Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Lindgaard, Lindegaard

Indsendt af: dn08401

Dato: 24/07-07 07:39

Er det noen som kjenner til om etterkommere av Lindgaard eller Lindegaard slo seg ned i Trøndelag, Norge, på 1800-tallet? - Likeså om dagens danske familier Lindgaard og Lindegaard har samme opphav - er i familie med hverandre?
Valg:

Re: Lindgaard, Lindegaard

Indsendt af: Birte Holst

Dato: 26/07-07 01:04

Hej Randolf!

Lindegaard er ikke et ualmindeligt navn på dansk.

Lind er et træ, som var meget almindeligt i Danmark.

Derfor hed mange gårde "Lindegård", og mange tog navn efter deres gård.

Mvh
Birte
Valg:

Dato: 26/07-07 06:35

Hjertelig takk for svaret - Vi har vel noe lignende på norsk også, f.eks "Lund" som finnes og brukes over hele landet. Men er det noen som forsker på noen av Lindgaard-slekt og som vet om noen med dette navnet slo seg ned i Trøndelag?
Valg:

Indsendt af: Lis Borgaard

Dato: 26/07-07 06:36

Hej Randolf

Hvad hedder den person Lindgaard/Lindegaard du efterlyser, som drog til Norge.

Med venlig hilsen
Lis Borgaard
Valg:

Dato: 26/07-07 06:50

Jeg etterlyser aner til Hans Johnsen Lindgaard/Lindegaard som ble født 1789 i Beitstad sogn i Norge. Han gikk underoffiserskolen i Trondhjem under navnet Johnsen, men brukte senere navnet Lindegaard og Lindgaard. Det har ikke lyktes meg å finne en eneste gård i Trøndelag med dette navnet, derfor lurer jeg på om han har hentet navnet fra forfedre i f.eks Danmark. Hans Lindgaard slo seg ned i Troms, Nord-Norge og har stor etterslekt.
Valg:

Indsendt af: Lis Borgaard

Dato: 27/07-07 12:30

Hvad hed forældrene til Hans Johansen Lindgaard.

Mvh. Lis Borgaard
Valg:

Dato: 30/07-07 08:28

Jeg har vært ute og reist og har ikke hatt tilgang til internet. Takkfor svar. Jeg vet dessverre ikke noe om Hans Lindgaards foreldre. I kirkebok for Lenvik (Nord-Norge) finner jeg denne vielse:
21. nov. 1822: Brudg.fornavn Hans, Efternavn Johnsen, Bosted Lindgaard, F.aar/alder 36 aar, Stilling Ungkarl og Tømmermand.
Bruden Johanna Hansd, 20 aar. Ingen fedre er oppgitt for noen av dem.

Året etter har paret dette barn til dåp:
27. juli 1823 Anna Regina f. 12. juli 1823.
Far: Hans Johnsen Lindegaard. Moder Johanne Hansd.
Iflg vielse skulle Hans være født 1886.

I folketelling 1865 finner jeg Hans Lindgaard f 1888 i Beitstad pr.gjeld.
Men det har ikke lyktes meg å finne noen Hans Johnsen i de tilgjengelige kirkebøker.
Derfor er det jeg tror at Hans er av dansk opprinnelse gjennom sin mor, - men som sagt jeg vet ikke noe om det, men vil være svært takknemlig om noen kunne hjelpe meg videre.
Valg:

Indsendt af:

Dato: 03/08-07 21:05

Lindegaard er bl.a. en godsejerfamilie fra Lykkesholm gods på Fyn.1.generation er Tyme Lindegaard 1490 - 1555 2 gen. knud Lindegaard 1535-1581. 3.gen. Lauritz
Knudsen Lindegaard.1550-1615. 4.gen. Knud Lauritzen Lindegaard 1589-1640. 5.gen.Peter Hansen Lindegaard 1638-1687. 6.gen.Salomon Peter Lindegaard 1689-1757. 7.gen.Otto Lindegaard 1720-1778. 8.gen.Salomon Lindegaard 1765-1825. 9.gen. Otto Lindegaard 1792-1875. 10.gen. Peter Salomon Lindegaard 1832-1916. og slægten går videre men slutter på Lykkesholm gods med salget i 1914.desuden er der er masse Lindegaard i Svendborg som ikke er medlem af godsejer familien.
Med venlig hilsen Hans-Ole Köppen 4600
Valg:

Indsendt af: J.Lindegaard K.

Dato: 22/08-07 10:18

hans-ole köppens indlæg bør nok suppleres, da Svendborg- og Lykkesholmsslægterne kun er sidelinier af den meget gamle Lindegaardslægt, som har sin rod i Odense og Sallinge herred på Fyn. Den ældste Thyme Lindegaard omtales i gildesskråen for Knud Konges Gilde i Odense. Skråen dateres til 1245. Gildet, som er gilde for de sejlende købmænd, svarer "Jordskyld" til ham. I Sallinge herreds arkiv omtales en række Lindegaard-adelsbønder og "Gode mænd" som kgl."sandemænd" og tingsvidner.Det er gennem 14-og 1500-tallet. Derefter optræder de i Odense som kgl.lensmænd og rådmænd fra starten af 1500-tallet til svenskekrigene i 1600-tallet.Fra midten af 1500-tallet optræder de også i København i samme funktioner.
Det drejer sig om dansk ur-adel, der som købmænd markedsførte deres landbrugsproduktion. Det var karateristisk for den såkaldte Odense-adel,som den tyske indvandreadel ikke brød sig meget om.Efter svenskekrigene, som gik voldsomt ud over Odense og Fyn,ernærede de sig som laugsmestre og købmænd ved handske- og fodtøjsfabrikation i Odense. De er lette at følge fra starten af 1700-tallet. De vandrer tidligt ud til Sønderjylland og Vejlekanten - og sikkert også Norge. En Niels Rasmussen Lindegaard dør f.eks 1688 i Bergen. Og det er meget muligt, at andre er rejst til Norge meget tidligere.Det er er derfor vanskelig uden videre at hjælpe Dig. Og til slut : Der er ikke mange med navnet i Danmark idag. Som beskytet navn er"Lindegaard" slet ikke truet gennem antallet. Og de stammer alle sammen fra de ældste med navnet.Det er meget vanskeligt at finde andre mulige oprindelser.
Valg:

Indsendt af:

Dato: 23/08-07 11:14

Til J.Lindegaard K.
Tak for oplysningerne om Lindegård slægten jeg var ikke klar over at Godsejerslægten var i familie med de mange Lindegaard i Svvendborg,det hjælper mig med at finde et tilhørs forholdt til en gammel kolega Kjeld Lindegaard,som jeg ikke har kunne placere i familien
M.v.h.Hans-Ole Köppen, 4600 Køge
Valg:

Indsendt af: Nina Sophie

Dato: 15/02-08 10:46

Har Thyme Lindegaard relation til Thyme-slægten - der bl.a. er registreret i Aalborg i 1702? Dvs. Gottfried Ludvig Thym, Kgl. indrulleret bartskærer...
Hvis du ser under Thyme-slægten her i DIS ... så ser du, at jeg stadig leder og leder efter Gottfried's herkomst!! Så enhver form for info er MEGET VELKOMMEN! smiling smiley

Mvh
Nina Sophie Thyme Møgelberg
Valg:

Dato: 19/02-08 15:29

Til Nina Sophie Thyme Møgelberg!

Har været bortrejst og ser derfor først i dag Din forespørgsel. Det korte svar er : Nej.
I Lindegaardslægten forekommer "Tyme" kun som fornavn. Og kun to gange dokumenteret, i 1243 og 1526. Formodentlig har der været flere i den mellemliggende tid, pestens tid, men efter den anden Tymes død, omkr. 1555, anvendes det ikke igen.
Karakteristisk for slægten i ældre tid er desuden, at den er stærkt knyttet til Fyn og København - den læner sig op ad kongen tilsyneladende.
I det nordlige Jylland optræder Lauritz Lindegaard som kongelig "Sandemand" og tingsvidene i slutningen af 1400-tallet, måske har slægten ejet noget strøgods i nærheden af Randers.Men der er ikke noget som tyder på en udbredelse i det nordlige Jylland.
Jeg håber,Du har held med Din søgen! Dette spor kan Du nok udelukke.

Mvh / J.Lindegaard
Valg:

Indsendt af:

Dato: 19/02-08 17:04

Det bekræfter borgmester Schrums udsagn fra Svendborg (1905): De familier, der ere de ældste i byen ere vistnok Lindegaard, Flindt og Riber (cfr "saa da dandser han Riber Ulv, han var Kongen tro og huld") af folkeviserne,) der alle blomstrerede for 200 Aar siden. Af senere datum ere familierne Baagøe og Krøyer".

mvh
Hans
Valg:

Indsendt af: Nina Sophie

Dato: 19/02-08 19:38

Tusind tak for din tilbagemelding ... på trods af, at den udelukkede mit store håb om at kunne finde "den skjulte dør" til bartskærer Gottfried Ludvig Thym (vielse registreret i Aalborg 1702).

Skulle du imidlertid "på din vej igennem dokumenter, mm." støde på min "tippe", - ja, så hører jeg gerne fra dig igen.

Mvh
Nina Sophie Thyme Møgelberg
Valg:

Dato: 21/02-08 11:07

Dette er en kommentar til J. Lindegaard K:
Viser til flg. setning:
"En Niels Rasmussen Lindegaard dør f.eks 1688 i Bergen"
Mitt spørsmål blir da: Hadde denne Niels etterkommere, og finnes dem i noen tilgjengelige folketellinger?
Samtidig vil jeg få takke alle som deltar og har deltatt i denne for meg interessante diskusjon.
Vennlig hilsen Randolf Lindegård, Norge
Valg:

Dato: 21/02-08 13:05

Til Randolf Lindegård !

Indledningsvis vil jeg lige sige, at jeg først og fremmest har arbejdet med min egen lige linie, for at finde frem til, hvordan jeg selv har fået navnet "Lindegaard". Men på et tidspunkt blev jeg interesseret i baggrunden for navnets udbredelse fra Fyn og ud over Danmark - og Norge.I den forbindelse kom jeg ind på : www.gencircles.com . Og fra denne kilde, som bør kontrolleres, hvis Du vil bruge dette, kan jeg give Dig følgende oplysninger :

Niels Rasmussen Lindegaard er antagelig født ca.1640, og han var søn af Rasmus Lauritzen Lindegaard ( født ca.1595 ). Denne var søn af Lauritz Knudsen Lindegaard ( ca.1550-1615, rådmand i Odense 1589, gift med Ane Nielsdatter), Lauritz var søn af Knud Tymesen Lindegaard ( født ca.1520 i Odense og død 1581 i København, hvor han var rådmand og forstander for Almindeligt Hospital, gift med Ane Jensdatter ). Knud var søn af Tyme Lindegaard ( ca.1490-1560, Lensmand på Skt.Jørgen i Odense ,og han flytter antageligt med Knud til København, da han bliver forstander på Alm.Hospital. Efter 1555 er han i hvert fald ikke mere i Odense ).
Det skulle kunnne give Dig en opfattelse af, hvordan NRL passer ind i slægten.

Niels Rasmussen Lindegaard bliver gift med Abigael Pedersdatter Lem (født 1657) i Bergen 09.07.1679.

I ægteskabet fik de følgende børn :
1) Rasmus Lindegaard, født 19.03.1680 i Bergen.
2) Peder Lindegaard, født 14.11.1681 i Bergen.
3) Abel Lindegaard, født 27.11.1682 i Bergen.
4) Christian Lindegaard, født 16.06.1684 i Bergen.
5) Ludvig Lindegaard, født 12.09.1685 i Bergen.
6) Karen Nielsdatter Lindegaard, født 03.11.1686 i Bergen.
7) Nielske Marie Lindegaard, født 12.04.1688 i Bergen.

Jeg håber, at dette er et tilfredsstillende svar og spor for Dig. Men som sagt, jeg har ikke selv arbejdet med denne linie.

Med venlig hilsen / Jens Lindegaard
Valg:

Dato: 21/02-08 13:43

Kjære Jens Lindegård - Hjertelig takk for din vennlighet imot meg ved å gjøre meg delaktig i din kunnskap.
Tusen takk.
Hilsen Randolf
Valg:

Indsendt af: Svend Hinrichsen

Dato: 15/02-09 10:21

For fuldstændighedens skyld vil jeg gerne nævne, at jeg i min slægt er stødt på Laurids Lindgaard, der er født omkring 1727. Han var kongelig birkedommer på Læsø, og blev begravet 27.04.1795 i Byrum på Læsø. Hilsen Svend Hinrichsen.
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.