Dis-Danmark - Tilbage til forsiden

AneEfterlysningDIS-Danmark
Dis-Danmark - Tilbage til forum forsiden

Her kan du efterlyse aner, som du selv har opgivet at finde. Husk at læse indlægget Vigtig: Til nye brugere af AneEfterlysning, inden du går i gang. Og husk, at det primært drejer sig om afdøde slægtninge! Vær forsigtig med oplysninger om personer, der stadig kan være levende.
Forum her er lukket for nye indlæg. Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg.         Vi henviser til Dis-Danmarks Forum: www.slaegtogdata.dk.

Gå til :

ane: Boye Ocksen, f.1420

Indsendt af: connie gerd rasmussen

Dato: 21/05-06 12:49

Hej. Er der nogen som ved noget om Boye Ocksen, født 1420 i Højer, Tønder. Han er min 14xtip. jeg kan ikke finde hvornår han er gift eller død, kun at hans søn hedder Ocke Boysen og muligvis er født i 1440 i Højer, Tønder. Og at han i 1443 fik et benådningsbrev på gården Husumtoftmark, der ligger ved Højer 10 km vest for Tønder. Mvh. Connie Rasmussen



Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 21/05/06 18:26 af Moderator.
Valg:

Re: ane: Boye Ocksen, 1420

Indsendt af: Alice Vels Christensen

Dato: 21/05-06 15:56

Hej.

Carl Langholz har i sin bog "Kendte danskeres anetavler" noget om dine personer.

Men der er en fejl et sted. Han har fået koblet mine aner Lydichsen fra Højer sammen med dem, du nævner.

Det er noget jeg har talt med ham om for en del år siden.

Står der ikke noget af det, du nævner, findes der sandsynligvis ikke noget. Langholz har studeret det godt og grundigt.

Der er også:

C. Rolfs - " Geschichtes des Kirchspils Hoyer" - 1926.

Nu er det kun sporadisk, hvad jeg har fra den bog. Men en Lüdde Ocksen nævnes 1537.

Vh

Alice



Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 21/05/06 16:29 af Alice Vels Christensen.
Valg:

Re: ane: Boye Ocksen, f.1420

Indsendt af: Steen Thomsen

Dato: 21/05-06 20:01

Det er ganske rigtigt pastor Rolfs Højer-historie der er hovedkilden. Den er selvfølgelig sekundær, men han var grundig med sine kildehenvisninger.

Der vides nu ikke mere om Boye end det du har, og om hans søn vides aldeles ingenting, han er blot det sandsynlige konstruerede mellemled ned til den yngre Boye på Husumtoft Mark.

Rolff er blevet oversat og udgivet på dansk 1998, bestil på biblioteket! Der er også et fotografisk genoptryk af den tyske udgave i 2002.

De bedste hilsner
Steen Thomsen

NB beskeder her i tråden eller som alm e-post
IKKE som 'Private meddelelser' i Forum.
(Der bliver for mange steder at kigge efter).

=================================
[www.danbbs.dk]
Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Tlf: +45 3880 0202
=================================
Valg:

Re: ane: Boye Ocksen, f.1420

Indsendt af: connie gerd rasmussen

Dato: 22/05-06 21:06

Hej Alice og Steen

Mange tak for jeres oplysninger - det vil jeg prøve mig frem med.
Alice - du skriver dine aner Lydichen er koblet på ved en fejl. Dem har jeg også nogle af i den sammenhæng - så de er måske ikke helt rigtige, de oplysninger vi har!
Boye Ocksen 1420 > Ocke Boyesen 1440 > Lyder Ocksen 1490 - 1543 > Lorentz Lydersen 1510-1577 > Gunder Lorentzdatter 1540 & Mouritz Martensen 1530-1613 > Lydich Mouritsen 1570 & Karen Hansdatter > Hans Lydichsen 1590-1653 & Maren Mouritsdat. > Boye Hansen Højer 1645-1702/03 & Ingeborg Andersdat. 1648-1736 > Lauritz Boyesen Højer 1673-1735 & Maren P. Picher > Boye Lauridsen Højer 1703 & Maren Jensdat. 1709-1770 > Lars ( Lauritz ) Boyesen 1738-1809 & Anne Marie Svendsdat. 1740-1808 >Boye Larsen 1774-1806 & Anne Sine Olesdat. 1777-1826 > Ole Boyesen 1797- & Anne Kerstine Nielsdat. 1802-1844 > Lars Chr. Olsen 1832-1916 & Sara marie Larsen 1839- > Edvard Georg Olsen 1861-1930 & Anne Amalie Hesselberg 1864-1932 > Lars Chr. Helmer Olsen 1893-1956 & Benny Hansen 1894-1979. Sidstnævnte er mine morforældre.
mvh. Connie
Valg:

Re: ane: Boye Ocksen, f.1420

Indsendt af: Alice Vels Christensen

Dato: 22/05-06 22:58

Hej Connie.

Når du klikker på mit navn, ser du min mail adresse. Kopier lige den og send mig din adresse til min mailboks.

Ikke det der via Dis.

Vh

Alice
Valg:

Re: ane: Boye Ocksen, f.1420

Indsendt af: connie gerd rasmussen

Dato: 25/05-06 15:43

Hej. Jeg har også en Johan Diderik Lembke f 1776 i Mecklenburg, Tyskland. Gift med Kirsten Nielsdatter 11. maj 1803 i Værslev Sogn, Holbæk amt. JDL døde 31. juli 1854 i Badstrup, Årby, Holbæk. Har prøvet at lede efter JDL på familysearch. Men har ikke kunnet finde noget der. Er der nogen som kender til denne person ( førslægt og tyske aner ). Den hører til min mands familie.

Connie
Valg:

Re: ane: Boye Ocksen, f.1420

Indsendt af: Alice Vels Christensen

Dato: 25/05-06 18:24

Hej.

Et forslag. At du laver et nyt link med afterlysning af den "nye".

Folk ser, der står Boye Ocksen, f.1420 i det her indlæg. Og kender de dem ikke, åbner de ikke linket.

Vh

Alice
Valg:

Re: ane: Boye Ocksen, f.1420

Indsendt af: connie gerd rasmussen

Dato: 26/05-06 12:20

hej Alice.
Tak for tippet

mvh Connie
Valg:

Re: ane: Boye Ocksen, f.1420

Indsendt af: Lissa Pedersen

Dato: 05/09-06 21:01

Hej Connie,

Jeg må have overset dit indlæg med Johan Diderik Lembke. Han er min tiptipoldefar. Min tipoldemor var en af Johans og Kirstens døtre. Jeg har kontakt med et tiptipoldebarn af en anden søster, og jeg besøgte i foråret i USA en familie i Idaho, hvor manden er tiptipoldebarn af en tredie søster.

Desværre har jeg ingen oplysninger om, hvor i Mecklenburg Johan kommer fra. Jeg har sammen med andre ledt i årevis efter hans forfædre, men Kirstens forfædre har jeg en del om. Kender i Ulkerup Skov, hvor Kirsten boede engang? Der er noget lidt spændende omkring dette!

Vil du kontakte mig på mail - jeg kan ikke se din mailadresse her på Dis!!

Mvh Lissa
Valg:

Re: ane: Boye Ocksen, f.1420

Indsendt af: connie gerd rasmussen

Dato: 06/09-06 14:42

Hej Lissa

tak for dit inlæg, har sendt mail til dig

mvh Connie
Valg:

Re: ane: Boye Ocksen, f.1420

Indsendt af: Svend Jacobsen

Dato: 29/09-06 11:59

Hej Connie.

Jeg har med stor interesse læst dit indlæg med din anerække fra 22/9. Jeg er lidt uenig og mener, at rækken bagud fra Boye Hansen Høyer skal være: Hans Lydiksen, rådmand i Højer, og Maren Andreasdatter Lund. Sidstnævnte datter af Andreas Lund, gmd. og herredsfoged i Højer, og Catharina Mouritzdatter, der igen var datter af herredsfoged Mouritz Martensen på Husumtoftmark og Gunder Lorentzdatter, datter af birkefoged Lorentz Lytsen på Husumtoftmark, igen søn af herredsfoged Lytte (Lyder) Oxen på Husumtoftmark. Og så synes jeg, man skal være lidt forsigtig med den videre række og nøjes med at sige, at Lytte Oxen og broderen (og forgængeren som herredsfoged) Boye Oxen sandsynligvis er sønnesønner af den Boye Oxen, der nævnes på Husumtoftmark i 1443, idet mellemleddet Ock Boysen, som også Steen Thomsen skriver, er en fiktiv person, hvis eksistens ikke (endnu) har kunnet dokumenteres.
Ovennævnte Andreas Lund var et tipoldebarn af herredsfoged i Hvidding Herred Troels Winther på Astrupgård i Brøns sogn, hvis kolossale efterslægt jeg har beskæftiget mig meget med. Han levede fra omkring 1425 til ca. 1503. Om hans efterkommere kan du læse i bogen:
Svend Jacobsen og Hans-Ole Mørk: 10 generationer med rod i marsken. Den kan ses på læsesalene på Frederiksberg bibliotek og Landsarkiverne, og kan vist nok hjemlånes fra biblioteket i Åbenrå.
Jeg vil naturligvis gerne begrunde, hvorfor jeg mener, at ovennævnte anerække er den rigtige, og jeg har lavet en lille skrivelse omkring det, som jeg naturligvis gerne vil sende til dig, hvis du giver mig din mail-adresse. Og andre interesserede læsere af dette må selvfølgelig også gerne få den.

Med venlig hilsen
Svend Jacobsen,
sv-ig-jacobsen@webspeed.dk
Valg:

Re: ane: Boye Ocksen, f.1420

Indsendt af: Allan M. Andersen

Dato: 29/09-06 15:40

Hej:

I anledning af denne tråd vil det være godt at få udredet nogle af mine aner, der ifølge Langholz rummer slægten fra Husumtoft mark.

Hvem kender anerne til den Maren Lydersdatter, der var gift m. 1. Bendix Hansen Harding i Tønder, 2. med sin fætter Mourits Martensen??

Er der nogen der kan udrede fætterskabet, hvordan var de fætter/kusine og hvorfra stammer oplysningen om deres slægtsskab??

Lever Langholz endnu. Har han mulighed for at komme med sit syn på sagerne?

Med venlig Hilsen Allan M. Andersen, 4140 Borup.
Valg:

Re: ane: Boye Ocksen, f.1420

Indsendt af: Svend Jacobsen

Dato: 30/09-06 08:22

Kære Allan m. fl.

Der synes at være en del forskere, der interesserer sig for de gamle Højer-slægter. Lad mig derfor præcisere:

D. 24/5 1664 dør borgmester Anders Lydiksen i Århus [biskop Jens Birkerods dagbøger] uden livsarvinger, hvorefter hans enke Maren Clemensdatter sidder i uskiftet bo til sin død 9/11 1690. I den periode bruger hun hele sin mands formue, så efter hendes død begynder en langvarig arvesag [Århus købstads skifteprot.], hvor Anders Lydiksens arvinger beklager sig over enkens frådseri. De skriver endda et brev til kongen, men det får de ikke noget ud af! Det fremgår af denne sag, at Anders L. har haft 4 søskende: Hans Lydiksen i Højer, Hans Kiærgaard ved Aaen, Maren Lydiksdatter, gift med købmand Bendix Hansen Harding i Tønder, og Johanne Lydiksdatter, gift med Anders Stemmild i Højer.

Hertil følgende bemærkninger:
1) "ved Aaen" er en lokalitet i Møgeltønder sogn, en betegnelse for 13 gårde, der lå spredt ved bredden af Vidåen. Endnu i vore dage finder der en smuk marskgård, der hedder Kærgårdshof, som jeg formoder, er den, Hans Kiærgaard havde.
2) Johanne Lydiksdatter døde 1677 i Højer, 81 år gl. [kirkebogen], og var altså født ca. 1597. Hendes søn, skipper Lydik Andersen Stemmild, og dennes søn Anders døde ved et skibsforlis i 1676, så hun mistede altså både en søn og en sønnesøn året før hun selv døde.
3) Maren Lydiksdatter blev efter Bendix H. Hardings død ca.1645 gift 2. gang med Mouritz Martensen, islandsk købmand i København. Det fremgår af et "testamente", oplæst i forbindelse med ligprædikenen over købmand Hans Bendixen Harding i Århus, Maren L.datters søn af første ægteskab. Testamentet refereres i en artikel af postmester Klitgård i Personalhistorisk Tidsskrift 1909, s. 165. At Mouritz Martensen skulle være Maren Lydiksdatters fætter, ved jeg ikke, hvor stammer fra, og jeg tror ikke, det er rigtigt.

Spørgsmålet er nu, hvem der er forældre til disse 5 søskende Lydiksen/-datter. Navnet Lydik/Lyder/Lydde/Lyt var ret almindeligt på Højer-egnen. Deres far var næppe den Lydik Mouritzen, der havde en part af Husumtoftmark [jordebog 1613], da han aldersmæssigt ikke helt passer (han er formentlig født omkr. 1575/80), og blandt de 3 brødre er der jo ikke nogen Mouritz. Jeg tror snarere, at de 5 søskende var børn af Lydik Hansen i Højer, der også nævnes i 1613, og hvis kone måske var datter af Hans Kiærgaard i Højer [nævnt 1575, vist nok hos Rolfs], der også var far til en datter, gift med 2 på hinanden følgende præster i Højer, Svend Hansen (død 1592) og Peter Brodersen (død 1637).

Carl Langholz er lige fyldt 85. Hans helbred er ikke det allerbedste, og han beskæftiger sig næsten ikke mere med slægtsforskning. Han er en af mine gamle venner, og jeg skal besøge ham i næste uge. Det kan da godt være, at han stadigvæk synes, det er interessant at diskutere disse slægter!

Mange venlige hilsener
Svend Jacobsen
Valg:

Re: ane: Boye Ocksen, f.1420

Indsendt af: Allan M. Andersen

Dato: 30/09-06 14:16

Hej Svend.

Jeg vil sige mange tak for redegørelsen, der var lige hvad jeg havde brug for, da jeg ikke selv har haft mulighed for at studere disse slægter nærmere. Slægten i Husumtoft Mark er da også for mange år siden blevet slettet fra min anetavle, da jeg fik brev fra Alice Vels Christensen, og hun skrev at Langholz havde begået en fejl. Men det er jo hvad der kan ske.

Jeg kan forstå at Langholz er en ældre herre. Så jeg skal ikke forstyrre ham yderligere. Men måske vil du nævne sagen for ham, når du træffer ham igen.

Jeg tror også faderen er Lydik Hansen, rådmand i Tønder. Der skulle vel ikke være en kandidat til, hvem der var denne Lydiks far, for ikke at sige hans mor, det er jo længe siden! Det lyder iøvrigt til at Højer var en købstad i sin tid. Jeg mener siden der var rådmænd der!?

Jeg er glad for at din redegørelse blev bragt på Dis-Forum, så andre internetkyndige også kan have glæde af den.

Med mange venlig hilsner og tak fra Allan Martens Andersen, 4140 Borup.
Valg:

Re: ane: Boye Ocksen, f.1420

Indsendt af: connie gerd rasmussen

Dato: 01/10-06 15:07

Hej Svend

Mange tak for din skrivelse. Interessant at læse. Vil tjekke og sammenligne hvad jeg har. Jeg sender min mail-adr. til dig, da jeg med tak gerne modtager din skrivelse.

Med Venlig Hilsen
Connie
Valg:

Re: ane: Boye Ocksen, f.1420

Indsendt af: Jan Finken

Dato: 01/10-06 18:13

Hej Svend,

Jeg har også med stor interesse fulgt diskussionen om Højer-slægterne og vil meget gerne have din redegørelse. Jeg sender min email adresse privat.

Og når du besøger Carl Langholz vil jeg bede dig takke ham for hans kæmpearbejde gennem årene. Vi er uendelig mange, der står i uendelig stor gæld til ham. Han er et begreb i dansk genealogi på linje med Vahl og Wiberg.

mvh

Jan
Valg:

Re: ane: Boye Ocksen, f.1420

Indsendt af: Svend Jacobsen

Dato: 08/10-06 16:26

Hej Allan.

Lydik Hansens far har jeg ikke noget bud på, men da det drejer sig om en person, der er født omkring 1560/65, er det vel også begrænset, hvad man mere kan forvente.

Når slægten på Husumtoftmark kan føres så langt tilbage, skyldes det, at der findes en pakke papirer fra gården i Det gottorpske Fyrstearkiv på Rigsarkivet. En gang i den kommende vinter vil jeg gennemgå den pakke og se, om der kan vrides mere ud af papirerne, end Rolfs har gjort. Han kan jo godt have udeladt noget, som han ikke mente, han kunne bruge.

Højer har ikke været en købstad, men en "flække". Hvad ordet præcist betyder, ved jeg ikke, men det har været en landsby med visse købstadslignende instanser, f.eks. en form for bystyre, der altså også indebærer, at der har været rådmænd, vist nok en 5-6 stykker, valgt blandt de fremtrædende gårdmænd og skippere.

Mvh Svend
Valg:

Re: ane: Boye Ocksen, f.1420

Indsendt af: Lars Olsen

Dato: 09/10-06 21:48

Hej Connie!
Det har været meget interessant at se din anerække, da vi har fælles aner et meget langt stykke! Der hvor vi skilles lidt er, hvor du har Anna og Edvard, der har jeg broderen Ejnert og Gerda som aner i lige linie, jeg er også, som du ser, opkaldt efter familien.
Hilsen Lars Olsen
Valg:

Re: ane: Boye Ocksen, f.1420

Indsendt af: connie gerd rasmussen

Dato: 13/10-06 15:06

Hej Lars

det er da virkelig interessant at "støde" på slægt. Edvard er min oldefar - hvad er Ejnert til dig? Hvor meget har du af forfædrene, og der hvor "vi" deles. Jeg har Edvard og Ejnert + alle deres søskende med fødselsdag og år.
De data på dem og familien tilbage på Hirsholmene har vi fra kirkebøgerne på Hirsholmene. Min onkel i Frederikshavn fik afskrift af dem. Vi har også nogle små historier om et par af dem, som min onkel har fået fra Skagens museum. Er der noget du måske kan bruge - eller har du måske noget.
Hilsen Connie
Valg:

Re: ane: Boye Ocksen, f.1420

Indsendt af: Lars Olsen

Dato: 13/10-06 18:29

Hej Connie!
Ejnert er min Oldefar på min fars side, også min far er født på Hirsholmene, så jeg er af den første generation, der er født uden for Holmene.
Jeg samler på alt, der på nogen måde har relation til Hirsholmene; billeder, historier og bøger, jeg har forresten også et billede af Edvard og Anna men det har du sikkert selv, det vil være spændende hvis vi kan udveksle viden m.m.
Hilsen Lars
Valg:

Re: ane: Boye Ocksen, f.1420

Indsendt af: connie gerd rasmussen

Dato: 14/10-06 10:10

hej Lars
det er da muligt vi har noget at bytte med - vil være interessant.
skriver til dig på din mail
mvh Connie
Valg:

Re: ane: Boye Ocksen, f.1420

Indsendt af: Eva 2690

Dato: 18/10-06 17:16

Hej Svend.

Jeg er meget interesseret i at modtage dit materiale, da jeg har flere aner i området Højer/Sild/Tønder.

Venlig hilsen Eva E r v ø
Valg:

Re: ane: Boye Ocksen, f.1420

Indsendt af: Svend Jacobsen

Dato: 22/10-06 07:44

Hej Eva.

Hvis du mailer din e-mail-adresse til mig, er du meget velkommen til at få min lille skrivelse om nogle af Højer-slægterne.

Venlig hilsen
Svend.
e-mail: sv-ig-jacobsen@webspeed.dk
Valg:

Re: ane: Boye Ocksen, f.1420

Indsendt af:

Dato: 16/04-12 09:53

Hej alle i i dette link.

Jeg er også interesseret i at udveksle slægtsdata, idet vores slægter også krydser disse aner.

Til Connie,: hvor kan jeg se din anetavle ?

En af mine aner, har fået trykt bogen DIE FAMILIEGESCHICHTE DER BAHR´EN FAMILIE der stammer fra forskelligt staves Bahr/Behr/Bähr/Baer/Bar/Bär og betyder jo Bjørn, - der er en gående BJØRN i våbenskjoldet - bogen er trykt af HAUSCHILD i BREMEN i 1926, ca. 95 sider. Skulle ligge i Universitetsarkiv Kiel, I Leipzig og Rigsarkivet i København, (Det kongelige Bibliotek ) Poul Bredo Grandjean, har medvirket til bogen, og mange fik en udgave af den dengang - blandt andet Pastor Claus Rolfs, Højer.
Er der nogen der har kendskaba til hans egne bøger om området "Højer Sogns og Flækkes historie" ? eller andre af ham ?

På forhånd tak for videre infos.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr
Valg:

Re: ane: Boye Ocksen, f.1420

Indsendt af:

Dato: 17/04-12 07:54

Jeg er interesseret i emnet - Edward Lembke og Valdemar Østerberg oversatte sammen Shakespear - så der må jo altså have været den forbindelse mellem jeg måske tilfældigvis finder her ??

Er en af disse slægter med Rod i Marsken.

Pastor Claus Rolfs, Høyer, (der selv har skrevet om "Højer sogns og Flækkes historie m.m.) har fået et eksemplar af vores slægtsbog af Georg Bahr, efter den var trykt i 1926 - trykt i Bremen af Trykkeriet HAUSCHILD, der ligger i Bredo Strasse i Bremen, og fra Rigsarkivet i KØbenhavn, fik og (assisterede?) Poul Bredow Grandjean omkring bogen, der bør ligge i Universitetsarkiv Kiel, i Leipzig og altså i København, Rigsarkivet, Det kongelige Bibliotek.

Var der en efterkommer der hed Edward Lembke ?

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr
Valg:

Gå til :

Forum her er lukket for nye indlæg.

Du kan fortsat læse og søge i de gamle indlæg
Brug venligst Dis-Danmarks nye forum til nye indlæg
http://www.slaegtogdata.dk/forum

Hvis du vil kontakte de personer, der har skrevet her i tråden, får du deres mailadresse ved at klikke på navnet.
NB. Adressen kan være ændret efter at indlægget er skrevet.