Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Gå til side: 1 2 3 Næste

Aktuel side: 1 af 3

Hertzberg och Mundeling

Indsendt af: Eija Svensson

Dato: 27/01-04 15:50

Jag forskar en del kring släkterna Hertzberg och Mundeling. Nu har jag tappat spåret efter Johan Heinrich Karl Hertzberg, född 21 juli 1831 i Tyskland och hans hustru Louise Henriette Mundeling, född 13 april 1837 i Bovense, Svendborg.

Paret reste omkring i Sverige och den sista noteringen jag har hittat är att de fick en dotter Karolina Vilhelmina Albertina förr 2 april 1884 i Kalmar. I alla kyrkoböcker står det att paret är kyrkoskrivna i Danmark. Vid tidpunkten för nämnda dotters födelse så finns det noterat att paret är skrivet i Vemmelöv, Slagelse, Sorö amt. Är det någon som kan hjälpa mig och se om det finns några noteringar om paret Hertzberg - Mundeling. Alla upplysningar om dessa resandesläkter är av intresse.

Tackar på förhand!

Eija Svensson

Valg:

Re: Hertzberg och Mundeling

Indsendt af: ingridschmidt7190

Dato: 27/01-04 21:55

Hej Eija!
I Hjørring amt i Dronninglund levede der en familie Mundeling. Her er en Folketælling fra Dansk Dataarkiv.
hjoerring, Dronninglund, Dronninglund, Ørsø Fjerding, , Tyvelundhus, 1 hus, 6, FT-1890
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Oskar Møller, 40, Gift, Husfader, Skjærsliber, Sverig
Frederikke Mundeling, 32, Gift, Husmoder, Hustru, Silkeborg
Herman Møller, 14, Ugift, Barn, Oskar Møllers Barn, Drlund
?? Møller, 12, Ugift, Barn, Oskar Møllers Barn, Drlund
Georgine Møller, 9, Ugift, Barn, Oskar Møllers Barn, Drlund
Oskarvine Møller, 6, Ugift, Barn, Oskar Møllers Barn, S. Trnaders
Holger Møller, 5, Ugift, Barn, Oskar Møllers Barn, Ebeltoft
Hjalmer Møller, 3, Ugift, Barn, Oskar Møllers Barn, Drlund
Eskardine Møller, 1, Ugift, Barn, Oskar Møllers Barn, Drlund

og en Hertzberg:

hjoerring, Dronninglund, Dronninglund, Ørsø Fjerding, , ??, Hus, 1, FT-1890
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Dorthea Hertsberg, 66, Enke, Husmoder, Husforpagter, ??
Frederikke Michelsen??, 24, Ugift, Barn, , Sjælland
Justine Michelsen??, 22, Ugift, Barn, , Sjælland
Peder Nielsen, 25, Ugift, Tjener, , Vejen
Justine ??, 2, Ugift, Barn, , Drlund
Drengebarn, Under 1 Aar, født 18/1 89, Ugift, Barn, , Drlund

I Vendsyssel Årbog 2003 på side 145 står der blandt andet:
Dronninglund lokalarkiv har en del billeder fra Sømosen, hvor nogle zigøjnere slog sig ned og boede i årene 1865-1890. Da der var flest, boede der 40 familier i hytter, der var delvis gravet ind i skrænterne omkring mosen. Hver sommer var de på farten og ernærede sig som skærslippere, gøglere, musikere og artister. En af de allerførste som slog sig ned i Sømosen var Christian Mundeling. Han havde 12 børn, og sønnen Erhardt Gustav Mundeling startede sit eget lille cirkus 1864.
Der er også nogle billeder i bogen blandt andet et hvor Christians Mundelings hus ses. Det vil være en god idé at henvende dig til Dronninglund arkiv. Jeg har ikke lige adressen, men den må kunne findes på internettet.
Med venlig hilsen Ingrid Schmidt
Valg:

Indsendt af: Flemming Aasklint

Dato: 27/01-04 22:18

Hej Eija

Jeg har lige en enkelt.

Asnæs sogn
Ods Herred
Holbæk Amt

Johannes Lucinius? Mundeling
født den 12.august 1853 i Asnæs
døbt den 18.agust 1853 i Asnæs kirke
Forældre. Skjersliber Christian Adolph Mundeling
og hustru Ane Chatrine Lucie Hertzberg.
( her i sogent paa Reise)
--

Det er nok dem der kan findes viet her på
www.familyserach.org

CHRISTIAN ADOLPH ANDREAS MUNDELING
Male
Marriages:
Spouse: ANNA CATHRINE DORTHEA LUCIA HERTZBERG
Marriage: 20 OCT 1851 Koge, Kobenhavn, Denmark
Husband Age at Marriage: 20
Wife Age at Marriage: 26
--

Mvh.
Flemming Aasklint
4500 Nykøbing Sj.
Valg:

Indsendt af: Lissa Pedersen - 2650

Dato: 27/01-04 22:18

Hej Eija,

Der er vist flere muligheder - alt efter hvilken kommune det er:

Try Museums Lokalhistoriske Arkiv
Højskolevej 1, Try
9330 Dronninglund
tlf: 98 84 31 05
å: 1/5-1/10 ma-fr 10-16,
resten af året efter aftale
l: Anna K. Nielsen
o: Dronninglund Kommune
s: 1980

Hellevad-Ørum Lokalhistoriske Arkiv
Klokkerholm Skole
9320 Hjallerup
å: efter aftale, hele året
l: Frands Hesselborg
Kløvervej 9
Klokkerholm
9320 Hjallerup
tlf: 98 28 40 54
E-mail: tobito@post10.tele.dk
o: Hellevad og Ørum sogne i Dronninglund Kommune
s: 1972
post til: leder
tlf. til: leder

Thorup Lokalhistoriske Arkiv
Tolstrupvej 5, Thorup
9330 Dronninglund
å: sidste ti i md 19-22 eller efter aftale
l: Hans Jørgen Melvej
Tolstrupvej 56, Thorup
9330 Dronninglund
tlf: 98 85 70 93
e-mail: h.j.melvej@mail.dk
o: Thorup gamle skoledistrikt i Dronninglund Kommune
s: 1979
post til: leder
tlf. til: leder

Hvis du prøver www.dronninglund.dk og slår op på arkiver, finder du bl.a. dette:

Dronninglund Lokalhistoriske Arkiv
Dronninglund Skole
Rørholtvej 20
9330 Dronninglund
Lene Dige
tlf. nr. 98 84 32 23

samt et par stykker mere.

Mvh Lissa Pedersen

Valg:

Indsendt af: Inger Buchard (6800)

Dato: 27/01-04 23:22

Virgo [www.virgo-fyn.dk] har
død 14.9.1875, begr. 17.9.1875 Edvard Theodor Lavinius Christian Mundeling, født i Oure (på Fyn) far: Johann Ch. Heinrich Mundeling [omrejsende skærsliber]

Inger
Valg:

Indsendt af: Inger Buchard (6800)

Dato: 27/01-04 23:33

- og jeg fik sendt for hurtigt. Kender du artikelen Det rejsende folk - slægten Mundeling, skrevet af Frode Christensen i Barn af Himmerland nr. 11 2001, udgivet af Lions Klubberne i Himmerland. Det hefte må kunne lånes på biblioteket.
se [www.106b.dk]

mvh
Inger Buchard
Valg:

Indsendt af: Finn Frederiksen

Dato: 28/01-04 06:46

Så vidt jeg husker, var der et cirkus kaldet Mundeling, og det havde vistnok vinterkvarter på en gård mellem Brovst og Skovsgård i Han Herred.

En af min kones forfædre, Chritian Julius Mohr, flyttede sammen med Justine Mundeling, på trods af han havde kone og (mange) børn. Mohr'en og Justine boede i Sømosen i Dronninglund Storskov. Sammen fik de en datter, hun hed vistnok Viola Julia Mundeling.

mvh
Finn Frederiksen
Valg:

Indsendt af: ingrids chmidt 7190

Dato: 28/01-04 09:06

Hej Eija.
Lissa har opgivet nogle adresser på arkiver i Dronninglund kommune.
Det arkiv, som arbejder med området Sømosen hvor Mundeling og Hertzberg boede må være nedenstående:

Dronninglund Lokalhistoriske Arkiv
Dronninglund Skole
Rørholtvej 20
9330 Dronninglund
Lene Dige
tlf. nr. 98 84 32 23

Til Finn.
I Vendsysselårbogen 2003 er der et bilede af Justine foran faderens hus, men det ved du måske.
Venlig hilsen Ingrid.
Valg:

Dato: 28/01-04 13:51

Tack för alla tips! Jag skall försöka få tag på artikeln om Det rejsende folk - släkten Mundeling. Den verkar vara intressant.

Det är inte lätt att hitta uppgifter om dessa släkter, de är ju resandefolk.

Finn, det var ett spännande inlägg. Har du några mer fakta om dessa personer?

Hoppas att det är flera personer som svarar på mitt inlägg. Jag brukar inte ha tur när jag gör en efterlysning på dessa sidor, men skam den som ger sig.

Många tacksamma hälsningar från Eija

Valg:

Indsendt af: Bente Aaris i OSLO

Dato: 28/01-04 14:36

Louise var nok ikke længe i Svendborg, her er familien i 1840 hun er 3 år gml. i Nibe Købstad.

[ddd.dda.dk]

Her en familie Mundeling i Varde i 1890:

[ddd.dda.dk]

Mvh Bente Aaris

Valg:

Indsendt af: Ellen Nissen 8000

Dato: 28/01-04 15:11

Hej Eija

Jeg har en artikel om "Cirkusfamilien Mundeling og Bjerringbro" fra hæftet "Fra Bjerringbro Kommune III", som er udgivet af lokalhistorisk arkiv Bjerringbro i 1984.

De havde i flere år deres vinterhi i Bjerringbro. Den første der bosatte sig i Bjerringbro var Erhardt Gustaf Mundeling, som blev født i Ronneby i Sverige i 1860, som søn af Christian Adolf Andreas Mundeling og Anna Christina Dorthea Hertzberg.

Hvis du er interesseret kan jeg evt scanne artiklen og maile den til dig.

Mvh.
Ellen Nissen

Valg:

Dato: 28/01-04 15:43

Tack Bente för informationen!

Ellen, jag skulle bli jätteglad om du kan scanna artikeln och skicka den till mig på mailadressen: eija.svensson@bolina.hsb.se

// Eija
Valg:

Dato: 05/02-04 19:05

Tack Inger för tipset om boken Barn af Himmerland. Jag har lyckats att få tag på boken och det var en mycket intressant artikel om Mundeling-familjen. (Det fanns dock några felaktigheter i den).

Jag är fortfarande intresserad av alla tips om familjerna Hertzberg och Mundeling!

Hälsningar
Eija

Valg:

Indsendt af:

Dato: 05/02-04 20:38

Hej Eija

Omkring 1965-1969 arbejdede jeg på Kofoeds Skole på Christianshavn i København. I dette kvarter færdes der en gademusikant, som hed Mundelin til efternavn. Jeg husker ham som en meget lille, ca. 160 cm, tætbygget, mørkhåret person, ca. 25-30 år gammel.

Jeg har på fornemmelsen, at han ikke var den eneste af slægten, som opholdt sig i dette kvarter.

Med venlig hilsen

Jørgen Green
Valg:

Indsendt af: Merete Thrane

Dato: 05/02-04 21:36

Kære Eija
Jeg har en bog om cirkus. Der er 2 billeder af slægten Mundeling. Desværre står navnene der ikke. Jeg sender en scanning til dig med snail-mail.
Ved søgning på [bibliotek.dk] fandt jeg nedenstående ved søgning på Mundeling - cirkus:
Når du selv kommer ind på siden så prøv også at skrive Anders Enevig i forfatter, så kommer en del titler på bøger om cirkus og artister.
Der er sikkert også andre søgemuligheder på bibliotekssiden.
Hvis du finder noget interessant for dig, så send mig besked, så skal jeg få bogen/bøgerne hjem på mit bibliotek og kan så scanne de relevante sider til dig.

ARTIKEL
"Den kinesiske æske" - eller Herregårdsfruen og cirkusprinsessen
Ketty. Johansson

I: Vendsyssel årbog. - 1991. - S. 93-108 : ill.
Emne: Mundeling, Helene ; Hauch, Charlotte ; Mundeling, Ernhardt ; Cirkus Mundeling ; cirkus ; herregårde ; Dronninggård ; Dronninggård
Charlotte Hauch på Dronninggård og hendes forsøg på at adoptere cirkusdirektør Ernhardt Mundelings datter Helene (f. 1881, gift Jensen, artistnavn Helene Waradas)

TIDSSKRIFT-
ARTIKEL
Cirkusfamilien Mundeling og Bjerringbro
Conny Grethe Ditlev Jensen

I: Fra Bjerringbro kommune. - 1984. - S. 35-40 : ill.
Emne: Mundeling, Erhardt ; Mundeling, Justine ; Mundeling, slægten ; Cirkus Mundeling ; cirkus ; artister ; Bjerringbro ; forlystelser
Erhardt Mundeling (1860-1947) og Justine Mundeling (1864-1942), deres børn og Cirkus Mundeling

AVISARTIKEL
Artistpigen fra Sømosen blev mit livs eventyr
Hans Karlsson

I: Vendsyssel tidende. - 1981-12-27 : Ill.
Emne: Mundeling, Ernhard Gustav ; Cirkus Mundeling ; biografier
Cirkus Mundeling

Mvh Merete
[:];-)[/:]
Valg:

Indsendt af: else abildgaard 4700

Dato: 06/02-04 00:46

Kære Eija
Jeg har bogen Leruo-Tranum Øster Svenstrup af Ketty Johansson
Der er ca 6 sider som handler om blandt andet familierne HERTZBERG OG MUNDELING, der er ligeledes nogle fine gruppebilleder et af billederne med navne (ca. 1907)
god fornøjelse
Else Abildgaard
Valg:

Dato: 06/02-04 06:07

Tack igen Merete! Jag har mailat till dig privat.

Else, finns det någon möjlighet för att kopiera sidorna om Mundeling-Hertzberg och skicka dem till mig. Jag skulle vara evigt tacksam!

Hälsningar
Eija
Valg:

Indsendt af: else abildgaard 4700

Dato: 06/02-04 20:18

Hej Eija
Jeg vil gerne sende de omtalte sider. Du må sende din adresse så jeg kan sende et brev. ( i næste uge).
venlig hilsen
Else
Valg:

Dato: 06/02-04 22:36

Tack på förhand!

Min adress är:
Eija Svensson
Ormvråksgatan 31
215 62 Malmö
Valg:

Indsendt af: Else Skovbo Jensen 8850

Dato: 07/02-04 15:08

Hej
Der er måske ikke meget nyt i mit indlæg. Jeg ville henvise til artiklen "cirkusfamilien Mundeling og Bjerringbro" som Ellen Nissen allerede har nævnt.
I denne artikel er den ovenfor nævnte Viola Lilli Augusta Charlotte Mundelin nævnt. Hun er begravet på Bjerringbro kirkegård. Artiklens forfatter Conny Ditlev Jensen bor stadig i Bjerringbro.
Hun oplyser som en af kilderne til sin artikel Anders Enevigs bog: Cirkus i Danmark I-III fra 1981/82 og oplyser også, at Lokalhistorisk arkiv i Bjerringbro har materiale . Skriv f. eks. til dette arkiv på adressen Gudenåhuset, 8850 Bjerringbro

Med venlig hilsen
Else Skovbo Jensen
Valg:

Dato: 25/02-04 19:28

Tack Else Abildgaard för artikeln, den kom med posten idag!

Paret Johan Heinrich Karl Hertzberg och Louise Mundeling fick en dotter Augusta Reumenia född 31 maj 1881 i Karlskrona i Sverige. I utdraget från Födelse- och dopboken finns det noterat att paret har sin hemvist i Eggebek, Slesvig. Finns det något sätt som man kan kontrollera om paret finns noterat i Eggebeks kyrkoböcker?
Hälsningar
Eija

Valg:

Indsendt af: Pia Westphal SE-127 34

Dato: 28/02-04 21:29

Hej!
Jeg kan huske en musikant fra min barndom i Köbenhavn (50-60'erne), som hed Mundeling.
Han spillede sav, altså med bue mod en savklinge (fuchssvanz).
Han var meget kendt for det, vistnok den eneste udövende dengang.
Jeg er ganske sikker på, at han også har väret med i et eller flere TV-programmer/ muligvis som statist i film af den socialrealistiske slags fra 50'erne, dem var der mange af.
Muligvis den samme, som Green omtaler; eller rettere - det er nok den samme mand.
Mvh
Pia Westphal
Valg:

Dato: 29/02-04 15:20

Tack alla som gett mig uppgifter om familjen Mundeling! Uppgifter om Hertzberg familjen verkar vara svårare att få tag på. Inte en enda ledtråd har dykt upp!

Hoppas fortfarande på fler svar!
Hälsningar
Eija
Valg:

Indsendt af: Pia Westphal SE-127 34

Dato: 29/02-04 21:48

Hej igen!
Nej, det kan ikke väre den samme mand, som Green omtaler, alderen er forkert.
Ham jeg tänker på må väre en generation äldre.
Mvh
Pia Westphal
Valg:

Indsendt af: Vagn Cordsen

Dato: 07/03-04 17:07

Hej Eija Svensson!
I min tidlige ungdom i halvtrdsserne optrådte 2 Brødre Mundeling som
musikkere bl. andet i Nyhavn, det er rigtigt at den ene spillede på Sav,
og hans speciale var at han som den måske eneste i verden kunne spille
på to Save samtidigt, den anden Broder spillede harmonika. En af dem arbejdede en overgang på B.W Skibsværft. Her reddede han engang en
arbejder der styrtede ned ved at gribe ham i faldet og rulle sig sammen med ham ind på en lavere liggende etage, fantastisk når man tænker på
at han selv var en lille mand, men tætbygget og sikkert stærk. De har enkelte gange været i Fjernsynet, og må betragtes som ægte Gøglere!
Fortsat god Jagt!

Hilsen Vagn Cordsen!
Valg:

Indsendt af: Finn Frederiksen

Dato: 29/04-04 11:35

Hej,
jeg har tilfældigvis kommet forbi denne link. Her både noget om Hertzberg og Mundeling.

[nobis.njl.dk]

Prøv evt. at søge videre på sitet.

mvh
Finn Frederiksen
Valg:

Indsendt af: Knud Remi Christensen 2765

Dato: 29/04-04 16:26

På den nu nedlagte Blushøj i Valby (København) lå der engang en række sigøjnervogne, her boede bandt andet Mundeliner. Jeg arbejde på lønningskontor i et firma i Valby og ved at nogle arbejdede der om vinteren, men når sommeren kom var det friluftslivet der trak.

Da lejren blev nedlagt og folk flyttede derfra skrev forfatteren Anders Enevig en bog jeg mener den hedder "Sigøjnere i Danmark".

hilsen
Knud Remi Christensen/2765
Valg:

Dato: 02/05-04 05:10

Tack för alla tips jag får!

Jag försöker även hitta uppgifter på vilket år som Johan Heinrich Karl Hertzberg, född 21 juli 1831 i Tyskland och hans hustru Louise Henriette Mundeling, född 13 april 1837 i Bovense, Svendborg kom till Sverige. 1857 föddes en son i Viborg och nästa notering jag hittat är att en dotter föddes 1865 i Kalmar i Sverige. Har någon något tips om var jag skall leta efter denna uppgift?

Hälsningar
Eija Svensson
Valg:

Indsendt af: Helle Hirschmann

Dato: 02/05-04 05:57

Hej Eija.

Du efterlyser Mundeling og Hertzberg.
Jeg kan ikke hjælpe dig fra min egen slægt.
Men jeg slog ganske kort op på FamilySearch, der er 18 hits på Mundeling, (mest Danmark og Sverige), og så er der over 230 hits på Hertzberg fra store dele af verden, også fra Danmark.
Håber det kan hjælpe dig videre.

Hilsen

Helle

Valg:

Indsendt af: lisa maria hertzberg nielsen

Dato: 19/01-05 15:53

hej. jeg ved vi stammer fra dronninglund men der må være mere?
min farfar hedder rinaldo girobaldi frank nielsen. men min tipoldemor hedder elevnora henriette hertzberg.
kærlig hilsen lisa.
Valg:

Gå til side: 1 2 3 Næste

Aktuel side: 1 af 3

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.