Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

FT 1787, Visborg, Hindsted, Anne Dorthe salig Petersens fød Broch 70

Indsendt af: Ruth Dahl

Dato: 22/06-08 06:20

Hej

aalborg, Hindsted, Visborg, Wisborg Bye, , 27, FT-1787, A4669
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Hansen Wülf 48 Gift hosbonde skoleholder
Johanne Marie Henningsdatter 44 Gift madmoder
Hans Pedersen Wülf 20 Ugift deris barn
Johan Christian Pedersen 17 Ugift deris barn
Henning Petersen 12 Ugift deris barn
Johanne Sophie Wülf 8 Ugift deris barn
Anne Dorthe Wülf 3 Ugift deris barn
Anne Dorthe salig Petersens fød Broch 70 Enke(mand) hendes moder

Anne Dorthe salig Petersens fød Broch 70 Enke(mand) hendes moder

Hvem var Anne Dorthe datter af?
Hvornår var hun født og hvor?
Hvor og hvornår døde hun?
Hvor blev hun gift og hvornår?

Hun var gift med herrredsdommer for Hellum Hindsted herreder,Henning Conrad Frederik Peitersen, der var birkedommer på Visborggard ved sin død i 1774.

Jeg er ikke i tvivl om, hun er i familie med sognepræst Christen Nielsen Broch fra Als, der var søn af Niels Pedersen broch fra Randers og handelsmand Rasmus Pedersen Broch fra Randers,også søn af Niels Pedersen Broch, da disse optræder sammen ved daab i familien.

Hilsen

Ruth Dahl
Valg:

Re: FT 1787, Visborg, Hindsted, Anne Dorthe salig Petersens fød Broch 70

Indsendt af: Hans Poulsen 1804

Dato: 22/06-08 07:06

Hej Ruth

Især dine sidste to linjer tiltaler mig, da du dér har fået patronymerne med, og det er lige præcist det, jeg savner i forbindelse med Anne Dorthe Broch.

At hun i samtiden var kendt under det navn, er der næppe tvivl om, men i de *officielle* papirer, det vil her navnlig sige kirkebogen, er det nok hendes patronym, der slår igennem.

"Hun var gift med herrredsdommer..". Den sætning kan vise sig at være guld værd, idet du skulle kunne finde ham i en *Juridisk Stat*, det vil sige en bog med biografier af samtlige jurister. Dér vil helt givet står et eller andet om, at han det og det år indgik ægteskab med den og den, datter af..., og så skulle du gerne være på sporet.

Indtil du finder ud af Anne Dorthes rette identitet, vil jeg anbefale dig at bore i alle de *sidepersoner*, som du støder på - navnlig forlovere og faddere.

Derfor gengiver jeg lige et par FS-udskrifter, der omfatter hendes datter, men jeg er sikker på, at du allerede har kendskab til de udskrifter.

"Hvor og hvornår døde hun [Anne Dorthe]?".

Prøv at undersøge det sogn, hvor datteren boede, og hvor Anne Dorthe muligvis var søgt hen, da hun blev enke.

Individual Record FamilySearch? Vital Records Index
Denmark

--------------------------------------------------------------------------------
Johanne Marie <HENNINGSDATTER>
Sex: F

--------------------------------------------------------------------------------

Event(s):
Christening: 15 Sep 1743 Place: Als, Aalborg, Denmark

Parents:
Father: Henning PEITERSEN

Source Information:
Batch Number: C208661
Source Dates: 1692 - 1779
Film or Fiche Number: 43338
Collection Details: Als; Den Danske Folkekirke

Return to search results Prepare selected records for download

© 1999-2005 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated:
3/22/1999). Privacy Policy (last updated: 3/27/2006). 29 [www.familysearch.org] v.2.5.0
About Us | Contact Us | Press Room
LDS Church Sites | LDS Country Sites

- og her den samme i en lidt anden udgave:

IGI Individual Record FamilySearch? International Genealogical Index v5.0
Denmark
Search Results | Download

JOHANNE MARIE HENNINGSEN Pedigree
Female Family

Event(s):
Birth: 1743 Of, Visborg, Aalborg, Denmark

Christening:
Death: 14 DEC 1807

Burial:

Parents:
Father: HENNING Family
Mother: MRS. HENNING

Marriages:
Spouse: PEDER HANSEN WULFF Family
Marriage: 03 APR 1765

Family group record submitted by a member of the LDS Church. The record includes the submitter's name and address and names and relationships of family members. The address may be outdated. Some information is estimated. To find the record on the film, you must know the batch and sheet number.

Source Information:
Batch Number: F867926
Sheet: 039
Source Call No.: 1396254 Type: Film

© 1999-2005 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999
Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated:
3/22/1999). Privacy Policy (last updated: 3/27/2006). 28 [www.familysearch.org] v.2.5.0
About Us | Contact Us | Press Room
LDS Church Sites | LDS Country Sites

Tilføjet få minutter senere:

"Prøv at undersøge det sogn, hvor datteren boede, og hvor Anne Dorthe muligvis var søgt hen, da hun blev enke".

Anne Dorthe havde muligvis andre voksne børn, der boede i andre sogne, så du bør nok undersøge samtlige de sogne, hvor hun havde børn

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
Medlem af DIS-Danmark

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 22/06/08 07:09 af Hans Poulsen 1804.
Valg:

Dato: 22/06-08 08:09

Hej Hans

Mange tak for din interesse.

Kan du uddybe lidt mere om den bog *Juridisk Stat*. Jeg har været inde på bibliotek.dk. og det er lidt svært at se hvilken.

Desværre findes kirkebogen for Visborg først fra 1813. En søn Christian født omkring 1747, fødsel og død ikke fundet. Han fik en uægte søn Martinus Christiansen, født 1773 i Vive (opsl. 108) med Maren Christensdatter

Her er hans skifte:
Lundenæs og Bøvling amter
Skifteprotokol
1774-1781
B 8 - 1082
555 Christian Pedersen, fuldmægtig på Lønborggård. 19.10.1774, fol.312.
A:
1) mormor Anne Dorthe Broch i Viborg, enke efter birkedommer Pedersen
2) bror Andreas Pedersen, fuldmægtig på Tårupgård
3) bror Nikolaj Pedersen, fuldmægtig på Restrup
4) bror Konrad Pedersen, fuldmægtig på Holmgård
5) bror Friderik Pedersen, fuldmægtig på Lindenborg
6) søster Johanne Marie Pedersen g.m. Peder Wulff i Viborg
7) søster Susanne Sofie Pedersen i Abildtrup(?) Præstegård.
Familienavnet er Peitersen.
Skattejordebog for Lønborggård 1774 fol.313B-315.

Andreas fødsel er ikke fundet. Han døde 01.01.1800 fundet. Han blev gift med Christine Fencher. De boede i mange år på Ørregaard/Ørredgaard i Fiskbæk. Senere blev han forvalter på Boller Gods i Romlund.
Nikolaj født Als 1744 (opsl. 117)
Konrads fødsel ikke fundet . Død 1790 i Giellerup (opsl. 232) gift med Marie Kirstine Mikkelsdatter Engelsvang.
Frederiks fødsel ikke fundet død 1823, gift med, 1. Ann Elisabeth fugl 1783 i Astrup. 2. Eleonora Elisabeth Hansdatter Hammer 1793
Johanne født i Als 1743 (opsl. 113). Død 1801 Visborg.
Susannes fødsel ikke fundet - Død ugift, Selverinde af Hvamgaard 85 år gammel 1831 (opsl.191).

Hilsen

Ruth Dahl

Hilsen Ruth Dahl

Redigeret 2 gang(e). Sidst ændret 23/06/08 05:06 af Ruth Dahl.
Valg:

Indsendt af: Hans Poulsen 1804

Dato: 22/06-08 09:02

Hej igen, Ruth

Juridisk Stat:

Google: "Juridisk Stat" har adskillige hits, men her er ét, som jeg tror dækker det, du efterlyser:

[www.biblioteksvagten.dk]

HVIS du bor i københavnsområdet og kommer på Rigsarkivet, vil du på den store læsesal på reolerne ud til Bibliotekshaven findes adskillige former for *Juridisk Stat*.

Skulle *man* en skønne dag finde på et andet ord end *stat* i den forbindelse, vil jeg ikke lægge hindringer i vejen for den produktudvikling.

*Stat* er simpelthen et løjerligt ord.

Ordbog over det danske sprog giver en forklaring. Prøv at se under punkt 4.2:

[ordnet.dk]

Med venlig hilsen
Hans Poulsen
Medlem af DIS-Danmark
Valg:

Dato: 23/06-08 04:08

Hej

Og igen tak for hjælpen. Desværre bor jeg ikke tæt på rigsarkivet.

Jeg har lige fundet, at deres søn Andreas Peitersen var gift med Christine Fencher, der døde 37 år gammel i barselsseng 1779.Da boede de på Ørregaard/Ørredgaard i Fiskbæk, Nørlyng. De fik en del børn, hvor af de fleste er fundet døde som børn.

Ved FT. 1787 var Andreas enkemand og var forvalter på Boller Gods i Romlund, hvor han boede sammen med sønnen Henning, født 1774 .
Christine Fencher var datter af Margrethe Elisabeth Beugen g.m. Johan Meiern på Seedorf gods i Holsten ved Christines bror Hans Henrichs skifte 1789:

83 Hans Henrik Fencher, kromand i Søbyvad Kro. 20.4.1789, fol.217.
E: Mette Marie [Eriksdatter] Kristrup. FM: forvalter Såby i Snorum. B: Hans Henrik 10, Eleonora Christine Margrethe 8. FM: fars svoger Andreas Peitersen, forpagter på Boller gods, Mikkel Nielsen Møller i Søbyvad Mølle. Desuden nævnes afdødes bror Otte Fencher, afdødes mor Margrethe Elisabeth Beugen g.m. Johan Meiern på Seedorf gods i Holsten, afdødes morbror Hans Henrik Beuch, forrige forvalter på Frijsenborg, der døde på Favrskovgård.

Andreas Peitersen døde 01.01.1800 iflg. dda:

Andreas Peitersen

(psmiling smiley24 Nov 1801
Viborg, , Norlyng, Viborg
857b / 1781-1802 /054098
Book # 8. Viborg Bailiff Office

Andreas Peitersen
(dsmiling smiley01 Jan 1800

Viborg, , Norlyng, Viborg
122 141 229 / 1794-1819 /054099
Book # 9. Viborg Bailiff Office

Hilsen Ruth Dahl

Redigeret 2 gang(e). Sidst ændret 23/06/08 05:07 af Ruth Dahl.
Valg:

Indsendt af: Helgo Gudum

Dato: 23/06-08 13:36

Hej Ruth,
Det glæder mig at se at du nu har fundet vej til Anna Dothea Broch, der var gift med Birkedommer Peitersen i Visborg, efter hans død boede hus hos datteren der var gift med skoleholderen i Visborg. Men som jeg tidligere har sagt så har jeg mængder af kopier af skifteprotokoller og auktionsprotokoller i forbindelse med
fuldmægtig Kristian Peitersens død, kort efter sønnen MARTINUSES fødsel.
Som jeg eventuelt ville kunne sende.
MVH
Helgo
Valg:

Dato: 23/06-08 16:55

Hej Helgo

Jeg er meget interesseret i de kopier fra Kristian Peitersens død, hvis du vil sende dem.
Men det ville også være rart at finde ud af, hvilken Broch Anne nedstammer fra. Du har vel ikke tilfældigvis set hendes fulde navn, hvoraf faderens fornavn måske kunne fremgå.

Hilsen Ruth
Valg:

Dato: 24/06-08 17:54

Hej

Jeg har i dag fundet Anne Broch i en slægtsbog.Ifølge denne skulle hun være datter af Frederik Jensen Broch og Christiane Sophie Thygesdatter Egeris og født i Sdr. Felding, Han var søn af Jens Thuesen Broch, der var sognepræst i Sdr. Felding, hvor han døde 07.06.1698. Jens var gift med Susanne Frederiksdatter Bremer, datter af Frederik Bremer og Sudanne Elisabeth Moth fra Christiania med en masse flere Aner.Skal nu til at kigge nærmere på dette.

Hilsen
Ruth Dahl
Valg:

Indsendt af:

Dato: 19/01-09 15:00

Jeg tror du skal søge forbindelsen til Anne Dorte Brock via præsten/consistorialråd Brock i Als da det så vidt jeg kan se også er ham der gifter dem. Jeg søger selv i øjeblikket derud fra.
Mange hilsner
Børge Pejtersen
Valg:

Dato: 20/01-09 05:18

Hej Børge

tak for tippet, men jeg har været inde og søge den vej, men har ikke fundet sammenhængen til ham.

Nu er det ved at være lidt tid siden, men så vidt jeg kan huske, var der noget med, at Frederik Jensen Brochs kone var datter af en Birgitte Holst, som muligvis havde en søster Ingeborg Holst som blev gift 2 gange ved Randers kanten, men jeg dog ikke helt huske sammenhængen til Brock lige på stående fod.

Hvilken tilknytning har du til Brock familien?

Hilsen

Ruth Dahl
Valg:

Indsendt af: Arne Feldborg

Dato: 20/01-09 09:30

Ruth Dahl skrev:
-------------------------------------------------------

> Nu er det ved at være lidt tid siden, men så vidt
> jeg kan huske, var der noget med, at Frederik
> Jensen Brochs kone var datter af en Birgitte
> Holst, som muligvis havde en søster Ingeborg Holst
> som blev gift 2 gange ved Randers kanten, men jeg
> dog ikke helt huske sammenhængen til Brock lige på
> stående fod.
>
Frederik Brocks kone Christiane er datter af Thyge Sørensen i Ørslevkloster (død før 1689) og Birgithe Sophie Andersdatter (Holst) død i Egeris 1724.

Birgithe Sophie Andersdatter (der senere bliver gift med delefoged Chr. Lauridsen Egeris) er efter al sandsynligged søster til både Ingeborg Andersdatter Holst som du nævner, Anne Andersdatter Holst i Gjellerup og Just Andersen Holst til Trøstrup i Timring. (de tre sidstnævnte vides med sikerhed at være søskende og Chr. Lauridsen nævnes som svoger til Just Andersen)

Tilføjelse:
Men om den her nævnte Anne Dorthe stammer fra Sdr. Felding Borch'erne er måske tvivlsomt. I hvert fald se det ikke ud til at Nygård har noteret sig nogen sammenhæng dér:
[nygaards-sedler.dk]
[nygaards-sedler.dk]

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 20/01/09 10:21 af Arne Feldborg.
Valg:

Indsendt af:

Dato: 30/01-09 17:07

Hej Ruth.
Du spørger hvilken relation jeg har til Anne Dorte Broch og det kan jeg besvare således:
Jeg er 7. generation efter hende og Henning Conrad Pejtersen.

Efter jeg skrev til dig har jeg været kirkebøgerne for Randers,Viborg og Grenå igennem og fundet mange Brocher men desværre ikke hende, men jeg fortsætter søgningen. Ved du om Henning har været soldat og i bekræftende fald hvor, for det er jo ikke utænkeligt at han har hjembragt hende fra en eller anden garnisionsby.
Mange hilsner
Børge hviid Pejtersen
Randtoftevej 19
2670 Greve
pejterby@vvs.dk
Valg:

Indsendt af:

Dato: 06/02-09 10:00

Hej Ruth
Jeg kan forstå på det jeg har læst på DIS at du mener at Anne Dorthe Brock er datter af Frederik Jensen Brock i Sønder Felding. Jeg har søgt i kirkebøgerne for Sønder Felding og omkringliggende sogne og har ikke fundet hende. I slægtsbogen for Niels Frederik Christensen er hu opført på slægtstavlen som værende datter, men det er heller ikke her dokumenteret. Kan du eventuelt hjælpe mig med et tip om hvor jeg kan finde en bekræftelse på at FJB virkelig er fader til hende.
Mange hilsner og på forhånd tak.
Børge
Valg:

Dato: 09/02-09 06:08

Hej Børge

Der er mange løse ender i denne familie, og jeg kan ikke give dig noget endegyldigt svar, men jeg indtil videre holder jeg mig til Frederik Jensen som far, indtil andet dukker op.

Desværre eksisterer de sider kirkebøgerne i de år hun skulle være født ikke for Sdr. Felding.
Hun har bl.a. børn der kan være opkaldt efter henholdsvis forældre/bedsteforældre.
Henning Peitersen, hendes mand stammer fra Karmarch ved Skjern, Middelsom. Hans forældre var tæt på Henning Ahrendorff, der boede på Karmach, og flyttede senere til godset Stougaard i Tørring. Familien Ahrendorff var også i besiddelse af godset Overgaard og Havnø, hvor Henning Conrad Peitersen (sandsynligvis opkaldt efter Henning Ahrendorff) var ridefoged.

børn:
1) Andreas Jørgen Peitersen, fuldmægtig på Tårupgård (måske opkaldt eft. Andreas Arendorff og Jørgen efter sin fars farfar)
2) Johanne Marie Peitersen g.m. Peder Wulff i Viborg ( opkaldt efter sin farmor)
3) Nikolaj Peitersen, fuldmægtig på Restrup
4) Susanne Sofie Peitersen i Abildtrup(?) Præstegård. (måske opkaldt efter mors farmor Susanne Bremer)
5) Christian Peitersen, fuldmægtig på Lønborggård.
6) Konrad Brosi Peitersen, fuldmægtig på Holmgård ( Konrad optræder også i fars navn)
7) Frederik Peitersen, fuldmægtig på Lindenborg ( måske efter sin morfar)

Kunne man bare finde deres bryllup. Måske kan deres skifter give noget, men intet er sikkert før det bevist. Måske lykkes det en gang for os at finde løsningen.

Hilsen

Ruth
Valg:

Indsendt af: Poul Mandrup Hansen

Dato: 03/12-10 08:45

Hej.

Falder v. min søgning efter Eleonore Christine Margrethe Fencher over jeres debatsider. Ved nogen hvor Eleonore Christine Margrethe Fencher døde og blev begravet?
Jeg kan ikke finde hende v. FT 1834 i Århus, ej heller ser hun ud til at være begravet i Årh. Domsogn eller Vor Frue sogn inden 1834.
Ved datteren Mette Johannes dåb i 1815 bor de i Fiskergade (Årh. Doms. kb. 1814-17 s. 82).
Hun bliver 26/11-1806 gift i Vor Frue sogn, Århus, m. styrmand Søren Jørgensen (Grønfeldt) (Vor Frue s. kb. 1749-1813 s. 25b).
Han er fra Tunø og dør der 22/2-1823 opført som borger og skipper i Århus (tunø s. kb. 1814-59 s. 179).

Venlig hilsen
Poul Mandrup Hansen
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.