Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Stygge - Barfod

Indsendt af: Carl Rosenberg-Desroses

Dato: 05/08-07 06:58

Regelsen skrev følgende til mig:

"Stygge, Christen Christensen (d. e. 1556) til Frøstrup & Randrup er nævnt ved Rettertinget 6. juni 1542 (Viborg).

Rettertinget 21.maj 1573 (Dronningborg) Fru kirsten (Væbner), e.e. Mogens Mogensen (Harbou), indstævner f. Anna Lykke - Otto Krumpens enke, ang. en overenskomst, som nu afdøde Christen Christensen Stygge til Randrup i kongens & rigsrådets overværelse i sin tid har indgået med nogle af kronens bønder i Vinkel om nogle ejendomme, der dengang lå til Randrup. Da disse ejendomme ikke tilhørte C.C.Stygge, men var hans hustrus arvegods...."

Det formodes, at Jens Knudsen Barfod til Sædding storgård, Nr. Nebel, d.e. 1562 var gift med en datter af ovenstående Christian Stygge, men hvilket belæg er der for det?

Mon der er nogle, der har kendskab til Sædding Storgårds og Randrup/Frøstrups godshistorie i 1500-tallet?

mvh
C. Rosenberg

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 05/08/07 07:08 af Carl Rosenberg.
Valg:

Re: Stygge - Barfod

Indsendt af: Jette Ejlskov Toftegaard Pedersen

Dato: 05/08-07 09:38

Jeg har en gang på biblioteket lånt en bog, der hed: "Historiske og genealogiske Optegnelser fra Randrup Gods, specielt Vinkel Sogn". Måske kan den være til hjælp.

Med venlig hilsen
Jette Ejlskov Toftegaard Pedersen
6091 Bjert
DIS medlem 7167
[www.ejlskov.eu]
Valg:

Indsendt af: Pia Afzelius

Dato: 05/08-07 18:47

Jeg har lige haft fat i følgende slægtsbøger:

"Barfod sagaen" af Jørgen H.P. Barfod 1992

"19 generationer. Slægten Barfod-Barfoed i korte biografier og tidsbilleder" af Jørgen H.P. Barfod 1960

"Stamtavle over slægten Barfod-Barfood-Barfod fra 1455 til 1925" af Fr. Birkedal-Barfod 1925.

Der er i disse slægtsbøger absolut intet belæg for, at det skulle have været tilfældet:
"Jens Barfod var sandsynligvis gift med en datter af Christian Skygge til Frøstrup...."(Barfod-sagaen og 19 generationer), men hvorfra denne formodning stammer nævnes ikke. At væbneren Thomas Stygge optræder som vidne i en sag fra 1541 om ejendomsretten til Tudmose hussted, og at Jens Knudsen Barfoed i 1553 besegler som vidne sin svogers skøde til Thomas Skygge er vel næppe noget bevis for, at Jens Knudsen Barfoed har været gift med en datter af Christian Stygge.

Mvh
Pia
Valg:

Indsendt af: Carl Rosenberg-Desroses

Dato: 05/08-07 22:00

Kære Jette E.T. Pedersen - mange tak for littaturhenvisningen.

Og kære Pia Afzelius - du rører netop ved kernen. Man kan læse flere steder, at Jens Barfod sandsynligvis var gift med en datter af Christian Skygge til Frøstrup - men hvorfra stammer formodningen?

mvh
C. Rosenberg
Valg:

Indsendt af: Arne Feldborg

Dato: 05/08-07 22:20

Jeg er ikke Barfod ekspert, det være sig langt fra, men jeg har dog på det seneste rodet lidt med denne slægt.

Og jeg er helt enig i de foregående betragtninger. Det formodede slægtsskab er ikke nærmere belyst og ej heller sandsynliggjort. Og kan derfor, ud fra det foreliggende, hverken be- eller afkræftes.

Jeg tror det er en lidt for hurtig fortolkning af frasen "som vidne sin svogers skøde til Thomas Skygge" der har fået een og anden til at tro, at de to nævnte var svogre.??

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Indsendt af: Christian Vilandt

Dato: 06/08-07 15:13

Da Oluf Nielsen for ca. 150 år siden skrev sine Historiske efterretninger om Vester Horne Herred har han følgende om Jens Knudsen Barfods mulige hustru: "Hans hustru var vistnok af familien Stygge fra Frøstrup, et sagn siger at en af Barfoderne havde en kone derfra". Det er formentlig dette sagn som med årene og masser af gentagelser er blevet til fakta!

Christian Vilandt
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.