Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Gå til side: 1 2 Næste

Aktuel side: 1 af 2

Forpagter Christen Rasmussen Pram og Kirsten Hendrichsdatter på Ringegaard? på Fyn i 1666

Indsendt af: Lars Skovvang Larsen

Dato: 26/11-07 20:06

Jeg søger oplysninger om en forpagter af Ringegaard? på Fyn, Christen Rasmussen PRAM og hustru Kirsten Hendrichsdatter.
Deres søn Hendrich Christensen Pram dør 1706 i Skælskør købstad. Da nøjagtigt angivet at han var født den 1. marts 1666 på Ringegaard (ordet delt og svært tydeligt i kirkebogen, AO opslag 196 i kirkebogen 1689-1760) på Fyn; ligesom forældrenes navne er opgivet.

Med venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe

Hjemmeside: www.aneopslag.dk
Valg:

Re: Forpagter Christen Rasmussen Pram og Kirsten Hendrichsdatter på Ringegaard? på Fyn i 1666

Indsendt af: Jette Ejlskov Toftegaard Pedersen

Dato: 26/11-07 20:31

Der ligger en "Ringegaard" i Ringe i Nørre Nærå sogn, Skam herred, Odense amt. Der er dog ikke tilgængelige kirkebøger for sognet før 1688.

Med venlig hilsen
Jette Ejlskov Toftegaard Pedersen
6091 Bjert
DIS medlem 7167
[www.ejlskov.eu]
Valg:

Re: Forpagter Christen Rasmussen Pram og Kirsten Hendrichsdatter på Ringegaard? på Fyn i 1666

Dato: 27/11-07 19:18

Jeg har nu fået "knækket" hvad gården hed, som Hendrich Christensen Pram blev født på:
Det drejer sig om Risinge (Gaard) i Flødstrup sogn. Den var i 1766 ejet af borgmester i Nyborg, Jens Madsen.
Valg:

Dato: 27/11-07 19:22

Korrektion af årstal:

Jeg har nu fået "knækket" hvad gården hed, som Hendrich Christensen Pram blev født på i 1666:
Det drejer sig om Risinge (Gaard) i Flødstrup sogn. Den var i 1666 ejet af borgmester i Nyborg, Jens Madsen.
Valg:

Indsendt af: regelsen

Dato: 27/11-07 21:12

Hej Lars

Et spor!

"Året 1665 ejedes Risinge af borgmester Jens Madsen Rosenberg, som overlod de til sin datter Helvig & hendes mand Thomas Købke, hvor han som velagtet borger sad i byens raad"

Mvh
regelsen
Valg:

Dato: 01/12-07 20:54

Vedr. (Hoved) gaarden Rising.

" Det er muligt at Helvig & Th. K. ikke selv har boet på Risinge; derimod ved vi, at deres datter Petronelle (Pernille) * 23.04.1669, død 27.06.1731 & hendes mand Kaj Madsen Pram, * på Tøjstrup (Ryslinge) 14.xx.1697, død 21.01.1697 overtog gaarden & boede der."

Enken var 28 år, holdt skandsen en halv snes år, blev så gift med Povl Pedersen Bagger.

Børn af 1. ægteskab:

Thomas Pram, * 1693, død 1763, provst & sognepræst til Hjardemaal i Aalborg stift.

Hugo Pram, han overtog hjemmet 1727. (~ 29.06.1717 Kerteminde med enken Mette Hansdatter)

Iflg. provst Bøgh en 3. søn der blev stiftsprovst i Norge.

NB. Der er forskellige stavemåder for "Pram"

Mvh
regelsen
Valg:

Dato: 02/12-07 09:49

Tak for oplysningerne til Regelsen.

Yderst interessant at navnet Pram også kommer ind som ejere af Risinge. Det tyder på at at vi har med "tunge" folk at gøre.
Jeg forventer at yderligere spor til mine aner skal findes i det fynske - omend der jo skete store omvæltninger med ejerskab af jord i forbindelse med svenskekrigene i 1600-tallet.

Hvorfra har du oplysningerne?

Jeg er ved at undersøge spor til Norge (Gudbrandsdalen), hvor der også findes Pram/Praem´er med tilsvarende navne, som dem der findes her.

MVH
Lars
Valg:

Dato: 02/12-07 17:24

Hej Lars

Det er jo kendte folk!

Du får lige børn af 2. ægteskab:

Elisabeth Bagger ~ med Lars Roholt, sognepræst til Dragedal & Torresdal i Norge.

Friderich Bagger * 26.10.1710, død 23.02.1791 på Julskov

En yngre datter der døde ugift.

Kilde: "Friderich Bagger til Julskov" ved Ejnar Pedersen, udgivet af Svendborg Amts historiske Samfund, 1917.

& "Skiønne Efterretninger", Provst Bøghs Beskrivelse af Kerteminde & Bjerge Herred 1770, ved Birgit Bjerre Jensen.

& vedr. Rosenberg se Svend Larsen "Studier over det Fynske Rådsaristokrati i det 17de Århundrede".

Mvh
regelsen
Valg:

Indsendt af: Per Nermo

Dato: 02/12-07 22:22

Rent kronologisk er det mulig at nevnte
Christen Rasmussen Pram (som vel kan være f. rundt 1625-1630)
kan være bestefar til Thomas Praëm som bodde i Hjardemål, Nord-Jylland
og som var far til Jens Mathias Praëm (1735-1738) (sogneprest i Fosnes,
Nord-Trøndelag, Norge) og Anna Catharina Praëm (1738-1809) (som
forblev på Jylland).

En mulig bror av Thomas kan være Christian Praem (død 1786)
som var fogd i Inderøy, Nord-Trøndelag og Gudbrandsdal, Oppland.
(Han var vel sikkert dansk).

Jeg ser ikke navnes Rasmus benyttet blant disse etterkommere,
men nevnte Christian har altså en sønn Henrich Fredrik, f. 1726.

Med vennlig hilsen

Per Nermo, Ekeberg, Oslo
nermo@online.no
Valg:

Dato: 02/12-07 22:51

Jeg ser jo nå at den Thomas Praëm jeg nevner over må være identisk med den Thomas Pram, * 1693, død 1763, provst & sognepræst til Hjardemaal i Aalborg stift som nevnes i 'regelsen's innlegg 01/12-07 21:54.
Valg:

Dato: 02/12-07 23:02

.... og dermed skulle det kanskje være en viss mulighet for at den i første innlegg nevnte Christen Rasmusse Pram kan være farbror til Kaj Madsen Pram (død 1697) som altså bodde på Risinge.
Valg:

Dato: 02/12-07 23:31

Kan omtalte borgermester i Nyborg og eier av Risinge Hovedgård, Flødstrup, Fyn (1665/66), Jens Madsen Rosenberg, være bror av den Ivar Madsen (Rosenberg) som ble far til Peder Iversen Rosenberg (c1660-1718), født i Tønsberg, foged og kjøbmand i Christiania ?
Valg:

Dato: 03/12-07 09:46

Hej

Det vides ikke hvor Jens Madsen Rosenberg er født ca. 1616, men een broder kendes, nemlig Anders Madsen ~ med n.n. (Nyborg tingbog 1663).

Iøvrigt blev Jens M. Rosenberg udnævnt af kongen til at være borgmester i Odense
1665/1666. Fra 1672 boede han i Overgade 9, som datteren Barbera overtog ved hans død.

Mvh
regelsen
Valg:

Dato: 04/12-07 11:17

Tak for interessen

Jeg tænker det muligvis er muligt at komme videre med udreningen af Pram/Praem-familien via eventuelle skifter i Skælskør.
Jeg tænker på skifter efter:

Matz Pram / Matz Rasmussen i 1705 (som jeg formoder er bror til Christen Rasmussen Pram) - hvis vi er heldige, er arvingerne hans søskendebørn i Skælskør, sandsynligvis i Nyborg m.fl. steder.

Hendrich Christensen Pram i 1706 - her kan man håbe bl.a. på nogle formyndere, der er af Pram-slægt.

Hans Christiansen Bager i 1703 - gift med Chatarina Christensdatter Pram.

Chatarina Christensdatter Pram i 1724 - også her kan man håbe på referencer til andre grene af familien. Hun havde med sikkerhed en levende datter ved sin død; min ane, Anne Maria Dorthea Johansdatter.

Johan Erhard Herman i 1734 - gift 1. gang med Chatarina Christensdatter Pram.

Inger Bertelsdatter (efter 1712, hendes død har jeg ikke fundet endnu) - gift 1. gang med Hendrich Christensen Pram; 2. gang med Adolph Petersen. Hendes yngste søn i 2. ægteskab er grundigt opkaldt efter hendes 1. mand; nemlig Henrik Pram.

Valg:

Dato: 04/12-07 11:45

Hej Per og Regelsen

Den Matz Pram / Matz Rasmussen, der dør i 1705 i Skælskør, 80 år gammel kan meget vel være far til Kaj Madsen Pram, der døde på Risinge 1697.

MVH
Lars

Valg:

Dato: 04/12-07 12:26

Jeg tror jeg har fogeden i Inderøy og Guldbrandsdalen, Christian Praems dåb - Skælskør kirkebog 1701:
"O Dom. 7. post Trinit: D 10. Julÿ. Blev döbt Christen Hendrichsen Pram. Faderen Henrich Pram, Moderen Inger Bertels Daatter.
Mandfolkfaddere: Jörgen Koefoed, Christen Jensen, Bertel Ibsen Möller
Qvindfolkfaddere: Maren Hr: Christians bar Barnet. Cathrine Margrethe Hr: Hermands gik hos. Piger: Ellen Bertels Daatter."

Per Nermo har følgende om ham på sin hjemmeside:
Født omkring 1700, sandsynligvis i Danmark
Børn ? i parentes min formodning om hvorfra navnet kommer:
Inger Margrethe (farmor: Inger Bertelsdatter. Navnet Margrethe er sandsynligvis fra Burchartfamilien, mormor)
Henrich Fredrich (farfar: Hendrich Christensen Pram)
Johan Adolph (mormors 2. mand: Adolph Petersen. Navnet Johan er sandsynligvis fra Burchartfamilien, morfar)
Bertel Christian (mormors far: "Bertel" ? sandsynligvis møller Bertel Ibsen og farfars far Christen Rasmussen Pram)
Anna Christine (farfars mor: Kirsten Hendrichsdatter)
Christiane
Hanna Ulrika

Skredet fra stavemåden Christen til Christian er ikke ualmindeligt ? og da det drejer sig om folk højt på den sociale rangstige er det sandsynligt at CHRISTIAN er foretrukket frem for almuenavnet CHRISTEN (jævnfør Peter/Peiter og Peder)

MVH
Lars

Valg:

Indsendt af:

Dato: 04/12-07 13:32

Kære Per Nemo,

Borgmester Jens Madsen havde to brødre, ud over Anders Madsen også Peder Madsen Rosenberg, der døde i Thisted. Jeg er interesseret i flere oplysninger om din Ivar Madsen. Hvis du sender mig din mailadresse, kan jeg sende dig, hvad jeg har om brødrene - herunder også hvor tilnavnet Rosenberg stammer fra. Jeg tror dog, at der er flere slægter Rosenberg.

Med venlig hilsen
Jørgen Frøslund
8900 Randerts
Valg:

Indsendt af:

Dato: 04/12-07 13:33

Kære Per Nemo,

Borgmester Jens Madsen havde to brødre, ud over Anders Madsen også Peder Madsen Rosenberg, der døde i Thisted. Jeg er interesseret i flere oplysninger om din Ivar Madsen. Hvis du sender mig din mailadresse, kan jeg sende dig, hvad jeg har om brødrene - herunder også hvor tilnavnet Rosenberg stammer fra. Jeg tror dog, at der er flere slægter Rosenberg.

Med venlig hilsen
Jørgen Frøslund
8900 Randerts
Valg:

Dato: 05/12-07 00:51

Jørgen Frøslund-Jensen: Min e-mail-adresse er nermo(a)online.no
Jeg mottar gjerne den informasjon du nevner.
Vennlig hilsen Per Nermo
Valg:

Dato: 07/12-07 08:44

Jeg har laget et innlegg i en ny dabatt-tråd med flg. tema : "Iver Madsen (Rosenberg ?), død 1691, Tønsberg, far til foged Peder I. Rosenberg", og håper på hjelp til å løse mitt problem i forbindelse med Iver's ev. slekstforhold til de over nevnte Rosenberg'er.
Valg:

Dato: 08/12-07 15:37

"Iver Madsen (Rosenberg ?), død 1691, Tønsberg, far til foged Peder I. Rosenberg": [www.dis-danmark.dk].
Valg:

Dato: 09/12-07 22:21

Hej Lars & Per

"Madame Juuls Stambok" udgivet av Norske Selskab, Oslo 1911.

Universitetsbibliotkar W. P. Sommerfeldt har for Norske Selskabs Medlemmer fremstillet en tro kopi af den Stambog, Anna Catharina Juul, f. Praëms, den velkendte værtinde i Norsk Selskab, tog med sig til minde om sine venner i København, da hun 1792 flyttede til Norge.

Anna Cathrine Praëme, datter af provst, konsistorialraad Thomas Caisen Praëm & Anna Bagger, blev døbt i Hjardemaal 16.02.1738, blev gift 1. g. vistnok 1758 med Præst i Nors Hans Christian Begtrup, født 04.05.1703, begr. 11.01.1759: gift 2. g. 29.08.1766 med vinhandler Niels Juul, der 1762 boede Klædebo kvarter 50 (Købmagergade 43, Nyrops Etab.) Tilf. til Lengnicks Stamt. Praëm i Rigsarkivets Explr., medd. af Arkivar S. Nygård., Wiberg II 459, Extraskatten 1762, Klædebro kv.

Mvh
regelsen
Valg:

Dato: 09/12-07 23:48

Er Thomas Caisen Praëm's hustru Anna Bagger (f.c1710?) måske en niece (el.l.) av Thomas' mor Petronelle Thomasdatter Købke (1669-1731)'s 2. ektemann Povl Pedersen Bagger ?
Valg:

Dato: 10/12-07 00:01

Hej

"Første ægteskab"

Thomas Pram, * 1693, død 1763 som Konsistorialasessor, provst & sognepræst til Hjardemaal i Aalborg stift. Han døde på selve prædikestolen i Budolfi kirke i Aalborg, da han prædikede ved Dionysi Landemode.

Citat, fra Ejnar Pedersens bog om Friderich Bagger til Julskov.

Mvh
regelsen
Valg:

Dato: 10/12-07 00:17

Var Friderich Bagger til Julskov Anne Bagger's far (Thomas Pram's svigerfar) ?
Valg:

Dato: 10/12-07 14:25

Hej Per

Vi skal tilbage til Thomas Købke der var gift med med borgmester Jens Madsen Rosenbergs datter Helvig

3 sønner & 2 døtre overlevede Helvig.

Børn: Thomas Pram * 1693

Hugo Pram

Thomas Købke dør og Helvig bliver senere gift med Peder Pedersen Bagger (søn af sognepræst Peder Povlsen Bagger & Lisbeth Thestrup)

Børn: Elisabeth Bagger ~ Lars Roholt (Præst)

Friderich Bagger, ugift.

Datter død som ung.

Mvh
regelsen
Valg:

Dato: 10/12-07 14:43

Mange takk ! Var denne Friderich Bagger (til Julskov) far til Anne Bagger og dermed Thomas Pram's svigerfar ?
Valg:

Dato: 10/12-07 14:54

Hej Per og regelsen

Det ser da ud til at jeg fik sat gang i en hel del ved mit oprindelige spørgsmål i denne tråd.

Er der efterhånden nogen af jer, der tør forsøge sig med en sammenskrivning af de MULIGE sammenhænge i PRAM-familien?
Ellers forsøger jeg mig nok i aften eller i morgen.

hilsen
Lars

Valg:

Dato: 10/12-07 20:05

Til 'regelsen' / innlegg 10/12-07 15:25:

Innholdet i dette innlegget stemmer ikke med innlegg av 01/12-07 21:54, der Thomas og Hugo nevnes som sønner av Helvig & Th. K.'s datter Petronelle & hendes mand Kaj Madsen Pram.

Videre er Elisabeth og Fredrik 'der oppe' barn av POVL Pedersen Bagger og Petronelle Købke.
Valg:

Dato: 10/12-07 20:09

Mitt spørsmål er altså hvordan Anna Bagger (f.c1710?) (g.m. Thomas Kaisen Pram) ev. er i slekt med nevnte sogneprest Peder Povlsen Bagger (f.c1625?) (g.m. Lisbeth Thestrup).
Valg:

Gå til side: 1 2 Næste

Aktuel side: 1 af 2

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.