Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Elisabeth Lynge gm. Søren Mogensen ørslev kloster s.

Indsendt af: Mona Fabricius

Dato: 14/05-07 15:47

hej

jeg søger oplysninger om elisabeth lynge
jeg har fådet oplyst at hun dør 1739 men ikke hvår.måske ørslev kloster s.) født ca 1676 ?
hun er gm. Søren Mogensen som er forpagter på ørslevsloster
han dør i ca 1728 måske på ørslev kloster,(men siden med år 1728 er ikke med på Ao så det er ikke bekræfte.
hun skal være datter af Provst lynge ,ham har jeg heller ikke nådet på.
håber nogle der kan hjælpe. mvh mona fabricius

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 14/05/07 15:48 af Mona Fabricius.
Valg:

Re: Elisabeth Lynge gm. Søren Mogensen ørslev kloster s.

Indsendt af: Aase Fihl

Dato: 15/05-07 13:29

Jeg har microkortene fra Ørslevkloster 1686-1773.
JA, der er et spring i folierækken ved de døde.
fol. 147 er døde indtil 1727. næste billede er folie 149 og døde fra 1733. Her mangler altså folie 148, som måske dækker de mellemliggende år.
hilsen Aase
Valg:

Indsendt af: Aase Fihl

Dato: 15/05-07 13:36

Sludder ang. denne placering. undskyld. Aase
Valg:

Indsendt af: Ole Laursen-W.

Dato: 15/05-07 19:15

Hej Mona!

Jeg kan måske hjælpe dig en smule:

13. april 1713 får Søren Mogensen og Elisabeth Lynge en søn i Ørslevkloster (opslag 27). Sønnen er Christian Frederik Wadskiær, forfatter og senere professor. Han dør i København 1779 enten 5. eller 9. november. Han har vidst været gift to gange. Med Christiane Arnette Friedenreich og Frederikke Hæsekær. Med førstnævnte får han mindst tre børn: Thøger Løwenbalck W., Benedicte Erikke Thomasine W. og Johanne Frederikke W. Jeg har nogle datoer og efterkommere af disse hvis det har interesse.
Søren Mogensen skulle angiveligt være født i Århus 1676-78. Søren og Elisabeth får ca. 1711 Ørslevkloster en datter, Christence/Kristina Helene. Hun bliver gift med Jørgen Pedersen Als i 1743.

Håber det kan hjælpe dig lidt på vej.

Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.

[www.wadschier.dk] - min slægt, digitaliserede kilder samt mulighed for brugere kan indtaste kilder online.
Valg:

Dato: 15/05-07 20:35

hej ole

det er rigtig at Søren Mogensen og Elisabeth Lynge får sønnen christian frederik døbt13. april 1713 i ørslev kloster s.
men denne søn dør samme år 1713 og begraves 18 juli 1713

men det næste barn opkalles og heder også christian frederik f. 1714 døbt 24 maj 1714 ørslevkloster s. og det er ham der bliver den christian frederik waskjær som man kan læse om på nette sel om det sige om ham athan er født 1712-13.men det passer ikke .

hvid du søger under tydninger vil du se at jeg bliver gjordt opmersom på hvordan det hænger sammen.

det med at får en datter helene/a i 1711 i ørslev kloster s. har jeg lige sent tiltydning ,der er nådet der siger at jeg har haft den til tydning men jeg kunne ikke finde den
så den kom af sted igen.

men jeg tor det er elisabeth lynge der bær helene/a ved dåben.

sørgen morgensen er født i tørring s. ringkøbing amt. 1676 og ude til højer under hans far navn morgens sørsen er hans begravelse indført
jeg har lige fådet det tydet i dag.jeg trodet hav var begravet i ørslev kolster s.med der magler en side med årne 1728-33 sørgens morgensen mor heder apelone andersdatter.

christian frederik waskjær (wadkjær efter den går farfaren er forpagter på)bliver rigtig nok gift med CHRISTIANE ARNETTE FRIEDENREICH og de får 8 børn sammen
jeg har kun en mulig visel år 1778 med hans andee kone

jeg vil maget gerne se hvad det er for oplysninger du ligger inde med
jeg har en getkom fil jeg kan sende dig med oplysninger jeg har fundet i dag er ikke med.

ved at kikke på helene/a dåb fik jeg bekrafte at elsabeth lynge og så heder madzdatter og så er hun søster med Dorthe Madzdatter Lynge som hvid jeg husker rigtig lige nu står fader til et af elisabeth børn.

jeg vil kigge lidt meger på Jørgen Pedersen Als i 1743.
og sehvorda han hænger på.
mvh mona fabricius
Valg:

Dato: 15/05-07 21:30

hej ole
jeg fandt tydning af helene/a dåb som jeg havdet bedt om tidliger.

tydning af dåb i ørslevkloster sogn 1711 søges
Indsendt af: Mona Fabricius (IP Logget)
Dato: 08/02-07 13:04

hej
på Ao findes denne dåb
viborg amt ørslevkloster sogn 1686- 1773 opslag 25
7 linger over 1712 (år)

jeg kan se at barnet bliver kallet helena og en af faderne er (lisbeth?)madzdatterlynge (forkomme ved en ande fødsel i familien mogensen/lynge)
mvh mona fabricius

Valg: Svar på dette indlæg?Citér dette indlæg?Svar via private beskeder?Følg denne tråd?Rapporter dette indlæg?Rediger indlæg
Re: tydning af dåb i ørslevkloster sogn 1711 søges
Indsendt af: Hans Erik Steffensen (IP Logget)
Dato: 08/02-07 17:31

Hej Mona.
Her hvad jeg kan få det til:
Dom. 1. advent døbte jeg Jens Michelsens ?? barn i Lund, blev kaldet Helena, båret af Lisbeth Madsdatter Lynge. Fadderne var forpagter ?? Søren Mogensen, Jens Thomas ??, Niels Nielsen, Anne Mikkelsdatter af ??
Det er rigtigt, at skriften ikke er let læselig og blækket tyndt.
Venlig hilsen
Hans Erik

så der er ikke elsabeth barn.
mvh mona fabricius
Valg:

Indsendt af: Ole Laursen-W.

Dato: 15/05-07 21:35

Hej Mona!

Jeg har sendt dig en mail med de oplysninger, som jeg ligger inde med.

Venlig hilsen,

Ole Laursen-W.

[www.wadschier.dk] - min slægt, digitaliserede kilder samt mulighed for brugere kan indtaste kilder online.
Valg:

Indsendt af: Benny Hansen

Dato: 28/01-12 21:45

Hvis du kigger i Nygårds Sedler, vil du se, at Søren Mogensen også får en datter den 6. 6 1715 Ørslev Kloster, side 32 øverst oppe (hun dør straks efter Fødselen) og side 141 nederst ses hendes Begravelse.
Derefter skal du i Ørum Kirkebog den 27.7.1716; her får Søren Mogensen på Strandet (gård) en Datter Christence Lene (ikke Helene).
Og i Margen ud for Søren Mogensens fødsel i Tørring Kirkebog, står følgende: Død den 1. 12 1728 som Fuldmægtig ved Wadskiærgård.
Og her har Nygård i Parentes skrevet (Fortegnelse over dødsfald mangler 1698 - 1730).
Mvh. Benny Hansen.
Valg:

Indsendt af: Benny Hansen

Dato: 16/02-12 17:17

Jeg har netop fundet ud af at Elisabeth - eller Lisbeth??? er datter af Præsten Mads Sørensen Lyngå, Præst i Lyngå og Skjød. Død 1712 - Skifte efter ham i Sabro Herreds Gejstlige Skifteprotokol 1712 - 1805 side 3.
Han er først gift med Ellen Christensdatter Basballe, med hvem han har denne Datter; sener gift med Anne Jacobsdatter Winther = Enken ved Skiftet.
Han skulle være søn af Søren Madsen Ørsted og Margrethe Thomasdatte.r.
Mvh. Benny Hansen
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.