Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Amme for Hertug Friedrich til Slesvig Holstein Augustenborg

Indsendt af: HC Christensen, 6400

Dato: 24/09-04 09:42

Hej.

Min tip3-oldemor - Anne Marie Christensen ( f. 1798 i Asserballe, d. 12. september 1884 i Ulkebøl fattighus ) - var i følge dødsindførselen i Ulkebøl kirkebog "Amme for Hertug Friedrich til Schl. Holst. Augustenborg". Jeg er derfor interesseret i at inde ud af HVORNÅR hun var amme for ham eller hans børn.
I familien er der en historie om, at hun lovede at kalde en søn for "Ludvig", hvilket hun opfyldte. Problemet er bare, at der - så vidt jeg har kunnet finde ud af - ikke er en Ludvig på Augustenborg først i 1800-tallet. Desuden er min tip2-oldefar hendes 4. søn, så ét eller andet sted er der noget der ikke passer sammen.

Er der nogen der har gode ideer til, hvordan jeg finder ud af hvem min tip2-oldefar er opnævnt efter ? og hvordan jeg kan finde ud af hvornår min ane var amme ?

mvh.
HC Christensen

Valg:

Re: Amme for Hertug Friedrich til Slesvig Holstein Augustenborg

Indsendt af: Mona Fabricius 2740

Dato: 24/09-04 13:13

Hej HC
din 3 x tip olde mor kan da godt være mor til din 2 x tip olde far,
husk der kommer flere tip foran olde nu længer du kommer til bage i generationerne

prøv denne side[www.krabsen.dk][:]?[/:] mvh mona fabricius
Valg:

Indsendt af: Mona Fabricius 2740

Dato: 24/09-04 13:19

hej hc
her er lidt meger du måske kan beuge
[www.augustenborg.net]
mvh mona fabricius[:];-)[/:]
Valg:

Indsendt af: Inger Buchard (6800)

Dato: 24/09-04 16:09

Hertug Frederik af Augustenborg er født i 1829; så da må hun have været amme for ham. Det passer også godt med hendes alder. Så vidt jeg kan se har han ingen brødre.

Navnet Ludvig kan være ønsket for at mindes den franske kejser Ludvig 16., der var blevet henrettet i 1793. Den franske revolution rystede mange fyrstehuse i Europa.

Det var mit forslag til en løsning.

Inger
Valg:

Dato: 26/09-04 11:11

Tak for jeres respons til min efterlysning. Også tak til Bodil Madsen, der har svaret mig privat.

Jeg er overbevist om, at nærmere studie af kirkebøgerne muligvis kan bringe svaret på oprindelsen til min tip2-oldefars navn - men som altid når man er på landsarkivet, finder man det mest spændende 5 min. i lukketid.

Jeg havde håbet, at der var nogen i dette forum, der havde forsket i slægten på Augustenborg og som kunne hjælpe mig lidt på vej ang. navnet.

Hilsen
HC.
Valg:

Indsendt af: Bodil Madsen, 4760

Dato: 26/09-04 17:49

Hvis du ikke allerede har besøgt Lokalhistorisk Arkiv i Augustenborg på Slotsallé, så vil jeg anbefale det. Du kan se åbningstiderne på Augustenborg Kommunes hjemmeside.

De har så vidt jeg husker kopi af Augustenborg kirkebog. Det kunne være de også havde noget om hertugerne på Augustenborg. Måske der også er noget i Bromands optegnelser.

Måske du også skulle låne lokalhistoriske bøger om Augustenborg. Christian Maibøll har lavet en masse slægtshistorie. Han er værd at kigge nærmere på. Sønderborg Bibliotek har uden tvivl alt hvad han har lavet.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen
tidligere Sønderborg nu Vordingborg
Valg:

Indsendt af:

Dato: 26/09-04 19:23

Hej HC
Lidt uden for dit emne men alligevel
så er der skrevet en ganske fantastisk roman af Maria Helle Berg som handler om Loise Auguste DRonning Caroline Mathilde (Kristian den 7 den gale konges hustru) og struenses kærlighedsbarn ,som netop blev gift med hertugen af augustenborg , den er nok fiktiv men alligevel tro overfor hvad der rørte sig i tiden. En sådan bog kan ikke skrives uden at man harsat godt ind i stoffet , så den er hermed anbefalet til de mørke vinterdage
Når man læser den så er Ingers forslag absolut et rigtig godt bud på navnet Ludvig.
Titel Kærlighedsbarn.
Hilsen

Venlig hilsen
Kirsten L Høegsberg
Valg:

Dato: 27/09-04 21:04

Hej Bodil

Jeg har skrevet Augustenborg arkiv på listen over lokalarkiver jeg skal besøge, men det er jo altid lige det der med tiden ..... Men det er da oplagt, at det skal prøves - de må jo vide noget sådan et sted.

Til Kirsten - romanen er kommet på listen over bøger der skal læses til vinter. Det lyder som et godt tip til en læsehest.

Hilsen
HC
Valg:

Indsendt af: Henrik Brandt

Dato: 28/09-04 00:56

Hej HC!
Her er et link til Augustenborg-slægtens stamtavle:
[http:]
Ludvig er jo samme navn som Louis, så mon ikke din Ludvig er opkaldt efter hertug Christians kone Lovisa-Sophie Danneskiold-Samsøe (født 1797?) eller evt. hans mor prinsesse Louise af Danmark?
Hilsen Henrik

Valg:

Indsendt af: Henrik Brandt

Dato: 28/09-04 00:58

Hov, det link virker ikke!
Her er det rigtige:
[pages.prodigy.net]

Valg:

Dato: 28/09-04 05:49

Hej Henrik.

Tak for linket - det var lige noget i den stil jeg manglede.

Nu kan jeg så regne ud, at min tip3-oldemor kan have været amme for Hertug Friederich ( f. jul 1829 ), da hun selv har født en søn 1 måned før ( sjovt nok også døbt Friederich ). Ellers er der ikke umiddelbart tidsmæssige sammenfald mellem de 2 børneflokke.

Man kan vel gå ud fra, at ammens eget barn og det barn hun ansættes til at amme, er nogenlunde lige gamle.

Jeg må nok fremover gå ud fra, at min tip2-oldefar er opnævnt efter én af de 2 Louise´r på Augusteborg. Det virker meget logisk, når man tænker over det. Særligt da min tip3-oldemor og hendes mand senere kalder deres eneste datter Louise, istedet for at opkalde hende efter deres egne mødre.

Hilsen
HC.
Valg:

Indsendt af: Bente Aaris

Dato: 28/09-04 23:58

Her er de 3 år før Hertugen forlod Augustenborg:

Samtlige personer i husstanden

soenderborg, Als Sønder, Augustenborg, Schloss Augustenburg mit Nebengebäuden, , Schloss, 1a, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Sr. Hochfürstl. Durchl. Herzog Christian Carl Friedrich August, 47, Gift, , Herzog zu Schleswig- Holstein-Sonderburg-Augustenburg, Augustenburg
Ihre Hochfürstl. Durchl. Herzogin Louise Sophie geb. Gräfin Danneskiold Samsöe, 49, Gift, , Höchst Dessen Gemahlin, Gissenfeld
Ihre Durchlaucht Prinzessin Friderika Maria Louise Auguste Caroline Henriette, 21, Ugift, , Höchst Deren Kinder, Augustenburg
Ihre Durchlaucht Prinzessin Caroline Amalie, 20, Ugift, , Höchst Deren Kinder, Augustenburg
Sr. Durchlaucht Prinz Friedrich Christian August, 16, Ugift, , Höchst Deren Kinder, Augustenburg
Sr. Durchlauchth Prinz Friedrich Christian Carl August, 15, Ugift, , Höchst Deren Kinder, Augustenburg
Ihre Durchlaucht Prinzessin Caroline Christiane Auguste Emilie Henriette Elisabeth, 12, Ugift, , Höchst Deren Kinder, Augustenburg
Michael Christian Batat??, 49, Ugift, , Lehrer cand. theol., Hamburg
Eugene de Lasiauwe??, , Ugift, , Lehrer in der französischen Sprache, Garennes Frankreich
Mariane Havden, 52, Ugift, , Gouvernante der jungsten Prinzessin, Helsingoer
Carl Eduard Cossel, 38, Ugift, , Hofchef, A. G. Stegen
Carl August Speerschneider, 36, Gift, , Haushofmeister, Herzberg?? am Harz
Georg Wiese, 44, Gift, , Laquaien, Probstei
Franz Rathje, 30, Ugift, , Laquaien, A. G Noer
Justinian Cardogo, 25, Ugift, , Läufer, Das grüne Vorgebirge
Jacob Christiansen, 21, Ugift, , Tafeldecker und Kellerburschen, Osbeck bey Ketting
Friedrich Gragenberg, 26, Ugift, , Tafeldecker und Kellerburschen, Gravenstein
Peter Elley, 28, Ugift, , Bedienter des Hofchefs, Lundsmark bey Ulkebüll
Josephine Ohrt, 28, Ugift, , Kammerjungfern, Kopenhagen
Metta Catharina Elholm, 42, Ugift, , Kammerjungfern, Krumum bey Ketting
Louise Hollis, 40, Ugift, , Nähmädchen, England
Maria Christina Skive, 55, Ugift, , Pensionistin, Gissenfeld
Sophia Magdalena Clausen, 47, Ugift, , Kindermädchen, Düppel Sundewitt
Jenny Petersen, 25, Ugift, , , Augustenburg
Carl Friedrich August Jansen, 31, Gift, , erster Koch, Augustenburg
Christian Elley, , Ugift, , zweiter Koch, Augustenburg
Maria Christina Petersen, 28, Ugift, , Haushälterin, Mögeltondern
Friederika Augusta Catharina Cölln, 27, Ugift, , Silbermädchen, Lindewitt in Angeln
Anna Christine Vogt, 33, Ugift, , Kindermädchen, Atzerballigholz Ksp. Atzerballig
Maria Christine Vogt, 25, Ugift, , Kindermädchen, Sonderburg
Thomas Thomsen, 27, Ugift, , Küchenkerl, Miang Ksp. Hörup
Claus Clausen, 71, Gift, , Hühnerwärter, Ketting

Indlæg ændret (29-09-04 01:59)

Mvh
Bente Aaris
Korsvoll i Oslo
Valg:

Dato: 30/09-04 07:09

Hej Bente
Tak for FT-1845 - jeg havde helt glemt alt om folketællinger - godt der var en anden der tænkte på det.

---------------

Mon der er nogen der ved noget om følgende eller hvor jeg kan finde noget litteratur om det ?

Hvordan blev man amme for en så fornem familie ?
Hvor længe ammede man på den tid ?
Hvor ofte findes en kvinde med 3-4 egne børn som amme for andre ?

Hilsen
HC Christensen
Valg:

Dato: 06/07-09 18:37

Kære medforskere.

Jeg hiver lige tråden op, da jeg ikke er kommet videre med min tip3-oldemors tid som amme.
Alle de gode tip jeg fik i 2004 har desværre ikke ført til noget "nyt".
Mon der skulle sidde nogen med viden omkring ammer, som vil komme med et godt råd.

Hilsen
HC Christensen
Valg:

Indsendt af:

Dato: 05/12-11 15:41

Hej H C Christensen.

Kunne vi få lidt mere viden omkring ammen ?

Tak.
Lise Østerberg Bahr
Valg:

Indsendt af:

Dato: 08/03-12 07:54

Måske har historien noget med "min" historie her tidligere omkring Prinsesse Ursula, og hendes "sted"forældre i Mecklenburg egnen at gøre.

Jeg hører gerne fra andre der kender til denne fortløbne historie eller flere sammenhængende omstændigheder af samme kaliber.
Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr
Valg:

Indsendt af:

Dato: 08/03-12 08:08

.....
det vil sige, datteren af Hertug Heinrich, - prior Marquard Behr (obs. på Behr, Bahr, von Bahr/von Behr, de Behr m.fl. er samme - i Tillitse Kirke findes våbenskjoldet for Bahr´erne - BJØRN - gående bjørn.

se også slægten Anna von Lützow, (Levetzau)(16809) med Henning von der Osten) www.stromsnes.info)

Man kan også følge tråden omkring dansk adel før 1700 - Marquard von Bahr, den sidste Prior af Marienehe Charterhouser - Hertugerne bl.a. Magnus af Mecklenburg, Kong Albert og hans hustru Agnes - se også Marie af Arebsböck gift med Claus.

Henvisning også til:
RUDLOFF, Mecklenburgische Geschichte Bd. 3.Krabbe. Universitet Rostock.
Preusisk/dansk/svensk kongehuse samt Paverne/Vatikanet.

For et år siden efterlyste jeg
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.