Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Slægten Kittendorff

Indsendt af:

Dato: 01/08-04 23:07

En af mine aner Emilie Christiane Cathrina Kretzschmer ( 1827 - 1902 ) blev gift i 1853 med Axel Theodor Kittendorff ( 1821 - 1868 ), de fik 3 børn:
1: Einar Johan Kittendorff ( 1856 - ? )
2: Axel Emil Kittendorff ( 1857 - ? )
3: Anna Susanna Kittendorff ( 1860 - ? )
De er alle sammen født i København.

Er der nogen der kender disse personer eller har oplysninger Kittendorff-slægtens historie og om den stadigvæk lever idag i Danmark?

Med venlig hilsen

Søren Bøgvad Kretzschmer
Valg:

Re: Slægten Kittendorff

Indsendt af: alice oppenheim

Dato: 02/08-04 07:15

Hej Søren,

Skulle vi lige præsentere Axel Theodor Kittendorff, der lige som sin bror var Xylograf?

Her er et stykke fra Det Moderne Gennembrud 1870-1890
Tema 7: Presse og magasiner, Af universitetslektor Martin Zerlang, Institut for litteraturvidenskab, KUA: [www.kb.dk]

Industri-alderens helt var den såkaldte Gründer, foretageren der startede nye virksomheder. Ikke mindst bladverdenen åbnede mulighed for disse foretagere. I kraft af industrialiseringen fik typografer og xylografer og andre med en praktisk baggrund som håndværkere eller handelsmænd en chance for at grundlægge og udvikle deres egne virksomheder. Gravøren og litografen Jean Christian Ferslew, der opbyggede de ?Ferslewske Blade? er et eksempel. Litografen og opfinderen Carl Aller, der sammen med sin kone Laura Aller grundlagde Nordisk Mønstertidende og derefter Illustreret Familie-journal er et andet eksempel. Xylografen F. Hendriksen, der grundlagde ugebladet Ude og Hjemme, er et tredje eksempel. Ekspansionen inden for den illustrerede presse åbnede mulighed for, at folk som brødrene Axel Theordor og Johan Adolph Kittendorff kunne grundlægge vigtige litografiske og xylografiske firmaer. De illustrerede familieblades ideologi med dens dyrkelse af familieliv, fremskridt, frihed, selvhjulpenhed og stræbsomhed flugtede med de værdier, som havde bragt grundlæggerne frem fra små kår. Men typografen Emil Wiinblads succeskarriere som redaktør for Social-Demokraten viser, at fagbevægelsen åbnede beslægtede muligheder for social opstigning.

(mine fremhævninger)

Du vil kunne finde side på side om Kittendorff på Google... derimod giver [www.krak.dk] negativ respons.

Valg:

Dato: 02/08-04 07:28

Dansk biografisk Lexikon (Runeberg) har dette:
[www.lysator.liu.se]

Kittendorff, Axel Theodor, 1821-68, Xylograf,
er født 19. Okt. 1821 i Kjøbenhavn, hvor hans Fader,
Johan Adolf Frederik K., var Vævermester; Moderen var
Anna Amalie Elisabeth f. Kuhn. Efter Konfirmationen
kom han i Lære hos Xylograf Flinch (V, 207) og
blev snart en af hans dygtigste Elever.

<klip> (et længere stykke om hans arbejder) <klip>

Han døde allerede 8. Marts 1868. -- 5. Marts
1853 havde han ægtet Emilie Christiane Catharina
Kretzschmer (f. 19. April 1827), Datter af Grosserer
og Hørkræmmer Peter Christian K. og Susanna Nicoline
f. Goldberg.

Kilde: Weilbach, Konstnerlex. Tidsskr. f. Kunstind. 1891, S. 12.

alice

Valg:

Indsendt af: Karl Schlichter, 6230

Dato: 02/08-04 07:55

Hej Søren

Her er nogle aner til AXEL, samt et par vielser. Hvis du på www. familysearch.org søger på navent kittendorff, så får du også en del søskende til nogle af anerne.

AXEL THEODOR KITTENDORFF
Male
Event(s):
Birth:
Christening: 25 NOV 1821 Fredreriks Tyske Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Death:
Burial:
Parents:
Father: JOHANN ADOLPH FRIEDERICH KITTENDORFF Family
Mother: ANNA AMALIA ELISABETH KUHN
--------------------------------------------------------------------------------
JOHANN ADOLPH FRIEDERICH KITTENDORFF
Male
Event(s):
Birth:
Christening: 27 OCT 1793 Fredreriks Tyske Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Death:
Burial:
Parents:
Father: JOH ADOLPH KITTENDORFF Family
Mother: INGER MORTENSDR
--------------------------------------------------------------------------------
JOHANN ADOLPH KITTENDORFF
Male Family
Event(s):
Birth:
Christening:
Death:
Burial:
Marriages:
Spouse: INGER MORTENSDR TRANE Family
Marriage: 19 JUL 1793 Fredreriks Tyske Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
JOHAN APOLPH FRIEDRICH KITTENDORFF
Male Family
Event(s):
Birth:
Christening:
Death:
Burial:
Marriages:
Spouse: ANNA AMALIA ELISABETH KUHN Family
Marriage: 26 MAY 1816 Fredreriks Tyske Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
Husband Age at Marriage: 22
Wife Age at Marriage: 19

Venlig hilsen
Karl
Valg:

Dato: 02/08-04 09:15

Din Axel var han sådan en "man-skal-ikke-gå-over-åen-efter-vand"-type ???

kbhv, København (Staden), Udenbys Vester Kvarter, Udenbys Vester Kvarter, , Gammel Kongevej 85, 1 etage, 413, FT-1850
Anna Kittendorff, 53, Enke, , ---, Kjøbenhavn
Amalie Eickmøller født Kittendorff, 33, Enke, , ---, Ditto
Adolph Kittendorff, 30, Ugift, , lithograph, Ditto
Axel Kittendorff, 29, Ugift, , xÿlograph, Ditto
Anine Kittendorff, 27, Ugift, , ---, Ditto
Anny Kittendorff, 25, Ugift, , ---, Ditto
Emilie Kretzmer, 23, Ugift, , ---, Ditto

alice

Valg:

Dato: 02/08-04 09:21

De her har du vel?

kbhv, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, , , Lille Strandstræde 66, Baghuset, 21, FT-1834
Anna Kittendorph, 37, Gift, , hendes Mand Bomuldsfabrikør i Gothenborg,
Amalia Kittendorph, 17, Ugift, , hendes Datter,
Adolph Kittendorph, 14, Ugift, , hendes Søn,
Axel Kittendorph, 13, Ugift, , hendes Søn,
Annine Kittendorph, 11, Ugift, , hendes Datter,
Any Kittendorph, 8, Ugift, , hendes Datter,
Harald Kittendorph, 3, Ugift, , hendes Søn,

kbhv, København (Staden), Klædebo Kvarter, Peder Hvitfeldts Stræde 104, , 2. Sal, 511, FT-1845
Anna Amalie Elisabeth Kittendorff f. Kühn, 48, Gift, , lever af Undehold af sin Mand Fabriksbestyrer Kittencorff, Kjøbenhavn
Johan Adolf Kittendorff, 25, Ugift, , Søn, Lithograph, Kjøbenhavn
Axel Theodor Kittendorff, 24, Ugift, , Søn, Xylograph, Kjøbenhavn
Anne Wilhelmine Kittendorff, 22, Ugift, , Datter, Kjøbenhavn
Anny Valborg Kittendorff, 20, Ugift, , Datter, Kjøbenhavn
Josephine Victorine Løvenberg, 20, Ugift, , Underholdes af Huusmoderen, Helsingborg, Sverige
Sophie Kühn, 7, Ugift, , Underholdes af Huusmoders Fader, Dyrelæge paa Baroniet Adlersborg, Vindekilde, Baroniet Adlerborg
Maren Sørensen, 20, Ugift, , Tjenestepige, Korsøer

:-)

Indlæg ændret (02-08-04 11:24)
Valg:

Indsendt af: Eva 2690

Dato: 02/08-04 09:43

Hej Søren.

Uden for dette emne, jeg har fundet nogle CRETSCHMER i Haderslev, bl.a. Wibecke Friedericia , datter af konsisstorialraad, provst Joachim Cretschmer og Anna Sophia Cruckau i Nordborg.

Er det noget du har interesse i? i givet fald så vil jeg finde flere

hilsen Eva E r v ø
Valg:

Dato: 02/08-04 11:13

Hej Søren,

I 1850 boede Axel & Emilie under samme tag på Gammel Kongevej 85, (huset lå på hjørnet af Værnedamsvej & jeg kan næsten se derned herfra, hvor jeg sidder) ... det hus kan du finde i Frederiksbergs Billedsamling på [www.danskebilleder.dk] Billedet er fra 1890; huset så sikkert bedre ud i 50'erne :-)

Der findes også et portræt af en Ingerslev ? et litografi efter daguerreotypi ? af I.W. Tegner & Kittendorff. Skriv Blot Kittendorff i søgeboxen & søg på hele landet ... du finder flere eksempler på google.

alice

Valg:

Indsendt af:

Dato: 02/08-04 12:06

Hej alle sammen.

Tak for jeres meget interessante svar.

Til Alice:

Jo de fleste personer har jeg, men jeg vidste ikke at Axel Kittendorff og Emilie Kretzschmer boede under samme tag, sikke et stort tilfælde.
Hun har sikkert været ung pige i huset og så blev de nok forelsket og giftede sig.

Alice, du spurgte mig om Axel Kittendorff var en "man-skal-ikke-gå-over-åen-efter-vand"-type, hvad betyder det på nudansk idag?

Til Karl:

Mange tak for din hjælp, har fundet en masse andre aner.

Til Eva:

De Kretzschmere der stavede deres navn med Cretschmer, har jeg aldrig hørt om, men jeg er meget interesseret i flere hvis du kan finde flere.

Med venlig hilsen

Søren Bøgvad Kretzschmer
Valg:

Dato: 02/08-04 12:39

Ja, måske var det kærlighed? Måske var manden bare praktisk anlagt & alt for optaget af sit arbejde til at kigge efter en kone andre steder? Det får vi aldrig at vide. Men hvorfor "gå over åen efter vand", når der bor en skønjomfru på 23 i din moders hus? ? Det var bare en måde at sige, at de boede under samme tag, FØR de indgik ægteskab i 1853. Det var da pudsigt!

Om hun var ung pige i huset? Det tror jeg faktisk ikke. Hvis du kigger på familien i 1845, så tager hans mor sig åbenbart af familiens unge piger. At hun "underholder" dem betyder selvfølgelig ikke, at hun spiller klaver & synger arier. Næ, hun har dem på kost & logi! Måske har hun været en rigtig "Kirsten Giftekniv" & sørget for, at de kom godt i vej. Det har i al fald været et livligt hjem!

alice

Valg:

Indsendt af:

Dato: 02/08-04 12:55

Ja det er meget interessant mine aners familier har.
Så har måske Axels mor syntes at hendes søn skulle have en kone, fordi han var jo over 30 år og havde et godt arbejde, selvom han nok var mest optaget af sit job som xylograf.
Men så havde hun jo min Emilie Kretzschmer på kost, så det har nok været et arrangeret ægteskab i 1853 mellem Axel Kittendorff og Emilie Kretzschmer.
Men det kan da ikke været et helt kedelig ægteskab, de fik jo 2 sønner og en datter.
Men det er jo bare utroligt at Axel døde som tidligt i 1868, Emilie blev tidlig enke.

Søren
Valg:

Indsendt af:

Dato: 27/08-04 19:37

Er der nogen der skulle have en Kittendorff blandt jeres aner, så skriv endelig også til mig.

Mvh

Søren
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.