Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Familie med underlige navne: Øllegaard, Casta, Ingeborre, Emerentha

Indsendt af: Dorte Pallisgaard

Dato: 11/10-07 09:13

Jeg har nogle aner som tilsyneladende har navngivet deres datter Øllegaard Werkmester? Er der nogen der er stødt på dette navn i deres aner, ved hvor det kommer fra eller kender noget til det?

FT 1787
Christian Gamrath 45 Gift hosbonde sognepræst
Elsebeth Vinding 47 Gift madmoder
Øllegaard Werchmester 14 Ugift datter af første ægteskab
Lars Jørgensen 28 Gift karl, tiennestefolk
Jens Sørensen 26 Ugift karl, tiennestefolk nationalsoldat
Anne Larsdatter 31 Ugift pige, tienestefolk
Hans Christensen 14 Ugift dreng, tienestefolk

FT-1801
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christian Gamrath 60 Gift Huusbonde Sognepræst
Elsebeth Vinding 61 Gift Hans koene
Øllegaard Verkmester 29 Ugift Deres datter
Hans Christiansen 31 Ugift Avlskarl
Hans Rasmusen 18 Ugift Anden svend
Johan Peter Jacobsen 18 Ugift Dreng
Hans Hansen 37 Ugift Tærsker
Maren Rasmusdatter 35 Ugift Kokkepige
Anne Kirstine Henriksdatter 32 Ugift Malkepige

Hendes dåb i kirkebogen ses på arkivalieronline: Odense, Vends, Føns/Ørslev 1762-1814 opslag 70.

Venlige slægtsforsknings-hilsener fra

[www.dortepallisgaard.dk]

Redigeret 4 gang(e). Sidst ændret 11/10/07 16:10 af Dorte Pallisgaard.
Valg:

Re: Fornavnet Øllegaard - kan man det?

Indsendt af: Ib Hansen 6270

Dato: 11/10-07 09:39

Hej Dorte,

Måske skulle din forespørgsel have været under tydning. Men alligevel.
Som jeg læser KB er hun døbt: Öllegaard Laurine Elcke(?)". Hun er hjemmedøbt af en Magdalene Werchmester, sandsynligvis den lokale jordemoder eller måske kloge kone. Først senere er dåben bekræftet i kirken.

"Werkmester" er vel så et "øgenavn" til minde om jordemoderen formoder jeg. Hun er ihvertfald ikke døbt Werkmester.

Mange hilsner
Ib
Valg:

Indsendt af: Hans Poulsen 1804

Dato: 11/10-07 09:46

Hej Dorte

"Er der nogen der er stødt på dette navn i deres aner..".

Ja, jeg er leveringsdygtig:

AO, Hjørring amt, Øster Han herred, Brovst sogn, 1728 - 1814, opslag 540, vielse 08.04.1785, hvor min ane Øllegaard bliver gift.

Venlig hilsen

Hans Poulsen
1804 Frederiksberg C
Valg:

Indsendt af: Hans Peter Christiansen (8520)

Dato: 11/10-07 09:47

Hej Dorte.

I bogen, Danske Person navne, af Rikard Hornby, står der under Pigenavne:

Øllegaard. 15. årh. Nordisk: ?odelværn?. Det tyske helgenindenavn Hildegard ( 12. årh.) er i kalenderen under 29. februar ændret til Øllegaard.

------------
Mvh HP
Medlem af DIS-Danmark
Valg:

Indsendt af: Anne Mortensen - 2770

Dato: 11/10-07 09:55

Hej

Hedder faderen ikke Henrich Werchmester og er Sognepræst ??

Har set du har lagt et indlæg i Hjælp til tydning - så bliver det forhåbentlig opklaret.

Venlig hilsen
Anne Mortensen
Valg:

Dato: 11/10-07 10:14

Hej alle.

Tak for hjælpen.

Joh, faderen var Henrik Werchmester, og han var sognepræst i Odense. Jeg har lige tjekket hans efternavn på familysearch.

Han har fået 23 børngrinning smiley og de hedder stort set alle noget meget mærkeligt.

Eksempel: Canutus Martinus Potentianus Vingtilsme Premier Henriksen Werchmester.

Og her gik jeg og syntes at "Øllegaard" var liiiige langt nok ude.

Redigeret 4 gang(e). Sidst ændret 11/10/07 12:45 af Dorte Pallisgaard.
Valg:

Indsendt af: Thomas Frandzen

Dato: 11/10-07 10:28

Jeg har hele to i min database - plus en med Øllegaard som mellemnavn :-)

[www.frandzen.eu]
[www.frandzen.eu]
[www.frandzen.eu]

At sidstenævnte så hedder Numsen til efternavn gør ikke sagen bedre....

-Thomas

[www.frandzen.eu]

Slægtsforskning om bl.a.: Skomagerne Frandsen/Frandzen/Frantzen i Odense og Svendborg - Lüders i Svendborg - Fauerby i Ringkøbing, Silkeborg, Rind og Herning - Unmach og Tøyberg i Nordsjælland - Petersen/Pedersen i Asminderød - Schneidelbach i København - Seidler i Nordsjælland - Froberg i Kbh og på Randers-egnen - Herold / Herholdt af Kartoffeltysker-æt - adelsslægterne Bielke, Bjelke, Kaas, Thott, Dons, Gyldenløve og Nettelhorst
Valg:

Indsendt af: Peter Kyhl

Dato: 11/10-07 10:54

Øllegaard var tidligere mest brugt i adlen, borgerskabet og gejstligheden. Det er ikke et almindeligt navn, men jeg er alligevel ofte stødt på det.
Valg:

Dato: 11/10-07 11:28

Ok, nu bliver det underligt.

Den ene datter Emerentha Margaretha Zophia Henriksdatter Werchmester gifter sig med Studiosus Thomas Vellejus.

Så tænker jeg "tager I pis på mig???"confused smiley

Dette er virkelig en besynderlig familie. Ud af de 23 børn dør 11 af dem som børn og 2 mere inden de fylder 30... 2 af børnene er døde samme dag, og en mere samme dato måneden efter.

Han var SOGNEPRÆST??? Ja, jeg tænker mit. Jeg kan ikke tro at det var helt velset at præsten avlede så mange børn hvoraf mange døde (selv dengang med mange børnedødsfald) og så ovenikøbet avlede børn til meget sent i livet (sidste barn fik han da han var over 70 år)

PS: Ingen af dem hedder dog Numsen til efternavn winking smileygrinning smileywinking smileygrinning smiley

Redigeret 3 gang(e). Sidst ændret 11/10/07 16:14 af Dorte Pallisgaard.
Valg:

Re: Familie med underlige navne: Øllegaard, Studiosus m.m

Indsendt af: Peter Kyhl

Dato: 11/10-07 11:42

Jeg tror ikke han hed Studiosus men var det altså student.
Valg:

Re: Familie med underlige navne: Øllegaard, Studiosus m.m

Indsendt af: Jesper Frederiksen

Dato: 11/10-07 11:45

Hej Dorte

Studiosus betyder student, jfr. Christian Vs Danske Lov fra 1683:

Og hvis nogen Studiosus, som haver sit Testimonium Academicum fra Universitetet bekommet, ikke strax der efter bliver kaldet til noget PræsteEmbede...

Canutus er en latinsk skrivemåde for Knud og Martinus ditto for Martin/Morten. Fint skulle det være.

Det ændrer dog ikke på, at du har mange usædvanlige navne i den familie.smiling smiley

Med venlig hilsen
Jesper Frederiksen

[jesper.tribalpages.com]

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 11/10/07 11:47 af Jesper Frederiksen.
Valg:

Re: Familie med underlige navne: Øllegaard

Dato: 11/10-07 12:45

Åh, gudskelov. Så er jeg mere rolig - så lærte jeg lidt også smiling smiley

Jeg kan simpelthen ikke dy mig - her er navnene på de 23 børn - de bliver bare mere og mere fantasifulde:

Christina Lisbeth Henriksdatter Werchmester (f.1735-d.eft.1755)
Anna Lizabeth Henriksdatter Werchmester (f.1736-d.1738)
Inger Margaretha Henriksdatter Werchmester (f.1737-d.eft 1755)
??? Henriksen Werchmester (f.1738-d.1738)
Anna Lizabeth Henriksdatter Werchmester (f.1739-d.1741)
Andreas Lech Henriksen Werchmester (f.1740-d.1741)
Knud Henriksen Werchmester (f.1741-d.1743)
Pernilla Lizabeth Henriksdatter Werchmester (f.1742-d.1746)
Christopher Henriksen Werchmester (f.1744-d.1746)
Anna Magdalena Catrine Henriksdatter Werchmester (f.1746-d.1746)
Øllegaard Laurina Henriksdatter Werchmester (f.1748)
Ingeborre Onxieme Henriksdatter Werchmester (f.1749)
Øllegaard Leonina Henriksdatter Werchmester (f.1750)
Casta Magdalena Henriksdatter Werchmester (f.1751-d.1816)
Gothharda Christiane Petronelle Henriksdatter Werchmester (f.1753)
Emerentha Margaretha Zophia Henriksdatter Werchmester (f.1758)
Erasmus Esechiel Henriksen Wechmester (f.1759)
Herlov Friderich Lydger Vind Hesme Henriksen Werchmester (f.1761)
Canutus Martinus Potentianus Vingtilsme Premier Henriksen Werchmester (f.1762)
Zophia Dorethea Castonne Henriksdatter Werchmester (f.1764)
Laurentius Bagesen Vintiesme Henriksen Werchmester (f.1766)
Øllegaard Lavrine Weronica Henriksdatter Werchmester (f.1769)
Øllegaard Laurine Silkeborg Hanne Henriksdatter Werchmester (f.1772)

Redigeret 2 gang(e). Sidst ændret 11/10/07 12:57 af Dorte Pallisgaard.
Valg:

Indsendt af:

Dato: 11/10-07 15:28

Ordet "Studiosus" betyder ikke kun student, men først og fremmest en studeret, uddannet mand. Derfor betegner det oftest i den pågældende periode det, som i dag kaldes en teologisk kandidat, jf. ovennævnte citat fra Danske Lov, hvor der klart er tale om en, der har taget sin afgangseksamen fra universitetet.

Og det har i den tid været særdeles velset, at også præster reproducerede sig selv, som de også prædikede for andre. Seksualangst blev ikke betragtet som en dyd, når det gjaldt gifte folk. Mennesker i gamle dage var ikke latterlige. De tænkte, følte og reagerede fuldstændig, som vi ville gøre, hvis vi levede under samme forhold.

Bedste hilsner
Søren Agersnap
Valg:

Indsendt af: Finn Holbek

Dato: 11/10-07 15:35

Hej

Jepski, her er 20 styks af slagsen: Øllegaard

Venlig hilsen Finn

[finnholbek.dk] - Skeel - Holbek - Schaffalitzky de Muckadell - Ahlefeldt-Laurvigen
Valg:

Dato: 11/10-07 15:36

Tak for dit indput Søren. Det er godt at lære nyt.

Med hensyn til om folk var latterlige i gamle dage - det er da absolut heller ikke min indstilling. Jeg håber da ikke at det er det man har fået ud af mine indlæg. Jeg tror ikke folk vare mere latterlige dengang end nu.

Meeeen, efter min mening var 23 børn mange, selv efter den tids normalitet. Jeg er ihvertfald ikke stødt på andre familier i mit stamtræ med så mange børn (og jeg har omkring 1500 personer) Det der kommer tættest på er vist en familie med 14 børn.

Jeg er heller ikke stødt på andre i mit stamtræ der fik børn i 70 års alderen. Så jeg syntes det er lidt usædvanligt.

Med hensyn til navnene, må jeg atter sige - jeg har ingen andre i mit stamtræ, der har været så opfindsomme med navnene.

Så alt i alt syntes jeg det ligner en usædvanlig familie.

Valg:

Indsendt af: Jesper Frederiksen

Dato: 11/10-07 15:45

Hej Søren

Der er vist et godt stykke vej mellem "seksualangst" (hvad du så end mener med det) og et barn om året i 23 år. Jeg kan godt forstå, at Dorte synes, det er stærke sager for en præst.

Ja, som Darwin allerede fandt ud af, er den eneste bevislige naturlige mening med livet reproduktion, men man må vel nok sige, at den kristne tro (ikke det gamle testamente, men det ny) i høj grad foreskriver andre idealer end de genetiske...

Med venlig hilsen
Jesper

[jesper.tribalpages.com]

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 11/10/07 16:11 af Jesper Frederiksen.
Valg:

Indsendt af: Anne Mortensen - 2770

Dato: 11/10-07 16:01

Hej

Bare et spørgsmål - hvor mange koner har været med til at føde denne børneflok, det kunne da være interessant at få at vide.

Venlig hilsen
Anne Mortensen
Valg:

Dato: 11/10-07 16:08

Til familiens forsvar skal det siges at der har været to koner med i spillet.

Den første kone fik 15 børn og den anden kone 8 børn.

Man jo må desværre også sige at der har været en del "frafald" idet rigtig mange af børnene også døde ret hurtigt - igen ret usædvanligt - flere børn end jeg ellers har stiftet bekendskab med.

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 11/10/07 16:11 af Dorte Pallisgaard.
Valg:

Re: Familie med underlige navne: Øllegaard, Casta, Ingeborre, Emerentha

Indsendt af: alice oppenheim

Dato: 11/10-07 17:35

O´kay, vi gik rundt og mente, at vi havde en slags rekord smiling smiley

Hér i huset har vi et par "Pripper" ? efterkommere af præsten Laurits Prip ? eller som vi kalder ham: "Pastor Prip". Pastor Prip blev født 1842 i Fredericia. Blev cand. theol i 1870; kapellan i Stenstrup-Lunde; kateket i Svendborg; sognepræst i Ærøskøbing; sognepræst på Strynø; sognepræst til Værum-Ørum i Randers Amt og endelig sognepræst på Ourø.

Pastor Prip fik 1 datter med Marie Sophie Petræa Mollerup. Og derefter 13 børn med Anna Jacobine Dorothea Smith. De fleste børn har jeg fundet gift. Derudover havde han sin brordatter boende, men hun døde ung af tyfus ... altså hjemmeboende 15 børn.

Men den står vist 1-0 til dig. Vi har heller ingen Øllegaard.

Hilsen Alice Oppenheim
Valg:

Indsendt af: Leif Thor Olsen (5700)

Dato: 11/10-07 19:21

Den ihærdige pastor kunne ikke tælle, eller også er det mig, der tager fejl, for Ingeborre hedder også Onxieme, det må betyde den elvte, men hun er den tolvte. Øllegaard - jeg har en tip2 Øllegaard født 1764 - burde efter farens opregning hedde Dusine, men det har været for ordinært. Pastoren har haft forkærlighed for det franske, så kanutten kom også til at hedde Vintiesme, her passer navnet - måske, han er nr. 21.

Stakkels koner, der har lagt krop til alle de fødsler.

En engelsk gravskrift: Some have many children, others have none, here lies the mother of twenty-one.

Mvh. Leif
5700 Svendborg
Valg:

Dato: 11/10-07 19:38

Sikke nogle sjove og gode oplysninger om denne specielle familie.

Det bliver værre endnu:

Jeg har fundet frem til en hjemmeside med mange gode "dagbogs-oplysninger" om familien. Den består stort set af præster, rådmænd og borgmestre.

Rygtet siger, at Werchmester ikke blot fik 23 børn men hele 30 (TREDIVE)..... Men naturligvis er dette ikke dokumenterede oplysninger.

Hans far (også præst) blev fyret på grund af druk og en livsstil der ikke passede sig for en præst.

Hans oldefar blev i 1609 borger i Ålborg. Han nedsatte sig som købmand, og da de kejserlige tropper besatte Jylland flygtede han og hans hustru til Malmø, og opholdt sig der under krigen.

Hans tipoldefar var en meget rig mand. Han efterlod sig faste ejendomme til en værdi af i alt 6140 daler, 521 daler i sølv, 170 daler i kontanter samt 23 1/2 lod guld. Desuden havde han selv bygget en gård i Jomfru Anesgade, til en værdi af 2000 daler. Han havde også en gård ved Færgebroen.

Og sidst hans oldemors bror: Han var købmand og blev i købmandshandel til Portugal opfanget af algeriske sørøvere og sad fanget 1622-24. Han blev rådmand i Ålborg 20.12.1630 og 24.11.1643 blev han borgmester, underskrev som sådan Souv.-agten 1661. Hans handel med udlandet har været omfattende, thi 1644 ankrede hans "spaniafarer" på Limfjorden udenfor slottet og fordrev med sine kanoner den svenske besætning, som i 30-års krigen lå der. De i muren indskudte kugler blev senere til en erindring forgyldte, og de skal have været at se endnu henimod slutningen af 1700-tallet. Han ejede og beboede Toldergården.

Puha - sikke en familie!

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 11/10/07 19:39 af Dorte Pallisgaard.
Valg:

Indsendt af:

Dato: 11/10-07 22:48

Undskyld, hvis jeg har udtalt mig for heftigt om præsters seksualliv. Men det forholder sig altså sådan, at det i den lutherske kirke fra begyndelsen har været et ideal, at præster levede i et lystbetonet ægteskab som Martin Luther selv. Det skulle være et forbillede for hele menigheden. Det indebar også et aktivt seksualliv. Det begrundes bibelsk, ikke kun med skabelsesordningen og det gammeltestamentlige påbud om at mangfoldiggøre sig selv, men også med ord fra Det ny Testamente om en gensidig forpligtelse til at tage sig af hinandens lyster og behov. Da prævention var ukendt, så vidt vi ved, betød det i frugtbare familier et barn om året. Det er nok sandsynligt, at fattige familier efter bedste evne har forsøgt at holde igen og holde fødselsraten nede. Men præster havde dengang et privilegeret liv, på landet den bedste gård og yderligere indtægter, og bypræster var rigere. Derfor fik de mange børn ligesom de rige borgere (jeg har en forfader i Ribe, der vistnok fik 23 børn med den samme kone), og konerne kunne faktisk forbløffende ofte overleve de mange børnefødsler. Børnetallet gav ikke anledning til bebrejdelse, kun til beundring.

Det er spændende, at sætte sig ind i fortiden og tænke sig selv med, fordi det er slægtshistorie - så tak for denne diskussion.

Venlig hilsen.

Søren
Valg:

Indsendt af: Annette Nielsen

Dato: 04/03-12 22:53

Hej.
Vil bare lige sige , at min ane Schmierbauch bliver stavet som Schnobak og Schneidelbach.Han var soldat og blev gift med en frøken Brun.
Mvh Annette Nielsen
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.