Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

Gå til side: 1 2 Næste

Aktuel side: 1 af 2

BRUUN, Thomas & FRYDENDAHL, Dorthea Marie fra Skælskør o. 1800

Indsendt af: Maja Borg

Dato: 21/06-06 12:14

Hej,

Thomas Bruun og Dorthea Marie Frydendahl gifter sig ifølge FS d. 22/7 1791 i Sæby, Holbæk Amt. FT 1801 giver et ca. fødselsår 1760 for Thomas Bruun og 1763 for Dorthea Marie Frydendahl.

soroe, Vester Flakkebjerg, Skælskør Købstad, Schielschiør Kiøbstæd, , Søndre side paa Ahlgaden 46, 48, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Thomas Bruun, 40 , Gift, Huusbonde, Kiøbmand,
Dorthea Maria Frydendahl, 38 , Gift, Hans Kone, ,
Mathias Christopher Bruun, 9 , Ugift, deres Søn, ,
Niels Pedersen Bruun, 7 , Ugift, deres Søn, ,
Johannes Nicolii Bruun, 4 , Ugift, deres Søn, ,
Mettine Maria Bruun, 8 , Ugift, deres Datter, ,
Eleonora Christin Bruun, 2 , Ugift, deres Datter, ,
Thomasine Bruun, 3 , Ugift, deres Datter, ,
Anna Sophia Bruun, 1 , Ugift, deres Datter, ,
Mathias Hagen, 22 , Ugift, -, Krambodkarl. Kiøbmandskarl,
Jens Horndrup, 14 , Ugift, -, Kramboddreng. Kiøbmandsdreng,
Jens Nielsen, 42 , Ugift, Tienestekarl, Brændevinskarl,
Christen Jensen, 34 , Ugift, Tienestekarl, Tiener ellers ved Kongens Regiment 1ste Gr. Comp.,
Kirsten Pedersdatter, 81 , Ugift, Tienestepige, ,
Anna Pedersdatter, 34 , Ugift, Tienestepige, ,
Anna Elisabeth Jørgensdatter, 31 , Ugift, Tienestepige, ,
Giertrud Maria Pedersen, 23 , Ugift, Tienestepige, ,
Johanna Sørensdatter, 17 , Ugift, Tienestepige, ,
Kirstine Aalebech, 14 , Ugift, Tienestepige, ,

--------------------------------------------------------------------------------

FT 1787 giver et ca. fødselsår 1764 for Dorthea Marie Frydendahl.

holbaek, Løve, Sæby, Kattrup, , , 114, FT-1787
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Peder Erreboe, 45 , Gift, Huusbond, Cancellie Raad og Eyer af Kattrup,
Marie Kallager, 40 , Gift, Madmoder, ,
Dorthe Frydendahl, 23 , Ugift, Datter af Mod: 1ste Ægtesk:, ,
Sophie Erreboe, 21 , Ugift, Deres Børn af 2det Ægteskab, ,
Fikke Erreboe, 14 , Ugift, Deres Børn af 2det Ægteskab, ,
Ide Mathilda Erreboe, 4 , Ugift, Deres Børn af 2det Ægteskab, ,
Sophie Erichsen fød Kallager, 41 , Enke, Madmoderens Syster, betaler for sig,
Anne Kathrine Wolf, 18 , Ugift, Tienestefolk, Huus-Jomfrue,
Birthe Rasmusdatter, 25 , Ugift, Tienestefolk, ,
Maren Rasmusdatter, 20 , Ugift, Tienestefolk, ,
Sidse Hermansdatter, 28 , Ugift, Tienestefolk, ,
Kirsten Fransdatter, 24 , Ugift, Tienestefolk, ,
Anne Pedersdatter, 22 , Ugift, Tienestefolk, ,
Inger Pedersdatter, 19 , Ugift, Tienestefolk, ,
Kirsten Pedersdatter, 21 , Ugift, Tienestefolk, ,
Lucie Sørensdatter, 22 , Ugift, Tienestefolk, ,
Marie Sørensdatter, 26 , Ugift, Tienestefolk, ,
Karen Jensdatter, 20 , Ugift, Tienestefolk, ,
Kirsten Jørgensdatter, 15 , Ugift, Tienestefolk, ,
Søren Godske, 28 , Ugift, Tienestefolk, Foged,
Søren Pedersen, 25 , Ugift, Tienestefolk, Kusk,
Peder Sørensen, 26 , Ugift, Tienestefolk, Staldkarl,

--------------------------------------------------------------------------------

I FT 1787 står Marie Kallager som moder til Dorthea Marie Frydendahl. Dette er moderens 2. ægteskab, som indgåes i Sandholdts Lyndelse, Svendborg d. 7/11 1766 ifølge FS.
Mine spørgsmål er: Hvem er forældrene til Thomas Bruun og hvem er faderen til Dorthea Marie Frydendahl?

Re: BRUUN, Thomas & FRYDENDAHL, Dorthea Marie fra Skælskør o. 1800

Indsendt af: alice oppenheim

Dato: 21/06-06 12:55

Hej Maja.

Lige om lidt kommer der én, der har hele DORTHEA FRYDENDAHLs stamtavle ? for HUN er vist ikke frøken-hvem-som-helst!

Det er derfor sikkert skønne, spildte kræfter, når jeg skriver, at du BURDE slå begivenhederne op i KIRKEBOGEN. Dér finder du dine svar!

Da Sæby KB IKKE ligger på AO, så kunne JEG heller ikke undgå fristelsen til lige at skimme sognet på FS ... Og hvad ser jeg? En pige, JOHANNE NICOLINE FRYDENDAHL gifter sig i 1785 med en JACOB BAGER eller BAGGER? Gætter, at HUN er søster til din DORTHEA MARIE..?

Jeg lægger også mærke til, at Moderen; MARIE KALLAGER er gift med en ERREBO, der er CANCELLIE RAAD. ? sådan nogle kan tit slåes op på nettet :-) Her er, hvad jeg fandt:

Familierne Colding, Erreboe, Kanneworff, Norup og Weghorst.

Ovennævte familier er kommet ind i slægten Bagger ved giftermål.

Jeg er i besiddelse af diverse materialer, så som stamtavler eller optegnelser om de nævnte familier.

F. Eks. har jeg stamtavle over Familien Colding: "Den ældre del af Familien Colding fra Askø Degnebolig". Samlet af T. A. Colding.

Slægten Erreboe af Knud Bierfreund og E. Juel Hansen; Personalhistorisk Tidsskrift, 84. Årg.; 1964 - 65, pag 107.

Jens Otto Bagger (1765 - 1804) sejlede i sin ungdom som Styrmand på Kinafarten og blev senere Forpagter af Hæsede Hovedgård og tilsidst Forpagter af Krabbesholm ved Gershøj i Hornsherred. Han blev gift med Sophie Magdalene Erreboe, datter af Propitær, Kanceliraad Peter Gommesen Erreboe og Marie Kallager. [ocb.homepage.dk]

? Det sidste lyder som endnu en søster til din DORTHEA. MARIE KALLAGERs første ægteskab kan være nævnt i det omtalte materiale. ? Ligesom der sikkert står ved hendes vielse til PETER GOMMESEN ERREBOE, hvem hun er enke efter?

Men som sagt ... der kommer én om lidt :-)
Valg:

Dato: 21/06-06 14:06

Hej Alice,

Spændende, spændende! Jeg ville også meget gerne selv kigge i KB, men det må så vente, til den kommer online.

Dato: 21/06-06 15:28

Slægten Erreboe af Knud Bierfreund og E. Juel Hansen; Personalhistorisk Tidsskrift, 84. Årg.; 1964 - 65,

? den kan måske skaffes hjem til et bibliotek nær dig ??? :-)

alice
Valg:

Dato: 21/06-06 17:34

Den er noteret til næste tur på biblioteket :-)

Johanne Nicoline er søster til Dorthea Marie - fandt hendes fødsel på FS, hvor faderen var nævnt som FREUDENDAHL. Dog ingen spor efter Dorthea Marie endnu.

Dato: 22/06-06 07:36

Hvis du ikke selv kan komme på arkiv, så kunne du bede om et opslag. Oplysningen, du søger, SKAL være her:

Maria KALLAGER
Marriage:
Spouse: Peter GOMMESEN ERREBOE
Marriage: 07 Nov 1766 Place: Sandholts Lyndelse, Svendborg
Notes:
Wife previously married
Additional data in original record

Source Information:
Batch Number: M211581
Source Dates: 1762 - 1772
Film or Fiche Number: 52987
Collection Details: Sandholts Lyndelse; Den Danske Folkekirke
Valg:

Dato: 22/06-06 10:47

Lige præcis!

Jeg tror dog ikke, at alderen i FT 1787 passer - der bør lægges nogle år til efter mine beregninger:

FT 1787 = født ca. 1747
Gifter sig 2. gang 1766 = 19 år

Hele familien synes dog at forsvinde efter FT 1787 - i FT 1801 ser det ud som kun at være slægtninge?!

Dato: 10/07-06 18:11

En lille opsummering:

I følge vielsen -

Maria KALLAGER
Marriage:
Spouse: Peter GOMMESEN ERREBOE
Marriage: 07 Nov 1766 Place: Sandholts Lyndelse, Svendborg

- så er Maria enke efter Iver Malthesen Freudendahl. Jeg fik hjælp til tydning af Ivers død her, [dis-danmark.dk] og medmindre jeg har læst forkert, så har jeg brug for nye input.

Iver er fra Sallerup - det eneste jeg har fundet (på Krabsen), er Sallerup i Præstø Amt.
Han er tidligere forpagter på Andholt - hvor eller hvad er det?
Han & Maria er ikke - i følge mine øjne - gift i Sandholt Lyndelse, så hvor? Og tillægsspørgsmål - hvor/hvornår er de så begge født?

Hvis jeg følger FS, så skulle Iver og Maria have 2 døtre; Dorthea Marie & Johanne Nicoline.
Johannes dåb er fundet i Sandholts Lyndelse d. 12/10 1765 - knap 10 måneder efter Ivers død. Det vil sige, at Johanne bør være lillesøster til Dorthea Marie.
I perioden 1757-1765 er ingen Dorthea Marie født - hvor så?

Dato: 14/09-06 15:31

Hej,

Søger stadig lidt hjælp/tips til at finde flere oplysninger omkring Dorthea Marie Frydendahl & hendes slægt.
Jeg har styr på Dortheas mor Maria & hendes 2. giftermål med Peter Gommesen Erreboe - det er hendes første ægteskab med Iver Freudendahl/Frydendahl, samt fødsel jeg er ude efter.

Indsendt af: Nurhanne Reckweg

Dato: 17/09-06 04:54

Hej Maja

Det ser ud til du skal en tur omkring Flødstrup:

Ivar PREYDENDAHL
Sex: <M>

Marriage:
Spouse: Maria RALAGER
Marriage: 21 May 1762 Place: Flodstrup, Svendborg, Denmark

Source Information:
Batch Number: M211241
Source Dates: 1739 - 1828
Film or Fiche Number: 52728
Collection Details: Flodstrup; Den Danske Folkekirke

Vielsen: AO, Kb, Svendborg, Flødstrup - Ullerslev 1739-1786, opslag 109

Hvis jeg tyder rigtigt er Iver bosiddende i Holchenhavn

AO, Svendborg, Vindinge 1744-1794, opslag 82: Dorthe Maries dåb

Du får også lige denne med:

IVER MALTHA
Male

Event(s):
Birth:
Christening:
27 NOV 1738 Otterup, Odense, Denmark
Death:
Burial:

Parents:
Father: MALTHA FREUDENDAHL Family

Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.

Source Information:
Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type:
C204791 1663 - 1814 0050448 Film NONE

Mvh,
Hanne i Malaysia

Redigeret 2 gang(e). Sidst ændret 17/09/06 06:01 af Nurhanne Reckweg.
Valg:

Dato: 17/09-06 17:47

Hej Hanne!

Mange gange tak for vielsen - den har jeg godt nok tænkt en del på.
Nu er jeg også nysgerrig; hvordan fandt du Dorthe Maries dåb? Hvad fik dig til at kigge i Vindinge?

Indsendt af: Nurhanne Reckweg

Dato: 18/09-06 01:56

Hej Maja

Jeg brugte Krabsen til at finde ud af at det Holchenhavn der nævnes ved vielsen ligger i Vindinge.

Mvh,
Hanne i Malaysia
Valg:

Indsendt af: Kirsten Gade Jones

Dato: 13/07-07 16:04

Hej alle.
Det er længe siden denne tråd var aktiv, men alligevel vil jeg gerne tilføje lidt, som måske kan give deltagerne fra dengang nye tanker - hvis de ikke er kommet længere siden da. Jeg leder selv i Erreboe're, og jeg kan fortælle at Peder Erreboe og Marie Kallager omkring deres to første børns fødsel sikkert befinder sig i Korup-Krogsbølle på Nordfyn. Min oplysning har jeg fra FamilySearch, og selvom den ikke er helt sikker, så tror jeg alligvel, disse oplysninger må passe. Deres to børn får navnene Sophia Magdalena og Iver Mattha, hvoraf det sidste jo passer med Maries første mands navn.
Grunden til at jeg selv 'ender' i Korup-Krogsbølle er, at min tiptipoldefar - Jens Nielsen Erreboe - som jo nok må have været en slægtning hvis ikke deres barn (?), giftede sig med en datter af Matthias Ave i det nærliggende Nørre Nærå, inden han med familien flyttede til Jylland. Men i kirkebogen angives han som kommende fra Fåborg, og det passer i hvert fald ikke. Er der nogen af jer, der er faldet over hans navn? Jeg kender ikke hans fødselsdato eller fødselssted og ved heller ikke, hvor han døde, efter hans kone (Lovisa Ulrica Ave) var død i 1817 i Mariager. Deres ældste søn (Matthias Erreboe) blev købmand i Dammen, Norge, og jeg kan ikke lade være med at tro, at der på en eller anden måde har været norske forbindelser til Erreboe-familien. Jens Nielsen Erreboe har et Sr foran sit navn, når han optræder i kirkebøgerne, og han var ved sit giftermål møller i den nærliggende Kustrup Mølle. Han flyttede senere til Øster Velling, og derfra igen til Mariager, hvor han blev toldforvalter.
Hvis der er nogen, der gerne vil vide mere om Jens Nielsen Erreboes efterkommere, så har jeg en masse!
Hilsen
Kirsten
Valg:

Dato: 15/07-07 13:50

Hej Kirsten,

Jeg citerer fra Personalhistorisk Tidsskrift:

"Louise Ulrikka Ave, f. 1761 paa Einsidelsborg, dbt. 22. Juni i Kørup; g. 20 Juli 1781 paa Holmegaard m. Mons. Jens Erreboe fra Faaborg, der formentlig er identisk med Jens Erreboe Busch, f. 10 Marts 1760 i Faaborg......"

Han er ikke søn af Peter Gommesen Erreboe og Maria Kallager. De fik børnene Sophie Magdalene f. 1767 paa Einsidelsborg, Iver Malthe f. 1769 paa Einsidelsborg, Ficke (Sophie) Amalie f. 1773 paa Glorup, Eleonora Christine f. 1775 paa Østergaard og Ida Mathilde f. 1784 paa Kattrup. Alle oplysninger stammer fra samme tidsskrift.

Jeg har mere, hvis ovenstående er interessant.

Indsendt af: Kirsten Gade Jones

Dato: 16/07-07 08:31

Hej Maja
Jeg har læst det om jens Erreboe i Personalehistorisk tidsskrift, og 'min' Jens kan ikke være den samme som nævnte Jens Erreboe Busch. Sidstnævnte døde før 'min' Jens med familie flyttede til Øster Velling. Jeg har kontaktet Fåborg, som heller ikke vil kendes ved 'min' Jens. Han kan selvfølgelig have boet der en tid, men han stammer ikke derfra. Nu vil jeg ved lejlighed se, om han eventuelt skulle være en bror til Gommesen Erreboe. Der kan jo nemt have været en slags forbindelse, når de begge har opholdt sig i Kørup. - Artiklen om familien Ave og Erreboe, som er ontalt i Pers. Tidende, har jeg, og jeg har nok alle de oplysninger om Jens Erreboes og Lovisa Aves efterkommere, som jeg kan øske mig. Kan der være nogen nordmænd på Gommesen-siden? Og har du evt nogen oplysninger om Matthias Ave, som tidligere var kok på Einsidelsborg, men senere forpagtede Holmegård. Han blev gift med Anna Kolwitz fra Rygen, men var nok gift en gang før. Har i hvert fald vedkendt sig faderskabet til en tidligere født pige, atlså en halvsøster til Lovisa. Jeg vil meget gerne se hans skifte, som åbenbart findes, men har endnu ikke haft chance for at komme til Odense for at finde det.
Mange hilsener
Kirsten
Valg:

Indsendt af: bobjsommer

Dato: 26/11-07 23:06

Nyborg Købstads Skifteprotokol XIV, 1747-89, fol. 413 a-414 a:

1778 1. September indfandt Skifteretten ... sig ... strax efter Anmeldelse paa Dødsfaldet af Velædle og Velbyrdige Frue DORTHEA EGLØW Salig CancellieAssessor KALLAGERS Enke, udi Stervboet her i Staden for at tage den afdødes Stervboe under lovlig Forseigling og Registrering til følgende Skifte og Deeling imellem den Afdødes efterladte Arvinger, der er
1) Sønnen Høyædle og Velbyrdige Sr CHRISTIAN KALLAGER Herre til Me(i)lgaard i Jylland, GeneralAuditeur (om ham, se Sven Fritz: "Christian Kallager - liv og drama" - i "Randers Amt Historisk Aarbog" 1980, s. 73-77).
2) MAGDALENE SUSANNE KALLAGER g. m. Hans Velærværdighed Sognepræsten Hr. NØRAG(G)ER i Vester Hæsinge og (Sandholts-)Lyndelse Meenigheder. ("Slægtsoptegnelser ført af Magdalene Susanne Kallager (1738-1801) og hendes Kvindelige Descendenter" (1 bind) kom 1959, som nr. 124 til Det kongelige Bibliotek, hvor det indgik i Ny Kgl. Samling i oktav, som nr. 1161. - Publiceret af Th. Møller i "Af en gammelræsteslægts Historie" i "Svendborg Amts Aarsskrift" 1916, s. 170 ff. - Ligstensindskrift opsat på sydlige ydervæg af Odense Sankt Hans Kirke - Skifte i Skifteprotokol for Odense Herreds Provsti IV, 226, 228, 230, 251 og 253).
3) MARGRETHE KALLAGER g. m. Sognepræsten til Kullerup og Refsvindinge Meenigheder Velærværdige og Høylærde Hr. LAURITZ FRIBORG.
4) Høyædle og Velbyrdige Frue ERICHSEN fød Kallager.
5) MARIE KALLAGER g. m. Sr ERREBOE til Østergaard i Jydland.

Af disse Arvinger var alleene tilstede Velbemeldte Frue Erichsen, og saa var Toldindspecteur Svitzer mødt paa Frue Erichsens Vegne og fremlagde en hende meddelt Kongelig Bevilling af 28 Juni 1776".

Frue Cancellie-Assessorinde Dorthea Kallager, født Eiløf, udført til Kullerup Kirke (fra Nyborg) 19de September 1778, gl. 77 Aar.
Hun og Manden Kancelli-Assessor JOHAN NICOLAI KALLAGER til Juulskov (ca. 1706-1755) har gravsted i Kullerup Kirke.

Med venlig hilsen Bjørn Sommer.
Valg:

Dato: 27/11-07 16:01

Velædle og Velbaarne Assessorinde Kallager indsat i aaben Begravelse i Kullerup Kirke d. 10. September 1778.

Om sine forældre skrev datteren Magdalene Susanne Kallager følgende:
"1755 den 5. Maj om Formiddagen kl. 11 døde min kære Sal. Fader i sit 49 Aar".

"1778 den 1. Sept. døde min kære sal. Moder i sit 78 Aar, saa hun var Enke i 23½ Aar".

Ifølge "Traps Danmark" 5. udg. V, s. 891, er der i Kullerup Kirke gravsten over JOHAN NICOLAI KALLAGER til Juelskov (død 1755) og hustru DORTHEA EGLØFF (død 1778), samt over Sognepræst LAURIDS ANDERSEN FRIBORG (død 1785) og hustru MARGRETHE AMALIE KALLAGER i skibets gulv.

En udmærket biografi over DOROTHEA MADSDATTER ECKLEF, der bærer præg af kendskab til mundtlig overlevering fra folk, der i deres unge år har kendt hende selv,blev givet af Frederik Lunn i "Efterretninger om min Farfader Christian Ditlev Lunn", udgivet i København 1884. Trykt som Manuscript for Familien.
Jeg gengiver her Første Afsnit i bogen: "C. D. Lunns Fødsel og Herkomst" i sin helhed, da bogen vist ikke er let tilgængelig:

"I Slutningen af det 17de og i Begyndelsen af det 18de Aarhundrede levede i Nyborg MADS PEDERSEN ECKLEF med Hustru ANE KNUDSDATTER. Mads Ecklef hørte til en meget talrig Famlie af dette Navn, som nedstammede fra en Hollænder, PETTER PETTERSEN ECKLEFF, der af Kong Frederik den Anden havde faaet Forlening paa Sprogø imod Forpligtelse til at herbergere og komme til Hjælp de Rejsende, som before Bæltet imellem Nyborg og Korsør." (Dette afsnit kan uddybes med henvisning til "Sorø Amts Aarbog" bind 1, 1912: Chr. Pedersen: "Sprogø", s. 73. - Troels-Lund: "Dagligt Liv i Norden", 16. udgave 1868, s. 190-92. - samt især "Danske Magasin" 3. Række, III, s. 75-77 samt fodnote s. 77: "Skoven paa Sprogø").

Frederik Lunn fortsætter:
"Hollænderen Petter Pettersen havde flere Sønner, og der opstod efter disse en vidtforgrenet Slægt af Navnet Eckleff, mest søfarende, som tildels bevarede sine nedarvede hollandske Fornavne, medens nogle Fornavne efterhaanden blev fordanskede, f. eks.Mathias blev til Mads, Petter blev til Peder, og naar saaledes den indvandrede Petter Eckleffs Sønnesøns Søn, som ble Svigerfader til den nulevende Slægt Lunns Stamfader, i Nyborg Kirkebog og andre Steder er skrevet MADS PEDERSEN, saa har dette vistnok skullet være efter Forfaderen MATHIAS PETTERSEN. Slægtsnavnet Eckleff er ogsaa efterhaanden gaaet over til EKLEF, og i de sidste Generationer er det skrevet EKLEV.
Hvad Haandtering MADS ECKLEF tidligere havde drevet vides ikke, men i Aaret 1722 købte han en Ejendom, som laa udenfor Nyborg Fæstnings Strandport lige ved den derværende Skibsbro, hvorfor Huset kaldtes HOLMENS HUS, og det havde i Aarhundreder været Herberge for Søfolk. Mads Eckleff erholdt ved Dokumenter af 19. Oktober 1722 og 19. Marts 1723 kgl. Privilegium paa at herbergere de rejsende, som fra Sjælland maatte ankomme, efter at Fæstningens Porte vare lukkede om Aftenen; ligesom han ogsaa maatte herbergere saadanne Rejsende, som for at betjene sig af føjeligt Vejr eller Vind vilde om Natten eller i Morgenstunden rejse over Bæltet til Sjælland; de nævnte Rejsende maatte han for billig Betaling forsyne med Vin, Brændevin og Øl, men maatte i øvrigt ikke understaa sig at gøre de i Byen Nyborg priviligerede Gæstgivere Indpas i deres Næring, langt mindre med hemmelig Underhandling med Vognmændene og Færgefolkene drage de Rejsende til sig, saafremt han ikke vilde derfor tilbørligen anses.
Mads Ecklef døde den 23. November 1730; hans Enke (Ane Knudsdatter) fortsatte Næringen i Holmens Hus indtil sin død den 9. Maj 1731". (Ved sin begravelse omtales Mads Peders. Echlef som Skipper i Nyborg Kirkebog. Han blev begravet "paa Vor Frue Kirkegaard Østen for Kirken Ved 12 Slet" 27. Marts. Han blev døbt 24/5 1674 i Nyborg Kirke som søn af Skipper PEDER MADSEN).

Frederik Lunn fortsætter: "De havde tilsammen 4 Børn, nemlig 1. ANE MARGRETHE;
2. MAREN
3die Datter DOROTHEA, født 22. December 1700.
4de Datter HYLLEBORG, født 3. Marts 1706.

Disse to Søstre var ugifte i Hjemmet, da deres Moder døde i 1731.
Paa Skiftet efter blev hvert Barns Arvelod 99 Rigsdaler 3 Mark 7 Skilling, hvorhos der blev indgaaet en mindelig Forening imellem Arvingerne, at de to yngste Søstre skulde beholde Ejendommen Holmens Hus imod at betale til deres ældste Søsters Mand, Skipper HANS NIELSEN, 120 Rigsdaler. Deres anden Svoger, NIELS HANSEN LUNN, havde formodentlig forud erholdt, hvad han kunde tilkomme.
Under 26. Januar 1732 fik den (tredie) Søster DORTHEA Privilegium paa at holde Herberg paa samme Vilkaar, som hendes Fader havde haft, og Søstrene styrede Gæstgiveriet i Fællesskab. Ikke meget lang Tid derefter var begge Søstrene blevne forlovede; den ældste Søster DOROTHEA, med Forpagter paa Raschenberg (nu Juelsberg) JOHAN NICOLAI KALLAGER; den yngste Søster HILLEBORG, med Skipper HANS PEDERSEN LUNN.
Da KALLAGER i 1735 ægtede DOROTHEA EGLEF, blev han medejer af Holmens Hus, men solgte straks sin Anpart til sin tilkommende Medsvoger H. P. LUNN.
De to Søstre Ecklef, DOROTHEA KALLAGER og HYLLEBORG LUNN, maa have vedligeholdt i hele deres Levetid en inderlig og kærlig søsterlig Forbindelse, som er gaaet over paa deres Børn, thi det fremgaar af saa mange træk i Bedstefaders Optegnelser, at han næsten har betragtet sine Fætre og Fættersker Kallager som Brødre og Søstre; hav nævner endog oftere disse Cousiner med Søsternavn.
Men endnu skønnere er det, ved at eftersøge disse Slægtninges senere Livsforhold, at se, hvilket Sammenhold der er vedblevet at bestaa imellem Søskende og Søskendebørn, efter at de hver især har dannet Familier, hvilket navnlig viser sig ved, at de mere økonomisk velstillede, har taget sig af de mindre velstilledes Børn, som de har opdraget som og med deres egne".
.
Så vidt Frederik Lunn i 1884, hvis fremstilling fuldstændig ligger til grund for udredningen af slægtsforholdet tilbage til hollænderen Petter P.sen Eckleff i Børge Lunn: "Slægtstavle over efterkommerne efter Hans Pedersen Lunn samt Stamtavle over forfædre til Etatsråd C. F. A. Lunn og hustru f. Rasch". Udgivet af Lunn-Samfundet 1972.

Valg:

Dato: 28/11-07 11:21

Frederik Lunn sluttede sig fra Mads Pedersen Echleffs slægtsnavn til at hollænderen på Sprogø, PETTER PETTERSEN, også måtte have båret dette navn. -

Slutningen er imidlertid forkert, da Mads Echleff bar sin MORFARS SLÆGTSNAVN, hvilket kan ses af det følgende.

Sprogø hører til Nyborg Sogn på Fyn, men under Sorø Amt på Sjælland.

H. C. Holst skrev en artikel til "Aarbog for Historisk Samfund for Sorø Amt" XVIII, 1930, s. 42 ff.: "Hollænderne paa Sprogø".

Heri nævner han, at hollænderen PETTER PETTERSENS søn, JOHAN PETTERSEN, døde 15. October 1635 og blev begravet i Nyborg Kirke.
"Nogle Aar senere finder vi Hollænderen HIERONYMUS HEINRICHSEN (ECKLEFF) bosat paa Sprogø, som han sandsynligvis har overaget kort efter Johan Pettersens Død. Under Krigen 1644-45 blev Øen hjemsøgt af Svenskerne, som udplyndrede Beboerne. Hieronymus Heinrichsen klagede herover sin Nød til Kongen, som ved Brev af 16 April 1646 bevilgede, at hans "Kvinde eller et af hans Børn forne Ø, om de hans Død overlevende vorder, for Fæste og sædvanlig Afgift maa bekomme".
Dette Brev blev 15.December 1649 bekræftet af Frederik III (Se "Danske Magasin" 4. Række, bind 5, s. 155).
7. November samme Aar blev Hieronymus Heinrichsen ved Vinding Herreds Ting dømt til at betale Korntiender til Nyborg Kirke, og han nævnes atter 17. Februar 1653; men der ud over vides intet om, hvor længe han og hans Hustru levede paa Sprogø. Dog er det nok ham, det drejer sig om, naar Arendt Berntsen (1656) fortæller, at Sprogø "besiddes af en Hollænder, som sig der meget rundeligen nærer af Køer, Faar og andet Kvæg samt af Avl og adskillig Frugt".
Hieronymus Heinrichsen og hans Hustru, hvis Navn ikke kendes, havde mindst tre Børn, nemlig:
1. Skipper CHRISTOFFER ECKLEFF, døbt 25 Marts 1647, død 1718 (begr. 30/9), gift med MAREN MIKKELSDATTER, død 1701, 52 Aar gammel.

2. HILLEBORG ECKLEFF, død 1677, gift med Borgeren MIKKEL JOHANSEN, død 1674, og Vognmand PEDER HANSEN, død 1677.

3. DORTHEA ECKLEFF, død 1694,(begr. 9. Marts), gift med Skipper PEDER MADSEN, som druknede paa sin Rejse til Norge (1694).

De fandt alle, med undtagelse af Peder Madsen, deres Hvilested paa Frue Kirkegaard i Nyborg."

I "Personalhistorisk Tidsskrift" 2004:1, s. 1 ff. behandler Finn Grandt-Nielsen: "Hollænderfamilier på Sprogø", hvor han har mange nye oplysninger om HIERONYMUS ECHLEFF og hans efterkommere.
Mads Pedersen Echlef og hans børn nævnes s. 11-12.

Andre af hans efterkommere nævner han i artiklen i "Personalhistorisk Tidsskrift" 2005: 1, s. 87 ff.: "Et par familier på Egholm".
-
I "Skiønne Efterretninger" - Provst Bøgs Beskrivelse af Kerteminde og Bjerge Herred 1770, udg. ved Birgit Bjerre Jensen af Landbohistorisk Selskab, 1995 er på siden angivet som II, side 132 ff. en skildring af Skipper CHRISTOPHER (HIERONIMUSSEN) ECKLEF SPROE i Nyborg. II s. 133 gengives en historie, som Professor, Stiftsprovst Jacob Pingel efter sin salig moder har haft den godhed at meddele Bøgh, "nemlig at en Mand, ved Navn HENRICH ECKLEF, af Holsteensk Adel, som fordum skal have været Page, og siden blev Cammer-Junker, uden Tvivl hos Kong Friderich den Anden, skulde ved en egen Lejlighed være blevet gratificeret med Sprogøe og maaske flere Øer i eller ved det store Belt liggende. Det er vanskeligt at bestemme sig nøje i slige Ting, hvor man har ickun en particulair Beretning at gaae efter, hvor Hukommelsen let kan fejle, man veed icke, hvorvidt Beretningen stemmer overens med eller strider imod de Beviiser, Skiøder og Adkomster, som nu værende Ejere til saadanne Øer nærmere kan foreviise. Imidlertiid tvivler jeg icke det mindste Maade om HENRICH ECKLEF selv nogensinde skulde beboet samme.
Maaske HIERONYMUS ECHLEF var en Søn af Henrich Echlef; maaske han var endnu en senere Descendent af ham, hvorom er mig umuligt at tale. Alleeneste jeg veed icke at navngive fleere end de samme. Vist er det, at HIERONYMUS ECKLEF boede paa Sprogøe i de Svenskes Tiid,da han ustriidig havde Lejlighed nock til at blive ødelagt tilliige med Øen selv, hvilken i den bedrøvelige Tid har vel mist sin sidste Herlighed, hvorom jeg lader dog heller andre give den tilforladeligste Efterretning. Men Hieronimus Echlef havde fem Børn, en Søn og fire Døtre; Sønnen var vor Mand CHRISTOPHER ECLEV eller SPROE, om hvilken er talet; men de fire Døttre kom paa hver sin Øe at boe, saasom den eene paa Fædrene-Øen Sprogøe, den anden paa Romsøe, II,side 134: den tredie paa Eegholm, den fierde paa Aggersøe. Disse ere de Øer, som bleve Døttrenes Boeligsteder, men hvilke man veed icke, hvorvidt de alle, enten gandske, eller for en Deel, kan have hørt den Holsteenske Familie af Ecklef til. Det er troeligt, at den i saa ulyckelige Tiider ruinerede Hieronimus Ecklef har været nød til at afhænde sine Ejendomme, og dermed, hvorvidt mueligt, seet paa sine Døttres Conservation, og skaffet dem visse Boeligs-Pladser, hvorimod den Skilling, han kunde have tilovers, er bleven Sønnen CHRISTOPHER ECKLEF til Deel, som selv maatte se sig om efter Brød og Boelig".
-

DORTHEA HIERONYMUSDATTER ECKLEFF var moderen til Mads Pedersen Echleff - og altså farmoder til DOROTHEA MADSDATTER EGLØF (1700-1778), gift med Kancelli-Assessor JOHAN NICOLAI KALLAGER.

Valg:

Dato: 29/11-07 14:35

Hej Bjørn

Imponerende mange oplysninger!
Jeg glæder mig til at læse alle informationerne igennem og få styr på alle de personer, der nævnes.

Jeg siger mange, mange tak - det er trods alt længe siden, der var liv i tråden.

Dato: 29/11-07 21:41

Om KALLAGER:

I Vitus Bering Ingerslevs: "Slægtsnotater: Slægtstavle over efterkommerne af nordmanden Hans Poulsen, kaldet Kallager 1767-1841", 1977, er oplyst, at "HANS POULSEN var født i Norge på GÅRDEN KALLAGER, som søn af PAAVEL LAERSEN KALLAGER (1746-1802) og ANE HANSDATTER KALLAGER (1741-1807). PAAVEL LAERSEN KALLAGERS forældre var LAERS PEERSEN, født 1710) og MARI PAAVELSDATTER). KALLAGERGÅRD, der ligger ved Geithus Station mellem Drammen og Hønefos, kan som oprindelig odelsgård føres tilbage til HARALD HAARFAGER (konge 872-930)."
Ingerslev siger videre, s. 38: "KALLAGERGÅRD ligger ved Gjethus Station, nu Geithus, mellem Drammen og Hønefos i Heggen Sogn, Modium Herred, Buskerud Amt (dvs. Fylke). Ifølge tidligere undersøgelser vedrørende PAAVEL LAERSEN KALLAGER skulle der være mulighed for, at han i lige linie nedstammede fra HARALD HÅRFAGER (konge 872-930), der ved samlingen af Norge 872 gav hver af sine ægtefødte sønner en af de usælgelige odelsgårde, deriblandt KALLAGER. De uægte sønner fik kun mindre gårde, - min Kirkebogen for Paavel Kallager er vist brændt.
Desuden stemmer ikke alt i den forbindelse, f. eks. familieforbindelsen mellem Thorsbygård og Kallagergård.
Intet kan bevises. Oplysningerne er fra Kristiania Rigsarkiv og fra Landsarkivet i Viborg og givet af Falcon i Ålborg".
(Forfatteren har af Richard Paulli modtaget skriftet "Johan Andreas Orlamundts Efterslægt" ved Emil Paulli (1867-1927)ca. 1924. Heri er bl. a. slægten Poulsen behandlet).
-
Stednavnet KALLAGER findes ikke i det nuværende Danmark, men også andre steder i Norge.

I "Diblomatarium Norvegium" 10. Samling, s. 175, nr. 226, er gengivet et dokument udstedt i Vaale i Vestfold 25. Februar 1462, lydende: "TORVALD HALVARDSEN i Kallaker (Botne Sogn), samejer med hæderlig kvinde GRO ELIFSDATTERs søn ARNE THORSTEINSSON, af ½ Mark Bols jord i Litlehofue som ligger i Hofs Sogn i Rærdal, Westfold, som ARNE skænkede Wala Kirke" osv.

Samt 1. Samling, s. 657, nr. 910, udstedt KALLAKER Februar 1475: "To Lagrettemænd kundgjøre, at THORLAK, LEIDULF og SVENNING THORBJØRNSSØNNER, deres Moder GRO og flere af deres Slægt og venner gave ANUND THORGEIRSSØN kvit og frit for konge og karle i Anledning af de Ord, han havde brugt mod THORLAK og dennes ihjelslagne Broder" (Svænung).
-
Der er højt til fjelds i Norge - og skarpe ord giver stærkt genlyd.Dokumentet lever næsten endnu i sin krasse saga-stil. -
-
Vor JOHAN NICOLAI KALLAGER (ca. 1706-5/5 1755) siger selv 8/10 og 17/11 1746,i de to breve, der som konsepter og bilag til Danske Kancellis Fynske og Smålandske Registre 1746, nr. 52, stadig er bevarede, at hans far var Løjtnant ved et Kavalleriregiment,"ved det forhen reducerede Brochenhuusiske Regiment i nogle og 40 Aar". Han havde tjent både Kongens farfar og kongen selv "og i samme Charge, i krigs- og fredstiid, saaledes iagttaget sin allerunderdanigste Sevoir, at hans minde erindres endnu af dem, som har kiendt ham".

Det er derfor interessant i "Kronens Skøder", V, s. 9, at se at 1731 lagdes gods i HERFØLGE, som tidligere lå under Rudholt, under Billesborg, bl. a."22 huse, Nr. 1-22, hvoraf to er øde, 1 er Skolehus og 2 beboes af Kaptajn Schrøder og Løjtnant KALLAGER".

(Jeg har gennemset Herfølge Kirkebog for spor efter Løjtnant Kallager, uden at kunne finde nogen).

"De Brochenhuusiske Ryttere" var i Odense 1738 og 1739.
JOHAN FRIEDERICH (CASPERSEN) BROCHENHUUS (1682-1756)blev Generalmajor 20/2 1730 og samme år forsat til Danmark som chef for 1. Fyenske Rytterregiment.

I Odense Skattemandtal 1743 nævnes JOHAN KALAGERS Enke (Odense Købstad, 91).

Odense Sankt Knuds Kirkebog 1774, begravede, meddeler:
"d. 19de Abgusti blev Sl: Frue Kallagers Liig begravet i 2den Part Jord paa St. Knuds Kgrd".

Odense Købstads Skifteprotokol 1774, fol. 259 b ff.:

"Afgangne Frue Liutnantinde Kalager
Anno 1774 den 26de October blev efter Velædle og Høylærde Hr. Professor og Conrector Poul Holms begiæring til Stædets Øvrighed, foretaget Registrering og Vurdering efter afgl. Frue ANNE CATHRINE KALAGER, Enke af forhen afdøde Sal. Liutenant KALAGER, som boede og døde bag Skolen her i Odense udi en Lejevaaning tilhørende Velbemelte Hr. Professor Holm.
Dødsfaldet blev erfaret at være Skeed for nogen Tiid siden, men Hr. Professor Holm havde foregivet, at der var ikkun een eneste Datter og Arving efter hende hvis Navn han ikke vidste, men at hun var gift med Sr NIELS BRINCH nu Fuldmægtig ved Kongens Bryggerhuus i Kiøbenhafn, som havde befuldmægtiget Hr. Professor Holm til at besørge Liigets Jordefærd og imodtage hendes ringe Effecter paa samme Arvings Vegne, som en Kyndig Mand og derfor at vilde forskaffe Sr Brinchs/Afkald til Øfrigheden;
derimod gaf nu Hr. Professoren tilkiende at have haft nærmere Skrivelse fra Sr Brinch, hvorefter han var bleven anderledes sindet og begierede et Skifte herover forrettet af Magistraten,siden Sal: Frue Kalager endnu skal have haft en Søn, hvis Navn ikke vidstes, og for omtrent 22 Aar siden begivet sig paa udenlandsReiser, men ventelig døed, saasom derefter ikke er hørt eller spurt noget fra ham."
-

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 26/10/10 11:22 af Bjørn Sommer.
Valg:

Dato: 01/12-07 15:08

Løjtnantinde Frue ANNE CATHRINE KALLAGERs datter hed MARGRETHE CATHRINE KALLAGER (f. ca. 1722) og var gift med NIELS BRINCH (f. ca. 1722), der i 1756 var forvalter på Lungholm m. m.1801 opholdt de sig i Agersø Præstegård hos sønnen, begge 79 år gamle.Formentlig flytter de med ham til Grundfør, hvor kirkebøger først er bevaret fra 1814.

Dette fremgår af biografien i "Wibergs Præstehistorie", nr. 348:13 over deres søn Hr. CHRISTIAN VILHELM BRINCH. Født på Sjælland 24/12 1756. C. V. Brinch blev studenterpræst 1779, kom til Hammelev-E. som kapellan og udnævntes 7/9 1789 til possiderende kapellan samme sted, men forflyttedes alt 14/12 1787 til kaldet som sognepræst i Råbjerg. Herfra kom han 15/2 1790 til Aggersø-O. menigheder - og endelig 14/8 1801 til Grundfør og Spørring, i hvilket kald han døde 21/6 1811.
(Om hans ægteskab oplyser Wiberg kun at hustruen hed CHRISTIANE DOROTHEA).

I dette ægteskab flyder efterkommerne efter MARGRETHE CATHRINE KALLAGER og JOHAN NICOLAI KALLAGER imidlertid sammen !!!

MAGDALENE SUSANNE KALLAGER har i sine optegnelser følgende om sin datter CHRISTIANE DOROTHEA NØRAGGER:
"2. Anno 1759, 20 April om Eftermiddagen Kl. 2 er CHRISTIANE DORTHEA født".

"Den 30. Juni 1788 havde CHRISTIANE Bryllup med Hr. BRINCH".
-
I Hirsch: "Danske og Norske Officerer" på Rigsarkivet findes ingen oplysninger om en LØJTNANT JOHAN KALAGER.

Man finder dog en NICOLAUS KALLACHER Landkadet 8/2 1717, som fik afsked efter ansøgning på grund af svagelighed 19/12 1721.

(Det tyske i stavemåden "Kallacher" bør ikke undre, da kommandosproget i hæren på dette tidspunkt var tysk).
-
JOHAN NICOLAI KALLAGER (ca. 1706-5/5 1755)var 1735 forvalter på Raschenberg, Årslev Sogn, Vindinge Herred, Svendborg Amt.
1744 fik han skøde på Hovedgården JUELSKOV i Kullerup Sogn, hvortil han i 1747 købte Kullerup Kirke. Hans enke bortskødede i 1760 Juelskov for 34000 rigsdaler til birkedommer Friederich Bagger (Biografi om ham ved Ejnar Pedersen i Svendborg Amts Aarsskrift 1920 med billede af Juelskov i det 18. århundrede s.62).

Hovedgårdens næste ejer nævner, at Kallager vanrøgtede godset og forhuggede skovene.

I Johan Nicolai Kallagers tid blev Juelskov besøgt af Pontoppidan, der i sin "Danske Atlas",III, som forelå trykt i 1767, bl. a. skriver:
"Dens Eyere er nu Kancellie-Assessor Johan Kallager. Hovedgaards Part er 26 Tønder 2 Skiepper, Skovfyld 5 Tønder 3 Fjerdingkar 1 Album".
-
Johan Kallager til Juulskov paa Fyn blev 2/12 1746 Kancelli-Assessor (Denske Kancellis Fyenske og Smaalandske Registre, nr. 52).
De to breve af 8/10 og 17/11 1746, der endnu ligger som konsepter og bilag til nr. 52 lyder:

"Stormægtigste Allernaadigste Arve Konge og Herre!
Den medfödte höje Kongel: Naade, som Deres kongel: Mt: daglig viiser og beteer Deres kongl: Mts: undersaatter, har opmuntret mig allerunderdanigst at vedlægge denne min ansögning for deres kongl: Mts Naade Throne, hvorved ieg allerunderdanigst fordrister mig at bigiære, at Deres kongel: Mt: allernaadigst vil gratiguere mig med Cancellie Assessors Caracteer. Hvad mine omstændigheder angaar, da har min afgl: fader haft den Naade og Lökke at tiene Deres kongl: Mts: höjstsalige hr. far-fader, som Lieutenant ved eet Cavallerie Regimente, og i samme Charge, i krigs-og fredstiid, saaledes iagttaget sin allerunderdanigste Sevoir, at hans minde erindres endnu af dem, som har kiendt ham.
Jeg har, ved Slid, möje, arbeide og Credit, nafnlig bragt det dertil at ieg er bleven ejere af en sædegaard her i Fyen Juelskou kaldet, og destoværre ! er iblant de Proprietariers tall, som paa Gaard og Godz har mist næsten all hornkvæg, saa det seer bedröveligt ud for mig og mine fattige Bönder.
Ville nu Deres kongel: Mt: vederkvæge mit hartad nedslagne sind med ovenmelte allerunderdanigst sögende Characteer, hvorved ieg, som er fristet Mand langt over mine kræfter, kunde have leilighed, fouragement for mig og mine, at benötte mig af de med min Gaard og godz fölgende herligheder, som nu andre bekommer sig af, beviiser Deres kongl: Mt: mig saadan en Naade, som, tilligemed min medfödte pligt, skal forpligte mig til, med allerunderdanigst Devotion at forblive
Deres Kongl: Maÿ
allerunderdanigst
troe arve undersaat
og ringe tiener
Johan Kallager
Juelskou d. 8 Octobris
Anno 1746".
-
Samt til:

"deres Exellence
høy og velbaarne
Hr. Johan Ludvig von Holstein
Hands Kgl:Mts: betroede Geheimeraad
herre til Leyregaard"

"Naadige Herre!
For deres Excellences mig beviste høye naade med naadige Skrivelse af 12 hujus Takkes underdanigst hvor af ieg saare fornevnte deres Excellences store naade og gunst mod mig, som af mig aldeeles uforskyldt, og for hvilken Höye naade ieg all min Leve tiid bliver deres Excellences Skyldner, da ieg ingen Middle veed til at underlegge for den mig Beviste høye naade
Men saa girne item ieg havde önsked mig Ret udi den stand at ieg kunde benÿtted meg af mit gotzes Herlighed, saa umuligt er det mig at Kunde tilveyebringe ad pios usos de naadigt omskrevne 300 Rdr; Thi paa min tilkiøbte gaard Juulskou har ieg en anseelig Capital optagen at svare aarlig interesse af, og foruden det 6 Smaae uupfödde Børn hvis Underholdning saavelsom den aarlige interesses erleggelse med mere forhen faldt mig tungt at udreede, men siden mine Creature til gaarden saavelsom den største deel af godset af den grasserende Fæedød nessten, og paa faae Stycker nær ere uddøet, saa det muxen falder mig tungere, og er Gud det bekiendt med hvad moye ieg til dato har maat Raade for mig.
Jeg haaber derfor i dybeste underdanighed, at det ey unaadigt uptages at ieg saa underdanigst maae Communicere min uformuenhed i denne fald, men for Resten underdanigst vil udbede mig deres Excellences Naade at kaste naade paa mig og mine ringe og tunge omstændigheder i denne Tiid at det da blev draget i allernaadigst Consideration at min Sal: fader haver staaet i Hands Maats Militayr tieneste og som Liutenant ved det forhen reducerede Brochenhuusiske Regiment i nogle og 40 Aar; saa ieg alleene med min allerunderdanigste Ansøgning derhen sigted at ieg til nogen Hielp, i mine Omstændigheder kunde Beagte dem, aff de allernaadigste .... Hues eder som til saadant gode allernaadigst ellers er forundt endskiønt mine evne fantes melt ey er til at kunde udrette noget dertil
for Resten vil ieg saa mig og mine omstændigheder Recommanderet i deres Excellences naade og godhed og med dybeste Submission Verre
Deres Excellences
underdanigste
tienere
Johan Kallager.
Nyborg d 17 Nov 1746".
-
1747 fik han og hustruen kongelig bevilling på, at den længstlevende måtte sidde i uskftet bo (Nyborg og Tranekær Amters Skifteprotokol III, 1749-61, s. 242-43).
-
I Rigsarkivets fortegnelse over "Vielser i Danske Landsogne" har jeg fundet:

FREYDENDAHL, IVAR, forpagter på Holckenhavn (Jens frydendal) g.21/5 1762 (18.5) Flødstrup, Nyborg Amt MARIE KALLAGER fra Riisinge.

ERREBOE, PEDER GOMMESEN, Købmand i Faaborg. G. 7/11 1766 Vester Hæsinge, Nyborg Amt, Madame MARIE FRYDENDAHL f. KALLAGER paa Sandholt.

S. Nygårds Samlinger:
KALLAGER:
MARIE f. o. 1742, var 1801 g. 2. gang med P. ERREBOE.
Kancellirådinde MARIE ERREBOE, død 1805 9/7 59 år (Jelling Kirkebog).

ANNE SOFIE 1801 hos sin svoger Peder Erreboe på Haughus, Jelling Sogn, 57 år. Enke efter første ægteskab med Kaptajn ERIKSEN. Lever af sine renter (76 rdlr).

CHRISTIAN KALLAGER 1801 hos sin svoger P. Erreboe på Haughus, Jelling Sogn, 69 år, gift anden gang (konen nævnes ikke). General-Auditør. Lever af sin formue under formynder.
-
I skriftserien med titlen "Museum" årgang 1894 skildres et besøg på Haughus. Det kan findes ved at se f. eks. efter CHR. KALLAGER i personregisteret.

MARGRETHE KALLAGER, enke efter sognepræst i Kullerup Hr. LAURIDS FRIBORG, døde 29/9 1794 i Nyborg, 53 år gammel.
(Hun er begravet i Kullerup Kirke hos sin mand).

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 09/06/09 05:35 af Bjørn Sommer.
Valg:

Dato: 02/12-07 23:33

ANNE KNUDSDATTERs forældre bager i Nyborg, KNUD HANSEN, og anden Hustru TILCHE HANSDATTER, havde følgende børn til dåben i Nyborg Kirke:

a) 1674 22/2 BIRGITTE CATHRINE KNUDSDATTER.

b) 1676 24/9 HANS KNUDSEN.

c) 1678 17/2 ANNE KNUDSDATTER (død 9/5 1731 i Holmens Hus, Nyborg).- Gift 4/2 1698 med MADS PEDERSEN (ECHLEF).

d) 1681 2/1 TILCHE DOROTHÉE KNUDSDATTER (Begr. 30/10 1758 i Nyborg). - Fadderne tilhørte alle rådmandskredsen i byen, snarere end nogen familie. - Gift første gang 5/10 1708 i Nyborg med ZACHARIA THOMESEN FRISH. Gift anden gang 19/11 1721 i Nyborg Kirke med Skomagersvend JØRGEN JACOBSEN.

e) HANS KNUDSEN (født ca.1684). Opkaldt efter sin åbenbart afdøde bror. I skiftet efter faderen er hans alder 9 år.

BIRGITTE NIELSDATTER havde i ægteskab med KNUD HANSEN ingen børn, men hun havde børn af sine to tidligere ægteskaber, nemlig først med
CHRISTEN MØRK i Nyborg."Christen Mørk boendes i Nyborg nævnes 16/7 1605 i Københavns Universitets "Acta Consistoris" fol. 70 b, hvor Studenten Laurids Mogensen indrømmede, "at han havde været i Præstegaarden hvor der var Kalente i Ørslef og slaaet paa Tromme i en Rus (men indbudt af Provsten Hr. Anders). Han angav at have været i følge med "LAURITS CHRISTENSEN i Nyborgh, CHRISTEN ZACHARIASSØN var den ene og CHRISTEN MØRK boendes i Nyborg var den anden".
-
Bager KNUD HANSEN (død 30/12 1693 og begr. 8/1 1694 på Nyborg Frue Kirkegaard. - "Haver 4 Klocher" - Skifte 27/2 1694 Nyborg Købstad, fol. 282 a ff.) - havde tidligere været gift med den Erlig, dyderig, Gudfryctig og nu Sl.Quinde BIRGITTE NIELSDATTER (Begr. 16/4 1672 i Nyborg. - Skifte 23/4 1672, Nyborg Købstad fol. 132 b).

Har desværre fået skrevet om hans første kone før ægteskabet og skiftet efter hende blev nævnt. Fortsætter senere.

Valg:

Dato: 03/12-07 13:22

Bager i Nyborg KNUD Hansens første kone BIRGITTE NIELSDATTER (død 1672) var første gang gift med CHRISTEN MØRK "boendes i Nyborg" (nævnt 1605, men da muligvis som en ung og endnu ugift mand).
Dernæst var hun gift med en HENRIK ...
- og tilsidst altså med bager KNUD HANSEN.

Hendes børn - der nævnes på skiftet efter hende - var:

a) JOHANNE CHRISTENSDATTER (MØRK), gift med Hører ved Latinskolen i Nyborg, siden Sognekapellan til Assens og Kjærum (Wiberg 76:9) 5/1 1684-30/7 1696)SALOMON JACOBSEN HIRSCHNACH.

b) CHRISTEN HENRICHSEN i Lundon i England.

c) CLAUS HENDRICHSEN, hvor han er at finde vides ikke.
-

Det skal nævnes at KNUD BAGER havde børn til dåb i Nyborg Kirke:

a) CHRISTIAN KNUDSEN (døbt 24/9 1652).

b) JACOB KNUDSEN (døbt 13/8 1654).

c) "Knud Bagers Barn Christnet oc bleff kald" (døbt 28/6 1657).

- men enten har disse børn ikke levet længe, eller også har der været en anden Knud Bager i Nyborg.
-

1692 20/9 var der skifte efter Sl. BODIL HANSDATTER afgangne PEDER GOMMES (Nyborg Købstad, V, fol. 100 b:
"imellem hendes efterlevende Arfvinger nafnlig PEDER PEDERSEN GOMME, HANS PEDERSEN GOMME, DANIEL PEDERSEN Vognmand udi Staden paa sin Hustru KAREN PEDERSDATTER hendes Vegne. Nærværende forne PEDER PEDERSEN GOMME som er Myndig paa sine egne Vegne, HANS PEDERSEN GOMME, saa hans tilforordnede Formynder/ sin ModerBroder KNUD HANSEN BAGER her i Byen".
-
7/3 1683 var der skifte efter PEDER PEDERSEN GOMME (Nyborg Købstad III, 321 b):
"Anno 1683 den 7 Marty haver Erlig og Gudfrygtig Quinde BOEDEL HANSDATTER Sl: PEDER PEDERSEN GOMMES her i Staden ladet holde rigtig Registrering og Vurdering samt Skifteforhandling efter hendes afdøde Husbonde Sl: PEDER PEDERSEN GOMME, fordum Borger og Indvaaner her udi Nyborg til Rigtighed imellem hende paa dend eene, og begges deres Børn, den salig Mands Arfvinger Navnlig PEDER PEDERSEN, KAREN og DORTHE PEDERSDØTRE, saa og HANS PEDERSEN. Nærværende Enkens self begierte at tage Laugværge JENS LUTTERMAND Glarmester, Borger her sammesteds, saa og PEDER PEDERSEN GOMME sin egen Værge, (de øvriges) tilforordnede Formynder MICHEL PEDERSEN Skipper, Borger her i Staden".
-
S. Larsen, 1965: "Studier over det fynske Rådsaristokrati" II, s. 199:
(Jens Madsen Rosenberg) "I 1655 nævnes han som ejer af et skib, hvormed PEDER GOMME fragter varer til København (Nyborg Lensregnskaber 1655-56)" .... "Kort før Mortensdag 1663 havde han indskibet i sin egen skude 9½ Td 1 fjerding Smør, 8 skipp. ost, 16 tdr. æbler, 6 tdr gryn, 1 læst norske sild; skuden, som HANS NIELSEN var skipper på, forliste mellem Stevns Klint og Møen på vej til København (Nyborg Tingbog 1664, 1. Februar)".
-
Det bør undersøges, om denne Hans Nielsen var svigerfar til PEDER PEDERSEN GOMME og derved far til bager KNUD HANSEN.

Valg:

Dato: 20/12-07 15:48

Den senere sognepræst Hr. CHRISTIAN WILHELM BRINCH blev døbt i Olstrup Kirke, Musse Herred, Maribo Amt (Opslag 22):

"Mandagen d. 3 Januarii 1757 CHRISTIAN WILHELM Forvalteren til Lungholm Sr Niels Brinchs liden Søn hans Daab Confirmeret.
Var tilforn Juule-Dags Aften bleven hjemmedøbt af Sogne-Præsten Velærværdige Hr. Mogens Gram og ved Daabens Confirmation blef frembaaren af velædle Hr. Proust Hertrup i Østofte hans Kiereste.
Faddere: Velærværdige Hr. Møller i Taagerup hans ældste Jomfrue Datter, Sr Sønberg i Nachskou, Forvalteren ved Christiansholm Monsieur Friederich Sletting, Forvalteren ved Bremervold Monsieur Jens Thouboe, Fuldmægtigen ved Høybyegaard Monsieur Søren Holst".

Valg:

Dato: 20/12-07 15:48

Den senere sognepræst Hr. CHRISTIAN WILHELM BRINCH blev døbt i Olstrup Kirke, Musse Herred, Maribo Amt (Opslag 22):

"Mandagen d. 3 Januarii 1757 CHRISTIAN WILHELM Forvalteren til Lungholm Sr Niels Brinchs liden Søn hans Daab Confirmeret.
Var tilforn Juule-Dags Aften bleven hjemmedøbt af Sogne-Præsten Velærværdige Hr. Mogens Gram og ved Daabens Confirmation blef frembaaren af velædle Hr. Proust Hertrup i Østofte hans Kiereste.
Faddere: Velærværdige Hr. Møller i Taagerup hans ældste Jomfrue Datter, Sr Sønberg i Nachskou, Forvalteren ved Christiansholm Monsieur Friederich Sletting, Forvalteren ved Bremervold Monsieur Jens Thouboe, Fuldmægtigen ved Høybyegaard Monsieur Søren Holst".

Valg:

Indsendt af: Flemming Damgaard Larsen

Dato: 23/12-07 23:01

I første indlæg rejses spørgsmålet: Hvem er forældrene til Thomas Bruun? Svaret på det spørgsmål er jeg meget interesseret i, samt hvem der i det hele taget er Thomas Bruuns aner.

Med venlig hilsen
Flemming Damgaard Larsen
Valg:

Dato: 01/01-08 20:06

Hej,

Thomas Bruuns forældre er Niels Jespersen og Mette Kirstine Bais (Bay, Bai, Baj).
Han er født i Skælskør i 1761.

Dato: 09/03-08 17:50

Om Tilche Hansdatters forældre:

Nyborg Kirkebog 1704 (opslag 6):
Begravede:
Martius d. 10 TILSHE Sl. KNUD HANSEN BAGERS Sl. Moder ANNE Sl. HANS BAGGERS udi Byen ved Clochen 12, gl. 78 Aar.

Nyborg Kirkebog, Begravelser 1700-1730 (opslag 16):

1704 Den 10 Marti loed THILSKE Sal. KNUD BAGERs begrave sin Sal. Moder ANNE PEDERSDATTER i Vor Frue Kirkegaard ved den Vester Ende under ad dend Latinae Skole klocken tolff slet, hindis Alder 78 Aar.
-
Valg:

Indsendt af: Flemming Damgaard Larsen

Dato: 09/03-08 18:24

Er der nogen slægtsmæssig forbindelse mellem ovennævnte Thomas Bruun (1761- ) og postmester i Slagelse Thomas Bruun (1686-1767)?

Med venlig hilsen
Flemming Damgaard Larsen
Valg:

Dato: 27/10-10 13:06

På trods af alle de siden 2007 her i denne tråd givne data vedr. DORTHEA MADSDATTER ECKLEFF, gift med JOHAN NICOLAI KALLAGER til Juulskov og hendes slægt, vil jeg her dog give udtryk for min forundring over, at senere tilkomne slægtsstudier på nettet, der også berører dette ægtepar, på samme tid kan gengive min personligt nedskrevne begrundelse for, ordret at citere et slægtshistorisk værk fra 1884 - som om disse ord var deres egne, og ikke oprindeligt mine - og samtidig gøre "PETTER PETTERSEN ECKLEFF" på Sprogø 1580 til hendes forfader (Iøvrigt i en kronologisk ganske umulig sammenhæng). -

Dels fremgår det jo tydeligt af ordgengivelsen, at mit indlæg er blevet læst og ikke blot brugt som forlæg, men endog direkte overført som om det var denne "nye forfatters" egne overvejelser uden kildeangivelse til DIS-Danmark eller til mit navn.

Det er jo ikke PETTER PETTERSEN på Sprogø, men HIERONIMUS ECKLEFF på Sprogø, der er stamfar til DORTHEA MADSDATTER ECKLEFF (født 1700 i Nyborg og død 1778 i Nyborg og overført til begravelse i Kullerup), gift med JOHAN NICOLAI KALLAGER (ca. 1706-1755).
Hun var opkaldt efter sin farmor, DOROTHEA HIERONIMUSDATTER ECKLEFF, der var gift med Nyborg-skipperen PEDER MADSEN. Da denne omkom på havet var farmoderen i nogle år før sin egen død enke, bosat i Nyborg - og enkens søn: Kromand i Nyborg MADS PEDERSEN ECKLEFF, fik derved sin mors slægtsnavn hæftet på sit navn.

Hvis PETTER PETTERSEN på Sprogø 1580 skal kunne opretholdes som forfader til DOROTHEA MADSDATTER ECKLEFF skal der altså fremlægges BEVIS PÅ, ENTEN:

a) At PETTER PETTERSEN på Sprogø var SVIGERFAR til efterfølgeren HIERONYMUS ECKLEFF ?

ELLER:

b) At Nyborg-skipperen, PEDER MADSEN, var sønnesøn af Hollænderen på Sprogø, PETTER PETTERSEN.
Det var denne formodning, der blev fremført af Lunn i 1884. -

Men p. t. mangler vi bevis for begge dele. - - -

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 28/10/10 04:37 af Bjørn Sommer.
Valg:

Gå til side: 1 2 Næste

Aktuel side: 1 af 2

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.