Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Dorthe Olufsdatter - død i Bratbjerg, Tranum, Øster Han ?

Indsendt af: Mette Broberg

Dato: 05/07-07 19:34

Hej

Jeg søger efter skifte efter Dorthe Olufsdatter, der boede i Bratbjerg gaard i Tranum sogn. Dorthe var gift første gang med Christen Iversen i Bratbjerggaarde. Efter hans død i 1743 giftede hun sig med Niels Pedersen Telling af Bratbjerggaarde.

Jeg kan ikke finde hende død i Tranum eller Lerup sogn (har gennemset alle døde i perioden 1743-1773 for begge sogne 2 gange - men jeg kan selvfølgeligt være "blind"). I hvert fald må hun være død før 1772, hvor Niels Pedersen Telling i Bratbjerggarde gifter sig med Maren Laursdatter.

Skiftet efter Niels Pedersen Telling findes under Bratskov. Men det jeg er interesseret i er skiftet efter Dorthe Olufsdatter.

Er der nogen, der kan hjælpe ?

Venlig hilsen
Mette Broberg

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 06/07/07 12:46 af Mette Broberg.
Valg:

Re: Dorthe Olufsdatter - død i Bratbjerg, Tranum, Øster Han ?

Indsendt af: Alice Vels Christensen

Dato: 06/07-07 12:34

Hej.

Se om der skulle være noget at hente her.
[rigmornoergaard.tripod.com]

Vh

Alice

?Svar via Private beskeder? besvares ikke.
Brug evt. min mail ad. her.
Valg:

Dato: 06/07-07 12:50

Hej Alice

Jeg har kigget på Rigmor Nørgaards udmærkede navneregistre til skifteprotokoller - den eneste Dorthe Olufsdatter, jeg kan finde der, er desværre ikke hende jeg søger, men en anden Dorthe fra samme sogn og samme tidperiode, men gift med to andre mænd end min Dorthe.

Du skal dog have tak for dit svar.

mvh
Mette
Valg:

Indsendt af: Lillian Larsen

Dato: 06/07-07 19:20

Hej Mette

Bratbjerggaarde hørte under Bratskov - der er ingen skifter før 1763.

Hilsen Lillian
Valg:

Dato: 06/07-07 19:53

Hej Lillian

Tak for dine oplysninger. Jeg frygter jo netop, et sort hul her. Problemet er, at jeg heller ikke kan finde Dorthe død ifølge kirkebogen.

Det jeg forsøger at få be- eller afkræftet er, at den Kirtsen Christensdatter, der i 1761 i Tranum gifter sig med Christen Jensen af Hjortdal Hedegaard, er datter af Christen Iversen og Dorthe Olufsdatter i Bratbjerggaarde.

For tesen taler:

Ved vielsen i 1761 kaldes hun Kirsten Christensdatter af Bratbjeggaarde - et af vidnerne er Niels Peders (muligvis Niels Pedersen Telling - Dorthe's anden mand - og evt. Kirsten stedfader)

Kirsten og Christen flytter senere til Vestermølle i Lerup sogn, og Kirsten gifter sig efter Christen Jensen's død i 1766 med Jacob Jespersen af Mølgaard i Lerup sogn.

I 1768 får Kirsten sit 4. barn en søn Christen - Ved hans fødsel er vidnerne bl.a. Niels Pedersen i Bratbjerggaarde og Iver Christensen i Bratbjerg (muligvis stedfaderen og broderen)

Kirsten dør i Lerup sogn i 1798 - 62 år gammel - og er således født omkring 1736.

Netop i 1736 får Christen Iversen og Dorthe Olufsdatter i Bratbjerggaarde en datter Kirsten.

Jeg synes, jeg har et godt grudlag for antagelsen om, at Kirsten er denne datter, men det ville jo være rart at få det fuldstændigt afklaret via et skifte eller lignende.

Hvis der er nogen, der kan hjælpe med Dorthes død, skifte eller på anden måde kan be- eller afkræfte om Kirsten er datter af Christen Iversen og Dorthe Olufsdatter, vil jeg være uhyre taknemmelig.

mvh
Mette
Valg:

Dato: 07/07-07 17:24

Hej Mette

Tranum 1766 Dom 12 p Trinitatis?? meget utydelig da det er papirkopier jeg har
Peder Nielsens Hustru Dorethe Olesdatter fra Eistrup 49 Aar.

Hilsen Lillian
Valg:

Dato: 07/07-07 18:25

Hej Lillian

Tak for dit besvær med at finde det.

Den Dorthe, du har fundet er desværre ikke min Dorthe. Den Dorthe du har fundet, er den samme, hvis skifte findes under Bratskov.

6. okt. 1767 fol. 52b skifte efter afg. Dorthe Olufsdatter, gift med Peder Nielsen i Eistrup. Hendes børn med 1. ægtemand Peder Laursen: Margrethe Pedersdatter, 29 år, Anne Pedersdatter, 14 år, Dorethe Pedersdatter, 7 år, hvis værge er Peder Olufsen i Eistrup.

Denne Dorthe var først gift med Peder Laursen i Ejstrup og senere med Peder Nielsen.

mvh.
Mette
Valg:

Indsendt af: K. Thidemann

Dato: 08/07-07 12:55

Hej Mette

Jeg ved ikke om dette kan bruges?

Tranum 1686-1742, Øster Han herred, Hjørring amt, HMB C 90-1, kort 4/5, side 101
Døbte: 1727 Festo Annun Giationis
Mogens Christensen og Mette Søfrensdaaters barn i Tranum døbt og
kaldet Christen
Maren Christensdatter i Bratbjergg. bar det
fadderne Ifver Christensen i Bratbjerg, Christen Iversen ved kirken i Tranumb.,
Christen Søfrensen i Tranumb., Anne Jensdaater ibd. Dorthe Olufsdaater i Ejstrup.

[home1.stofanet.dk]
Valg:

Dato: 08/07-07 16:20

Hej Mette

Har jeg misforstået - du skriver at Christen Iversen og Dorthe Olufsdatter får døbt en datter Kirsten i Tranum (1736) den Kirsten er datter af Iver Christensen og Gertrud Jensdatter og er mine aner.

Hilsen Lillian
Valg:

Dato: 08/07-07 17:20

Hej Lillian

Nej du har ikke misforstået mig.

Jeg har set, at der fødes en Pige Kirsten med forældrene Iver Christensen og Gjertrud Jensdatter, men tre-fire navne længere ned på samme side af kirkebogen døbes også en pige Kirsten med forældrene Christen Iversen og Dorthe Olufsdatter af Bratbjerggaarde.

Det er altså ikke altid lige let, når alle navnene minder om hinanden.

Hej Ketty

Jeg har "luret" den fødsel på din hjemmeside. Og jeg er da helt sikker på, at jeg på sigt kan bruge oplysningerne. Lige nu drejer det sig imidlertid om at koble Kirsten Christensdatter til hendes mulige forældre Christen Iversen og Dorthe Olufsdatter.

Er der nogen af jer, der kunne have en idé til, hvad jeg kan gøre for at få bekræftet dette slægtforhold - når nu jeg ikke kan finde et skifte.

Mvh.
Mette
Valg:

Dato: 09/07-07 06:54

Hej Mette

Aalborg Stifts Ægteskabsbevillinger: 22/8 1732 Christen Iversen og Dorethe Olufsdatter af Tranum Sogn, maa i ægteskab sammenkomme, skønt de er udi tredie led forbundne.

Hilsen Lillian
Valg:

Dato: 09/07-07 21:19

Hej Mette

Har du fundet broderen der ser ud til at være født 1734 og død 1812 - jeg kan desværre ikke finde skiftet på Rigmor Nørgaard's side.

Iver Christensen (p)19 Jun 1812 Bratberg, Bratskov, Vester Han, Thisted 34 1810-1849 /
041555 Book 2 (S) Maren Christensen

1. Iver Christensen - International Genealogical Index
Gender: <Male> Birth: 10 JAN 1734 Of, Tranum, Hjorring, Denmark

2. IVER CHRISTENSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 01 JAN 1734 Tranum, Hjorring, Denmark

3. KIRSTEN CHRISTENSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 05 AUG 1736 Tranum, Hjorring, Denmark

4. Kirsten Christensen - International Genealogical Index
Gender: <Female> Birth: 05 AUG 1736 Of, Tranum, Hjorring, Denmark

5. Iver Christensen - International Genealogical Index
Gender: Male Birth: About 1733 Bratbjerggaarde, Tranum, Hjorring, Denmark

[home1.stofanet.dk]
Valg:

Dato: 10/07-07 17:25

Fandt Iver Christensens død 1812 (Tranum - Lerup 1742-1814 opslag 479)

Juli den 5. Iver Christensen i Bratbjerg 78 aar gl.
--------------------------------------------------------
Det tyder jo på det er ham der er født jan. 1734.

Måske er det ham der bliver viet 1766 Tranum se opslag 396 i ovennævnte kirkebog.

Iflg. FS skulle de få en datter med navn Dorthe 19 marts 1775, men dette barn kan jeg ikke finde omkring opslag 170 - 175 i samme kirkebog.

[home1.stofanet.dk]
Valg:

Dato: 10/07-07 18:34

Hej Mette

Så har jeg næsten fundet bevis for at Iver Christensen og Kirsten Christensdatter er søskende. Børn af Christen Iversen og Dorthe Olufsdatter.

Iver Christensen har en datter DORTHE til dåben 1775 AO Tranum 1742 - 1814(opslag 171 HØJRE side)

Her er Jacob Jespersens kone af Lien? fadder. Det må jo være Kirsten Christensdatter.
------------------
Et barn mere Christen 1773 - opslag 167 HØJRE side

Jacob Jespersens hustrue på Line? bar barnet
------------------

Pas på flere sider i kirkebogen er scannet forkert - der fremkommer 2 sider på et opslag og een på andre.

[home1.stofanet.dk]

Redigeret 3 gang(e). Sidst ændret 10/07/07 18:57 af K. Thidemann.
Valg:

Dato: 10/07-07 19:11

Hej Ketty

Tusind tak for dine opslag.

Jeg har lige selv brugt tid på opslagene på mikrokort og du har helt ret. Ved Dåben for Iver Christensens børn Christen og Dorothe, er "min" Kirsten Christensdatter den der bær barnet, hvilket jo blot bestyrker, at hun må være Ivers søster.

Iøvrigt har jeg fundet en fødsel så sent som i 1764, hvor et af vidnerne er Niels Pedersens Kone Dorethe Olesdatter. Dorthe Olesdatter lever altså så sent som 1764, men i 1768 optræder hun ikke blandt vidnerne ved dåben for Iver Christensens første barn - det gør derimod Niels Telling. Dette kunne jo tyde på, at Dorthe er død i perioden 1764-1768 - men så burde hendes skifte vel findes under Bratskov, der starter i 1763.

Har i kendskab til, om der kunne være andre godser, der er relevante.

mvh.
Mette
Valg:

Dato: 10/07-07 21:02

Hej Mette

Jeg vil stadig antage det drejer sig om Bratskov god.

Jeg finder her et skifte efter Dorthe Olufdatters anden mand (her med hans anden kone) - prøv at finde skiftet, for Iver optræder åbenbart også.

Bratskov
3. sept. 1776 fol. 260b skifte efter afg. gårdfæster Niels Pedersen Telling i Bratbeggaarde, Tranum sogn, gift med Maren Laursdatter, hvis laugværge er Gregers Pedersen af Brovst. Børn: Christen Nielsen, 3 år, og Peder Nielsen, 2 år. Født værge afdødes broder Jens Pedersen af Bratberggaarde, desuden beskikkes Iver Christensen af Bratberg. Enken gifter sig med Anders Bendsen.

[home1.stofanet.dk]

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 10/07/07 21:03 af K. Thidemann.
Valg:

Dato: 11/07-07 16:38

Hej Ketty

Du har nok ret. Jeg bliver nødt til, at gennemse de skifter jeg rent fatisk kan finde i familien.

Jeg har faktisk på et tidspunkt haft fat i skiftet efter Kirsten Christensdatter under Vester han herred, men jeg nåede ikke at få afskrevet det hele og på det tidspunkt lagde jeg selvfølgeligt ikke mærke til om Iver Christensen evt. skulle være omtalt.

Det må så vente til jeg kan få arrangeret et arkiv-besøg.

Tusind tak for hjælpen

mvh
Mette
Valg:

Dato: 14/07-07 13:42

Hej Mette

Har du set at Christen Jensen Hedegaard og Kirsten Christensdatter får to børn i Hjortdal sogn????

Tranum 1758 1/12 Laust Christensen og Dorethe Olesdatter i Br.gaarde-Forlconfused smileyøren Madsen og Eric Bertelsen???

Hilsen Lillian
Valg:

Dato: 14/07-07 18:51

Hej Lillian

Jeg har de to børn fra Hjrotdal sogn, men deres dåb giver ikke megen hjælp til, at finde ud af, hvem Kirsten Christensdatter er. Dog er der en Laurs Iversen, der er fadder ved den ene dåb.

Problemet er, at jeg tror min teori om Dorthe Olufsdatter og Christe Iversen holder, jeg skal bare bevise det.

Dorthe er åbenbart en ganske populært navn i Tranum, og en del Ole'r kaldte deres døtre for Dorthe.

Forløbigt er der tre, der kan være vanskelige at holde ud fra hinanden. Dorthe 1. er "min" Dorthe - Dorthe 3. er hende du har fundet en vielse for:

Dorthe Olesdatter 1.

1733
d. 4 Septembr. Christen Iversøn af Bratbierggaarde og Dorothe Olufsdatter af Ejstrup trolovede.
Søndag efter Alle Helgenes Dag Samme personer Viede.

1743
Dom. 4 post Trin.
Niels Pedersen Telling og Dorthe Olesdatter trolovede - Bratbierggaarde. forlovere Laurids Nielsen i Bratbierggaarde og Jens Olesen i Eistrup.

Onsdagen d. 23 Oct.
Niels Pedersen Telling og Dorothe Olesdatter i Bratbierg Gaard ægteviede

Dorthe Olesdatter 2.

1744

Torsdagen d. 19 Augusti
Peder Lausen og Dorothe Olufsdatter i Eistrup trolovede forlovere vare Jens Christensen og Jens Olesen begge i Eistrup.

Søndagen 23 post Trin
Peder Lausen og Dorothe Olesdatter fra Eistrup ægteviede

25. apr. 1765 fol. 28 skifte efter afg. Peder Laursen i Eistrup, gift med Dorthe Olufsdatter, hvis lavværge er hendes broder Peder Olufsen af Eistrup. Deres børn: Margrethe Pedersdatter, 17 år, Anne Pedersdatter, 13 år, Dorthe Pedersdatter, 7 år. Børnenes værge Christen Jensen ibidem.

1767
Festo Visit. Mariæ
Peder Nielsen P--eland fra Tranum Strandgaard og Enken i Eistrup Dorothe Olesdtr trolovede

Søndagen d. 2den Octobr.
Peder Nielsen P--eland og Enken Dorothe Olesdatter ægteviede.

6. okt. 1767 fol. 52b skifte efter afg. Dorthe Olufsdatter, gift med Peder Nielsen i Eistrup. Hendes børn med 1. ægtemand Peder Laursen: Margrethe Pedersdatter, 29 år, Anne Pedersdatter, 14 år, Dorethe Pedersdatter, 7 år, hvis værge er Peder Olufsen i Eistrup.

1767
Dom 12-- p. Trin. Peder Niels Hustrue Dorothe Oledtr fra Eistrup 29 Aar.

Dorthe Olesdatter 3.

1758

Fredagen 1. December Laust Christensen Janum og Dorothe Olesdtr i Br. gaarde trolovede. Forlovere Søren Madsen og Eric Berthelsen.
1759 Festo Purific ægteviede

31. juli 1773 fol. 151 skifte efter Lars Christensens afd. hustru Dorethe Olufsdatter i Svenstrup. Deres børn: Olle Larsen, 13 år, Dorethe Larsdatter, 6 år, Maren Larsdatter, 2 år

10. maj 1775 fol. 222 skifte efter afd. huskone Karen Madsdatter i Tranum sogn og by. Børn: 1. Laurs Ollesen i Bratbergaarde 2. Mads Ollesen og 3. Jens Ollesen, begge i Øster Svenstrup 4. Christen Ollesen på Kjæret i Lild sogn 5. Anne Olufsdatter, 50 år, hjemme 6. Dorthe Olufsdatter, forhen gift med Lars Christensen i Øster Svenstrup, død og efterladt sig Olle Laursen, 14 år, Dorthe Laursdatter, 5 år, Maren Laursdatter, 3 år.

For at få afklaret om Dorthe 1. er mor til min Kirtsen Christensdatter, må jeg nok som Ketty skriver til at gennemgå skifteprotokoller for de medlemmer i familien som jeg kan finde.

mvh.
Mette
Valg:

Indsendt af: Jens Brix Nielsen

Dato: 18/07-07 19:22

Hej Mette !

Det er desværre ikke muligt at finde skifte efter Dorothe Olufsdatter, jeg har prøvet alt.

Jeg kan citere hvad der er skrevet i Slægtsbogen, for efterkommere efter Lars Andersen Mose, gårdejer i Bratbjerg Gårde, Tranum sogn, Bind 1 Anetavle.

nr 28 - Christen Iversen, er født 1695 i Bratbjerggårde, og død samme sted og blev begravet den 9. januar.
Han blev døbt den 14. maj 1695. Anne Greensdatter bar ham, og Mette Ivers stod hos, medes Lars Iversen fra Attrup og Niels Andersen samt Christen Christensen af Bratbjerggårde var faddere.
Christen Iversen blev trolovet den 4. september 1733 og gift den 8. novemver samme år i Tranum med

nr. 29 - Dorothe Olufsdatter, hun er født 1700, i Tranum sogn, og hun er død før 1771, men hendes død er forgæves søgt fundet.
Hun blev døbt den 7. januar, båret til dåben af Anne Lauridsdatter fra Jegerum, fadere var Christen Nielsen i Ejstrup, Niels Lauritsen i Bratbjerg, Christen Thomsen i Svenstrup og Dorothe Jensdatter i Jegerum.
Dorothe Olufsdatter blev gift anden gang den 23. oktober 1743 i Tranum med Niels Pedersen Telling.

mvh
Jens Brix Nielsen
Valg:

Dato: 20/07-07 15:31

Hej Jens

Tusind tak for dine oplysninger, selvom jeg jo ikke er så glad for at høre, at skiftet ikke kan findes.

Men det nogle gode oplysninger fra slægtsbogen. Den må jeg se at få fat på. Jeg kan da se, at navnet Lars Iversen optræder ved Christen Iversens dåb, ligesom der er en Laurs Iversen tilstede ved dåben af et af de børn "min" Kirsten Christensdatter får i Hjortdal sogn.

Jeg bliver nødt til at høre, om der er en særlig årsag til, at du har ledt efter skiftet efter Dorthe Olufsdatter.

Mvh
Mette
Valg:

Indsendt af: allang

Dato: 22/08-07 15:28

Jeg har et senere anepar i Bratbjerggaard Lars Olesen og Maren Andersdatter de ses i FT 1787 men han er død inden 1801.
Jeg er af den opfattelse at han er sønnesøn af Oluf Lauersen sammestedt via bindeledet Karen Madsdatter, sal. Oluf Laursens enke i Bratbjerggaarde (der nævnes i skifte i Bratskov (22. aug. 1769 fol. 75).
Men jeg har ikke kunne bekræftige min tese - og dersom det ser ud til at være samme lokalitet og samme klingende navne - kan i måske bidrage med slægtsformindelserne og dokumentationerne til disse ?

Venlig hilsen
Allan Øer Gøttrup
Aalborg
Valg:

Indsendt af: allang

Dato: 04/05-10 08:05

Det var så ikke tilfældet
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.