Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Kgl. Stenhuggermester Johan Fridrich Lohman og Frederica Louisa Frithof i Kbh.

Indsendt af: Ebbe Reinecke-Wilkendorff

Dato: 19/09-06 20:01

Kender nogen mon ægteparret Johann Fridrich Lohmann og Frederica Louise Frithof?

Vi ved intet om, hvornår Johann Fridrich Lohmann er født, men fra borgerskabsprotokollen ved vi, at han er født i Hannover. Hans kone er født omkring 1748-49. De er sandsynligvis gift i Tyskland eller i Danmark.
Han er sandsynligvis kommet til København mellem 1760-65, for da han ansøger om Kgl. Bevilling til at blive stenhuggermester uden at aflægge prøve, fremgår det af Danske Kancelie, Supplikbog 1766 at han har arbejdet i Kbh. i nogle år. Der står bl.a.: ?Johan Fridrich Lohman her af staden, der i nogle år har været hos hofbygmester Fortelin og været mestersvend hos afgl. Hofstenhuggermester Braun?. Han bliver, som de fleste stenhuggermestre gjorde dengang ? mester ved Kgl. Bevilling i 1766, og han bliver optaget i lavet og får borgerskab i 1767. Siden nævnes han i kirkebogen som Kgl. Stenhuggermester. Hans død er ikke fundet i kirkebøgerne, men ved hans sidste barns dåb i 1780, fremgår det af kirkebogen, at han er død.
Alle deres børn døbes i Sct. Petri Tyske kirke. Frederica Louisa Frithof? s navn staves forskelligt i de samtidige kilder (Fridthof, Frithoft) FT 1787 og FT 1801 er hun i Møntergaden 250 i København, og det er hun også da hun dør i 1821 72 år gl.

Kender nogen dette ægtepar. Jeg søger hans død ca.1780 og deres vielse ca. 1765-67
Valg:

Re: Kgl. Stenhuggermester Johan Fridrich Lohman og Frederica Louisa Frithof i Kbh.

Indsendt af: Bente Aaris

Dato: 19/09-06 23:44

Kender dem ikke,men her er deres vielse:

JOHAN FRIDERICH LOHMANN
Male Family
--------------------------------------------------------------------------------
Marriages:
Spouse: FRIDERICA LOVISA FRIEDTOFFT Family
Marriage: 21 NOV 1766 Fredensborg Slotskirke, Asminderod, Frederiksborg, Denmark
--------------------------------------------------------------------------------
Extracted marriage record for locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the marriage date.
Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:
M221142 1756 - 1868 0048503 Film NONE

Vielsen finder du på AO Amt: Frederiksborg Sogn: Fredensborg Slot 1733-1814 opslag 83.

Hendes fader var en af forloverne og de blev som jeg kunne tyde det til Copuleret i hans hus (et wærtshus ?).

[www.arkivalieronline.dk]

Så må det her vel være faderen uden fornavn:

Kilde: OE-1771
Mandens navn: Friedhoff Mandens erhverv: forhen Vertshuusmand, men nu reent forarmet Mandens alder: 67 Mandens civilstand: Gift
Mandens nr. ægteskab: 3 Mand død (ja/nej): Nej
Hustru død (ja(nej): Nej Hustrus alder: 58
Hustrus civilstand: Gift Hustrus nr. ægteskab: 1
Sogn: Fredensborg Slot Herred: Lynge-Kronborg
Amt: Frederiksborg Stednavn: 3
Indtastningsnr: C3897 Løbenr.: 54

og her er så faderens hustru nr. 3 som enke, og nok er det Friderica's moder, eftersom en datterdatter Lohmann som er opkaldt efter mormoderen og også opholder sig hos hende:

Samtlige personer i husstanden

frederiksborg, Lynge-Kronborg, Fredensborg Slot, Fredensborg, , 22, FT-1787, C2135
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Else Catrine Fritoft 75 Enke Kroemand Fritofts Enke
Else Catrine Margrethe Lohmann 7 Ugift Hendes Datter Dr:
Anne Giertrud 9 Ugift Et fremmed Barn
Anne Margrethe Johansdatter 17 Ugift Tieneste Pige

De har været fremme tidligere i denne tråd, hvor du også kan læse om hvor og når Johann dødewinking smiley

[64.233.183.104]

Måske Iben nu har kommet længere!!!

Mvh
Bente Aaris
Korsvoll i Oslo

Redigeret 2 gang(e). Sidst ændret 19/09/06 23:47 af Bente Aaris.
Valg:

Re: Kgl. Stenhuggermester Johan Fridrich Lohman og Frederica Louisa Frithof i Kbh.

Dato: 20/09-06 10:19

Hej Bente

Tusind tak for hjælpen. Det er jeg meget glad for

Venlig hilsen

Ebbe
Valg:

Indsendt af: Iben Schou Jensen

Dato: 23/09-06 08:07

Hej Ebbe.

Jeg har lidt yderligere oplysninger.

Johan Friderich Lohman var stenhuggermester ved Det Kgl.Frederiks Stenbrud, Neksø på Bornholm. Til den stilling fulgte en bolig i "Stenbrudsgården", hvor også Inspektøren og Smedemesteren for stenbruddet boede. Du kan finde billeder af "Stenbrudsgården" på nettet. Det er en meget smuk fredet gård. De kan kun have boet der i kort tid, for i 1780 dør han.

Johan Friderich Lohman står som bygherre for egendommen i København: Ny Kongensgade 7, bygget i 1769. Du kan læse mere i "København, før og nu - og aldrig", bind 2, side 333.

Mht. Friderica Louise Frithoff så kan du finde beskrivelse af hendes far Jacob G. Friethoff, som var kromand på Store Kro i Fredensborg i bogen: "Store Kro gennem 250 år Kongens Weertshus ved Fredensborg" af Kaj Strandberg. Den kan bestilles på biblioteket (Jeg lånte den på biblioteket på Københavns Rådhus).

Min forbindelse til denne familie er deres sidste datter, som blev født efter Johan Friderichs død.

Med venlig hilsen
Iben Schou Jensen.
Valg:

Dato: 24/09-06 16:25

Hej Iben

Mange tak for disse oplysninger. Jeg har været meget heldig med det input, jeg har fået fra dig og Bente Aaris. Min kone er efterkommer efter deres første barn Jacob Adam Lohman 31/10 1767 - 25/11 1821, så ham har jeg en del om. Hvis ud er interesseret i noget om ham, siger du bare til. Jeg har også lidt om hans øvrige 5 børn, men ikke noget om din ane. Jeg tror ikke, at jeg har noget om Johann Fridrich Lohman, som du ikke har. Jeg har hans borgerskab 12/1 1767, hvor der som sagt står, at han er født i Hannover. Optagelse i laug 28/10 1766,- ansøgning og bevillign om Kgl. bevilling 10/6 1766 og 18/7 1766. Han omtales også i Nyrop C. "Kbh. Murer- og Stenhuggerlav" s. 201. Jeg har også lidt uddrag fra skiftet efter Frederica Louise Frithoff 9/6 og 26/6 1821. Det siger dog ikke meget. Der nævnes kun tre børn: Glarmester Jacob Adam Lohmann, Bogbinder Ditlev Friderich Lohmann og Cathrine Krogh født Lohman, enke efter skipper Krogh.

Jeg forstår ikke rigtigt, at han skulle være stenhuggermester på Bornholm, for jeg mener, at han må være kommet til Danmark ca. 1760-65. I 1771 er han iflg. Indkvarteringsbøgerne i Kbh. Stadsarkiv 1771 i Nørre Kvt. Nye Kongensgade nr. 338, og 1775-77 står han i Krak under Prindsensgade 338, 1778-1780 står han i Nye Kongensgade 338. På en eller anden måde må han så også have arbejdet på Bornholm? Sandsynligvis har han hentet materialer der.

Jeg må lede videre ud fra de oplysninger, som jeg har fået. Før jeg gør det vil jeg spørge, om du har Johan Friedrichs alder ved død, samt om du har nogle yderligere oplysninger om Friderica Louise Frithoff's forældre.Egentlig ville jeg også gerne vide lidt mere om din ane Elisabeth Catharina Margaretha Lohman: Vielse, død børn m.v.

Venlig hilsen

Ebbe
Valg:

Indsendt af:

Dato: 24/09-06 17:21

Mester Lohman begraves i Nexø 12. maj 1780 - se [www.kirkebog.dk]

- søg kun på efternavnet Lohman, så ser du bl.a. også, at han i Nexø mister en lille pige.

v.h.
Thestrup-Bjørn
Medlem af DIS-Danmark fra 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper
Valg:

Indsendt af: Iben Schou Jensen

Dato: 25/09-06 18:17

Hej Ebbe.

Det var dog herligt, at der er andre der forsker i denne familie.

Nogle af oplysningerne er nye for mig, så tak for dem.

Mht. Johan Friderich Lohman på Bornholm så må familien have boet på Bornholm i perioden 1779-1780. Den 14 feb. 1779 får de et barn døbt i Nexø Kirke, og den 12. maj 1780 bliver Johan Friderich Lohman begravet fra Nexø kirke. jeg vil forske videre i den periode, hvis jeg finder nyt, så får du besked.

Min ane Elisabeth Cathrine Margrethe Lohman bliver i maj 1807 gift med Lauritz Hansen Krogh i Trinitatis Kirke i Kbh.
De får to børn:
Axel Laurentius Krogh, født 5. juni og døbt 26. juni 1808 i Holmens Kirke i Kbh.
Hans Emilius Krogh, født 6. februar 1810 og døbt 2. marts 1810 i Holmen Kirke.
Lauritz Hansen Krogh står i kirkebogen ved børnenes dåb som skipper og kaperkaptajn.

Det er en rigtig dårlig periode at følge familien pga. de manglende folketællinger, men i FT 1845 dukker min ane (Tip tip oldefar Axel Laurentius Krogh op i Store Heddinge, Præstø Amt). Han er rebslager, flytter med familien til Bornholm og dør der i 1862.
Det andet barn Hans Emilius Krogh ved jeg intet om.

Mht. Friderica Louise Frithoffs forældre, så ved jeg ikke andet end det der står i den tidliger nævne bog om Kongens Store Kro i Fredensborg. Det jeg lige kan huske er, at Jacob Frithoff bliver gift i 1738 med enken til den tidligere kroejer Manniche, og derved overtager kroen. Det må være hans 2. hustru. Den 3. hustru Else, som står i FT 1778 må være mor til Friderica Louisa. Jacob Frithoff er som Manniche tysk.

Din kones forbindelse Jacob Adam Lohman, hans Johanna og alle deres børn har jeg fulgt via folketællingerne og Skt. Petri Kirkebøgerne.

Jeg vender tilbage, hvis jeg finder mere frem.

Med venlig hilsen Iben.
Valg:

Dato: 25/09-06 20:04

Hej Iben
Mange tak for de yderligere oplysninger, jeg forsker også videre, og finder jeg noget, så skal jeg nok lade det gå videre.
Du kan også sende mails direkte til min e-mail adresse.

Venlig hilsen
Ebbe
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.