Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Peder Christensen Slot, Hemmet, Ringkøbing Amt

Indsendt af: Vera K. Madsen

Dato: 01/09-08 14:21

Hej.
Peder Christensen Slot, Skuldbøl i Hemmet blev født 21.p. Tr. 1702. I 1729 blev han gift med Sidsel Christensdatter. De var mine tip-4 oldeforældre.
Ivan Brosbøl, du skriver i en anden tråd, at du har kendskab til ovennævntes forslægt. Det lyder interessant. Jeg synes det er svært at få hold på dem!
Jeg har i mine notater, at (ovennævnte) Peder Christensen Slots forældre var Christen Slot og Maren Pedersdatter i Skuldbøl. De blev gift i 1701.
Af Peder Christensen Slots og Sidsel Christensdatters børn har jeg fundet følgende:
Maren, f. 1729, Christen, f. 1731 (min ane), Karen, f. 1733, Apellone, f. 1735, Christen, f. 1741 og Hans, f. 1745.
i sidste del af 1600-tallet optræder der i Hemmet-KB en Christen Slot, en Jens Slot og en Peder Slot.
Men hvilken slægtsforbindelse er der mellem disse personer, hvis de da ellers er beslægtede? Og hvordan er relationerne mon til "Slottet" i Hemmet?
Og kunne det tænkes, at der er nogen, der ved hvem Sidsel Christensdatters forældre var?

M.v.h.
Vera K. Madsen
Valg:

Re: Peder Christensen Slot, Hemmet, Ringkøbing Amt

Indsendt af: Svend Bollerup 7400

Dato: 02/09-08 10:24

Hej Vera

Jeg har et bud/gæt på hvem din Sidsel Christensdatter var - døm selv.

Den 25.03.1696 bliver der i Hemmet døbt en Sidsel Christensdatter - jeg tror det er hende du efterlyser.

Hendes far er Christen Jacobsen (født ca. 1633, begravet 06.02.1716 i Hemmet) ,mor'en kender jeg ikke navnet på.

Christen Jacobsen får (min.) flg. børn (måske med forskellige hustruer):

Dorthe / Dorete i 1683
???? i 1688 (Christen Jacobsens barn af Østergaard ???)
Jes (Østergaard ? ) i 1691
Maren i 1693 - begravet 26.05.1770 (min tip-5).
Sidsel i 1696
Kirsten i 1699 - dør 1699
Kirsten i 1701

Maren bliver gift 15.02.1717 i Hemmet med Niels Jensen

De får (min.) disse børn: Jens i 1719, Christen i 1721, Kirsten i 1723, Anne i 1725, Peder i 1728, Jens i 1731, Niels i 1734 og Maren i 1738.

En hurtig sammenligning mellem fadderne ved Peder Slots og Sidsels's børn, / Niels Jensen og Marens's børn giver en del sammenfald.

mvh. Svend Bollerup
Valg:

Dato: 02/09-08 14:03

Hej Svend.
Mange tak for dit bud. Problemet er bare, at Christen Jacobsens Sidsel i 1717 blev trolovet til Jens Madtzen i Gaarde i Tistrup sogn. Hende har jeg da også haft kik på, men opgivet igen.
Jeg er så gået i gang med at undersøge om det kan være en datter af Christen Terkelsen, der i 1696 blev gift med en Appolone Nielsdatter i Nordenaa.
De får børn i tidsrummet 1697-1713. Desværre har jeg (endnu) ingen Sidsel fundet blandt deres børn, men Hemmet-KB er meget utydelig o. 1706, hvor hun kunne være født.
Blandt Sidsels og Peder Christensens børn er der jo også en Apellone.

Du har ret med hensyn til Niels Jensen i Skuldbøl, men han var gift med en Kirsten Christensdatter inden han blev gift med (din) Maren. Men det ved du nok alt om.
Hvad ved du ellers om Niels Jensen?? Og hvem af deres børn er din ane?

mvh
Vera
Valg:

Dato: 02/09-08 14:57

Hej igen Svend.
Jeg kan da lige fortælle dig, at Christen Jacobsen i Østergaard var gift med Kirsten Jesdatter. Hun blev begravet 1728, da var hun enke og 74 år gammel.
Christen Jacobsen var søn af Jacob Christensen. ("Gl. Jacob Christensen af Østergaard begravet 1692." Moderen hed Doret. Hun blev begravet 1685.
Jeg har Christen Jacobsens datter Dorete født 1687.

mvh Vera
Valg:

Indsendt af: Svend Bollerup 7400

Dato: 02/09-08 17:54

Hej Vera

Ja- jeg kan godt se at der kom en trolovelse i vejen for mit gæt.

Mht. læsbarheden af kirkebøgerne har jeg bemærket at de kirkebøget for Hemmet der ligger på www.hammerum-herred.dk i nogle perioder er tydeligere end dem på Statens Arkiver.

Mht. Niels Jensen i Skuldbøl kendte jeg godt til hans 1. kone, men ved ellers ikke ret meget om ham - hans datter Kirsten f. d. 10.03.1723 er min tip-4d. Da jeg arbejdede med Niels Jensen har jeg lavet flg. notat:
Ved brylluppet er han fra Skuldbøl. Ved død er hans alder opgivet til 76 år, dvs. født ca. 1678. Hans far kunne være Jens Nielsen af Skuldbøl - men beviset mangler. Denne Jens Nielsen får flg. børn.: Niels 08.10.1679, Zidsel Kirstine 11.05.1681, ??? 29.03.1685, Kirsten 02.07.1687. Endvidere måske Johanne 25.05.1697 og Maren 27.08.1699.

Endelig skal der lyde en stor tak for oplysningerne om Christen Jacobsens kone og far - de oplysninger var nye for mig.

mvh. Svend Bollerup
Valg:

Indsendt af: nielsenfam

Dato: 17/02-09 16:31

Niels Jensen er korrekt søn af Jens Nielsen, Skuldbøl, Hemmet Sogn i Nr. Horne Herred.

Hemmet Sogns Kirkebog 1664-1709 - AO - opslag 15:
D. 8. Octobr: Jens Nielsen hans Sön Niels döbt.
Faddere: Jens Degn, Peder Jepssön, Jep Nielsön, Zidsel ?, Maren Dynidsdatt., Else Jensdatter.

Jens Nielsen blev i 1678 gift med Maren Nielsdatter:
Hemmet Sogns Kirkebog 1664-1709 - AO - opslag 07:
1678 Dom. 21. post Trin. Jens Nielsen Skuldböl og Maren Nielsdatter viet.

Den 8. okstober 1679 døbes Niels Jensen i Hemmet Kirke. Niels bliver den 30. januar 1711 trolovet - og 14 juni 1711 viet - med Kirsten Christensdatter, datter af Christen Dynesen (Dynisen) og Else Enevoldsdatter (1653-1727). De blev viet 25. maj 1681 i Hemmet Kirke. Kirsten Christensdatter er døbt den 19. februar 1682 i Hemmet Kirke. Hun dør godt 30 år gammel i 1712 og begraves på Hemmet Kirkegård den 25. august 1712. De er således kun gift i godt 1 år - og får ingen børn sammen.

Den 25. februar 1717 troloves Niels til Maren Christensdatter (vies 6. juni 1717):

Hustru: Maren Christensdatter
------------------------------------------------------------------------------
Født: 1693 i Østergaard, Hemmet Sogn, Nr. Hørne Herred
Døbt: 01 okt 1693 i Hemmet Kirke, Hemmet Sogn, Nr. Hørne Herred
Død: 1770 i Skuldbøl, Hemmet Sogn, Nr. Hørne Herred
Begravet: 26 maj 1770 på Hemmet Kirkegård, Hemmet Sogn, Nr. Hørne Herred
Far: Christen Jacobsen
Mor: Kirsten Jessdatter

Her er mine registreringer over Niels Jensen og Maren Christensdatters børn:

1: Jens Nielsen
Født: 04 jan 1719 i Skuldbøl, Hemmet Sogn, Nr. Horne Herred
Døbt: 06 jan 1719 i Hemmet Kirke, Hemmet Sogn, Nr. Horne Herred AO-24
2: Christen Nielsen
Født: 16 jan 1721 i Skuldbøl, Hemmet Sogn, Nr. Horne Herred
Døbt: 17 jan 1721 i Hemmet Kirke, Hemmet Sogn, Nr. Horne Herred AO-25
3: Kirsten Nielsdatter
Født: 10 mar 1723 i Skuldbøl, Hemmet Sogn, Nr. Horne Herred
Døbt: 14 mar 1723 i Hemmet Kirke, Hemmet Sogn, Nr. Horne Herred AO-26
4: Anna Nielsdatter
Født: 13 dec 1725 i Skuldbøl, Hemmet Sogn, Nr. Horne Herred
Døbt: 16 dec 1725 i Hemmet Kirke, Hemmet Sogn, Nr. Horne Herred AO-28
5: Peder Nielsen
Født: 02 sep 1728 i Skuldbøl, Hemmet Sogn, Nr. Horne Herred
Døbt: 05 sep 1729 i Hemmet Kirke, Hemmet Sogn, Nr. Horne Herred AO-30
6: Jens Nielsen Skuldbøl
Født: 12 apr 1731 i Skuldbøl, Hemmet Sogn, Nr. Horne Herred
Døbt: 15 apr 1731 i Hemmet Kirke, Hemmet Sogn, Nr. Horne Herred
Stilling: 30 aug 1755 Fæstegårdmand, Høllet, Stauning Sogn, Bølling Herred
Død: 1794 i Høllet, Stauning Sogn, Bølling Herred
Begravet: 26 jan 1794 i Stauning Kirke, Stauning Sogn, Bølling Herred
Skifte: 20 feb 1794 Lønborggård Gods
Ægtefælle: Uskyld Hansdatter * ca. 1733
------------------------------------------------------------------------------ 7: Niels Nielsen
Født: 1734 i Skuldbøl, Hemmet Sogn, Nr. Horne Herred
Døbt: 03 jan 1734 i Hemmet Kirke, Hemmet Sogn, Nr. Horne Herred AO-36
8: Maren Nielsdatter
Født: 1738 i Skuldbøl, Hemmet Sogn, Nr. Horne Herred
Døbt: 30 mar 1738 i Hemmet Kirke, Hemmet Sogn, Nr. Horne Herred AO-39

Min ane er Jens Nielsen Skuldbøl.

mvh

John S. Nielsen
Valg:

Jens Nielsen Skuldbøl

Indsendt af: Winnie Mikkelsen

Dato: 13/07-10 05:32

Hej John

Den slægtsforsker jeg arbejder med indtastninger for har også Jens Nielsen Skuldbøl som sin ane, det er hans 4xtip, hvis du er interesseret kan jeg sætte dig i forbindelse med ham, hvis I har lyst til at udveksle data.

Med venlig hilsen
Winnnie Mikkelsen
Valg:

Re: Jens Nielsen Skuldbøl

Indsendt af: nielsenfam

Dato: 17/07-10 12:22

Kære Winnie.

Tak for din årvågenhed. Det vil jeg blive meget glad for, hvis du kan formidle en sådan kontakt smiling smiley

mvh

John S. Nielsen
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.