Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Gå til side: 1 2 3 Næste

Aktuel side: 1 af 3

Ib Pedersen bor 1796 ved Assing Kirke

Indsendt af: Bent Skaarup Pedersen

Dato: 23/05-07 10:00

I skiftet efter Peder Larsen i Borris 1796 kan man se, at han ikke efterlader sig børn, så arven går til søskende og søskendebørn.
I den forbindelse nævnes "Ib Pedersen ved Assing Kirke", men hvem er han ? Der er åbenbart flere at vælge imellem, men det skulle vel gerne være med en moder, der hedder Larsdatter ?
Men er det ham i Hvedde eller Agersig ? (eller Skærbæk eller Høgild ?)

Med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen
Valg:

Re: Ib Pedersen bor 1796 ved Assing Kirke

Indsendt af: Mona Fabricius

Dato: 23/05-07 12:49

hej
jeg kan ikke sige hvem det er der er den rigtig. men
når jeg læser "Ib Pedersen ved Assing Kirke", så tænger jeg på de huse der ligger lige rund om kirken. derer ikke så mange vilken du kan se på www.kms.dk under kort før og nu.
assing kirke er sogne kirke for kibæk by som liger lige nord for så han stå i folketælling for kibæk.1801.
mvh mona fabricius
Valg:

Dato: 23/05-07 12:52

hej igen
fant lige denne

Samtlige personer i husstanden

ringkoebing, Hammerum, Assing, Over Kirkegaard, , 3, FT-1801, A0972
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ib Pedersen 81 år gift mand husmand uden jord, aftægtsmand
Appelone Andersdatter 70 år gift kone
Ane Ibsdatter 26 år ugift datter
mvh mona fabricius
Valg:

Dato: 23/05-07 12:55

hej igen
en meger

Samtlige personer i husstanden

ringkoebing, Hammerum, Assing, Overkirkegaard, , 29, FT-1787, A0971
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Ib Pedersen 60 år gift mand bonde og gårdbeboer
Apelone Andersdatter 46 år gift kone
Jacob Ibsen 30 år ugift søn driver avlen
Anne Cathrine Ibsdatter 16 år ugift datter
Anne Ibsdatter 12 år ugift datter
Michel Andersen 50 år gift mand husmand, går i dagleje
Dorethe Sørensdatter 52 år gift kone binder strømper
Svend Jensen 60 år gift mand husmand
Anne Jensdatter 52 år gift kone
Ellen Marie Svendsdatter 3 år ugift datter
Jens Nielsen Alle 57 år gift mand kirketjener
Karen Christensdatter 50 år gift kone
Anders Jensen 12 år ugift søn
Apelone Jensdatter 5 år ugift datter
Maren Jacobsdatter 20 år ugift tjenestepige

mvh mona fabricius
Valg:

Indsendt af: Alice Vels Christensen

Dato: 23/05-07 13:12

Hej.

Prøv på Google at skrive - ib pedersen+assing

Måske noget du kan bruge.

Vh

Alice

?Svar via Private beskeder? besvares ikke.
Brug evt. min mail ad. her.
Valg:

Dato: 23/05-07 13:47

Det er gode bud, og også ham jeg rent umiddelbart valgte - men diverse hjemmesider er ret enige om, at faderen hed Peder Jensen og at moderen var en Jacobsdatter - men jeg skal bruge en mor, der hedder Lars/Laursdatter !

Desuden er han umiddelbart lige gammel nok til at være søskendebarn af een, der dør 1796 ?

mvh Bent
Valg:

Indsendt af: Arne Feldborg

Dato: 23/05-07 17:43

Bent Skaarup Pedersen skrev:
-------------------------------------------------------
> Det er gode bud, og også ham jeg rent umiddelbart
> valgte - men diverse hjemmesider er ret enige om,
> at faderen hed Peder Jensen og at moderen var en
> Jacobsdatter
>
Det er nok en sandhed med modifikationer. Der har været en del forkerte oplysninger fremme om netop Ib Pedersen i Over Kirkegaard. Bla. er Fredericia firmaet kørt helt af sporet i den sag.

Mig bekendt kendes Ib Pedersens mor ikke.! Jeg er pt. uden internetforbindelse derhjemme og sidder derfor ude i byen et sted. Men jeg vil lige se om jeg kan finde ud af noget når jeg kommer hjem, og vender så tilbage (i morgen).

Jeg vil nemlig ikke udelukke muligheden for, at det kunne være en slægtning til Ib Pedersens mor du har fundet, og det kunne jo være meget interessant.

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Dato: 24/05-07 07:19

Arne Feldborg skrev:

> Jeg vil nemlig ikke udelukke muligheden for, at
> det kunne være en slægtning til Ib Pedersens mor
> du har fundet,
>
Det må jeg så tage i mig igen. Men det bliver det nu ikke mindre spændende af.

Det er godt nok et meget interessant skifte du der har fundet. Jeg tror det kaster lys over nogle hidtil uafklarede spørgsmål. Bemærk iøvrigt, at skiftet findes både i B8-1098-VII og i B8-1095

Først helt generelt.
Foruden de to Kirkegaarde findes der på den tid 3-4 "Huse ved Kirken". Helt almindelige småhuse har det nok ikke været. Sofgnefogederne først Jesper Jensen og senere Jacob Egeris boede der, Hosekræmmeren og kirkeejeren Jens Ahle boeder der, osv. Men når der omtales en Ib Pedersen ved kirken i Assing, så er det helt stensikkert Ib Pedersen i Over Kirkegaard.

De uoverensstemmelser jeg nævnte vedr. hans slægt ligger dog længere tilbage (det er omkring hans farfar). Det ligger fast, at hans far er Peder Jensen i Hvedde født ca 1680 - død før 1742, og at hans mor er ukendt. Formodningen om, at hun skulle væere en Jacobsdatter bygger nok på opkald. Det er sansynligvis rigtig, men mig bekendt ikke bevist. På den anden side er der absolut heller ikke noget der tyder på, at hun skulle være en Larsdatter. Men iøvrigt er hans mor slet ikke interesant i den her sammenhæng.!

Du har formentlig ret i, at Ib Pedersen (født ca. 1721) er for gammel til at hans mor kan være en søster til den afdøde, om end det ikke er umuligt. Men pointen er, at Ib Pedersen arver en broderlod og ikke en søsterlod, og derfor er hans mor uinteressant.

Min teori er, at Ib Pedersen optræder på sin kone Apelone Andersdatters vegne, og at det efter hendes far Anders Nielsen Evig de arver. Når man ser på de navne der ellers optræder i skiftet, så er det vel sansynligt, at han er en bror til flere af de andre nævnte.?

Under alle omstændigheder bringer skiftet nye kilder til forskningen omkring Appelones herkomst, og da hun jo er stammor til en del af Ib Pedersens mange efterkommere kan det jo nok interessere een og anden. Feks. ser det ud til at oprindelsen til navnet Evig skal søges i Egvig i Borris og ikke i Øvig i Skarrild. Jeg er meget interesseret i at høre nærmere, hvis du finder ud af mere omkring den familie.

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Dato: 24/05-07 10:23

Det lyder umiddelbart rigtigt, men det er stadig helt galt med årstallene !

Hvis Ib er født 1721 er det så sandsynligt, at en bror til hans bedstefar først dør i 1796 ?

mvh Bent
Valg:

Dato: 24/05-07 10:50

hej
det er nok ikke sansynlig , men det kan lade sig gøre,
fx Anne føder x antal bør over 20 år.
det frøste barn (Benny 9 kan så være 20 år når anne får sidt sidste barn (christian.)
benny er på det tidspung gamlet nok til at få sidst frøste barn (dorthe)
og er der få år mellen christian og dorthe så er christian ikke så gammel mår han dør i 1796. 1796 - 1721= 75 år + - nogle år så det kan lade sig gøre men om det er dit tilfeld ved jeg ikke .
mvh mona fabricius
Valg:

Dato: 24/05-07 17:13

> Hvis Ib er født 1721 er det så sandsynligt, at en
> bror til hans bedstefar først dør i 1796 ?
>
Jeg mener slet ikke Ib Pedersens forslægt har noget med det her at gøre (medmindre der da også optræde en Evig i den). Det er efter min menig hans anden kone Abelone Andersdatter og hendes slægt det drejer sig om.

Citat: "Min teori er, at Ib Pedersen optræder på sin kone Apelone Andersdatters vegne"

Altså at arven faktisk tilfalder Anders Nielsen Evig. Men da både han og hans kone begge selv er døde på det her tidspunkt overgår arven til deres eneste barn Appelone Andersdatter, som er gift med Ib Pedersen. Det er altså Appelone og ikke Ib der søskendebarn.

Og da det er Ib's anden kone og hun er født ca. 1732 (formentlig som det ældste og eneste barn) kan hendes fars yngre søskende sagtens leve i 1796. Men der skal naturligvis checkes op på hvor gamle de Nielsen Evig'er de nævnes i skiftet er. De er jo alle levende i 1787. Det vil jeg lige se på senere i aften.

Anders Nielsen Evig kan jo ikke være helbror til den afdøde. Men han kunne jo godt være halvbror, og han kunne godt være bror til de andre "Nielsen Evig"er der nævnes.

Og endelig er der jo altid muligheden for, at søskendebarn betyder fætter og ikke nevø. Men jeg mener det ligger fast, at det er Evig navnet og ikke Ib Pedersens forslægt der knytter arvingerne sammen.

Men noget andet der undrer mig er, at ingen af den afdødes to ægteskaber overhovdet nævnes. Selvom de ikke har haft børn må der vel dog have været et skifte efter den første kones død.?

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Dato: 25/05-07 06:00

Hvis Arne Feldborg har ret i, at der er tale om en broderlod til Ib Pedersen ved Assing Kirke - så kunne der jo være en helt anden mulighed - men den forudsætter, at diverse slægtsforskere ikke blot har gættet forkert om navnet på Ibs moder, men også har taget fejl ved faderen !

Altså Ib Pedersen ved Assing Kirke er søn af Peder Larsen fra Gaasdal i Borris !

Men samtidig kan både Peder Jensen og Peder Sørensen jo sagtens begge have en søn, der hedder Ib Pedersen, der er jo rent faktisk 3 i området ved folketællingen 1787. Hvis vi gætter videre, så kunne de jo også være fætre, og have en Ibsdatter som moder !

Arvingerne fra Egvig i Borris ser ud til at være født mellem 1720 og 1730, så Jacob Evig passer ikke rigtig ind,men kunne jo være med til yderligere at indikere slægtsskab mellem disse familier.

mvh Bent
Valg:

Indsendt af: Jens V. Olsen (4000)

Dato: 25/05-07 09:33

Hej Bent

Hvor kan jeg se teksten til omtalte skifte.

Jeg er meget interesseret, da jeg længe har arbejdet med slægterne omkring Ib Pedersen i Over Kirkegaard (min forfader).

Hans familie ses her:
http://home6.inet.tele.dk/jvo/midt-jyl/fam000xx/fam00042.htm>

Med venlig hilsen
Jens V. Olsen
Valg:

Dato: 25/05-07 10:15

Jens V. Olsen skrev:

> Hvor kan jeg se teksten til omtalte skifte.
>
Som nævnt i et tidligere indlæg findes skiftet både i B8-1098-VII og i B8-1095.

Lige så snart min telefonforbindelse bliver iorden igen kan du du se det hammerum-hered.dk

Herom senere.

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 25/05/07 10:42 af Arne Feldborg.
Valg:

Dato: 25/05-07 10:39

> Hvis Arne Feldborg har ret i, at der er tale om en
> broderlod til Ib Pedersen ved Assing Kirke - så
> kunne der jo være en helt anden mulighed - men den
> forudsætter, at diverse slægtsforskere ikke blot
> har gættet forkert om navnet på Ibs moder, men
> også har taget fejl ved faderen !
>
Lad os bruge uddelukkelsesmetoden.

Hvis vi går udfra, at det er Ib Pedersen selv der arver og ikke hans kone Appelone, så må det være ham i Overkirkegaard. Det er for mig at se den eneste man ville angive på den måde, og ham i Agersig er iøvrigt død allerede 1787.

Ibs mor kan ikke være en søster til den afdøde idet der arves en broderlod.

Ibs far kan heller ikke være en broder til den afdøde, så skulle alle da ihvertfald have fejlfortolket skiftet af 1742 og de tilgængelige oplysninger iøvrigt.

Men hvis vi udvider begrebet søskendebarn så kan Ib selv være en fætter til afdøde, både på fædrene og mødrene side.

Og endelig er der jo denne Jacob Gaasdal som det har været lidt svært at få placeret og hvis forældre ikke kendes med sikkerhed.

Eller der kan være tale om en helt anden Ib Pedersen - men i så fald hvem.?

Jeg har her forsøgt at sammendrage de væsentligste dele af skiftet:

Som arvinger nævnes:
1. Lars Nielsen i Nordenaae i Hemmet
2. Jacob Nielsen i Nederkirkegaard i Assing Sogn
3. Jens Nielsen Evig ved Borris Kirke
Disse trende bemeldte ere fuld Sødskende Børn til den afdøde.

4. Niels Pedersen i Evig i Borris. Hvis Fader afgangne Peder Nielsen ligeledes var Sødskendebarn til den afdøde.
5. Mette Marie Pedersdatter i Ægteskab med Jens Jensen Nordenaae
6. Anne Kirstine Pedersdatter i Egteskab med Michel Nielsen i Nordenaae
7. Maren Pedersdatter, ugift med Formynder Niels Pedersen Ewig
nr. 4, 5, 6 og 7 ere fuld Sødskende (det må være indbyrdes søskende, og alle børn af Peder Nielsen)

8. Ib Pedersen boende ved Assing Kirke, fuld Sødskendebarn til den afdøde.

9. Karen Jacobsdatter fuld Sødskendebarn til den afdøde i ægteskab med Poul Andersen Harreskou.

10. Appelone Lausdatter i ægteskab med axxel Nielsen i Aarup i Hannning Sogn, bemeldte Axel Nielsens koners fader Fader Lars Christensen var fuld Sødskendebarn til den afdøde (har han tidligere været gift med en søster til Appelone? Iøvrigt kan jeg ikke finde ham / dem i Hanning?).
11. Mette Larsdatter, gift Lars Christian i Kielstrup
12. Graus Laustsen tienende i Grindsted Sogn
Nr.10, 11 og 12 ere Sødskende og deres fader var fuld Sødskendebarn til den afdøde.
X---------------------

Arven deles herefter (første parantes angiver beløbet):
1.(1-4-2) Lars Nielsen i Nordenaae
2.(1-4-2) Jacob Nielsen i Kirkegaard i Assing
3.(1-4-2) Jens Nielsen Evig
4.(1-4-2) Peder Nielsen Evigs 4 børn (4,5,6,7)
5.(1-4-2) Ib Pedersen Assing
6.(0-5-1) Karen Jacobsdatter
7.(1-4-2) Lars Christensen i Debelmose hans 3 Børn (10,11,12)
X----------------------------

Personerne, som jeg mener at have fundet dem:
Lars Nielsen i Hemmet født ca. 1720 (fkt. 1787, 65 år)
Jacob Nielsen i Neder Kirkegaard, Assing født ca. 1725 (fkt. 1787, 62 år)
Jens Nielsen Evig ved Kirken i Borris født ca. (fkt. 1787, 58 år, død sept 1796, 66 år)
Peder Nielsen Evig ??? (død før 1787)
Ib Pedersen Over Kirkegaard født ca 1725. (fkt 1787, 60 år, fkt 1801, 81 år, død 1804 82 år)
Karen Jacobsdatter født ca. 1740 (fkt. 1787, 46 år)
Lars Christensen (død før 1787?)??

Som jeg ser det så er det ikke fordi Karen Jacobsdatter selv er en kvinde, men fordi det er hednes mor og ikke hendes far der er slægtning til den afdøde, at hun arver en søsterpart.??

Og tilsvarende må alle andre være slægtninge på ders fars side.?

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Dato: 25/05-07 22:08

Lige en tilføjelse:

Ib Pedersen i Overkirekgård er jo farbror til Karen Jacobsdatter. Men jeg tror ikke det er dette slægtsskab der gør, at de begge en nævnt som arvinger her. Jeg tror nærmere det er Karens mor Else Pedersdatter født ca. 1705 der er interessant. Og når Karens to søskende ikke nævnes, så må det vel betyde, at de begge er døde på det her tidspunkt.

Og så tror jeg som tidligere nævnt, at een eller flere af de første fire arvinger, Lars Nielsen i Hemmet, Jacob Nielsen i Neder Kirkegaard, Jens Nielsen Evig ved Kirken i Borris, og Peder Nielsen Evig var nære slægtninge til Ib' svigerfader Anders Nielsen Evig. Men om det har nogen betydning her kan jeg ikke helt gemmenskue.

Hvis vi opfatter ordet søskendebarn i nutidig betydning så skal de nævnte jo være den adødes nevøer og niecer og altså børnebørn af den afdødes forældre.

Men i datidig betydning er det vel mere sansynligt, at det betyder fætre og kusiner og altså børnebørn af den afdødes bedsteforældre. Og det øger jo udvalget betydeligt. Desuden ser det ud til, at der skelnes mellem "Sødskendebarn" og "fuld Sødskendebarn".

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Dato: 26/05-07 08:29

Med hensyn til betegnelsen sødskendebørn, så betyder det da, både nu og tidligere, at de to personer er børn af sødskende, d.v.s fætre eller kusiner.

Fuld sødskendebørn må betyde børn af helsødskende, medens sødskendebørn kan være børn af halvsødskende.

mvh
Jens V. Olsen
Valg:

Dato: 26/05-07 09:55

Hej.

Her fra Dis en oversigt - søskendebørn m.m,
[www.dis-danmark.dk]

Vh

Alice

Valg:

Dato: 26/05-07 10:43

Jens V. Olsen skrev:
> Med hensyn til betegnelsen sødskendebørn, så
> betyder det da, både nu og tidligere, at de to
> personer er børn af sødskende, d.v.s fætre eller
> kusiner.
>
Det ved jeg godt der står i Lademanns leksikon. Men så enkelt er det jo ikke i praksis.

Både før og vel især nu bruges udtrykket ofte i betydningen "hans søskendes børn" altså nevøer og niecer.
Se feks også: [www.dis-danmark.dk]

Efter den nugældende arvelovgivnig er fætre og kusiner iøvrigt slet ikke arveberettigede.

At søskendebørn i daginstitutionssammenhæng så betyder "børn der er søskende" nævnes blot for at en ordens skyld.

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Dato: 27/05-07 00:18

Jens V. Olsen skrev:

> Fuld sødskendebørn må betyde børn af helsødskende,
> medens sødskendebørn kan være børn af
> halvsødskende.
>
Der er en helt anden ting jeg gerne ville høre din (og gerne også andres) mening om.

Hvis vi holder fast i, at det er fætter- kusine relationer vi har fat i, så er den overordende regel jo den, at een af arvingens forældre skal være søskende til een af afdødes forældre. Så vidt så godt.

Men hvordan fordelte man så arven mellem alle disse fætre og kusiner.?

Delte alle lige.?
Fik slægtninge på afdødes fædrene side mere end dem på mødrene side.?
Fik børn af farbrødre og morbrødre mere end børn af fastre g mostre.?
Fik børn af halvsøskende til afdødes forældre kun halv part.?

Og er det i virkeligheden det sidstnævnte, og ikke spørgsmålet om hvorvidt der er hendes far eller mor der er slægtning, der gør at Karen Jacobsdatter kun arver halv portion.?

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Dato: 27/05-07 10:14

Hej.

Om det var Chr.V.'s danske lov, der var gældende ?????

Bogen kan lånes på biblioteket. Jeg har i tidernes morgen kun kopieret stykket om Umyndige og Værger. Det er fra side 523. Så der er mange sider.

Her er et uddrag og oversigt over indhold
[www.arkivet-vinderup.dk]

Tilføjelse: Fandt også lige kopier af: "Femte bog II Cap: Om Arv og Skifte"
100 sider = 2 sider på hver A4.

Vh

Alice

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 27/05/07 10:19 af Alice Vels Christensen.
Valg:

Dato: 27/05-07 16:31

Tilbage til kernen - IB Pedersen ELLER hans far MÅ være hel- eller halvsøskende til afdøde !

Og det får mig så til at stille spørgsmålet, hvad er det i skiftet fra 1742, der gør det så sikkert, at det er denne Ib Pedersen, der bor ved Assing Kirke 50 år senere ?

mvh Bent
Valg:

Dato: 27/05-07 23:19

> Tilbage til kernen - IB Pedersen ELLER hans far MÅ
> være hel- eller halvsøskende til afdøde !
>
Næ, nej. Hvis vi holder fast i fætter- kusine relationen så må een af Ib Pedersens forældre være søskende til een af afdødes forældre.

Og da det ikke kan være een af hans fars brødre (de og deres videre færd er kendte), så må det nødvendigvis være een af hans fars søstre. Det betyder så også, at min påstand om at Ib arver en broderlod må være forkert - der må være tale om en helssøskendelod i stedet.

Det mystiske er bare, at Ibs niece Karen Jacobsdatter også er en (halv?)søskendebarn til afdøde. Ihvertfald er der en generation til forskel indbyrdes, så de må have hver deres indfaldsvinkel til den afdøde. Desuden er det vel også påfaldende at der ikke er andre af Ibs søskende eller deres børn der nævnes som arvinger.

Jeg kan stadigvæk ikke helt frigøre mig for den tanke, at Ib optræder på sin kones vegne.´Men ellers må det være een af hans fars søstre der er mor til den afdøde.

> Og det får mig så til at stille spørgsmålet, hvad
> er det i skiftet fra 1742, der gør det så sikkert,
> at det er denne Ib Pedersen, der bor ved Assing
> Kirke 50 år senere ?
>
Det kunne JVO nok bedre svare på, men jeg kan ikke helt blive klar over, om han forbereder et længere indlæg, eller om han bare lytter med.

Ib Pedersen har så mange efterkommere, og der er så mange forskellige forskere, både amatører og professionelle, der har gransket i den slægt og især i skiftet af 1742 (nogle steder fejlagtigt refereret til 1747) at han nok er een af de midtjyder der er bedst beskrevet. Fra udarvsskiftet i 1742 kender vi også alle hans fars søskende og de fleste af deres børn.

Specielt har JVO (til en vis grad bistået af undertegnmede), brugt meget tid på at placere Ib Pedersens forslægt.

Og der er overhovdet ingen tvivl om, at den Ib Pedersen der i skiftet 1742 nævnes som ugift søn af Peder Jensen i Hvede, og som boende i Over Kirkegaard, er den samme, som ham der to ægteskaber og næsten 50 år senere stadigvæk bor i Over Kirkegaard.

Om der så kunne findes en anden og hidtil ukendet Ib Pedersen, der også bor ved Assing kirke på den tid, det kunne jeg godt have mine tvivl om.!

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 28/05/07 09:11 af Arne Feldborg.
Valg:

Dato: 28/05-07 07:15

Hej!

P.t. lytter jeg med.

Grunden til, at jeg ønsker at se den fulde tekst til skiftet er, at der i indledningen meget vel kan stå, at Ib Pedersen optræder på hans hustrus vegne.

Det er den eneste logiske forklaring på arvefordelingen.

Der er masser af efterkommere efter Ibs søskende, der også skulle være arveberettigede, hvis der var tale om Ibs slægt.

God pinse.

Med venlig hilsen
Jens V. Olsen
Valg:

Dato: 28/05-07 09:02

Jeg leder efter en kopi af skiftet fra 1742, men indtil jeg finder den, så ser min arbejdshypotese altså sådan ud:

1. Lars Gaasdal. Han gift Inger Jacobsdatter, d. 1724, Gaasdal, Borris, begravet 23.08.1724, Borris.
Børn:
2. i Niels Larsen.
3. ii Peder Larsen Gaasdal.
iii Peder Larsen, f. 1714, Gaasdal, Borris. Han gift Maren Enevoldsdatter, f. 1733. Peder død 1796, Gaasdal, Borris.
4. iv Christen Larsen.
5. v Jacob Larsen Gaasdal f. 1719.
vi Lars Larsen, f. 1722, Gaasdal, Borris, d. 1722, Borris, begravet 19.04.1722, Borris.

Anden Generation

2. Niels Larsen, f. Gaasdal, Borris. Han gift *.
Børn:
6. i Lars Nielsen f. 1722.
ii Christen Nielsen, f. 1724, Egvig, Borris.
7. iii Jacob Nielsen Egvig f. 1725.
iv Maren Nielsdatter, f. 1727, Egvig, Borris.
v Jens Nielsen, f. 1730, Egvig, Borris. Han gift Gunder Jensdatter, 12.05.1768, i Borris, f. 1730. nævnes ved brylluppet som "den blinde Jens Evig". Gunder: er enke ved fkt1801, lever af håndgerning og bor i Skobæk, Borris - sammen med en ugift datter Malene Christensdatter.
8. vi Peder Nielsen Egvig.

3. Peder Larsen Gaasdal, f. Gaasdal, Borris. Han gift *.
Børn:
9. i Ib Pedersen f. 1727.

4. Christen Larsen, f. Gaasdal, Borris. Han gift *.
Børn:
10. i Lars Christensen.

5. Jacob Larsen Gaasdal, f. 1719, Gaasdal, Borris. Han gift *. Hvis det er hans datter, der bliver gift 1768 i Assing, så har han sandsynligvis boet i Hvedde, Assing.
Børn:
i Karen Jacobsdatter. Hun gift Poul Andersen. 1796 er der ingen levende søskende eller arvinger efter disse.

Tredje Generation

6. Lars Nielsen, f. 1722, Egvig, Borris. Han gift Ane Knudsdatter, f. 1722. bor hos datter og svigersøn i Hemmet ved fkt1787 - 1801 husmand i Clemensborg, Hemmet. Ane: eller Iversdatter ?
Børn:
i Mette Larsdatter, f. 1756, Nordenaa, Hemmet. Hun gift Jens Christian Nielsen. er enke ved fkt1801 og bor hos forældrene i Clemensborg, Hemmet.
ii Eskild Larsen, f. 1758, Nordenaa, Hemmet.
iii Margrethe Larsdatter, f. 1764, Nordenaa, Hemmet. Hun gift Jens Nielsen, 16.02.1787, i Hemmet, f. 1761.
iv Knud Larsen, f. 1766, Nordenaa, Hemmet.
v Jep Larsen, f. 1768, Nordenaa, Hemmet.
vi Ane Kirstine Larsdatter, f. 1771, Nordenaa, Hemmet.

7. Jacob Nielsen Egvig, f. 1725, Egvig, Borris. Han gift (1) Kirsten Christensdatter, 12.11.1755, i Assing. Han gift (2) Mette Christensdatter, f. 1748. også kaldet "Jacob Skrædder".
Barn af Mette Christensdatter:
i Christen Jacobsen, f. 1777, Nederkirkegaard, Assing.
ii Kirstine Marie Jacobsdatter, f. 1784, Nederkirkegaard, Assing.
iii Maren Jacobsdatter, f. 1786, Nederkirkegaard, Assing.

8. Peder Nielsen Egvig, f. Egvig, Borris. Han gift *.
Børn:
i Niels Pedersen Egvig, f. 1753, Egvig, Borris. Han gift (1) Elisabeth Margrethe Knudsdatter, d. 1786, Egvig, Borris, begravet 05.09.1786, Borris. Han gift (2) Ane Marie Pedersdatter, f. 1755, Bølling, d. 1822. Ane: broder Niels Pedersen, Vadhus, Bølling
ii Mette Marie Pedersdatter, f. 1754, Egvig, Borris. Hun gift Jens Jensen, 22.03.1793, i Hemmet, f. 23.08.1738, Hemmet, (søn af Jens Lassen og *).
iii Ane Kirstine Pedersdatter, f. 1759, Egvig, Borris. Hun gift Mikkel Nielsen, 06.11.1789, i Hemmet, f. 1755, Sdr. Vium, (søn af Niels Mikkelsen og Mette Nielsdatter) d. 08.03.1839, Hemmet, 81 aar, begravet 14.03.1839, Hemmet. Ane død 13.02.1843, Hemmet, begravet 19.02.1843, Hemmet. lever ved ft1834, men ikke 1845, 1840 er hun enke og bor hos datter og svigersøn i Hemmet.
ved Zidsel dåb kaldet Anna Kirstine LARSDATTER. Mikkel: Mikkel Nielsen gift 6.11.1789 Hemmet med Ane Kirstine CHRISTENSDATTER ?
bor fkt1801 Mosehuset, Hemmet
iv Maren Pedersdatter, f. 1767, Egvig, Borris. tjener 1787 i Egvig hos broderen.

9. Ib Pedersen, f. 1727, Sdr. Hvedde, Assing. Han gift (1) Mette Pedersdatter, 11.06.1747, i Nr. Vium, f. 24.01.1714, Sdr. Bjørslev, Nr. Vium, (datter af Peder Christensen Bjørslev og Maren Nielsdatter) d. 1750, Overkirkegaard, Assing. Han gift (2) Abelone Andersdatter, 1758, f. 1732, Moesgaard, Assing, (datter af Anders Nielsen Evig og Inger Christensdatter) d. 28.11.1802, Overkirkegaard, Assing, begravet 05.12.1802, Assing. Ib Pedersen død 06.04.1804, Overkirkegaard, Assing, begravet 15.04.1804, Assing. 1796 er der ingen levende søskende eller arvinger efter disse.
Barn af Mette Pedersdatter:
i Maren Ibsdatter, f. 1747, Overkirkegaard, Assing. Hun gift Jesper Jensen, 22.11.1774, i Assing. Maren død 12.02.1833, Gullestrup, Herning, begravet 19.02.1833, Herning.
Barn af Abelone Andersdatter:
ii Mette Ibsdatter, f. 1754, Overkirkegaard, Assing. Hun gift Christen Madsen. konfirmeret 7.4.1771 Assing.
iii Anders Ibsen, f. 1757, Overkirkegaard, Assing, d. 1757, Overkirkegaard, Assing, begravet 10.07.1757, Assing.
iv Jacob Ibsen, f. 1758, Overkirkegaard, Assing. Han gift Ane Kirstine Rasmusdatter.
v Inger Ibsdatter, f. 03.10.1761, Overkirkegaard, Assing. Hun gift Christen Christensen. Inger død 14.04.1834, Nederkirkegaard, Assing, begravet 23.04.1834, Assing.
vi Anders Ibsen, f. 18.10.1767, Overkirkegaard, Assing.
vii Ane Cathrine Ibsdatter, f. 1770, Overkirkegaard, Assing. Hun gift Christen Thygesen. Ane død 09.06.1797, Vorgod.
viii Anne Ibsdatter, f. 25.11.1774, Overkirkegaard, Assing. Hun gift Jens Jensen.

10. Lars Christensen. Han gift *. ingen levende søskende eller søskendebørn 1796.
Børn:
i Abelone Larsdatter. Hun gift Aksel Nielsen. Aksel: ejer 1790 Sdr. Aarup, Hanning
ii Mette Larsdatter. Hun gift Lars Christensen.
iii Gravers Larsen, f. 1733. er 1787 ugift og tjener i Grindsted Præstegaard.

mvh Bent
Valg:

Dato: 28/05-07 18:09

Teksten til skiftet fra 1742 kan ses bogstavret transskriberet på:
http://jvo.dk/Assing/

Her ses Ib Pedersen som søn af Peder Jensen, broder til Christen Jensen i Overkirkegaard, der var død uden børn.

I øvrigt overtog Ib Pedersen farbroderens gård i Overkirkegaard.

Med venlig hilsen
Jens V. Olsen
Valg:

Dato: 28/05-07 23:49

> Jeg leder efter en kopi af skiftet fra 1742, men
> indtil jeg finder den, så ser min arbejdshypotese
> altså sådan ud:
>
Jeg må nok indrømme, at din opstilling rummer en del nytænkning i forhold til det jeg er vant til at se. Dermed
ikke sagt at det er forkert, men jeg vil dog tillade mig at pille lidt ved det. Ok.?

> 3. Peder Larsen Gaasdal, f. Gaasdal, Borris. Han
> gift *.
> Børn:
> 9. i Ib Pedersen f. 1727.
>
Allerede Sulkjær antog, at een af Ib Pedersens to brødre med navnet Jacob måtte være Jacob Pedersen Gaasdal. Det er gentaget i et utal af slægtsbøger og har medført den følgeslutning, at deres mor måtte være en datter af en Jacob Gaasdal som levede i slutningen af 1600 tallet (det var vist også det du hentydede til i dit første indlæg). Men i og med at den første betingelse er forkert, så er følgeslutningen det sansynligvis også. Omend det er sansynligt at hun er en Jacobsdatter, så er der pt. ikke noget belæg for at hun skulle være fra Borris.

Men nu får du så hans far til at være en Gaasdal og Ib til at være eneste barn. Det ville jeg godt lige høre et par argumenter for.?

Du skriver senere, under omtalen af Ib Pedersen, at at der ikke er arvinger efter 1794. Det må formentlig være en fejl?

At den omtalte Jacob Pedersen Gaasdal samtidig bor i Hvedde og er gift med en kusine til de to andre Jacob Pedersen'er er jo dog med til at øge forvirringen.

> 5. Jacob Larsen Gaasdal, f. 1719, Gaasdal, Borris.
> Han gift *. Hvis det er hans datter, der bliver
> gift 1768 i Assing, så har han sandsynligvis boet
> i Hvedde, Assing.
> Børn:
> i Karen Jacobsdatter. Hun gift Poul
> Andersen. 1796 er der ingen levende søskende
> eller arvinger efter disse.
>
Igen må jeg spørge, hvad er begrundelsen for, at Karens far skulle være en Gaasdal.?

Og igen må bemærkningen om de manglende arvinger være en fejl. Karen har to søskende som tilsyneladende må være døde på det her tidspunkt. Men da hun selv dør i 1794 (er det vist?) efterlader hun sig dog en 5 - 6 børn.

Og endelig skal man være opmærksom på, at Karen og Ib i relation til skiftet af 1742 tilhører to forskellige generationer. Men at de i relation til det her omtalte skifte tilhører samme generation. Det kan jo sagtens lade sig gøre, men så kan det ikke være gennem det fælles slægtsskab de arver. De er tværtimod hver især ad andre kanaler beslægtede med den afdøde.

Og som JVO også påpeger - hvis Ib arver Qua sit fædrende ophav, så ville der være mange andre arvinger fra den familie levende på det er tidspunkt.

Og da Ib og Karen betegnes som henholdsvis "Fuld Sødskendebarn" og som "Sødskendebarn" må det jo betyde, at een af Karens forældre 'kun' er halvsøskende til een af afdødes forældre.

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Dato: 29/05-07 00:06

Jens V. Olsen skrev:

> Grunden til, at jeg ønsker at se den fulde tekst
> til skiftet er, at der i indledningen meget vel
> kan stå, at Ib Pedersen optræder på hans hustrus
> vegne.
>
Så vidt jeg kan se er det ikke tilfældet.

Men jeg har hele tiden betragtet det som en underforstået mulighed, idet jeg ikke kan se hvordan Ib Pedersen ellers skulle være involveret i det her omtalte skifte. Men på den anden side så er jeg dog efterhånden mere og mere i tvivl.

Men set fra min pind er det jo også akkurat lige så interessant, hvis skiftet kunne kaste lys over Appelones far Anders Nielsen Evigs herkomst. Ihvertfald har vi fået bekræftet, at det iøvrigt velkendte stednavn Egvig i Borris på den tid ofte blev skrevet Evig (hvilket jeg egentlig hidtil havde opfattet som en forvanskning af Øvig i Skarrild).

Så snart det er muligt får du et direkte link til selve skiftet.

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Dato: 29/05-07 07:19

Nej, Feldborg ? min opstilling rummer ingen nytænkning som sådan ? jeg tager blot skiftet efter pålydende ? og prøver så at få dets oplysninger passet ind i, hvad der er i tidens løb er fundet om disse familier ! (herunder fortolkninger/overfortolkninger og misfortolkninger ? som jeg i øvrigt selv har lavet masser af i tidens løb !)

Som arvinger nævnes:
1. Lars Nielsen i Nordenaae i Hemmet
2. Jacob Nielsen i Nederkirkegaard i Assing Sogn
3. Jens Nielsen Evig ved Borris Kirke
Disse trende bemeldte ere fuld Sødskende Børn til den afdøde.

4. Niels Pedersen i Evig i Borris. Hvis Fader afgangne Peder Nielsen ligeledes var Sødskendebarn til den afdøde.
5. Mette Marie Pedersdatter i Ægteskab med Jens Jensen Nordenaae
6. Anne Kirstine Pedersdatter i Egteskab med Michel Nielsen i Nordenaae
7. Maren Pedersdatter, ugift med Formynder Niels Pedersen Ewig
nr. 4, 5, 6 og 7 ere fuld Sødskende (det må være indbyrdes søskende, og alle børn af Peder Nielsen)

8. Ib Pedersen boende ved Assing Kirke, fuld Sødskendebarn til den afdøde.
(som teksten siger ? fuld søskendebarn ? altså må hans far være en Peder Larsen Gaasdal, idet han får en broderpart ? og der må ingen levende søskende eller søskendebørn være, idet de ellers ville være nævnt)

9. Karen Jacobsdatter fuld Sødskendebarn til den afdøde i ægteskab med Poul Andersen Harreskou.
(som teksten siger ? fuld søskendebarn ? hun får en søsterpart, så her kunne det være moderen ? men vi ved positivt, at der er født en Jacob Larsen Gaasdal i Borris i 1719 ! ? hvis det er hende, der bliver gift i Assing, så står der ?af Hvedde? ? og da der kendes en Jacob Gaasdal i Hvedde ! ? og hun kan ikke have levende søskende eller søskendebørn, for så skulle de være nævnt !)
10. Appelone Lausdatter i ægteskab med axxel Nielsen i Aarup i Hannning Sogn, bemeldte Axel Nielsens koners fader Fader Lars Christensen var fuld Sødskendebarn til den afdøde.
11. Mette Larsdatter, gift Lars Christian i Kielstrup
12. Graus Laustsen tienende i Grindsted Sogn
Nr.10, 11 og 12 ere Sødskende og deres fader var fuld Sødskendebarn til den afdøde.
X---------------------

Arven deles herefter (første parantes angiver beløbet):
1.(1-4-2) Lars Nielsen i Nordenaae
2.(1-4-2) Jacob Nielsen i Kirkegaard i Assing
3.(1-4-2) Jens Nielsen Evig
4.(1-4-2) Peder Nielsen Evigs 4 børn (4,5,6,7)
5.(1-4-2) Ib Pedersen Assing
6.(0-5-1) Karen Jacobsdatter
7.(1-4-2) Lars Christensen i Debelmose hans 3 Børn (10,11,12)

Skiftet fra 1742 er meget spændende og kaster lys over mange slægtsforbindelser (som ovenstående), men der står dog ingen steder, at den Ib Pedersen, der er Peder Jensens søn, må være den samme Ib der overtager Overkirkegaard ! ? det ville være meget sandsynligt udfra slægtsforbindelserne, men nu står vi altså med et retsdokument der i første fortolkning siger noget andet !

Næste skridt kunne være en nøjere studie af faddere ? og så selvfølgelig en undersøgelse af, hvem diverse enkemænd og koner gifter sig med igen ? jeg har før været udsat for, at et tilnavn også har fulgt efterfølgeren i ægtesengen !

I øvrigt ser det ud til, at skiftet ikke oplyser om afdøde søskende, såfremt de ikke efterlader sig arvinger, f. eks. Havde Lars Gaasdal også en datter Anna, der var gift med Christen Jespersen i Hanning !

Mvh Bent
Valg:

Dato: 29/05-07 12:26

> 8. Ib Pedersen boende ved Assing Kirke, fuld
> Sødskendebarn til den afdøde.
> (som teksten siger ? fuld søskendebarn ? altså må
> hans far være en Peder Larsen Gaasdal, idet han
>
Her forudsætter du igen, at Ibs far skal være en bror til den afdøde. Det skal altså nærmere være til een af afdødes forældre. Og dermed kan navnet Lars ikke længere bruges til identifikation. Og dermed kan man måske heller ikke skelne mellem søster og broderpart på samme meåde.

Ibs far kan udmærket være den Peder Jensen i Hvedde der er nævnt i skiftet af 1742 uden at komme i konflikt med skiftet af 1794.

Hvis nu feks. Ibs mor var en søster til afdødes far? Så kunne afdødes far hedde Lars Jacobsen og Ibs mor kunne være en Jacobsdatter og de kunne begge være børn af den tidligere nævnte Jacob Gaasdal. Teorien forudsætter dog, at Peder Jensen har været gift to gange (den ældste Jacob skal have en anden mor). Men det er jo heller ikke utænkeligt - netop de to gange Jacob kunne måske også pege i den retning.?

> 9. Karen Jacobsdatter fuld Sødskendebarn til den
> afdøde i ægteskab med Poul Andersen Harreskou.
> (som teksten siger ? fuld søskendebarn ? hun får
> en søsterpart, så her kunne det være moderen ? men
> vi ved positivt, at der er født en Jacob Larsen
> Gaasdal i Borris i 1719 ! ? hvis det er hende, der
> bliver gift i Assing, så står der ?af Hvedde? ? og
> da der kendes en Jacob Gaasdal i Hvedde ! ? og hun
> kan ikke have levende søskende eller søskendebørn,
> for så skulle de være nævnt !)
>
Af samme grund som ovenfor nævnt kan navnet Lars ikke bruges som identifikation.

Jacob Larsen Gaasdal er vel en sansynlig bror til den afdøde, og det er vel også sansynligt, at det er ham der senere bor i Hvedde og er gift med en kusine til Ib Pedersen.

Den Karen Jacobsdatter der nævnes i skiftet af 1794 er godt nok hende der i 1768 bliver gift med Poul Andersen Vejlgaard. De bor tilsyneladende flere forskellige steder, men ihvertfald fra 1787 og frem i Harreskov. Hun kan vel teoretisk godt være datter af Jacob Gaasdal i Hvedde, men mere sansynligt er det, at hun er datter af Jacob Pedersen (den yngre) og hans kone Else Pedersdatter i Overkirkegaard.

Hvor meget man skal lægge i betegnelsen "Hvedde" (der står ikke "af Hvedde") ved de to søstres trolovelse er lidt usikkeret. Bare en måned før er de til alters sammen med den tredie søster Mette og 2 af Ibsdøtrene, alle fem benævnes da "i Over Kirkegaard".

Af Jacob Gaasdals børn kendes 3 med sikkerhed: Inger 1733, Johanne 1734 og Inger 1738.

mvh, a.f.
[hammerum-herred.dk]
Valg:

Gå til side: 1 2 3 Næste

Aktuel side: 1 af 3

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.