Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Gå til side: 1 2 3 Næste

Aktuel side: 1 af 3

"RICARDO-BRØDRENE", Leif Ricardo Madsen og Bent Madsen. Nordsjælland. 1930-1980

Indsendt af: Jannie Hornstrup

Dato: 22/03-08 18:09

Kender du disse to herrer, hører jeg meget gerne fra dig.

Bent har aldrig heddet Ricardo !! Men efterhånden blev de kendt som Ricardo - brødrene....

Deres børn ? Deres koner ? Deres far ?
Den ene begik selvmord i fængslet (engang i 70'erne eller 80'erne ??? ), men det er ikke så meget jeg ved om slægtningene....Altså deres børn og deres far.

Man må ikke skrive om evt. nulevende personer her i DIS, men skriv evt. til mig på mail.

Det var min mors fætre, på min morfars side- og jeg mangler en del af den gren af familien.

De havde en storebror ved navn Carlo og en søster ved navn Edith.

Forældre Karla Paulsen og Emil Madsen.

Karla født d. 3. maj 1908 i Lynge overdrev, Frederiksborg amt, døbt 5. september 1909 i Lillerød kirke, frederiksborg amt og konfirmeret 1. oktober 1922 i Lillerød kirke.

Karla er min morfars lillesøster.
Datter af Johannes Edmund Paulsen ( en Negithon ) og Oline Hansen.

Alle oplysninger ønskes...

Mvh
Jannie

Redigeret 4 gang(e). Sidst ændret 26/03/08 12:22 af Jannie Hornstrup.
Valg:

Re: RICARDO-BRØDRENE, Leif Ricardo og Bent. Nordsjælland. 1930-1980

Dato: 22/03-08 20:00

Overskrift ændret til Ricardo-brødrene.

Så er der måske flere der kan huske dem ?

Mvh
Jannie
Valg:

Re: "RICARDO-BRØDRENE", Leif Ricardo Madsen og Bent Madsen. Nordsjælland. 1930-1980

Indsendt af: Grethe Leerbeck

Dato: 23/03-08 01:34

Hej Jannie

Jeg har kendt lidt til Bent Madsens kone. Jonna Madsen. Hun boede i Kokkedal og døde i 2006
-meget syg. De har en datter sammen. Kan ikke huske navnet
Jeg tror hun boede i Egedalsvænget. Prøv at se i gamle krak eller telefonbøger.
Det er hvad jeg ved. Men jeg ved selvfølgelig ikke om hun tog sit pigenavn.
Jeg kan kun huske hendes fornavn.

Bent Madsen sad nogle år i det åbne fængsel ved Gurre i Nordsjælland og gik vist endda i skole et stykke tid i Helsingør.

mvh
Grethe Leerbeck
Valg:

Re: "RICARDO-BRØDRENE", Leif Ricardo Madsen og Bent Madsen. Nordsjælland. 1930-1980

Indsendt af: Bjarne Reimer

Dato: 23/03-08 16:54

Hej
Prøv lige at læse

www.albatroz.eu.

se Coronet

Vh Bjarne
Valg:

Indsendt af: Hanne Franck

Dato: 23/03-08 23:23

Hej Bjarne .... af almen interesse følger jeg med i denne tråd; men forstår ikke din henvisning til Jannie, håber dog at hun gør det.
Som ærke sønderjyde kan jeg så kun sige " Versteh' nur Bahnhof " .
Jeg kan ikke se noget på den side, du omtaler; men jeg fortsætter dog med at følge med her.

Hav en god 2. påskedag - det er så hvidt herude - det er tyst og stille nu og her ligger 6 cm. sne, så der er noget at lege med i morgen; venlig hilsen fra Hanne i Haderslev
Valg:

Indsendt af:

Dato: 24/03-08 07:38

En af disse brødre havde en bar ( jeg tror den hed noget som Smugglers) i Torremolinos, jeg har engang truffet hans kone, nr 2 eller 3. Hun blev senere gift med en konstruktør Jørgensen og flyttede til Florida, mere husker jeg ikke her på stående fod, men jeg kan prøve at høre om min mand husker hende. I så fald bliver det ikke før om en uge - jeg tager på ferie idag.
Hilsen Dorrit
Valg:

Indsendt af: mia gerdrup 4793

Dato: 24/03-08 08:34

Hej Jannie,

Der må da være masser af folk der kan huske Ricardo-brødrene, især Bent. For ikke at tale om Bents makker udi smuglingens kunst - Alexander Blask.
Som barn har jeg hørt mange historier om Ricardo og Blask.
De havde nogle store hurtiggående motorbåde, Coronet, og smuglede cigaretter fra Polen.
Her i det sydsjællandske gik der mange historier om dem. Man kunne af og til se dem sejle rundt i farvandet.
De blev kendt for på enhver smuglertur at kunne sejle fra tolderne, hvad der gav dem en folkelig heltestatus.
Af og til kunne man se især Aleksander Blask båd i Vordingborg havn, og der gik drabelige historier om, hvordan han strøede om sig med penge.

Her et par link:

[www.sydspanien.dk]

[albatroz.eu]

[dr.dk]-

Jeg kan råde dig til at kontakte Sjællandske medier,Dania 38, 4700 Næstved
Tlf. 7245 1100 - som bl.a. i 60'erne udgav Vordingborg Dagblad, for at høre om de i deres arkiv har noget om Ricardo - de skrev i al fald en del om dem.

Prøv evt. Ekstrabladet og BT - jeg husker flere forsider om Blask og Ricardo.

Politimuseet kunne måske også hjælpe.

God jagt
Mia
Valg:

Indsendt af: Kristian Lauritsen

Dato: 24/03-08 08:52

Efter sin frigivelse fra fængslet var Bent "Ricardo" indehaver et værtshus i Allégade i Horsens. Det har været i 1970-erne, måske begyndelsen af 80'erne.

Vi boede dengang i Horsens og det var noget der blev snakket meget om dengang i den "lille" by.

Med venlig hilsen
Kristian Lauritsen
Valg:

Dato: 24/03-08 16:01

Tusind tak for alle svar.

Det er lidt overvældende, så mange der alligevel kan hukse Ricardo-brødrene, og især Bent.

Som jeg skrev i første indlæg : Bent har ALDRIG heddet Ricardo....

Men godt at høre, at han dog fik børn, så er der noget at gå videre efter.
Bent begik selvmord i fængslet, men jeg ved desværre ikke helt HORNÅR.

Ja linket til Allbatroz kunne jeg godt forstå, det gav bl.a. følgende :

Mens ?Ricardo? opholdt sig en periode i Spanien,
uden for det danske politis rækkevidde, slog han
sig ned på Solkysten og åbnede en bar, som han
kaldte ?Ricardos Smuglerbar?. Danske turister stod
i kø for at få hans autograf, ikke mindst kvinderne.
?Ricardo? var på sin vis en damernes ven. Han var
gift 7 gange, men en af konerne forsøgte at skyde
ham på deres værtshus i Horsens. Hun ramte dog
sig selv og døde af det. Kone nr. 7 tog sit eget liv, og
kort efter gjorde ?Ricardo? det samme. Der var altså
også en bagside af medaljen. Han blev 54 år.

Her er det altså Bent der bliver omtalt, og ikke broderen Leif, som retteligt HAVDE navnet Ricardo.

Sjovt at alle kan huske Bent men ikke Leif eller resten af familien.
Han var vist en værre en, ham Bent - min mors fætter.

Problemet er, at min mor ikke helt kan huske, hvor de boede og hvornår de blev født osv., og så er 54 år jo et vidt begreb. Men hun har dog nogle ideer om det ;-)
Hvis Bent begik selvmord i f.eks. 1984 så er det til at regne ud, men , hvornår han lige gjorde det ? Jeg går ud fra, at han er født ca. 1935-1936.- og mon ikke han begik selvmord i 1990 eller der omkring ?

Og jeg vil jo meget gerne finde hele familien, altså også deres far og søskene. Efter sigende skulle de bo i nærheden af - eller i- Søborg, da "brødrene" var små.
Men med så mange gode svar her i tråden, så kommer det nok også.

Så tusind tak til alle for indlæggene og for links m.m.

Hvis der nu skulle være andre, der kommer i tanker om noget, er I meget velkomne til at kommentere her i tråden.

Mvh

Jannie
Valg:

Dato: 24/03-08 17:01

Hej
Det var da godt at andre kunne huske. Bent "Ricardo"
på side 3 i www.alabatroz.eu vil man kunne læse lidt mere om Bent og han "ven " Alexander".
Han opnåede jo lidt "helte" status.
Sidst i 1960 erne arbejdede jeg i Tordenskjoldgade i Kbh og her holdt B"R" til og en knægt på 18 år syntes at han var lidt sej.
Hans Motorbåde hed Smuggler. En af dem kom fra Bovtved boat ved Kalundborg. Botved blev ret kendt ved at have solgt Danmarks hurtigste speedbåd.
Politiet havde næsten kun "robåde" til at sætte efter ham, så det var nemt at smugle til DK. Der må være skrevet en masse om ham - om Bror Leif har været med ved jeg ikke.
Alle oplysninger må du nok på Lands Arkivet det de jo er af nyere dato
Bjarne
Valg:

Dato: 24/03-08 17:37

Hej Bjarne,

Tak for dit indlæg.

Jo, Leif Ricardo var skam med ! Han var vel mest kendt som indbrudstyv, men i det store hele var han "hjernen" bag smuglerierne. (deraf navnet Ricardo-brødrene... ) Det var bare ikke så "offentligt" kendt grinning smiley

Ja, jeg må se, hvad jeg kan finde på LAK og evt. RA. Der ligger nok noget og gemmer sig i nogle arkiver;-)

Mvh
Jannie
Valg:

Indsendt af: Ole Dupont

Dato: 24/03-08 17:47

Hej Jannie,

Jeg tror nu ikke, at du skal være så forbavset over, at mange husker Bent, for der må være rigtig mange, der dengang fulgte med i smuglerierne.

Selv husker jeg den store Divan Svend og hans Chevrolet, og han har vist leveret mangen en stang "grøn" eller "rød" maling, eller hvad kodeordet for cigaretter var rundt omkring på arbejdspladserne.

Ak ja, det var tider, hvor selv dybt kriminelle som Lonne, Bokser Børge, Leo Brækjern, Bent "Neuhausen" m. fl. havde æresbegreber og ikke generede udenforstående med deres aktiviteter.

De bedste hilsner

Ole Dupont

- slægtsforskere er da medlem af DIS-Danmark
Valg:

Dato: 24/03-08 17:57

Hej Ole,

Nej det har du måske ret i.
Selv husker jeg dem jo ikke, men har set avisklip om Bent og hans smuglerliv, og en del har jeg jo hørt via familien ;-)

Men sjovt at der aldrig er omtale af Leif ??

Men spændende er det da, at få lidt "kød" på slægten på denne måde winking smiley

Så tusind tak til alle, og bliv endelig ved....

Mvh
Jannie
Valg:

Indsendt af: Jannie Jensen 2860

Dato: 25/03-08 17:59

Hej Jannie

Min Mands storebror kendte disse Ricardo brødre, han fortæller:

De boede i deres unge dage i Vangede i Gentofte Kommune, den ældste var Leif, de havde en lillesøster der hed Lis,

Leif sad flere gange i fængsel for tyveri, hvor broderen Bent hjalp ham, i hans tid i fængslet malede og tegnede han, som han så solgte videre, Leif var lidt af en kunster, derefter kom smuglerriet, hvor Aleksander Blask var pengemanden.

Venlig Hilsen
Jannie
Valg:

Dato: 26/03-08 15:55

Hej Jannie,

Tak for dit indlæg.

I følge min mor boede familien på et tidspunkt i et rækkehus i Søborg, men de kan jo sagtens være flyttet til Gentofte / Vangede.

Deres far, Emil Madsen, havde på et tidspunkt en vognmandsforretning.

I følge min mor og hendes søstre, så var Carlo den ældste derefter Leif, og så Bent og søsteren som vi har stående som Edith, men hun kan jo sagtens have haft to fornavne. Men de kan jo huske forkert ;-)

Ja, Leif har malet en del, (og brugt meget tid i fængslet ..) min moster har et par af hans billeder winking smiley

Jeg må en tur på LAK og se om jeg kan finde familien i Søborg eller Gentofte, evt. Holte eller omegn.
Jeg må også på RA og se om jeg kan finde noget i en FT af nyere dato.
Måske kan jeg være heldig, at finde noget i KRAKs vejvisere. Men Madsen er jo et helt almindeligt navn, så det bliver vist som en nål i en høstak.

Carlo skulle være fra ca. 1928-1929, Derefter Leif, muligvis i 1931-1932, Edith er fra ca. 33-34 og Bent umiddelbart derefter. Men det er selvfølgelig usikkert, blot beregnet ud fra min mors fødselsår og mine mostres fødselsår, og deres hukommelse af, hvem af de 4 søskende Madsen der blev født hvornår. ;-)

Mvh
Jannie
Valg:

Indsendt af: Jannie Jensen 2860

Dato: 27/03-08 10:54

Hej Jannie

Hvis du er heldig, så finder du familien i FT 1960 på RA

Familien boede omk. 1960 i Vangede i "Barakkerne" (Husvildebarakker) de lå på Nybrovej i Gentofte.

Held og Lykke

Venlig Hilsen
Jannie
Valg:

Indsendt af: Anker Nielsen

Dato: 27/03-08 13:23

Hej!
I 1968 holdt jeg ferie i Torremolinos og besøgte ofte Bent Ricardo`s bar, hvor man foruden øl og speritus kunne få Dansk smørrebrød. Loftet var dekoreret med fiskenet og i fiskenettet bugnede det med cigaretkartoner.
Det danske retsvæsen kunne ikke nå Bent Ricado og hans smuglervenner sålænge de forblev i Spanien, men satte de benene på Dansk jord ville de blive arresteret, og historierne gik om , at Bent Ricado tit og ofte var i Danmark forklædt og som kørestolsbruger og mange andre skøre ting.
Måske er der nogen på denne tråd der ved om Bent Ricado og hans smuglervenner meldte sig frivilligt til det danske retsvæsen og tog deres straf, eller om der kom en udleveringsaftale mellem Danmark og Spanien????????

Med venlig hilsen
Anker Nielsen
Valg:

Dato: 27/03-08 15:27

Tak til Jannie og Anker for indlæg.

Ja, måske kan jeg finde dem i FT1960. Det skal i al fald prøves næste gang jeg kommer til Københavnstrup.

Nu har jeg jo noget mere konkret at kigge efter.

Anker, jeg håber du havde en god ferie ? grinning smiley

Ja, jeg ved ikke om de frivilligt kom hjem, eller om Bent bare blev træt af udlandet, eller.....
Vi får se ;-)

Mvh
Jannie
Valg:

Indsendt af: Marianne Christensen - 8752

Dato: 27/03-08 16:38

Kristian Lauritsen 7400 skrev:
-------------------------------------------------------
> Efter sin frigivelse fra fængslet var Bent
> "Ricardo" indehaver et værtshus i Allégade i
> Horsens. Det har været i 1970-erne, måske
> begyndelsen af 80'erne.
>
> Vi boede dengang i Horsens og det var noget der
> blev snakket meget om dengang i den "lille" by.
>
> Med venlig hilsen
> Kristian Lauritsen

Hej

Blot for at være med på tråden. Jeg har job i Horsens og spurgte til frokost mine kolleger om de vidste hvilket værtshus det kunne være. De sagde enstemmigt: Spinderokken på Allégade.

Med venlig hilsen
Marianne Christensen
Valg:

Dato: 27/03-08 16:49

Hej Marianne,

Tak for dit indlæg.
Mon ikke man kan finde noget om ejerforhold af Allégade nr. xxx(Spinderokken ) For gad vist om han blot lejede sig ind, eller ejede ejendommen.

De har været lidt omkring, de brødre !

Men de kom nu altså i fængsel igen,igen ;-)

Mvh
Jannie
Valg:

Dato: 27/03-08 16:52

Hej Jannie

Måske kan du prøve på:

[www.byarkivet-horsens.dk]

Med venlig hilsen
Marianne Christensen
Valg:

Dato: 27/03-08 16:56

Hej Marianne,

Ja, det var da en god idé.
De må næsten helt sikkert have noget om Spinderokken, hvis ikke også noget om Bent ;-)

Mvh
Jannie
Valg:

Indsendt af: Gunvor Johnsen

Dato: 27/03-08 22:30

Jeg har en svag erindring om, at Dan Turell i sin bog "Vangede Billeder" har noget med Ricardobrødrene. Måske har nogen den hjemme?

Venlig hilsen Gunvor johnsen -9800
Valg:

Dato: 28/03-08 04:56

Hej Jannie

Spinderokken ligger stadig på Allégade 23, 8700 Horsens, tlf. nr. 75 61 46 48.
Du kunne måske også ringe direkte?

De evt. nyere ejere ved måske også et eller andet. Ha' en god dag, jeg skal på job nu, jeg prøver at spørge lidt mere ind til det i dag.

Med venlig hilsen
Marianne Christensen
Valg:

Indsendt af: Poul-Erik Dahl

Dato: 28/03-08 06:54

Hej alle

Jeg boede i Horsens i perioden 1972-1979 og det var i den periode han huserede i Allégade. Tror endda at jeg kan indkredse det til 1975-1978 at skudepisoden var der.
Men selv om hukommelsen er lidt svag, er jeg ret sikker på at det ikke hed Spinderokken dengang. Tror altså at det hed "La Rose" , på hjørnet af Allégade og vejen ned mod Fabriksvej. Mener heller ikke at det var konen der skød, men hendes søn, for at beskytte moderen. Kan altså ikke huske om det var moderen eller Ricardo der blev ramt ? Men hvis det er rigtigt at konen døde ved den lejlighed, må hun jo da være blevet ramt. I alle tilfælde har der været nogen tumult

mvh
Poul-Erik
Valg:

Dato: 28/03-08 09:08

Hej Gunvor,
Måske kan bogen lånes på biblioteket. Det bvil jeg da tjekke.

Hej Marianne,
tak for nummeret til Spinderokken, jeg vil da forsøge at ringe til dem ;-) Også en god dag til dig, og god arbejdslyst

Hej Poul-Erik,
Måske kan man få fat i nogle gamle Horsens aviser fra dengang. VIa arkivet måske, der må jo næsten have været artikler om sådan et skuddrama.

Mvh

Jannie
Valg:

Dato: 28/03-08 16:39

Hej

Det gav ikke så meget nyt, men ja, i dag hedder den Spinderokken og ligger på hjørnet af Allégade og Beringsgade.

Med venlig hilsen
Marianne Christensen
Valg:

Dato: 29/03-08 13:26

Dette er en kopi fra et bådesalgblad fra coronetbåde.

www.albatroz.eu/img/pdf/coronet

Det er jo som at læse drengebøger fra 1960 erne.
Nogle af de danske film havde og en snert af det. "Mig og min lille bror."
"De fem osv" "Fleming og Kvik og smuglerne".
Jo det var ikke kedelig den gang. Og jo jeg har da også købt en "stang Maling" da jeg fik 80 øre i timen i løn.

Bjarne
"
Den hvide motorbåd blev nærmest kastet ud
af vandet, da gashåndtaget blev skubbet
helt i bund. Sekunder efter gav det et ryk
i båden, da den tredje motor blev sat i gang, og i
flyvende fart gik det hen over de krappe bølger. De
to mænd i båden grinede triumferende til hinanden
og sendte et hånligt blik bagud mod den gumpetunge
toldkrydser, der forgæves forsøgte at indhente
dem. Denne gang ville de få hele deres ladning af
polske cigaretter og spiritus sikkert i land. Så var der
atter højvande i tegnebogen.
Sådan kunne man godt forestille sig begyndelsen
til en drengebog fra dengang i 60?erne. Selvom
lovlydigheden naturligvis skulle sejre til sidst og
den modige drengehelt være den, der satte en stopper
for smuglernes succes, så knyttedes der også
en hel del romantik til smuglervirksomhed. Det
er lidt ligesom med sort arbejde og skattesnyderi:
det betragtes af mange danskere som en anelse heltemodigt
at snyde skattefar og løbe om hjørnerne
med autoriteterne.
Men indledningen er ikke kun fiktion. Det kunne
også have været virkelighed, og de to mænd i båden
kunne have været Bent ?Ricardo? Madsen og
Alexander Blask i deres Coronet 21, som de havde
navngivet ?Smuggler?. De blev begge anholdt d. 22.
december 1970. Midt under julefrokosten på politistationen
i Hvidovre indløb der et tip om, hvor
de to mænd befandt sig, og snart efter var det slut
med 4 års legen kispus med politiet. Men inden da
havde de to og vel nok især ?Ricardo? opnået heltestatus
i det kriminelle miljø, i øvrigt godt hjulpet
af visse dele af uge- og dagspressen, som jævnligt
bragte historier om, hvordan det nu igen var lykkedes
dem at narre toldvæsnet og politiet.
Det gik dog ikke lige godt for dem hver gang. På
et tidspunkt lå ?Smuggler? ud for Sjællands kyst
i nattens mulm og mørke og signalerede i bedste
drengebogsstil med lommelygten ind til de medsammensvorne
på land. Men toldvæsnet havde fået
et tip om leveringen og stod klar på kysten. Det lykkedes
dog for ?Ricardo? og Blask at undslippe i første
omgang ved at stikke til havs igen, men tolderne
optog forfølgelsen, og på radaren kunne de følge
speedbåden hele natten. Ved daggry fik tolderne
hjælp af en af søværnets helikoptere, og jagten endte
under stor dramatik midt i Københavns Havn. Da
var smuglervarerne selvfølgelig for længst kastet
overbord, men politiet havde nok på dem i forvejen
til at give dem endnu et par år bag tremmer.
Det må være spændingen snarere end fortjenesten,
der drev en type som Bent ?Ricardo? Madsen til
Smuglerromantik?
et liv som smugler. Hvor de fleste i den branche
ville foretrække at holde lav profil, så nød han at
prale vidt og bredt med sine bedrifter og ligefrem
lave nogle stunts, der skulle tjene til at latterliggøre
politiet. F.eks. ved ? som efterlyst ? at lade sig
fotografere på gaden ved siden af en intetanende
politibetjent. Eller ved ligeledes, som efterlyst, at
ankomme med skib fra Spanien til Københavns
havn forklædt og siddende i en rullestol. De flinke
toldere hjalp ham fra borde ? og pressen dækkede
begivenheden. Det må have givet et godt grin på
stamværtshuset.
Mens ?Ricardo? opholdt sig en periode i Spanien,
uden for det danske politis rækkevidde, slog han
sig ned på Solkysten og åbnede en bar, som han
kaldte ?Ricardos Smuglerbar?. Danske turister stod
i kø for at få hans autograf, ikke mindst kvinderne.
?Ricardo? var på sin vis en damernes ven. Han var
gift 7 gange, men en af konerne forsøgte at skyde
ham på deres værtshus i Horsens. Hun ramte dog
sig selv og døde af det. Kone nr. 7 tog sit eget liv, og
kort efter gjorde ?Ricardo? det samme. Der var altså
også en bagside af medaljen. Han blev 54 år.
'Det må være spændingen snarere end fortjenesten,der drev en type som Bent
?Ricardo? Madsen til et liv som smugler'
'Smuglerkongen Bent Ricardo Madsen (tv) og hans tro væbner
Alexander Blask
Valg:

Dato: 29/03-08 13:33

Hej
Jeg glemte lige at gøre opmærksom på at der et billede på artiklen

www.albatroz.eu/img/pdf/coronet

Bjarne
Valg:

Dato: 30/03-08 12:54

Hej igen, Marianne.
Tak for info.

Hej Bjarne,
Ja det er en fin artikel, om Bent og hans smuglerliv.
Han må jo være sluppet ud igen, efter anholdelsen i 1970, siden han kunne åbne værtshus i Horsens.

Jeg må se at finde hans dødsdato ;-)

Mvh
Jannie
Valg:

Gå til side: 1 2 3 Næste

Aktuel side: 1 af 3

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.