Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Præst Jens Thuesen Brock, død 07.05.1698 Sdr. Felding, Ringkøbing

Indsendt af: Ruth Dahl

Dato: 25/06-08 14:05

Hej

Jens Thuesen Brock var sognepræst i Sdr. Felding, ved Ringkøbing 1681 til 1698. Han døde i Sdr. Felding 07.06.1698. Han blev ordineret til sognepræst for Assing -Sdr. Felding Menigheder 21.04.1681.

Han var gift med den norske Susanne Bremer, datter af borgmester Frederik Bremer og Susanne Elisabeth Moth i Christiania.

Susanne Bremer var født 1655 i Christiania og blev døbt 14.09.1655. Hun døde 16.02.1700 i Sdr. Felding.

Deres børn:

1. Frederich Jensen Brock, selvejergårdmand i Sdr. Felding. Han var gift med Christiane Sophie Thygesdatter Egeris.
2. Mette Jensdatter Broch, gift med Jacob Bentzen.
3. Birgitte Cathrine Brock.
4. Susanne Dorthea Brock, gift med Jacob Møller i Ditmarsken.
5. Maria Elisabeth Brock.
6. Ane Margrethe Brock gift med Friedrich Pohlmann i Christiania.
7. Johan Christian Bremer Brock, Løjtnant ved Søartilleriet i København
8. Jens Jensen Brock, død som skolediscipel 1711.

Hvem var forældre til sognepræsten Jens Thuesen /måske Thygesen Brock/Broch?
Hvornår blev han født og hvor?

Håber nogen har noget kendskab til ham og hans familie!

Hilsen

Ruth Dahl

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 25/06/08 14:12 af Ruth Dahl.
Valg:

Re: Præst Jens Thuesen Brock, død 07.05.1698 Sdr. Felding, Ringkøbing

Indsendt af: Arne Feldborg

Dato: 25/06-08 22:31

Ruth Dahl skrev:
-------------------------------------------------------

> Hvem var forældre til sognepræsten Jens Thuesen
> /måske Thygesen Brock/Broch?
> Hvornår blev han født og hvor?
>
Det tror jeg ikke der foreligger noget sikkert om.

Men hvor har du oplysninger om hans kone og børn fra. Og hvorfra ved du, at han hed Thuesen eller Thygesen?

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Dato: 26/06-08 04:03

Hej Arne

Jeg lånte en slægtsbog på bibioteket for efterkommere efter Niels Frederik Christensen født 1823 snedker oog fæstegårdmand på Haals mark, Gunderup sogn, fra Dansk Slægtsforskning, Fredericia 1963.

I denne står han som Thuesen, men jeg har selv den tanke, at han måske hed Thygesen, idet nogle af hans børnebørn står som Thyge. Om hvad der er rigtigt vides ikke med sikkerhed. Han kunne jo også have et andet navn som f.eks. Johansen, idet han havde en søn, der hed Johan.

Hilsen

Ruth Dahl
Valg:

Dato: 26/06-08 08:13

Ruth Dahl skrev:

> Jeg lånte en slægtsbog på bibioteket for
> efterkommere efter Niels Frederik Christensen født
> 1823 snedker oog fæstegårdmand på Haals mark,
> Gunderup sogn, fra Dansk Slægtsforskning,
> Fredericia 1963.
>
Jeg kender ikke bogen (vil prøve at få fat på den), men firmaet er vel kendt for nogen gange at drage nogle lidt 'optimistiske' slutninger. Er der nogen form for dokumentation? Den ret præcise beskrivelse af de mange børn og deres ægtefæller må næsten kræve at der foreligger et skifte.

> I denne står han som Thuesen, men jeg har selv den
> tanke, at han måske hed Thygesen, idet nogle af
> hans børnebørn står som Thyge. Om hvad der er
>
Thyge navnet kommer, efter min opfattelse, først ind med svigerdatteren (der iøvrigt ikke som nogen formoder har det fra Egeris, men tværtimod er hende der bringer det dertil).

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Dato: 26/06-08 14:50

Hej Arne

Jens Brocks børn optræder i skiftet efter deres mormor. Dette er fundet på nettet:

"Det ble innledet skifteregistrering etter avdøde Susanne Bremer i hennes ?leie waaning? 13. oktober 1722. (SAO, Christiania skifteprotokoll nr. 6 (1728-1736), fol. 116a-121a). I innledningsteksten står det at hun etterlot seg fem barn, noe som senere gjennom skifteforhandlingene skal vise seg å være uriktig. Det står ellers en opplysning om at det var foretatt en ?forseigling? av boet 29. mai 1720. Skiftet ble avsluttet 26. april 1730.

Barn:
1. Chatrine Bremer, g m Lars Belis/Belitz i Maaland i Nedenes.

2. Susanne Bremer, død, tidl. g med Jens Broch, død, prest i Felling i Riiber Stift i Jylland. a. Fredrik Broch, myndig. b. Johan Christian Broch, myndig. c. Mette, g m Jacob Bentzen i Christiansand. d. Susanne Dorthea, g m Jacob Møller i Ditmarsken. e. Berte Chatrine Broch, hos Lars Belis i Christiansand. f. Anne Margrethe Broch i Christiania, tilstede.

3. Anna Margrethe Bremer, død, tidl. g med Herman Pohlman i Christiania. a. Johan Pohlman, tilstede og arver i hans mors sted.

4. Fredrica Christine Bremer, g m Jochum Schultz, sogneprest til Hemingstad i Ditmarsken.

5. Johanne Bremer, tilstede, g m Østen Sverdrup, død.

I tillegg kommer det etter hvert fram følgende opplysninger gjennom flere brev:

I. Johan Pohlmans brev til skifteforvalteren (f. 116b): Hans sal. mormor hadde en dattersønn, Peter Børting, f. 24. mai 1700 på Bøsslands jernverk. Han var sønn av Maria Elisabeth Bremer og Frantz Børting, og var ekteparets eneste sønn og arving. De døde begge i sønnens barndom, og Peter arvet Bøsslands jernverk, ?Barboe? gård og 4-5000 rd kontant. Peters farbror var Kay Børting, som også ble hans formynder. Peter døde i Trondheim 6. april 1719, og i et testamente datert 4. april 1719 testamenterte han sin formue til sin faster fru Juliana hr. oberstløytn. Ulrich Friderich Fiens.

Dette testamentet ser ut til å bli motstridt av slektningene, siden Peters mormor, Susanne Bremer var eneste rette arving. Johan Pohlman får gjennom flere gjengitte brev fullmakt fra familien til å føre sak mot Fien.

II. Susanne Moth, avgangne borgermester Bremers (f. 117a).

III. Johan Christian Bræmer, løytnant ved sjøartelleriet, har også en arvepretensjon etter kornet Peter Børting på vegne av hans sal. mormor Susanne Moth i Christiania. Han gir derfor Johan Pohlman, ?som min fetter i Christiania?, fullmakt til å søke nevnte arvepretensjon på hans vegne. Dat. København 26. september 1722 (f. 117a).

IV. Fredrik Bremer i Christiania bekjentgjør i et brev dat. 20. november 1678 at han skylder penger til hans svoger Sr: Johan Petersen Bergmann. Brevet er underskrevet Fredrik Bremer og Susanne Moth.

Det ser dermed ut at vi kan slå fast at avdøde Susanne Bremer (Moth) også hadde disse barna:

6. Maria Elisabeth Bremer, død, g m Frantz Børting, død, a. Peter Børting (1700-1719)

7. Johan Christian Bremer, løytnant og i København 1722."

Har du relation til denne familie eller hele Sdr. Felding?

Jeg har lige fået en anden bog hjem: Brudstykker af Sdr. Felding Sogns historie ved Jens Kjær. Jeg har kun skimmet gankse kort i denne, men har set at der optræder en Ole Thuesen og Lars Thuesen samtidig med Frederich Brock.

Har du nogen viden om disse 2 mænd Lars og Ole Thuesen?
Kunne det tænkes, at de har relationer til Jens Thuesen Brock?.

Hilsen Ruth
Valg:

Dato: 26/06-08 18:11

Hej

Jeg fandt lige denne på FS. Den er måske værd at undersøge:

Jens eller Hans (Johannes) Thuesen Compact Disc #91 Pin #194694 Pedigree
Sex: M

--------------------------------------------------------------------------------

Event(s)
Birth: 1634

Norge, Valdres, Vang

--------------------------------------------------------------------------------

Parents
Father: Thue Auhesen (Bahr) Disc #91 Pin #194342
Mother: Margrethe Christophersdatter Glad Disc #91 Pin #194343

Personal Information
Occupation:
student, huskapellan

Notes and Sources
Notes: None
Sources: None

Submitter
Ikke GIVET

Submission Search: 1533900-0805104133245
URL: [www.aastrup.de]
CD-ROM: Pedigree Resource File - Compact Disc #91
CD-ROM Features: Pedigree View, Family View, Individual View, Reports, Downloadable GEDCOM files, Notes and Sources.
Order Pedigree Resource File CD-ROMS

Hilsen

Ruth Dahl
Valg:

Dato: 26/06-08 18:30

Ruth Dahl skrev:

> Jens Brocks børn optræder i skiftet efter deres
> mormor. Dette er fundet på nettet:
>
Tak for oplysningen. Det skifte kendte jeg ikke, men det sætter jo da ihvertfald præstens børn på plads.

> Har du nogen viden om disse 2 mænd Lars og Ole
> Thuesen?
> Kunne det tænkes, at de har relationer til Jens
> Thuesen Brock?.
>
Jeg tror ikke der er nogen sammenhæng, men helt afvise det kan jeg naturligvis heller ikke. Som sagt tror jeg ikke præsten hedder hverken Thuesen eller Thygesen, der er heller ikke noget i børnenes navne der tyder derpå. Og det er ihvertfald ikke ham der bringer Thyge navnet ind i familien.

Det er vel mere de forskellige stridigheder de har været indblandet i, der gør at de 3 mænd nævnes i sammen i Sdr. Felding bogen. Men de to nævnte Thuesen brødre er kendte i anden sammenhæng. Især Las Thuesen Tarp, der var gift med en datter af Jacob Andersen Harboe på Ahlergaard i Borris er kendt, og beskrevet i mange slægtsbøger mv., som stamfader til en stor flok af efterkommere.

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Dato: 03/07-08 20:12

Ruth Dahl skrev:

> Jeg lånte en slægtsbog på bibioteket for
> efterkommere efter Niels Frederik Christensen født
> 1823 snedker oog fæstegårdmand på Haals mark,
> Gunderup sogn, fra Dansk Slægtsforskning,
> Fredericia 1963.
>
Jeg har nu læst den omtalte bog. Og som sædvanligt i bøger fra Fredericiafirmaet på den tid er der nogle ret så spændende, men desværre udokumenterede(!), oplysninger. Jeg hæftede mig især ved dette:

Ane 43:
Christiane Sophie Thygesdatter Egeris.

Ane 86:
Thyge Christensen Egeris. Nævnes 1714, han boede i Sdr. Felding sogn

Ane 172:
Christen Jensen, boede på gaarden Egeris i Nr. Vium sogn.

Ane 344
Jens Christensen, gaardmand i Egeris

For det første:
Christiane er ikke ud af Egerisfamilien, så det er vel ikke helt korrekt at tillæge hende dette navn.

For det andet:
Thyge Christensen Egeris var ikke Christianes far. Desuden boede han ikke i Sdr. Felding og iøvrigt var hans far ikke Christen Jensen.!

Christianes forældre er Thyge Sørensen i Ørslevkloster (død før 1689) og Birgithe Sophie Andersdatter (Holst) død i Egeris 1724.

Thyge Egeris (død 1742) er Christianes halvbror født i moderens andet ægteskab med Delefoged Christen Lauridsen i Egeris, og som det sig hør og bør opkaldt efter moderens første mand. Thyge overtog gården Egeris senest ved faderens død i 1714.

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Indsendt af:

Dato: 09/07-08 15:13

Hej Ruth,

Du skriver:"Jens Brocks børn optræder i skiftet efter deres mormor. Dette er fundet på nettet"
Jeg vil mægtig gerne vide hvor på nettet, du har fundet det.

Jens Brock er min ane gennem Frederich Jensen Brock.

Venlig hilsen
Birgit Høier
Valg:

Dato: 10/07-08 07:00

Hej

Tak til Arne for oplysningerne omkring Egeris. Der er noget at arbejde videre med.

Til Birgit: Omkring skiftet søgte jeg på googles søgeside og fandt det. Jeg fik desværre ikke noteret denne ned - var mere opsat på skiftet, der stammer fra Christianias Skifteprotokol.

Det er også Frederik,der en min ane, men det er begrænset hvad jeg har om ham. Har du noget omkring hans fødsel, død, skifte, børn m.v. Det er datteren Ane Dorthe, der blev gift med Henning Peitersen, der er min ane.

Hilsen

Ruth
Valg:

Dato: 01/10-08 17:57

Hej

"

Du skriver:"Jens Brocks børn optræder i skiftet efter deres mormor. Dette er fundet på nettet"
Jeg vil mægtig gerne vide hvor på nettet, du har fundet det.

Jens Brock er min ane gennem Frederich Jensen Brock.

Venlig hilsen
Birgit Høier"

Så lykkedes det.

Det omtalte skifte fandt jeg på en meget omfattende side omkring Bremerfamilien i

" Brukarforumet

Debattforum i Digitalarkivet

Databaseveljar | 1801 | 1865 | 1875 | 1900 | Søk i alle basar | Skanna kyrkjebøker
Søk i tema/gå til nummer:
34061: Johan Bremer i Sogn (1661-1719) - son av borgarm. Fredrik Bremer Christiania?
Fylke: Brukarforumet
Stikkord: Bremer Lemvig Hafslo Sogn Christiania løytnant Ovenstad ....

WebDebatt © Jan Oldervoll 2002-6"

Der er 62 indlæg som er for omfattende at kopiere her, men jeg har dem.

Hilsen Ruth
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.