Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Valentin Frederik Von Lütsows Moster - død før 1776 - Hvad hed hun?

Indsendt af:

Dato: 24/07-07 20:11

FRA HAVREBALLEGAARD og STJERNHOLM AMTER

56 Valentin Frederik von Lützow, oberstløjtnant i Trige Præstegård. 22.5.1776, fol.236B. Nr.43. Bilag.
A:
1) fasters søn Johan Frederik Jürgwitzky, død 21.7.1731 i Frederiksstad i Norge, hans hustru var Dorthe Cathrine. 2B:
a Bertholt Henrik von Jürgwitzky, kaptajn ved Det Bornholmske Regiment i Rendsborg, død 13.12.1761, var g.m. Johanne Jacobine von Behr, der nu bor i Rendsborg. 2B: Dorthe Margrethe von Jürgwitzky, døbt 25.10.1753 i Rendsborg Garnisonskirke, Christiane Susanne Ernestine Fransiska von Jürgwitzky, døbt 16.1.1758 sst.
b Leviche Jürgwitzky, døbt 26.9.1729 i Frederiksstad i Norge, g.m. Henrik Schmidt på "Wedel under det Hamborgske"
2) morbrors søn Adam Frederik von Lützow, kommandør, død, var g.m. Sara Suckow. 3B:
a Anton Frederik von Lützow, kaptajnløjtnant i Nakskov, døbt 29.12.1744 i Holmens kirke, København
b Johan Henrik von Lützow, premierløjtnant i København, døbt 1.4.1747 i Holmens kirke, København
c Sofie Lisbeth Lützow i København, døbt 28.1.1744 i Holmens kirke i København
3) morbrors søn Frederik von Lützow, major, død, g.m. Cecilie Vigant, nu i Det Harboske Frue Kloster i København. 3B:
a Charlotte Amalie Lützow, døbt 18.7.1748 i Borre kirke i Jarlsberg provsti i Norge, g.m. ovennævnte Johan Henrik Lützow
b Edel Sabine Lützow, døbt 25.9.1749 i Borre kirke i Norge
c Henrikke Ottine Lützow, døbt 14.1.1751 i Bø kirke i Norge
4) morbrors datter Anne Christine Lützow i Sønderborg
5) mosters datter generalmajorinde Wauvert, død. 5B:
a Jacob Ludvig Wauvert-Benzon til Skærsø, døbt 10.12.1727 i Molde kirke i Vedø præstegæld i Norge (Min Ane)
b Frederik de Wauvert, kaptajn ved 1. Vesterlandske Regiment i Skien i Norge, døbt 13.2.1730 i Molde kirke i Norge
c Johan Ulrik Wauvert, død, var g.m. kaptajn Bjørnsens steddatter. 1B: Adolf Wauvert, i Norge, døbt 23.12.1754 i Vestby kirke i Norge
d Dorthe Marie von Wauvert, døbt 14.8.1726 i Molde kirke i Norge, enke efter generalkrigscommandant Brøcher på Staxegården i Christiania i Norge
e Lisbeth Christine Wauvert, døbt 30.12.1734 i Sørum kirke i Christiania i Norge, enke efter kaptajn Sandberg i Ebeltoft.
====================================================================================
Overstående Skifte har min store interesse - da det er mine aner - men jeg kan ikke komme videre med det.

5) Mosters datter hedder efter sigende ANNE MARIE BEHR 1700 -1751 - og Generalmajor Wauvert hedder
LOUIS de VAUVERT (også stavet WAUVERT)

Men hvordan finder jeg hvad "MOSTERs" navn er - og hvad hedder hendes mand (Anne Maries far) andet end BEHR. Jeg har prøvet at finde ud af det før, men uden held. Er der nogen som kan sætte navne på disse to mennesker ved hjælp af dette skifte.
Hvad jeg forstår er at Anne Marie Behrs mor er Moster til den afdøde. Men det hjælper mig ikke da jeg ikke ved hvem hans forældre er.

Er der nogen med kendskab til disse familier som kan hjælpe mig

Mange hilsener fra Elizabeth Høilund i Vermont (VT)

Et smil og en hjælpende hånd kan forstås på alle sprog
Valg:

Re: Valentin Frederik Von Lütsows Moster - død før 1776 - Hvad hed hun?

Indsendt af: Finn Holbek

Dato: 24/07-07 21:20

Hej Elizabeth

Slægten Vauvert: [www.acapixus.dk]

God jagt thumbs up

Venlig hilsen Finn

[finnholbek.dk] - Skeel - Holbek - Schaffalitzky de Muckadell - Ahlefeldt-Laurvigen
Valg:

Indsendt af:

Dato: 24/07-07 22:27

Hi Finn

Tak for dit indlæg med henvisning til Vauvert familien.

Vauvert slægten har jeg under kontrol selvom jeg er skeptis for hvad der siges om dem før Louis Vauvert kom til Danmark og senere Norge. Men hans danske og norske efterslægt giver ingen problemer.

Det er hans kone Anne Marie Behr (eller måske Bahr) som giver mig hovedpine.
Hvem var hendes forældre. Han var "tysk" kommandant - Der var intet Tyskland på det tidspunkt. Hvem var hans kone - andet end Moster til afdøde Valentin Frederik von Lütsow som ikke findes nævnt på Nettet andre steder end i overstående skifte. Hvis jeg havde hans mor var der da noget at gå efter - da jeg jo leder efter søsteren.

Håber stadig at nogen kan finde et spor.

Elizabeth i Vermont (USA)
Valg:

Dato: 24/07-07 23:07

Hejigen

i DAA 1928 nævnes en Valentin Frederik L. + 1695 i Norge og hans søn af samme navn *1695 i listen over personer som ikke har kunnet anvises plads i stamrækken.
I linjen Thurow-Visselbjerg er endnu en af samme navn fra sep. 1754 København, men han + spæd.

Lader til at være en hård nød du har fat i.

Venlig hilsen Finn

[finnholbek.dk] - Skeel - Holbek - Schaffalitzky de Muckadell - Ahlefeldt-Laurvigen
Valg:

Indsendt af:

Dato: 24/07-07 23:39

Jeg har nu fundet ham i Trige Kirkebog i 1776 -

Oberstløjtnant - og her staves navnet Lytzow - han var ved sin død 84 år gammel
.
Det vil sige at han var født omkring 1692

Det kunne jo godt passe med den Valentin Frederik som er født i Norge i 1695.

Jeg har også tænkt på om jeg måske skulle spørge om der er en der vil slå ham op i "DAnske og Norske Officerer" - som Oberstløjtnant må han da stå der. Her har jeg ihvertfald fundet Louis Duchesnes de Vauvert en af de sidste gange jeg var i Danmark.

Anne Marie Behr (Bahr) og Louis Vauvert siges at være blevet gift i Husum - den 1st Maj 1716 - og jeg regner med at det er Husum i Sydslesvig.

Elizabeth
Valg:

Dato: 25/07-07 00:41

Ordret citat fra DAA 1928:II:100

Valentin Frederik, 1677 Fændrik i Dronningens Livreg., 1679 Scondltnt., 1680 Pemierltnt., 1684-93 Kaptajn og Kompagnichef ved det nat. Inf.-Reg, 1694 Major, + 1695 i Norge. Gift med Anna Margrethe von Lützow. -
Søn:
Valentin Frederik, født 1695 kort efter Faderens Død"hvorfor han opkaldtes efter Faderen", 1731 Kaptajn, 1741 til sydjyske nat. Inf.-Reg., afsk. 1752, boede allerede 1748 i Trige Sogn, V.-Lisbjerg H. + i Præstegaarden smst. 22 - 23 April 1776, 84 Aar gl., havde kun fjerne Arvinger, ugift. (Persh. Tidsskr. VI 83). En Søster til ham vel den Jomfru Sussane Sophie Lützau, der 30 Jan 1714 blev gift i Fredericia med Underofficer Anthon le Sueser.

Venlig hilsen Finn

Valg:

Indsendt af:

Dato: 25/07-07 08:36

Prøv at se, om mosterens dødsfald er nævnt i Adresseavisen - jeg har af og til haft held med deri at finde navne på "ukendte" kvinder.

Hvis hun døde 1751, står hun der desværre nok ikke - Adresseavisen starter først i 1759.

Om ikke andet, så kan du måske finde andre i din slægt.

Her er Adresseavisen:

[www.statsbiblioteket.dk]

v.h.
Thestrup-Bjørn
Medlem af DIS-Danmark fra 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper
Valg:

Indsendt af:

Dato: 25/07-07 12:55

Hi igen

Til Thestrup-Bjørn. Jeg ved ikke hvornår mosteren døde - men hendes datter (min Ane Anne Marie Behr) var født i 1700 - så MOSTER må have været en meget ældre dame i 1759.
Men adresseaviserne er et godt linke at have - så tak for det. Men eftersom Anne Marie Behr skulle være gift i Husum, og hendes far "tysk" - er det jo muligt at søgningen efter Moster Lütsow skal foregå i Sydslesvig. Desværre er der så mange stavemåder af navnet at det komplicerer det hele.

Til Finn
Tak for afskriften af DDA - nu ved jeg da at jeg har den rette Valentin Frederik og hvad hans mor hedder. Så måske kan det også være muligt at finde hendes søskende - eller hendes forældre som jo i så fald er mormor og morfar til Anne Marie Behr.

Det kunne også tyde på at Valentin Frederik Lütsow den ældre og hans hustru Anne Marie Lütsow er i slægt med hinanden - da man jo på det tidspunkt ikke brugte mandens navn.

Som du sagde - det er en svær nød at knække -

Hilsen fra Elizabeth i Vermont
Valg:

Dato: 25/07-07 14:19

Hej igen

Anna Margrethe er desværre ikke nævnt andetsteds i nogle af de kendte linjer, men det lugter da helt klart af indgifteri.

Fortsat god jagt smiling smiley

Venlig hilsen Finn

Valg:

Indsendt af: regelsen

Dato: 25/07-07 14:47

Fra: "Skjulte kvinder" 1791-1890 ; zau & zow

Lützau Charlotte Henriette 1787-1829 gm C. H. Kindt B 49
Lützau Henrikke Ottine 1803 gm Berg - Vægterinsp. A 49
Lützau Frederikke Christine 1881 enke C.G. Schmidt B 49
Lützau Major 1862 svsn Else Marie Borberg Ra 114
Lytzau M.L.E. 1842 dtr Anna Cat. Arentz B 338

Lützow C:A: 1797 mor Adam Fr. Lützow A 299
Lützow Charlotte Amalie 1749-1817 enke J.H. Lützow B 33
Lützow Eleonore 1890 enke A.F. Tscherning B 156
Lützow Gerhardine 1863 niec Karen Tresenreuter B 227
Lützow Marie -1830 gm E.P. Tscherning A 32
Lützow Marie -1886 Dorus Wilh. Ehlert B 95
Lützow Sara Christine 1779-1853 gm Løvmand A 65

Mvh
regelsen
Valg:

Indsendt af:

Dato: 25/07-07 17:25

For mig at se mangler du en Frk. Lützow (moster) gift med en Behr.

Jeg har prøvet mig lidt frem, og det ser ud til, at de to slægter ofte har tætte forbindelser.

Om du kan bruge noget af det, jeg har fundet, ved jeg ikke - men du får det alligevel. Det kunne jo være:

Behr, Joachim Ehrenreich, død 1768, Amtmand. Han var Søn
af Marskal hos Prins Carl, Georg Christopher B., blev
Hofjunker 1735, Kammerjunker 1741, Kammerherre 1752,
Amtmand i Aabenraa og Løgum Kloster 1756, Ridder
af Danebrog 1767.
Han var gift med
Margrethe Hedvig v. Lützow.

Adresseavisen 1768 Nr. 151.

Herfra: [runeberg.org]

Og fra FamilySearch:

Joachim Ehrenreich von Behr
Birth: 4 Jul 1717 Nustrow
Death: 1768 Apenrade
Father: Georg Christoph von Behr
Mother: Abigail von Wedel
Marriage(s)
Spouse: Margarethe Hedwig von Lützow
død 10 nov 1790 Nustrow, Mecklenburg-Schwerin, Germany
Marriage: 25 Feb 1757

------------------------

Magnus von Lützow, auf Bakendorf, Goldensee, Niendorf, Hauptmann z.Plau °1564 +10.4.1630 x 29.4.1601
Gm Dilliane von Behr, adH Hügeldorf °28.4.1581+Lübeck 9.5.1645>MEC III.19

Herfra: [worldroots.com]

(ses også som Deliana von Behr Her: [www.roskildehistorie.dk] )

Se også nogle Behr her: [home.foni.net]

Og Behr og Lützow her: [www.stammbaum-ahnenforschung.de]

v.h.
Thestrup-Bjørn
Medlem af DIS-Danmark fra 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper
Valg:

Indsendt af:

Dato: 25/07-07 22:15

Hej igen

Tak for listen af "skjulte kvinder" med navnet Lütsow - desværre er de damer født efter hende jeg leder efter. Hun er født før 1675-80.

I Stammbaum-ahnenforschung siden fandt jeg en Frederich Von Behr - Kommandant vin Hildesheim - gift med Sophie Elisabeth .... Desværre uden nogle former for rstal.

Alligevel smager det lidt af fisk..

Anne Marie Behr og Ludvig Vauverts børn fik følgende navne,

1) Jacob Ludvig - (Ludvig fra den franske side - dansk/norsk form)
2) Frederick - Kunne det være navnet på Ane Maries far.
3) Johan Ulrik - ikke franske navne - kunne også komme fra Lütsob Behr siden

Pigerne hed
Dorthe Marie
Lisbeth Christine

Nogle af disse navne må gå igen hos bedsteforældre eller oldeforældre.

Det er som at lede efter en nål i en høstak

Mange hilsner og tak fra Elizabeth i Vermont
Valg:

Indsendt af:

Dato: 13/02-11 09:32

Hej Elisabeth.

Er det slægten bl.a. tilbage i 1615 med Anna von Lützow (Levetzau) (16809) med Henning Von der Osten) www.stromsnes.info) hvor slægten du søger ??

Via Tillitse kirke finder du våbenskjold til Behr/Bahr/Båhr - slægten - den gående bjørn.(Det vidste du måske) bl.a. Pommersk/dels Preusisk/Rostock historie med mere i Tyskland, og nævnes dansk og svensk kongehuse og Paverne.

Jeg vil anbefale dig at læse om Jahrbücher des Vereins fåur Mecklenburgische Geschichte, med de forskellige fürste og kongehuses historie, bl.a. om, at i år 1524 blev prinsesse Ursula von Meklenburg, datter af Hertug Heinich - prior Marquard Behr og hans konvent (Karteauserkloster) opdrog prinsesse Ursula.

Bl.a. nævnes om Hertugerne bl.a. Magnus af Mecklenburg, Kong Albert og hans hustru Agnes. Bla. nævnet Marie af Arensböck gift til Claus.

DU MÅ (OG andre der kan hjælpe mig videre med slægten Marquard von Behr) må gerne skrive til mig - gerne på min mailadresse, der skulle stå åben her i dette forum.

Der er også henvisning til Rudloff, Mecklenburgische Geschichte Bd. 3.Krabbe. Universitet Rostock / dansk adel før 1700. Marquard von Bahr, den sidste Prior af Marienehe Charterhouse.

JEG MODTAGER MEGET MEGET GERNE (også til min e-mail - se ovenover) HENVISNINGER SELV/el. yderligere besked om sådanne og andre informationskilde/henvisninger til mere Behr/Bahr slægt - hvis nogen har slægtstavler fra Von Behr slægten.
Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr

Redigeret 3 gang(e). Sidst ændret 13/02/11 10:03 af Lise Østerberg-Bahr.
Valg:

Indsendt af:

Dato: 02/02-12 11:11

uhm.... jeg får jo aldrig noget svar... Gad vide om man er gået hver for sig igen, med egne yderligere ekstra tilbageholdte oplysninger.

Så er det måske SLUT - PRUT - FINALE tid.

GOD SOMMER
Lise Østerberg Bahr
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.