Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Gå til side: 1 2 Næste

Aktuel side: 1 af 2

Andrea Alberetine Belliad døbt i Snoldelev 16. Trin 1794

Indsendt af: olsen

Dato: 12/04-07 11:43

Hvem er hendes forældre, hvor og hvornår er hun født ?

Jeg ved, hvornår hun blev konfirmeret, gift,
hvor og hvornår hun døde og blev begravet, - men
hvor kom hun fra ?

Alle oplysninger om hende og andre personr med navnet Belliad har interesse !

Med venlig hilsen og tak til de rare mennesker,der tidligere har hjulpet mig.

Olsen
Valg:

Re: Andrea Alberetine Belliad døbt i Snoldelev 16. Trin 1794

Indsendt af:

Dato: 12/04-07 13:07

Hej,

på AO 1777 - 1814, Snoldelev, Tune, Roskilde opslag 48 nederste venstre spalte på højre side, er hendes dåb. Jeg læser: Major Belliad og hustrue Sophie Larsdatter... resten kan jeg ikke læse, måske er der andre der kan.

VH Annette
Valg:

Dato: 12/04-07 13:51

Kære Annette

Jeg kan godt læse hele dåbsteksten, - men jeg er stærkt i tvivl om, om den er ægte.Jeg har i lang tid søgt efter de nævnte personer uden held.
Læg også mærke til skriften, det er provst Rachlous håndskrift, - men han var slet ikke præst ved Snoldelev kirke på den tid, det var pastor Knudsen !
Andrea Albertine er ægte nok, - men dåbsteksten kan være et falsum, som er føjet til kirkebogen, da provst Rachlou igen blev præst ved Snoldelev kirke.

Venlig hilsen og tak for interessen

Olsen

PS Provst Rachlou var Andreas plejefar - måske var han hendes far !!

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 12/04/07 13:55 af olsen.
Valg:

Indsendt af: MR

Dato: 12/04-07 13:52

Hej Olsen
Håber du har det godt smiling smiley

Ja, jeg følger jo med når du er på med "familien". Nu så jeg lige der stod Snoldelev.
Hvem er Andrea?

Er det én af Kirsten Pedersdatters f. 1775 aner, du forsker i?

Du må gerne holde mig orinteret, hvis du vil. Jeg er kun nået til Kirstens forældre og kun lige dåb på de 6 børn hendes forældre fik.

Klippet fra vores tidligere tråd
Kirsten Pedersdatter var fra Snoldelev,Tune herred,Roskilde amt,datter af Peder Nielsen i Hadstrup ( Hastrup ) og Elisabeth ( Lisbeth ) Nielsdatter f. o. 1747.

Hvem er Andrea?

Har udmeldt sig af DIS

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 12/04/07 13:55 af MaYa Rasm..
Valg:

Indsendt af:

Dato: 12/04-07 14:43

Hej,

ja nu du siger det kan jeg da godt se at skriften er helt anderledes end de øvrige nærmeste sider. Er det denne Andrea der bliver gift med H.P. Salmon ?

VH
Annette
Valg:

Dato: 12/04-07 15:16

Kære Annette

Ja, hun blev gift med Hans Peder Salmon i Køge kirke i 1814.De boede på Langelodsgård i Snoldelev.
Det, jeg søger, er hendes fødested og hendes forældre "
Pastor Krog-Meyer, der var præst i Snoldelev, mener bestemt, at provst Rachlou var Andreas far,
-- det er jo slemt nok, - men i småtingsafdelingen,
når man tænker på, hvad han ellers har bedrevet !

Med venlig hilsen

Olsen
Valg:

Dato: 12/04-07 15:30

Kære MaYa

Det var hyggeligt at høre fra dig.Jo, - jeg har det meget godt, selv om jeg er noget gammel.
Heldigvis er jeg ikke lige gammel i begge ender.
Hovedet fungerer udmærket, benene kniber det lidt med.
Andrea er ikke en af vore fælles aner, men hun er et problem, som jeg har haft i hovedet i mange år, og jeg finder nok aldrig det endelige svar på, hvem hun er,for moderen forbliver nok en hemmelighed.
Jeg søger stadig efter billedet af Jens Henrik Olsen, som var gift med Laura, - men jeg har gemt det så godt, at jeg ikke kan finde det.

Hav det godt til vi "ses" igen

Med venlig hilsen

Olsen
Valg:

Dato: 12/04-07 15:38

Kære Olsen
Ja, de ben, den ben, håber du alligevel holder dit gode humør oppe og nu kommer solen og varmen smiling smiley
Det plejer at hjælpe lidt i begge ender, for at bruge dine egne ord smiling smiley

Mange tak for svar, håber ikke mit indlæg forstyrre for meget i din tråd. Det var som skrevet Snoldelev, der vakte min opmærksomhed.
Jeg skal nok give dig besked, hvis jeg kommer videre med "vores fælles".

Håber det lykkedes med at finde ud af Andreas ophav.

Tak for nu og du kan bare skrive privat, hvis du ellers lyster.
God aften Olsen

Har udmeldt sig af DIS
Valg:

Indsendt af:

Dato: 12/04-07 15:47

Hej igen,

jeg læste lidt om den "gale provst Rachlou" og det kunne tyde på at den døbsinførsel er et falsum. Han kunne vist finde på hvad som helst.

Jeg kikkede på folketællinger (1834 til 1855) og ifølge dem skal Andrea være født i 1792 og angivet at være født i København. Ifølge FS er der født en Andrea Albertine den 13 august 1792, døbt den 18 august 1792. Der er desværre hverken angivet kirke eller forældre...

Ved ikke om det er noget du vidste eller om det kan bruges til noget !

VH
Annette
Valg:

Dato: 12/04-07 19:22

Kære Annette

Vil du gerne fortælle mig,hvor du har fundet oplysningen om, at en Andrea Albertine er født 13. august 1792 og døbt 18. august 1792.
Det lyder interessant, og jeg vil gerne undersøge det nærmere !

Med venlig hilsen og tak

Olsen
Valg:

Indsendt af:

Dato: 13/04-07 12:42

Hej Olsen,

jeg fandt oplysningen på FS. Jeg fik den tanke at det måtte være på fødselsstiftelsen og slog det op, ganske rigtigt. Jeg fik ikke noteret opslagsnummeret, men følgende oplysninger:

Barnets nummer: 527, Moderens nummer: 516, født: 13 aug. (1792) døbt: 18 aug. (1792) Navn: Andrea Albertine, og så står der en oplysning mere, kan ikke helt tyde den, men det er den 25 aug.

Hvordan du kommer videre med at finde moderen / forældre til denne Andrea ved jeg ikke, men måske du selv eller andre gør.

Jeg håber dette er hende du leder efter, da jeg ved hvor frustrerende det kan være ikke at finde en bestemt person.

Har du mange aner i Snoldelev, jeg har selv nogle stykker.

VH
Annette
Valg:

Indsendt af:

Dato: 13/04-07 12:55

Jeg synes det er en spændende historie, og vil gerne bidrage lidt. Jeg tror Annette har fat i den rigtige dåb i Fødselsstiftelsen, og at den "gale provst Rachlou" var barnefaderen. Fødselsåret (1792) rimer med folketællingerne, og der er en enkel forklaring på hvorfor Rachlou har ændret det til 1794 i den senere indførsel i kb for Snoldelev: Der var en tom plads nederst på siden!

Rachlou var væk i 10 år fra præsteembedet pga. "hæshed" (Wiberg, Bio.Leks.). Hvad dækker det egentlig over? Og var han i Kbh. i denne tid?

mvh Tom

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 13/04/07 23:26 af Tom Brøndsted.
Valg:

Dato: 13/04-07 13:01

Hej Olsen

Ang. Fødselsstiftelsens arkiv, er det på Rigsarkivet. Du skal dog være heldig, hvis der overhovedet "er noget", om moderen, når vi er i 1700 tallet, men måske.

Mødrenes identitet
Mange slægtsforskere har fundet en forfader i en af Fødselsstiftelsens kirkebøger og ærgret sig over, at der ikke står noget navn på moderen. Som oftest oplyser kirkebogen kun barnets navn og fødsels-/dåbsdato samt det såkaldte "hovedprotokolnummer" for såvel barnet som moderen. Dette henviser til stiftelsens hovedprotokol over fødte, hvoraf det blandt andet fremgår, om barnet blev udsat i pleje for stiftelsens regning. Hvis dette var tilfældet, findes der her en henvisning til udsætterprotokollen, hvor der gives oplysninger om den eller de personer, der fik barnet i pleje. Da barnet efter en ændring i lovgivningen i 1812 meget ofte blev sat i pleje hos moderen, har vi i udsætterprotokollerne langt den vigtigste kilde til identificeringen af mødrene (se afsnittet "Adgangsbestemmelser"). Rigsarkivet har udsætterprotokollerne op til 1914; efter denne tid skal oplysningerne søges på Rigshospitalets Kordegnekontor.

I perioden 1805-1815 vil det ofte være muligt at supplere oplysninger fra udsætterprotokollerne med indførslerne i ammeprotokollerne. Mange af især de fattigste mødre overgik efter fødslen til ammestuerne, hvor de tog sig af deres eget og til tider også andres efterladte børn.

Når man søger oplysninger om ugifte kvinder, der har født på Fødselsstiftelsen, må man være forberedt på, at det undertiden ikke er muligt at fremskaffe oplysningerne. Dette skyldes, at retten til anonymitet kunne indebære, at ikke engang Fødselsstiftelsen vidste, hvem kvinderne var. Det gælder således for praktisk taget alle fødslerne i 1700-tallet og stadig for en del i 1800-tallet, at der intet er optegnet om forældrenes identitet i arkiverne.

Kilde: [www.sa.dk]

Har udmeldt sig af DIS
Valg:

Dato: 13/04-07 13:14

Hej Tom
Ja, det er en pudsig historie og lad os se hvad Google og Runeberg gemmer om personen Rachlou:

Dansk biografisk Lexikon / VII. Bind. I. Hansen - Holmsted /
266
[runeberg.org]

I afsnittet om: Heiberg, Thomas Severin, 1738-1819, Præst,

Da en Provst Rachlou i Snoldelev tilhørende Gaard under
mistænkelige Omstændigheder brændte 1807 tillige med
en Malerisamling, der var assureret for over 13000
Rdl., skrev han en nærgaaende Piece herom, men blev
siden ramt af den Nemesis, at 3 Længer af hans egen
Gaard nedbrændte Dagen efter, at den var bleven
assureret. --

Har udmeldt sig af DIS
Valg:

Dato: 13/04-07 13:19

Kilde:

Sognepræster i Snoldelev ? Tune Pastorat.

[snoldelevkirke.dk]

15) Andreas Tamdrup Rachlou: 1769 ? 12/9 1787. ( Afsked på grund af Astma.)

Har udmeldt sig af DIS

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 13/04/07 13:21 af MaYa Rasm..
Valg:

Dato: 13/04-07 13:29

Lidt mere her om branden, den har selvfølgelig ikke noget med Andrea at gøre:
[snoldelevkirke.dk]

Først fortalte sognepræst Karen Elise Nabe- Nielsen kort om kirkens historie, hvorpå dr.phil. Rolf Wiecker fortalte om en mærkelig brand, der for 200 år siden og siden hen har sat mange sind i kog.
Hvad skete der i Snoldelev natten til den 14. november 1806? I år er det 200 år siden, Nygaard nedbrændte, og i 200 år har man spekuleret på, hvad der egentlig skete. Ikke uden grund, for branden medførte, at Nordeuropas største borgerlige kunstsamling med tilhørende kobberstik og bibliotek gik til grunde, hvorved Tyskland mistede en vigtig del af sin kulturarv.
Provsten i Snoldelev, der ejede malerisamlingen samt biblioteket, var en af de få, der på denne nat ikke bemærkede, at der var brand i Snoldelev. Og det på trods af, at han efter sigende skulle have siddet i sit studerekammer i præstegården.
Kirkens klokker havde ringet og meldt branden, præsten fra Gadstrup kom ilende, fordi han derfra kunne se, at der var ildløs. Men provst Rachlou sad med sine bøger og læste.
Til gengæld fik provst Rachlou efter mange og ubehagelige brandforhør udbetalt en stor forsikringssum, for hele samlingen var tre uger i forvejen blevet vurderet højt.

Har udmeldt sig af DIS
Valg:

Dato: 13/04-07 13:44

Kære Annette

Du skal have en stor tak for oplysningerne om Andrea Albertine, - dem vil jeg gå videre med,
når jeg får en mulighed for at komme på rigsarkivet.
Jeg ved, at det er svært, når et barn eller en mor kun er et nummer.Havde det dog bare været en dreng, for han skal jo i lægdsrullen en dag, og så vil moderens navn og fødested ofte blive afsløret.

Nej, jeg har ingen slægtninge i Snoldelev - jeg har været skoleleder i Gadstrup i 32 år, så jeg kender Snoldelev ret godt.Jeg har meget fjerne slægtninge i Hastrup for 200 år siden, og jeg er interesseret i den lokale historie.

For ikke så længe siden lavede jeg en slægtstavle over fam. Kjærsgaard fra Bjergager - har du nogen tilknytning til den ?

Med venlig hilsen og tak

Olsen
Valg:

Dato: 13/04-07 13:55

Kære MaYa

Tak for oplysningerne om branden i Snoldelev i 1806. Jeg var i Snoldelev kirke for at høre om Wieckers viden om branden, - men da jeg har beskæftiget mig med den i over 20 år, var der ikke meget nyt for mig.
Jeg er netop i gang med 2.udg af en bog om denne særprægede pastor, - derfor endnu et forsøg på at finde Andrea Albertines mor.
Er det iøvrigt ikke pudsigt, at pastoren hedder ANDREAS og pigen ANDREA, og at hun senere blev den ene af provstens to arvinger, - hvad hun bestemt ikke blev rig af !

Med venlig hilsen

Olsen
Valg:

Dato: 13/04-07 14:25

Kære Olsen smiling smiley
Ja, det anede mig nok, at du kendte hele historien.
Disse små klip var også i håb om andre kunne bidrage lidt til opklaringen. thumbs up

God aften, Olsen

Har udmeldt sig af DIS
Valg:

Indsendt af:

Dato: 13/04-07 15:19

Hej Olsen,

jeg er da glad for at du kan bruge de oplysninger jeg har fundet :-)

Jeg har navnet Kjærsgaard fra min farmor, men kender ikke meget til det. Hun er født i Brønderslev, søn af Mads Christian Nielsen Kjærsgaard (Han har fået bevilling på navnet i 1905)(hun er 1 af ialt 13 børn, alle med Kjærsgaard som efternavn)

Hans (min farmors far) farfar Niels Christensen optræder meget pludseligt (for mig) med navnet Kjærsgaard, men som sagt ikke noget jeg har forsket så meget i. Jeg er startet med min farfars slægt, sognefogedslægten fra Ørsted (Toftegaarden, Slåenkær og Dalsgaard), der breder sig til Gadstrup, Daastrup og omegn.

Vil ønske dig god jagt med Andrea og ville da gerne høre hvad du finder ud af hvis du er interesseret i at dele det.

VH
Annette

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 13/04/07 15:21 af Annette Kjærsgaard.
Valg:

Indsendt af:

Dato: 13/04-07 16:55

Hej Olsen,

sad igen og kikkede folketællinger, Snoldelev 1787. Kender du noget til Peder Jensen 7 år der bor hos / ved præsten på dette tidspunkt ? og kan du eller andre læse hvad der står ved ham, kan se at indtasteren fra DDA har opgivet, hvilket jeg forstår.

VH
Annette
Valg:

Dato: 14/04-07 09:50

Kære Annette

Der står :

Peder Jensen,7
Jens Jensen,4 2de ( = tvende, altså "to" )
fattige Børn givet Husly og
Føde

Jeg synes, at man her mærker den først provstindes
indflydelse, - hun levede jo endnu i 1787.

Hvis du har andre spændende ting, som jeg kan hjælpe dig med, skal du frimodigt komme frem med det !

HUSKAT
der findes ingen dumme spørgsmål !

Med venlig hilsen

Olsen
Valg:

Dato: 14/04-07 10:01

Kære Tom

Nej, - han boede stadig i Snoldelev, og han var endda provst i en halv snes år af sygdomsperioden.
Det er en smule mærkeligt, at man kan være provst uden præsteembede. Forklaringen er nok, at han endnu på den tid havde et ganske særligt forhold til biskop Balle, - men det ændrede sig efter 1806.

Med venlig hilsen og tak for interessen !

Olsen
Valg:

Indsendt af: Boris Salmon

Dato: 07/11-07 01:30

Hej Olsen

Har lige set den gamle tråd og fulgt den med stor interesse. Dette skyldes at Andrea Albertine Rachløv f. Bilvad er min tip-tip-oldemor. Min bror begyndte at slægtsforske for et par år siden og fremskridtene er kommet i ryk. Lige nu befinder vi os i et af de større.

Hvad vi ved om Andrea før hun giftede sig med Hans Peter Salmon er begrænset : Vi vidste godt at hun var født i København og at hun ikke var i Snoldelev i 1801 iflg folketællingen det år. Men vi besluttede at finde hende alligevel og der dukkede da også en Andrea Albertine op i Karlslunde, som havde samme alder som den vi ledte efter - det interessante her var at hun var plejedatter af en præst. Indtasteren af den folketælling havde på grund af en blækklat haft svært ved at tyde efternavnet, men vi fik det til Bilvad. Dette er senere blevet understøttet i en bog om Snoldelevs historie, hvor der rent faktisk stod temmelig meget om hende. Hun fik seks børn- fire drenge og to piger, Hun blev enke i 1831 og var enke i 49 år !!! Da hun døde i 1880 må hun unægtelig have efterladt et indtryk i Snoldelev da hun mindst har boet der i 70 år.
Valg:

Dato: 07/11-07 10:01

Kære Boris

Tak for dit indlæg om Andrea Albertine.
Hendes efternavn er Belliad, - jeg kender sognebogen for Snoldelev, og den tager fejl af navnet, - jeg har i originale dokumenter i arkiverne belæg for, at navnet er Belliad.
Hun var i 1801 ikke i pleje hos nogen præst, - det var hos degnen Hammer i Karlslunde, hvor provst RACHLOU HAVDE FÅET HENDE ANBRAGT INDTIL HAN KUNNE HENTE HENDE TIL sNOLDELEV.
JEG KAN ANBEFALE DIG AT LÆSE MIN BOG OM Rachlou, den hedder Den kloge provst i Snoldelev, og du kan købe den for 100 kr i Kaabers antikvariat i Skindergade i København,
Hvis jeg kan være til hjælp i jeres slægtsforskning, så må de meget gerne komme igen, - jeg hjælper gerne, og jeg har da lidt om slægten.

Med venlig hilsen

Olsen
Valg:

Indsendt af: Boris Salmon

Dato: 08/11-07 00:55

Kære Olsen

Først undskyld min afslutning på sidste indlæg - jeg havde faktisk tænkt mig at afslutte det med et "med venlig hilsen", men kom til at ramme send-knappen.sad smiley

Ja jeg huskede forkert det var selvføgelig en degn hun boede hos. Jeg synes at det er meget interessant at høre om de originale dokumenter i arkiverne som du refererer til. Hvor har du set dem ? I rigsarkivet eller lokalhistorisk arkiv ? Din bog lyder da også interessant, også selvom Rachlou (Rachløv) slet ikke viser sig at være én af vore aner. Uanset hvad han var - har han haft en tilknytning til vor slægt. Han bistod bl.a. Andreas svigerfar da han erhvervede sig jord i Snoldelev ved måske ikke helt stuerene metoder.

Denne svigerfar - Peder Salmon har vi brugt mange timer på at finde i kirkebøger fra hele egnen omkring Snoldelev. Altsammen forgæves. Vi ved at han kom til Snoldelev i 1776 fra Benzonseie (nu Risbyholm), hvor han havde været godsforvalter i ti år. Dette betyder at han blev godsforvalter i en alder af 20 år. Nu er jeg ikke så meget inde i stof om godser så jeg ved ikke om det er usædvanligt at få en sådan stilling i så ung en alder. Vi ved at han må være født i 1746 selvom folketællingerne fra 1787 og 1801 ikke er enige om hans alder, men vi valgte at tro på den nyere, som passer med aldersangivelsen ved indførelsen af hans begravelse i 1812, hvis man forudsætter at hans fødselsdag faldt efter 25. juni.

Du skriver at du har lidt om slægten - det gør os unægtelig ret nysgerrige. Andreas søn nr. 2 Hans Peter Salmon er den eneste af de fire drenge, der fører slægten videre - så vidt vi kan se, og dette oven i købet med "et ugift fruentimmer Bodil Marie Christensen" som der så malerisk står i kb ved vor oldefars dåb. Vi ved at denne HP Salmon blev gift i 1849 i Snoldelev, mens han var købmand i Køge. Men vi har ikke kunnet finde mere efter vor oldefars dåb, som fandt sted i Vor Frue i Kbh. i 1862 - her står der i øvrigt at barnefaderen " Fabrikant Hans Peter Salmon" var bortrejst på dette tidspunkt. Vi ved altså ikke engang hvor han døde og hvornår, men til gengæld ved vi at han stod i handelslære i Kalundborg som 17-årig i 1834, boede i København ved Kultorvet i 1840, ikke så langt fra det sted hans brud i 1849 boede på det tidspunkt. Dette har fået os til at gætte på at de nok har mødt hinanden i Kbh.

Hvis du ligger inde med viden ud over dette, ville vi da blive meget taknemmelige for en håndsrækning. Ved du i øvrigt fra al din søgning i forskellige arkiver om der findes f.eks. personaleoplysninger om et sted som Risbyholm ?

Med venlig hilsen

Boris

Redigeret 2 gang(e). Sidst ændret 08/11/07 01:00 af Boris Salmon.
Valg:

Dato: 08/11-07 13:28

Kære Bopis

Tak for dine oplysninger, - du skriver, at Rachlou måske ikke en af slægten, - der har jeg en anden mening, og jeg er ikke alene med den, men det kræver næsten, at du kommer en tur til Frederiksberg, så at jeg kan forklare nærmere, -og så kan jeg samtidig forære dig min bog om provsten.
Jeg kunne sende den, men det er rasende dyrt og jeg er ikke så mobil, at jeg kan komme med den, men jeg ved, at du ikke bor mere end en busbillet herfra.

Med venlig hilsen

Olsen
Roskildevej 118 st tv
2000 Frederiksberg

PS Jeg kan også hjælpe med Peder Salmon, hans far og bedstefar !
Valg:

Indsendt af: Merete Andersen

Dato: 08/11-07 20:44

Hej Olsen

Jeg kan se af ovenstående, at du har mange oplysninger om Sognepræst Rachlou i Snoldelev. Da jeg læste alle de tidligere indlæg, genkendte jeg hans navn.

Jeg har nogle sider af en gammel kopi af familien Nicolai Gottliebs stambog (fra omkring 1920). I den står der om min 3xtip oldefar Vincenz David Gottlieb, døbt den 29 aug. 1728 i Kalundborg:

Han døde på en rejse, under et ophold hos sin fætter, Andreas Tandrup Rachlev, Sognepræst i Snoldelev, den 26. oktober 1776 og blev begravet i Snoldelev Kirke den 31 s.m. "ligger i Kirken under Mands-stolene for ved Prædikestolen lige under Vinduet" - blev 48 år gammel. Han blev gift 18. september 1754 med Frederikke Louise Høeberg.

Vincent David Gottlieb var den ældste af 7 børn efter Friderich Gottlieb Nicolai og Marie Andersdatter Tandrop viet den 14 juni 1726 i Kalundborg.

Jeg har imidlertid ikke navnene på Vincents søskende, mine kopier dækker kun Vincents efterkommere og deres familier.

Måske kan du hjælpe mig med nogle navneconfused smiley og evt. fortælle hvem af de 6 søskende, der var den ene af forældrene til Rachlov.

Med venlig hilsen

Merete Andersen (2680)

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 08/11/07 22:54 af Merete Andersen.
Valg:

Dato: 09/11-07 14:30

Kære Merete

Rachlous mor var søster til Vincent Gottliebs mor, som var gift med apotekeren i Kalundborg.
Peder Helt Jensenvar gift med Kirsten Tamdrup, og han var præst i Korsør-Taarnborg.
Hun er døbt i Ringsted 03.05.1703,
begr. i Kalundborg 08.10.1735
forældre
Anders Tamdrup gift 01.10.1696 i Køge med Susanne Henriette Schürtz,
Pastoren i Snoldelev er altså fætter til Vincent som døde i Snoldelev
, - HAN VAR IKKE PÅ REJSE MEN SØGTE PASTOREN I sNOLDELEV, FORDI DENNE GAV SIG AF MED LÆGEKUNST.

Med venlig hilsen

Olsen
Valg:

Indsendt af: Merete Andersen

Dato: 09/11-07 17:01

Hej Olsen

Så er den sag opklaretsmiling smileynår det var på mødrene side de var fætre.
Denne Rachlou lyder som en spændende person, som man får helt lyst til at vide noget mere om.

Pastorens lægekunst virkede åbenbart ikke, siden fætter Vincent døde kun 48 år gammel.

Vincent Gottlieb havde ellers været ret så produktiv til kort før sin død. Ifølge den kopi jeg har nåede han og hustruen Frederikke Louise Høeberg på ca. 20 år, at få 18 børn. Desværre var der kun 5-6 stykker, der levede længe nok til at blive voksne, resten døde som spæde eller ganske unge.

Den stakkels konesad smileyhun har ikke haft det let. Hun var konstant gravid i 20 år, og det sidste barn har kun været omkring 1-2 år da manden døde.

Heldigvis overlevede nogle af børnene, for ellers havde jeg jo ikke siddet her, min ane var i øvrigt nr. 17 i flokken.

Med venlig hilsen

Merete Andersen (2680)
Valg:

Gå til side: 1 2 Næste

Aktuel side: 1 af 2

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.