Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Ole Köllvraa

Indsendt af: Leif Birger Holmstedt

Dato: 30/04-08 11:28

Kan nogen hjælpe mig med oplysninger om personen Ole Køllvraa Andersen ca 1750
Valg:

Re: Ole Köllvraa

Indsendt af: Arne Feldborg

Dato: 30/04-08 12:24

Jeg ved ikke hvor meget det hjælper, men:

Ole Andersen Kølvrå og Ingeborg Christensdatter Karup, viet 7. feb 1762
Ole Andersen af Kølvrå står fadder til Christen Skoleholder i Ungstrups søn Anders 25. Marts 1764

I de nærmest følgende år ses han tilsyneladende ikke i Karup kirkebog (men den er nu også noget mangelfuld omkring den tid).

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Indsendt af: MR

Dato: 30/04-08 16:24

Hej Leif

Hjertelig velkommen til forum, gider du lige læse:

Til nye brugere af AneEfterlysning
[www.dis-danmark.dk]

Har udmeldt sig af DIS
Valg:

Indsendt af:

Dato: 30/04-08 17:56

Hej.

Karup kb - er indtil o.1773 noteret sammen med Thorning kb - normalt med angivelse af, at dåb m.v. er foregået i Karup Kirke.

I årene ca 1773-77 er Karup noteret på egne sider i Thorning - på mikrokort pag 113-114 vedr dåb - 123-124 vedr begr - 127-128 vedr bryllup - altså på kb'ens sidste sider.

Fra ca 1777 har Karup egen kb.

Nævnte par blev trolovet Thorning kb 16 nov 1761 (pag 103/AO 208) - ungkarl Olle Andersen fra Kølvraa i Haderup Sogn og Ingeborg Christensdatter af Karup. Notatet fylder 4-5 linier i kb'en - der henvises bl.a. til et fæstebrev 1743 - noget (for mig pt) ulæseligt dateret Herningsholm 15 juli 1750 - ægteskabsbevis 11 nov 1761. Forlovere: Jens Christensen, Kølvraa og Anders Christensen, Bojlund.

Hvor boede parret efter bryllup? Boede de i Haderup?

Nævnte Christen Skoleholder, Ungstrup havde barnedåb Thorning 21 april 1767 af sønnen Olle - der blev begr 8 uger gl. Mon der er familie-sammenhæng?

Thorbjørn
Valg:

Dato: 01/05-08 08:34

Tak til Arne Feldborg og Thorbjørn Bertelsen for deres oplysninger om min tip3 oldefar Ole Andersen Köllvraa (1721? -1765).
Hvor finder jeg links til Herningsholms oplysninger vedrørende fæstebreve mm, så jeg kan komme videre i min søgen om Oles Köllvraas skæbne?
Valg:

Indsendt af:

Dato: 01/05-08 09:43

Hej.

Du anfører Olle Andersens begr i 1765.

Christen Skoleholders søn Olle bliver døbt i 1767.

Det tyder (også) på en familie-forbindelse.

Thorbjørn
Valg:

Dato: 01/05-08 10:46

Holmstedt skrev:
-------------------------------------------------------

> Hvor finder jeg links til Herningsholms
> oplysninger vedrørende fæstebreve mm, så jeg kan
> komme videre i min søgen om Oles Köllvraas skæbne?
>
Det er meget lidt der er bevaret af fæstebreve og lign fra Herningsholm. Men fæsterens navne kendes jo til dels fra de gange gården er blevet handlet. Men vi har jo skifterne:

I uddrag hos Brejl:
97 Oluf Andersen i Kølvrå. 29.6.1765, fol.215B.
E: Ingeborg Christensdatter. LV: bror Christen Christensen, skoleholder i Ungstrup i Torning sogn. B: Anders 2. FM: Søren Thygesen på Skåphus.

187 Inger Christensdatter i Kølvrå i Haderup sogn. 29.2.1788, fol.356.
E: Knud Nielsen. B: Oluf 21. FM: farbror Jens Nielsen i Vallerbæk i Karup sogn. Af første ægteskab B: Anders Olufsen.

Og i deres fulde ordlyd:
[hammerum-herred.dk]
[hammerum-herred.dk]

Vi kan jo se, at han har en bror der er skolekolder, det kunne jo være Christen Skoleholder. Disse skoleholdere i Karup har vi vist haft fat i et par gange før, men det ved Thorbjørn nok mere om end jeg gør.

At Søren Thygesen fra Skophus i Sunds er formynder for Anders kunne også vise sig at være en interessant oplysning, men lige umiddelbart kan jeg ikke se en forbindelse.

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Indsendt af:

Dato: 01/05-08 10:57

Hej.

Mon din Ingeborg er en af disse:

1738 - 9 nov - dåb Ingeborg, d.a. Christen Jensen, Bojlund

1741 - 19 nov - dåb Ingeborg, d.a. Christen Kjeldsen, Karup.

De synes gift således:

1761 - Ingeborg, Karup - g.m. Olle Andersen, Kølvraa

1767 - Ingeborg, Bojlund - g.m. enkem Niels Pedersen, Munklinde

Jeg GÆTTER på, at din Ingeborg er d.a. Christen Kjeldsen - som jeg "kender" - han var forfader til min onkel, g.m. min faders halvsøster.

CK (o.1684-1764) var gift 3 gange - 1) 1708 m/Ingeborg Andersd. (o.1682-1724), 8 børn og 2) 1724 m/Anne Christensd. (0.1702-1726), 2 børn og 3) 1728 m/Anne Sørensd. (o.1704-1764), 8 børn.

Blandt sidste flok dels nævnte Ingeborg, dels Kield Christensen (1739-1820), gift 2 gange - 1) 1766 m/Anna Madsdatter (1731-1794), 4 børn og 2) 1796 m/enken Ellen Marie Andersd,, ingen børn.

Ved dåb i 1778 hos Kield optræder som gudmoder "Knud Nielsens hustru Ingeborg Christensd., Kølvraa" og som fadder nævnte Knud Nielsen og Christen Skoleholder, Ungstrup.

Vedr Christen Skoleholder ved jeg kun, at han var gift med Kirsten Andersdatter - hun nævnes som gudmoder ved en dåb i 1760. Hans efternavn er pt ukendt.

Blev din Ingeborg gift igen? - og var det med Knud Nielsen?

Thorbjørn
Valg:

Indsendt af:

Dato: 01/05-08 11:03

Hej.

Mens jeg lavede mit indlæg har Arne Feldborg svaret på mine spørgsmål!!

Så er Christen Skoleholder sikkert = Christen Kjeldsens søn Christen, født 1724 altså fra hans første børneflok.

Thorbjørn
Valg:

Indsendt af:

Dato: 01/05-08 15:19

Hej - igen.

Ja - Christen Skoleholder, Ungstrup er s.a. Christen Kieldsen, Karup - og altså født 1724. Christen Skoleh. har barnedåb af Kirsten i 1759 - her er gudmor "Hans moder Anna Sørensd., Karup" - dvs faderens 3.kone.

Ved dåb i 1764 af sønnen Anders er fadder: "Olle Andersen af Kølvraa".

Christen Skoleh's bryllup og begr ikke set.

Samtidig får jeg anbragt endnu et af Christen Kieldsens børn - nemlig Jens, døbt i 1721. Han bliver gift 1746 m/Mette Hansd., Ungstrup (ophav pt ukendt) - nedsætter sig i Skræ (Thorning) - får børn - og optræder senere med tilnavnet "Skov". Det er her, at Christen Skoleholders kone Kirsten Andersd. er gudmoder i 1760.

Thorbjørn
Valg:

Dato: 01/05-08 16:54

Jeg fandt lige noget andet spændende.

Sønnen Anders finder vi her i 1801:

Fkt-1801; Haderup - Korshuuset; 163023;
270; Anders Olesen; m; 37; gift,1; Mand / Huusmand med jord
271; Anne Jensdatter; k; 32; gift,1; Hans kone
272; Ole Andersen; m; 4; ugift; Deres søn

De er viet i Haderup den 17 feb 1797, og Ole, blev født et par måneder senere.

Korshuset er det sted der også kaldes Gedhuset (som bla. har givet navn til Gedhusvagten ved flyvestation Karup). Og den 4 årige Ole her ovenfor er netop den Ole Andersen i Gedhus der i 1835 blev udsat for et særdeles groft røverisk overfald af "Nøragersmeden" og "Bettefanden" kendt fra Blichers novelle af samme navn.

Nu er Blicher jo digter og ikke historieskriver, men der findes adskille andre og mere autentiske beretninger om dette overfald og om Gedhuset i det hele taget. Feks. i Aakjærs "Randgloser" og vel især i Tage Lier Hansens "Karupfladen" (som du absolut bør læse, hvis du interesserer dig for det område).

Men læs først en lille beretnig om selve overfaldet forfattet af Preben Isager Troelsen som du evt. kan prøve at kontakte, han har arbejdet en del med en familie.
Se doc-filen på denne side: [hammerum-herred.dk]
..

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Indsendt af: Preben Isager Troelsen

Dato: 01/05-08 19:46

Hej Leif
Noget sent ser jeg at du har gang i Ole Andersen fra Gedhuset.
Der kommer i Hardsyssel Årbog 2008 til efteråret en udførlig beretning om netop Ole Andersen og Gedhuset, den kan lånes på biblioteket når den udkommer.
Har du specifikke spørgsmål om Ole Andersen og Gedhuset hjælper jeg gerne på en privat mail.
MVH
Preben
Valg:

Dato: 01/05-08 22:20

Arne Feldborg skrev:
-------------------------------------------------------

> Vi kan jo se, at han har en bror der er
> skoleholder, det kunne jo være Christen
> Skoleholder.
>
Jeg kan se, at jeg har lavet en fejl dér. Det er jo faktisk hende der har en bror der er skoleholder. Det passer også bedre med navnene.

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Dato: 02/05-08 20:40

>
> Blev din Ingeborg gift igen? - og var det med Knud
> Nielsen?
>
> Thorbjørn

Jeg har ingen informationer om Ingeborg, udover at hun havde været gift med Ole Andersen Köllvraa.
Men med deres alders forskel på 20 år, er det jo højst sansynligt, at Ingeborg først bliver enke og gifter sig igen!
Valg:

Indsendt af:

Dato: 02/05-08 21:54

Hej.

Jo - Knud og Ingeborg blev gift.

Jeg ridser lige op i korte træk:

Haderup Sogn - trolov 23/10 - viet 17/11 1765 - Knud Nielsen af Karup og Ingeborg Christensdatter, Ole Kølvraas enke. (AO 10 og 29).

Og de er i FT 1787, Haderup (AO 7) - KN, 47, 1.gang - IC, 46, 2.gang - Ole 20 - Anne 19 - Maren 12 år. (Pigenavnene lidt ulæselige).

Så kunne jeg finde manden i Thorning kb - men han og familien er fra Knudstrup i Thorning.

Knud, født 1740 - s.a. Niels Knudsen og Kirsten Laustdatter, der blev gift 1729.

Denne Niels Knudsen - f.1704, s.a. Knud Nielsen (begr 1743, 78 år) og Johanne Christensd.(begr 1743, 61 år), gift 1702.

Thorbjørn
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.