E. Seidel ikke væk fra Fredericia, men bliver viet til Ester Dupont i Oktober 1813 - altså een måned efter det "uægte" barns fødsel.

Ved ikke om du har disse oplysninger, men så har du dem i hvert fald nu.

Hilsen Hans
Valg:

Dato: 28/03-10 15:04

Hej Hans.

Tak for info vedr. forskellige Westerberg-personer. Jeg har allerede de fleste af disse oplysninger - men tak alligevel for interesse og hjælpsomhed.

Jeg eftersøger stadig anerne til forældreparret Peder Westerberg og Kirstine Hansdatter - og når jeg får tid, vil jeg prøve at finde de regiment-stambøger, som Peder Udesen anbefaler ovenfor.

Niels J
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.