Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Bertel Bechsgaard i Stadil/ Bertel Olesen født 31/5 1773 i Assing sogn er det den samme?

Indsendt af: Claus Thomsen

Dato: 15/04-08 12:38

Jeg ved min 3gang tipoldefar Bertel Bechsgaard som var degn/kirkesanger og skolelærer i Stadil boede hos noget familie i SønderBork sogn da han blev Konfirmeret (Niels Hatting og Marie Gjertrud) i 1790. og da hed han Bertel Olesen.
Da han gifter sig i 1805 hedder han Bechsgaard.
Kan han være den samme person som er født den 31/5 1773 i Assing sogn eller er der nogen der kender hans forfædre? da vil jeg være meget glad for lidt hjælp.
Hilsen Lene Bechsgaard
Norge
Valg:

Re: Bertel Bechsgaard i Stadil/ Bertel Olesen født 31/5 1773 i Assing sogn er det den samme?

Indsendt af: Ole Dupont

Dato: 15/04-08 13:38

Umiddelbart vil jeg tro, at den omtalte dåb omhandler Bertel Olesen, og faderen ser jeg som Ole Hedeskou eller Hedegaard i Bolkiær.

Så kan jeg se navnet Else Nielsen, men en bedre tyder en mig, vil kunne se meget mere.

I 1787 bor Bertel som 13-årig hos den nævnte familie som Marie Gjertruds broderdatters søn.

Bertel Bechsgaard er her som 61-årig:

Samtlige personer i husstanden

Ringkøbing, Hind, Stadil, Stadil, Degneboligen, 2, FT-1834, B5275
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Berthel Bechsgaard 61 Gift Kirkesanger og Skolelærer
Maren Larsdatter 59 Gift hans Kone
Niels Bechsgaard 27 Ugift deres Barn
Dorthea Marie Bechsgaard 23 Ugift deres Barn
Agenethe Bechsgaard 21 Ugift deres Barn
Ingeborg Marie Kirstine Jensen 12 Ugift et Togtbarn

Og her som 28-årig Bertel Olesen ugift:

Samtlige personer i husstanden

Ringkøbing, Nørre Horne, Nørre Bork, Nørbork Bye, Skolehuset, 43, FT-1801, b4670
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Berthel Olesen 28 Ugift Er her i Skoletiden Skoleholder og Tømmermand

Håber noget kan bruges.

De bedste hilsner

Ole Dupont

- slægtsforskere er da medlem af DIS-Danmark
Valg:

Re: Bertel Bechsgaard i Stadil/ Bertel Olesen født 31/5 1773 i Assing sogn er det den samme?

Indsendt af: Kaj Ove Miltersen

Dato: 15/04-08 14:49

Et supplement fra Ejnar Poulsens degnehistorie:
Marie Gjertrud er degnekone i Sønder Bork, og hun er sønnedatter af degnen Peder Christensen i Sønder Felding. Marie Gjertruds bror Hans er anført som bosat i [b]Assing[b]. Og hendes faster Maren er aftægtskone i Assing i 1768. Er det mon ikke med til at verificere din tese. Det var iøvrigt ikke ualmindeligt, at datidens degne smykkede sig med "finere" navne. Måske har Bertel været tjenestekarl på en gård, der hed Bechsgaard.
Med venlig hilsen
Kaj Ove
Valg:

Indsendt af: Arne Feldborg

Dato: 15/04-08 15:13

Både navnet Bechsgaard og flere af navnene ved dåben leder umiddelbart tankerne hen mod Skarrild. Og det ser ud til at være rigtig nok.

Forældrene til den dreng der bliver født i Assing 1773 er Ole Heesgaard (Christensen) i Bukkjær i Assing (senere kendt som Ole Becksgaard i Skarrild) og Agnete Hansdatter fra Olling i Assing sogn.

Ved dåbsindførslen er navnene:

Fader
Ole Hedeschou i Boekiær

Fadderne:
Else Nielsd. af Olling (bæremoder ved hjemmedåben)
Marianne Christensd af Hedeschou i Scharrild.
Kirsten Christensd. af Olling
Anders Pedersen Studsgd. af Scharrild
Rasmus Nielsen af Boekiær
Peder Hasen ung Karl i Olling

Fkt 1787 ser sådanne ud:
Fkt-1787; Sønder Bork - Sønder Borch bye; 2; ingen
13; Niels Hatting; m; 61; gift,2; hosbonde / sognedegn og skoleholder
14; Marie Gjertrud Pedersdatter; k; 76; gift,1; madmoder
15; Berthel Olesen; m; 13; ugift; hendes broders datter søn
16; Sidsel Kirstine Laustdatter; k; 31; ugift; tjenestepige

Slægtskabet er, at Agnete Hansdatters far Hans Pedersen er bror til Marie Gjertrud Pedersdatter, de er begge født i Olling.

Den Else Nielsdatter der nævnes som fadder er enke efter Hans Pedersen og altså Agnete Hansdatters mor. Peder Hansen er naturligvis Agnetes bror.

Tilføjelse:
Den forbindelse Kaj nævner går på, at Marie Gjertruds og Hans Pedersens far Peder Rytter (Pedersen) i Olling er søn af Peder Christensen Degn i Sdr. Felding (ca 1674 - ca 1728).

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 15/04/08 15:20 af Arne Feldborg.
Valg:

Indsendt af: Claus Thomsen

Dato: 15/04-08 15:32

Hej Arne Feldborg
Hjertelig tak for dine oplysninger. men jeg må spørger er det den samme person som hedder Heesgaard Becksgaard og Hedeschau. Har hans far skiftet navn så mange gange? Og Hvordan fandt du disse oplysninger?

Lene
Valg:

Indsendt af: Arne Feldborg

Dato: 15/04-08 20:57

Gubber skrev:
-------------------------------------------------------

> spørger er det den samme person som hedder
> Heesgaard Becksgaard og Hedeschau.
>
Han kaldes Ole Heesgaard efter det sted i Skarrild han kommer fra. I Assing kirkebog ses bla. også stavemåderne Hedeschou og Heeskov, som altså er udtryk for det samme. Men i Skarrild bruges altid stavemåden Heesgaard, både om stedet og om de folk som kommer derfra, så det må anses for at være det mest korrekte.

Kort tid efter at han er blevet gift overtager han Beksgaard i Skarrild og kaldes så naturligvis for Ole Beksgaard. Men Heesgaard navnet hænger alligevel ved, da han dør i 1804 begraves han som Ole Heesgaard.

Jeg har ikke fundet Ole Heesgaards fødsel (kirkebøgerne fra Skarrild på den tid er også ret problematiske), men alt taget i betragtning er der vist ingen tvivl om, at han er søn af Christen Mortensen Heesgaard og født omkring 1747-50.

I 1773 dør en Bertel Heesgaard som jeg ikke lige ved hvem er, men det er givetvis grunden til at knægten her får det navn. Det ser så ud til at sønnen Bertel også har taget navnet Beksgaard efter faderens bopæl, selvom han er vokset op hos moderens faster (må det vist blive?) i Bork.

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.